Page 1 of 1
koneen asento nokka-akselilta...
Posted: Sat May 06, 2006 10:25
by Storm1
Kertokaahan joku viisaampi. osaako mega suoraan anturoida nokka-akselilla olevalla hall-anturilla cop-sytkää varten esim. 16-1 pyörällä, kun olis hankalahkoa sovitella kampuralle anturia. Jos osaa niin joutuuko tekemään muutoksia levylle ja miten asetukset? On vaan kampuran pää jo turhan täynnä tavaraa...
Posted: Sat May 06, 2006 18:53
by teg
Kyllä käsittääkseni osaa.
Posted: Sun May 07, 2006 11:49
by risu
Osaa. Konfiguroidaan kuten kampuran pyöräkin, ainoa ero et tarttet enemmän lähtöjä ja et ne tietty pitää kans konffata erikseen.
Levylle siis pitää tehdä lähdöt jokaselle puolalle. Käytännössä 3 outputtia on jo ne boksin ledit, mitkä saa aika pienellä muuttamisella sopiviksi ohjaamaan sytkäboksia. Nelipyttyseen siis tarttet vähintään yhden lisätrankkkukytkennän. Kutoseen kolme.
Posted: Sun May 07, 2006 14:34
by Storm1
lähdöt ei oo ongelma (turtanan levy), mutta mihin asentoon tuo levy pitäs laittaa (16-1) ja mitä vastaavasti megalle ilmotetaan... se puuttuva hammas 60 astetta kampiakseli kulmana (nokalla 30?) ennen ykkösen sytytystä vai miten? Anturina se honeywell. Ja menix se lähtöjärjestys sytkä järjestyksen mukaan 1-3-4-2/abcd vai miten?
Posted: Wed May 17, 2006 9:46
by Volkkarijermu
Mää lähtisin siitä että pyörän eka hammas on anturin kohdalla 60 astetta EYKK kampuralta mitattuna. Sytkäulostuloissa a on se pytty jonka haluat ekana syttyvän, b on toinen jne. Eli 1-3-4-2 tarkottaa 1=a, 3=b, 4=c ja 2=d. Trigger angleksi määritellään se 60 astetta sillon.
Mites muuten kun pyörä on nokalla, niin näyttääkö mega kierrosluvun oikein? Eikös sen pitäis näyttää sitten puolet siitä mitä oikeesti on kun pyörä on nokalla ja mega luulee että se on kampiakselilla? Vai oliko megassa jokin asetus jolla sen sai konffattua?
Posted: Sun Jul 02, 2006 11:57
by Storm1
mites asetukset laitetaan megatuneen, jos on 32-1 kiekko nokka-akselin päässä? vai tarviiko toi ruutta välttämättä 2nd triggerin cop:ia tai hukkakipunaa varten. eka hammas nyt sitten 60 eykk kampuralta mitaten (nokalla 30astetta). Tarviiko tonne sytkäasetuksiin laskea jotain puolitettuja/tuplattuja asteita, vai miten toi ruutta ottaa huomioon ton nokka-akselin puolitetun pyörimisnopeuden? kampiakselilla jo liikaakin tavaraa, joten sinne en haluis laittaa mitään.
Posted: Mon Mar 05, 2007 12:11
by Volkkarijermu
Nii-i, määkin haluaisin saada näihin kysymyksiin vastauksia

Posted: Mon Mar 05, 2007 13:04
by risu
Storm1 wrote:mites asetukset laitetaan megatuneen, jos on 32-1 kiekko nokka-akselin päässä? vai tarviiko toi ruutta välttämättä 2nd triggerin cop:ia tai hukkakipunaa varten.
Jos nokalta triggailet niin ei laiteta erikseen 2nd triggereitä. COPin saat toteutettua tuolla mutta hukkakipinää et ellet tee toista koloa kiekkoon 180 asteen päähän ekasta kolosta. Vähintään yksi puuttuva hammas tarvitaan mikä tossa sun 32-1 on.
Storm1 wrote:eka hammas nyt sitten 60 eykk kampuralta mitaten (nokalla 30astetta). Tarviiko tonne sytkäasetuksiin laskea jotain puolitettuja/tuplattuja asteita, vai miten toi ruutta ottaa huomioon ton nokka-akselin puolitetun pyörimisnopeuden? kampiakselilla jo liikaakin tavaraa, joten sinne en haluis laittaa mitään.
Jos tosta tekee hukkakipinän (poistaa sen yhen hampaan) niin kaikki toimii normaalisti. COPpina voi joutua säätämään, ja mega taitaa laskee rpm:n puolena todellisesta arvosta, jolloin asteluvutkin joutuu puolittamaan.
Posted: Tue Mar 06, 2007 10:59
by Volkkarijermu
Osaaks täällä joku puukottaa megan koodia että tuo kierrosluku saadaan "tuplattua" ja säädötkin tehdään ilman kierroslukujen ja asteiden puolittamista? Itellä olis tarkotus tuo nokkapyöräCOP toteuttaa ja käyttää megan omaa RPM-outtia, mutta eipä siitä kait hyötyy oo paljoo jos kierrosluku on vaan puolet mitä kuulus olla.
Posted: Tue Mar 06, 2007 12:27
by risu
Megan rpm outputti todnäk kyllä toimii ihan oikein. Sehän antaa aina pulssin ulos kun kipinääkin jaetaan. Eli kierroslukumittari pitäisi näyttää aivan oikein. Mega itse ei vaan itse tuolloin osaa arvioida kierroksen kestoa oikein omia laskujaan varten.
Posted: Wed Mar 07, 2007 12:49
by Volkkarijermu
Tuolla nokkapyörä-COPillahan tarttee sitten olla nelipyttysessä koneessa hampaita määrä joka on jaollinen neljällä?
Posted: Wed Mar 07, 2007 12:59
by risu
Voi kai sen noinkin laskea, riittää kun on hammas aina silloin kun pytylle pitää antaa kipinää ja että hampaat ovat tasajaolla. Eli nokalla ja time basedina nopeasti laskettuna 8-1 pyörä olis minimi. Trigger returnilla 12-1.
Posted: Mon Mar 12, 2007 11:37
by volvoman
Mulla tossa volvon 16v punalohkossa tällanen:
Nokalla vanhan polkupyörän 20-1 hampainen takaratas, Honeywellin anturi lukemassa. Kone 4-pyttynen, joten LED ulostulot + yks ekstra.
Hammasratas tais olla niin, että kun nokka on 35ºEYKK, niin 1. hammas on kohdalla. Eli kampura on 70ºEYKK.
Asetuksina kaikki ihan normaalit, ei mitään kikkailuja, pyöräksi siis ilmoitettu megalle 20-1, ja triggerit vastaavasti.
Puolina 4x VW 1,6FSI, dwell 1,8ms/3,6ms ja NON-inverted, sulake 15A/4-puolaa.
Megan kiekkaulostulo käytössä, ja näyttää oikein.
Ja nokalle tosiaan 4.pyttyselle koneelle VÄHINTÄÄN 8-1, jos ei ole trigger return, ja 12-1 jos on trigger return. Suosittelen trigger-returniä, mulla on se käytössä.
Pappa-tunturin 12-hampainen eturatas kävis varmaan myös triggaukseen, tai mikätahansa sylinterien määrällä jaollinen ratas. Mielikuvitus rajana.
