Page 1 of 2

Mistä edullisesti bensapumppu??

Posted: Wed Nov 23, 2005 7:33
by petrib1
Mistäs saisi edullisesti bensapumpun letkuliitännöillä ja paineen säätimen ruiskukäyttöön??Kun noissakin tuntuu tuota hinta haitarii olevan jonkin verran...

Posted: Wed Nov 23, 2005 22:54
by Masi_K
Mun mielipide on että EI letkuliitäntätöjä klemmareilla pumpun painepuolelle. K-jetronikin ruiskupumppu on yleinen ja periaatteessa halvin. Riittää myös pitkälle. n140e Motonetissä.

Posted: Thu Nov 24, 2005 0:48
by Anssi
Masi_K wrote:Mun mielipide on että EI letkuliitäntätöjä klemmareilla pumpun painepuolelle.
Jaa, so?

Kysyjä ei määritellyt speksejä tuotosta, paineesta tai edullisuudesta. Esim. MSD:n pumppu 2225 riittää varmasti moneen tarkoitukseen: 43 gph@40 psi! Klemmarit imu- ja painepuolella. Racers' placessa hinnaston mukaan 122 euroa.

Posted: Thu Nov 24, 2005 6:59
by I_me
Lainaan tätä topicia. Eli otetaan ehdotuksia vastaan ulkomitoiltaan pienestä bensapumpusta jossa olisi mahdollisimman pieni virrankulutus, tuo olisi tulossa moottorikelkkaan jossa on vielä rajallisempi tuo sähköntuotto kuin mopoissa ja tarkoitus olisi toteuttaa ruutan asennus kokonaan ilman akkua, riittävän iso kondensaattoripaketti vain megan virransyöttöön ja bensapumpulle.

Posted: Thu Nov 24, 2005 9:39
by W-PH
Tuosta kelkkasovelluksesta taitaa tulla melko "haastava". Arctic Catissa jossa tuollainen akuton EFI-järjestelmä on käytössä on muistaakseni 3 tai 4 erillistä magneettokäämitystä suuren virrantarpeen vuoksi. EFI/pa-pumppu 2 kpl, valo/käyttösähkölle omansa ja lisäksi sytytykselle omat. Noiden magneettojen teho on normaalikelkoissa luokkaa 170-350W, joten virta loppuu kesken. Helpompi olisi käyttää kohtuukokoista akkua ja asentaa latausta varten tasasuuntaajapaketti. Facet valmistaa pientä pa-pumppua jossa molemmissa päissä letkuliitännät. Sitä on näkynyt myynnissä mm. Mopo-Sportilla. Aiheeseen liittyen löytyi linkki Megasquirtin asennuksesta vesijettiin (785cc Rotax-moottori):

http://www.msefi.com/viewtopic.php?t=7048

Posted: Thu Nov 24, 2005 14:47
by I_me
Kiitoksia tiedoista, tuolle akun poisjättämiselle olisi suurimpana syynä se että tuosta ski-doon konehuoneesta ei löydy sille minkäänlaista järkevää sioituspaikkaa vieläkun olisi tulossa tuplaputket tuohon niin konehuoneeseen tulee todella ahdasta etten sanoisi että täyttä, mutta suunnitellaan suunnitellaan.

Tuo pumppu pitää pistää korvantaakse, niin ja kelkka on 89-90 Ski-Doo Mach1 ja kone Rotax 583. täällä juttua kelkastani jonkinverran.[/url]

Posted: Fri Nov 25, 2005 10:24
by reve
Anssi wrote:Esim. MSD:n pumppu 2225 riittää varmasti moneen tarkoitukseen: 43 gph@40 psi! Klemmarit imu- ja painepuolella. Racers' placessa hinnaston mukaan 122 euroa.
Moneen käyttöön soveltuvuudesta voi olla montaa mieltä.

MSD:n sivuilla ilmoitetaan tuotoksi 282lb/hr, joka tekee minun laskujeni mukaan noin 162l/h. Ja tämä ilmoitettu tuotto on 40psi peruspaineella, joka on noin 2,7bar.

