Page 1 of 1
Suosituksia kapeakaistaisesta lambdasta MS käyttöön
Posted: Sun Jan 08, 2006 9:19
by MotorcycleTuner
Olisiko kenelläkään antaa suositusta hyväksi havaitusta kapeakaistaisesta
lambda-anturista MS käyttöön? Esilämmityksellä vai ilman?
Hankintapaikka on todennäköisesti Motonet.
Linkin mukaan lambda-antureita olisi saatavilla myös
M12 kierteellä. Onko M12 lambdoja autokäytössä? Motonet?
Posted: Sun Jan 08, 2006 11:06
by ArttuH
Boschin nelijohtoinen lämmitettävä ainakin toimii hyvin. Itse en pahemmin lämmittämättömiin sotkeentuisi. Liian kylmänä anturi näyttää laihaa seosta ja kokemuksien mukaan lämmittämätön anturi ei pysy tarpeeksi kuumana kevyessä matka-ajossa, vaikka se olisi sijoitettu kohtuullisen lähelle konetta. Siitä on sitten kiva arvailla onko seokset laihalla vai pelkästään anturi kylmä. Lämmitetty alkaa näyttämään järkeviä arvoja alle minuutissa tyhjäkäynnillä.
Posted: Sun Jan 08, 2006 13:20
by _P_
Hintaero tuolla boschilaisella ja motonetin tarvikkeella ei ole montaa kymppiä niin voisi varmaan ostaa heti suosiolla sen laadukkaan, ellei budjetti ole jo yli...
Posted: Sun Jan 08, 2006 14:20
by Supa^
Itseäkin kiinostaisi että mistä löytää hintalaatusuhteeltaan hyvän kapeakaista-lambdan MS:ään. Onko nuo bilteman lambdat mistään kotosin, ei varmaan?
Posted: Sun Jan 08, 2006 16:46
by _P_
VPV:ltä 60e tuo boschin lambda. Ei biltemaa järin paljoa kehuttu ainakaan ole, itsellä ei siitä kokemusta ole.
Posted: Sun Jan 08, 2006 16:52
by cortna
itse sain kaksi boschin lämmitettävää lambdaa rikottua ajamalla vesilätäkköön
nykyinen lambda on ntk lämmitettävä toimii nopeemmin kuin bosch
vastaava eika välitä vesiroiskeinta mitään

Posted: Sun Jan 08, 2006 18:48
by Tuoppi
Eikös se laihakaistalambda näytä kuumana liian laihaa, ja kylmänä rikasta. Että ei sillä välttämättä konerikkoa tuu vaikka ihan hanurista onkin.
Posted: Sun Jan 08, 2006 20:49
by risu
Tuoppi wrote:Eikös se laihakaistalambda näytä kuumana liian laihaa, ja kylmänä rikasta. Että ei sillä välttämättä konerikkoa tuu vaikka ihan hanurista onkin.
Kylmänä jännite 0V jolloin näyttää laihaa, eli juuri toisinpäin.
http://www.megasquirt.info/v22manual/wbvolts.gif
Posted: Mon Jan 09, 2006 23:55
by Tuoppi
Miksi sitten kaikki kapeakaista anturit näyttävät kylmänä rikasta, esim. ennen auton käynnistystä????
Eikä tuolla kuvalla oo mitään tekemistä lämmön kanssa.
Tuolla taas on:
http://ls1edit.slowcar.net/o2volts_files/image001.gif
Anturin näyttämä supistuu lämmetessään. Toisin sanoen jännite tippuu rikkaassa päässä kun anturi on kuumana, eli anturi näyttää laihempaa.
Stokiometristä seosta laihakaista-anturi osaa näyttää oikein.
Tuolla lisää:
http://ls1edit.slowcar.net/o2volts.htm
Posted: Tue Jan 10, 2006 10:25
by risu
Ajattelin lähinnä että anturi joka ei ole vielä lämmin näyttää ihan saletisti ensin 0V eli liian laihaa. Ja tässä nyt puhuttiin lämmittämättömistä antureista.
Niinkuin sanoit niin stokista näyttää kutakuinkin oikein mutta lopulta ei tolla kapeekaistalambdalla muutenkaan voi luottaa muuhin kuin stokiksen arvoon, käyristä näkee syynkin heti.
Posted: Tue Jan 10, 2006 13:08
by Tuoppi
Ensin näyttäävät rikasta. Ja lämmittämättömistä itsekin puhuin. Näyttäs vielä siltä, että vaikka seos oiskin rikas, niin myöhäsellä sytkällä saa anturin sen verran kuumaksi, että se ei taas näytä mitään. Pitäs olla pakokaasun lämpöanturi kaverina putkessa tai, sitten suoraan laajakaista mittari. Mutta on tuosta laihakaistamittaristakin iso apu, kun vaan osaa tulkita sitä.
Posted: Tue Jan 10, 2006 16:55
by Benkku
Anturi ei anna jännitettä alle toimintalämpötilan (l. siis 'kylmänä'), 'seossuhde' mikäli mittarista katsottaisiin = laihalla.
Sinänsä tuonkin tilanteen voisi hanskata mittaamalla anturin imbedanssia joka muuttuu huomattavasti anturin tullessa toimintalämpötilaan.
Posted: Tue Jan 10, 2006 17:33
by Tuoppi
Eli siis mittarit näyttävät omiaan anturin ollessa alle toimintalämpötilan. Aina oppii.