Page 1 of 5

mitsu 6G72 (sigma, gt3000) koneeseen megasquirt

Posted: Sat Nov 26, 2005 19:51
by Höylä
moottori johon rakentelen megasquirttia (extra) on mitsu 6G72 (3.0 V6 24 v), eli kyseistä moottoria käytetään mitsubishi sigmassa ja gt 3000 (tuplaturbona gt 3000) sekä ainakin dodge stealth mallissa.

Avaan tänne oman palstan jossa kyselen neuvoja ja ohjeita, ettei tarvitse joka paikassa sekoilla ja kysellä tyhmiä :) sekä ilmoittelen edistymisestä projektin suhteen.

nyt ollaan siinä vaiheessa, että olen alkuperäisestä johtosarjasta napsinut ne liittimet irti, mitä tarvitsen tuon megasquirtin kanssa.

seuraavaksi pitäis kalibroida kaasuläpän asento tunnistin ja tehdä mitsun omasta jäähdytysneste anturista easythermillä "oikeat arvot" megalle.

Posted: Sun Nov 27, 2005 2:00
by Höylä
kaasuläpän kalibrointi onnistui ilman tuskia, johdot kiinni ja pari hiiren klikkausta ja se oli siinä 8)

sitten tuo jäähdytysneste anturin "kalibrointi", kannattaako siihen edes ryhtyä, kun näyttää megasquirtin omilla arvoilla 1-3 asteen tarkkuudella jo valmiiksi oikein (huoneenlämpö megasquirtin mukaan 24 C ja vedenkeittimellä kiehautetun veden lämmöksi antaa 92 C)

nyt alkaa olemaan muuten kaikki testattuna ja kalibroituna, paitsi sytytys puolen rakentamista en ole vielä aloittanutkaan :o mikä siis on se asia joka ajoi mut tähän koko projektiin.

sitten pari kysymystä jotka olen unohtanut kysyä :shock: eli onko imuilman lämpötila anturi pakollinen, jos käytän tuota speed density tilaa (jostakin jäänyt sellainen olettamus päähän, ettei sitä tarvita tuossa tapauksessa, turbotukssa tietysti siitä olis varmaan hyötyä), lambda anturi ei ainakaan ole pakollinen, mutta helpottais säätämistä ja jotain muutakin kysyttävää oli, mitä en nyt juuri muista :oops:

Posted: Sun Nov 27, 2005 20:33
by Ridge
En minä ainakaan menis muuttaan tota lämpötila anturin kartaa mihinkään suuntaan.

Kyllä tuo imuilman lämpötila anturi on ihan kätevä olla olemassa jo vaparissa ja turbo vehkeessä vissiin viel hyödyllisempi ku ahdoilla tuo ilman lämpö tuppaa kasvamaan.

Ilman minkäänlaista lamdaa en kyllä tuollaista moottoria uskaltaisi säätämään ruveta kun ovat kalliita nuo venttiilit ja männät :D

Posted: Tue Dec 20, 2005 1:07
by Höylä
nyt on sytytyksen vaatimat "rauta muutokset" tehty (kiitos SamiH:lle teknisestä toteutuksesta ja W-PH:lle ohjeista, kuinka ne tehdään :wink: )

eli ulostulot on otettu ledeiltä kuva 1 ja kuva 2 myös 2nd trigger ominaisuutta varten on tehty muutoksia megasquirttiin, mutta siitä ei ole vielä kuvia.

seuraavaksi pitääkin yrittää "simuloida" kaikki toimiviksi keskenään, eli porakone saa pyörittää cas anturia ja tutkitaan tekeekö megasquirt mitään :roll: jos kaikki toimii kuten pitääkin, seuraava vaihe on asentaa rojut kiinni itse moottoriin ja autoon :shock:

Posted: Tue Dec 20, 2005 17:02
by Höylä
Paniikki, muuten tuntuis toimivan ok, mutta ei näyttäis antavan niistä B ja C puolien ulostuloista mitään elonmerkkejä :roll: A puolan ledi kyllä vilkkuu, vai onko tuo normaalia, ei minusta.

koodina extra 027b ja olen laittanut asetuksista ne puolien ulostulot niille ledeille.

