Autotune
Moderator: Masi_K
Jos moottoriin ei ole mitään taulukkoa pohjalla niin kannattaa generoida ensin moottorin oletetuilla spekseillä taulukko josta lähdetään liikkeelle. Alkuun voi kertoa vaikka generoidun taulukon kaikkia arvoja sopivilla kertoimilla kunnes kone tuntuisi käyvän "sinnepäin", sitten voi lähteä rukkaamaan muita säätöjä.
Autotune on vielä aika uusi ominaisuus joten siitä ei hirveästi ole käyttäjillä varmaankaan kokemuksia. Nimi saattaa olla alkuun hieman harhaanjohtava sillä autotune ei automaattisesti tee sinulle taulukoita, vaan tekee saman minkä käyttäjäkin käsin tekee tähdätessään tiettyyn seosarvoon Tuning Ve Table alta. Samasta paikasta löytyy myös Autotunelle se valintalaatikko jos Megatunen ini-tiedostot on kunnossa.
Eli edelleenkin käyttäjän täytyy itse asettaa taulukolle rpm ja map välit minkä mukaan toimitaan, tästä oli vähän juttua: viewtopic.php?t=1243
Autotune valittuna MegaTune säätää aina sitä lähintä pistettä VE-kartalta joko Lambdan switchpointtiin päin tai AFR-targeteilla AFR-taulukon seossuhdetta kohden, huom Autotune ei ole Megasquirtin vaan MegaTunen ominaisuus eli ei toimi jollei läppäri ole kiinni megassa. Parhaiten säätö onnistunee kun koettaa pitää tasaista kuormaa aina juuri taulukon rpm ja map risteämäkohdilla ja antaa Autotunen säätää seos oikeaksi kyseiseen pisteeseen.
Autotunen säädöt toimivat vain Megasquirtin rammissa joten kun säätö on tehty, pitää muutokset tallentaa Megasquirtille Burn Table -napista.
Näin olen asian ymmärtänyt, korjatkaa jos olen väärässä.
-K-
Autotune on vielä aika uusi ominaisuus joten siitä ei hirveästi ole käyttäjillä varmaankaan kokemuksia. Nimi saattaa olla alkuun hieman harhaanjohtava sillä autotune ei automaattisesti tee sinulle taulukoita, vaan tekee saman minkä käyttäjäkin käsin tekee tähdätessään tiettyyn seosarvoon Tuning Ve Table alta. Samasta paikasta löytyy myös Autotunelle se valintalaatikko jos Megatunen ini-tiedostot on kunnossa.
Eli edelleenkin käyttäjän täytyy itse asettaa taulukolle rpm ja map välit minkä mukaan toimitaan, tästä oli vähän juttua: viewtopic.php?t=1243
Autotune valittuna MegaTune säätää aina sitä lähintä pistettä VE-kartalta joko Lambdan switchpointtiin päin tai AFR-targeteilla AFR-taulukon seossuhdetta kohden, huom Autotune ei ole Megasquirtin vaan MegaTunen ominaisuus eli ei toimi jollei läppäri ole kiinni megassa. Parhaiten säätö onnistunee kun koettaa pitää tasaista kuormaa aina juuri taulukon rpm ja map risteämäkohdilla ja antaa Autotunen säätää seos oikeaksi kyseiseen pisteeseen.
Autotunen säädöt toimivat vain Megasquirtin rammissa joten kun säätö on tehty, pitää muutokset tallentaa Megasquirtille Burn Table -napista.
Näin olen asian ymmärtänyt, korjatkaa jos olen väärässä.
-K-
Tiara Kit Car - MsnS-E
-
- Megasquirttaaja
- Posts: 42
- Joined: Tue Mar 01, 2005 21:54
- Location: Helsinki
Siis tallennus on yhtäkuin painaa sitä "B" kirjainta aina silloin tällöin. Tällöin vasta myös muutokset tulevat voimaan. Kaikki toimii siis aivan kuin itse ajon aikana säätelisi.flektivitonen wrote:eli siis tämä autotune tavallaan säätää itse bensakarttaa ajon aikana ja sen tekemä/muokkaama bensakartta pitää itse tallentaa MS-boksiin?
