Suuttimen asennustilasta

Megasquirtin asentaminen käyttökohteeseen sekä keskustelu johdotuksista, antureista suuttimista ja muista toimilaitteista.

Moderator: Masi_K

Post Reply
veni
Megasquirt aloittelija
Posts: 14
Joined: Wed Dec 07, 2005 19:37
Location: Kuopio

Suuttimen asennustilasta

Post by veni »

Osaatteko viisaammat kertoa mistä saisi tietoa (jos ei täältä) ruiskusuuttimen asennuksen vaatimista vähimmäistiloista ja asennoista? Voiko esimerkiksi ruiskia kymmenen sentin etäisyydellä olevaan seinämään ilman että tapahtuu jotakin pisaroitumista tai muuta haittaa. Mitenkä pitkän matkan seosta voi imukanavassa kuljettaa?
JaniM
Megajumala
Posts: 1390
Joined: Mon Feb 28, 2005 12:29
Location: PorVWoo www.AutoTune.fi
Contact:

Post by JaniM »

Erään mukaan, mitä kauempana suutin imusarjassa, sitä paremmin sekottuu ilman kanssa. Sit tulee ongelmana jyrkät mutkat, bensa pakenee laidalle ilmasta, ei hyvä.
koskar
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 130
Joined: Sat Feb 26, 2005 12:56
Location: Kurikka

Post by koskar »

Hipo-spec suuttimien paikat? ;) Imusarjassa on kyllä tuo paha 90 asteen mutka, mutta kai se noinkin toimii kohtuullisesti.
veni
Megasquirt aloittelija
Posts: 14
Joined: Wed Dec 07, 2005 19:37
Location: Kuopio

Post by veni »

Koskarin kuvassa seos vaeltaa pari-kolmekymmentä senttiä ennen äkkiväärää. Entäs jos tämä äkkiväärä on heti ruiskun edessä? Minkälaisena sumuna suutin tavaran luovuttaa ja mitenkä hyvin se sumuna säilyy? Minulla olisi imukanavan rakenne mietinnän alla ja helpoin ratkaisu olisi sellainen, jossa suutinkuvion keskikohta osoittaisi noin 45-astetta vinoon imuputken keskiviivasta.
JaniM
Megajumala
Posts: 1390
Joined: Mon Feb 28, 2005 12:29
Location: PorVWoo www.AutoTune.fi
Contact:

Post by JaniM »

No sillainhan sen yleensä joutuu tekee. Mahdollisimman vaakatasoon suutin kuin mahdollista imusarjaan nähden. Ilmahan pelkästään kyllä kulkee mutkissa nätisti, mutta bensaseos ei.
Minkäslainen se imari sen suuttimen jälkeen on?
veni
Megasquirt aloittelija
Posts: 14
Joined: Wed Dec 07, 2005 19:37
Location: Kuopio

Post by veni »

Imuputket jatkuvat vielä suht' suorina vajaat kolmekymmentä senttiä.

Liekö sitten niin, että ei ole juuri väliä missä kulmassa sen bensan sumuttaa, kun virtaava ilma sen sitten kuitenkin nappaa mukaansa.
JaniM
Megajumala
Posts: 1390
Joined: Mon Feb 28, 2005 12:29
Location: PorVWoo www.AutoTune.fi
Contact:

Post by JaniM »

Parastahan tietenkin olis jos sais suoraan samassa linjassa kuin ilma, mutta käytännössä mahotonta melkein. Pitäis suutin laittaa keskelle imaria, mutta se on taas mahdotonta. Sillä on tuskin hirveetä eroa vaikka onkin vähän vinossa. Eiköhän ne sadasosa hevoset saa muualta :wink:
softail_200
Megasquirt aloittelija
Posts: 10
Joined: Wed Feb 01, 2006 16:47
Location: Espoo

Post by softail_200 »

Jatketaan vielä aiheesta, eli tuosta suuttimien paikasta. Itselläni olisi mahdollisuus laittaa suuttimet kanteen. Saisi suihkun suoraan venttiililautaselle. Onko tässä asennuspaikassa jotain ongelmia? Maalaisjärjellä tulee pari mieleen, eli bensa ei kerkeä sumuuntua ja toinen on lämpö.