Ei kovin kummallisia arvoja pumpulle. Monet boschin vakiopumput tuottavat paremmin (varsinkin k-jet pumput).

Tuon kyseisen pumpun tuotto laskee vielä aika reipppaasti jos painetta joutuu korottamaan. Esim. jos käytetään ruiskuissa tyypillistä 3bar peruspainetta ja lisätään päälle 1,5bar ahtopainetta, niin msd:n sivuilta olevan käppyrän mukaan tämä pumppu tuottaisi silloin noin 230lb/hr, joka on vain 132l/min.

Käynee silti aika moneen pienitilavuuksiseen vapaastihengittävään, jossa ei käytetä suurella paineella toimivia suuttimia. Ahdettuihin, isotilavuuksisiin koneisiin tai suurille suuttimien peruspaineille kyllä kannattaa harkita jotain muuta vaihtoehtoa.

Posted: Fri Nov 25, 2005 11:33
by Anssi
reve wrote:
Anssi wrote:Esim. MSD:n pumppu 2225 riittää varmasti moneen tarkoitukseen: 43 gph@40 psi! Klemmarit imu- ja painepuolella. Racers' placessa hinnaston mukaan 122 euroa.
Moneen käyttöön soveltuvuudesta voi olla montaa mieltä.

MSD:n sivuilla ilmoitetaan tuotoksi 282lb/hr, joka tekee minun laskujeni mukaan noin 162l/h. Ja tämä ilmoitettu tuotto on 40psi peruspaineella, joka on noin 2,7bar.

Ei kovin kummallisia arvoja pumpulle. Monet boschin vakiopumput tuottavat paremmin (varsinkin k-jet pumput).

Tuon kyseisen pumpun tuotto laskee vielä aika reipppaasti jos painetta joutuu korottamaan. Esim. jos käytetään ruiskuissa tyypillistä 3bar peruspainetta ja lisätään päälle 1,5bar ahtopainetta, niin msd:n sivuilta olevan käppyrän mukaan tämä pumppu tuottaisi silloin noin 230lb/hr, joka on vain 132l/min.
Nuo käyttämäsi luvut pitävät paikkaansa 12v jännitteellä, joka on tilanne silloin kun autossa ei ole laturia. Toimivassa sähköjärjestelmässä jännite on 13 voltin paremmalla puolella. Tuolla jännitteellä tuotto on noin 150L/h 5 barin paineella. Se riittää pyöreästi 450 hp koneeseen. MSD tosin itse toteaa pumpun riittävän noin 500hp koneeseen monipisteruiskulla.

Mun mielestä noilla luvuilla tuo pumppu käy kyllä silloin aika moneen käyttöön. Käsittääkseni kyse oli katuautosta ja edullisesta pumpusta, vai olenko erehtynyt?
reve wrote:Ahdettuihin, isotilavuuksisiin koneisiin tai suurille suuttimien peruspaineille kyllä kannattaa harkita jotain muuta vaihtoehtoa. Käynee silti aika moneen pienitilavuuksiseen vapaastihengittävään, jossa ei käytetä suurella paineella toimivia suuttimia.
:lol: Tuota pumppua käytetään aika usein isojen kasikoneiden EFI-pumppuna, joten se siitä.

En väittänyt, että ko. pumppu olisi paras mahdollinen valinta tai tehnyt vastakkainasettelua muihin pumppuihin. Esitin sen vain yhtenä vaihtoehtona katuauton pumpuksi, koska se on a) edullinen ja b) sen tuotto riittää useimpiin katuautoihin.

Posted: Fri Nov 25, 2005 13:17
by reve
Anssi:

Ok. Turha kai sen pumpun soveltuvuudesta on vängätä. Kukin päättänee itse mikä on riittävästi ja tuo pumppu on epäilemättä yksi vaihtoehto.

(ps. isossa kasissa alle 450hp tehoilla on viritysastetta melkein yhtä paljon kuin traktorissa)

petrib1:

Jos oikein halvalla pitää päästä niin pura jostain vanhasta k-jet ruiskusaabista tankista pumppu. Ne on aika tehokkaita ja käytetystä nyt ei pitäisi montaa kymppiä joutua kärsimään. Tankinsisäisestä sijoituksesta johtuen ne ovat vieläpä useimmiten täysin ruosteettomia ja puhtaita.

