MB 280E - alakaa olla MS:ää vaille rähinäkunnossa

Keskustelu muista moottorinohjausjärjestelmistä ja viritysprojekteista. Kaikki muut aiheet tullaan poistamaan.

Moderator: Masi_K

Post Reply
Sivonen
Megasquirttaaja

MB 280E - alakaa olla MS:ää vaille rähinäkunnossa

Post by Sivonen »

Tämäkin projekti on mennyt aivan normaalin kaavan mukaan, eli laskettu tekoaika noin kuukausi - varataan siis kaksi kuukautta aikaa. Alkukesästä laitoin auton seisontaan ja vieläkin se on pukeilla. :x Niinhän siinä aina käy että tekeminen sujuu sujuvasti, mutta osien odotteleminen ja väärien osien vaihtaminen vie suurimman osan ajasta. Pakosarjan oikaisussa taisin tehdä suomenennätyksen, aikaa meni yli kuukausi. Terveiset vaan Jämsänkosken ammattikoulun metalliosastolle. :evil:

No pikkuhiljaa koneeseen lipsahti... Eikun siis piti sanoa että lähtökohtana oli vuosimallin 1980 Mercedes-Benz, joka on opetettu tottelemaan nimeä 280E, vaikka se tyttönimeltään onkin 300D. Vaihdelaatikko on Mersumaisen pehmeästi Image vaihtava itsestäänpykältävä versio.

No nyt: Pikkuhiljaa koneeseen lipsahti vakioitten 250-asteisten nokka-akselien tilalle.... hmm... no juurikin ne samat akselit mitkä otin sieltä pois. Ne kävi R-Koneistuksessa puhdistuksessa, mutta putsaajalla oli sen verran karkea rätti että perusympyrä kului vähän pienemmäksi. Nyt asteita on 285 imunokassa ja 278 pakopuolella. Nostoa vajaa milli lisää nokalla (eli venttiilillä yli milli kun keinuissa on noin 1.6 vipusuhde).

Kannen koneistamisesta huolehti kaverini, ja selvisi siitä reilussa parissa kuukaudessa. Sanoin kyllä että ei mitään kiirettä, mutta... :? No tulipahan ainakin hierottua siitä hyvä. Kanavia ei juuri mahtunut avartamaan, mutta pikku muotoiluja sinne tänne, niin tulos on toimiva kuin Ladan linkkiperä. Samalla venttiileihin koneistettiin "kisaseetit" (mitä se sitten tarkoittaakaan, mutta kuulostaa ainakin hyvältä :roll:). Toisella nimellä palloseetit.

Pakosarjan rakentaminen oli mukavaa hommaa, eihän siinä muuta kun tehdään kuusihaarainen vapateline, laitetaan laipat kiinni koneen poskeen ja vesijohtoputkea laipoista vapatelineeseen ja valmista tuli. Toinen kuva. Kyllä vain, niin helppoa se on. Ikinä ennen en ole pakosarjaa tehnyt, mutta tuurilla suunniteltu sarja syntyi puolessatoista tunnissa. Tai siis kyllähän minä sen suunnittelin ja tein tietokonemallit ja mittailin tarkkaan ja jne... Käytännön tekeminen oli taas sitä "no kunhan nyt rrrkele jotenkin sohii ne putket sinne". Pakosarjasta tuli hyvä, mutta ei se kylläkään konehuoneesta pois mahtunut kuin palasina. Versio 0.2beta jo onnistui, mutta se on niin susiruma, että kuvia EN NÄYTÄ :lol: . Pakoputkeksi tuli 2x2.5" ränni, en halua autoon kovia ääniä, joten laitoin molempiin putkiin vaimentimen. 8) Putki on muuten alusta loppuun hitsattu yhdeksi palaseksi, yhtään klemmaria ei ole välillä. :shock:
edit. kuvasta näkyy kuinka putket "harittaa", eli on toisistaan reilusti irti. Siihen kohtaan mahtuu toiset vaimentimet jos/kun pörinä alkaa vituttaa.

Motti oli siis nipussa, ei muuta kuin kone käyntiin - ääni kuin traktorissa, savua tulee konepellin alta 1940% enemmän kuin pakoputkesta. Tässä vaiheessa oli vuorossa se suomenennätys, josta alussa puhuin. Suoristettu sarja paikalleen, ja kone käyntiin. Vieläkin vuotaa. :shock: No vuotakoot, ei kai se ohjaukseen vaikuta? :roll: Käyttelin autoa vähän aikaa ja kaipa kone puski sen verran öljyä läpi, että siitä syntyi pakosarjan vuotokohtiin pitävä kitti, tai jostain syystä se vuoto kuitenkin loppui. Käänsin syttyä aikasemmalle, ja onnistuin löytämään tasaisen tyhjäkäynnin kierroksilla 2500rpm. Mahtaa alle tonnin kiekoillä K-Jetin ilmamäärämittari pomppia katosta lattiaan, ei kai se sitten oikein sovellu jyrkkien nokkien kaveriksi... Kierrostenrajoitin on bensapumpun releessä (ei siis pauku ollenkaan Image ), ja meno stoppaa jo 6650rpm:ssä, eli siinä vaiheessa kun kone alkaa kunnolla laulaa. :?

