Page 1 of 1

MS-1 ja MS-2 Prossuille käypänen lauta

Posted: Tue Mar 28, 2006 16:13
by 205
Vihdoin sain protolevyt "painosta" ulos tässä olisi yksi versio Megan laudasta kortti on euro kokoa 100x135mm

Image

Kortille käy kummatkin MS:n prosessorit

Kortilla on :
- Optolla erotettuja tai ilman sytkä lähtöjä 3 kpl
- 4 kpl valinaisia 500mA lähtöjä
- Flyback pien-ohmisille suuttimille
- 5V 2A hakkuri pitäisi toimia jo 4V:n tulojännitteellä
- Nakutuksen tunnistus
- Table selection ja Launch controll optolla erotettuna
- Puolijohde sulakkeita "viljelty" riittävästi :lol:

MAP+MAT BOSCH:in "combo" anturilla

Joten lootan voi rakentaa vesitiiviiksi :!:

Kunhan saan proton läjään niin pistän sivuilleni ohjeet laudasta.

Re: MS-1 ja MS-2 Prossuille käypänen lauta

Posted: Tue Mar 28, 2006 18:41
by risu
Ihan mielenkiinnosta, kehtaatko sanoa paljon maksoi ton piirilevyn teettäminen?

Posted: Tue Mar 28, 2006 18:57
by 205
Proto levyn teettäminen maksoi noin n. 40 €

Posted: Thu Mar 30, 2006 7:32
by KariM
Mistä paikasta, millä toimitusajalla?

Omasta levystä voisi varmuuden vuoksi teettää tehdastejoisen JEPpeineen. www.olimex.com olisi siedettävän hintainen, joskaan en ole vielä kokeillut.

Aiemmissa työtehtävissä käytin useita (proto)piirilevyvalmistajia, mutta hintataso oli järjestään harrastajakäyttöön (1-2 levyä hitaimmalla ajalla) sopimattomia.

Posted: Thu Mar 30, 2006 10:11
by 205
Teetin ja tuun teettämän http://www.pcbservice.fi/ tällä firmalla JÄLKI ON TODELLA HYVÄ :!: :!: :!:
Otti tuo vähän aikaa n. 2kk ,mut nopeestikkin saa jos tilaa "täyden" satsin.


OLIMEXisstä eivät edes vaivautuneet vastaamaan sähköposteihin, perseestä koko firma :evil: :evil: :evil:

Testausta

Posted: Sat Apr 01, 2006 16:10
by 205
Proto versiota testailtu mitä osa tilanne sallii,
loput osat menee tilaukseen kotelo, liittimet yms.

Image

Posted: Fri Apr 07, 2006 22:12
by 205
Tossa osia ootellessa tuli idea niin kuin aina jälki junassa :evil: , miks
ei tullu samalla laitettua kaks ruisku ryhmää lisää ja jättänyt liitin varauksen
toiselle neljälle "second bank" suutin ryhmälle ja lisänny tuohon levylle
sekventtiaali ruiskutukselle tarvittavat kalhaimet ei tarvitse kummoista
lisäystä että saa tuon sekventtiaali ruiskutuksen nelari koneeseen.

Lisäilty viestiin 8.4.

Image

Ja tässä olisi eka versio tuosta SEKVENTTIAALI versiosta.
Sytkä jää wasted spark ohjaukselle, startatessa antaa kaikilla suuttimilla
pari kertaa yhtä-aikaa jonka jälkeen menee sekventtiaali tilaan.

Posted: Sat Apr 08, 2006 21:18
by risu
Picillä vissiin oot meinannu väkästä tuon. Ite miettiny samaa joskus mutta ei oo vielä sekventiaaliruiskutuksen edut tullu niin selkeiks et oisin viitsinyt alkaa väkertämään. :)

Posted: Sat Apr 08, 2006 22:04
by 205
PIC 16F84:lla ajattelin tehdä tuon, pitäähän kaikkea hullua yrittää :D

Posted: Sat Apr 08, 2006 22:38
by risu
Kattelinkin jo että kiteen paikka ja pinnimäärät steimmais. Ei siinä mitään syytäkään miksei toimisi. Jos kerran MS1:sen PW on ms-luokkaa niin ajoituksen laskeminen ei pitäs olla ongelmallista :)

Sitä lähinnä mietin aiemmin et mites ton nykysen megakoodin ajotus menee, suihkiiko se nyt vakiona samaan aikaan aina kun sytytystapahtuma tulee (eli käytännössä se triggeri joka tulee sisään, ei laskettu sytytys)? Milloin sen pitäs oikeesti sitten alottaa se ruiskutus jos sekventiaalisena pistää, ainakaan liian myöhään ei paranis koska sit tosta ois varmaan enemmän haittaa ku hyötyä kulutuksen kannalta? Nyt ku suihkii käytännössä koko ajan vähän joka imusarjaan niin ei tuu tollasta dilemmaa.

Tossa kannattaa ottaa huomioon se, että jos PICin koodilla ei tuplata PW-arvoa niin pitää olla melkosen kokoset suuttimet että ehtii samassa ajassa jakamaan saman bensamäärän mitä silloin jos vuorottelis kahta pankkia. Ja sit taas jos tuplaa PW-arvon PICillä niin pitää koodissa ottaa huomioon että seuraavan sylinterin suuttimen arvo saattaa mennä päällekkäin edellisen kanssa jolloin pitää jonkintapanen ylimenorutiini koodata että PIC osaa jakaa moneen pyttyyn lientä samanaikaisesti. Huonoo tossa on tietenkin se että jos PW-arvo on oikeen pieni niin se pyöristyy ikävästi ja tulos on vieläkin epätarkempi?

