Wheel decoder & wasted spark
Moderator: Masi_K
Wheel decoder & wasted spark
Olen tutkinut tätä asiaa, mutta en ole oikein päässyt aiheeseen kunnolla sisälle.
Uusimmissa extra -koodeissa on wheel decoder puuttuville hampailla ja 4 spark ulostuloa. Ymmärtääkseni näillä eväillä saisi rakennettua wasted sparkin 6 sylinteriselle ?
Koneesta löytyy valmiina 60-2 kiekko, mutta virranjakajalle ei ole enää edes paikkaa. Joutuuko tähän joka tapauksessa yhdistää EDIS osia ?
Jos tuo onnistuu, niin mitä kaikkea tarvitaan ? Sytkämoduli (useampi?) puolat (3kpl 2:lla lähdöllä?). Entäs tuo anturi haistelemaan hammaskehää; mikä toimii varmasti ja olisi helppo asentaa ? Alkuperäinen Bosch, jolle löytyy jo tehtaan paikka ?
Petteri
Uusimmissa extra -koodeissa on wheel decoder puuttuville hampailla ja 4 spark ulostuloa. Ymmärtääkseni näillä eväillä saisi rakennettua wasted sparkin 6 sylinteriselle ?
Koneesta löytyy valmiina 60-2 kiekko, mutta virranjakajalle ei ole enää edes paikkaa. Joutuuko tähän joka tapauksessa yhdistää EDIS osia ?
Jos tuo onnistuu, niin mitä kaikkea tarvitaan ? Sytkämoduli (useampi?) puolat (3kpl 2:lla lähdöllä?). Entäs tuo anturi haistelemaan hammaskehää; mikä toimii varmasti ja olisi helppo asentaa ? Alkuperäinen Bosch, jolle löytyy jo tehtaan paikka ?
Petteri
Tarviit hukkakipinäpuolan 6-koneelle, ja lisäksi 3 GM HEI modulia tai yksikön jossa on 3 tuloa ja 3 lähtöä, vaikka Bosch 0 227 100 203 (huom. en menee numerosta takuuseen, googleta itse...) Mitään EDIS hiluja et tarvitse, eikä ne edes toimisi, ne on tehty 36-1 hammastukselle.
Anturiksi menee helpoiten Hall-anturi, kun vain löytää sellasien joka menee suoraan alkuperäisen induktiivisen anturin paikalle.
Anturiksi menee helpoiten Hall-anturi, kun vain löytää sellasien joka menee suoraan alkuperäisen induktiivisen anturin paikalle.
205 GTi 1.6 Microsquirt v3 (36-1,wheel decoder,hukkakipinä)
Tuo mainittu Boschin moduli siis mahdollisesti 3:lle tulolle ja lähdölle, jolloin tarve vain 2 kpl ? Ellei ole juuri tuo, niin sellaisia siis kuitenkin on olemassa ilmeisesti tarvittavalla dwell -toiminnoilla ?
Nelisylinteriseen olen puolia nähnyt, mutta löytyykö vastaavia suoraan 6 sylinteriseen ? Entä vain 2 tai 3:lle tulpalle ? Etu näissä, että jos yksi piiri hajoaa, niin ei menisi koko puola kerralla uusiksi.
Löytyykö esimerkkejä mahdollisesti sopivista Hall-anturin osanumeroista ? Jotain jonka perusteella voisi jatkaa tutkimista. Onko noita autokäytössä vai mennäänkö teollisuuspuolelle ?
Petteri
EDIT: 0 227 100 203 = Volvo Ignition Transistor Unit ,Year Range: 1998 - 1998, Model Engine: B6304, Model: S90 3.0L Non-Turbo
ja sama Opel Calibra
http://apps.bosch.com.au/products/saa/i ... _coils.pdf
http://apps.bosch.com.au/products/saa/i ... odules.pdf
Nelisylinteriseen olen puolia nähnyt, mutta löytyykö vastaavia suoraan 6 sylinteriseen ? Entä vain 2 tai 3:lle tulpalle ? Etu näissä, että jos yksi piiri hajoaa, niin ei menisi koko puola kerralla uusiksi.