Ihan hyvin setoimii kapekaistallakin, KApeakaistalla tosi ei kannata lambda korjausta pitää päällä täyskuormalla, joten se jää autotunella säätämättä. Kaverin volkkari säädettiin lähes kokonaan autotunella kapeakaistaa käyttäen, hieman välissä tasoiteltiin karttaa ja lopuksi viimeisteltiin käsin. Oma turbo lada on autotunella ja laajakaistalla säädetty niiltä osin kuin pystyy, eli yli 1bar alueita ei sillä saanut kun ei saa pysymään kierroksia tasaisina tarpeeksi pikään (jarrut ei kestä) ELi sama lopputulos tuli kuin kapeallakin, matka ajo alueet kohdallaan mutta huipputehon alueet piti käsin säätää.
Myöhään vielä hereillä vai?olafu wrote:Ton autotunen kanssa on tommonen propleema jota en oikein käsitä.
Auto-tune: Tuning point outside window
Eli miten ton saa toimimaan

Auto-tunen rajojen ulkopuolella tulee tuo ilmoitus. Custom.ini:ssä on kohda minne muokata noita asioita.
; Tuning block parameters
; Global limits on tuning, outside the box and nothing happens.
xLimits = 1500, 4000 ; RPM
yLimits = 60, 90 ; MAP
zLimits = 10, 200 ; VE
Ja muista sitten oikeaan kohtaan muuttaa arvoja:
#else ; Actually only good for DualTable and MSnS-Extra.
Noin minäkin sen olen käsittänyt. Eli laitanko samat arvot tuonne custom.iniin kuin on VE kartassa (RPM 600-7500 ja kPa 12-240)? Vai pitääkö olla samat kuin AFR taulukossa?Una wrote:no tuohan tarkoittaa sitä että autotunelle annetaan lupa säätää aluetta joka rajautuu noihin reuna-ehtoihin, eli väliä 1500-4000 kierrosta minuutissa ja imusarjan painealueella 60kPa-90kPa, jolloin Ve-tablen arvoina sallitaan alue välillä 10-200.
MS Extra 029q2 EDIS-4
Laita mitä huvittaarolla wrote:Noin minäkin sen olen käsittänyt. Eli laitanko samat arvot tuonne custom.iniin kuin on VE kartassa (RPM 600-7500 ja kPa 12-240)? Vai pitääkö olla samat kuin AFR taulukossa?Una wrote:no tuohan tarkoittaa sitä että autotunelle annetaan lupa säätää aluetta joka rajautuu noihin reuna-ehtoihin, eli väliä 1500-4000 kierrosta minuutissa ja imusarjan painealueella 60kPa-90kPa, jolloin Ve-tablen arvoina sallitaan alue välillä 10-200.

Kun täällä on jo näinkin kattava autotunekeskustelu menossa, ei taida olla järkeä aloittaa uutta joten jatkampa tätä.
Pääsin tänään vihdoinki heittämään 200 kilsan lenkin ilman huolia, ja autotuneakin tuli kokeiltua. Lähtökohtana mulla oli megatunen laskema pensakartta joka onkin pelannut huomattavan hyvin, oikeastaan minkäänlaista ropleem ei esiinny. Kun sitten olin ajanut autotunella ~8km 80 nopeudella ja ~15km 110 nopeudella, oli 90+ nopeuksissa havaittavissa ihan selvää nykimistä tasakaasulla. Tohon päälle vielä reilu 100 kilsaa maantietä ja maalaismaisemaa, tilanne oli edelleen ennallaan. Voitaisko nyt olettaa että syttykartta - johon ei ole vielä koskettu mitenkään, koitettu vaan megan tarjoamaa default karttaa sekä yhtä suht vastaavan kokoonpanon syttykarttaa - on sen verran perseellään että paremmalla (tod näk laihemmalla?) seoksella se ei enää pelaa niin hyvin? AFR näyttää - ja näytti myös ennen autotunea - aika tarkkaan 14.7 kokoajan, lambdana kapeakaista. Ja lambdakorjaus oli pois päältä autotunetettaessa.
