Nakutusanturista

Megasquirtin asentaminen käyttökohteeseen sekä keskustelu johdotuksista, antureista suuttimista ja muista toimilaitteista.

Moderator: Masi_K

Post Reply
Simon Templar
Megasquirttaaja
Posts: 46
Joined: Mon Feb 28, 2005 11:19

Nakutusanturista

Post by Simon Templar »

Onko kukaan saanut nakutusanturia toimimaan megasquirtissa? vähän epäilyttävä tuo kytkentä MSefin sivuilla. Eikös jokaisesta anturista tule kuitenkin vähän erilainen signaali?
passi
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 126
Joined: Sat Mar 19, 2005 19:12

Post by passi »

En sanoisi että antureista tulee erilaisia signaaleita, korkeintaan amplitudeissa voi olla vaihteluita. Mutta eri MOOTTOREISTA tulee nakuttaessa eri taajuudella mekkalaa, riippuen moottorin ominaisuuksista.

Jos haluaa hyvän nakutustunnistuksen, niin pitäisi äänittää tätä moottorin meteliä nakuanturista ja tallentaa nakutus. Sitten spektristä näkee nakutus hetkellä missä kohtaa tulee amplitudissa piikki.

Toinen vaihtoehto on, että saa selville valmistajalta mikä kyseinen taajuus on. Esim. saabeissa on APC-järjestelmä joka tunnistaa nakutusta. Kaksi eri moottoria - kaksi samannäköistä boksia, eri asetuksilla. Pitäisi signaaligeneraattoriin vain iskeä kiinni boksi ja katsoa millä taajuudella toteaa nakutusta.


T. Pasi
Simon Templar
Megasquirttaaja
Posts: 46
Joined: Mon Feb 28, 2005 11:19

Post by Simon Templar »

Jos haluaa hyvän nakutustunnistuksen, niin pitäisi äänittää tätä moottorin meteliä nakuanturista ja tallentaa nakutus. Sitten spektristä näkee nakutus hetkellä missä kohtaa tulee amplitudissa piikki.
Jos nyt puhutaan kuitenkin sellaisista laitteista mitkä on kuolevaisten ostettavissa, eli ei ole käytössä kannettavaa spektrianalysaattoria... Ja kun mittaa signaalia, pitäis kans varmaan tietää nakuttaako kone oikeasti ja kuinka paljon. Eli meneekö ihan arvailuksi? Anturiin tulevat värähtelyt voi johtua muustakin kuin nakutuksesta.
Toinen vaihtoehto on, että saa selville valmistajalta mikä kyseinen taajuus on. Esim. saabeissa on APC-järjestelmä joka tunnistaa nakutusta.
Valmistajat jakaa tietoja varsin nihkeästi.


Eli kannattaako jättää koko nakutusanturi pois?
JesseT
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 308
Joined: Fri Feb 25, 2005 20:23
Location: Kirkkonummi

Post by JesseT »

Nakutusta voi hyvin nauhoittaa läppärillä (äänikortilla) ja ihan wintoosan jollakin perusohjelmalla saa varmasti spektrin siitä väännettyä. Eri moottorit tosiaan nakkuvat eri taajuuksilla ja usein itse nakuanturikin on viritetty tälle taajuudelle, joten ihan millä tahansa anturilla ei välttämättä homma toimi. Nakutustaajuus kuitenkin riippuu paljolti sylinterin halkaisijasta, joten anturi jostakin koneesta jossa mitat samaa luokkaa.
Masi_K
Megajumala
Posts: 1983
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Post by Masi_K »

Eli jos koneessa on kiinni siihen kuuluva naku anturi. Saa sen ongelmitta käyttöön MS ssä ?
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
JesseT
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 308
Joined: Fri Feb 25, 2005 20:23
Location: Kirkkonummi

Post by JesseT »

Yksinkertaisella suodatus ja ilmaisupiirillä kyllä.
teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Post by teg »

Onkos vastaan tullut kytkentää + softaa, jolla olisi Megasquirttiin kytketty nakutusanturi HIP9010/HIP9011 piirin kautta?
Anssi
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 129
Joined: Sat Mar 05, 2005 15:01
Location: Helsinki
Contact:

Post by Anssi »

Sain lopultakin aikaiseksi nakuanturin kytkemisen "cobran" koneeseen. Käytin juurikin tuota extra-sivuilla ollutta kytkentää. Nakuanturina on kyseiseen lohkoon tarkoitettu anturi. Kytkennästä piti ohittaa yksi vastus, että sai säätöalueen kohdalleen.

