Page 1 of 1

lambdan arvot heittelee

Posted: Sat May 06, 2006 19:59
by ossy
mikä voi olla pielessä ku seossuhde pomppii asteikon ääripäästä ääripäähän??? ei saa säädettyä millään sopivaksi... kapeekaistasella ja laajakaistalla sama homma.

Posted: Sat May 06, 2006 23:22
by teg
Kerroppas enemmän setupistasi.. Suuttimien koot jne? Mikä moottori? Kerro KAIKKI :)

Posted: Sun May 07, 2006 15:45
by ossy
msII, v3.0 lankku, volvo 240, 2,1l turbo, suuttimet jotain 400cc/min, innovate laajakaistalambda, sytkän ohjaus jakajalla, vakio puola, kärjet triggeröi. kierroslukumittari värähtää joka kerta ku lambda-arvo pompsahtaa... kone pätkäsee samalla. jäiskö joku kipuna välistä?????

Posted: Sun May 07, 2006 19:29
by _P_
Ota datalogi ja pistä näytille, voi olla jotain kovia piikkejä kierroslukusignaalissa esimerkiksi.

Posted: Mon May 08, 2006 20:37
by ossy
miten otetaan datalogi??? ei oo vielä tullu semmosta otettua. :?

Posted: Mon May 08, 2006 21:26
by SamiH
alt-L tai ylhäältä File -> Datalogging -> Record

Ja koska käytössä näyttää olevan MS-2 prosessori, niin muistaakseni siinä piti kalibroida lambda käyttäen Megatunea, onhan tuo suoritettu?

Posted: Tue May 09, 2006 22:11
by ossy
en saa millään sitä datalogia nettiin... ei toimi korppuasema, ei oo polttavaa cd-asemaa eikä verkkokorttia siinä kannettavassa... mut siitä megatunessa kalibroinnista en oo koskaan kuullukkaan. kertokaa lisää jos faktaa löytyy.

Posted: Wed May 10, 2006 16:38
by SamiH
Megatunesta Tools-> Calibrate AFR Table -> Valitset anturin tyypin oikeaksi.
Tämä ainakin MS-II koodilla 2.5, onko noiden valikoiden järjestys muuttunut jossain vaiheessa, niin sitä en tiedä.

Posted: Wed May 10, 2006 21:20
by ossy
joo.. siellähän oli narrow band käytössä... täytyy huomenissa kokeilla josko tuo olisi auttanut. 8)

Posted: Wed May 17, 2006 22:24
by ossy
juu sen verran autto ettei enää heittele mutta ei se kyllä oikein näytä vieläkään... väittää että seossuhde 8 ja 10.4 välissä kokoajan vaikka oon kokeillu säätää sopat niin laihalle ettei pysy käynnissäkään... voisko olla että siinä innovaten kalibroinnissa on käyny joku fiba??? :?: :?:

Posted: Wed May 17, 2006 23:27
by olafu
Kokeile katsoa logworksilla mitä innovaten oma näyttö näyttää. Eli siis sillä ohjelmalla mikä tulee sillä cd:llä LC1:n mukana.

Posted: Thu May 18, 2006 9:24
by teg
Ja suosittelen lukemaan megamanualin läpi...

Posted: Fri May 19, 2006 15:31
by ossy
tuota noinniin en oo löytäny vielä luettavalla kielellä olevaa manuaalia tohon v3.0 poikaan... enklanniks oon kahlannu läpi ja suomeks ton v2.2... :?

Posted: Fri May 19, 2006 19:55
by nohkis
Mitä se LC-1 antaa ulos analogisesta lähdöstä? Ettei olisi analogiset lähdöt palaneet, joskus kuullut moista tapahtuvan...

Kokeileppa ohjelmoida se LC-1 niin että AFR 10:1 on vaikka 2V ja katso mitä antaa pihalle. Tämä ihan varmuudeksi jos näyttää siis kokoajan olevan rikkaalla. DACci kun LC-1:stä palaa niin analoginen lineaarinen antaa ulos aina tasaista 1V:ia.

Posted: Fri May 26, 2006 21:55
by JJtalo
Itketään tänne lainatopicciin kun tuntuu olevan samantapasia ongelmia..
Ajamassa en oo vielä käynyt, kun pitäisi tuo tyhjäkäynti säätää ensin kohdalleen.. Vika saattaa hyvinki olla jossain asetuksissa kun en mikään guru tuossa megan säätämisessä vielä ole, eli suuri kiitos jos joku osaa vihjata missä vika saattaa piileä.
Specs: 2.0 litran 8-venttiilinen ahdettu. honeywellin hall-anturi haistelee kierroksia kiilahihnapyörältä(2pulttia). käytössä ruisku ja sytkä. boschin xxx139 kipinäboxi ja vakio jakaja jakaa kipunaa. 4kpl 389cc suuttimet. megatune 2.25b717 ja 024s13. Tällähetkellä on asetuksissa alternating ja 2 squirts/engine cycle(näin tuntu käyvän nätimmin, tosin vois vielä kokeilla 4 squirts/cycle). kapeakaista-lambda ja erillinen seosmittari.

