koneen asento nokka-akselilta...
Moderator: Masi_K
koneen asento nokka-akselilta...
Kertokaahan joku viisaampi. osaako mega suoraan anturoida nokka-akselilla olevalla hall-anturilla cop-sytkää varten esim. 16-1 pyörällä, kun olis hankalahkoa sovitella kampuralle anturia. Jos osaa niin joutuuko tekemään muutoksia levylle ja miten asetukset? On vaan kampuran pää jo turhan täynnä tavaraa...
Yrittelijä+virittelijä=3 vuotta, eikä valmista
Osaa. Konfiguroidaan kuten kampuran pyöräkin, ainoa ero et tarttet enemmän lähtöjä ja et ne tietty pitää kans konffata erikseen.
Levylle siis pitää tehdä lähdöt jokaselle puolalle. Käytännössä 3 outputtia on jo ne boksin ledit, mitkä saa aika pienellä muuttamisella sopiviksi ohjaamaan sytkäboksia. Nelipyttyseen siis tarttet vähintään yhden lisätrankkkukytkennän. Kutoseen kolme.
Levylle siis pitää tehdä lähdöt jokaselle puolalle. Käytännössä 3 outputtia on jo ne boksin ledit, mitkä saa aika pienellä muuttamisella sopiviksi ohjaamaan sytkäboksia. Nelipyttyseen siis tarttet vähintään yhden lisätrankkkukytkennän. Kutoseen kolme.
Tiara Kit Car - MsnS-E
lähdöt ei oo ongelma (turtanan levy), mutta mihin asentoon tuo levy pitäs laittaa (16-1) ja mitä vastaavasti megalle ilmotetaan... se puuttuva hammas 60 astetta kampiakseli kulmana (nokalla 30?) ennen ykkösen sytytystä vai miten? Anturina se honeywell. Ja menix se lähtöjärjestys sytkä järjestyksen mukaan 1-3-4-2/abcd vai miten?
Yrittelijä+virittelijä=3 vuotta, eikä valmista
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 458
- Joined: Tue Jun 14, 2005 21:59
- Location: Kangasala
- Contact:
Mää lähtisin siitä että pyörän eka hammas on anturin kohdalla 60 astetta EYKK kampuralta mitattuna. Sytkäulostuloissa a on se pytty jonka haluat ekana syttyvän, b on toinen jne. Eli 1-3-4-2 tarkottaa 1=a, 3=b, 4=c ja 2=d. Trigger angleksi määritellään se 60 astetta sillon.
Mites muuten kun pyörä on nokalla, niin näyttääkö mega kierrosluvun oikein? Eikös sen pitäis näyttää sitten puolet siitä mitä oikeesti on kun pyörä on nokalla ja mega luulee että se on kampiakselilla? Vai oliko megassa jokin asetus jolla sen sai konffattua?
Mites muuten kun pyörä on nokalla, niin näyttääkö mega kierrosluvun oikein? Eikös sen pitäis näyttää sitten puolet siitä mitä oikeesti on kun pyörä on nokalla ja mega luulee että se on kampiakselilla? Vai oliko megassa jokin asetus jolla sen sai konffattua?
www.modificars.fi Vogtland, Bastuck, Greddy, D2, FK, JOM, Bilstein, Eibach, Koni, KW, Dbilas, Lumma-tuning
Myös Megasquirt-osasto verkkokaupassa!
Myös Megasquirt-osasto verkkokaupassa!
mites asetukset laitetaan megatuneen, jos on 32-1 kiekko nokka-akselin päässä? vai tarviiko toi ruutta välttämättä 2nd triggerin cop:ia tai hukkakipunaa varten. eka hammas nyt sitten 60 eykk kampuralta mitaten (nokalla 30astetta). Tarviiko tonne sytkäasetuksiin laskea jotain puolitettuja/tuplattuja asteita, vai miten toi ruutta ottaa huomioon ton nokka-akselin puolitetun pyörimisnopeuden? kampiakselilla jo liikaakin tavaraa, joten sinne en haluis laittaa mitään.
Yrittelijä+virittelijä=3 vuotta, eikä valmista
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 458
- Joined: Tue Jun 14, 2005 21:59
- Location: Kangasala
- Contact:
Nii-i, määkin haluaisin saada näihin kysymyksiin vastauksia 

www.modificars.fi Vogtland, Bastuck, Greddy, D2, FK, JOM, Bilstein, Eibach, Koni, KW, Dbilas, Lumma-tuning
Myös Megasquirt-osasto verkkokaupassa!
Myös Megasquirt-osasto verkkokaupassa!
Jos nokalta triggailet niin ei laiteta erikseen 2nd triggereitä. COPin saat toteutettua tuolla mutta hukkakipinää et ellet tee toista koloa kiekkoon 180 asteen päähän ekasta kolosta. Vähintään yksi puuttuva hammas tarvitaan mikä tossa sun 32-1 on.Storm1 wrote:mites asetukset laitetaan megatuneen, jos on 32-1 kiekko nokka-akselin päässä? vai tarviiko toi ruutta välttämättä 2nd triggerin cop:ia tai hukkakipunaa varten.