Nämä tulisi ilmajäähdytteiseen, joten tuo kuumuus voi olla vesikonetta korkeampi. Etäisyys venttiililautasesta suuttimen kärkeen olisi noin viiden sentin luokkaa. Onko mietteitä asiasta?
JaniM
Megajumala
Posts: 1390
Joined: Mon Feb 28, 2005 12:29
Location: PorVWoo www.AutoTune.fi
Contact:

Post by JaniM »

Eikös bensa tuu sumuna suoraan suuttimesta, mutta meinasit varmaan sekottumista ilman sekaan. Mikä on siistein ratkaisu ja helpoin? Yks tietenkin vois olla suuttimen tiivisteen kuumuudenkestävyys, mut aika hyvin ne kyllä kestää.
Yks ois jos suihkii suoraan lautaseen, niin sehän jäähdyttää venaa, mutta se ei imuventtiilissä hirveesti auta.
Yleensähän ilmeisesti pyritään saamaan mahdollisimman lähelle venttiiliä vakioautoissa, mutta käytännön merkitystä tuskin on hirveesti. Yks olis tietenkin kokeilemalla dynossa.
softail_200
Megasquirt aloittelija
Posts: 10
Joined: Wed Feb 01, 2006 16:47
Location: Espoo

Post by softail_200 »

Niin, koskaan nähnytkään kuinka sumuna se suutin sitä kakkua ruikkii. Jos yhtään tippana tulee niin voi sekoittuminen ja imuventtiilin "kastuminen" ollakkin ongelma.
Ainakin Porsche:n käyttämä MFI-järjestelmän suuttimet ovat kansissa, ruikkien siten kohti imuventtiileitä. En ihan tarkkaan tuota MFi ruiskua tunne, mekaaninen ainakin, mutta oisko vielä sekventiaalinen?

Taidan kokeilla kansissa noita suuttimia. Saahan nuo reiät sitten paikattua jos ongelmia ilmenee. Etten nyt turhaa työtä tee, niin oisko jollain vielä mielipidettä asiasta?
JaniM
Megajumala
Posts: 1390
Joined: Mon Feb 28, 2005 12:29
Location: PorVWoo www.AutoTune.fi
Contact:

Post by JaniM »

No sumun näät vaikka ite. Pumpun perään suutin ja kattoo miten suihkuaa.
Tossa vähän kuvaa miten pitäis ruikkia eli tasanen sumu.
http://www.dune-buggy.com/turbo/step_4.htm
softail_200
Megasquirt aloittelija
Posts: 10
Joined: Wed Feb 01, 2006 16:47
Location: Espoo

Post by softail_200 »

Vastaavia kuvia nähnytkin, eli oletettavasti tuollainen sumun sumuisuus riittävä. Tuo suuttimen O-renkaan kuumankestoisuus vielä kummaksuttaa. Tässä omassa olisi aika suotavaa että pysyisi renkaat tiiviinä. Sillä suoraan suuttimien alapuolella olisi kuuma pakosarja. Jos pienoinenkin riski vuotoalttiudelle tuon kuumuuden takia, niin vaihdan kyllä suuttimet viileämpään paikkaan, eli imusarjaan.
JaniM
Megajumala
Posts: 1390
Joined: Mon Feb 28, 2005 12:29
Location: PorVWoo www.AutoTune.fi
Contact:

Post by JaniM »

Ei sulla olis kuvaa kohdasta, auttais pikkusen lisää arpomiseen.
Ei hyvä tuo pakosarjan paikka, lämmittää bensaa ja suuttimia jos paikoillaan on hirveesti. Mut kuva auttais.
Benkku
Megajumala
Posts: 1070
Joined: Sat Apr 16, 2005 18:06
Location: Riihimäki

