MP-asennukset?

Yleinen jutustelu

Moderator: Masi_K

Village Idiot
Megasquirt aloittelija

MP-asennukset?

Post by Village Idiot »

Sellaista vaan mietin että onko mahdotonta tehdä omaa lokeroa moottoripyöräasennuksia koskeville jutuille kun jokunen käyttäjä sellaistakin tehnyt ja homma taitaa kuitenkin erota autoon asentamisesta jonkin verran? Itsellä ei vielä ole mutta ensi talvena olisi ajatus laittaa mopottimeen squirtti.
Fun Jam
Megasquirttaaja

Post by Fun Jam »

Voisi tulla aika hiljainen osio ainakin vielä, kun ei noita aktiivisempia kirjoittelijoita taida niin paljoa olla...
(voin olla väärässäkin.Moporuuttaajat käsi ylös.)
Toisaalta aika paljon voi soveltaa autopuoleltakin.
Sinäänsä mulla ei ole mitään ideaa vastaan..
matti
Perustajajäsen

Post by matti »

Samalla tekniikalla kummatkin liikkuu pääpiirteisesti? Itse näen tarpeettomaksi, mutta katsotaan jos tulee paljon halukkuutta niin sitten katellaan tarkemmin.
Pug 405 MI16 '89 zZz
Pug 405 SRi '88 zZz
ArttuH
Megajumala

Post by ArttuH »

Matti wrote:Samalla tekniikalla kummatkin liikkuu pääpiirteisesti? Itse näen tarpeettomaksi, mutta katsotaan jos tulee paljon halukkuutta niin sitten katellaan tarkemmin.
Samaa mieltä. Samojen ongelmien parissa molemmissa joutuu puuhailemaan. Ainoa erityisesti mopoja koskeva erityispiirre on mun mielestä niukka tila asennuksille. Mutta ainakin toistaiseksi keskustelua näyttäisi olevan sen verran vähän, että sitä ei kannata turhan päiten jakaa. Menee pian olennaista tietoa ohi silmien.

Mutta kyllähän täällä näyttäisi jonkin verran olevan mopoharrastajia, ainakin muutaman olen huomannut itseni lisäksi :)
Arttu
GSX1100 -85
Fun Jam
Megasquirttaaja

Post by Fun Jam »

Voidaanhan tietysti tehdä käytäntö, että aiheen otsikossa mainitaan jollain tapaa, että kyseessä on mopoon tehtävä viritelmä. Tai ainakin tekstissä.Tosin tällä foorumilla ei vielä tule niin nopeasti uutta juttua, etteikö suurinta osaa ehtisi selaamaan, jos haluaa..
Voishan tietysti avata aiheen, missä jokainen mopomies saisi esitellä luomuksensa ja teknisiä ratkaisujaan(tai laitaa linkin kotisivuilleen). Olisi varmaan kyllä mielenkiintoista vertailla luomuksia.. :shock:
Ja tonne Mini-MS extra-juttuun tuolla toisessa osiossa saa kyllä mielellään laittaa omat kommenttinsa/mielipiteensä, jos sellaisia tulee.
Fun Jam
Megasquirttaaja

Post by Fun Jam »

Karkaspa mopo käsistä..
Eli kun noita virittelette, niin kannattaa varoa, varsikin mopoilla, ettei kaasu hirtä kiinni.
Kokeilin viiden maissa miltä tuntuu ajaa liikenne-ympyrän läpi autojen välistä toista sataa ja siitä puitten väliin parkkiin.
Etuputket solmuun, mustelmia, 7 tikkiä leukaan, kypärä osui puuhun, sen verran, että buranaa turvittiin. Onneksi tajusin nostaa per...ttä ennen äkkipyssää, ettei osunu munat tankkiin... :lol:
Guest

Post by Guest »

Fun Jam wrote:Karkaspa mopo käsistä..
Eli kun noita virittelette, niin kannattaa varoa, varsikin mopoilla, ettei kaasu hirtä kiinni.
Kokeilin viiden maissa miltä tuntuu ajaa liikenne-ympyrän läpi autojen välistä toista sataa ja siitä puitten väliin parkkiin.
Etuputket solmuun, mustelmia, 7 tikkiä leukaan, kypärä osui puuhun, sen verran, että buranaa turvittiin. Onneksi tajusin nostaa per...ttä ennen äkkipyssää, ettei osunu munat tankkiin... :lol:
eikö sulla oo kytkintä? tai virta-avainta?
-Kalle-
Megasquirttaaja