Löytyykö esimerkkejä mahdollisesti sopivista Hall-anturin osanumeroista ? Jotain jonka perusteella voisi jatkaa tutkimista. Onko noita autokäytössä vai mennäänkö teollisuuspuolelle ?
Petteri
EDIT: 0 227 100 203 = Volvo Ignition Transistor Unit ,Year Range: 1998 - 1998, Model Engine: B6304, Model: S90 3.0L Non-Turbo
ja sama Opel Calibra
http://apps.bosch.com.au/products/saa/i ... _coils.pdf
http://apps.bosch.com.au/products/saa/i ... odules.pdf
Wasted spark systeemissä kipinä annetaan kahdelle sylinterille kerralla, esim. 4 sylinterisessä pytyt 1+4 ja 2+3 ovat pareja (fyysisesti kytketty samaan käämiin, eli niitä ohjataan yhdellä lähdöllä). Kipinä tulee aina parin molempiin pyttyihin. Tämä tarkoittaa että nokka-akselin asennosta ei tarvitse välittää, koska jompi kumpi parin pytyistä on aina työtahdilla ja toinen poistotahdilla, ylimääräinen kipinä poistotahdilla olevassa pytyssä ei haittaa. Bosch 203 moduleja tarvitaan siis vain 1 kpl. Modulin dwell-toiminto kannttaa varmistaa googlella, mulla on pöydällä odottamassa 4-sylinterisen koneen Bosch 204 moduli (tai oikeastaan vastaava tarvikeosa) joka ohjaa dwelliä.petteriu wrote:Tuo mainittu Boschin moduli siis mahdollisesti 3:lle tulolle ja lähdölle, jolloin tarve vain 2 kpl ? Ellei ole juuri tuo, niin sellaisia siis kuitenkin on olemassa ilmeisesti tarvittavalla dwell -toiminnoilla ?
Löytyy varmasti samasta automallista kuin alla mainittu sytkäyksikkö. msefi foorumilla oli muistaakseni joskus juttua noista yksittäisistä puolista, niitäkin on jostain saatavilla.petteriu wrote:Nelisylinteriseen olen puolia nähnyt, mutta löytyykö vastaavia suoraan 6 sylinteriseen ? Entä vain 2 tai 3:lle tulpalle ? Etu näissä, että jos yksi piiri hajoaa, niin ei menisi koko puola kerralla uusiksi.
petteriu wrote:Löytyykö esimerkkejä mahdollisesti sopivista Hall-anturin osanumeroista ? Jotain jonka perusteella voisi jatkaa tutkimista. Onko noita autokäytössä vai mennäänkö teollisuuspuolelle ?
Petteri
EDIT: 0 227 100 203 = Volvo Ignition Transistor Unit ,Year Range: 1998 - 1998, Model Engine: B6304, Model: S90 3.0L Non-Turbo
ja sama Opel Calibra
http://apps.bosch.com.au/products/saa/i ... _coils.pdf
http://apps.bosch.com.au/products/saa/i ... odules.pdf
Hall antureista ei mitään hajua, mutta http://www.vpv-motorracing.com sivustolla on muutamia antureita kuvineen.
205 GTi 1.6 Microsquirt v3 (36-1,wheel decoder,hukkakipinä)
Kiitos, kiitos. Huomasin jo itsekin, että tarvitaan vain yksi tuollainen modulil, mutta tekemäni päivitystä jäi näköjään tallentantamatta.
Yritin etsiä netistä kuvaa tuosta Volvon tai Opelin puolasta, muttei vielä osunut kohdalle.
VPV-Motorracingin sivuilla myös kävin ja tutkin tuota toista Hallia muttta Honeywell 1GT101DC näyttäisi mahdollisesti sopivan paikoilleen suoraan.
Petteri
Yritin etsiä netistä kuvaa tuosta Volvon tai Opelin puolasta, muttei vielä osunut kohdalle.
VPV-Motorracingin sivuilla myös kävin ja tutkin tuota toista Hallia muttta Honeywell 1GT101DC näyttäisi mahdollisesti sopivan paikoilleen suoraan.
