Page 1 of 1
MS 2.2v Suuttimien toiminta
Posted: Wed Mar 29, 2006 12:44
by Simly
http://www.finsquirt.biz/manual/kuvat/image007.jpg
Tuosta kytkennästä ymmärtää, että suuttimet 1 ja 2, 3 ja 4 toimivat samaan aikaan. Ja ainut mistä MS tietää, koska sytytys sytyttää on puolan maadoitus liittimen tieto.
Ruiskuttaako nämä kaikki (4) sitten samaan aikaa bensaa???
Pystyykö MS 2.2v saamaan mitenkään ruiskuttamaan eriaikaa oikeille kanaville bensaa oikeaan aikaan? Eikö tämä tapa ole taloudellisempi ja tehokkaampi tapa

Posted: Wed Mar 29, 2006 13:02
by petteriu
Suuttimet voi erottaa kahteen nippuun (kuten linkin kuvassa on tehty), mutta noitakin ajetaan sitten samaan aikaan tai vuorotellen. MS 2.2 ei osaa sequential ruiskutusta.
Olisi se varmaan parempi, mutta käytännön ero ilmeisen pieni ja hintana monimutkaisempi toteutus.
Petteri
Posted: Wed Mar 29, 2006 14:22
by Simly
Kiitos!!
Sitä minä vähän meinasinkin...
Posted: Wed Mar 29, 2006 15:45
by MrFairlane
Megasquirtin sivuilla mainittiin joskus, että sekventiaalisen ruiskutuksen hyödyt on lähinnä parantuneissa päästöarvoissa.
Tiedä sitten.
Posted: Wed Mar 29, 2006 17:17
by JTbo
Jokainenhan voi laskea kuinka kauan on aikaa ruiskuttaa, eli kauanko imuventtiili on auki. Ei tarvinnut olla kovin paljoa kierroksia koneessa kun imuventtiili on vähemmän aikaa auki kuin suutin suihkuttaa bensaa.
Eli käytännössä seosta aletaan muodostamaan jo silloin kun imuventtiili on kiinni ja kun venttiili aukeaa imaisee mäntä ilmaa ja seoksen pyttyyn, jossa olisi hyvä olla pyörteilyä tämän vuoksi, että seoksesta tulisi tasainen, koska imukanavassa on suht rikasta seosta ja mäntä vetää tuota ilmaa suhteessa enemmän kuin suutin kerkeää ruuttaamaan, tästä pitää tehdä sitten tasainen coctail.
Ilmeisesti juuri tähän on sitten keksitty nämä suoraruiskukoneet, joissa painetta on kertaluokkaa enemmän ja bensaa keretään ruuttaamaan tarvittava määrä suoraan pyttyyn.
Tässä on myös yksi syy miksi imukanavaa ei kannata kiillottaa peiliksi, kun taas imusarjan voi, mikäli sinne ei ruutata bensaa.
Tälläiseen ainakin olen päätynyt viisaampia kuunnellessa ja pähkäillessä, kun kirjastosta on aina tuo virittäjän käsikirja menossa, kohta jo pari vuotta yrittänyt saada sen käsiini

Saa korjata jos jotain meni vikaan...
Posted: Thu Mar 30, 2006 1:35
by Mr.Crossfire
Kirjallisuudesta puheenollen, täällä finsquritilläkin oli hyvä topikki missä käsiteltiin erilaisia virityskirjoja. Sen virittäjän käsikirjan perään ei kauheasti kannata haikailla, on aika vanhaa tavaraa ja ruiskuista siinä ei puhuta juuri mitään, korkeintaan mekaanisista.
Itse olen kirjoista lukenut, että ns. sekventionaaliruiskutuksella tehonlisäystäkin saadaan joitakin prosentteja. Se miten oleelliseksi sen kokee, on tietysti jokaisen itse mietittävä moottorinohjausta valittaessa...

Posted: Thu Mar 30, 2006 10:47
by Timppa
Minun mielestä virittäjän käsikirjat 1-3 ovat olleet hyviä ostoksia (n. 20 € /kpl). Siinä Mr.Crossfire olet oikeassa ettei niissä tuoreinta tietoa ole, mutta kyllä kirjoissa tosi hyvät perusteet koko moottorin virittämiselle löytyy.
Posted: Mon Apr 03, 2006 9:52
by JJtalo
Timppa wrote:Minun mielestä virittäjän käsikirjat 1-3 ovat olleet hyviä ostoksia (n. 20 € /kpl). Siinä Mr.Crossfire olet oikeassa ettei niissä tuoreinta tietoa ole, mutta kyllä kirjoissa tosi hyvät perusteet koko moottorin virittämiselle löytyy.
Olen samaa mieltä, jos moottorin virittämisen suhteen on epäselvyyksiä ja elää gti-magazinen luuloissa että vapaavirtaussuodattimella tulee vakio 1.äkäseen 25 heppaa kun mainoksessakin niin sanotaan, kannattaa noita kirjoja lukea.