Post by Benkku »

JaniM wrote:Erään mukaan, mitä kauempana suutin imusarjassa, sitä paremmin sekottuu ilman kanssa. Sit tulee ongelmana jyrkät mutkat, bensa pakenee laidalle ilmasta, ei hyvä.
Sijoituspaikkaan vaikuttaa myös 'mitä halutaan' esim. hyvää hyötysuhdetta tavoiteltaessa voisi olla kannattavaa sijoittaa suutin mahdollisimman lähelle 'kuumaa' imuventtiiliä ja kohdistaa sumu suoraan lautaseen joka saattaa auttaa polttoaineen höyrystymistä vrt. 'käyttöautojen moottorit'.

Kilpalaitteissa suutin viedään yleensä kauemmaksi johtuen ehkä osaltaan sumun suuremmasta partikkelikoosta, jolloin sen ajatellaan paremmin sekoittuvan suurinopeuksiseen ilmavirtaukseen.
softail_200
Megasquirt aloittelija
Posts: 10
Joined: Wed Feb 01, 2006 16:47
Location: Espoo

Post by softail_200 »

Ne pakosarjat on kyllä kannen toisella puolella, ettei nuo suuttimet nyt aivan liki tulis. Porschesta siis kyse. Jos jotain vuotoa ilmenisi bensalinjoissa niin valuisi se suoraan kuumille sarjoille, jos ei kerkeisi höyrystyä.
Tässä ei nyt ole tarkoitus hakea niitä viimeisiä piilossa olevia heppoja, vaan nuo suuttimien asennus kansiin nyt ois vaan helpohko homma. Muussa tapauksessa joutuisi läppärunkojen ja kansien väliin tekemään erilliset "suutinrungot".

No, jos ajatellan tuota kansisijoitusta, niin mitä vaikutusta on suuttimien aukiolo-ajalla. Isoilla pikkuisia ruiskaisuja vaiko pienemmillä pidempiaikaista? Tää lähinnä vain teoria mutustelua. Tällä hetkellä suuttimiksi tulisi noin 300:set, laskurin kertomaa + pikkusen lisävaraa.
JaniM
Megajumala
Posts: 1390
Joined: Mon Feb 28, 2005 12:29
Location: PorVWoo www.AutoTune.fi
Contact:

Post by JaniM »

Jaa, no sit ei ongelmaa varmaankaan. Omaan Volkkariin jouduin tekee välipellin suuttimien alle, koska pakosarja tuli venttiilikopan päälle sivuun ja matkaa oli se 10 cm korkeintaan. Ongelma tai enemmänkin ehkäisyä, kuuma kone kun pysäyttää auton alkaa pensaletkut olee pehmeen tuntuset. Mut hyvä tollanen foliosukkaeriste letkuille.
Tossa pari asennuskuvaa.
http://fvwa.sitefactory.fi/data/954.jpg
http://fvwa.sitefactory.fi/data/956.jpg

Ja eikös orggis suuttimet tule tollain imusarjaan kiinni Possussa?
softail_200
Megasquirt aloittelija
Posts: 10
Joined: Wed Feb 01, 2006 16:47
Location: Espoo

Post by softail_200 »

Tuota vähän meinasinkin, että turhaan murehdin. Juu, noilla väliseinillä ja heijastavilla pinnoilla saa kyll aika hyvin säteilylämmön eliminoitua.

Pääsääntöisesti vanhemmissa Possussa suuttimet on imusarjan laipan tuntumassa, mutta tuossa MFI:ssä ainakin tulevat kanteen. Tässä nyt mietin että miten tuon ruiskun oikein rakennan. Yhden tai kahden läpän versiossa suuttimet tulis ilmanmuuta imusarjaan, enempi perinteinen malli. Mutta kuudella läpällä ja pitkillä imutorvilla laitan ne noihin kansiin kiinni, tää olis tavallaan köyhänmiehen RS-kopio.
Post Reply