Sytytysennakkon ohjaaminen Megasquirtilla

Sytysennakon ohjaaminen Megasquirtilla

Moderator: Masi_K

TVH
Perustajajäsen
Posts: 465
Joined: Fri Feb 25, 2005 18:48

Sytytysennakkon ohjaaminen Megasquirtilla

Post by TVH »

Megasquirtin alkuperäinen versio sisältää vain bensansuihkutusken ohjauksen. Jälkikäteen Megasquirtin koodia on muutettu sisältämään myös sytytysennakon ohjaus. Eri koodivaihtoehtoja on ainakin:

Megaspark - pelkkä sytytysennakon ohjaus
Megasquirt'n'spark - bensansuihkutus + sytytysennakon ohjaus virranjakajan sisältävään järjestelmään
Megasquirt'n'EDIS - bensansuihkutus + sytytysennkaon ohjaus Ford EDIS suorasytytysjärjestelmään.
Megasquirt'n'spark extra - yhdistelmä edellisistä, sisältää myös paljon muita ominaisuuksia.

Extra koodi tarjoaa parhaat ja jatkuvasti kehittyvät ominaisuudet. Siihen voi kuitenkin olla aluksi hankala päästä sisään, koska säädettäviä asioita on niin paljon.

Jotta sytytysennakkoa voidaan ohjata Megsquirtilla, tarvitaan liipaisu (trigger), joka tapahtuu jokaiselle sylinterin kohdalla samalla hetkellä, eli vaikkapa 60 astetta ennen yläkuolokohtaa (jokaiselle sylinterille vaaditaan siis oma liipaisu). Liipaisu voidaan toteuttaa monella eri tavalla, jotai ovat esimerksiksi:

- virranjakaja (nokka-akselilla), jossa on induktiivinen tai hall-anturi sekä yhtä monta liipaisun aiheuttavaa sakaraa tai pistettä kuin moottorissa on sylintereitä, tai muu vastaava ratkaisu kuten hall-anturi ja 4 pulttia nokkapyörässä. Virranjakajan keskipako- ja alipainesäätimet on lukittava pois käytöstä. Tämä tapa on helpoin toteuttaa sytytyksen phjaus jos autossa on jo jakaja valmiina eikä ole tarvetta käyttää suorasytytystä.

- hammaspyörä + induktiivinen tai hall-anturi kampiakselilla, tällä periaatteella toimii esim. Ford EDIS järjestelmä johon kuuluu 36-1 lovettu hammaspyörä. Extra koodi sisältää yleiskäyttöisen hammaspyörän dekoodauksen jolla lähes mistä tahansa hammaspyörästä voidaan hampaita laskemalla generoida liipaisut haluttuina hetkinä. Tällä tapaa voidaan käyttää myös suorasytytystä.

Liipaisun signaalimuunnos käytettäessä induktiivista anturia
Megasquirt toimii vain kanttiaaltomuotoisella liipaisusignaalilla. Induktiivinen anturi tuottaa kuitenkin sinimuotoisen signaalin, joka pitää tavalla tai toisella muuntaa kanttiaalloksi. Yksi tapa on käyttää induktiivisen jakajan sytytysyksikköä signaalimuuntimena (GM 4-pin HEI moduli) Hall-anturin kanssa signaalimuunnosta ei tarvita.

Liipaisun pitää tapahtua minimissään 5 astetta ennen suurinta haluttua sytytysennakkoa, esim. jos haluat maksimissaan 50 astetta ennakkoa, pitää liipaisun tapahtua vähintään 55 astetta ennen yläkuolokohtaa. Tämä liipaisukulma (trigger angle) asetetaan Megasquirtiin asetuksiin, josta sitten Megasquirt antaa sytytyskartan mukaan 'kipinän' (spout, spark out) oikealla hetkellä.