Posted: Thu Dec 22, 2005 1:52
by Höylä
nyt pelaa kaikki ok :D extra kiitokset risu:lle, olisin saanut kaivaa tuota vikaa/mokaa monta kuukautta, enkä olisi sitä ehkä sittenkään huomannut :roll:

eli kaikista kolmesta ulostuloista tulee nyt "kipinää" (oikeaan aikaankin vielä) ja ruisku puoli pelaa, seuraavaksi tuo menee kiinni koneen kylkeen ja sitten ilmoitellaan lisää tapahtumista :wink:

Posted: Sat Dec 24, 2005 3:14
by Höylä
opettelin sitten tuon easytherminkin käytön ja tein vedenlämpötila-anturille kunnon kartat, nyt näyttää +-1 C tarkkuudella oikein 8) (vakio kartoilla n. 3-4 C tarkkuudella huoneen lämmössä, mutta kylmä pää tuntui puuttuvan kokonaan ja kuumassa päässäkin oli jotain sekoilua )

2 kertaa piti harjoitella, mutta kyllä se siitä oikein meni sitten loppujen lopuksi, en tiedä mikä meni ekalla kertaa pieleen, kun näytti ihan mitä sattuu se lämpötila :roll:

Posted: Sat Dec 24, 2005 5:19
by I_me
Itse huomasin sen kun alkuvuodesta värkkäilin yhteen VWn 1.3 ruutan ja tein easythermillä kartat, että jos tekee useankerran peräkkäin eri arvoilla niin välillä tekee mitä sattuu. Ohjelman sammutus ja uudelleenkäynnistys niin taas toimii.

Posted: Tue Dec 27, 2005 1:28
by Höylä
totuuden hetki alkaa lähestyä uhkaavasti, tekaisin siinä johtosarjan valmiiksi, mutta en vielä viitsinyt siitä ottaa kuvaa, kun loppui erkkari kesken :P

mitsun omaan johtosarjaan verrattuna tuosta tuli lievästi sanottuna kevyt versio, mitsun omassa sarjassa johtoja oli arviolta n.150 paksuimmassa kohtaa, sama johto palloili välillä missä sattuu, ihmekkään kun en sillä mitsun omalla eculla saanut kipinää, kun tuo johtosarja ei ehkä sittenkään ollut ihan sellainen, mistä mulla oli kytkentä kaavio).

Posted: Thu Dec 29, 2005 0:07
by Höylä
tänään sitten kävin laittamassa megasquirtin ja johtosarjan kiinni koneeseen, mutta... ei antanut kipinää toivotulla tavalla (mulla jäi kyllä pc kotiin, kun vaimo tarvitsi sitä muka johonkin työjuttuunsa :P, joten en voinut tarkistaa, oliko mulla vielä jotakin sekaisin siellä asetuksissa, mikä kyllä on hyvin todennäköistä, esim dwell asetuksia en muista millaiset niistä tein ja onko se edes käytössä :oops:, vai jäikö se johonkin muuhun tilaan, kun sitä viimeksi tutkin)

antoi kyllä pienen kipinän, kun irrotin sytkäpoksille menevän johdon :roll: (mitä ei tehnyt ikinä mitsun omalla ecu:lla)

positiivinen asia oli kuitenkin se, ettei mistään kuulunut rätinää tai muuta oikosulkuun liittyvää ääntä, eikä tullut mitään savunhajua (pois lukien hermosavut sätkästäni :wink: )

huomenna sitten uusiksi ja PC mukana :)

Posted: Thu Dec 29, 2005 0:30
by risu
Se sytkäboksi ois hyvä ellei jopa suositeltavaa laittaa bensapumpun releen taakse ni ei oo sähköistettynä silloin kun kone ei käy ja virrat on päällä.

