Sytytysennakkon ohjaaminen Megasquirtilla
Moderator: Masi_K
Sytytysennakkon ohjaaminen Megasquirtilla
Megasquirtin alkuperäinen versio sisältää vain bensansuihkutusken ohjauksen. Jälkikäteen Megasquirtin koodia on muutettu sisältämään myös sytytysennakon ohjaus. Eri koodivaihtoehtoja on ainakin:
Megaspark - pelkkä sytytysennakon ohjaus
Megasquirt'n'spark - bensansuihkutus + sytytysennakon ohjaus virranjakajan sisältävään järjestelmään
Megasquirt'n'EDIS - bensansuihkutus + sytytysennkaon ohjaus Ford EDIS suorasytytysjärjestelmään.
Megasquirt'n'spark extra - yhdistelmä edellisistä, sisältää myös paljon muita ominaisuuksia.
Extra koodi tarjoaa parhaat ja jatkuvasti kehittyvät ominaisuudet. Siihen voi kuitenkin olla aluksi hankala päästä sisään, koska säädettäviä asioita on niin paljon.
Jotta sytytysennakkoa voidaan ohjata Megsquirtilla, tarvitaan liipaisu (trigger), joka tapahtuu jokaiselle sylinterin kohdalla samalla hetkellä, eli vaikkapa 60 astetta ennen yläkuolokohtaa (jokaiselle sylinterille vaaditaan siis oma liipaisu). Liipaisu voidaan toteuttaa monella eri tavalla, jotai ovat esimerksiksi:
- virranjakaja (nokka-akselilla), jossa on induktiivinen tai hall-anturi sekä yhtä monta liipaisun aiheuttavaa sakaraa tai pistettä kuin moottorissa on sylintereitä, tai muu vastaava ratkaisu kuten hall-anturi ja 4 pulttia nokkapyörässä. Virranjakajan keskipako- ja alipainesäätimet on lukittava pois käytöstä. Tämä tapa on helpoin toteuttaa sytytyksen phjaus jos autossa on jo jakaja valmiina eikä ole tarvetta käyttää suorasytytystä.
- hammaspyörä + induktiivinen tai hall-anturi kampiakselilla, tällä periaatteella toimii esim. Ford EDIS järjestelmä johon kuuluu 36-1 lovettu hammaspyörä. Extra koodi sisältää yleiskäyttöisen hammaspyörän dekoodauksen jolla lähes mistä tahansa hammaspyörästä voidaan hampaita laskemalla generoida liipaisut haluttuina hetkinä. Tällä tapaa voidaan käyttää myös suorasytytystä.
Liipaisun signaalimuunnos käytettäessä induktiivista anturia
Megasquirt toimii vain kanttiaaltomuotoisella liipaisusignaalilla. Induktiivinen anturi tuottaa kuitenkin sinimuotoisen signaalin, joka pitää tavalla tai toisella muuntaa kanttiaalloksi. Yksi tapa on käyttää induktiivisen jakajan sytytysyksikköä signaalimuuntimena (GM 4-pin HEI moduli) Hall-anturin kanssa signaalimuunnosta ei tarvita.
Liipaisun pitää tapahtua minimissään 5 astetta ennen suurinta haluttua sytytysennakkoa, esim. jos haluat maksimissaan 50 astetta ennakkoa, pitää liipaisun tapahtua vähintään 55 astetta ennen yläkuolokohtaa. Tämä liipaisukulma (trigger angle) asetetaan Megasquirtiin asetuksiin, josta sitten Megasquirt antaa sytytyskartan mukaan 'kipinän' (spout, spark out) oikealla hetkellä.
Megasquirt ei pysty ajamaan puolaa suoraan, vaan väliin tarvitaa sytytysyksikkö, joka vahvistaa Megasquirtin antamana 'kipinän' riittävän voimakkaaksi. Sopivia yksiköitä on esim GM 4-pin HEI moduli tai Bosch 0 227 100 137. Nämä modulit ohjaavat myös puolan latausaikaa (dwell). Extra koodi sisältää myös puolan latausajan ohjaamisen, jolloin sytytysyksikkönä voidaan käyttää myös modulia, joka ei osaa ohjata latausaikaa, kuten Bosch 0 227 100 123. Puolan latausajan merkitys on säästää puolaa turhalta rasitukselta pienillä kierroksilla, kun kipinöiden väliin jää 'pitkä' aika. Oireita tästä on puolan lämpeneminen ja ennenaikainen hajoaminen.