Megasquirt ei pysty ajamaan puolaa suoraan, vaan väliin tarvitaa sytytysyksikkö, joka vahvistaa Megasquirtin antamana 'kipinän' riittävän voimakkaaksi. Sopivia yksiköitä on esim GM 4-pin HEI moduli tai Bosch 0 227 100 137. Nämä modulit ohjaavat myös puolan latausaikaa (dwell). Extra koodi sisältää myös puolan latausajan ohjaamisen, jolloin sytytysyksikkönä voidaan käyttää myös modulia, joka ei osaa ohjata latausaikaa, kuten Bosch 0 227 100 123. Puolan latausajan merkitys on säästää puolaa turhalta rasitukselta pienillä kierroksilla, kun kipinöiden väliin jää 'pitkä' aika. Oireita tästä on puolan lämpeneminen ja ennenaikainen hajoaminen.
Last edited by TVH on Fri Aug 19, 2005 20:34, edited 1 time in total.
205 GTi 1.6 Microsquirt v3 (36-1,wheel decoder,hukkakipinä)
KariM
Megailija
Posts: 532
Joined: Sat Feb 26, 2005 10:01

Post by KariM »

Next cylinder -mode Extrassa:

Monessa alkuperäisessä sytytysjärjestelmässä, jossa triggerointi tapahtuu jakajassa, tulee liipaisu yleenä noin 10°EYKK, ja tämä ei ole suoraan yhteensopiva MSnS:n kanssa. Extraan on kuitenkin lisätty ns. next cyl -mode, jolloin tuollaistakin jakajaa voidaan käyttää ilman mekaanisia muutoksia. Tällöin liipaisu asetetaan tapahtumaan esim. tuohon 10°:een (sallittu väli 20°..0°EYKK). Laite käyttää liipaisua laskeakseen, ei kohdalla olevan, vaan seuraavan sylinterin ennakon. Starttaus on poikkeus tähän, silloin kipinä annetaan välittömästi kun liipaisu tulee, eli esim. juuri 10°EYKK.

Next cyl mode aktivoituu automaattisesti kun trigger angle asetetaan alle 20°:een.
Slaba
Megasquirttaaja
Posts: 25
Joined: Mon Feb 28, 2005 21:31

Post by Slaba »

Eikös tuo extra versio ole vielä pahasti kehittelyn alla?

Käsittääkseni helpoin tapa päästä virranjakajasta eroon on tällä hetkellä
EDIS?

EDIT: Moderaattori sähläsi, painoi väärä nappia ja osa viestistä hukkui, pahoittelut...
JesseT
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 308
Joined: Fri Feb 25, 2005 20:23
Location: Kirkkonummi

Post by JesseT »

Slaba wrote:
Megaspark - pelkkä sytytysennakon ohjaus
Megasquirt'n'spark - bensansuihkutus + sytytysennakon ohjaus virranjakajan sisältävään järjestelmään
Megasquirt'n'EDIS - bensansuihkutus + sytytysennkaon ohjaus Ford EDIS suorasytytysjärjestelmään.
Megasquirt'n'spark extra - yhdistelmä edellisistä, sisältää myös paljon muita ominaisuuksia.
Eikös tuo extra versio ole vielä pahasti kehittelyn alla?

Käsittääkseni helpoin tapa päästä virranjakajasta eroon on tällä hetkellä
EDIS?
Ei vaan extra on korvannut MS'n'edis version kokonaan.
matti
Perustajajäsen
Posts: 54
Joined: Fri Feb 25, 2005 18:53
Location: Espoo

Post by matti »

Oha toi extra ollu jo ties kuinka kauan? Tarkoitat varmaan MS2:sta?
Pug 405 MI16 '89 zZz
Pug 405 SRi '88 zZz
TVH
Perustajajäsen
Posts: 465
Joined: Fri Feb 25, 2005 18:48

Post by TVH »

Extra koodi on jatkuvan kehitystyön alla, ja luonteeltaan kokeellinen(=kokeile itse toimiiko omassa tapauksessa ja anna tekijöille palautetta jos joku kusee) ja lähes kaikki sen tuomat ominaiduuet kyllä toimii. Se vain kehittyy eteenpän koko ajan huikealla nopeudella. 'Valmis' se tuskin on koskaan :D
205 GTi 1.6 Microsquirt v3 (36-1,wheel decoder,hukkakipinä)
JJtalo
Megasquirt aloittelija
Posts: 19
Joined: Wed Mar 02, 2005 23:08
Location: kokkola

Post by JJtalo »