Posted: Thu Dec 29, 2005 0:56
by Höylä
risu wrote:Se sytkäboksi ois hyvä ellei jopa suositeltavaa laittaa bensapumpun releen taakse ni ei oo sähköistettynä silloin kun kone ei käy ja virrat on päällä.
joo, huomasin saman asian, että tahtoo lämmetä :oops: pitää siihen jotain kehitellä huomenna. (mulla ei ole vielä edes se polttoainepumppu kiinni, saati mitään sähköjä vedettynä sinne polttoaine puolelle, ensisijainen tavoite on saada antamaan se nyt kipinää, niin kuin kuuluu).

tuolta megasquirtiltakos pystyi sen polttoainepumpun ohjauksen ottamaan ihan ilman mitään muutoksia (siis releen ohjauksen) :roll:

Posted: Thu Dec 29, 2005 21:06
by villek
Tottakai mega ohjaa myös bensapumppua. Pinni 37 maadoittaa relettä, mitään muutoksia ei tarvita.

Posted: Thu Dec 29, 2005 22:23
by Höylä
ok, pitää käyttää hyväksi sitä polttoainepumpun relettä lopullisissa sähköissä, mutta nyt ilouutinen taas vaihteeksi :D se toimii (antaa kipinää kuten pitääkin ja suuttimetkin napsuttaa :wink: )



jotain tapahtuu :)

pelkkää kipinää

eiliset ongelmat muuten johtuivat vain ja ainoastaan siitä, kun mulla oli autolaturi syöttämässä virtaa systeemiin, tänään otin akun mukaan ja kaikki pelas heti kuten pitääkin :roll: (sai vissiin liikaa jännitettä ja sen vuoksi sekoili tuo MS)

Posted: Fri Dec 30, 2005 10:33
by villek
Megalle ei kannata antaa virtaa suoraan pelkällä akkulaturilla.. Huonoja kokemuksia siitä: savu nousi ja tossa tulos.. mutta johtoa vaan tilalle :)
Image

Posted: Fri Dec 30, 2005 19:43
by Höylä
miksi tuollaisia asioita ei voi koota yhteen paikkaan, otsikoksi vaikka tärkeitä asennustietoja :evil: joka 10 kuitenkin tekee saman virheen jossain vaiheessa :roll: mulla ei kyllä aiheutunut käsittääkseni mitään vahinkoa, ainakin se pelaa ihan ok.

Posted: Sat Dec 31, 2005 14:06
by koskar
villek wrote:Megalle ei kannata antaa virtaa suoraan pelkällä akkulaturilla..
Jostain syystä en saanut megaa heräämään pelkällä akkulaturilla, mutta akkulaturi + siideritölkin kokoinen konkka -yhdistelmä toimi. Jännä juttu :).

Posted: Sat Dec 31, 2005 16:26
by 205
Ihan pikkuinen neuvo :!:
Ennen kuin poltatte nuo lootat ÄLKÄÄ KÄYTTÄKÖ AKKULATUREITA
nimittäin akkulaturin "halpis" lähtöjännite on muuta kuin puhdasta sähköä
ja toiseksi se on reippaasti yli 14V ja sitten kun pistää vielä konkan siihen
jatkoksi niin en yhtään ihmettele että alkaa foliot nousemaan zenereitten
luonta ylös kun jännitteet nouseen entisestään.
Sitten vielä joku 4A:n laturi ei jaksa syöttää puolia ja suuttimia joten
mega ei varmasti toimi oikein.
PUOLIEN ja SUUTTIMIEN takapotku jännitteet siirtyy suoraan megan syöttö jänniteisiin kun tuo laturi ei ota vastaan noita piikkejä :!:

MITATKAA AINA JÄNNITTEET ENNEN MEGAAN KYTKEMISTÄ :!: :!: :!:

myös vaihtojännite alueella niin näkee onko puhdasta sähköä :idea:

Posted: Sat Dec 31, 2005 21:35
by KariM
Mega mittaa käyttöjännitettä. Jos se on bootissa nolla (kuten puoliaaltotasasuunnatussa akkulaturissa hetkellisesti tapahtuu), menee vehje bootloader-tilaan, mikä megatunesta katsottuna näyttää jokseenkin kuolleelta.