Petteri
Ei tarvi magneettia vaan nimenomaan rautaa. Itsellä 6mm pultit mitä lukee.. Ja just toi honeywellin anturi käytössä. Mihin kiukaaseen olet tota laittamassa? Olis tossa tommonen 3,6l vitkan kone tulossa HX50:llä varustettuna kanssa piakkoin ja tarvis siihen miettiä systeemit valmiiks että hitsaako hihnapyörään tapit vai yrittääkö alkuperäsellä systeemillä.. Bemun anturihan on vr-tyyppinen ja myös sille pitäisi mielestäni olla jonkinmoinen tuki..petteriu wrote:Vaatiiko Hall -anturi oikean magneetin vai riittääkö magneettisen aineen läsnäolo (eli magneettikenttä) ja kuinka voimakas sen käytännössä pitää olla ?
Petteri
BMW M50B25 non-Vanos ja ahdin tulossa kylkeen, mutta tuleeko heti alkuunsa - katsotaan. Sen mitä minä olen löytänyt, niin VR-anturin kanssa saattaa tulla muita ongelmia; signaalia pitää suodatella (ja vahvistaa?).fraatti wrote:Ei tarvi magneettia vaan nimenomaan rautaa. Itsellä 6mm pultit mitä lukee.. Ja just toi honeywellin anturi käytössä. Mihin kiukaaseen olet tota laittamassa? Olis tossa tommonen 3,6l vitkan kone tulossa HX50:llä varustettuna kanssa piakkoin ja tarvis siihen miettiä systeemit valmiiks että hitsaako hihnapyörään tapit vai yrittääkö alkuperäsellä systeemillä.. Bemun anturihan on vr-tyyppinen ja myös sille pitäisi mielestäni olla jonkinmoinen tuki..
Itse yritän ainakin tuolla hammaskehällä, koska sen tilalle täytyisi keksiä kuitenkin jotain muuta. Ja toimiessaan systeemi lienee (ainakin paperilla) aika tarkka.
Petteri
onko jollakulla tietoa noista boschin yksiköistä ,eli missä on "äly" mukana joka laskee puolan lataus ajan (dwell), käytössäni on auto jossa hestec sytytys/ruisku ja siinä on sytytysyksikkönä 0 227 100 203, ainakin ohjelmasta saa säädettyä puolan lataus ajan,
megaruutan kaveriksi tarvitsisin yksikön joka osaa säätää tuon lataus ajan itse, eli olisi sama minkä pituisella pulssilla sen "liipaisee", tarkennukseksi vielä että megasquirt ei ohjaa sytytystä, vaan ennakot säädetään muuten
eli mitä eroja on esim seuraavilla yksiköillä
-0 227 100 203
-------------208
-------------200
-------------204
P_L
megaruutan kaveriksi tarvitsisin yksikön joka osaa säätää tuon lataus ajan itse, eli olisi sama minkä pituisella pulssilla sen "liipaisee", tarkennukseksi vielä että megasquirt ei ohjaa sytytystä, vaan ennakot säädetään muuten
eli mitä eroja on esim seuraavilla yksiköillä
-0 227 100 203
-------------208
-------------200
-------------204
P_L
Itse käytän tota 0 227 100 139 siinä on ns älykäslatausaika.. mutta vaatii sitten puolan jota tuo jossain ohjaa.. ainakaan itse en mitävain puolaa kaveriksi laittaisi.. vaan just tolle tarkotetun..
esim tuolla on tietoa missä autossa se on ja millä muulla varaosanumerolla on olemassa sama möykky sekä muutakin tietoa..
http://www.usi.com.tw/capabilites_produ ... 1_3b_3.htm
sen latausajoista en tiedä enkä eilen etsiessäni sitä löytänyt.. mutta kokeile vaikka googlettaa hakusanalla "0 227 100 139"
t. Tero
esim tuolla on tietoa missä autossa se on ja millä muulla varaosanumerolla on olemassa sama möykky sekä muutakin tietoa..