Ja kun nyt vauhtiin päästiin, kysyisin vielä tästä kuvasta. Ton kuvan ottohetkellä takana oli jo 100+ kilsaa, ja tolla 2400 RPM (tai mikä RPM nyt millonkin, mutta tolla kohtaa) rivillä rullasi kokoajan noi prosentit. Alimmalla rivillä oli pääasiassa 0%. Ja koska olen parempi kirjoittamaan kuin lukemaan, olisi fantsua jos joku kertoisi että oliko homma hanskassa ja mitä noi prosenttilukemat noilla paikkeilla yleensäkin tarkoittaa.
Pääsin tänään vihdoinki heittämään 200 kilsan lenkin ilman huolia, ja autotuneakin tuli kokeiltua. Lähtökohtana mulla oli megatunen laskema pensakartta joka onkin pelannut huomattavan hyvin, oikeastaan minkäänlaista ropleem ei esiinny. Kun sitten olin ajanut autotunella ~8km 80 nopeudella ja ~15km 110 nopeudella, oli 90+ nopeuksissa havaittavissa ihan selvää nykimistä tasakaasulla. Tohon päälle vielä reilu 100 kilsaa maantietä ja maalaismaisemaa, tilanne oli edelleen ennallaan. Voitaisko nyt olettaa että syttykartta - johon ei ole vielä koskettu mitenkään, koitettu vaan megan tarjoamaa default karttaa sekä yhtä suht vastaavan kokoonpanon syttykarttaa - on sen verran perseellään että paremmalla (tod näk laihemmalla?) seoksella se ei enää pelaa niin hyvin? AFR näyttää - ja näytti myös ennen autotunea - aika tarkkaan 14.7 kokoajan, lambdana kapeakaista. Ja lambdakorjaus oli pois päältä autotunetettaessa.
Ja kun nyt vauhtiin päästiin, kysyisin vielä tästä kuvasta. Ton kuvan ottohetkellä takana oli jo 100+ kilsaa, ja tolla 2400 RPM (tai mikä RPM nyt millonkin, mutta tolla kohtaa) rivillä rullasi kokoajan noi prosentit. Alimmalla rivillä oli pääasiassa 0%. Ja koska olen parempi kirjoittamaan kuin lukemaan, olisi fantsua jos joku kertoisi että oliko homma hanskassa ja mitä noi prosenttilukemat noilla paikkeilla yleensäkin tarkoittaa.
Fiesta Mk3 1.8 16V megasquirt+edisn00bproject ym @ http://www.76s.net (laakista käyntiin -> kone räjähti -> taas toimii -> 2.0tic projekti menossa)
En tiedä onko tämä asia mennyt ohi, mutta siis Mega kun on autotune asennossa, niin se muuttaa arvoja vain läppärin säätäohjelman muistiin ja sieltä se pitää erikseen silloin tällöin siirtää Megasquirtin muistiin jotta homma edistyisi. Eli aina silloin tällöin pitää huitasta sitä alt-B vai mikä yhdistelmä se olikaan. Tuo kartta on vielä sen verran neitseellisen näköinen että sitä ei ole vielä varmaan säädetty askeltakaan mihinkään.
Kyllä sitä alt-b paineltiin sillontällön, ja tuli aina ilmotus siitä että plaa plaa burned to RAM tai jotain muuta.
Ennenkun sammutin koneen niin tallensin setupit, ja kun menin kotiin sain huomata että pensakartta oli just samassa jamassa kun edellinen versio joka kotona oli tallessa. Mutta kuitenkin, kuten sanoin, maantienopeuksissa toimivuus oli selvästi muuttunut.
