lambdan arvot heittelee

Megasquirtin säätäminen

Moderator: Masi_K

Post Reply
ossy
Megasquirttaaja
Posts: 26
Joined: Wed Dec 07, 2005 12:29

lambdan arvot heittelee

Post by ossy »

mikä voi olla pielessä ku seossuhde pomppii asteikon ääripäästä ääripäähän??? ei saa säädettyä millään sopivaksi... kapeekaistasella ja laajakaistalla sama homma.
vapari ei ole vaihtoehto.
teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Post by teg »

Kerroppas enemmän setupistasi.. Suuttimien koot jne? Mikä moottori? Kerro KAIKKI :)
ossy
Megasquirttaaja
Posts: 26
Joined: Wed Dec 07, 2005 12:29

Post by ossy »

msII, v3.0 lankku, volvo 240, 2,1l turbo, suuttimet jotain 400cc/min, innovate laajakaistalambda, sytkän ohjaus jakajalla, vakio puola, kärjet triggeröi. kierroslukumittari värähtää joka kerta ku lambda-arvo pompsahtaa... kone pätkäsee samalla. jäiskö joku kipuna välistä?????
vapari ei ole vaihtoehto.
_P_
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 291
Joined: Sat Feb 26, 2005 19:55

Post by _P_ »

Ota datalogi ja pistä näytille, voi olla jotain kovia piikkejä kierroslukusignaalissa esimerkiksi.
ossy
Megasquirttaaja
Posts: 26
Joined: Wed Dec 07, 2005 12:29

Post by ossy »

miten otetaan datalogi??? ei oo vielä tullu semmosta otettua. :?
vapari ei ole vaihtoehto.
SamiH
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 253
Joined: Thu Mar 17, 2005 17:58
Location: Seinäjoki
Contact:

Post by SamiH »

alt-L tai ylhäältä File -> Datalogging -> Record

Ja koska käytössä näyttää olevan MS-2 prosessori, niin muistaakseni siinä piti kalibroida lambda käyttäen Megatunea, onhan tuo suoritettu?
ossy
Megasquirttaaja
Posts: 26
Joined: Wed Dec 07, 2005 12:29

Post by ossy »

en saa millään sitä datalogia nettiin... ei toimi korppuasema, ei oo polttavaa cd-asemaa eikä verkkokorttia siinä kannettavassa... mut siitä megatunessa kalibroinnista en oo koskaan kuullukkaan. kertokaa lisää jos faktaa löytyy.
vapari ei ole vaihtoehto.
SamiH
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 253
Joined: Thu Mar 17, 2005 17:58
Location: Seinäjoki
Contact:

Post by SamiH »

Megatunesta Tools-> Calibrate AFR Table -> Valitset anturin tyypin oikeaksi.
Tämä ainakin MS-II koodilla 2.5, onko noiden valikoiden järjestys muuttunut jossain vaiheessa, niin sitä en tiedä.
ossy
Megasquirttaaja
Posts: 26
Joined: Wed Dec 07, 2005 12:29

Post by ossy »

joo.. siellähän oli narrow band käytössä... täytyy huomenissa kokeilla josko tuo olisi auttanut. 8)
vapari ei ole vaihtoehto.
ossy
Megasquirttaaja
Posts: 26
Joined: Wed Dec 07, 2005 12:29

Post by ossy »

juu sen verran autto ettei enää heittele mutta ei se kyllä oikein näytä vieläkään... väittää että seossuhde 8 ja 10.4 välissä kokoajan vaikka oon kokeillu säätää sopat niin laihalle ettei pysy käynnissäkään... voisko olla että siinä innovaten kalibroinnissa on käyny joku fiba??? :?: :?:
vapari ei ole vaihtoehto.
olafu
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 365
Joined: Sat Mar 05, 2005 16:54
Location: Urjala

Post by olafu »

Kokeile katsoa logworksilla mitä innovaten oma näyttö näyttää. Eli siis sillä ohjelmalla mikä tulee sillä cd:llä LC1:n mukana.
teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Post by teg »

Ja suosittelen lukemaan megamanualin läpi...
ossy
Megasquirttaaja
Posts: 26
Joined: Wed Dec 07, 2005 12:29

Post by ossy »

tuota noinniin en oo löytäny vielä luettavalla kielellä olevaa manuaalia tohon v3.0 poikaan... enklanniks oon kahlannu läpi ja suomeks ton v2.2... :?
vapari ei ole vaihtoehto.
nohkis
Megasquirttaaja
Posts: 48
Joined: Sat Feb 26, 2005 17:06

Post by nohkis »

Mitä se LC-1 antaa ulos analogisesta lähdöstä? Ettei olisi analogiset lähdöt palaneet, joskus kuullut moista tapahtuvan...

