Mistä edullisesti bensapumppu??
Moderator: Masi_K
Mistä edullisesti bensapumppu??
Mistäs saisi edullisesti bensapumpun letkuliitännöillä ja paineen säätimen ruiskukäyttöön??Kun noissakin tuntuu tuota hinta haitarii olevan jonkin verran...
Mun mielipide on että EI letkuliitäntätöjä klemmareilla pumpun painepuolelle. K-jetronikin ruiskupumppu on yleinen ja periaatteessa halvin. Riittää myös pitkälle. n140e Motonetissä.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Jaa, so?Masi_K wrote:Mun mielipide on että EI letkuliitäntätöjä klemmareilla pumpun painepuolelle.
Kysyjä ei määritellyt speksejä tuotosta, paineesta tai edullisuudesta. Esim. MSD:n pumppu 2225 riittää varmasti moneen tarkoitukseen: 43 gph@40 psi! Klemmarit imu- ja painepuolella. Racers' placessa hinnaston mukaan 122 euroa.
AC Cobra replika chevyn V8:lla, Holley Stealth Ram ja MegaSquirt'n EDIS.
Lainaan tätä topicia. Eli otetaan ehdotuksia vastaan ulkomitoiltaan pienestä bensapumpusta jossa olisi mahdollisimman pieni virrankulutus, tuo olisi tulossa moottorikelkkaan jossa on vielä rajallisempi tuo sähköntuotto kuin mopoissa ja tarkoitus olisi toteuttaa ruutan asennus kokonaan ilman akkua, riittävän iso kondensaattoripaketti vain megan virransyöttöön ja bensapumpulle.
Nopo ja naku ja nopokin on naku.
Tuosta kelkkasovelluksesta taitaa tulla melko "haastava". Arctic Catissa jossa tuollainen akuton EFI-järjestelmä on käytössä on muistaakseni 3 tai 4 erillistä magneettokäämitystä suuren virrantarpeen vuoksi. EFI/pa-pumppu 2 kpl, valo/käyttösähkölle omansa ja lisäksi sytytykselle omat. Noiden magneettojen teho on normaalikelkoissa luokkaa 170-350W, joten virta loppuu kesken. Helpompi olisi käyttää kohtuukokoista akkua ja asentaa latausta varten tasasuuntaajapaketti. Facet valmistaa pientä pa-pumppua jossa molemmissa päissä letkuliitännät. Sitä on näkynyt myynnissä mm. Mopo-Sportilla. Aiheeseen liittyen löytyi linkki Megasquirtin asennuksesta vesijettiin (785cc Rotax-moottori):
http://www.msefi.com/viewtopic.php?t=7048
http://www.msefi.com/viewtopic.php?t=7048
Kiitoksia tiedoista, tuolle akun poisjättämiselle olisi suurimpana syynä se että tuosta ski-doon konehuoneesta ei löydy sille minkäänlaista järkevää sioituspaikkaa vieläkun olisi tulossa tuplaputket tuohon niin konehuoneeseen tulee todella ahdasta etten sanoisi että täyttä, mutta suunnitellaan suunnitellaan.
Tuo pumppu pitää pistää korvantaakse, niin ja kelkka on 89-90 Ski-Doo Mach1 ja kone Rotax 583. täällä juttua kelkastani jonkinverran.[/url]
Tuo pumppu pitää pistää korvantaakse, niin ja kelkka on 89-90 Ski-Doo Mach1 ja kone Rotax 583. täällä juttua kelkastani jonkinverran.[/url]
Nopo ja naku ja nopokin on naku.
Moneen käyttöön soveltuvuudesta voi olla montaa mieltä.Anssi wrote:Esim. MSD:n pumppu 2225 riittää varmasti moneen tarkoitukseen: 43 gph@40 psi! Klemmarit imu- ja painepuolella. Racers' placessa hinnaston mukaan 122 euroa.
MSD:n sivuilla ilmoitetaan tuotoksi 282lb/hr, joka tekee minun laskujeni mukaan noin 162l/h. Ja tämä ilmoitettu tuotto on 40psi peruspaineella, joka on noin 2,7bar.