Osaisiko joku neuvoa mua tuon sytkän ohjauksen suhteen...
En oo vielä päättäny millä toteutan sytytyksen ohjauksen. Mikä olisi järkevin ratkaisu, kyseessä on vanha kaasutin moottori kärjellisellä jakajalla. Megasquirt n' spark olis näillä näkymin yksinkertasin toteuttaa, mutta mietityttää toimiiko se niinku oon ymmärtäny. Eli jos jumitan jakajasta alipaine ja keskipakois-säätimet ja laitan kärjettömän sytytyksen( esim ignitor ) niin voin hoitaa sillä tuon triggeröinnin ? ja siihen vaan joku sytytyksenvahvistin-yksikkö ? tai millä tuo olisi järkevin toteuttaa, ettei tule turhaan ostettua erillaisia sytytyspalikoita ? mikä jälkiasennus sytkä olis hyvä tuohon tehtävään ?
Tehoa olis tarkoitus tulevaisuudessa hakea ensin ruiskun avulla( +putkisto,nokat,kansi, tuplista läppärungot ym hengityspuoli ), myöhemmin ahtimella.
Toyota corolla -83 2.0 twincam turbo + megasquirt
KariM
Megailija
Posts: 532
Joined: Sat Feb 26, 2005 10:01

Post by KariM »

Voit käyttää jopa kärkiä triggerointiin:
http://megasquirt.sourceforge.net/extra ... points.jpg

Sytkävahvistin sitten tosiaan tarvitaan, helpoimmat lienevät nuo Boschin 0 227 100 137 / 0 227 100 139 -numeroiset modulit.
rontuj
Megasquirttaaja
Posts: 32
Joined: Fri Mar 11, 2005 23:56
Location: Tampere

Post by rontuj »

Aloittelijan kysymyksiä:

Voiko tuolla Partcon sarjalla toteuttaa myös tämän sytytyksen ohjauksen, ja minkälaisia muutoksia se sitten vaatii softassa ja laitteissa?

Voinko hyödyntää auton alkuperäistä sytytysyksikköä? Auto on MB 190E 2.3-16 ja siinä on mersun EZL-sytkä. Jakaja löytyy, mutta se ainoastaan todellakin vain jakaa kipinät sylintereille.
MB 190E 2.3-16 kompressor - projekti kesken
Tate
Megasquirttaaja
Posts: 27
Joined: Mon Feb 28, 2005 22:25
Location: Klaukkala
Contact:

Post by Tate »

Millä tavalla mun kannattaa hoitaa toi sytkän ohjaus? BMW E30 318i -87. Hall-anturi on jo tilattu vpv-motorracingistä. En ole ihan päässyt vielä perille miten tuo kannattaa hoitaa ja mitä osia tilata ja miten asentaa?
I Believed I Would Die.
Tama
Megasquirttaaja
Posts: 51
Joined: Tue Jun 21, 2005 7:06
Location: Tampere/Jyväskylä

Post by Tama »

Mikäli toteuttaa sytytyksen suorasytkällä ja edis´-4 modulilla, niin onko mahdollista saada lähtökierrostenrajoitin toimimaan?
Ja mitä etuja saadaan suorasytkästä verrattuna normaaliin jakajan kautta otettavaan?
-sitä saa mitä tilaa, kun tekee itse..
Ridge
Megasquirttaaja
Posts: 99
Joined: Sun Mar 06, 2005 19:09
Location: Karstula

Post by Ridge »

KariM wrote:Voit käyttää jopa kärkiä triggerointiin:
http://megasquirt.sourceforge.net/extra ... points.jpg

Sytkävahvistin sitten tosiaan tarvitaan, helpoimmat lienevät nuo Boschin 0 227 100 137 / 0 227 100 139 -numeroiset modulit.
Onnistuuko vastaava kytkentä mitsubishin elekrtonisella katkojalla?
Ridge
Megasquirttaaja
Posts: 99
Joined: Sun Mar 06, 2005 19:09
Location: Karstula

Post by Ridge »

No. Eiköhän tästäkin selviä ku kokeilee.
Vmax
Megasquirt aloittelija
Posts: 6
Joined: Wed Aug 31, 2005 11:49
Location: Mikkeli

Re: Sytytysennakkon ohjaaminen Megasquirtilla

Post by Vmax »