http://www.usi.com.tw/capabilites_produ ... 1_3b_3.htm
sen latausajoista en tiedä enkä eilen etsiessäni sitä löytänyt.. mutta kokeile vaikka googlettaa hakusanalla "0 227 100 139"
t. Tero
Sen verran tiedän että 200 on 4-pyttyselle suorasytkälle, sisältää 2 tuloa ja 2 lähtöä. 203 on 6-pyttyselle, muuten sama kuin 200 mutta tosiaan 3 tuloa ja 3 lähtöä. Googlella löysin kerran sivuston (enää ei löydy samaa sivua sitten millään) jossa kerrottiin molempien modulien sisältävän myös dwell ohjauksen.PE-LE wrote:onko jollakulla tietoa noista boschin yksiköistä ,eli missä on "äly" mukana joka laskee puolan lataus ajan (dwell), käytössäni on auto jossa hestec sytytys/ruisku ja siinä on sytytysyksikkönä 0 227 100 203, ainakin ohjelmasta saa säädettyä puolan lataus ajan,
megaruutan kaveriksi tarvitsisin yksikön joka osaa säätää tuon lataus ajan itse, eli olisi sama minkä pituisella pulssilla sen "liipaisee", tarkennukseksi vielä että megasquirt ei ohjaa sytytystä, vaan ennakot säädetään muuten
eli mitä eroja on esim seuraavilla yksiköillä
-0 227 100 203
-------------208
-------------200
-------------204
P_L
205 GTi 1.6 Microsquirt v3 (36-1,wheel decoder,hukkakipinä)
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 225
- Joined: Mon Feb 28, 2005 11:49
- Location: Riihimäki
Oletko kuinka varma noitten "älystä"
Tässä "tyhmästä 203:sta jotain.
Epäilisin sellaisia yksiköitä joihin ei mene suoraa +12V syöttöä.
Mutta onhan uudemmissa Extra-koodeissa myös latausajan säätö.
Kyllä millä tahansa mokkulalla voi yleensä ohjata lähes mitä tahansa puolaa.

Tässä "tyhmästä 203:sta jotain.
Epäilisin sellaisia yksiköitä joihin ei mene suoraa +12V syöttöä.
Mutta onhan uudemmissa Extra-koodeissa myös latausajan säätö.
Kyllä millä tahansa mokkulalla voi yleensä ohjata lähes mitä tahansa puolaa.
En ollenkaan varma, se vain luki sillä sivulla mitä ei googlella löydy enää.harrastaja wrote:Oletko kuinka varma noitten "älystä"![]()
Tässä "tyhmästä 203:sta jotain.
Epäilisin sellaisia yksiköitä joihin ei mene suoraa +12V syöttöä.
Mutta onhan uudemmissa Extra-koodeissa myös latausajan säätö.
Kyllä millä tahansa mokkulalla voi yleensä ohjata lähes mitä tahansa puolaa.

205 GTi 1.6 Microsquirt v3 (36-1,wheel decoder,hukkakipinä)
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 225
- Joined: Mon Feb 28, 2005 11:49
- Location: Riihimäki
Mulla on pösön tarvikepuola, ensiöresistanssi näytti olevan 1.0ohm, musita spekseistä ei mitään hajua. 3ms dwell tuntui liian pieneltä (röplesi kierroksilla ja kaasua painaessa) joten laitoin suoraa 4ms. Sillä toimii hienosti, ja puola pysyy viileänä, samoin yksikkö.
205 GTi 1.6 Microsquirt v3 (36-1,wheel decoder,hukkakipinä)
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 225
- Joined: Mon Feb 28, 2005 11:49
- Location: Riihimäki
Eihän tuolla discharge ajalla ole kauheasti merkitystä muuten, kuin jakajasytytyksessä, jossa se purkausaika "loppuu" kierroksilla, jos latausaika pidetään vakiona.Turtana wrote:näyttäisi olevan niin että boschin 4 tolppanen puola vaatisi noin 2.5-3.2mS dwell ajan että toimisi kunnolla, entäs tuo discharge aika sitten 0.5-1mS ? olisikohan tuo sopiva.
Tommosella hukkakipinäpuolalla voi pitää vaikka 4ms purkausaikaa.