Eli tyhjäkäynnillä, varsinki kylmällä koneella seos-suhde soutaa laihalta rikkaalle ees takas, ja käy aika huonosti tyhjäkäyntiä ja kone tuntuu täryttävän. Sama seoksen heiluminen jatkuu lämpimälläki koneella, muttei yhtä paljoa ja käyntikin tasottuu. Tyhjäkäynti kierrokset on 1200 luokkaa, kierrokset ei lämpimänä juurikaan souda. sytytysennakko on 14 astetta ( vakiona tehtaan suosittelema 12, männät vaihdettu -> pienempi puristussuhde -> isompi ennakko ) ja lampulla katottuna on kohdallaan. jos vähänki kaasulla nostaa kierroksia, kone käy puhtaasti ja seosmittari pysyy täysin samassa.
Toinen ongelma on kylmänä kun nostaa kierrokset esim 2000rpm:ään, käy nätisti 3-4 sekuntia kunnes seos laihenee alle asteikon ja kierrokset tippuu. Jos nytkäyttää kaasua että kone vähän nostaa kierroksia, hyppää seos rikkaalle ja pysyy taas vähän aikaa kohdallaan ja kone laulaa nätisti. Lämpimällä koneellä mitään tämmöistä ei enään tapahdu.

Posted: Fri Jun 02, 2006 6:59
by cybo
JJtalo wrote:Itketään tänne lainatopicciin kun tuntuu olevan samantapasia ongelmia..
Ajamassa en oo vielä käynyt, kun pitäisi tuo tyhjäkäynti säätää ensin kohdalleen.. Vika saattaa hyvinki olla jossain asetuksissa kun en mikään guru tuossa megan säätämisessä vielä ole, eli suuri kiitos jos joku osaa vihjata missä vika saattaa piileä.
Specs: 2.0 litran 8-venttiilinen ahdettu. honeywellin hall-anturi haistelee kierroksia kiilahihnapyörältä(2pulttia). käytössä ruisku ja sytkä. boschin xxx139 kipinäboxi ja vakio jakaja jakaa kipunaa. 4kpl 389cc suuttimet. megatune 2.25b717 ja 024s13. Tällähetkellä on asetuksissa alternating ja 2 squirts/engine cycle(näin tuntu käyvän nätimmin, tosin vois vielä kokeilla 4 squirts/cycle). kapeakaista-lambda ja erillinen seosmittari.

Eli tyhjäkäynnillä, varsinki kylmällä koneella seos-suhde soutaa laihalta rikkaalle ees takas, ja käy aika huonosti tyhjäkäyntiä ja kone tuntuu täryttävän. Sama seoksen heiluminen jatkuu lämpimälläki koneella, muttei yhtä paljoa ja käyntikin tasottuu. Tyhjäkäynti kierrokset on 1200 luokkaa, kierrokset ei lämpimänä juurikaan souda. sytytysennakko on 14 astetta ( vakiona tehtaan suosittelema 12, männät vaihdettu -> pienempi puristussuhde -> isompi ennakko ) ja lampulla katottuna on kohdallaan. jos vähänki kaasulla nostaa kierroksia, kone käy puhtaasti ja seosmittari pysyy täysin samassa.
Toinen ongelma on kylmänä kun nostaa kierrokset esim 2000rpm:ään, käy nätisti 3-4 sekuntia kunnes seos laihenee alle asteikon ja kierrokset tippuu. Jos nytkäyttää kaasua että kone vähän nostaa kierroksia, hyppää seos rikkaalle ja pysyy taas vähän aikaa kohdallaan ja kone laulaa nätisti. Lämpimällä koneellä mitään tämmöistä ei enään tapahdu.
Laita lambdakorjaus päälle jo joutokäynnillä. Voit käyttää afr taulukkoa jotta saat eri ego switch pointteja eri kuormille tai voit raakasti laittaa sen 0,8v joutokäynnillä (niin että lamba on 0,9). Jos käy nätimmin katso mitä ego korjaus tekee. Jos laihentaa-> laihenna karttaa ja toisinpäin. Kun se käy nätisti voit alkaa laihentaa niin kauan kunnes käynti on taas huonoa.

Kapee kaistasella käytä 1% steppia, 30ign events on hyvä lähtökohta ja 10% limiitti on hyvä lähtökohta.