Post by -Kalle- »

Tai tappokatkaisijaa? :shock:
-Kalle-
Jan1
Megasquirt aloittelija

Post by Jan1 »

No voi perskule, onneks ei käyny pahemmmin :(
Sami
Megasquirttaaja

Post by Sami »

Hirttikö sulla kaasu kiinni ihan mekaanisesti vai oliko toi Megasquirtista johtuva homma?
Fun Jam
Megasquirttaaja

Post by Fun Jam »

Ihan mekaaninen juttu.

Tää juttu on vähän pitkä mut liitetään tähän ennenkuin tulee mitään reikäpää-pomperi juttuja...

karkaskohan mopo käsistä...
Eilen ajelin kotiinpäin bussin perässä ja kun bussi meni pysäkille niin tietysti avasin vähän happea. Ei oikeen jaksanu vääntää niin alhaalta, kun oli melkeen kävely vauhti ja kakkonen päällä. Annoin lisää happea ja tuumasin, jotta kyllähän se siitä lähtee ja lähtihän se ihan mukavasti. Kun saavutin taajamaliikenteeseen soveltuvan nopeuden ja aloin höllätä kaasua, totesin, että kaasu oli hirttänyt kiinni. Ei mitään paniikkia, tökkäsin koneen tappokatkaisijaa ja aloin jarruttaa. Eturenges lukkoon ja kone puskee vaan.. Mitä vitt...
Katkaisija ei jäänytkään pohjaan ja näin ollen kone jenkaa kakkosella jo hyvinkin tehokkaalla keirros alueella. Sitten olkoikin olla jo sen verran tärinää, että katkaisijaan oli vaikeampi osua, mutta osuinpa kuitenkin. Tässä vaiheessa saavuin liikenne ympyrään eli kiertoliittymään ja vauhtia lienee vähän toista sataa, autoja pyörii muutana, mutta sattuipa sopiva rako, kun en onnistunut osumaan yhteenkään...
Sainpa jopa vähän himmattua vauhtia, kun mustaa vanaa jäi etusesta puolikkaan ympyrän verra, ettenkuin pyörineni aloitin ilmalennon hiekkaiselle työmaalle. Tuuria oli siinäkin, että samana aamuna oli paikalle tuotu puita istutettavaksi ja puut oli pakattu alapäästään sellaisiin suuriin multa pusseihin, joikin etunen sitten upposi ja tuli olosuhteisiin nähden pehmeä stoppi, kuitenkin sen verran äkänen, että lensin stongan päälle kaksin kerroin. Takamusta ehtisin nostaa sen verran, että ei munat lyöny tankkiin, mutta 5cm alavistoon, niin ois miehisyys roikkunut jarrunestesäiliön nurkassa. Kypärä osui puuhun päänsäryn arvoisesti ja jostain tuli leuan alle 7 tikin arvoinen suorite. Muuten selvittiin mustelmilla. Jos niitä puskia ei ois ollu, niin seuraava vaitoehto ois ollu rautatietä reunustava aita, mutta ei siitä sen enempää...
Niin ja pyörä...
Luonnollisesti etuputket uusiksi, muovi hilppeitä, eli mittaristo ja etuloksu, lampun kehikko (lamppu jäi ehjäksi vaikka osui puuhun, ei ne ihan huono ostos ollutkaan.)ja putkien kannake tuli takamuoveista läpi. Niin ja se lähes uusi, itse kasaan harsittu jalkatappi :p jäi sinne multakasaan.

Tätä kai kutsutaan sellaiseksi kantapää jutuksi, tänään alotellaan korjaukset ja kohta taas baanalle. (jos niistä etupumpuista saa kalut viel.)

