Suosituksia kapeakaistaisesta lambdasta MS käyttöön

Megasquirtin asentaminen käyttökohteeseen sekä keskustelu johdotuksista, antureista suuttimista ja muista toimilaitteista.

Moderator: Masi_K

Post Reply
MotorcycleTuner
Megasquirt aloittelija
Posts: 10
Joined: Wed Oct 05, 2005 19:43

Suosituksia kapeakaistaisesta lambdasta MS käyttöön

Post by MotorcycleTuner »

Olisiko kenelläkään antaa suositusta hyväksi havaitusta kapeakaistaisesta
lambda-anturista MS käyttöön? Esilämmityksellä vai ilman?
Hankintapaikka on todennäköisesti Motonet.

Linkin mukaan lambda-antureita olisi saatavilla myös
M12 kierteellä. Onko M12 lambdoja autokäytössä? Motonet?
ArttuH
Megajumala
Posts: 1246
Joined: Thu Mar 03, 2005 18:50
Location: Tampere
Contact:

Post by ArttuH »

Boschin nelijohtoinen lämmitettävä ainakin toimii hyvin. Itse en pahemmin lämmittämättömiin sotkeentuisi. Liian kylmänä anturi näyttää laihaa seosta ja kokemuksien mukaan lämmittämätön anturi ei pysy tarpeeksi kuumana kevyessä matka-ajossa, vaikka se olisi sijoitettu kohtuullisen lähelle konetta. Siitä on sitten kiva arvailla onko seokset laihalla vai pelkästään anturi kylmä. Lämmitetty alkaa näyttämään järkeviä arvoja alle minuutissa tyhjäkäynnillä.
Arttu
GSX1100 -85
_P_
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 291
Joined: Sat Feb 26, 2005 19:55

Post by _P_ »

Hintaero tuolla boschilaisella ja motonetin tarvikkeella ei ole montaa kymppiä niin voisi varmaan ostaa heti suosiolla sen laadukkaan, ellei budjetti ole jo yli...
Supa^
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 108
Joined: Wed Jan 04, 2006 15:54
Location: Vihti, 8.1 -> ViestiR Riihimäki...

Post by Supa^ »

Itseäkin kiinostaisi että mistä löytää hintalaatusuhteeltaan hyvän kapeakaista-lambdan MS:ään. Onko nuo bilteman lambdat mistään kotosin, ei varmaan?
Last edited by Supa^ on Sun Jan 08, 2006 19:16, edited 1 time in total.
_P_
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 291
Joined: Sat Feb 26, 2005 19:55

Post by _P_ »

VPV:ltä 60e tuo boschin lambda. Ei biltemaa järin paljoa kehuttu ainakaan ole, itsellä ei siitä kokemusta ole.
cortna
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 180
Joined: Tue Nov 29, 2005 19:56

Post by cortna »

itse sain kaksi boschin lämmitettävää lambdaa rikottua ajamalla vesilätäkköön :evil:

nykyinen lambda on ntk lämmitettävä toimii nopeemmin kuin bosch
vastaava eika välitä vesiroiskeinta mitään :?
Tuoppi
Megasquirttaaja
Posts: 54
Joined: Wed Mar 09, 2005 14:33

Post by Tuoppi »

Eikös se laihakaistalambda näytä kuumana liian laihaa, ja kylmänä rikasta. Että ei sillä välttämättä konerikkoa tuu vaikka ihan hanurista onkin.
risu
Himopostaaja
Posts: 580
Joined: Wed Sep 28, 2005 12:28
Location: Vantaa

Post by risu »

Tuoppi wrote:Eikös se laihakaistalambda näytä kuumana liian laihaa, ja kylmänä rikasta. Että ei sillä välttämättä konerikkoa tuu vaikka ihan hanurista onkin.
Kylmänä jännite 0V jolloin näyttää laihaa, eli juuri toisinpäin.

http://www.megasquirt.info/v22manual/wbvolts.gif
Tiara Kit Car - MsnS-E
Tuoppi
Megasquirttaaja
Posts: 54
Joined: Wed Mar 09, 2005 14:33

Post by Tuoppi »

Miksi sitten kaikki kapeakaista anturit näyttävät kylmänä rikasta, esim. ennen auton käynnistystä????
Eikä tuolla kuvalla oo mitään tekemistä lämmön kanssa.
Tuolla taas on: http://ls1edit.slowcar.net/o2volts_files/image001.gif
Anturin näyttämä supistuu lämmetessään. Toisin sanoen jännite tippuu rikkaassa päässä kun anturi on kuumana, eli anturi näyttää laihempaa.
Stokiometristä seosta laihakaista-anturi osaa näyttää oikein.
Tuolla lisää: http://ls1edit.slowcar.net/o2volts.htm
risu
Himopostaaja
Posts: 580
Joined: Wed Sep 28, 2005 12:28
Location: Vantaa

Post by risu »

Ajattelin lähinnä että anturi joka ei ole vielä lämmin näyttää ihan saletisti ensin 0V eli liian laihaa. Ja tässä nyt puhuttiin lämmittämättömistä antureista.

Niinkuin sanoit niin stokista näyttää kutakuinkin oikein mutta lopulta ei tolla kapeekaistalambdalla muutenkaan voi luottaa muuhin kuin stokiksen arvoon, käyristä näkee syynkin heti.
Tiara Kit Car - MsnS-E
Tuoppi
Megasquirttaaja
Posts: 54
Joined: Wed Mar 09, 2005 14:33

Post by Tuoppi »

Ensin näyttäävät rikasta. Ja lämmittämättömistä itsekin puhuin. Näyttäs vielä siltä, että vaikka seos oiskin rikas, niin myöhäsellä sytkällä saa anturin sen verran kuumaksi, että se ei taas näytä mitään. Pitäs olla pakokaasun lämpöanturi kaverina putkessa tai, sitten suoraan laajakaista mittari. Mutta on tuosta laihakaistamittaristakin iso apu, kun vaan osaa tulkita sitä.
Benkku
Megajumala
Posts: 1070
Joined: Sat Apr 16, 2005 18:06
Location: Riihimäki

Post by Benkku »

Anturi ei anna jännitettä alle toimintalämpötilan (l. siis 'kylmänä'), 'seossuhde' mikäli mittarista katsottaisiin = laihalla.

Sinänsä tuonkin tilanteen voisi hanskata mittaamalla anturin imbedanssia joka muuttuu huomattavasti anturin tullessa toimintalämpötilaan.
Tuoppi
Megasquirttaaja
Posts: 54
Joined: Wed Mar 09, 2005 14:33

Post by Tuoppi »

Eli siis mittarit näyttävät omiaan anturin ollessa alle toimintalämpötilan. Aina oppii.
Post Reply