Page 1 of 1

Wheel decoder & wasted spark

Posted: Mon Mar 21, 2005 12:27
by petteriu
Olen tutkinut tätä asiaa, mutta en ole oikein päässyt aiheeseen kunnolla sisälle.
Uusimmissa extra -koodeissa on wheel decoder puuttuville hampailla ja 4 spark ulostuloa. Ymmärtääkseni näillä eväillä saisi rakennettua wasted sparkin 6 sylinteriselle ?
Koneesta löytyy valmiina 60-2 kiekko, mutta virranjakajalle ei ole enää edes paikkaa. Joutuuko tähän joka tapauksessa yhdistää EDIS osia ?

Jos tuo onnistuu, niin mitä kaikkea tarvitaan ? Sytkämoduli (useampi?) puolat (3kpl 2:lla lähdöllä?). Entäs tuo anturi haistelemaan hammaskehää; mikä toimii varmasti ja olisi helppo asentaa ? Alkuperäinen Bosch, jolle löytyy jo tehtaan paikka ?

Petteri

Posted: Mon Mar 21, 2005 12:42
by TVH
Tarviit hukkakipinäpuolan 6-koneelle, ja lisäksi 3 GM HEI modulia tai yksikön jossa on 3 tuloa ja 3 lähtöä, vaikka Bosch 0 227 100 203 (huom. en menee numerosta takuuseen, googleta itse...) Mitään EDIS hiluja et tarvitse, eikä ne edes toimisi, ne on tehty 36-1 hammastukselle.

Anturiksi menee helpoiten Hall-anturi, kun vain löytää sellasien joka menee suoraan alkuperäisen induktiivisen anturin paikalle.

Posted: Mon Mar 21, 2005 12:58
by petteriu
Tuo mainittu Boschin moduli siis mahdollisesti 3:lle tulolle ja lähdölle, jolloin tarve vain 2 kpl ? Ellei ole juuri tuo, niin sellaisia siis kuitenkin on olemassa ilmeisesti tarvittavalla dwell -toiminnoilla ?

Nelisylinteriseen olen puolia nähnyt, mutta löytyykö vastaavia suoraan 6 sylinteriseen ? Entä vain 2 tai 3:lle tulpalle ? Etu näissä, että jos yksi piiri hajoaa, niin ei menisi koko puola kerralla uusiksi.

Löytyykö esimerkkejä mahdollisesti sopivista Hall-anturin osanumeroista ? Jotain jonka perusteella voisi jatkaa tutkimista. Onko noita autokäytössä vai mennäänkö teollisuuspuolelle ?

Petteri

EDIT: 0 227 100 203 = Volvo Ignition Transistor Unit ,Year Range: 1998 - 1998, Model Engine: B6304, Model: S90 3.0L Non-Turbo
ja sama Opel Calibra

http://apps.bosch.com.au/products/saa/i ... _coils.pdf
http://apps.bosch.com.au/products/saa/i ... odules.pdf

Posted: Mon Mar 21, 2005 17:08
by TVH
petteriu wrote:Tuo mainittu Boschin moduli siis mahdollisesti 3:lle tulolle ja lähdölle, jolloin tarve vain 2 kpl ? Ellei ole juuri tuo, niin sellaisia siis kuitenkin on olemassa ilmeisesti tarvittavalla dwell -toiminnoilla ?
Wasted spark systeemissä kipinä annetaan kahdelle sylinterille kerralla, esim. 4 sylinterisessä pytyt 1+4 ja 2+3 ovat pareja (fyysisesti kytketty samaan käämiin, eli niitä ohjataan yhdellä lähdöllä). Kipinä tulee aina parin molempiin pyttyihin. Tämä tarkoittaa että nokka-akselin asennosta ei tarvitse välittää, koska jompi kumpi parin pytyistä on aina työtahdilla ja toinen poistotahdilla, ylimääräinen kipinä poistotahdilla olevassa pytyssä ei haittaa. Bosch 203 moduleja tarvitaan siis vain 1 kpl. Modulin dwell-toiminto kannttaa varmistaa googlella, mulla on pöydällä odottamassa 4-sylinterisen koneen Bosch 204 moduli (tai oikeastaan vastaava tarvikeosa) joka ohjaa dwelliä.
petteriu wrote:Nelisylinteriseen olen puolia nähnyt, mutta löytyykö vastaavia suoraan 6 sylinteriseen ? Entä vain 2 tai 3:lle tulpalle ? Etu näissä, että jos yksi piiri hajoaa, niin ei menisi koko puola kerralla uusiksi.
Löytyy varmasti samasta automallista kuin alla mainittu sytkäyksikkö. msefi foorumilla oli muistaakseni joskus juttua noista yksittäisistä puolista, niitäkin on jostain saatavilla.
petteriu wrote:Löytyykö esimerkkejä mahdollisesti sopivista Hall-anturin osanumeroista ? Jotain jonka perusteella voisi jatkaa tutkimista. Onko noita autokäytössä vai mennäänkö teollisuuspuolelle ?