Posted: Fri Nov 25, 2005 14:20
by petrib1
Pumppu on tulossa pyörään ja tehot tulee sinne 250 hv:n paikkeille.Ideana oli että ois tähän topicciin listannu muutamia vaihto ehtoja hintoineen... :roll:

Posted: Fri Nov 25, 2005 17:44
by Rydäri
Mitenköhän tuo viritysaste vaikuttaa pumpun valintaan ? :shock:

Eiköhän tärkeämpi ole pumpun riittävä tuotto tarvittavilla paineilla !

450 hv kone kuluttaa tietyn määrän polttoainetta kehittääkseen tuon tehon riippumatta onko se joku nelikko,isolohko kasi tai sitten jotakin siitä väliltä...niin tuskin se pumppu tietää onko se asennettu turbottuun Toyotaan vai isolohko Camaroon :lol:

MSD 2225 pumppu on hyvä valinta jos tarvitaan UNIVERSAL-tyyppinen tehokas pumppu.

Tankkipumpuksi hyvä valinta on Wallbro 255 tai 255 high pressure pumppu,niitä käytetään viritetyissä 8-piste ruiskuissa.

http://www.autoperformanceengineering.com/ <= ja tuolta sitten technical

Tuntuu vain näitä juttuja lukiessa,että osalla koko konetta pyörittää pelkästään se korkeapaine bensapumppu.

Vanhat romiksilta peräisin olevat pumput ovat epäluotettavia ja unohtaisin ne,koska uuden pumpun hinta on kumminkin suhteessa halpa vakuutus ellei halua jäädä tielle.
Tuntuu yleensäkin naurettavalta ajatukselta rakentaa auto muuten vimpan päälle ja sitten investoida pari euroa romuun pumppuun ja pilata sillä koko juttu :shock:

Posted: Sat Nov 26, 2005 15:21
by reve
Rydäri wrote:Mitenköhän tuo viritysaste vaikuttaa pumpun valintaan ? :shock:

Eiköhän tärkeämpi ole pumpun riittävä tuotto tarvittavilla paineilla !

450 hv kone kuluttaa tietyn määrän polttoainetta kehittääkseen tuon tehon riippumatta onko se joku nelikko,isolohko kasi tai sitten jotakin siitä väliltä...niin tuskin se pumppu tietää onko se asennettu turbottuun Toyotaan vai isolohko Camaroon :lol:
Lähinnä viittasin siihen että isotilavuuksisessa V8 efi-moottorissa saa olla kyllä aika alhainen viritysaste jos meinaa pärjätä 450hp riittävällä pumpulla! Vähänkään tehdyn isolohkon kanssa voi olla jo vaikeaa saada sinne koneeseen niin vähän ilmaa että tuo pumppu riittäisi tuottamaan tarvittavan bensamäärän.
Vanhat romiksilta peräisin olevat pumput ovat epäluotettavia ja unohtaisin ne,koska uuden pumpun hinta on kumminkin suhteessa halpa vakuutus ellei halua jäädä tielle.
Tuntuu yleensäkin naurettavalta ajatukselta rakentaa auto muuten vimpan päälle ja sitten investoida pari euroa romuun pumppuun ja pilata sillä koko juttu :shock:
Näinhän se sitten varmaankin on? Olemme käyttäneet kaveripiirissä kymmenisen vuotta erinäisiä käytettyjä bosch-pumppuja purkuautoista ja yksikään ei ole vielä leiponut kiinni. Tosin virtaukset on ollut tapana testata ja kuunnellä että pumppu kuulostaa normaalilta ja heittää epäkelvot yksilöt menemään.

Muilla tuttavilla on kyllä hajoillut hienoja aftermarket "viritys"-pumppuja.

Ehkä se sitten on vain tuuria? (tai sitten autoissa 20 vuotta pyörineet ensiasennuspumput ovat keskimäärin laadukkaampia kuin meksikossa tai intiassa valmistetut nykyiset halpatuotteet)

Posted: Sat Nov 26, 2005 15:55
by Höylä
eli tuo ruisku saabin (k-jetistä) vakio pumppu olis ihan ok. pumppu mun projektiin (mitsu 3.0 V6 3.0) hyvät paineet se vissiin ainakin jaksaa ylläpitää.