Posted: Sun Jan 01, 2006 12:32
by 205
Lisää asiaan liittyvää
Tekee saman myös kokoaalto tasasuuntauksella jännite käy myös nollila
jos ei ole konkkaa tasaamassa tuota jännitettä, mutta mikä nostaa tyhjäkäynti
jännitteen 1.4 kertaiseksi :!:

Posted: Sun Jan 01, 2006 16:43
by Octanis
205 wrote:Lisää asiaan liittyvää
Tekee saman myös kokoaalto tasasuuntauksella jännite käy myös nollila
jos ei ole konkkaa tasaamassa tuota jännitettä, mutta mikä nostaa tyhjäkäynti
jännitteen 1.4 kertaiseksi :!:
Lienee huippujännite mitattuna. Kun tehdään kokoaaltotasasuuntaus sinimuotoiselle jännitteelle, jännite nousee neliöjuuri kakkosen verran korkeammaksi. Tästä löytyy tarkempaa selitystä googlella.

Posted: Sun Jan 01, 2006 16:48
by Höylä
älkää täällä tuota akkulaturi asiaa enää jauhako, vaan tehkää tuolle oma topiikki :? tämä on mun oma "tiedoitus"/ongelma topiikki 8)

paremmin nuo asiat tulee yleiseen tietoon, kun joku tekis infon asiasta :idea:

Posted: Wed Jan 04, 2006 22:01
by Höylä
tänään asensin mitsu L300 (diesel) pakun startin tuon V6 koneen kylkeen :) kyllä pyörittää...

ja kokeilin ihan piruuttani mitä tapahtuu, kun on megasquirt ohjaamassa syttyä ja kaataa hieman bensaa imusarjaan (ruiskua ei ole vielä kytketty toimintaan, huomenna vasta aloitan polttoaine linjan rakentamisen) no, mukavat liekithän se lykkäs pakosarjasta (sytty myöhäisellä) aikaistin sytytystä hieman (cas anturia kääntämällä) ja se piru otti ja kävi hetken omin voimin :shock:

tämä projekti on kyllä edennyt ainakin tähän asti, todella positiivisesti (alkuvaikeuksista huolimatta)

tämä tapa ei kyllä vissiin ole se suositeltavin tyyli ottaa megasquirt käyttöön, eli ensin sytytys ja sitten vasta ruiskutus :roll:

Posted: Thu Jan 05, 2006 22:03
by Höylä
vaihteeksi taas negatiivistä asiaa, eli se saabin polttoainepumppu vuotaa päädystä :( huomenna ei vissiin oo hajottamot auki kun on loppiainen, joten ensviikolle menee, että voi jatkaa asennusta.

Posted: Fri Jan 06, 2006 17:13
by Höylä
tänään taas vaihteeksi tapeltu tuon sytytyksen kanssa :(

tuntuu ennakot heittelevän kuinka sattuu startatessa :roll: ajoituslampulla katsottuna ennakko on "yleensä" sen 15 eykk, mutta välillä heittää jonnekkin 60 jykk :shock: jos säädän sytyn niin, että ennakkoa on lampun mukaan 75 eykk, se käy paremmin (tai oikeastaan edes käy), kuin jos ennakko on 15 eykk (silloin tuo 75 on kai koneen mielestä 15 astetta :roll: )

koodina 027b, voisko siinä olla joku bugi :roll: vai onko vain mun asetuksissa se vika?