Hermittaako?
Ei. Edellytykset olis ollu taas päästä lehtiin tai muuten vaan johonkin kurjempaan, mutta parin tunnin sairaala reissulla ja pikku oikomisilla selvittiin, eli nema probs.
Sami
Megasquirttaaja

Post by Sami »

Ok, tossahan olis ollut ainekset ihan "oikeasti" pahaan kaatumiseen, onneksi ei kuitenkaan käynyt kummallekaan ton pahemmin. Ei muuta kun taas vehkeet kasaan ja radalle.
jarkkoscosworth
Megasquirt aloittelija

Post by jarkkoscosworth »

minkä hintaisia nuo läppärungot on romiksella ollu kun olette ostelleet?
ilmeisesti isoja vaihteluita ainakin pyynneissä?
jossain näin että joku oli ostanut gsxr:n läppärungot mutta nyt ei pistänyt silmään.
ArttuH
Megajumala

Post by ArttuH »

jarkkoscosworth wrote:minkä hintaisia nuo läppärungot on romiksella ollu kun olette ostelleet?
ilmeisesti isoja vaihteluita ainakin pyynneissä?
jossain näin että joku oli ostanut gsxr:n läppärungot mutta nyt ei pistänyt silmään.
No, kun puolitoista vuotta sitten etsiskelin itselleni osia, niin hinnoissa oli tosiaan reippaasti vaihtelua. Halvimmat olisi ollut Suzukin XN800 turbosta, 120€ suuttimien kanssa, taisivat olla 28-milliset. Hayabusan 44-milliset olisi maksanu 500€ ilman suuttimia. Ostin sitten Kawa GPZ1100:n 34-milliset läppärungot, suuttimet, pumpun ja paineensäätimen 300€ hintaan. Tuttu oli ostanut samanlaiset läpät ja suuttimet 150€:lla samoihin aikoihin.
Arttu
GSX1100 -85
-Kalle-
Megasquirttaaja

Post by -Kalle- »

ArttuH wrote:No, kun puolitoista vuotta sitten etsiskelin itselleni osia, niin hinnoissa oli tosiaan reippaasti vaihtelua. Halvimmat olisi ollut Suzukin XN800 turbosta, 120€ suuttimien kanssa, taisivat olla 28-milliset. Hayabusan 44-milliset olisi maksanu 500€ ilman suuttimia. Ostin sitten Kawa GPZ1100:n 34-milliset läppärungot, suuttimet, pumpun ja paineensäätimen 300€ hintaan. Tuttu oli ostanut samanlaiset läpät ja suuttimet 150€:lla samoihin aikoihin.
Jahas!
Jos noi tosiaan on noissa hinnoissa :shock: niin voin myydä 2002 vuosimallisen GSX-R 1000:n läppikset.

Sisältää: Suuttimet, TPS-anturi, GSX-R:n alkuperäinen MAP-anturi, toisioläppien servomoottori ja suuttimien johtosarjan. Niin ja läppiksien koko on 42 mm.

Hinta vain 550 € / tarjous.

Kuviakin voin lähettää.
-Kalle-
Fun Jam
Megasquirttaaja

Post by Fun Jam »

Mä ostin juur tollaset kikserin läpättimet ilman MAP:ia ja servomoottoria (joita ei tarvii) 400€ ja joku oli huutanut ebaysta vähän yli 200€. Eikä johtunut niistäkään toi kaasun hirttäminen :lol:
Sami
Megasquirttaaja

Post by Sami »

Sama vika, ostin omat -01 GSXR 1000 läppärungot täydellisenä, rahteineen ~220€.. Eli kannattaa katella niitä esim. Jenkeistä ja sitten just sieltä Ebaysta.
-Kalle-
Megasquirttaaja

Post by -Kalle- »

Fun Jam wrote:Mä ostin juur tollaset kikserin läpättimet ilman MAP:ia ja servomoottoria (joita ei tarvii) 400€ ja joku oli huutanut ebaysta vähän yli 200€. Eikä johtunut niistäkään toi kaasun hirttäminen :lol:
No meillä siitä oli keskustelua tuolla .org:n puolella. Jenkeistä nuo meikäläisen kilkkeet on hankittu, mutta kaikkihan on kaupan jos joku vaan maksaa. :lol:
-Kalle-
Fun Jam
Megasquirttaaja

Post by Fun Jam »

Onkos muiden mopoissa samaista ongelmaa..
Kun tyjäkäynniltä läppää luukut auki, niin kone yskäisee, ikäänkuin ruutta ei oikein ehtisi mukaan. Mulla on vapaavirtaustötteröt, eli paine imusarjassa varmaan laskee niin nopeesti, ettei ruisku ehdi mukaan.
Onko joku säätö jolla tuon saisi pois(esim joku acceleration enrichmenteistä), vai koudummeko elämään tuon kanssa? Jäi sen verran toi säätö kesken, eikä nyt pääse kokeilemaankaan. :lol:
-Kalle-
Megasquirttaaja