Posted: Sun Nov 27, 2005 11:12
by petrib1
Viel tuli tuosta pumpusta mieleen. Ei se uusikaan pumppu aina välttämättä toimi..Viime talvena etsin pyörään pumppua kävin paikallisella purkaamolla kyselemässä käytettyjä pumppuja myyjä tuumaili et ei niillä tee mitään ja sanoi että ota tästä hyllystä uusi pumppu.Ostin sit sen.Eipä siinä mitään,eka käynnistys kerta,bensaa lentää pumpun toiselta navalta aika reippaasti ja joka paikka bensassa..eikun vaihtamaan uutta tilalle ja myyjälle kuittaamaan et ei taida näillä teidän uusillakaan mitään tehdä :evil: .Oisko ollu joku maanantai aamun tekele...

Posted: Mon Nov 28, 2005 15:38
by TKi
Mulla vanha sabin k-jetin pumppu alkoi vuotamaan rungon ja kannen välistä.... :evil:

Luotan saksalaiseen laatuun ja ostin uuden Boschin pumpun. Toivottavasti sekin kestää vähintään seuraavat +20 vuotta :lol:

Posted: Tue Nov 29, 2005 6:49
by JaniM
Tuon Bossin pumpun saa ainakin kerran korjattua kasaan uudelleen. Se ulkopuolinen malli, missä rympätty alumiinikuori.
Rymppäykset auki varovasti ja runko ulos. Siinä on o-rengas välissä.
Sit takas nippuun tiivistesilikoonilla ja rympit takas, mitkä nyt sattui jäämään ehjäksi ja lopuksi reuna super epoxilla umpeen.
Tuli kahteen pumppuun tehtyä tuo. Toisesta oli akseli mennyt poikki, siinä on 4 semmosta pientä piikkiä, mikä pyörittää ite pumppua ja kappas yks oli katkennut ja pumpun väliin kaniin ja loput tapit poikki, muovia ku ovat.
Toinen pumppu oli muuten jumissa käyttämättömyyden takia.

Sisällä on ylipaine venttiili ja muuten onkin terästä tuo itse pumppu eli periaatteessa idioottivarma ja kestävä. Varmaan ku moottorin hiilet loppuu, niin hiipuu pumppukin sit.
Ja muistakaa karkea suodatus ennen pumppua, mikäli vanha ruosteinen tankki.

Posted: Tue Nov 29, 2005 13:50
by Xfire
reve wrote: (ps. isossa kasissa alle 450hp tehoilla on viritysastetta melkein yhtä paljon kuin traktorissa)
No jos ajatellaan vaikka 400cid (6.6L) kasikonetta, missä neljäsataa hevosvoimaa. Samalla litrateholla varustettu 1.6 litrainen kone tuottaisi 97 hevosvoimaa. Ei minusta traktoriin verrattavissa, vai onko?

Posted: Tue Nov 29, 2005 16:25
by reve
Xfire wrote:
reve wrote: (ps. isossa kasissa alle 450hp tehoilla on viritysastetta melkein yhtä paljon kuin traktorissa)
No jos ajatellaan vaikka 400cid (6.6L) kasikonetta, missä neljäsataa hevosvoimaa. Samalla litrateholla varustettu 1.6 litrainen kone tuottaisi 97 hevosvoimaa. Ei minusta traktoriin verrattavissa, vai onko?
Turhapa tästä nyt on varmaankaan vängätä, mutta mielestäni 60hp/l ei nyt ole kovinkaan korkea viritysaste efi-moottorille, on se sitten 1,6l tai 6,6l (tyypilliset 2-valve tehdasruiskutkin ovat yleensä viritysasteeltaan vähintään tätä luokkaa, poislukien ehkä amerikkalaiset).

Posted: Tue Nov 29, 2005 22:41
by Anssi
reve wrote:Turhapa tästä nyt on varmaankaan vängätä...
...ja taas jatkuu. Miten tämä viritysasteesta keskusteleminen auttoikaan kysyjää?