Ei kovin kummallisia arvoja pumpulle. Monet boschin vakiopumput tuottavat paremmin (varsinkin k-jet pumput).
Tuon kyseisen pumpun tuotto laskee vielä aika reipppaasti jos painetta joutuu korottamaan. Esim. jos käytetään ruiskuissa tyypillistä 3bar peruspainetta ja lisätään päälle 1,5bar ahtopainetta, niin msd:n sivuilta olevan käppyrän mukaan tämä pumppu tuottaisi silloin noin 230lb/hr, joka on vain 132l/min.
Käynee silti aika moneen pienitilavuuksiseen vapaastihengittävään, jossa ei käytetä suurella paineella toimivia suuttimia. Ahdettuihin, isotilavuuksisiin koneisiin tai suurille suuttimien peruspaineille kyllä kannattaa harkita jotain muuta vaihtoehtoa.
Nuo käyttämäsi luvut pitävät paikkaansa 12v jännitteellä, joka on tilanne silloin kun autossa ei ole laturia. Toimivassa sähköjärjestelmässä jännite on 13 voltin paremmalla puolella. Tuolla jännitteellä tuotto on noin 150L/h 5 barin paineella. Se riittää pyöreästi 450 hp koneeseen. MSD tosin itse toteaa pumpun riittävän noin 500hp koneeseen monipisteruiskulla.reve wrote:Moneen käyttöön soveltuvuudesta voi olla montaa mieltä.Anssi wrote:Esim. MSD:n pumppu 2225 riittää varmasti moneen tarkoitukseen: 43 gph@40 psi! Klemmarit imu- ja painepuolella. Racers' placessa hinnaston mukaan 122 euroa.
MSD:n sivuilla ilmoitetaan tuotoksi 282lb/hr, joka tekee minun laskujeni mukaan noin 162l/h. Ja tämä ilmoitettu tuotto on 40psi peruspaineella, joka on noin 2,7bar.
Ei kovin kummallisia arvoja pumpulle. Monet boschin vakiopumput tuottavat paremmin (varsinkin k-jet pumput).
Tuon kyseisen pumpun tuotto laskee vielä aika reipppaasti jos painetta joutuu korottamaan. Esim. jos käytetään ruiskuissa tyypillistä 3bar peruspainetta ja lisätään päälle 1,5bar ahtopainetta, niin msd:n sivuilta olevan käppyrän mukaan tämä pumppu tuottaisi silloin noin 230lb/hr, joka on vain 132l/min.
Mun mielestä noilla luvuilla tuo pumppu käy kyllä silloin aika moneen käyttöön. Käsittääkseni kyse oli katuautosta ja edullisesta pumpusta, vai olenko erehtynyt?
reve wrote:Ahdettuihin, isotilavuuksisiin koneisiin tai suurille suuttimien peruspaineille kyllä kannattaa harkita jotain muuta vaihtoehtoa. Käynee silti aika moneen pienitilavuuksiseen vapaastihengittävään, jossa ei käytetä suurella paineella toimivia suuttimia.

En väittänyt, että ko. pumppu olisi paras mahdollinen valinta tai tehnyt vastakkainasettelua muihin pumppuihin. Esitin sen vain yhtenä vaihtoehtona katuauton pumpuksi, koska se on a) edullinen ja b) sen tuotto riittää useimpiin katuautoihin.
AC Cobra replika chevyn V8:lla, Holley Stealth Ram ja MegaSquirt'n EDIS.
Anssi:
Ok. Turha kai sen pumpun soveltuvuudesta on vängätä. Kukin päättänee itse mikä on riittävästi ja tuo pumppu on epäilemättä yksi vaihtoehto.
(ps. isossa kasissa alle 450hp tehoilla on viritysastetta melkein yhtä paljon kuin traktorissa)
petrib1:
Jos oikein halvalla pitää päästä niin pura jostain vanhasta k-jet ruiskusaabista tankista pumppu. Ne on aika tehokkaita ja käytetystä nyt ei pitäisi montaa kymppiä joutua kärsimään. Tankinsisäisestä sijoituksesta johtuen ne ovat vieläpä useimmiten täysin ruosteettomia ja puhtaita.