TVH wrote:Megasquirt ei pysty ajamaan puolaa suoraan, vaan väliin tarvitaa sytytysyksikkö, joka vahvistaa Megasquirtin antamana 'kipinän' riittävän voimakkaaksi. Sopivia yksiköitä on esim GM 4-pin HEI moduli tai Bosch 0 227 100 137. Nämä modulit ohjaavat myös puolan latausaikaa (dwell). Extra koodi sisältää myös puolan latausajan ohjaamisen, jolloin sytytysyksikkönä voidaan käyttää myös modulia, joka ei osaa ohjata latausaikaa, kuten Bosch 0 227 100 123. Puolan latausajan merkitys on säästää puolaa turhalta rasitukselta pienillä kierroksilla, kun kipinöiden väliin jää 'pitkä' aika. Oireita tästä on puolan lämpeneminen ja ennenaikainen hajoaminen.
Löytyisköhän tollaseen sytty-yksikköön rakennusohjeita jostain, jos vaiks vaivautuis tekemään itse?
V4 - cruiser
TVH
Perustajajäsen
Posts: 465
Joined: Fri Feb 25, 2005 18:48

Re: Sytytysennakkon ohjaaminen Megasquirtilla

Post by TVH »

Vmax wrote:Löytyisköhän tollaseen sytty-yksikköön rakennusohjeita jostain, jos vaiks vaivautuis tekemään itse?
http://megasquirt.sourceforge.net/extra ... wheel.html

Tuolla on sopiva ja helppo kytkentä
205 GTi 1.6 Microsquirt v3 (36-1,wheel decoder,hukkakipinä)
toyoda
Megasquirttaaja
Posts: 35
Joined: Wed Feb 22, 2006 12:42

Re: Sytytysennakkon ohjaaminen Megasquirtilla

Post by toyoda »

Megasquirt'n'spark extra - yhdistelmä edellisistä, sisältää myös paljon muita ominaisuuksia.

.

- hammaspyörä + induktiivinen tai hall-anturi kampiakselilla, tällä periaatteella toimii esim. Ford EDIS järjestelmä johon kuuluu 36-1 lovettu hammaspyörä. Extra koodi sisältää yleiskäyttöisen hammaspyörän dekoodauksen jolla lähes mistä tahansa hammaspyörästä voidaan hampaita laskemalla generoida liipaisut haluttuina hetkinä. Tällä tapaa voidaan käyttää myös suorasytytystä.

Liipaisun signaalimuunnos käytettäessä induktiivista anturia
Megasquirt toimii vain kanttiaaltomuotoisella liipaisusignaalilla. Induktiivinen anturi tuottaa kuitenkin sinimuotoisen signaalin, joka pitää tavalla tai toisella muuntaa kanttiaalloksi. Yksi tapa on käyttää induktiivisen jakajan sytytysyksikköä signaalimuuntimena (GM 4-pin HEI moduli) Hall-anturin kanssa signaalimuunnosta ei tarvita.

--------------------------------------------------------------------

öö.. eli mites esim toyotan pakettijakajan 2johtoinen induktioanturi... ni voisiko sitä käyttää "triggerinä"???? ja laittaas sitten viä sen sytty-yksikön muuntimeksi.. mut miten se sitten kytketään.. kun mulla on camryn jakaja missä olisi oivallinen triggeripyörä ja siin on induktioanturi..

mut ne pitäs kikkailla jonnekkin muualle ku eivät mahu oleen tulipellin ja koneen välissä.
Mitä et tee, sitä et myös opi..
205

Re: Sytytysennakkon ohjaaminen Megasquirtilla

Post by 205 »

toyoda wrote:öö.. eli mites esim toyotan pakettijakajan 2johtoinen induktioanturi... ni voisiko sitä käyttää "triggerinä"???? ja laittaas sitten viä sen sytty-yksikön muuntimeksi.. mut miten se sitten kytketään.. kun mulla on camryn jakaja missä olisi oivallinen triggeripyörä ja siin on induktioanturi..
Itse oon käyttänyt tuota HEI-8 modulia missä on "kaikki" tarvittava sisällä
ja on toiminut itelläni pommin varmasti.
Todennäköisesti pelaa Toyotan jakajallakin.

Image
VesQ
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 106
Joined: Wed Oct 11, 2006 21:22
Location: Hollola

Post by VesQ »

Elikkäs sellainen varmistuskysymys jotta olen ymmärtänyt lukemani oikein.

