Page 1 of 1
Sähköapua! Mikä prkl kytkentä..
Posted: Sat Apr 08, 2006 10:50
by cockjerry
toi oikein on?
http://njaa.pp.fi/what.jpg
Eli tossa prätkässa on sellainen puolipuristin systeemi, joka estää sytytyksen / käynnistyksen, jos ko. ehdot ei täyty. (sivujalka alhaalla, vaihdepäällä, puolipuristin ja kytkin)
Nyt kun toi orggis CDI on heitetty menemään, niin miten saisin skulaamaan megan kanssa noi estosysteemit?
Voiskohan puolan vetää maihin, eli diodit kuvan mukaan puolan ohjauspiuhan väliin, ettei virrat mene megalle päin decoyksiköstä? Hajooko puola tollasesta? Tappokatkaisimen saisi toimimaan samalla..
Täällä kun on noita elektroniikka guruja, niin pitäis olla helppo nakki

Kiitoksia

Posted: Sat Apr 08, 2006 14:11
by HanhiEmo
Puolan vetäminen nuilla kytkimillä ainakin estää käynnistyksen ja mopoissahan tuo sammutuskin tehdään niin. Mutta taasen onko siitä jotakin suurta haittaa

Posted: Sat Apr 08, 2006 14:20
by j-k
Ohjaa noilla kytkimillä vaikka relettä joka antaa sähköä puolille tms. Ei kannata ajaa puolia maihin kun sattuupi käryämään...
Posted: Sat Apr 08, 2006 15:21
by cockjerry
njoo toi relesysteemi oli itselläkin mielessä, mutta pystyiskö ton tekee jotenkin ilman extra releitä.. niitä on jo ihan tarpeeks
Posted: Sat Apr 08, 2006 15:42
by j-k
cockjerry wrote:njoo toi relesysteemi oli itselläkin mielessä, mutta pystyiskö ton tekee jotenkin ilman extra releitä.. niitä on jo ihan tarpeeks
Yksi rele riittää jos ohjausvirrat ajaa sen kautta

Posted: Sat Apr 08, 2006 19:59
by cockjerry
j-k wrote:cockjerry wrote:njoo toi relesysteemi oli itselläkin mielessä, mutta pystyiskö ton tekee jotenkin ilman extra releitä.. niitä on jo ihan tarpeeks
Yksi rele riittää jos ohjausvirrat ajaa sen kautta

Tarkemmin kun tsiigailin kytkistä, niin eipä onnaa toi relesysteemi!
Virtalukko on samassa piuhassa. Eli sillonkun virrat on päällä ja kone käynnissä, se tappokatkaisimen piuha ei oo maissa. --> Painaa tappokatkaisinta piuha maadottuu. Ellei jostain löydy väärinpäin toimivia releitä

Posted: Sat Apr 08, 2006 20:36
by j-k
cockjerry wrote:Virtalukko on samassa piuhassa. Eli sillonkun virrat on päällä ja kone käynnissä, se tappokatkaisimen piuha ei oo maissa. --> Painaa tappokatkaisinta piuha maadottuu. Ellei jostain löydy väärinpäin toimivia releitä

Kun nyt tietäis mitä sä oot hakemassa niin vois paremmin katsoo...

Logiikan voi laittaa kuin vaan...

Posted: Sat Apr 08, 2006 22:04
by aki70
Kytke ohjausreleen kela ig sw:in ja enige stop sw:n väliin. Kytke releen avautuvalle kärjelle megan ohjausvirta. Toisin sanoen ohjausrele vetää kun virtalukosta on käännetty virta päälle ja annetaan maadoitus sammutuskytkimen kautta, jolloin avautuva kärki avautuu ja megalta häviää käyttöjännite. Missä tilassa sivutuen ja vapaan kytkimet ovat kun starttaus on mahdollinen?
Posted: Mon Apr 10, 2006 9:37
by cockjerry
aki70 wrote:Kytke ohjausreleen kela ig sw:in ja enige stop sw:n väliin. Kytke releen avautuvalle kärjelle megan ohjausvirta. Toisin sanoen ohjausrele vetää kun virtalukosta on käännetty virta päälle ja annetaan maadoitus sammutuskytkimen kautta, jolloin avautuva kärki avautuu ja megalta häviää käyttöjännite. Missä tilassa sivutuen ja vapaan kytkimet ovat kun starttaus on mahdollinen?
Sivujalka ja vapaa on maissa sillon kun voi käynnistää..
Taidan tehdä niin, että vedän tappokatkaisimen piuhan pääreleen kelan miinukseen, eli kun painaa nappia, niin virrat lähtee koko paskasta. Kytken varmaan noi jalan & vapaan kytkimet ilman diodeita.
Tossa on vaan se huono, että tappokatkaisin toimii väärinpäin, mutta se nyt on oikeestaan ihan sama

Posted: Mon Apr 10, 2006 10:19
by aki70
cockjerry wrote:
Sivujalka ja vapaa on maissa sillon kun voi käynnistää..
Taidan tehdä niin, että vedän tappokatkaisimen piuhan pääreleen kelan miinukseen, eli kun painaa nappia, niin virrat lähtee koko paskasta. Kytken varmaan noi jalan & vapaan kytkimet ilman diodeita.
Tossa on vaan se huono, että tappokatkaisin toimii väärinpäin, mutta se nyt on oikeestaan ihan sama

Jos kytket tappokatkaisimen tuolla tavalla, starttaus ei ole mahdollista, ellet tee ohitusta virtalukolta suoraan starttikytkimelle.
Posted: Mon Apr 10, 2006 11:56
by cockjerry
aki70 wrote:
Jos kytket tappokatkaisimen tuolla tavalla, starttaus ei ole mahdollista, ellet tee ohitusta virtalukolta suoraan starttikytkimelle.
Oot oikeessa! Tsiigailin tota kytkistä vähän tarkemmin, niin ei sitä voikkaan tosiaan kytkeä noin.. muuten ei starttaa, koska siinä tappokatkaisimessa on startinesto myös.
Multa meni vähän ohi toi sun edellinen juttu, joten piirsin kuvan. Jos jaksat vääntää rautalangasta
http://njaa.pp.fi/kytkis.JPG
Posted: Mon Apr 10, 2006 12:21
by aki70
Osta vaihtokärjellä oleva yleisrele.
Siinä on numerointi 85,86,30,87 ja 87a.

Kytke:
85 (kela)= virtalukko +12
86 (kela)= tappokytkimen sammutuspiuha
30 (vaihtokärjen yhteinen)= virtalukko +12
87a (vaihtokärjen kiinniasento)= megasquirt virta
Posted: Tue Apr 11, 2006 8:17
by cockjerry
Asia selvä! Kiitoksia taas..
Kelailin tota juttua ensin normaaliin 4 pinnaseen releeseen..