Ok. Turha kai sen pumpun soveltuvuudesta on vängätä. Kukin päättänee itse mikä on riittävästi ja tuo pumppu on epäilemättä yksi vaihtoehto.
(ps. isossa kasissa alle 450hp tehoilla on viritysastetta melkein yhtä paljon kuin traktorissa)
petrib1:
Jos oikein halvalla pitää päästä niin pura jostain vanhasta k-jet ruiskusaabista tankista pumppu. Ne on aika tehokkaita ja käytetystä nyt ei pitäisi montaa kymppiä joutua kärsimään. Tankinsisäisestä sijoituksesta johtuen ne ovat vieläpä useimmiten täysin ruosteettomia ja puhtaita.
Mitenköhän tuo viritysaste vaikuttaa pumpun valintaan ? 
Eiköhän tärkeämpi ole pumpun riittävä tuotto tarvittavilla paineilla !
450 hv kone kuluttaa tietyn määrän polttoainetta kehittääkseen tuon tehon riippumatta onko se joku nelikko,isolohko kasi tai sitten jotakin siitä väliltä...niin tuskin se pumppu tietää onko se asennettu turbottuun Toyotaan vai isolohko Camaroon
MSD 2225 pumppu on hyvä valinta jos tarvitaan UNIVERSAL-tyyppinen tehokas pumppu.
Tankkipumpuksi hyvä valinta on Wallbro 255 tai 255 high pressure pumppu,niitä käytetään viritetyissä 8-piste ruiskuissa.
http://www.autoperformanceengineering.com/ <= ja tuolta sitten technical
Tuntuu vain näitä juttuja lukiessa,että osalla koko konetta pyörittää pelkästään se korkeapaine bensapumppu.
Vanhat romiksilta peräisin olevat pumput ovat epäluotettavia ja unohtaisin ne,koska uuden pumpun hinta on kumminkin suhteessa halpa vakuutus ellei halua jäädä tielle.
Tuntuu yleensäkin naurettavalta ajatukselta rakentaa auto muuten vimpan päälle ja sitten investoida pari euroa romuun pumppuun ja pilata sillä koko juttu

Eiköhän tärkeämpi ole pumpun riittävä tuotto tarvittavilla paineilla !
450 hv kone kuluttaa tietyn määrän polttoainetta kehittääkseen tuon tehon riippumatta onko se joku nelikko,isolohko kasi tai sitten jotakin siitä väliltä...niin tuskin se pumppu tietää onko se asennettu turbottuun Toyotaan vai isolohko Camaroon

MSD 2225 pumppu on hyvä valinta jos tarvitaan UNIVERSAL-tyyppinen tehokas pumppu.
Tankkipumpuksi hyvä valinta on Wallbro 255 tai 255 high pressure pumppu,niitä käytetään viritetyissä 8-piste ruiskuissa.
http://www.autoperformanceengineering.com/ <= ja tuolta sitten technical
Tuntuu vain näitä juttuja lukiessa,että osalla koko konetta pyörittää pelkästään se korkeapaine bensapumppu.
Vanhat romiksilta peräisin olevat pumput ovat epäluotettavia ja unohtaisin ne,koska uuden pumpun hinta on kumminkin suhteessa halpa vakuutus ellei halua jäädä tielle.
Tuntuu yleensäkin naurettavalta ajatukselta rakentaa auto muuten vimpan päälle ja sitten investoida pari euroa romuun pumppuun ja pilata sillä koko juttu

Lähinnä viittasin siihen että isotilavuuksisessa V8 efi-moottorissa saa olla kyllä aika alhainen viritysaste jos meinaa pärjätä 450hp riittävällä pumpulla! Vähänkään tehdyn isolohkon kanssa voi olla jo vaikeaa saada sinne koneeseen niin vähän ilmaa että tuo pumppu riittäisi tuottamaan tarvittavan bensamäärän.Rydäri wrote:Mitenköhän tuo viritysaste vaikuttaa pumpun valintaan ?