Homma pelaa siis tällä kokoonpanolla

-MSnS Extra
-Fordin EDIS4 moduli
-36-1 triggeripyörä kampiakselille
-VR-anturi triggeripyörälle (ymmärtääkseni se on induktiivista mallia, 2 piuhaa)
-Pösön/citikan suorasytty puola (4 tulppalähtöä ja boschin 4-napainen liitin josta tietoa/virtaa sisään)

Edit:
Niin ja piirilevy tuo partcon myymä V2.2
VesQ
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 106
Joined: Wed Oct 11, 2006 21:22
Location: Hollola

Post by VesQ »

Eikös kukaan tiedä vai häh ?? :roll:
JaniM
Megajumala
Posts: 1390
Joined: Mon Feb 28, 2005 12:29
Location: PorVWoo www.AutoTune.fi
Contact:

Post by JaniM »

No lankulle tietenkin sen vaatimat muutokset edistä varten.
VesQ
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 106
Joined: Wed Oct 11, 2006 21:22
Location: Hollola

Post by VesQ »

Mitäs kaikkea sinne pitikään muuttaa, jostain luin mutta en ole sitä enää löytänyt ja kun englannin ymmärtäminen ilmeisesti on sen verran hyvä niin en edes muista oliko teksti suomeksi vai enkuksi :D
SamiH
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 253
Joined: Thu Mar 17, 2005 17:58
Location: Seinäjoki
Contact:

Post by SamiH »

tty
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 138
Joined: Fri Mar 25, 2005 21:37
Location: Kurikka

Bosc modulit & puolat

Post by tty »

Janitos
Megasquirt aloittelija
Posts: 4
Joined: Thu Feb 08, 2007 20:58

Post by Janitos »

Mites tuon sytkän ohjaus onnistuu tossa nissan silviassa, kone = ca18et
siel on hal anturillinen virranjakaja ja sit siin on sellainen ohuehko levy, mis on joku 60 reikää ja neljä ohutta viivaa ulkokehält sisäl päin... onkos jollain mitään tietoa...
jazu
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 108
Joined: Thu Aug 02, 2007 14:05
Location: Korpilahti

Post by jazu »

Elikkä samat muutokset v2.2 lautaan muillekkin sytyille kuin edis:lle? ja extra-softalla toimii? ostin vuosia sitten ilmeisesti Slappala-boksin, pienen mustan alumiitti-version siis, ja homma jäi sille asteelle. ja nyt pitäs opetella asiat uudestaan ja perehtyä, paljon on muuttunut ja unohtunut :) Jos joku pro malttaa vielä näin simppeliin kysymykseen vastata, ois kovin hieno homma.
jazu
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 108
Joined: Thu Aug 02, 2007 14:05
Location: Korpilahti

Post by jazu »

selvishän se ku vaan tonki vähän enemmän, ihmettelin vaan tota 2-osaista ohjetta, missä eka on tuo simppeli 1k vastus ledin -jalkaan jne. mut jäin miettiin mikä virka tällä sitten on?:


. Remove D5, D8, R10
. Remove jumper between XG1-XG2
. Fit wire between XG1 and right of D5 (non band)
. Fit wire between bottom of R10 and right of D9 (band)
. Fit 1.3k resistor in place D8 [1.3k-2k ok, function as above]
toyoda
Megasquirttaaja
Posts: 35
Joined: Wed Feb 22, 2006 12:42

Post by toyoda »

Ihan pikkainen kysymys:

Mitenkäs, VR anturi ja tulee se hei 4pinninen mokkula. Niin tarviiko vielä sen boschin yksikön viä lisäks vai voiko puolan käytön ja vr-singaalin muunnon hoitaa pelkästään tolla hei-mokkulalla?
Mitä et tee, sitä et myös opi..
Vauhtivaunu
Megajumala
Posts: 1167
Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
Location: Pohjois-Karjala

Post by Vauhtivaunu »

toyoda wrote: Mitenkäs, VR anturi ja tulee se hei 4pinninen mokkula. Niin tarviiko vielä sen boschin yksikön viä lisäks vai voiko puolan käytön ja vr-singaalin muunnon hoitaa pelkästään tolla hei-mokkulalla?
HEI-4 ei käy kuin sen vr-signaalin muuntamiseen. Siihen pitää olla lisäksi erillinen sytkäpääte tai sitten käyttää HEI-7-yksikköä.
Vika on yleensä asentajassa, ei laitteessa

RTFM!
jokuuu
Megasquirttaaja
Posts: 55
Joined: Sun Jun 22, 2008 11:12
Location: iisalmi/pyhäntä

Post by jokuuu »

eikös ediksen saa pelaan tollaa vrllä ja hei-4:sella???
olafu
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 365
Joined: Sat Mar 05, 2005 16:54
Location: Urjala

Post by olafu »

EDIS toimii suoraan VR-anturilla.
Post Reply