Post by -Kalle- »

Saattaa johtua siitä että kun läpät avataan nopeasti niin ilman virtausnopeus tippuu äkisti siinä läpän kohdalla. Moottorissa käytetään ilmamassan hitautta tai liike-enegiaa hyväksi niin että pidetään imuventtiiliä auki vielä kun mäntä nousee imutahdin jälkeen ylöspäin ja samalla seos virtaa sylinteriin päin omalla liike-energiallaan. Jos virtausnopeus tippuu kun läpät avataan niin ilmamassa menettää energiaa ja saattaa virrata jopa takaisin päin sylinteristä. Varsinkin jos on tiukemmat venttiilien ajoitukset.

Tähän voisi auttaa pidempi imusarja tai tässä tapauksessa imukaulat, pienemmät läppärungot tai pidemmät kiihdytyssuppilot. Noilla saa ilmamassan virtausnopeutta -> energiaa kasvatetua. Tai sitten laittamalla löysemmät nokat tai laitat ne Suzukin alkuperäiset toisioläpät paikalleen niihin läppärunkoihin ja kehittelet niille Megaan ohjauksen. (Voisin olla kiinnostunut. :D) Tämän ongelman takia sellaisia moottoripyörissä käsittääkseni käytetään.

Tällaista olen itsekseni miettinyt ja arvellut että näin siinä voisi käydä. Olisko jollakulla jotain muuta ideaa?
-Kalle-
Benkku
Megajumala

Post by Benkku »

Fun Jam wrote:Kun tyjäkäynniltä läppää luukut auki, niin kone yskäisee, ikäänkuin ruutta ei oikein ehtisi mukaan. Mulla on vapaavirtaustötteröt, eli paine imusarjassa varmaan laskee niin nopeesti, ettei ruisku ehdi mukaan.
Onko joku säätö jolla tuon saisi pois(esim joku acceleration enrichmenteistä), vai koudummeko elämään tuon kanssa? Jäi sen verran toi säätö kesken, eikä nyt pääse kokeilemaankaan. :lol:
Paine imusarjassa nousee ja täten myös 'massa virtaus' kasvaa avatessasi läpän/läpät. Täytös siis paranee eli seos todennäköisesti menee hetkeksi laihalle.

Kiihdytysrikastukseen vaikuttavia parameterejä säätämällä ja mahdollisesti myös muita parametrejä muokkaamalla ongelma korjattavissa.

Toinen vaihtoehto on muuttaa VE kartaston interpolointi speed density tyyppisestä Alpha N tyyppiseksi toisinsanoen kuormitustieto MAP anturi säätöisestä kaasuläpän potentiometriin.
TVH
Perustajajäsen

Post by TVH »

Benkku wrote:
Fun Jam wrote:Kun tyjäkäynniltä läppää luukut auki, niin kone yskäisee, ikäänkuin ruutta ei oikein ehtisi mukaan. Mulla on vapaavirtaustötteröt, eli paine imusarjassa varmaan laskee niin nopeesti, ettei ruisku ehdi mukaan.
Paine imusarjassa nousee ja täten myös 'massa virtaus' kasvaa avatessasi läpän/läpät. Täytös siis paranee eli seos todennäköisesti menee hetkeksi laihalle.

Kiihdytysrikastukseen vaikuttavia parameterejä säätämällä ja mahdollisesti myös muita parametrejä muokkaamalla ongelma korjattavissa.

Toinen vaihtoehto on muuttaa VE kartaston interpolointi speed density tyyppisestä Alpha N tyyppiseksi toisinsanoen kuormitustieto MAP anturi säätöisestä kaasuläpän potentiometriin.
Jep, kiihdytysrikastuksia säätämällä (toimii vähän kuin kaasuttimen kiihdytyspumppu) homman saa toimimaan. Yskähtely on merkki liian pienestä rikastuksesta ja kun rikastusta on liikaa, kone reagoi kaasuun laiskasti.