Posted: Wed Nov 30, 2005 14:42
by capri-69
pystyykö ton saabin pumpun muuttamaan tankin ulkopuoliseksi? mun tapauksessa sisä puolinen ei onnistu!

Posted: Wed Nov 30, 2005 15:30
by _P_
Pystyy muutamaan kun ottaa pumpun pois siitä kerääjäsäiliön kyljestä, sama pumppu kuin monessa muussa ulkoisena.

Posted: Wed Nov 30, 2005 15:43
by capri-69
paljoonko tehoon toi saabin pumppu riittää ja paljon on tuotto?

Posted: Wed Nov 30, 2005 17:53
by Höylä
capri-69 wrote:paljoonko tehoon toi saabin pumppu riittää ja paljon on tuotto?
kyllä se aika suureen tuottoon pystyy ja taitaa olla parhaita pumppuja silloin, kun käytetään suuria paineita.

muilla pumpuilla tuotto hiipuu aika olemattomaksi, kun nostetaan painetta, mutta tuo bosch:n pumppu jaksaa vielä...

yli 500 hp tehoihin sen pitäis kyllä hyvinkin riittää.

Posted: Wed Nov 30, 2005 19:12
by Bv2sella
Höylä wrote:
yli 500 hp tehoihin sen pitäis kyllä hyvinkin riittää.
:lol: :lol: :lol:

Posted: Wed Nov 30, 2005 21:51
by Höylä
Bv2sella wrote:
Höylä wrote:
yli 500 hp tehoihin sen pitäis kyllä hyvinkin riittää.
:lol: :lol: :lol:
onko parempaa tietoa, vai mistä moinen naurun pyrskähdys :evil: jos tähän internettiin on yhtään luottamista, niin tuollaisen tiedon kyllä löydät itsekkin, jos hieman viitsit vaivata itseäsi.

tuossa on yhden bosch:n pumpun tietoja.

Performance Data: Bosch 10208
psi flow in lbs/hr flow in gal/hr amps
0_____405________67.5_____5.4
20____375________62.5_____6.9
50____320________53.33____9.0
70____300________50_______10.4
100___250________41.66____12.2
120___210________35_______13.3

samalta sivulta löytyy myös seuraava lause
" The best thing we can say is that unless you're making more than 750 hp, you'll never buy another pump for any reason."

Posted: Thu Dec 01, 2005 17:33
by capri-69
joo taidan laitta sekä pumpun että tankin saabista!

Posted: Sat Dec 10, 2005 17:13
by Höylä
kysellään täällä, kun liippaa aika läheltä tuota bensapumppua :)

eli se polttoaineen varaaja/paineen tasaaja joka on noissa saabin k-jetronic ruiskuissa vakiona, kannattaako se ottaa käyttöön myös megasquirtin kanssa :roll: ainakin se tasais sitä pumpun tuottamaa polttoaine virtaa hieman, joten vois normaali imusarjan paineella toimiva polttoaineen paineensäädin päästä helpommalla.

kyseinen varaaja sijaitsee ruiskusaabissa muistaakseni polttoaine pumpun ja suodattimen välissä.

Posted: Sun Dec 11, 2005 11:56
by Masi_K
Mulla toimii kyllä ilmankin. Eikäi taida olla lh jetissäkään sitä enää.

Posted: Sun Dec 11, 2005 19:53
by Höylä
joo, ei se varmaan pakollinen ole, mutta jos siitä jotain hyötyä olis ollut, tuo mun oma mikä mulla on jäljellä niistä k-jetrocikin osista, ei kyllä enää oikein ole parhaassa terässään, joten uuden joutuisin ostamaan, mutta ovat vissiin aika kalliita, joten kasaan ilman sitä.

Posted: Mon Dec 12, 2005 9:14
by KariM
niin tuskin se pumppu tietää onko se asennettu turbottuun Toyotaan vai isolohko Camaroon :lol:
Kyllähän se pumppu tietää, onko kuormana 3bar vai 5bar paine. Kelvottomimmat jopa vähentävät tuottoaan isommassa paineessa.