Kokeileppa ohjelmoida se LC-1 niin että AFR 10:1 on vaikka 2V ja katso mitä antaa pihalle. Tämä ihan varmuudeksi jos näyttää siis kokoajan olevan rikkaalla. DACci kun LC-1:stä palaa niin analoginen lineaarinen antaa ulos aina tasaista 1V:ia.
Megasquirt'n'Spark-extra @ Saab 900T16
JJtalo
Megasquirt aloittelija
Posts: 19
Joined: Wed Mar 02, 2005 23:08
Location: kokkola

Post by JJtalo »

Itketään tänne lainatopicciin kun tuntuu olevan samantapasia ongelmia..
Ajamassa en oo vielä käynyt, kun pitäisi tuo tyhjäkäynti säätää ensin kohdalleen.. Vika saattaa hyvinki olla jossain asetuksissa kun en mikään guru tuossa megan säätämisessä vielä ole, eli suuri kiitos jos joku osaa vihjata missä vika saattaa piileä.
Specs: 2.0 litran 8-venttiilinen ahdettu. honeywellin hall-anturi haistelee kierroksia kiilahihnapyörältä(2pulttia). käytössä ruisku ja sytkä. boschin xxx139 kipinäboxi ja vakio jakaja jakaa kipunaa. 4kpl 389cc suuttimet. megatune 2.25b717 ja 024s13. Tällähetkellä on asetuksissa alternating ja 2 squirts/engine cycle(näin tuntu käyvän nätimmin, tosin vois vielä kokeilla 4 squirts/cycle). kapeakaista-lambda ja erillinen seosmittari.

Eli tyhjäkäynnillä, varsinki kylmällä koneella seos-suhde soutaa laihalta rikkaalle ees takas, ja käy aika huonosti tyhjäkäyntiä ja kone tuntuu täryttävän. Sama seoksen heiluminen jatkuu lämpimälläki koneella, muttei yhtä paljoa ja käyntikin tasottuu. Tyhjäkäynti kierrokset on 1200 luokkaa, kierrokset ei lämpimänä juurikaan souda. sytytysennakko on 14 astetta ( vakiona tehtaan suosittelema 12, männät vaihdettu -> pienempi puristussuhde -> isompi ennakko ) ja lampulla katottuna on kohdallaan. jos vähänki kaasulla nostaa kierroksia, kone käy puhtaasti ja seosmittari pysyy täysin samassa.
Toinen ongelma on kylmänä kun nostaa kierrokset esim 2000rpm:ään, käy nätisti 3-4 sekuntia kunnes seos laihenee alle asteikon ja kierrokset tippuu. Jos nytkäyttää kaasua että kone vähän nostaa kierroksia, hyppää seos rikkaalle ja pysyy taas vähän aikaa kohdallaan ja kone laulaa nätisti. Lämpimällä koneellä mitään tämmöistä ei enään tapahdu.
Toyota corolla -83 2.0 twincam turbo + megasquirt
cybo
Megasquirttaaja
Posts: 91
Joined: Sat Nov 26, 2005 14:21
Location: Littoinen

Post by cybo »

JJtalo wrote:Itketään tänne lainatopicciin kun tuntuu olevan samantapasia ongelmia..
Ajamassa en oo vielä käynyt, kun pitäisi tuo tyhjäkäynti säätää ensin kohdalleen.. Vika saattaa hyvinki olla jossain asetuksissa kun en mikään guru tuossa megan säätämisessä vielä ole, eli suuri kiitos jos joku osaa vihjata missä vika saattaa piileä.
Specs: 2.0 litran 8-venttiilinen ahdettu. honeywellin hall-anturi haistelee kierroksia kiilahihnapyörältä(2pulttia). käytössä ruisku ja sytkä. boschin xxx139 kipinäboxi ja vakio jakaja jakaa kipunaa. 4kpl 389cc suuttimet. megatune 2.25b717 ja 024s13. Tällähetkellä on asetuksissa alternating ja 2 squirts/engine cycle(näin tuntu käyvän nätimmin, tosin vois vielä kokeilla 4 squirts/cycle). kapeakaista-lambda ja erillinen seosmittari.

Eli tyhjäkäynnillä, varsinki kylmällä koneella seos-suhde soutaa laihalta rikkaalle ees takas, ja käy aika huonosti tyhjäkäyntiä ja kone tuntuu täryttävän. Sama seoksen heiluminen jatkuu lämpimälläki koneella, muttei yhtä paljoa ja käyntikin tasottuu. Tyhjäkäynti kierrokset on 1200 luokkaa, kierrokset ei lämpimänä juurikaan souda. sytytysennakko on 14 astetta ( vakiona tehtaan suosittelema 12, männät vaihdettu -> pienempi puristussuhde -> isompi ennakko ) ja lampulla katottuna on kohdallaan. jos vähänki kaasulla nostaa kierroksia, kone käy puhtaasti ja seosmittari pysyy täysin samassa.
Toinen ongelma on kylmänä kun nostaa kierrokset esim 2000rpm:ään, käy nätisti 3-4 sekuntia kunnes seos laihenee alle asteikon ja kierrokset tippuu. Jos nytkäyttää kaasua että kone vähän nostaa kierroksia, hyppää seos rikkaalle ja pysyy taas vähän aikaa kohdallaan ja kone laulaa nätisti. Lämpimällä koneellä mitään tämmöistä ei enään tapahdu.
Laita lambdakorjaus päälle jo joutokäynnillä. Voit käyttää afr taulukkoa jotta saat eri ego switch pointteja eri kuormille tai voit raakasti laittaa sen 0,8v joutokäynnillä (niin että lamba on 0,9). Jos käy nätimmin katso mitä ego korjaus tekee. Jos laihentaa-> laihenna karttaa ja toisinpäin. Kun se käy nätisti voit alkaa laihentaa niin kauan kunnes käynti on taas huonoa.

Kapee kaistasella käytä 1% steppia, 30ign events on hyvä lähtökohta ja 10% limiitti on hyvä lähtökohta.
Post Reply