Nyt säätöpotikasta kääntelemällä saa herkkyyden laidasta laitaan. Toisessa laidassa piiri tulkitsee, että kone nakuttaa melkein koko ajan ja toisessa reunassa taas ei meinaa saada "nakuttamaan" suorastaan naurettavillakaan ennakoilla. Jossain siinä välissä on sitten varmasti se oikea nakutus. Tietäisi vaan, että missä...

Olisiko hyviä ehdotuksia oikean nakutuksen analysointiin?. Voisiko tuota anturia kuunnella omin korvin livenä? Jos siitä pystyisi nakutuksen arvioimaan ja säätämään sen jälkeen potikasta MS:n "samalle taajuudelle".

Muita ideoita? Stetoskooppi?
AC Cobra replika chevyn V8:lla, Holley Stealth Ram ja MegaSquirt'n EDIS.
Benkku
Megajumala
Posts: 1070
Joined: Sat Apr 16, 2005 18:06
Location: Riihimäki

Post by Benkku »

Anssi wrote:Muita ideoita?
Opiskeleminen eli aiheeseen liittyvän materiaalin lukeminen...

http://www.intersil.com/data/an/an9770.pdf
http://www.nalanda.nitc.ac.in/industry/ ... pra039.pdf

SAE paperit...
890459 "Combined Boost Pressure and Knock Control System for S.I. Engines Including 3-D Maps for Control Parameters" Rohde and Philipp.

900488 "Combustion Knock Sensing: Sensor Selection and Application Issues" Dues, Adams, and Shinkle from Delco-Remy (now Delphi).

940379 "A New Combustion Pressure Sensor for Advanced Engine Management", Herden and Kuessel from Bosch.

Tuossa viimeisessä - mitataan sylinteripaineen nousua (Kistler, Optrand tmv. sylinteri paineanturi) (suhteessa kampikulmaan), nakutus kun perimmältään on 'hallitsematon paineennousu'.

Yksinkertaisimmillaan kytketään nakutusanturi äänikortin mikrofoniliitäntään ja nauhoitetaan vaikkapa Microsoftin ääninauhurilla. Spektrogrammi analysoimalla voidaan todeta nakutuksen frekvenssi (kts. myös HIP9011 applikaatio note jossa myöskin kaava ominaistaajuuden laskentaan).
Benkku
Megajumala
Posts: 1070
Joined: Sat Apr 16, 2005 18:06
Location: Riihimäki

Post by Benkku »

JesseT wrote:...usein itse nakuanturikin on viritetty tälle taajuudelle, joten ihan millä tahansa anturilla ei välttämättä homma toimi. Nakutustaajuus kuitenkin riippuu paljolti sylinterin halkaisijasta, joten anturi jostakin koneesta jossa mitat samaa luokkaa.
Kyllä, nakutuksen taajuus korreloi sylinterinhalkaisijaa ja toisinpäin, mutta nakutusantureita ei ole 'mitenkään' erityisesti viritetty kyseiselle esim. 5 - 8 khz taajuuskaistalle.

Nakutusanturi on pietsosähköinen kiihtyvyysanturi, joka mittaa (siis tässä applikaatiossa) hallitsemattoman sylinterinpaineen nousun aikaansaamaa korkeataajuista värähtelyä (ts. kiihtyvyyttä).

esim. Bosch anturi
taajuusalue 1-20 khz
mittausalue 0.1 - 400 g (-> G = 9.81 m/s2)
hyvä lineaarisuus välillä 5-15 khz +20/-10% 5 khz-arvolla (15-41 mV/g)

Nakutustaajuudeksi esim. eräässä 86 mm:n männällä varustetussa moottorissa osoittautui kutakuinkin 'aika tarkkaan' 7 khz (vrt. esim. HIP9011 app.noten kaava).
KariM
Megailija
Posts: 532
Joined: Sat Feb 26, 2005 10:01

Post by KariM »

Kyhäsin allaolevan stetoskoopin nakutuksen kuunteluun dynoäijien mallin mukaan. Tosin tämän version kumiletku vaimentaa ääntä liikaa, vaihdoin tilalle nylonisen 6mm pneumatiikkaletkun, kuuluu tosi hyvin. Letkua ei edes tarvitse kiinnittää mihinkään, asettelee vaan lohkon yläosan viereen.