Megaspark - pelkkä sytytysennakon ohjaus
Megasquirt'n'spark - bensansuihkutus + sytytysennakon ohjaus virranjakajan sisältävään järjestelmään
Megasquirt'n'EDIS - bensansuihkutus + sytytysennkaon ohjaus Ford EDIS suorasytytysjärjestelmään.
Megasquirt'n'spark extra - yhdistelmä edellisistä, sisältää myös paljon muita ominaisuuksia.
Extra koodi tarjoaa parhaat ja jatkuvasti kehittyvät ominaisuudet. Siihen voi kuitenkin olla aluksi hankala päästä sisään, koska säädettäviä asioita on niin paljon.
Jotta sytytysennakkoa voidaan ohjata Megsquirtilla, tarvitaan liipaisu (trigger), joka tapahtuu jokaiselle sylinterin kohdalla samalla hetkellä, eli vaikkapa 60 astetta ennen yläkuolokohtaa (jokaiselle sylinterille vaaditaan siis oma liipaisu). Liipaisu voidaan toteuttaa monella eri tavalla, jotai ovat esimerksiksi:
- virranjakaja (nokka-akselilla), jossa on induktiivinen tai hall-anturi sekä yhtä monta liipaisun aiheuttavaa sakaraa tai pistettä kuin moottorissa on sylintereitä, tai muu vastaava ratkaisu kuten hall-anturi ja 4 pulttia nokkapyörässä. Virranjakajan keskipako- ja alipainesäätimet on lukittava pois käytöstä. Tämä tapa on helpoin toteuttaa sytytyksen phjaus jos autossa on jo jakaja valmiina eikä ole tarvetta käyttää suorasytytystä.
- hammaspyörä + induktiivinen tai hall-anturi kampiakselilla, tällä periaatteella toimii esim. Ford EDIS järjestelmä johon kuuluu 36-1 lovettu hammaspyörä. Extra koodi sisältää yleiskäyttöisen hammaspyörän dekoodauksen jolla lähes mistä tahansa hammaspyörästä voidaan hampaita laskemalla generoida liipaisut haluttuina hetkinä. Tällä tapaa voidaan käyttää myös suorasytytystä.
Liipaisun signaalimuunnos käytettäessä induktiivista anturia
Megasquirt toimii vain kanttiaaltomuotoisella liipaisusignaalilla. Induktiivinen anturi tuottaa kuitenkin sinimuotoisen signaalin, joka pitää tavalla tai toisella muuntaa kanttiaalloksi. Yksi tapa on käyttää induktiivisen jakajan sytytysyksikköä signaalimuuntimena (GM 4-pin HEI moduli) Hall-anturin kanssa signaalimuunnosta ei tarvita.
Liipaisun pitää tapahtua minimissään 5 astetta ennen suurinta haluttua sytytysennakkoa, esim. jos haluat maksimissaan 50 astetta ennakkoa, pitää liipaisun tapahtua vähintään 55 astetta ennen yläkuolokohtaa. Tämä liipaisukulma (trigger angle) asetetaan Megasquirtiin asetuksiin, josta sitten Megasquirt antaa sytytyskartan mukaan 'kipinän' (spout, spark out) oikealla hetkellä.
Megasquirt ei pysty ajamaan puolaa suoraan, vaan väliin tarvitaa sytytysyksikkö, joka vahvistaa Megasquirtin antamana 'kipinän' riittävän voimakkaaksi. Sopivia yksiköitä on esim GM 4-pin HEI moduli tai Bosch 0 227 100 137. Nämä modulit ohjaavat myös puolan latausaikaa (dwell). Extra koodi sisältää myös puolan latausajan ohjaamisen, jolloin sytytysyksikkönä voidaan käyttää myös modulia, joka ei osaa ohjata latausaikaa, kuten Bosch 0 227 100 123. Puolan latausajan merkitys on säästää puolaa turhalta rasitukselta pienillä kierroksilla, kun kipinöiden väliin jää 'pitkä' aika. Oireita tästä on puolan lämpeneminen ja ennenaikainen hajoaminen.