Petteri

EDIT: 0 227 100 203 = Volvo Ignition Transistor Unit ,Year Range: 1998 - 1998, Model Engine: B6304, Model: S90 3.0L Non-Turbo
ja sama Opel Calibra

http://apps.bosch.com.au/products/saa/i ... _coils.pdf
http://apps.bosch.com.au/products/saa/i ... odules.pdf


Hall antureista ei mitään hajua, mutta http://www.vpv-motorracing.com sivustolla on muutamia antureita kuvineen.

Posted: Mon Mar 21, 2005 17:29
by petteriu
Kiitos, kiitos. Huomasin jo itsekin, että tarvitaan vain yksi tuollainen modulil, mutta tekemäni päivitystä jäi näköjään tallentantamatta.
Yritin etsiä netistä kuvaa tuosta Volvon tai Opelin puolasta, muttei vielä osunut kohdalle.
VPV-Motorracingin sivuilla myös kävin ja tutkin tuota toista Hallia muttta Honeywell 1GT101DC näyttäisi mahdollisesti sopivan paikoilleen suoraan.

Petteri

Posted: Mon Mar 21, 2005 21:25
by petteriu
Vaatiiko Hall -anturi oikean magneetin vai riittääkö magneettisen aineen läsnäolo (eli magneettikenttä) ja kuinka voimakas sen käytännössä pitää olla ?

Petteri

Posted: Mon Mar 21, 2005 21:50
by fraatti
petteriu wrote:Vaatiiko Hall -anturi oikean magneetin vai riittääkö magneettisen aineen läsnäolo (eli magneettikenttä) ja kuinka voimakas sen käytännössä pitää olla ?

Petteri
Ei tarvi magneettia vaan nimenomaan rautaa. Itsellä 6mm pultit mitä lukee.. Ja just toi honeywellin anturi käytössä. Mihin kiukaaseen olet tota laittamassa? Olis tossa tommonen 3,6l vitkan kone tulossa HX50:llä varustettuna kanssa piakkoin ja tarvis siihen miettiä systeemit valmiiks että hitsaako hihnapyörään tapit vai yrittääkö alkuperäsellä systeemillä.. Bemun anturihan on vr-tyyppinen ja myös sille pitäisi mielestäni olla jonkinmoinen tuki..

Posted: Tue Mar 22, 2005 7:41
by petteriu
fraatti wrote:Ei tarvi magneettia vaan nimenomaan rautaa. Itsellä 6mm pultit mitä lukee.. Ja just toi honeywellin anturi käytössä. Mihin kiukaaseen olet tota laittamassa? Olis tossa tommonen 3,6l vitkan kone tulossa HX50:llä varustettuna kanssa piakkoin ja tarvis siihen miettiä systeemit valmiiks että hitsaako hihnapyörään tapit vai yrittääkö alkuperäsellä systeemillä.. Bemun anturihan on vr-tyyppinen ja myös sille pitäisi mielestäni olla jonkinmoinen tuki..
BMW M50B25 non-Vanos ja ahdin tulossa kylkeen, mutta tuleeko heti alkuunsa - katsotaan. Sen mitä minä olen löytänyt, niin VR-anturin kanssa saattaa tulla muita ongelmia; signaalia pitää suodatella (ja vahvistaa?).
Itse yritän ainakin tuolla hammaskehällä, koska sen tilalle täytyisi keksiä kuitenkin jotain muuta. Ja toimiessaan systeemi lienee (ainakin paperilla) aika tarkka.