Image
Kimmo's
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 154
Joined: Thu Mar 17, 2005 16:08
Location: Nurmijärvi

Post by Kimmo's »

Tuolta löytyy PC:lle asennettava oskilloskooppisofta jossa on myös spektianalysaattori ja signaaligeneraattori mukana:

http://www.zeitnitz.de/Christian/Scope/Scope_en.html

-k
ast
Megasquirttaaja
Posts: 86
Joined: Tue Jul 12, 2005 22:57

Post by ast »

KariM wrote:Kyhäsin allaolevan stetoskoopin nakutuksen kuunteluun dynoäijien mallin mukaan. Tosin tämän version kumiletku vaimentaa ääntä
Vastaavaa käytti esimerkiksi Sporttiauton kaveri dynosessiossa. Siinäkin letku oli jäykkää pneumatiikkaletkua ja kuten sanoit toinen pää aseteltiin vaan sopivaan paikkaan moottorin viereen. Pitäisi varmaan tehdä itsellekin tuollaiset, mutta ensin pitäisi ehkä tietää miltä mahdollinen nakutus oikein kuulostaa moisten luurien läpi...
Masi_K
Megajumala
Posts: 1983
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Post by Masi_K »

Kuulemma vettä letkun sisään, se nostaa volyymiä. EIköhän sen nakutuksen erota normaalista pauhunasta ?
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Sivonen
Megasquirttaaja
Posts: 66
Joined: Tue Jul 19, 2005 7:47
Location: Jämsänkoski (Keski-Suomi)
Contact:

Post by Sivonen »

No se nakutus kuulostaa: "kil kil kil kil kil"

Tiputtele M8 muttereita nurmikolla olevan rosterisen 200x200x6 levyn päälle niin tiedät. :roll: :lol:
En tiedä mitään mutta olen hyvä kysymään.

Image
j-k
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 482
Joined: Wed Mar 08, 2006 13:43

Post by j-k »

Vanha ketjuhan tämä :lol: mutta: meinaan tehdä omaan purkkiin bandpass-filsun välille 4....8kHz ja detektoida siitä. Boschin antura antanee mittausalueellaan 0,1....400g --> 2mV....12V signaalin nakutuksen voimakkuuden mukaan eli siitä leikkaamalla pahimmat (>5V) pois, suodattamalla ja detektorin jälkeen 400ms monostabiili tms. aikavakio ennen prossua...
risu
Himopostaaja
Posts: 580
Joined: Wed Sep 28, 2005 12:28
Location: Vantaa

Post by risu »

Vanha ketju edelleen mutta nyt kun kattellu vähän omia megaskemoja taas pitkästä aikaa, niin huokuttelis totetuttaa nakutusanturin kytkis kunnolla.

Extran sivuilla on tosiaan jo kytkis nakutusanturille, mutta se toimii luotettavasti vain jos anturi on jo viritetty valmiiksi sopivalle taajuudelle. Kuten jo todettua, ilmeisesti valtaosa boschin antureista antaa kuitenkin signaalia koko tarkasteltavalla kaistalla, joten piiriin pitäisi saada kaistanpäästösuodatin jolla voisi virittää anturin haistelemaan omalle koneelle sopivaa nakutustaajuutta.

Toinen tärkeä osa olisi tunnistaa nakutuksen ajankohta, nakutusta ei tarvitse tarkistella niinä ajanhetkinä kun nakutuksen vaaraa ei ole. Pitäisi siis määrittää ns knock window, eli aikaikkuna jolloin nakutus on ylipäänsä mahdollista. Aikaikkunan ulkopuolella tulevat impulssit jätettäisiin kokonaan omaan arvoonsa. Aikaikkunan voisi määrittää ilman megaakin, mutta käytännössä voisi olla helpompaa jos megan jonkun ulostulon konffaisi on/off-tyyppisesti ilmoittamaan ne hetket kun nakutus voi ylipäänsä tapahtua. Oiskohan Sparkangle sopiva muuttuja mistä ton tiedon kaivaisi? Pitänee tutkia koodia lähemmin.

Ajatuksena olisi toteuttaa nakutuksen tunnistus joko käyttäen valmiita piirejä (TPIC8101, HIP9011 tms) jotka pitää ohjelmoida SPI-väylää pitkin tai ihan peruskomponenteilla, pääasia että tunnistuspiiri saadaan viritettyä tietylle taajuudelle (jota voidaan muuttaa kompenentteja vaihtamatta) ja että aikaikkuna saadaan määriteltyä.