Eiköhän tärkeämpi ole pumpun riittävä tuotto tarvittavilla paineilla !
450 hv kone kuluttaa tietyn määrän polttoainetta kehittääkseen tuon tehon riippumatta onko se joku nelikko,isolohko kasi tai sitten jotakin siitä väliltä...niin tuskin se pumppu tietää onko se asennettu turbottuun Toyotaan vai isolohko Camaroon
Näinhän se sitten varmaankin on? Olemme käyttäneet kaveripiirissä kymmenisen vuotta erinäisiä käytettyjä bosch-pumppuja purkuautoista ja yksikään ei ole vielä leiponut kiinni. Tosin virtaukset on ollut tapana testata ja kuunnellä että pumppu kuulostaa normaalilta ja heittää epäkelvot yksilöt menemään.Vanhat romiksilta peräisin olevat pumput ovat epäluotettavia ja unohtaisin ne,koska uuden pumpun hinta on kumminkin suhteessa halpa vakuutus ellei halua jäädä tielle.
Tuntuu yleensäkin naurettavalta ajatukselta rakentaa auto muuten vimpan päälle ja sitten investoida pari euroa romuun pumppuun ja pilata sillä koko juttu
Muilla tuttavilla on kyllä hajoillut hienoja aftermarket "viritys"-pumppuja.
Ehkä se sitten on vain tuuria? (tai sitten autoissa 20 vuotta pyörineet ensiasennuspumput ovat keskimäärin laadukkaampia kuin meksikossa tai intiassa valmistetut nykyiset halpatuotteet)
Viel tuli tuosta pumpusta mieleen. Ei se uusikaan pumppu aina välttämättä toimi..Viime talvena etsin pyörään pumppua kävin paikallisella purkaamolla kyselemässä käytettyjä pumppuja myyjä tuumaili et ei niillä tee mitään ja sanoi että ota tästä hyllystä uusi pumppu.Ostin sit sen.Eipä siinä mitään,eka käynnistys kerta,bensaa lentää pumpun toiselta navalta aika reippaasti ja joka paikka bensassa..eikun vaihtamaan uutta tilalle ja myyjälle kuittaamaan et ei taida näillä teidän uusillakaan mitään tehdä
.Oisko ollu joku maanantai aamun tekele...

-
- Megajumala
- Posts: 1390
- Joined: Mon Feb 28, 2005 12:29
- Location: PorVWoo www.AutoTune.fi
- Contact:
Tuon Bossin pumpun saa ainakin kerran korjattua kasaan uudelleen. Se ulkopuolinen malli, missä rympätty alumiinikuori.
Rymppäykset auki varovasti ja runko ulos. Siinä on o-rengas välissä.
Sit takas nippuun tiivistesilikoonilla ja rympit takas, mitkä nyt sattui jäämään ehjäksi ja lopuksi reuna super epoxilla umpeen.
Tuli kahteen pumppuun tehtyä tuo. Toisesta oli akseli mennyt poikki, siinä on 4 semmosta pientä piikkiä, mikä pyörittää ite pumppua ja kappas yks oli katkennut ja pumpun väliin kaniin ja loput tapit poikki, muovia ku ovat.
Toinen pumppu oli muuten jumissa käyttämättömyyden takia.
Sisällä on ylipaine venttiili ja muuten onkin terästä tuo itse pumppu eli periaatteessa idioottivarma ja kestävä. Varmaan ku moottorin hiilet loppuu, niin hiipuu pumppukin sit.
Ja muistakaa karkea suodatus ennen pumppua, mikäli vanha ruosteinen tankki.
Rymppäykset auki varovasti ja runko ulos. Siinä on o-rengas välissä.
Sit takas nippuun tiivistesilikoonilla ja rympit takas, mitkä nyt sattui jäämään ehjäksi ja lopuksi reuna super epoxilla umpeen.