Muuten se olisi nyt siinä kunnossa että pääsee ajamaan kaverin tallille tekemään pakoputkeen viimeiset kiinnikkeet (ja matkalla toivoa ettei putki putoa), mutta syylärikin meni hajalle, tottakai. Eipä löydy Mersuun syyläriä halvalla, seuraavaksi otetaan kenkälusikka ja leka käteen, ja koitetaan saada alkuperäistä 15cm leveämpi Bemarin syyläri runnottua maskin taakse.

Jos nyt jollakin heräsi mielenkiinto, niin laitetaanpa siltä varalta pieni videonpätkäkin näytille. Video 13.5MB

Enää pitäisi pari anturia, paineensäädin ja Megan rakennussarja ostaa, niin pääsisi säätämään. Kesällä, ehkä. Suuttimet on jo hommattuna, pitäisi riittää 3.5bar paineella johonkin 450hp tietämille, voi olla että niillä alkuun pääsee... :roll:

Tarkemmin projektin vaiheista voi lukea tuolta

edit. (toivottavasti ei haittaa kun linkitän toiselle foorumille, poistakaa linkki, jos niin ei ole ollut tapana täällä tehdä)

lisää edittiä. Videostakin kuulee kuinka vähän nuo venttiilit raksuttaa - on kovat nostajat ja vakioon nähden tuplavälykset :roll:
Last edited by Sivonen on Fri Mar 10, 2006 14:16, edited 1 time in total.
En tiedä mitään mutta olen hyvä kysymään.

Image
Sivonen
Megasquirttaaja

Post by Sivonen »

Ai niin, imusarja-aihiokin on tilattu. Pitäisi tulla laippa johon on valmiiksi hitsattu cnc-sorvatut imukartiot. Siihen teen kaksiosaisen kotelon, ja jatkeeksi kaksi vakiokokoista 60mm kaasuläppää (vakiona niitä on yksi).

Image
kalsket
Kokenut Megasquirttaaja

Post by kalsket »

Harrastamisen meininkiä sano, vapariprojektina olisin ite nostanu prässejä mutta jos ahtaminen siintää horisontissa niin sitten noi ysin prässit ihan ok.
Audi RS2 (VEMS v3.3)
Audi 100 S4 (motronic)
Audi 80q -86 (20vt vemsillä, sit joskus...)
Sivonen
Megasquirttaaja

Post by Sivonen »

Joo siitä huonot rutistukset että on vapariin liian vähän ja turboon liian paljon. :? Jenkkimallin tasapäämännillä saisi 8:1 puristukset, ja Opelin LET (turbo-Calibra) männillä jotain 6.2:1, ja siltä väliltä löytyy ties mitä, eli valinnanvaraa matalampaan päin kyllä riittää. Saas nyt nähdä kun ensin laittaa edes vaparina Megan toimimaan.

Myöskin raha rajoittaa paljon, kuten myös tallin tyyppi. Tilaa on vaikka kuinka paljon, päätään ei ainakaan lyö kattoon. Tosin olisi kiva jos olisi seinät ja katto.

Image
Antti L.
Megasquirttaaja

Post by Antti L. »

Morjens mersumies!

Mulla tuo pystäri on jo käyntikuntoinen, savut otettiin noin kuukausi sitten. Tosin säätämään en ole vielä kerennyt, on ollut kaikkea muuta sählinkiä. Sain muuten just sen sinun entisen pakoputken paikoilleen, joutuihan tuota hieman muokkailemaan..

Itse ostin "Jyyrältä" d-jet koneen, josta otin osat tuohon. Eli mulla on ihan vakiota TPS:ssää lukuunottamatta. Nyt sulla on hyvä verrata virityksen tuloksia, jos mullakin tulee käytettyä rullilla säädössä tuo oma. :roll:

T: Sama Antti L. kuin mersufoorumilla..
Sivonen
Megasquirttaaja

Post by Sivonen »

No katos, täällähän näkee "tuttuja", moro vaan. Melkein sukua julkkikselle, minä nimittäin ostin tämän auton samalta hepulta miltä sinä koneen. :lol: On muuten mun auton vanha kone - sähkövikaa kuulemma enemmän kuin laki sallii, siksi vaihdettu tämä uudempi K-Jetillinen kone reikään. Oli jo onneksi vaihdettu ennen kuin ostin tämän.

Jäikös se loppu varaosakone muuten ylimääräiseksi?

Tökkääs ittes tuonne www.mese.fi -foorumille ja kerro enemmän tuosta projektista. Voithan kirjoittaa tietty tännekin, mutta myös mersumiehiä kiinnostanee "voimakoneella" varustettu pystäri.

Image
Sivonen
Megasquirttaaja

Post by Sivonen »

Pääsinpäs testaamaan... Kuivalla asfaltilla pitoa löytyy kolmosella... Ennen piti etsiä luistoa, pitoa kyllä riitti. :shock:

Kyllä siinä Dunloppia vituttaa, mutta itepä on renkaaks ruvennu.

ps. vanhat talvirenkaat alla, kesärenkailla tuskin kovin paljon lyö joutavaa...

Image
Sivonen
Megasquirttaaja

Post by Sivonen »

Kahtelkaa keväällä kuvattua viteoo sillä välin kun minä tilaan ruutan:

Video 16.4MB
(typerä automaatti kun vaihtaa milloin sattuu :( )

Auto on nykyään vähän viksumman näköinen (takarengas ja pakoputki suorassa, paitsi pakoputki ei näköjään kuvassa ole suorassa :roll: ): http://www.sudit.us/kuvat/29.4.2006-spo ... G_0018.jpg

Image
Post Reply