Ajatuksia?
Tiara Kit Car - MsnS-E
JesseT
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 308
Joined: Fri Feb 25, 2005 20:23
Location: Kirkkonummi

Post by JesseT »

Kannattaa katsoa miten toi on VEMS:ssä tehty.
risu
Himopostaaja
Posts: 580
Joined: Wed Sep 28, 2005 12:28
Location: Vantaa

Post by risu »

VEMSissä juurikin TPIC-piiri joka keskustelee Atmelin prossun kaa SPI-väylää pitkin. Ykkösmegassa ei ole SPI:tä ja extrakoodissa halutaan muutenkin sisään tietynpituinen impulssi vrt VEMS signaalinkäsittely. Kokonaan uutta assykoodia en itse megaan viitsisi nakutuspuolelle vääntää. Lisäksi VEMSin wikidokumentoinnit on jopa extran dokumentointeja sekavammat joten ei niistä muutenkaan juuri tolkkua ota. :)

Ton piirin konffaaminen erillisellä kontrollerilla ei oo este, mutta onko ko piiri edes tarpeen on taas toinen juttu. Tulee noita komponentteja silloinkin läjä jos tarttee kuitenkin pistää erillinen ohjauspiiri tolle nakupiirille.
Tiara Kit Car - MsnS-E
teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Post by teg »

risu wrote: Ajatuksena olisi toteuttaa nakutuksen tunnistus joko käyttäen valmiita piirejä (TPIC8101, HIP9011 tms) jotka pitää ohjelmoida SPI-väylää pitkin tai ihan peruskomponenteilla, pääasia että tunnistuspiiri saadaan viritettyä tietylle taajuudelle (jota voidaan muuttaa kompenentteja vaihtamatta) ja että aikaikkuna saadaan määriteltyä.

Ajatuksia?
Jos HIP9011 valitset, niin kokemuksesta voin sanoa että ota piirille käyttöön myös referenssianturi.
ArttuH
Megajumala
Posts: 1246
Joined: Thu Mar 03, 2005 18:50
Location: Tampere
Contact:

Post by ArttuH »

Itse väsäsin tuohon mun levyyn ihan analogisen kaistanpäästösuodatuksen, valitettavasti vaan en ole ehtinyt testaamaan oikeassa käytössä. Signaaligeniksellä testatessa se ainakin näytti toimivan suunnitellusti. Kytkentä löytyy tuolta piirilevyt-osiosta, jos kiinnostaa.

En sitten osaa sanoa, että kuinka hyvä tuollainen simppeli kaistanpäästösuodatus on käytännössä. Kuvittelisin sen kuitenkin olevan kertaluokkaa paremman kuin se extran sivuilla oleva kytkentä, jossa vahditaan vaan signaalin tasoa. Veikkaisin, että anturilta tulevasta taustahälystä suurin osa sijoittuu alhaisille taajuuksille, jolloin jo pelkällä alipäästösuodatuksella erottelu paranee kummasti. Yilpäästö taas auttaa kaikenlaisten sähköisten häiriöiden suodatukseen.

Noissa valmiissa piireissä olisi yksi varsin pätevältä vaikuttava ominaisuus, nimittäin taustamelun tasoon mukautuva tunnistusherkkyys. Tietty sen voisi kohtuullisen helposti tehdä tuohon analogiseen versioonkin, harkitsin jopa sitä, mutta päätin jättää pois varmuuden vuoksi.

Mulla ainakin on aika iso kynnys lähteä tekemään mitään virityksiä, jotka vaativat muutoksia MS:n koodiin. Tuskastuttavaa puuhaa alkaa virittelemään muutoksia aina uudelleen uuden koodiversion myötä. Tietysti juttu on eri, jos sattuu tykkäämään koodin virittelystä, mulle se on lähinnä pakkopullaa, jota pyrkii välttämään viimeiseen asti :)
Arttu
GSX1100 -85
risu
Himopostaaja
Posts: 580
Joined: Wed Sep 28, 2005 12:28
Location: Vantaa

Post by risu »

teg wrote:Jos HIP9011 valitset, niin kokemuksesta voin sanoa että ota piirille käyttöön myös referenssianturi.
Onko tuohon joku erityinen syy? Ajattelin ihan generoiduilla signaaleilla ja skoopilla pärjätä kuitenkin.
Tiara Kit Car - MsnS-E
risu
Himopostaaja
Posts: 580
Joined: Wed Sep 28, 2005 12:28
Location: Vantaa

Post by risu »