Trigger angle on kai kuitenki se, jolla säädetään se "perusennakko" tässä tapauksessa, asetin sen 85 ja sillä pelaa parhaiten, kävi jopa n. 15 sek. vaikka polttoaineen syötöstä huolehtii tällä hetkellä vain "lorautin bensaa imusarjaan".

olis huomattavasti helpompi säätää tuota sytytystä kohdalleen (että sais tarkistaa käykö se edes kaikilla) kun ennakko olis kiinteä, eikä arpapeliä, huomenna kokeilen kyllä jollakin uudemmalla extra koodilla :idea:

polttoaine pumpun puuttuminen taitaa olla vain hyvä asia nyt, kun se vain pumppais bensaa koneen täyteen, kun tuo sytty on vielä "vaihees"

Posted: Fri Jan 06, 2006 23:21
by Höylä
äsken hieman tutkin extrakoodi 027d:n ominaisuuksia ja siellä näyttää 2 nd trigger asetuksissa olevan mahdollisuus valita käytetäänkö "nousevaa" vai "laskevaa" reunaa tuossa triggaamisessa, mun ongelmat on voinut johtua siitäkin, kun se triggerin reikä on aika pitkä :roll: huomenna sitten näkee, muuttuuko tilanne paremmaksi, tuolla 027d koodilla.

mulla on myös 027e koodi ladattuna valmiiksi, jos tuo 027d ei jostain syystä suostu toimimaan (megasquirt ei ole kotona, niin en voi vielä testata/tehdä kaikkia asetuksia)

Posted: Sat Jan 07, 2006 19:49
by Höylä
nyt alkoi mennä homma normaaliksi :P eli kun saa yhden ongelman ratkaistua tulee 2 lisää.

no, oma vikahan se oli polttaa mitsun power transistor unit ja megasquirttiinkin tuli vissiin hieman samalla vikaa, kun päivitin tuota koodia 027e:ksi. sytkä kyllä pysyy nyt hienosti kohdallaan, eikä enää heittele miten sattuu.

mokahan oli siis unohtaa puolille virta päälle, kun päivitin tuota koodia ja koska megassa ei ole dwell asetus oletuksena päällä, se ehti polttaa sen power transistor unit boksin :oops: (luulisin, ainakin se lämpeni sen koodin päivityksen aikana/jälkeen aivan liian kuumaksi)

no, ei se mitsun boksi maksa onneksi kuin n. 50 €, mutta silti ylimääräistä rahanmenoa :cry:

megasquirtista meni kai transistori paskaksi, joten sen korjaaminen ei kai paljoa maksa.

sai siinä muuten samalla korjata jo tuota mitsu L300 starttiakin, bendix meinaa lakata toimimasta.

vähän sellainen ole, että olis ollut parempi jäädä sänkyyn makaamaan koko päiväksi, niin olis päässyt hyvälle tuntipalkalle :D

Posted: Mon Jan 09, 2006 18:56
by risu
Höylä wrote:mokahan oli siis unohtaa puolille virta päälle, kun päivitin tuota koodia ja koska megassa ei ole dwell asetus oletuksena päällä, se ehti polttaa sen power transistor unit boksin :oops: (luulisin, ainakin se lämpeni sen koodin päivityksen aikana/jälkeen aivan liian kuumaksi)
Ei se mega ohjaa dwelliä silloin ku koodia ladataan.

Posted: Mon Jan 09, 2006 19:33
by Höylä
niin, se tapahtui sitten vasta sen koodin lataamisen jälkeen, kun olin muita asetuksia tekemässä ja vastasin puhelimeenkin välillä (ja oli siinä muutakin sekaamista välillä) :oops: eli olin jo kytkenyt asetuksista sytytyksen päälle, mutta dwell asetusta ei oltu otettu vielä käyttöön, joten mega maadoitti puolia sen mitsun sytty yksikön kautta koko ajan.

no oppiipahan sen oikean asennus/asetusten teko järjestyksen kantapään kautta (n. 65 € vahinko tuos näytti tulevan)

jos se bensapumppu ei olisi ollut paskana, olisin jo torstaina tehnyt johdot niin, että bensapumpun rele ohjaa myös puolien virtaa :evil:

Posted: Fri Jan 13, 2006 23:38
by Höylä
nyt tuntuu sytytys toimivan 100% varmasti oikein ja luotettavasti 8)

koodina on extra027b, koska jostain ihmeen syystä uudemmat ei suostu edes antamaan kipinää :evil: no, kyllä tuos 027b koodissa riittävät ominaisuudet mun käyttöä ajatellen tuntuis olevan.