Tuli siitä mieleen - en ole vielä päässyt kokeilemaan - että olisiko pensakartta pitänyt sitten vielä 'fetch from ecu' että ne lukemat olisi tulleet megatuneen?
Tosiaan kilometrejä autotune päällä tuli toista sataa, ja se kyllä pääasiassa kokoajan teki jotain. 'Out of window' tilanteita oli vain satunnaisesti.
Ennenkun sammutin koneen niin tallensin setupit, ja kun menin kotiin sain huomata että pensakartta oli just samassa jamassa kun edellinen versio joka kotona oli tallessa. Mutta kuitenkin, kuten sanoin, maantienopeuksissa toimivuus oli selvästi muuttunut.
Tuli siitä mieleen - en ole vielä päässyt kokeilemaan - että olisiko pensakartta pitänyt sitten vielä 'fetch from ecu' että ne lukemat olisi tulleet megatuneen?
Tosiaan kilometrejä autotune päällä tuli toista sataa, ja se kyllä pääasiassa kokoajan teki jotain. 'Out of window' tilanteita oli vain satunnaisesti.
Fiesta Mk3 1.8 16V megasquirt+edisn00bproject ym @ http://www.76s.net (laakista käyntiin -> kone räjähti -> taas toimii -> 2.0tic projekti menossa)
Ajattelin tossa mennä vielä hakemaan kerran hakemaan noi tarrakilvet, ja tota autotunea nyt pitäisi sitten vielä katsella.
Mutta kuten tuossa kerroin, numerot rullaili ruudulla ja alt-b:tä tuli taottua mutta ilmeisesti mitään muutosta ei mihinkään tullut. Oisko arvon raadilla nyt mitään vinkkiä että missä mä olen voinu tehä väärin?
Tossa autotunettaessa kun rullaa noita prosenttilukemia ruudulla, niin mikä niiden informaatio on? En siinä ajon aikana ihan jatkuvasti pystynyt seuraamaan, mutta kai ne jossain 60-70 välillä rullasi kokoajan - paitsi tietysti silloin kun oltiin out of window. Oisko se tarkotus saada 100% asti, kenties ajamalla riittävän pitkään tasakaasulla ja kuormituksella (vaikka kyllä tollasta ajoakin sisältyi edelliseen ajokertaan) jotta tuo kerkeää tehdä tarvittavat muutokset?
Vai mikä tossa nyt on ettei toi autotune saa aikaan mitään näkyvää vaikka kaikki näyttää ruudulla menevän ihan okein
Mutta kuten tuossa kerroin, numerot rullaili ruudulla ja alt-b:tä tuli taottua mutta ilmeisesti mitään muutosta ei mihinkään tullut. Oisko arvon raadilla nyt mitään vinkkiä että missä mä olen voinu tehä väärin?
Tossa autotunettaessa kun rullaa noita prosenttilukemia ruudulla, niin mikä niiden informaatio on? En siinä ajon aikana ihan jatkuvasti pystynyt seuraamaan, mutta kai ne jossain 60-70 välillä rullasi kokoajan - paitsi tietysti silloin kun oltiin out of window. Oisko se tarkotus saada 100% asti, kenties ajamalla riittävän pitkään tasakaasulla ja kuormituksella (vaikka kyllä tollasta ajoakin sisältyi edelliseen ajokertaan) jotta tuo kerkeää tehdä tarvittavat muutokset?
Vai mikä tossa nyt on ettei toi autotune saa aikaan mitään näkyvää vaikka kaikki näyttää ruudulla menevän ihan okein

Fiesta Mk3 1.8 16V megasquirt+edisn00bproject ym @ http://www.76s.net (laakista käyntiin -> kone räjähti -> taas toimii -> 2.0tic projekti menossa)
-
- Megajumala
- Posts: 656
- Joined: Sun Feb 27, 2005 22:12
- Location: Hyvinkää