ArttuH wrote:Itse väsäsin tuohon mun levyyn ihan analogisen kaistanpäästösuodatuksen, valitettavasti vaan en ole ehtinyt testaamaan oikeassa käytössä. Signaaligeniksellä testatessa se ainakin näytti toimivan suunnitellusti. Kytkentä löytyy tuolta piirilevyt-osiosta, jos kiinnostaa.
Katselin tuota joskus, mutta siinäkin alkaa jo tulla melkoisesti erillisiä komponentteja ja pitäs vaihtaa komponentteja eri taajuuksille. Valmiilla piirillä ei oo kynnys vaihtaa paria bittiä. Tosin yhdessä koneessa on aina sama taajuus käytössä mutta kuitenkin. Varmaan tuo kytkentäsi kylläkin yksinkertaisimmasta päästä toiminnallisuutta ajatellen. Ton aikaikkunan tosin haluisin vielä toteuttaa jolloin näppärimmin paketti tuntuis muodostuvan yhestä kontrollerista jossa spi ja sit toi valmis nakutuspiiri. Kontrolleri vois hoitaa ton aikahomman ja viiveet megalle jolloin megan koodia tarttis modata mahdollisimman vähän.
ArttuH wrote:Mulla ainakin on aika iso kynnys lähteä tekemään mitään virityksiä, jotka vaativat muutoksia MS:n koodiin. Tuskastuttavaa puuhaa alkaa virittelemään muutoksia aina uudelleen uuden koodiversion myötä. Tietysti juttu on eri, jos sattuu tykkäämään koodin virittelystä, mulle se on lähinnä pakkopullaa, jota pyrkii välttämään viimeiseen asti :)
Joo ei se herkkua ole, mutta jos kuitenkin päädyn tohon motorolan pintaluteeseen niin joudun kuitenkin konffaamaan koodista parit asetusbitit + muuttamaan kasan lähtöjen sijainteja mikäli haluan ylimääräiset pinnit käyttöön. Lopulta aika nopea tehdä lista mitä on muutettu. Outputtien lähdekoodia tuskin enää tullaan muuttamaan tulevissa koodeissa joten aika turvallista modata niiden sääntöjä. Noiden muutosten päivittämiseen voi myöhemmin käyttää jotain valmista softaa joka etsii muutettavat arvot ja vaihtaa ne kohdalleen. Lopulta sellasen softan tekis itsekin aika nopeesti jos vertaa aikaa mikä menee jokasen koodijulkasun jälkeiseen bittipäivittelyyn. Toisaalta luotan jo siihen että ykkösmegan koodijulkasut alkaa pikkuhiljaa asettumaan paikoilleen kun prossusta alkaa olla jo käytetty kaikki tila eikä isompia uudistuksia ole enää tiedossa. Kokonaan uusia purkkavirityksiä koodiin kyllä kartan itsekin.
Tiara Kit Car - MsnS-E
teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Post by teg »

risu wrote:
teg wrote:Jos HIP9011 valitset, niin kokemuksesta voin sanoa että ota piirille käyttöön myös referenssianturi.
Onko tuohon joku erityinen syy? Ajattelin ihan generoiduilla signaaleilla ja skoopilla pärjätä kuitenkin.
?

Siis jos moottoriin sen asennat, niin tuo referenssianturi tai edes referenssimittaus, auttaa kummasti nakutuksen havaitsemisessa.
risu
Himopostaaja
Posts: 580
Joined: Wed Sep 28, 2005 12:28
Location: Vantaa

Post by risu »

teg wrote:Siis jos moottoriin sen asennat, niin tuo referenssianturi tai edes referenssimittaus, auttaa kummasti nakutuksen havaitsemisessa.
Tietenkin moottoriin tulee nakutusanturi :) mutta en ymmärrä mitä tarkoitat nyt referenssianturin tarpeella. Eikö näiden piirien tarkoitus ole juurikin havaita nakutusta niille säädetyillä arvoilla, jolloin anturin tarkat speksit eivät ole niin oleellisia kunhan reunaehdot täyttyvät? Alustavasti labraolosuhteissa ajattelin siis kuitenkin ensin todeta että piiri tekee sen mitä sen pitäisi, ts suodattaa halutun kaistan ja vahvistaa signaalin.
Tiara Kit Car - MsnS-E
teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Post by teg »

Piirihän on integraattori...

Noita piirejä on tullut käytettyä useita vuosia jo ja kyllä harmittaa näin jälkikäteen, kun ei ole referenssimittausta. Muistaakseni datasheetissä oli ihan selitetty tuo referenssimittaus, eli taustamelu. Sitä ei laboratoriossa ole.
risu
Himopostaaja
Posts: 580
Joined: Wed Sep 28, 2005 12:28
Location: Vantaa

Post by risu »

Pystyyhän sitä generoimaan etukäteen PC:llä vaikka minkälaista kohinaa ja signaalia jonka syöttää sitten labrassa sisäänmenoon. En tarkoita nyt että puhdasta siniä tietyllä taajuudella tonne syötettäisiinkään geniksellä. Tosin nämä vain ajatuksia, en ole vielä tarkemmin tutkinut noiden piirien datalehtiä ja sovellusohjeita.
Tiara Kit Car - MsnS-E
Post Reply