Last edited by TVH on Fri Aug 19, 2005 20:34, edited 1 time in total.
205 GTi 1.6 Microsquirt v3 (36-1,wheel decoder,hukkakipinä)
Next cylinder -mode Extrassa:
Monessa alkuperäisessä sytytysjärjestelmässä, jossa triggerointi tapahtuu jakajassa, tulee liipaisu yleenä noin 10°EYKK, ja tämä ei ole suoraan yhteensopiva MSnS:n kanssa. Extraan on kuitenkin lisätty ns. next cyl -mode, jolloin tuollaistakin jakajaa voidaan käyttää ilman mekaanisia muutoksia. Tällöin liipaisu asetetaan tapahtumaan esim. tuohon 10°:een (sallittu väli 20°..0°EYKK). Laite käyttää liipaisua laskeakseen, ei kohdalla olevan, vaan seuraavan sylinterin ennakon. Starttaus on poikkeus tähän, silloin kipinä annetaan välittömästi kun liipaisu tulee, eli esim. juuri 10°EYKK.
Next cyl mode aktivoituu automaattisesti kun trigger angle asetetaan alle 20°:een.
Monessa alkuperäisessä sytytysjärjestelmässä, jossa triggerointi tapahtuu jakajassa, tulee liipaisu yleenä noin 10°EYKK, ja tämä ei ole suoraan yhteensopiva MSnS:n kanssa. Extraan on kuitenkin lisätty ns. next cyl -mode, jolloin tuollaistakin jakajaa voidaan käyttää ilman mekaanisia muutoksia. Tällöin liipaisu asetetaan tapahtumaan esim. tuohon 10°:een (sallittu väli 20°..0°EYKK). Laite käyttää liipaisua laskeakseen, ei kohdalla olevan, vaan seuraavan sylinterin ennakon. Starttaus on poikkeus tähän, silloin kipinä annetaan välittömästi kun liipaisu tulee, eli esim. juuri 10°EYKK.
Next cyl mode aktivoituu automaattisesti kun trigger angle asetetaan alle 20°:een.
Ei vaan extra on korvannut MS'n'edis version kokonaan.Slaba wrote:Eikös tuo extra versio ole vielä pahasti kehittelyn alla?Megaspark - pelkkä sytytysennakon ohjaus
Megasquirt'n'spark - bensansuihkutus + sytytysennakon ohjaus virranjakajan sisältävään järjestelmään
Megasquirt'n'EDIS - bensansuihkutus + sytytysennkaon ohjaus Ford EDIS suorasytytysjärjestelmään.
Megasquirt'n'spark extra - yhdistelmä edellisistä, sisältää myös paljon muita ominaisuuksia.
Käsittääkseni helpoin tapa päästä virranjakajasta eroon on tällä hetkellä
EDIS?
Extra koodi on jatkuvan kehitystyön alla, ja luonteeltaan kokeellinen(=kokeile itse toimiiko omassa tapauksessa ja anna tekijöille palautetta jos joku kusee) ja lähes kaikki sen tuomat ominaiduuet kyllä toimii. Se vain kehittyy eteenpän koko ajan huikealla nopeudella. 'Valmis' se tuskin on koskaan 

205 GTi 1.6 Microsquirt v3 (36-1,wheel decoder,hukkakipinä)
Osaisiko joku neuvoa mua tuon sytkän ohjauksen suhteen...
En oo vielä päättäny millä toteutan sytytyksen ohjauksen. Mikä olisi järkevin ratkaisu, kyseessä on vanha kaasutin moottori kärjellisellä jakajalla. Megasquirt n' spark olis näillä näkymin yksinkertasin toteuttaa, mutta mietityttää toimiiko se niinku oon ymmärtäny. Eli jos jumitan jakajasta alipaine ja keskipakois-säätimet ja laitan kärjettömän sytytyksen( esim ignitor ) niin voin hoitaa sillä tuon triggeröinnin ? ja siihen vaan joku sytytyksenvahvistin-yksikkö ? tai millä tuo olisi järkevin toteuttaa, ettei tule turhaan ostettua erillaisia sytytyspalikoita ? mikä jälkiasennus sytkä olis hyvä tuohon tehtävään ?
Tehoa olis tarkoitus tulevaisuudessa hakea ensin ruiskun avulla( +putkisto,nokat,kansi, tuplista läppärungot ym hengityspuoli ), myöhemmin ahtimella.