Käsittääkseni läppärunkojen kanssa alpha-n olisi tosiaan parempi, todelliset syyt tähän osaa kertoa joku muu (Benkku...) paremmin.
205 GTi 1.6 Microsquirt v3 (36-1,wheel decoder,hukkakipinä)
ArttuH
Megajumala

Post by ArttuH »

TVH wrote: Jep, kiihdytysrikastuksia säätämällä (toimii vähän kuin kaasuttimen kiihdytyspumppu) homman saa toimimaan. Yskähtely on merkki liian pienestä rikastuksesta ja kun rikastusta on liikaa, kone reagoi kaasuun laiskasti.

Käsittääkseni läppärunkojen kanssa alpha-n olisi tosiaan parempi, todelliset syyt tähän osaa kertoa joku muu (Benkku...) paremmin.
Tuon köhimisen saa korjattua tosiaan kiihdytysrikastuksia säätämällä. Muistaakseni kasvatin arvoja vakiolukemista melko reippaasti, ennen kuin kone alkoi reagoimaan kunnolla kaasuun pienillä kierroksilla.

En oikein jaksa uskoa alpha-n-säädön paremmuuteen, ainakaan normaalikäytössä olevassa koneessa. Itse olen tosin käyttänyt ainoastaan speed-density-säätöä, mutta en ainakaan ole huomannut siinä mitään periaatteellista ongelmaa. Epäilen alpha-n:n toimivuutta normaaliajossa lähinnä siksi, että suhteellisen isoilla läppärungoilla saa alakierroksilla täydet MAP-arvot hyvin pienellä (<10%) kaasun avauksella. Eli kone on täydellä kuormituksella jo 10% kaasulla, eikä kaasun lisääminen muuta tilannetta enää mitenkään. Jos säätö perustuu kaasun asentoon MAP:n sijaan, on tässä tapauksessa melko hankalaa saada konetta toimimaan kunnolla alakierroksilla, kun käytännössä käytettävissä on ainoastaan TPS:n väli 0-10%. Kartasta loppuu resoluutio aika äkkiä. Jossain kisakoneessa, joka pyörii jatkuvasti tehokierroksilla tai tyhjäkäynnillä, tuo voikin toimia ihan kohtuullisesti.

Ymmärtääkseni yleisin syy alpha-n:n käyttöön on kireät nokka-akselit, joiden kanssa on lähes mahdotonta saada vakaita MAP-lukemia.
Arttu
GSX1100 -85
Fun Jam
Megasquirttaaja

Post by Fun Jam »

Eli, vänän niinkuin aattelikin.
Täytyy koittaa niitä kiihdytysrikastuksia rukkaa, kun saa ton vehkeen taas liikkumaan. Kone kyllä vääntää hyvin alhaalla, jopa paremmin kuin kaasareilla, heti kun saa sen pakollisen nykäyksen suoritettua. Tämä (nykäys+ parantunut kierros herkkyys) aiheuttaa jopa joskus yllättävää keulan kevenemistä, mitä FJ ei yleensä muuten omaa... :lol:
Fun Jam
Megasquirttaaja

Post by Fun Jam »

En tiedä onko muille käynyt ja oliko kyseessä valmistus virhe, mutta kävi niinkin hassu tapaus, että oli tärissyt purkki sen verran, että yksi transistori meni koivistansa poikki ja pari pyttyä jäi ilman bensaa, joten ei siis kannata asentaa purkkia liian piukkaan..

Kannattaa ottaa huomioon kun asentelette omianne, ettette ole yhtä tyhmiä, kuin minä... :roll:
Mantju
Megasquirt aloittelija

Läppärungot

Post by Mantju »

Moroo kaikille, olen ihan aloitteleva pyörän ruuttaaja ja hommasin juuri ebayn kautta -06 600 gixxerin rungot ilman servomoottoria hintaan 60$. Eli totesin että aikaa kuluttamalla onnistuu kyllä todellakin edullisesti löytämään.
How hard CAN IT BE?!?
ArttuH
Megajumala

Post by ArttuH »

Jep, nykyään noita pyörän läppärunkoja on aika hyvin tarjolla, etenkin ebayssa. Muutama vuosi sitten tilanne oli aika paljon heikompi.
Arttu
GSX1100 -85
Jasu
Kokenut Megasquirttaaja

Post by Jasu »

Tällasen kanssa on hieman tullu painittua...

Ahdasta on, mutta kyllä kaikki osat mukana kulkee..!
Älä tee sitä tänään minkä voit huomenna teettää jollain muulla..!
STuik
Megasquirt aloittelija

Post by STuik »

Terve kaikille. Ensimmäinen postaus ja hirveästi kysymyksiä.