Petteri

Posted: Tue Mar 22, 2005 7:45
by petteriu
Kyseisessä moottorissa on alunperin oma puola jokaiselle sylinterille/tulpalle. Onko kokemusta (tai valistunutta aavistusta) voisiko noita edelleen käyttää, jos sytkämodulin lähdön haaroittaa kahdelle puolalle ? Vai pystyykö tähän vastaamaan näkemättä/testaamatta puolaa tjsp. ?

Petteri

Posted: Mon Mar 28, 2005 10:21
by PE-LE
onko jollakulla tietoa noista boschin yksiköistä ,eli missä on "äly" mukana joka laskee puolan lataus ajan (dwell), käytössäni on auto jossa hestec sytytys/ruisku ja siinä on sytytysyksikkönä 0 227 100 203, ainakin ohjelmasta saa säädettyä puolan lataus ajan,
megaruutan kaveriksi tarvitsisin yksikön joka osaa säätää tuon lataus ajan itse, eli olisi sama minkä pituisella pulssilla sen "liipaisee", tarkennukseksi vielä että megasquirt ei ohjaa sytytystä, vaan ennakot säädetään muuten
eli mitä eroja on esim seuraavilla yksiköillä
-0 227 100 203
-------------208
-------------200
-------------204

P_L

Posted: Mon Mar 28, 2005 21:45
by fraatti
Itse käytän tota 0 227 100 139 siinä on ns älykäslatausaika.. mutta vaatii sitten puolan jota tuo jossain ohjaa.. ainakaan itse en mitävain puolaa kaveriksi laittaisi.. vaan just tolle tarkotetun..

esim tuolla on tietoa missä autossa se on ja millä muulla varaosanumerolla on olemassa sama möykky sekä muutakin tietoa..
http://www.usi.com.tw/capabilites_produ ... 1_3b_3.htm

sen latausajoista en tiedä enkä eilen etsiessäni sitä löytänyt.. mutta kokeile vaikka googlettaa hakusanalla "0 227 100 139"

t. Tero

Posted: Tue Mar 29, 2005 10:47
by TVH
PE-LE wrote:onko jollakulla tietoa noista boschin yksiköistä ,eli missä on "äly" mukana joka laskee puolan lataus ajan (dwell), käytössäni on auto jossa hestec sytytys/ruisku ja siinä on sytytysyksikkönä 0 227 100 203, ainakin ohjelmasta saa säädettyä puolan lataus ajan,
megaruutan kaveriksi tarvitsisin yksikön joka osaa säätää tuon lataus ajan itse, eli olisi sama minkä pituisella pulssilla sen "liipaisee", tarkennukseksi vielä että megasquirt ei ohjaa sytytystä, vaan ennakot säädetään muuten
eli mitä eroja on esim seuraavilla yksiköillä
-0 227 100 203
-------------208
-------------200
-------------204

P_L
Sen verran tiedän että 200 on 4-pyttyselle suorasytkälle, sisältää 2 tuloa ja 2 lähtöä. 203 on 6-pyttyselle, muuten sama kuin 200 mutta tosiaan 3 tuloa ja 3 lähtöä. Googlella löysin kerran sivuston (enää ei löydy samaa sivua sitten millään) jossa kerrottiin molempien modulien sisältävän myös dwell ohjauksen.

Posted: Tue Mar 29, 2005 11:02
by harrastaja
Oletko kuinka varma noitten "älystä" :?:
Tässä "tyhmästä 203:sta jotain.
Epäilisin sellaisia yksiköitä joihin ei mene suoraa +12V syöttöä.

Mutta onhan uudemmissa Extra-koodeissa myös latausajan säätö.

Kyllä millä tahansa mokkulalla voi yleensä ohjata lähes mitä tahansa puolaa.

Posted: Tue Mar 29, 2005 12:43
by TVH
harrastaja wrote:Oletko kuinka varma noitten "älystä" :?:
Tässä "tyhmästä 203:sta jotain.
Epäilisin sellaisia yksiköitä joihin ei mene suoraa +12V syöttöä.