En oo vielä päättäny millä toteutan sytytyksen ohjauksen. Mikä olisi järkevin ratkaisu, kyseessä on vanha kaasutin moottori kärjellisellä jakajalla. Megasquirt n' spark olis näillä näkymin yksinkertasin toteuttaa, mutta mietityttää toimiiko se niinku oon ymmärtäny. Eli jos jumitan jakajasta alipaine ja keskipakois-säätimet ja laitan kärjettömän sytytyksen( esim ignitor ) niin voin hoitaa sillä tuon triggeröinnin ? ja siihen vaan joku sytytyksenvahvistin-yksikkö ? tai millä tuo olisi järkevin toteuttaa, ettei tule turhaan ostettua erillaisia sytytyspalikoita ? mikä jälkiasennus sytkä olis hyvä tuohon tehtävään ?
Tehoa olis tarkoitus tulevaisuudessa hakea ensin ruiskun avulla( +putkisto,nokat,kansi, tuplista läppärungot ym hengityspuoli ), myöhemmin ahtimella.
Toyota corolla -83 2.0 twincam turbo + megasquirt
Voit käyttää jopa kärkiä triggerointiin:
http://megasquirt.sourceforge.net/extra ... points.jpg
Sytkävahvistin sitten tosiaan tarvitaan, helpoimmat lienevät nuo Boschin 0 227 100 137 / 0 227 100 139 -numeroiset modulit.
http://megasquirt.sourceforge.net/extra ... points.jpg
Sytkävahvistin sitten tosiaan tarvitaan, helpoimmat lienevät nuo Boschin 0 227 100 137 / 0 227 100 139 -numeroiset modulit.
Aloittelijan kysymyksiä:
Voiko tuolla Partcon sarjalla toteuttaa myös tämän sytytyksen ohjauksen, ja minkälaisia muutoksia se sitten vaatii softassa ja laitteissa?
Voinko hyödyntää auton alkuperäistä sytytysyksikköä? Auto on MB 190E 2.3-16 ja siinä on mersun EZL-sytkä. Jakaja löytyy, mutta se ainoastaan todellakin vain jakaa kipinät sylintereille.
Voiko tuolla Partcon sarjalla toteuttaa myös tämän sytytyksen ohjauksen, ja minkälaisia muutoksia se sitten vaatii softassa ja laitteissa?
Voinko hyödyntää auton alkuperäistä sytytysyksikköä? Auto on MB 190E 2.3-16 ja siinä on mersun EZL-sytkä. Jakaja löytyy, mutta se ainoastaan todellakin vain jakaa kipinät sylintereille.
MB 190E 2.3-16 kompressor - projekti kesken
Onnistuuko vastaava kytkentä mitsubishin elekrtonisella katkojalla?KariM wrote:Voit käyttää jopa kärkiä triggerointiin:
http://megasquirt.sourceforge.net/extra ... points.jpg
Sytkävahvistin sitten tosiaan tarvitaan, helpoimmat lienevät nuo Boschin 0 227 100 137 / 0 227 100 139 -numeroiset modulit.
Re: Sytytysennakkon ohjaaminen Megasquirtilla
Löytyisköhän tollaseen sytty-yksikköön rakennusohjeita jostain, jos vaiks vaivautuis tekemään itse?TVH wrote:Megasquirt ei pysty ajamaan puolaa suoraan, vaan väliin tarvitaa sytytysyksikkö, joka vahvistaa Megasquirtin antamana 'kipinän' riittävän voimakkaaksi. Sopivia yksiköitä on esim GM 4-pin HEI moduli tai Bosch 0 227 100 137. Nämä modulit ohjaavat myös puolan latausaikaa (dwell). Extra koodi sisältää myös puolan latausajan ohjaamisen, jolloin sytytysyksikkönä voidaan käyttää myös modulia, joka ei osaa ohjata latausaikaa, kuten Bosch 0 227 100 123. Puolan latausajan merkitys on säästää puolaa turhalta rasitukselta pienillä kierroksilla, kun kipinöiden väliin jää 'pitkä' aika. Oireita tästä on puolan lämpeneminen ja ennenaikainen hajoaminen.
