Pyörään mega
Moderator: Masi_K
Pyörään mega
Aivan uusi alue meikäläiselle. Eli kaikki avut/neuvot tarpeen. Tarkotus olisi rakentaa vain ruisku megalla ja jättää oma sytkä systeemi. Voinko käyttää syttypyörää megan ohjaukseen vai tarviiko se oman. Pyörässä on ns. hukkakipinä eli lyö kahteen pyttyyn kerralla.
Jos et halua ohjata sytkää, et tarvitse mitään triggeripyörää. Triggauksen voi ottaa sytkäpuolan ensiöstä tai kierroslukumittarin piuhasta tms. Tosin tässä saattaa joutua kikkailemaan sylinterimääräasetuksen kanssa, että saa kierroslukumittauksen täsmäämään. Joka tapauksessa, mulla oli pitkään tuollainen triggaus käytössä.
Arttu
GSX1100 -85
GSX1100 -85
Pelkän bensan kanssa MS:n ei tarvitse tietää mitään kampuran asennosta. Ruiskutusta ei kuitenkaan ajoiteta mitenkään tiettyyn kierroksen kohtaan. Triggerisignaalia tarvitaan vaan siihen, että saadaan oikea määrä ruiskutuksia kierrosta kohti.
Jos kone on suurinpiirtein vakio ja alkuperäinen sytkä toimii, niin MS:n ohjaamasta sytkästä ei ole suurta hyötyä odotettavissa. Ainakaan itse en huomannut isoa eroa. Ehkä hiukan pienempi bensankulutus, kun pääsi aikaistamaan sytkää osakuormalla. Tosin en ole vielä ehtinyt pahemmin hieromaan ennakkokarttaa. Mutta ehdottomasti aloittaisin pelkästä bensasta, siinäkin on aluksi ihan tarpeeksi ihmettelemistä.
Jos kone on suurinpiirtein vakio ja alkuperäinen sytkä toimii, niin MS:n ohjaamasta sytkästä ei ole suurta hyötyä odotettavissa. Ainakaan itse en huomannut isoa eroa. Ehkä hiukan pienempi bensankulutus, kun pääsi aikaistamaan sytkää osakuormalla. Tosin en ole vielä ehtinyt pahemmin hieromaan ennakkokarttaa. Mutta ehdottomasti aloittaisin pelkästä bensasta, siinäkin on aluksi ihan tarpeeksi ihmettelemistä.
Arttu
GSX1100 -85
GSX1100 -85
OK. On se hyvä että tietoa jaetaan. Kone on tarkoitus nyt ainakin alussa pitää suht vakiona, ehkä sitten myöhemmin jotain solmua pakosarjaan
.Oletko käyttänyt jonkun ruiskupyörän kaasuläppiä vai... Itse mietin yhtä isompaa kaasuläppää vois olla yksinkertaisempi toteuttaa. Voitko pistää siitä triggaus johdotuksesta jotain mallia? Eli puolan ensiöpuolelta otettaessa tai siitä varvikellon piuhasta.

Mulla on käytössä Kawa GPZ1100:ta peräisin olevat kaasuläpät, kuten suuttimetkin. Kävivät lähes heittämällä kaasareitten tilalla. Ehdottomasti helpoin vaihtoehto tuohon mun mopoon. Tuolla mun kotisivuilla on jonkin verran juttua projektista, jos et ole vielä tutustunut.
Tuossa triggauksessa ei ole mitään kovin ihmeellistä. MS:n triggeripiuha vaan kytketään toisen puolan miinusnapaan. Sitten asetuksista sylinterimääräksi 2 (jos kyseessä on nelipyttyinen kone), niin kierrosluku tulee oikein. Sitten jos mopossa on sähköinen kiekkamittari, niin kannattaa kokeilla sen signaalipiuhaa, tarkemmat yksityiskohdat riippuu tapauksesta, mopon kytkentäkaavio auttanee. Kierroslukumittarilta voi saada vähän häiriöttömämmän signaalin, mulla oli puolalta otetussa signaalissa pahoja häiriöitä 2000-3000rpm alueella. Jouduin lisäilemään signaalille suodatusta ongelman korjaamiseksi.
Tuossa triggauksessa ei ole mitään kovin ihmeellistä. MS:n triggeripiuha vaan kytketään toisen puolan miinusnapaan. Sitten asetuksista sylinterimääräksi 2 (jos kyseessä on nelipyttyinen kone), niin kierrosluku tulee oikein. Sitten jos mopossa on sähköinen kiekkamittari, niin kannattaa kokeilla sen signaalipiuhaa, tarkemmat yksityiskohdat riippuu tapauksesta, mopon kytkentäkaavio auttanee. Kierroslukumittarilta voi saada vähän häiriöttömämmän signaalin, mulla oli puolalta otetussa signaalissa pahoja häiriöitä 2000-3000rpm alueella. Jouduin lisäilemään signaalille suodatusta ongelman korjaamiseksi.