Mutta onhan uudemmissa Extra-koodeissa myös latausajan säätö.

Kyllä millä tahansa mokkulalla voi yleensä ohjata lähes mitä tahansa puolaa.
En ollenkaan varma, se vain luki sillä sivulla mitä ei googlella löydy enää. :D Ehkäpä noi Motecin dokkarit pitää paremmin paikkansa, ja voihan sen aina kokeilla itse kun palikat on käsissä. Loppupeleissä on ehkä parempi käyttää extra koodin dwell ohjausta ja tyhmää yksikköä, tietää ainakin mitä siellä oikeasti tapahtuu...

Posted: Tue Mar 29, 2005 13:07
by harrastaja
Jep. Ja katsoin tossa omista mittauksistani, että 204 kytki sujuvasti n.20A.
Se tosin oli vain toiselta puolen ehjä, mutta en usko vaikuttavan asiaan.

Posted: Tue Mar 29, 2005 21:23
by TVH
Sinne meni suorasytkä kiinni autoon, yksikkönä Transpon tarvikeosa Bosch 0 227 100 200/204 yksiköstä. Dwelliä kyseiset yksiköt ei säädä, vaan säädöt pitää ottaa extra koodista. Toimii! :twisted: :twisted: :twisted:

Posted: Tue Mar 29, 2005 23:33
by Turtana
näyttäisi olevan niin että boschin 4 tolppanen puola vaatisi noin 2.5-3.2mS dwell ajan että toimisi kunnolla, entäs tuo discharge aika sitten 0.5-1mS ? olisikohan tuo sopiva.

Posted: Wed Mar 30, 2005 7:35
by TVH
Mulla on pösön tarvikepuola, ensiöresistanssi näytti olevan 1.0ohm, musita spekseistä ei mitään hajua. 3ms dwell tuntui liian pieneltä (röplesi kierroksilla ja kaasua painaessa) joten laitoin suoraa 4ms. Sillä toimii hienosti, ja puola pysyy viileänä, samoin yksikkö.

Posted: Wed Mar 30, 2005 10:34
by harrastaja
Turtana wrote:näyttäisi olevan niin että boschin 4 tolppanen puola vaatisi noin 2.5-3.2mS dwell ajan että toimisi kunnolla, entäs tuo discharge aika sitten 0.5-1mS ? olisikohan tuo sopiva.
Eihän tuolla discharge ajalla ole kauheasti merkitystä muuten, kuin jakajasytytyksessä, jossa se purkausaika "loppuu" kierroksilla, jos latausaika pidetään vakiona.
Tommosella hukkakipinäpuolalla voi pitää vaikka 4ms purkausaikaa.

Millä päädyit noihin latausaikoihin?

Posted: Wed Mar 30, 2005 11:11
by TVH
Mä laitoin 1ms kipinäajaksi, msefillä oli joskus juttua jostain boschin spekseistä missä todettiin luotettavan kipinän kestävän 1ms. Mutta kuten sanottu, noin pieneksi ei taida hukkakipinäpuolalla saada kipinäaikaa putoovan.

Posted: Wed Mar 30, 2005 19:51
by PE-LE
fraatti wrote:Itse käytän tota 0 227 100 139 siinä on ns älykäslatausaika.. mutta vaatii sitten puolan jota tuo jossain ohjaa.. ainakaan itse en mitävain puolaa kaveriksi laittaisi.. vaan just tolle tarkotetun..

esim tuolla on tietoa missä autossa se on ja millä muulla varaosanumerolla on olemassa sama möykky sekä muutakin tietoa..
http://www.usi.com.tw/capabilites_produ ... 1_3b_3.htm

sen latausajoista en tiedä enkä eilen etsiessäni sitä löytänyt.. mutta kokeile vaikka googlettaa hakusanalla "0 227 100 139"

t. Tero
tuota 0 227 100 139 ohjainta ei uskalla varmaan suorasytkä/hukkakipinä puolaan laittaa,
vai onko jollain kokemusta?? tai sitten tarvitsee suunnitella koko sytkä uusiksi