V4 - cruiser
Re: Sytytysennakkon ohjaaminen Megasquirtilla
http://megasquirt.sourceforge.net/extra ... wheel.htmlVmax wrote:Löytyisköhän tollaseen sytty-yksikköön rakennusohjeita jostain, jos vaiks vaivautuis tekemään itse?
Tuolla on sopiva ja helppo kytkentä
205 GTi 1.6 Microsquirt v3 (36-1,wheel decoder,hukkakipinä)
Re: Sytytysennakkon ohjaaminen Megasquirtilla
Megasquirt'n'spark extra - yhdistelmä edellisistä, sisältää myös paljon muita ominaisuuksia.
.
- hammaspyörä + induktiivinen tai hall-anturi kampiakselilla, tällä periaatteella toimii esim. Ford EDIS järjestelmä johon kuuluu 36-1 lovettu hammaspyörä. Extra koodi sisältää yleiskäyttöisen hammaspyörän dekoodauksen jolla lähes mistä tahansa hammaspyörästä voidaan hampaita laskemalla generoida liipaisut haluttuina hetkinä. Tällä tapaa voidaan käyttää myös suorasytytystä.
Liipaisun signaalimuunnos käytettäessä induktiivista anturia
Megasquirt toimii vain kanttiaaltomuotoisella liipaisusignaalilla. Induktiivinen anturi tuottaa kuitenkin sinimuotoisen signaalin, joka pitää tavalla tai toisella muuntaa kanttiaalloksi. Yksi tapa on käyttää induktiivisen jakajan sytytysyksikköä signaalimuuntimena (GM 4-pin HEI moduli) Hall-anturin kanssa signaalimuunnosta ei tarvita.
--------------------------------------------------------------------
öö.. eli mites esim toyotan pakettijakajan 2johtoinen induktioanturi... ni voisiko sitä käyttää "triggerinä"???? ja laittaas sitten viä sen sytty-yksikön muuntimeksi.. mut miten se sitten kytketään.. kun mulla on camryn jakaja missä olisi oivallinen triggeripyörä ja siin on induktioanturi..
mut ne pitäs kikkailla jonnekkin muualle ku eivät mahu oleen tulipellin ja koneen välissä.
.
- hammaspyörä + induktiivinen tai hall-anturi kampiakselilla, tällä periaatteella toimii esim. Ford EDIS järjestelmä johon kuuluu 36-1 lovettu hammaspyörä. Extra koodi sisältää yleiskäyttöisen hammaspyörän dekoodauksen jolla lähes mistä tahansa hammaspyörästä voidaan hampaita laskemalla generoida liipaisut haluttuina hetkinä. Tällä tapaa voidaan käyttää myös suorasytytystä.
Liipaisun signaalimuunnos käytettäessä induktiivista anturia
Megasquirt toimii vain kanttiaaltomuotoisella liipaisusignaalilla. Induktiivinen anturi tuottaa kuitenkin sinimuotoisen signaalin, joka pitää tavalla tai toisella muuntaa kanttiaalloksi. Yksi tapa on käyttää induktiivisen jakajan sytytysyksikköä signaalimuuntimena (GM 4-pin HEI moduli) Hall-anturin kanssa signaalimuunnosta ei tarvita.
--------------------------------------------------------------------
öö.. eli mites esim toyotan pakettijakajan 2johtoinen induktioanturi... ni voisiko sitä käyttää "triggerinä"???? ja laittaas sitten viä sen sytty-yksikön muuntimeksi.. mut miten se sitten kytketään.. kun mulla on camryn jakaja missä olisi oivallinen triggeripyörä ja siin on induktioanturi..
mut ne pitäs kikkailla jonnekkin muualle ku eivät mahu oleen tulipellin ja koneen välissä.
Mitä et tee, sitä et myös opi..
Re: Sytytysennakkon ohjaaminen Megasquirtilla
Itse oon käyttänyt tuota HEI-8 modulia missä on "kaikki" tarvittava sisällätoyoda wrote:öö.. eli mites esim toyotan pakettijakajan 2johtoinen induktioanturi... ni voisiko sitä käyttää "triggerinä"???? ja laittaas sitten viä sen sytty-yksikön muuntimeksi.. mut miten se sitten kytketään.. kun mulla on camryn jakaja missä olisi oivallinen triggeripyörä ja siin on induktioanturi..
ja on toiminut itelläni pommin varmasti.