Posted: Sun Apr 09, 2006 9:31
by 205
Ajattelin lähinnä tehdä PIC:llä ruiskutus vuoro jaon ja muu tuohon ruiskutukseen liittyvät pitäisi muuttaa megan koodiin.
Tää on vaan yks idea mitä kokeilla onneks nuo osat ei maksa hirveitä, jos menee puihin koko idea niin
voihan nuo osat käyttää muissa projekteissa. =P

Pitää kuiteskin tehdä tuo eka versio tosta normaalista megasta loppuun saakka,
piti karsii vähän kustannuksista noi liittimet perkele maksaa n 250 € joten
pitää ekas tehdä valmiiks normaali D-liittimillä ja kun on pelannut kone
remonttiin saakka niin vaihtaa noihin military malleihin ja muuttaa samalla tuo lootan paikkaa.

Posted: Thu Apr 13, 2006 20:41
by 205
Osaksi kasattu, osa osista jäi jälkitoimitukseen :roll:

Image

VALMIIT VERSIOT

Posted: Sat May 13, 2006 11:34
by 205
Eli tässä olisi valmis versio kummallakin prossulla

Image

Image

Nyt vaan pitää jyrsittää työmaalla kotelon päätylevyt uusiksi ekaksi
D-liittimille jotta käy suoraan vanhaan sarjaan ja laittaa MAP anturi
letkuun lootan viereen, jos proto kyrvähtää niin voi heittää suoraan
vanhan MS:n paikalleen ilman työkaluja.

Posted: Tue May 16, 2006 15:34
by Volkkarijermu
Minkä kokonen toi MS-2 läpyskä on? Kuis se on sitte yhteensopiva muiden megojen kanssa? Voiko esim. partcon tai jonkin turtanan levulle heittää ton kortin ja homma jatkuu entiseen malliin? Vai vaatiiko se muutoksia piirilevylle?

Posted: Tue May 16, 2006 19:28
by 205
Jos tarkotat tota MS-2 prossukorttia, niin muutamin muutoksin
pitäis käydä tuo vaatii erikseen +12V tyhjäkäynninsäätö askelmoottoriohjaimelle ja 4 kpl lähtönastoja samaiselta askelmoottoriohjaimelta.

En uskalla sanoa käykö "suoraan" turtanan ja partcon levylle.

Posted: Wed May 17, 2006 10:37
by Volkkarijermu
Ok, mutta minkä kokonen tuo kortti on? Kuinka korkeelle se nousee tuon "peruslevyn" pinnasta? Tietäisin että ottaako jokin konkka kenties kiinni jos tuon kortin heittää vanhan prossun tilalle. Mistäs hankit tuon prossukortin?

Posted: Wed May 17, 2006 12:31
by 205
Mitat saat kun pääsen kotiin, prossukortti on glensgaragesta.

Posted: Wed May 17, 2006 16:50
by risu
Eiköhän MS2 käy ainaki partcon lautoihin kun kerran käy orggis b&g v2.2-lautoihinkin mistä Partco kopsinu layoutit. Tosin siihen joutuu kyllä vetelemään hyppyjohtoja jonkin verran.

http://www.megasquirt.info/ms2/install.htm

Posted: Wed May 17, 2006 19:57
by 205
MS-2 "prossukortin" mitat 66.2x29.2 mm ja korkeutta kannasta ylöspäin n. 5.3 mm

Posted: Wed May 17, 2006 20:18
by Supa^
Hemmetin asiallisen näkönen lauta :)
Mites toi nakutuksen tunnistin, tartte muutaku laittaa itse anturi kiinni vai? Ei tuossa ole kuitenkaan pinniä kiekkamittarille?

Posted: Wed May 17, 2006 20:35
by Volkkarijermu
205 wrote:MS-2 "prossukortin" mitat 66.2x29.2 mm ja korkeutta kannasta ylöspäin n. 5.3 mm
Kiitos kumarruksien kera.

Posted: Wed May 17, 2006 20:39
by 205
Nakutuksen tunnistimelta piuhat levylle 2kpl
Nakutuksen tason säätöä varten ledi ja potikka kojelautaan vaatii 4 piuhaa pikku boxiin
tai sitten kiintee trimmeri levylle ja ledi kojelautaan piuhoja 2 kpl

Kieppi mittarin lähtö löytyy myös maattava tai sitten pienin muutoksin +/- 9V

Kunhan saan tuo laudan pösöön kiinni ja toimii varmasti niin sitten tulee
osaluettelo ja ohjeet laudasta sivuilleni

Sen verran on testattu että toimii pöydällä taajusgeneraattorilla ja skoopilla.
Virrat on ollut kertaalleen viikon putkeen päällä ei ainakaa viellä savunnut

Proto testikotelossa

Posted: Wed May 31, 2006 11:53
by 205
Image

Auto testausta vajaa :D

Kotelo ja liittimet muuttuu kun saa toisen koneen paikalleen.

Posted: Sun Jul 23, 2006 21:55
by Volkkarijermu
Eli jos oikeen ymmärsin niin MS2:lle täytyy vaan tuoda 12 volttia jalkaan 16. Sitten sytkäulostulo tulee jalasta 17? Sen perään voi kytkee vaikka fidle-tyyppisen kytkennän ylösvedolla jolla ohjata sytkäboksia? Ja tuolla tapaa pelaa? Jos tätäkään oikein ymmärsin, niin sytkä MS2:ssa on vaan jakajallisena, eikä hukkakipinää tai COPia voi toteuttaa ilman lisäjuttuja?