Tuli kahteen pumppuun tehtyä tuo. Toisesta oli akseli mennyt poikki, siinä on 4 semmosta pientä piikkiä, mikä pyörittää ite pumppua ja kappas yks oli katkennut ja pumpun väliin kaniin ja loput tapit poikki, muovia ku ovat.
Toinen pumppu oli muuten jumissa käyttämättömyyden takia.
Sisällä on ylipaine venttiili ja muuten onkin terästä tuo itse pumppu eli periaatteessa idioottivarma ja kestävä. Varmaan ku moottorin hiilet loppuu, niin hiipuu pumppukin sit.
Ja muistakaa karkea suodatus ennen pumppua, mikäli vanha ruosteinen tankki.
No jos ajatellaan vaikka 400cid (6.6L) kasikonetta, missä neljäsataa hevosvoimaa. Samalla litrateholla varustettu 1.6 litrainen kone tuottaisi 97 hevosvoimaa. Ei minusta traktoriin verrattavissa, vai onko?reve wrote: (ps. isossa kasissa alle 450hp tehoilla on viritysastetta melkein yhtä paljon kuin traktorissa)
Turhapa tästä nyt on varmaankaan vängätä, mutta mielestäni 60hp/l ei nyt ole kovinkaan korkea viritysaste efi-moottorille, on se sitten 1,6l tai 6,6l (tyypilliset 2-valve tehdasruiskutkin ovat yleensä viritysasteeltaan vähintään tätä luokkaa, poislukien ehkä amerikkalaiset).Xfire wrote:No jos ajatellaan vaikka 400cid (6.6L) kasikonetta, missä neljäsataa hevosvoimaa. Samalla litrateholla varustettu 1.6 litrainen kone tuottaisi 97 hevosvoimaa. Ei minusta traktoriin verrattavissa, vai onko?reve wrote: (ps. isossa kasissa alle 450hp tehoilla on viritysastetta melkein yhtä paljon kuin traktorissa)
kyllä se aika suureen tuottoon pystyy ja taitaa olla parhaita pumppuja silloin, kun käytetään suuria paineita.capri-69 wrote:paljoonko tehoon toi saabin pumppu riittää ja paljon on tuotto?
muilla pumpuilla tuotto hiipuu aika olemattomaksi, kun nostetaan painetta, mutta tuo bosch:n pumppu jaksaa vielä...
yli 500 hp tehoihin sen pitäis kyllä hyvinkin riittää.
onko parempaa tietoa, vai mistä moinen naurun pyrskähdysBv2sella wrote:Höylä wrote:
yli 500 hp tehoihin sen pitäis kyllä hyvinkin riittää.![]()
![]()

tuossa on yhden bosch:n pumpun tietoja.
Performance Data: Bosch 10208
psi flow in lbs/hr flow in gal/hr amps
0_____405________67.5_____5.4
20____375________62.5_____6.9
50____320________53.33____9.0
70____300________50_______10.4
100___250________41.66____12.2
120___210________35_______13.3
samalta sivulta löytyy myös seuraava lause
" The best thing we can say is that unless you're making more than 750 hp, you'll never buy another pump for any reason."
kysellään täällä, kun liippaa aika läheltä tuota bensapumppua
eli se polttoaineen varaaja/paineen tasaaja joka on noissa saabin k-jetronic ruiskuissa vakiona, kannattaako se ottaa käyttöön myös megasquirtin kanssa
ainakin se tasais sitä pumpun tuottamaa polttoaine virtaa hieman, joten vois normaali imusarjan paineella toimiva polttoaineen paineensäädin päästä helpommalla.
kyseinen varaaja sijaitsee ruiskusaabissa muistaakseni polttoaine pumpun ja suodattimen välissä.

eli se polttoaineen varaaja/paineen tasaaja joka on noissa saabin k-jetronic ruiskuissa vakiona, kannattaako se ottaa käyttöön myös megasquirtin kanssa

kyseinen varaaja sijaitsee ruiskusaabissa muistaakseni polttoaine pumpun ja suodattimen välissä.