Hirveä ruuttahimo on nyt iskenyt. Foorumia ja manuaalia selatessa into kasvanut ja olen saanut vakuutettua itseni että tämä todella on tehtävissä. :) Perusasiat on jotakuinkin hallussa mutta muutamat seikat kaipaisivat hieman lisätietoa.

Eli ruiskutuksen kohteena on 660cc Yamaha FZR. Itse megaksi olen ajatellut hankkia Megasquirt I 2.2 rakennussarjan tilattuna DiyAutoTunelta. Olen saanut sellaisen käsityksen että tuolla I prossalla pärjää hyvin, kun tarkoituksena ei ole kuin ohjata ruiskutusta ja ehkä sytkää joskus myöhemmin. Onko mitään syytä sijoittaa esim mega II purkkiin? Samasta paikasta hankin Innovate LC-1 lambdan ja GM:n lämpöanturit. TPS tulee varmaanki motonetistä jostain autosta.

Suunnitelmissa olisi tehdä vakioista 32mm alipainekaasareista ruiskurungot sorvaamalla kaiken ylimääräisen pois ja tukkimalla aukot. Luistit on tarkoitus poistaa, jolloin jolloin kaasareihin jää vain läpät. Onko mitään syytä miksi vanhoista kaasareista ei saisi tehtyä toimivaa ruiskurunkoa? Suuttimet olisi tarkoitus sijoittaa heti kaasareiden jälkeen imukauloihin.

Olen kyllä katsellut ruiskurunkoja muista pyöristä, mutta FZR:n hankala imukaulojen jako ja rungon kapeus rajaavat lähes kaikki ruiskurungot pois.

Bensapumpusta vielä sen verran, että onko tietoa soveltuuko jonkin auton Pa-pumppu erityisen hyvin mp-käyttöön? Vaatimuksena tietysti pieni virrankulutus ja koko.
ssss
Megasquirt aloittelija

Post by ssss »

STuik wrote:Terve kaikille. Ensimmäinen postaus ja hirveästi kysymyksiä.

Hirveä ruuttahimo on nyt iskenyt. Foorumia ja manuaalia selatessa into kasvanut ja olen saanut vakuutettua itseni että tämä todella on tehtävissä. :) Perusasiat on jotakuinkin hallussa mutta muutamat seikat kaipaisivat hieman lisätietoa.

Eli ruiskutuksen kohteena on 660cc Yamaha FZR. Itse megaksi olen ajatellut hankkia Megasquirt I 2.2 rakennussarjan tilattuna DiyAutoTunelta. Olen saanut sellaisen käsityksen että tuolla I prossalla pärjää hyvin, kun tarkoituksena ei ole kuin ohjata ruiskutusta ja ehkä sytkää joskus myöhemmin. Onko mitään syytä sijoittaa esim mega II purkkiin? Samasta paikasta hankin Innovate LC-1 lambdan ja GM:n lämpöanturit. TPS tulee varmaanki motonetistä jostain autosta.

Suunnitelmissa olisi tehdä vakioista 32mm alipainekaasareista ruiskurungot sorvaamalla kaiken ylimääräisen pois ja tukkimalla aukot. Luistit on tarkoitus poistaa, jolloin jolloin kaasareihin jää vain läpät. Onko mitään syytä miksi vanhoista kaasareista ei saisi tehtyä toimivaa ruiskurunkoa? Suuttimet olisi tarkoitus sijoittaa heti kaasareiden jälkeen imukauloihin.

Bensapumpusta vielä sen verran, että onko tietoa soveltuuko jonkin auton Pa-pumppu erityisen hyvin mp-käyttöön? Vaatimuksena tietysti pieni virrankulutus ja koko.
MS1 pärjää hyvin. Itse jättäisin alipaineluistit paikalleen, jos säilytät alkuperäisen ilmaboksin. Jos et niin kannattaa ehkä poistaa ne, esim. eräissä R6 ruiskurungoissa on alipaineläpät. Näyttävätkin ihan samoilta kuin alipainekaasuttimet.

Kuva http://img14.photobucket.com/albums/v41 ... P09133.jpg

Olisi yksi boschin normaali ulkoinen ruiskupumppu käytetty 30e.
Post Reply