Jos tosta tekee hukkakipinän (poistaa sen yhen hampaan) niin kaikki toimii normaalisti. COPpina voi joutua säätämään, ja mega taitaa laskee rpm:n puolena todellisesta arvosta, jolloin asteluvutkin joutuu puolittamaan.Storm1 wrote:eka hammas nyt sitten 60 eykk kampuralta mitaten (nokalla 30astetta). Tarviiko tonne sytkäasetuksiin laskea jotain puolitettuja/tuplattuja asteita, vai miten toi ruutta ottaa huomioon ton nokka-akselin puolitetun pyörimisnopeuden? kampiakselilla jo liikaakin tavaraa, joten sinne en haluis laittaa mitään.
Tiara Kit Car - MsnS-E
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 458
- Joined: Tue Jun 14, 2005 21:59
- Location: Kangasala
- Contact:
Osaaks täällä joku puukottaa megan koodia että tuo kierrosluku saadaan "tuplattua" ja säädötkin tehdään ilman kierroslukujen ja asteiden puolittamista? Itellä olis tarkotus tuo nokkapyöräCOP toteuttaa ja käyttää megan omaa RPM-outtia, mutta eipä siitä kait hyötyy oo paljoo jos kierrosluku on vaan puolet mitä kuulus olla.
www.modificars.fi Vogtland, Bastuck, Greddy, D2, FK, JOM, Bilstein, Eibach, Koni, KW, Dbilas, Lumma-tuning
Myös Megasquirt-osasto verkkokaupassa!
Myös Megasquirt-osasto verkkokaupassa!
Megan rpm outputti todnäk kyllä toimii ihan oikein. Sehän antaa aina pulssin ulos kun kipinääkin jaetaan. Eli kierroslukumittari pitäisi näyttää aivan oikein. Mega itse ei vaan itse tuolloin osaa arvioida kierroksen kestoa oikein omia laskujaan varten.
Tiara Kit Car - MsnS-E
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 458
- Joined: Tue Jun 14, 2005 21:59
- Location: Kangasala
- Contact:
Tuolla nokkapyörä-COPillahan tarttee sitten olla nelipyttysessä koneessa hampaita määrä joka on jaollinen neljällä?
www.modificars.fi Vogtland, Bastuck, Greddy, D2, FK, JOM, Bilstein, Eibach, Koni, KW, Dbilas, Lumma-tuning
Myös Megasquirt-osasto verkkokaupassa!
Myös Megasquirt-osasto verkkokaupassa!
Voi kai sen noinkin laskea, riittää kun on hammas aina silloin kun pytylle pitää antaa kipinää ja että hampaat ovat tasajaolla. Eli nokalla ja time basedina nopeasti laskettuna 8-1 pyörä olis minimi. Trigger returnilla 12-1.
Tiara Kit Car - MsnS-E
Mulla tossa volvon 16v punalohkossa tällanen:
Nokalla vanhan polkupyörän 20-1 hampainen takaratas, Honeywellin anturi lukemassa. Kone 4-pyttynen, joten LED ulostulot + yks ekstra.
Hammasratas tais olla niin, että kun nokka on 35ºEYKK, niin 1. hammas on kohdalla. Eli kampura on 70ºEYKK.
Asetuksina kaikki ihan normaalit, ei mitään kikkailuja, pyöräksi siis ilmoitettu megalle 20-1, ja triggerit vastaavasti.
Puolina 4x VW 1,6FSI, dwell 1,8ms/3,6ms ja NON-inverted, sulake 15A/4-puolaa.
Megan kiekkaulostulo käytössä, ja näyttää oikein.
Ja nokalle tosiaan 4.pyttyselle koneelle VÄHINTÄÄN 8-1, jos ei ole trigger return, ja 12-1 jos on trigger return. Suosittelen trigger-returniä, mulla on se käytössä.
Pappa-tunturin 12-hampainen eturatas kävis varmaan myös triggaukseen, tai mikätahansa sylinterien määrällä jaollinen ratas. Mielikuvitus rajana.
Nokalla vanhan polkupyörän 20-1 hampainen takaratas, Honeywellin anturi lukemassa. Kone 4-pyttynen, joten LED ulostulot + yks ekstra.
Hammasratas tais olla niin, että kun nokka on 35ºEYKK, niin 1. hammas on kohdalla. Eli kampura on 70ºEYKK.
Asetuksina kaikki ihan normaalit, ei mitään kikkailuja, pyöräksi siis ilmoitettu megalle 20-1, ja triggerit vastaavasti.
Puolina 4x VW 1,6FSI, dwell 1,8ms/3,6ms ja NON-inverted, sulake 15A/4-puolaa.
Megan kiekkaulostulo käytössä, ja näyttää oikein.
Ja nokalle tosiaan 4.pyttyselle koneelle VÄHINTÄÄN 8-1, jos ei ole trigger return, ja 12-1 jos on trigger return. Suosittelen trigger-returniä, mulla on se käytössä.
Pappa-tunturin 12-hampainen eturatas kävis varmaan myös triggaukseen, tai mikätahansa sylinterien määrällä jaollinen ratas. Mielikuvitus rajana.

Jurmo Trimaran HT vene Volvo Penta AQ171A + megasquirt ->turbo
Volvo 340DL -86 -sleeeeeeper- Volvo "B254GT" 2,5L 16v turbo 408hv/664Nm
Volvo S90 -98
Audi A8 W12 2006
Volvo 340DL -86 -sleeeeeeper- Volvo "B254GT" 2,5L 16v turbo 408hv/664Nm
Volvo S90 -98
Audi A8 W12 2006