MS-1 ja MS-2 Prossuille käypänen lauta

Keskustelu piirilevyistä, niiden ominaisuuksista, kokoamisesta ja testaamisesta.

Moderator: Masi_K

Post Reply
205

MS-1 ja MS-2 Prossuille käypänen lauta

Post by 205 »

Vihdoin sain protolevyt "painosta" ulos tässä olisi yksi versio Megan laudasta kortti on euro kokoa 100x135mm

Image

Kortille käy kummatkin MS:n prosessorit

Kortilla on :
- Optolla erotettuja tai ilman sytkä lähtöjä 3 kpl
- 4 kpl valinaisia 500mA lähtöjä
- Flyback pien-ohmisille suuttimille
- 5V 2A hakkuri pitäisi toimia jo 4V:n tulojännitteellä
- Nakutuksen tunnistus
- Table selection ja Launch controll optolla erotettuna
- Puolijohde sulakkeita "viljelty" riittävästi :lol:

MAP+MAT BOSCH:in "combo" anturilla

Joten lootan voi rakentaa vesitiiviiksi :!:

Kunhan saan proton läjään niin pistän sivuilleni ohjeet laudasta.
Last edited by 205 on Wed May 31, 2006 11:55, edited 2 times in total.
risu
Himopostaaja
Posts: 580
Joined: Wed Sep 28, 2005 12:28
Location: Vantaa

Re: MS-1 ja MS-2 Prossuille käypänen lauta

Post by risu »

Ihan mielenkiinnosta, kehtaatko sanoa paljon maksoi ton piirilevyn teettäminen?
Tiara Kit Car - MsnS-E
205

Post by 205 »

Proto levyn teettäminen maksoi noin n. 40 €
KariM
Megailija
Posts: 532
Joined: Sat Feb 26, 2005 10:01

Post by KariM »

Mistä paikasta, millä toimitusajalla?

Omasta levystä voisi varmuuden vuoksi teettää tehdastejoisen JEPpeineen. www.olimex.com olisi siedettävän hintainen, joskaan en ole vielä kokeillut.

Aiemmissa työtehtävissä käytin useita (proto)piirilevyvalmistajia, mutta hintataso oli järjestään harrastajakäyttöön (1-2 levyä hitaimmalla ajalla) sopimattomia.
205

Post by 205 »

Teetin ja tuun teettämän http://www.pcbservice.fi/ tällä firmalla JÄLKI ON TODELLA HYVÄ :!: :!: :!:
Otti tuo vähän aikaa n. 2kk ,mut nopeestikkin saa jos tilaa "täyden" satsin.


OLIMEXisstä eivät edes vaivautuneet vastaamaan sähköposteihin, perseestä koko firma :evil: :evil: :evil:
205

Testausta

Post by 205 »

Proto versiota testailtu mitä osa tilanne sallii,
loput osat menee tilaukseen kotelo, liittimet yms.

Image
205

Post by 205 »

Tossa osia ootellessa tuli idea niin kuin aina jälki junassa :evil: , miks
ei tullu samalla laitettua kaks ruisku ryhmää lisää ja jättänyt liitin varauksen
toiselle neljälle "second bank" suutin ryhmälle ja lisänny tuohon levylle
sekventtiaali ruiskutukselle tarvittavat kalhaimet ei tarvitse kummoista
lisäystä että saa tuon sekventtiaali ruiskutuksen nelari koneeseen.

Lisäilty viestiin 8.4.

Image

Ja tässä olisi eka versio tuosta SEKVENTTIAALI versiosta.
Sytkä jää wasted spark ohjaukselle, startatessa antaa kaikilla suuttimilla
pari kertaa yhtä-aikaa jonka jälkeen menee sekventtiaali tilaan.
risu
Himopostaaja
Posts: 580
Joined: Wed Sep 28, 2005 12:28
Location: Vantaa

Post by risu »

Picillä vissiin oot meinannu väkästä tuon. Ite miettiny samaa joskus mutta ei oo vielä sekventiaaliruiskutuksen edut tullu niin selkeiks et oisin viitsinyt alkaa väkertämään. :)
Tiara Kit Car - MsnS-E
205

Post by 205 »

PIC 16F84:lla ajattelin tehdä tuon, pitäähän kaikkea hullua yrittää :D
risu
Himopostaaja
Posts: 580
Joined: Wed Sep 28, 2005 12:28
Location: Vantaa

