Sytkä pomppii ja ehkä välillä jättää välistä

Sytysennakon ohjaaminen Megasquirtilla

Moderator: Masi_K

Post Reply
Jankos
Kokenut Megasquirttaaja

Sytkä pomppii ja ehkä välillä jättää välistä

Post by Jankos »

Eli olen tuossa taistellut Laadan sytkän kanssa pari päivää.

Jakajana hall tyyppinen härpäke josta siis tieto MS:lle ja MS-ohjaa FIDLEllä (myös led17 testattu).

Mutta sytkä pomppii muutamaa astetta koko ajan ja välillä poksahtelee eli jää välistäkin. Jos signaali menee suoraan tikuttaa aivan erinomaisesti samassa kohtaa.

Seuraavat testit olen tehnyt:
- Maadoitusta muutettu koneesta auton runkoon jne.
- Eri softaversioita kokeiltu
- Prosessori vaihdettu
- Hall-piuha erotettu omakseen johtonipusta
- jakajan kanteen tehty aukko mistä näkee että pyörijä on oikeassa kohdassa
- Erikokoisia ylösvetoja olen myös kokeillut

Mikään edellä mainituista ei vaikuta...

Lueskelin että muillakin on ollut vastaava ongelmaa mutta onko kukaan saanut kuntoon.

Yhden vastaavan muutoksen olen tehnyt ja se meni ihan "heittämällä" kohdalleen ja toimii kuin "tupakki".

Erona saattaa olla jakajan peltilevyn kolojen koko => siinä oli varmasti trigger angle alle 90 astetta kun tässä on 135. (eron pääsen huomenna toteamaan)

Eli viittaisiko softaongelmaan kun mennään noin suureen trigger angleen?
Onko muilla ongelmallisilla ollut myös noin suuret lukemat?
Leikitään kotia ja laitetaan kaasarit kiinni ;)
TVH
Perustajajäsen

Post by TVH »

Sytkä pomppii mutta näkyykö megatunen kierrosluvussa ja/tai MAP-anturin lukemassa piikkejä? Siitä näet onko vika hall-systeemissä, mapissa vai jossain muualla.
205 GTi 1.6 Microsquirt v3 (36-1,wheel decoder,hukkakipinä)
Jankos
Kokenut Megasquirttaaja

Post by Jankos »

Kierrosluku pysyy niin tasaisena kuin konekin käy, eli huojuu mutta piikkejä ei näy.

Map kyllä vaaputtaa mutta Map-letku litistettynä ihan sama tilanne. Ja isommillakin kierroksilla missä map on vakaa niin ihan vastaavaa räpellystä.

Eikä eroa tule vaikka laittaa spark settings kohtaan vakio-ennakon. Käymään lähtee molemmilla, trigger return ja time based.

Niin joo skoopilla kun katselin hall-anturin signaalia niin näyttää ihan hyvältä, ei sielläkään ole erityisiä piikkejä ja menee ihan nätisti 12v asti. Mutta ulostulossa onkin vain 10V maksimi jännite ja pienemmällä ylösvedollakaan ei saa nousemaan.

Sytkäboksejakin olen kokeillut useampia.
W-PH
Kokenut Megasquirttaaja

Post by W-PH »

Oletko tarkastanut mekaanisten osien kunnon? Vaikuttaisi että välys/löysyys aiheuttaisi ko. oireet. Ladan jakopää/virranjakajan hammaspyörät eivät tunnetusti ole niitä kaikkein "visuimpia", vakiojakajallakin ennakot heittelävät helposti yli viiden asteen jo tyhjäkäynnillä. Jos liipaisun "ajoitus" ei pysy kohdallaan, puolan latausajan ja ajoituksen laskenta eivät voi toimia oikein.
Jankos
Kokenut Megasquirttaaja

Post by Jankos »

Kun kytken jakajan toimimaan pelkästään ei sytkä huoju hiukkaakaan. Eli megan kytkennöistä se jotenkin tulee.

Tänään tutkin toisen ladan missä MS myös kiinni ja siinäkin sytkä heiluu hiukan, mutta ei noin paljoa. Mutta isona erona on trigger angle joka siinä 60... Jakaja on aivan samanlainen. Nyt vaan en muista miten tein sytkän kytkennän ja voisiko se ero tulla siitä? Hohhoijaa...
Turbiini
Megajumala

Post by Turbiini »

kyllä se tuo trikkireiangle taitaa syypää olla, rupeaa yli 90 olemaan jo melko epätarkka laskea ennakkoa, Jos kierrokset ei pysy vakaana niin aina mene pieleen. mulla on hieman vajaa 70 astetta ja pysyy kohtuu vakaana, kaverille golfiin tuli vain 36 astetta niin siinä ei elä ennakot havaittavasti elä.
KariM
Megailija

Post by KariM »

Kyllä sillä triggeranglella on jonkinlainen (teoreettinen) vaikutus, mitä lähempänä sytkähetki on triggeriä (=pienempi triggerangle), sitä tarkempi ajoitus pyörimisnopeuden muuttuessa. Lisäksi extra yrittää ennustaa kiihtyvyyden perusteella sytytyshetken muuttumista. Nuo kaikki yhteen (väljää, pitkä triggerangle ja noiden perusteella laskettu ennustus) niin ei se ihan tarkka enää ole.
Höylä
Megajumala

Post by Höylä »

mulla on tälläiset säädöt ja tuntuu pelaavan ihmeen hyvin :roll:

onko sillä muuten mitään vaikutusta tuohon asiaan, kun triggeröinti otetaan nokka-akselilta (2 nd trigger käytössä), eikä kampiakselilta? ja onko tuo 2 kertainen vai jaettuna 2 tuo trigger angle juttu tässä tapauksessa, vai ei vaikutusta? vieläkin pihalla koko trigger jutusta :oops:, mutta hyvin se moottori silti käy ja mitä vaikutusta tuolla +22.5 ja +45 trigger angle additionilla on? (vai onko se vain megasquirtin "huijaamista" varten)

eli onko mulla käytännössä 130 tuo trigger angle? jos on, niin silloin tuo taitaa toimia eräänlaisessa "next sylinder" tilassa :roll: (pitää kokeilla laittaa trigger angleksi 70, niin silloin sen pitäis "haistaa" seuraava mahdollinen reikä, tuon 2nd triggerin jälkeen, jos se nyt "hyppää" yhden reijän yli :roll:) ainahan se olis tietysti parempi, mitä pienempi tuo arvo on (tarvittavan max. ajoituksen puitteissa tietysti)

tyhjäkäynnillä huomaa ajoituslampun kanssa tutkittaessa pientä vaihtelua ajoituksessa (n. 2 astetta), mutta se saattaa johtua tuosta mitsun cas anturistakin , jota on hieman jouduttu muokkaamaan :twisted: (ajoitus vaihtelee tasaisesti joka kierroksella, ei satunnaisesti, eli vaikuttais siltä, että ne cas anturin reijät ei ole ihan 100% kohdallaan)

kyseessä siis 6 pyttyinen moottori hukkakipinä systeemillä.

Image
Höylä
Megajumala

Post by Höylä »

nyt on omaan projektiin säädetty trigger angleksi 50 (max. ennakko kartalla 44 astetta, joten eikös tuo riitä)

mitään selvästi havaittavaa muutosta moottorin käyntiin en huomannut, sytkä tekee juuri samaa, kuin ennenkin, eli tyhjäkäynnillä ennakko vaeltaa n. 2-4 astetta :roll: kierrosten kasvaessa vaeltelu häipyy.
Post Reply