Arttu
GSX1100 -85
GSX1100 -85
Vaikuttaako tuo sylinterimäärä muuhun kuin tuohon kierrosluvun laskemiseen? Starttailin tuota omaa vekotinta niin en saanut mielestäni kierroksia näkymään oikein vaikka vaihtelin sylinterimäärää, saattaa kyllä olla että se oli jossain vaiheessa oikeinkin mutta kone ei käynyt niin pitkään että sen olisi kerennyt huomata. Kun laitoin 8syl niin silloin kone kävi ehkä parhaiten mutta kierroksia näkyi tietysti aivan liian vähän. Jos laittaa tuon 2syl niin pitäiskö esim. injectors kohtan laittaa myös 2 että bensaa menee oikea määrä tms.?ArttuH wrote:Mulla on käytössä Kawa GPZ1100:ta peräisin olevat kaasuläpät, kuten suuttimetkin. Kävivät lähes heittämällä kaasareitten tilalla. Ehdottomasti helpoin vaihtoehto tuohon mun mopoon. Tuolla mun kotisivuilla on jonkin verran juttua projektista, jos et ole vielä tutustunut.
edit: Jahas, vaikuttaa tuo sylinterimäärä näköjään ainakin tuon req fuelin laskentaan. Nyt rupesi käymään kun laskin sen uudestaan jolloin req. fuelin arvoksi tulee 2x se mitä 4syl. Muistatko Arttu paljonko sinulla on tps:n raaka arvo tyhjäkäynnillä?, taitaa olla minulla vähemmän kuin sinulla niin tuo kartta on liian laihalla kaasuläpän asentoon verrattuna.
Kierrokset näkyy tosiaan nyt oikein kun on se 2syl valittuna.
Ei tuo kyllä vielä erityisen hyvin käy, mitenkähän paljon se mahtaa vaikuttaa että nuo läppäkotelot on "synkattu" vain silmämääräisesti? Pitänee hakea mittarit lainaksi että se säädettyä ne vireeseen.
GSX-R1100 -90
TPS:n raaka arvo taisi olla jotain 93 kaasu kiinni. Luultavasti joudut syöttämään nuo TPS:n arvot uusiksi joka tapauksessa. Pintakaasulla pienikin heitto TPS:n arvossa vaikuttaa aika reippaasti seokseen. Itse en ainakaan ole keksinyt mitään kätevää tapaa TPS-arvojen kalibroimiseen esim. anturin vaihdon jälkeen. Olisi paljon mukavampaa, jos taulukkoon voisi laittaa arvot prosentteina. Itsekin taidan joutua vaihtamaan TPS:n tässä talvella, nykyinen päälle 20v ikäinen on alkanut pätkimään satunnaisesti tyhjäkäynnin tuntumassa.joop wrote: edit: Jahas, vaikuttaa tuo sylinterimäärä näköjään ainakin tuon req fuelin laskentaan. Nyt rupesi käymään kun laskin sen uudestaan jolloin req. fuelin arvoksi tulee 2x se mitä 4syl. Muistatko Arttu paljonko sinulla on tps:n raaka arvo tyhjäkäynnillä?, taitaa olla minulla vähemmän kuin sinulla niin tuo kartta on liian laihalla kaasuläpän asentoon verrattuna.
Kierrokset näkyy tosiaan nyt oikein kun on se 2syl valittuna.
Ei tuo kyllä vielä erityisen hyvin käy, mitenkähän paljon se mahtaa vaikuttaa että nuo läppäkotelot on "synkattu" vain silmämääräisesti? Pitänee hakea mittarit lainaksi että se säädettyä ne vireeseen.
Pielessä oleva synkkaus tekee kyllä tyhjäkäynnistä aika epätasaista, sellaista rynkyttävää. Ja silmämääräisesti katsomalla on aika hankala saada läppiä kunnolla synkattua. Toinen mitä kannattaa testata on squirts/cycle-arvo. Tuolla huijatulla sylinterimäärällä on mahdollista laittaa asetukset niin, että bensaa ruiskitaan vain joka toisella kierrolla. Tämä luonnollisesti tekee käynnistä aika surkeaa. Muistaakseni mulla toimivat asetukset olivat 2 squirts ja alternating.
Arttu
GSX1100 -85
GSX1100 -85
Joo täytyy varmaan syöttää nuo arvot uusiksi ja skaalata samalla niitä kun minulla tuo tyhjäkäynti-täyskaasu arvojen vaihteluväli vaikuttaisi olevan vähän isompi. Tuossa potikan kiinnityksessä on kyllä säätöä mutta arvo jäi liian pieneksi vaikka käänsin sen ihan reunaan, muistaakseni jotain 80 tsm. on tyhjäkäynnillä. Voisi kuvitella että minulla tuo tyhjäkäynnin tuntuma on vielä herkempi kun nuo läpät ovat isommat, toisaalta tuo laajempi tps-arvojen vaihteluväli(=lyhyempi hiiliraita potikassa) kyllä tavallaan kompensoi tilannetta kun arvot muuttuvat samanverran minulla pienemmällä pyörähdyksellä.ArttuH wrote: TPS:n raaka arvo taisi olla jotain 93 kaasu kiinni. Luultavasti joudut syöttämään nuo TPS:n arvot uusiksi joka tapauksessa. Pintakaasulla pienikin heitto TPS:n arvossa vaikuttaa aika reippaasti seokseen. Itse en ainakaan ole keksinyt mitään kätevää tapaa TPS-arvojen kalibroimiseen esim. anturin vaihdon jälkeen. Olisi paljon mukavampaa, jos taulukkoon voisi laittaa arvot prosentteina. Itsekin taidan joutua vaihtamaan TPS:n tässä talvella, nykyinen päälle 20v ikäinen on alkanut pätkimään satunnaisesti tyhjäkäynnin tuntumassa.
Pielessä oleva synkkaus tekee kyllä tyhjäkäynnistä aika epätasaista, sellaista rynkyttävää. Ja silmämääräisesti katsomalla on aika hankala saada läppiä kunnolla synkattua. Toinen mitä kannattaa testata on squirts/cycle-arvo. Tuolla huijatulla sylinterimäärällä on mahdollista laittaa asetukset niin, että bensaa ruiskitaan vain joka toisella kierrolla. Tämä luonnollisesti tekee käynnistä aika surkeaa. Muistaakseni mulla toimivat asetukset olivat 2 squirts ja alternating.
GSX-R1100 -90