Todennäköisesti pelaa Toyotan jakajallakin.

Elikkäs sellainen varmistuskysymys jotta olen ymmärtänyt lukemani oikein.
Homma pelaa siis tällä kokoonpanolla
-MSnS Extra
-Fordin EDIS4 moduli
-36-1 triggeripyörä kampiakselille
-VR-anturi triggeripyörälle (ymmärtääkseni se on induktiivista mallia, 2 piuhaa)
-Pösön/citikan suorasytty puola (4 tulppalähtöä ja boschin 4-napainen liitin josta tietoa/virtaa sisään)
Edit:
Niin ja piirilevy tuo partcon myymä V2.2
Homma pelaa siis tällä kokoonpanolla
-MSnS Extra
-Fordin EDIS4 moduli
-36-1 triggeripyörä kampiakselille
-VR-anturi triggeripyörälle (ymmärtääkseni se on induktiivista mallia, 2 piuhaa)
-Pösön/citikan suorasytty puola (4 tulppalähtöä ja boschin 4-napainen liitin josta tietoa/virtaa sisään)
Edit:
Niin ja piirilevy tuo partcon myymä V2.2
-
- Megajumala
- Posts: 1390
- Joined: Mon Feb 28, 2005 12:29
- Location: PorVWoo www.AutoTune.fi
- Contact:
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 253
- Joined: Thu Mar 17, 2005 17:58
- Location: Seinäjoki
- Contact:
http://megasquirt.sourceforge.net/extra ... dware.html Tuolta englanniksi ainakin vinkkiä.
Taikka http://www.msextra.com/manuals/MS_Extra ... l.htm#edis MS Extra manuaalista.
Taikka http://www.msextra.com/manuals/MS_Extra ... l.htm#edis MS Extra manuaalista.
Bosc modulit & puolat
Tuolta löytyy tietoa Bosch moduleista + kytkennät:
http://apps.bosch.com.au/motorsport/dow ... odules.pdf
http://apps.bosch.com.au/products/saa/i ... odules.pdf
Tuolla tietoa puolista
http://apps.bosch.com.au/products/saa/i ... _coils.pdf
http://apps.bosch.com.au/motorsport/dow ... odules.pdf
http://apps.bosch.com.au/products/saa/i ... odules.pdf
Tuolla tietoa puolista
http://apps.bosch.com.au/products/saa/i ... _coils.pdf
Elikkä samat muutokset v2.2 lautaan muillekkin sytyille kuin edis:lle? ja extra-softalla toimii? ostin vuosia sitten ilmeisesti Slappala-boksin, pienen mustan alumiitti-version siis, ja homma jäi sille asteelle. ja nyt pitäs opetella asiat uudestaan ja perehtyä, paljon on muuttunut ja unohtunut
Jos joku pro malttaa vielä näin simppeliin kysymykseen vastata, ois kovin hieno homma.

selvishän se ku vaan tonki vähän enemmän, ihmettelin vaan tota 2-osaista ohjetta, missä eka on tuo simppeli 1k vastus ledin -jalkaan jne. mut jäin miettiin mikä virka tällä sitten on?:
. Remove D5, D8, R10
. Remove jumper between XG1-XG2
. Fit wire between XG1 and right of D5 (non band)
. Fit wire between bottom of R10 and right of D9 (band)
. Fit 1.3k resistor in place D8 [1.3k-2k ok, function as above]
. Remove D5, D8, R10
. Remove jumper between XG1-XG2
. Fit wire between XG1 and right of D5 (non band)
. Fit wire between bottom of R10 and right of D9 (band)
. Fit 1.3k resistor in place D8 [1.3k-2k ok, function as above]
-
- Megajumala
- Posts: 1167
- Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
- Location: Pohjois-Karjala
HEI-4 ei käy kuin sen vr-signaalin muuntamiseen. Siihen pitää olla lisäksi erillinen sytkäpääte tai sitten käyttää HEI-7-yksikköä.toyoda wrote: Mitenkäs, VR anturi ja tulee se hei 4pinninen mokkula. Niin tarviiko vielä sen boschin yksikön viä lisäks vai voiko puolan käytön ja vr-singaalin muunnon hoitaa pelkästään tolla hei-mokkulalla?