Post by risu »

Kattelinkin jo että kiteen paikka ja pinnimäärät steimmais. Ei siinä mitään syytäkään miksei toimisi. Jos kerran MS1:sen PW on ms-luokkaa niin ajoituksen laskeminen ei pitäs olla ongelmallista :)

Sitä lähinnä mietin aiemmin et mites ton nykysen megakoodin ajotus menee, suihkiiko se nyt vakiona samaan aikaan aina kun sytytystapahtuma tulee (eli käytännössä se triggeri joka tulee sisään, ei laskettu sytytys)? Milloin sen pitäs oikeesti sitten alottaa se ruiskutus jos sekventiaalisena pistää, ainakaan liian myöhään ei paranis koska sit tosta ois varmaan enemmän haittaa ku hyötyä kulutuksen kannalta? Nyt ku suihkii käytännössä koko ajan vähän joka imusarjaan niin ei tuu tollasta dilemmaa.

Tossa kannattaa ottaa huomioon se, että jos PICin koodilla ei tuplata PW-arvoa niin pitää olla melkosen kokoset suuttimet että ehtii samassa ajassa jakamaan saman bensamäärän mitä silloin jos vuorottelis kahta pankkia. Ja sit taas jos tuplaa PW-arvon PICillä niin pitää koodissa ottaa huomioon että seuraavan sylinterin suuttimen arvo saattaa mennä päällekkäin edellisen kanssa jolloin pitää jonkintapanen ylimenorutiini koodata että PIC osaa jakaa moneen pyttyyn lientä samanaikaisesti. Huonoo tossa on tietenkin se että jos PW-arvo on oikeen pieni niin se pyöristyy ikävästi ja tulos on vieläkin epätarkempi?
Tiara Kit Car - MsnS-E
205

Post by 205 »

Ajattelin lähinnä tehdä PIC:llä ruiskutus vuoro jaon ja muu tuohon ruiskutukseen liittyvät pitäisi muuttaa megan koodiin.
Tää on vaan yks idea mitä kokeilla onneks nuo osat ei maksa hirveitä, jos menee puihin koko idea niin
voihan nuo osat käyttää muissa projekteissa. =P

Pitää kuiteskin tehdä tuo eka versio tosta normaalista megasta loppuun saakka,
piti karsii vähän kustannuksista noi liittimet perkele maksaa n 250 € joten
pitää ekas tehdä valmiiks normaali D-liittimillä ja kun on pelannut kone
remonttiin saakka niin vaihtaa noihin military malleihin ja muuttaa samalla tuo lootan paikkaa.
205

Post by 205 »

Osaksi kasattu, osa osista jäi jälkitoimitukseen :roll:

Image
205

VALMIIT VERSIOT

Post by 205 »

Eli tässä olisi valmis versio kummallakin prossulla

Image

Image

Nyt vaan pitää jyrsittää työmaalla kotelon päätylevyt uusiksi ekaksi
D-liittimille jotta käy suoraan vanhaan sarjaan ja laittaa MAP anturi
letkuun lootan viereen, jos proto kyrvähtää niin voi heittää suoraan
vanhan MS:n paikalleen ilman työkaluja.
Volkkarijermu
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 458
Joined: Tue Jun 14, 2005 21:59
Location: Kangasala
Contact:

Post by Volkkarijermu »

Minkä kokonen toi MS-2 läpyskä on? Kuis se on sitte yhteensopiva muiden megojen kanssa? Voiko esim. partcon tai jonkin turtanan levulle heittää ton kortin ja homma jatkuu entiseen malliin? Vai vaatiiko se muutoksia piirilevylle?
www.modificars.fi Vogtland, Bastuck, Greddy, D2, FK, JOM, Bilstein, Eibach, Koni, KW, Dbilas, Lumma-tuning
Myös Megasquirt-osasto verkkokaupassa!
205

Post by 205 »

Jos tarkotat tota MS-2 prossukorttia, niin muutamin muutoksin
pitäis käydä tuo vaatii erikseen +12V tyhjäkäynninsäätö askelmoottoriohjaimelle ja 4 kpl lähtönastoja samaiselta askelmoottoriohjaimelta.

