Hall anturin käänteinen toiminta?
Moderator: Masi_K
Hall anturin käänteinen toiminta?
Eli tuli mieleen tälläinen, josko tekisikin triggeripyörän niin että Hampaiden sijasta käyttäisikin koloja, eli yksin kertaisesti poraisi 4-1 reikää hihnapyörän sivuun, niin löytyykö jostain hall-anturia, jonka signaali olisi käänteinen?
Toyota Corolla GT -85, Megasquirt 029y4, VP921, wastedspark, turbo
Eikos tuo honeywellin ole sinking tyyppinen anturi sille voisi etsiä vastakohdan vaikka elektorin sivuilta . Auto puolella on käytössä 2 anturi tyyppiä eli toinen antaa hall jännitteen ollessa ilmavälissä ja toinen antaa raudan ollessa sakaran välissä. Pitääpäs tutkiskella asiaa tarkemmin tuossa mistä noita voisi löytää.
Juuri tuon anturin logiikan sovittamista varten extran sivulla on niitä "vaikeita" schematic1 ja -2 valintoja tehtävänä. Eli kumminpäin vaan toimivaa anturia voi käyttää, inputin johdotuksella valitaan miten se ohjaa optoa.
Mega ottaa triggauksen silloin kun IRQ-linja laskee alas (nollaan), joka tapahtuu silloin kun opton "ledi" syttyy. Tämän perusteella voi miettiä miten anturi kytketään.
VPV:ltä kyselin joskus Honeywellin anturin käytöstä, vastaus: "1GT101DC haistelee tosiaan rautaa ja ulostulo on alhaalla kun rauta kohdalla. Hihnapyörään tehty kolo toimii myös, mutta se on oltava aika paljon pidempi kuin jos käyttää tappia. Itse tekisin ainakin 15mm leveän 10mm syvän kolon. "
Tällöin anturi kytketään schematic 1:n mukaisesti ylösvedon kanssa. Kun anturi on umpikohdassa, on lähtö alhaalla, eikä opton ledi pala. Kun anturi tulee aukon kohdalle, se päästää irti maasta jolloin ylösveto vetää signaalin "ylös" johonkin jännitteeseen, opton ledi syttyy ja opton lähtö maadottaa eli prosessori saa keskeytyksen.
Toivottavasti meni oikein
Olen muutaman kerran koittanut päätellä tuota triggauksen logiikkaa, mutta ei ihan aina menestyksellä. Tosin eihän tuossa ole kuin 50% mahdollisuus mennä pieleen 
Mega ottaa triggauksen silloin kun IRQ-linja laskee alas (nollaan), joka tapahtuu silloin kun opton "ledi" syttyy. Tämän perusteella voi miettiä miten anturi kytketään.
VPV:ltä kyselin joskus Honeywellin anturin käytöstä, vastaus: "1GT101DC haistelee tosiaan rautaa ja ulostulo on alhaalla kun rauta kohdalla. Hihnapyörään tehty kolo toimii myös, mutta se on oltava aika paljon pidempi kuin jos käyttää tappia. Itse tekisin ainakin 15mm leveän 10mm syvän kolon. "
Tällöin anturi kytketään schematic 1:n mukaisesti ylösvedon kanssa. Kun anturi on umpikohdassa, on lähtö alhaalla, eikä opton ledi pala. Kun anturi tulee aukon kohdalle, se päästää irti maasta jolloin ylösveto vetää signaalin "ylös" johonkin jännitteeseen, opton ledi syttyy ja opton lähtö maadottaa eli prosessori saa keskeytyksen.
Toivottavasti meni oikein

