Page 1 of 1

Suuttimen asennustilasta

Posted: Tue Feb 21, 2006 8:56
by veni
Osaatteko viisaammat kertoa mistä saisi tietoa (jos ei täältä) ruiskusuuttimen asennuksen vaatimista vähimmäistiloista ja asennoista? Voiko esimerkiksi ruiskia kymmenen sentin etäisyydellä olevaan seinämään ilman että tapahtuu jotakin pisaroitumista tai muuta haittaa. Mitenkä pitkän matkan seosta voi imukanavassa kuljettaa?

Posted: Tue Feb 21, 2006 9:48
by JaniM
Erään mukaan, mitä kauempana suutin imusarjassa, sitä paremmin sekottuu ilman kanssa. Sit tulee ongelmana jyrkät mutkat, bensa pakenee laidalle ilmasta, ei hyvä.

Posted: Tue Feb 21, 2006 16:34
by koskar
Hipo-spec suuttimien paikat? ;) Imusarjassa on kyllä tuo paha 90 asteen mutka, mutta kai se noinkin toimii kohtuullisesti.

Posted: Wed Feb 22, 2006 18:51
by veni
Koskarin kuvassa seos vaeltaa pari-kolmekymmentä senttiä ennen äkkiväärää. Entäs jos tämä äkkiväärä on heti ruiskun edessä? Minkälaisena sumuna suutin tavaran luovuttaa ja mitenkä hyvin se sumuna säilyy? Minulla olisi imukanavan rakenne mietinnän alla ja helpoin ratkaisu olisi sellainen, jossa suutinkuvion keskikohta osoittaisi noin 45-astetta vinoon imuputken keskiviivasta.

Posted: Thu Feb 23, 2006 6:36
by JaniM
No sillainhan sen yleensä joutuu tekee. Mahdollisimman vaakatasoon suutin kuin mahdollista imusarjaan nähden. Ilmahan pelkästään kyllä kulkee mutkissa nätisti, mutta bensaseos ei.
Minkäslainen se imari sen suuttimen jälkeen on?

Posted: Thu Feb 23, 2006 13:43
by veni
Imuputket jatkuvat vielä suht' suorina vajaat kolmekymmentä senttiä.

Liekö sitten niin, että ei ole juuri väliä missä kulmassa sen bensan sumuttaa, kun virtaava ilma sen sitten kuitenkin nappaa mukaansa.

Posted: Wed Mar 01, 2006 6:49
by JaniM
Parastahan tietenkin olis jos sais suoraan samassa linjassa kuin ilma, mutta käytännössä mahotonta melkein. Pitäis suutin laittaa keskelle imaria, mutta se on taas mahdotonta. Sillä on tuskin hirveetä eroa vaikka onkin vähän vinossa. Eiköhän ne sadasosa hevoset saa muualta :wink:

Posted: Sat Mar 18, 2006 18:20
by softail_200
Jatketaan vielä aiheesta, eli tuosta suuttimien paikasta. Itselläni olisi mahdollisuus laittaa suuttimet kanteen. Saisi suihkun suoraan venttiililautaselle. Onko tässä asennuspaikassa jotain ongelmia? Maalaisjärjellä tulee pari mieleen, eli bensa ei kerkeä sumuuntua ja toinen on lämpö.

Nämä tulisi ilmajäähdytteiseen, joten tuo kuumuus voi olla vesikonetta korkeampi. Etäisyys venttiililautasesta suuttimen kärkeen olisi noin viiden sentin luokkaa. Onko mietteitä asiasta?

Posted: Mon Mar 20, 2006 7:19
by JaniM
Eikös bensa tuu sumuna suoraan suuttimesta, mutta meinasit varmaan sekottumista ilman sekaan. Mikä on siistein ratkaisu ja helpoin? Yks tietenkin vois olla suuttimen tiivisteen kuumuudenkestävyys, mut aika hyvin ne kyllä kestää.
Yks ois jos suihkii suoraan lautaseen, niin sehän jäähdyttää venaa, mutta se ei imuventtiilissä hirveesti auta.
Yleensähän ilmeisesti pyritään saamaan mahdollisimman lähelle venttiiliä vakioautoissa, mutta käytännön merkitystä tuskin on hirveesti. Yks olis tietenkin kokeilemalla dynossa.

Posted: Mon Mar 20, 2006 13:28
by softail_200
Niin, koskaan nähnytkään kuinka sumuna se suutin sitä kakkua ruikkii. Jos yhtään tippana tulee niin voi sekoittuminen ja imuventtiilin "kastuminen" ollakkin ongelma.
Ainakin Porsche:n käyttämä MFI-järjestelmän suuttimet ovat kansissa, ruikkien siten kohti imuventtiileitä. En ihan tarkkaan tuota MFi ruiskua tunne, mekaaninen ainakin, mutta oisko vielä sekventiaalinen?

Taidan kokeilla kansissa noita suuttimia. Saahan nuo reiät sitten paikattua jos ongelmia ilmenee. Etten nyt turhaa työtä tee, niin oisko jollain vielä mielipidettä asiasta?