Millä päädyit noihin latausaikoihin?
tuota 0 227 100 139 ohjainta ei uskalla varmaan suorasytkä/hukkakipinä puolaan laittaa,fraatti wrote:Itse käytän tota 0 227 100 139 siinä on ns älykäslatausaika.. mutta vaatii sitten puolan jota tuo jossain ohjaa.. ainakaan itse en mitävain puolaa kaveriksi laittaisi.. vaan just tolle tarkotetun..
esim tuolla on tietoa missä autossa se on ja millä muulla varaosanumerolla on olemassa sama möykky sekä muutakin tietoa..
http://www.usi.com.tw/capabilites_produ ... 1_3b_3.htm
sen latausajoista en tiedä enkä eilen etsiessäni sitä löytänyt.. mutta kokeile vaikka googlettaa hakusanalla "0 227 100 139"
t. Tero
vai onko jollain kokemusta?? tai sitten tarvitsee suunnitella koko sytkä uusiksi
P_L
kahdella 139 modulilla pitäis onnistuaPE-LE wrote:tuota 0 227 100 139 ohjainta ei uskalla varmaan suorasytkä/hukkakipinä puolaan laittaa,fraatti wrote:Itse käytän tota 0 227 100 139 siinä on ns älykäslatausaika.. mutta vaatii sitten puolan jota tuo jossain ohjaa.. ainakaan itse en mitävain puolaa kaveriksi laittaisi.. vaan just tolle tarkotetun..
esim tuolla on tietoa missä autossa se on ja millä muulla varaosanumerolla on olemassa sama möykky sekä muutakin tietoa..
http://www.usi.com.tw/capabilites_produ ... 1_3b_3.htm
sen latausajoista en tiedä enkä eilen etsiessäni sitä löytänyt.. mutta kokeile vaikka googlettaa hakusanalla "0 227 100 139"
t. Tero
vai onko jollain kokemusta?? tai sitten tarvitsee suunnitella koko sytkä uusiksi
P_L
205 GTi 1.6 Microsquirt v3 (36-1,wheel decoder,hukkakipinä)
pimpelipompeli ettei olisi tämä puola..Turtana wrote:näyttäisi olevan niin että boschin 4 tolppanen puola vaatisi noin 2.5-3.2mS dwell ajan että toimisi kunnolla, entäs tuo discharge aika sitten 0.5-1mS ? olisikohan tuo sopiva.
http://www.bosch-motorsport.de/de/aktua ... ls/2x2.pdf
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 225
- Joined: Mon Feb 28, 2005 11:49
- Location: Riihimäki
Tuollaisen linkin "hakkeroin":
Sytytysmodulit
Onko tietoa tai edes valistunutta arvausta mikä voisi olla 3:lla tulolla ja lähdöllä ? Noista kun saisi enemmän dataa selville niin olisi käyttökelpoinen, nyt tuo ei kerro mitään ellei tiedä tarkkaa merkkiä ja mallia. Silti, variaatioita edellisestä:
Sytytyspuolat
Hall anturit
Induktiiviset anturit
Petteri
Sytytysmodulit
Onko tietoa tai edes valistunutta arvausta mikä voisi olla 3:lla tulolla ja lähdöllä ? Noista kun saisi enemmän dataa selville niin olisi käyttökelpoinen, nyt tuo ei kerro mitään ellei tiedä tarkkaa merkkiä ja mallia. Silti, variaatioita edellisestä:
Sytytyspuolat
Hall anturit
Induktiiviset anturit
Petteri
Varoitus: sisältää ulkomitoiltaan suurehkon kuvan
Tuollaisen löysin netistä, koskien BMW:n puola/tulppa systeemiä. Pystyykö tuon kuvan perusteella kertomaan onko systeemin toteutus MS:llä mahdollista vai mahdotonta ? Tarkoitus olisi toteuttaa se tietysti wasted sparkkina, koska ulostuloja ei riitä muuhun.
Petteri

Petteri

petteriu wrote:Kyseisessä moottorissa on alunperin oma puola jokaiselle sylinterille/tulpalle. Onko kokemusta (tai valistunutta aavistusta) voisiko noita edelleen käyttää, jos sytkämodulin lähdön haaroittaa kahdelle puolalle ? Vai pystyykö tähän vastaamaan näkemättä/testaamatta puolaa tjsp. ?
Petteri
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 225
- Joined: Mon Feb 28, 2005 11:49
- Location: Riihimäki