En uskalla sanoa käykö "suoraan" turtanan ja partcon levylle.
Volkkarijermu
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 458
Joined: Tue Jun 14, 2005 21:59
Location: Kangasala
Contact:

Post by Volkkarijermu »

Ok, mutta minkä kokonen tuo kortti on? Kuinka korkeelle se nousee tuon "peruslevyn" pinnasta? Tietäisin että ottaako jokin konkka kenties kiinni jos tuon kortin heittää vanhan prossun tilalle. Mistäs hankit tuon prossukortin?
www.modificars.fi Vogtland, Bastuck, Greddy, D2, FK, JOM, Bilstein, Eibach, Koni, KW, Dbilas, Lumma-tuning
Myös Megasquirt-osasto verkkokaupassa!
205

Post by 205 »

Mitat saat kun pääsen kotiin, prossukortti on glensgaragesta.
risu
Himopostaaja
Posts: 580
Joined: Wed Sep 28, 2005 12:28
Location: Vantaa

Post by risu »

Eiköhän MS2 käy ainaki partcon lautoihin kun kerran käy orggis b&g v2.2-lautoihinkin mistä Partco kopsinu layoutit. Tosin siihen joutuu kyllä vetelemään hyppyjohtoja jonkin verran.

http://www.megasquirt.info/ms2/install.htm
Tiara Kit Car - MsnS-E
205

Post by 205 »

MS-2 "prossukortin" mitat 66.2x29.2 mm ja korkeutta kannasta ylöspäin n. 5.3 mm
Supa^
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 108
Joined: Wed Jan 04, 2006 15:54
Location: Vihti, 8.1 -> ViestiR Riihimäki...

Post by Supa^ »

Hemmetin asiallisen näkönen lauta :)
Mites toi nakutuksen tunnistin, tartte muutaku laittaa itse anturi kiinni vai? Ei tuossa ole kuitenkaan pinniä kiekkamittarille?
Volkkarijermu
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 458
Joined: Tue Jun 14, 2005 21:59
Location: Kangasala
Contact:

Post by Volkkarijermu »

205 wrote:MS-2 "prossukortin" mitat 66.2x29.2 mm ja korkeutta kannasta ylöspäin n. 5.3 mm
Kiitos kumarruksien kera.
www.modificars.fi Vogtland, Bastuck, Greddy, D2, FK, JOM, Bilstein, Eibach, Koni, KW, Dbilas, Lumma-tuning
Myös Megasquirt-osasto verkkokaupassa!
205

Post by 205 »

Nakutuksen tunnistimelta piuhat levylle 2kpl
Nakutuksen tason säätöä varten ledi ja potikka kojelautaan vaatii 4 piuhaa pikku boxiin
tai sitten kiintee trimmeri levylle ja ledi kojelautaan piuhoja 2 kpl

Kieppi mittarin lähtö löytyy myös maattava tai sitten pienin muutoksin +/- 9V

Kunhan saan tuo laudan pösöön kiinni ja toimii varmasti niin sitten tulee
osaluettelo ja ohjeet laudasta sivuilleni

Sen verran on testattu että toimii pöydällä taajusgeneraattorilla ja skoopilla.
Virrat on ollut kertaalleen viikon putkeen päällä ei ainakaa viellä savunnut
205

Proto testikotelossa

Post by 205 »

Image

Auto testausta vajaa :D

Kotelo ja liittimet muuttuu kun saa toisen koneen paikalleen.
Volkkarijermu
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 458
Joined: Tue Jun 14, 2005 21:59
Location: Kangasala
Contact:

Post by Volkkarijermu »

Eli jos oikeen ymmärsin niin MS2:lle täytyy vaan tuoda 12 volttia jalkaan 16. Sitten sytkäulostulo tulee jalasta 17? Sen perään voi kytkee vaikka fidle-tyyppisen kytkennän ylösvedolla jolla ohjata sytkäboksia? Ja tuolla tapaa pelaa? Jos tätäkään oikein ymmärsin, niin sytkä MS2:ssa on vaan jakajallisena, eikä hukkakipinää tai COPia voi toteuttaa ilman lisäjuttuja?
www.modificars.fi Vogtland, Bastuck, Greddy, D2, FK, JOM, Bilstein, Eibach, Koni, KW, Dbilas, Lumma-tuning
Myös Megasquirt-osasto verkkokaupassa!
Post Reply