Posted: Mon Mar 20, 2006 14:01
by JaniM
No sumun näät vaikka ite. Pumpun perään suutin ja kattoo miten suihkuaa.
Tossa vähän kuvaa miten pitäis ruikkia eli tasanen sumu.
http://www.dune-buggy.com/turbo/step_4.htm

Posted: Mon Mar 20, 2006 14:35
by softail_200
Vastaavia kuvia nähnytkin, eli oletettavasti tuollainen sumun sumuisuus riittävä. Tuo suuttimen O-renkaan kuumankestoisuus vielä kummaksuttaa. Tässä omassa olisi aika suotavaa että pysyisi renkaat tiiviinä. Sillä suoraan suuttimien alapuolella olisi kuuma pakosarja. Jos pienoinenkin riski vuotoalttiudelle tuon kuumuuden takia, niin vaihdan kyllä suuttimet viileämpään paikkaan, eli imusarjaan.

Posted: Tue Mar 21, 2006 6:46
by JaniM
Ei sulla olis kuvaa kohdasta, auttais pikkusen lisää arpomiseen.
Ei hyvä tuo pakosarjan paikka, lämmittää bensaa ja suuttimia jos paikoillaan on hirveesti. Mut kuva auttais.

Posted: Tue Mar 21, 2006 14:37
by Benkku
JaniM wrote:Erään mukaan, mitä kauempana suutin imusarjassa, sitä paremmin sekottuu ilman kanssa. Sit tulee ongelmana jyrkät mutkat, bensa pakenee laidalle ilmasta, ei hyvä.
Sijoituspaikkaan vaikuttaa myös 'mitä halutaan' esim. hyvää hyötysuhdetta tavoiteltaessa voisi olla kannattavaa sijoittaa suutin mahdollisimman lähelle 'kuumaa' imuventtiiliä ja kohdistaa sumu suoraan lautaseen joka saattaa auttaa polttoaineen höyrystymistä vrt. 'käyttöautojen moottorit'.

Kilpalaitteissa suutin viedään yleensä kauemmaksi johtuen ehkä osaltaan sumun suuremmasta partikkelikoosta, jolloin sen ajatellaan paremmin sekoittuvan suurinopeuksiseen ilmavirtaukseen.

Posted: Tue Mar 21, 2006 16:50
by softail_200
Ne pakosarjat on kyllä kannen toisella puolella, ettei nuo suuttimet nyt aivan liki tulis. Porschesta siis kyse. Jos jotain vuotoa ilmenisi bensalinjoissa niin valuisi se suoraan kuumille sarjoille, jos ei kerkeisi höyrystyä.
Tässä ei nyt ole tarkoitus hakea niitä viimeisiä piilossa olevia heppoja, vaan nuo suuttimien asennus kansiin nyt ois vaan helpohko homma. Muussa tapauksessa joutuisi läppärunkojen ja kansien väliin tekemään erilliset "suutinrungot".

No, jos ajatellan tuota kansisijoitusta, niin mitä vaikutusta on suuttimien aukiolo-ajalla. Isoilla pikkuisia ruiskaisuja vaiko pienemmillä pidempiaikaista? Tää lähinnä vain teoria mutustelua. Tällä hetkellä suuttimiksi tulisi noin 300:set, laskurin kertomaa + pikkusen lisävaraa.

Posted: Wed Mar 22, 2006 6:56
by JaniM
Jaa, no sit ei ongelmaa varmaankaan. Omaan Volkkariin jouduin tekee välipellin suuttimien alle, koska pakosarja tuli venttiilikopan päälle sivuun ja matkaa oli se 10 cm korkeintaan. Ongelma tai enemmänkin ehkäisyä, kuuma kone kun pysäyttää auton alkaa pensaletkut olee pehmeen tuntuset. Mut hyvä tollanen foliosukkaeriste letkuille.
Tossa pari asennuskuvaa.
http://fvwa.sitefactory.fi/data/954.jpg
http://fvwa.sitefactory.fi/data/956.jpg

Ja eikös orggis suuttimet tule tollain imusarjaan kiinni Possussa?

Posted: Thu Mar 23, 2006 0:45
by softail_200
Tuota vähän meinasinkin, että turhaan murehdin. Juu, noilla väliseinillä ja heijastavilla pinnoilla saa kyll aika hyvin säteilylämmön eliminoitua.

Pääsääntöisesti vanhemmissa Possussa suuttimet on imusarjan laipan tuntumassa, mutta tuossa MFI:ssä ainakin tulevat kanteen. Tässä nyt mietin että miten tuon ruiskun oikein rakennan. Yhden tai kahden läpän versiossa suuttimet tulis ilmanmuuta imusarjaan, enempi perinteinen malli. Mutta kuudella läpällä ja pitkillä imutorvilla laitan ne noihin kansiin kiinni, tää olis tavallaan köyhänmiehen RS-kopio.