P_L

Posted: Wed Mar 30, 2005 20:03
by TVH
PE-LE wrote:
fraatti wrote:Itse käytän tota 0 227 100 139 siinä on ns älykäslatausaika.. mutta vaatii sitten puolan jota tuo jossain ohjaa.. ainakaan itse en mitävain puolaa kaveriksi laittaisi.. vaan just tolle tarkotetun..

esim tuolla on tietoa missä autossa se on ja millä muulla varaosanumerolla on olemassa sama möykky sekä muutakin tietoa..
http://www.usi.com.tw/capabilites_produ ... 1_3b_3.htm

sen latausajoista en tiedä enkä eilen etsiessäni sitä löytänyt.. mutta kokeile vaikka googlettaa hakusanalla "0 227 100 139"

t. Tero
tuota 0 227 100 139 ohjainta ei uskalla varmaan suorasytkä/hukkakipinä puolaan laittaa,
vai onko jollain kokemusta?? tai sitten tarvitsee suunnitella koko sytkä uusiksi

P_L
kahdella 139 modulilla pitäis onnistua

Posted: Wed Mar 30, 2005 21:12
by fraatti
Turtana wrote:näyttäisi olevan niin että boschin 4 tolppanen puola vaatisi noin 2.5-3.2mS dwell ajan että toimisi kunnolla, entäs tuo discharge aika sitten 0.5-1mS ? olisikohan tuo sopiva.
pimpelipompeli ettei olisi tämä puola..

http://www.bosch-motorsport.de/de/aktua ... ls/2x2.pdf

Posted: Wed Mar 30, 2005 21:36
by petteriu
Tuli sitten hommattua Honeywell 1GT101DC, mutta mahtaako siinä sittenkään riittää "resoluutio" 60-2:lle, kun dokumentaatiossa puhutaan max. 5000rpm ja jopa 3600rpm. Jompi kumpi arvo oli (muistaakseni) 105 hampaalle, joten sen puolesta 60-2 vähän parempi.

Petteri

Posted: Thu Mar 31, 2005 11:02
by harrastaja
1GT-anturi pystyy n. 100kHz taajuuteen.
Varmaankin toimii, jos saa riittävän ison kiekon tehtyä.
Sehän tosin "vaatii" n. 240mm halkaisijan 60 hampaisena dokumentin referenssikiekkomittojen mukaan. (toiminee hiukan pienemmälläkin)

Posted: Fri Apr 01, 2005 8:52
by petteriu
Tuollaisen linkin "hakkeroin":

Sytytysmodulit

Onko tietoa tai edes valistunutta arvausta mikä voisi olla 3:lla tulolla ja lähdöllä ? Noista kun saisi enemmän dataa selville niin olisi käyttökelpoinen, nyt tuo ei kerro mitään ellei tiedä tarkkaa merkkiä ja mallia. Silti, variaatioita edellisestä:

Sytytyspuolat
Hall anturit
Induktiiviset anturit

Petteri

Varoitus: sisältää ulkomitoiltaan suurehkon kuvan

Posted: Fri Apr 01, 2005 9:19
by petteriu
Tuollaisen löysin netistä, koskien BMW:n puola/tulppa systeemiä. Pystyykö tuon kuvan perusteella kertomaan onko systeemin toteutus MS:llä mahdollista vai mahdotonta ? Tarkoitus olisi toteuttaa se tietysti wasted sparkkina, koska ulostuloja ei riitä muuhun.

Petteri

Image
petteriu wrote:Kyseisessä moottorissa on alunperin oma puola jokaiselle sylinterille/tulpalle. Onko kokemusta (tai valistunutta aavistusta) voisiko noita edelleen käyttää, jos sytkämodulin lähdön haaroittaa kahdelle puolalle ? Vai pystyykö tähän vastaamaan näkemättä/testaamatta puolaa tjsp. ?

Petteri

Posted: Fri Apr 01, 2005 10:59
by harrastaja
Kyllä niitä syt.pääteasteita pitää olla jokaiselle puolalle.
Mutta kahta niistä voi ohjata yhtäaikaa.
Huono puoli on, että puolat lämpenee enemmän, kun teho kaksinkertaistetaan. Tiedä sitten onko se liikaa (haitaksi).