MS3Pro Ultimate ongelma

Megasquirt III spesifiset jutut

Moderator: Masi_K

Post Reply
NiceMan
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 406
Joined: Thu Dec 09, 2010 23:18
Location: Helsinki
Contact:

MS3Pro Ultimate ongelma

Post by NiceMan »

Onko kellään tullut vastaan että jostain syystä ecu haluaa ilman syytä rikastaa seosta ?
Auto toimi jo pitkään hienosti, tyhjänkäynillä suutin aukiolo aika on 2.0ms noin mutta nyt ecu on keksinyt että se pitääkin olla 2.4ms ilman syytä ja tämä tuottaa sen että kone käy rikkaalla ja syö tulppia aamupalaksi...
Asetuksiin ei ole koskettu, ajettu talliin ja seuraavana päivänä tuli tämä...

Laturi on ainut joka on vaihdettu uuteen mutta testattu vanhallakin ja ongelma on ja pysyy...
Deadtimea muuttamalla saa arvon kohdalle mutta kyseessä on bensa/metanoli härveli niin sitä ei tahdo tehdä että täydellä kaasulla vetäessä mene laihalle tai jotain...
RiceRacing Team - Säätämistä jo useamman vuoden.
https://www.theniceman.com/coppermine/
https://www.facebook.com/PikkiS-112502032715453/
Isä 05.09.2011 23:17 51cm 3376g
Isä 02.03.2016 17:06
Masi_K
Megajumala
Posts: 1981
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: MS3Pro Ultimate ongelma

Post by Masi_K »

Sitäkö ei saa jäämään logiin että eka olisi 2.0 ja sitten yhtä-äkkiä 2.4 ? Vai onko se vaan heti 2.4 kun starttaa tai kone lämpeää ?
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
NiceMan
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 406
Joined: Thu Dec 09, 2010 23:18
Location: Helsinki
Contact:

Re: MS3Pro Ultimate ongelma

Post by NiceMan »

Masi_K wrote: Sat Aug 07, 2021 6:56 Sitäkö ei saa jäämään logiin että eka olisi 2.0 ja sitten yhtä-äkkiä 2.4 ? Vai onko se vaan heti 2.4 kun starttaa tai kone lämpeää ?
Näkyy arvo TS:ssä suoraan realiajassa eli aikaisemmin oli noin 2.0 mutta jostain syystä nyt yhtäkkiä tarjoaakin 2.4ms niin vetää paksuksi, tuolla koneella huomaa kun menee paksuksi.

Varmaan logiin jää kaikki arvot, pitää katsoa jos saan käsiin sellaisen login...

Edit: eli autolla ajettu tänä kesänä muutamat kisat, käyty cruisaa etc... yksi ilta auto talliin, seuraavana päivänä "vika" päällä eli aikaisemmin toimi ongelmitta ennen tätä... Asetuksia ei ole muutettu etc...
RiceRacing Team - Säätämistä jo useamman vuoden.
https://www.theniceman.com/coppermine/
https://www.facebook.com/PikkiS-112502032715453/
Isä 05.09.2011 23:17 51cm 3376g
Isä 02.03.2016 17:06
Masi_K
Megajumala
Posts: 1981
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: MS3Pro Ultimate ongelma

Post by Masi_K »

Tuommoisessa ei liene käytössä lambdan takaisinkytkentä. Joten jotain on eri kuin ennen. Noin pieni muutos pw ssä tarkoittaa hyvin pientä muutosta niissä mistä lasketaan pw muodostuminen. Jos laturin vaihto takaisin ei auttanut ja latausjännite on ihan sama kuin ennenkin niin onko moottorin alipaine täsmälleen sama kuin ennen ? Onko tps jännite ihan sama kuin ennen ?
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
NiceMan
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 406
Joined: Thu Dec 09, 2010 23:18
Location: Helsinki
Contact:

Re: MS3Pro Ultimate ongelma

Post by NiceMan »

Ei oo lambda kytkentää, seos on tosi paljon rikkaampi, ennen lambda 0.9 nyt 0.6-0.7 ajossa
RiceRacing Team - Säätämistä jo useamman vuoden.
https://www.theniceman.com/coppermine/
https://www.facebook.com/PikkiS-112502032715453/
Isä 05.09.2011 23:17 51cm 3376g
Isä 02.03.2016 17:06
NiceMan
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 406
Joined: Thu Dec 09, 2010 23:18
Location: Helsinki
Contact:

Re: MS3Pro Ultimate ongelma

Post by NiceMan »

Saatin laina ecu testiin johon ajettiin omat asetukset ja saman tekee eli vetää rikkaalle, Total correction menee 96% kun kone täysin lämmin ja luonollisesti meinaa tukehtua kun lykkää kieroksista riippuen 20-50% lisää kakkua bensa puolella.
Viikonlopuna tulossa kisat niin RegFuelia muuttamalla saa bensapuolen korjattua joten vika korjataan säätämällä ja seurataan tilannetta miten kehittyy jatkossa vetääkö jossain vaiheessa laihalle.

Onko tässä mitään järkeä: Mitattiin siis 12v molemmilla ecuilla...

Can you check the voltage on the ECU-to-injector wires with the key on and engine off, and injectors unplugged? This should read 24 to 26 volts on the MS3Pro Ultimate - see this link for why.

https://www.ampefi.com/inside-ms3pro-ul ... ld-driver/

If you get 0 or 12 volts, contact us at support@diyautotune.com directly.
RiceRacing Team - Säätämistä jo useamman vuoden.
https://www.theniceman.com/coppermine/
https://www.facebook.com/PikkiS-112502032715453/
Isä 05.09.2011 23:17 51cm 3376g
Isä 02.03.2016 17:06
Masi_K
Megajumala
Posts: 1981
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: MS3Pro Ultimate ongelma

Post by Masi_K »

Prooo ssa suuttimia taidetaan ? ohjata kovemmalla jännitteellä. Tai ainakin jännitepiikit taidettiin vetää ylös kovempaan jännitteeseen. Niin mä se oon tulkinnut. Mut oon todnäk väärässä. Siihen tuo kuitenkin viittaa.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Jürgen
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 169
Joined: Thu Apr 01, 2010 15:10
Location: Mylsä

Re: MS3Pro Ultimate ongelma

Post by Jürgen »

NiceMan wrote: Sat Aug 07, 2021 19:21 eli autolla ajettu tänä kesänä muutamat kisat, käyty cruisaa etc... yksi ilta auto talliin, seuraavana päivänä "vika" päällä eli aikaisemmin toimi ongelmitta ennen tätä... Asetuksia ei ole muutettu etc...
Kyllä tää mielestäni kuitenkin viittaa siihen että joku anturi antaa virheellistä arvoa tms., ei kai se purkki nyt ihan ittekseen rupea muuttelemaan mitään arvoja :shock: esim. nostamaan suuttimien ohjausjännitettä...
Tinakoneen tuunaaja
Turbiini
Megajumala
Posts: 508
Joined: Sun May 01, 2005 22:26
Location: Alavus

Re: MS3Pro Ultimate ongelma

Post by Turbiini »

Bensan paineanturi käytössä? näyttääkö se oikein?
NiceMan
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 406
Joined: Thu Dec 09, 2010 23:18
Location: Helsinki
Contact:

Re: MS3Pro Ultimate ongelma

Post by NiceMan »

Turbiini wrote: Mon Aug 09, 2021 15:26 Bensan paineanturi käytössä? näyttääkö se oikein?
Vain metanoollille ja sehän ei vaikuta tuohon suutin aukiolo aikaan...
RiceRacing Team - Säätämistä jo useamman vuoden.
https://www.theniceman.com/coppermine/
https://www.facebook.com/PikkiS-112502032715453/
Isä 05.09.2011 23:17 51cm 3376g
Isä 02.03.2016 17:06
NiceMan
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 406
Joined: Thu Dec 09, 2010 23:18
Location: Helsinki
Contact:

Re: MS3Pro Ultimate ongelma

Post by NiceMan »

Jürgen wrote: Mon Aug 09, 2021 14:54
NiceMan wrote: Sat Aug 07, 2021 19:21 eli autolla ajettu tänä kesänä muutamat kisat, käyty cruisaa etc... yksi ilta auto talliin, seuraavana päivänä "vika" päällä eli aikaisemmin toimi ongelmitta ennen tätä... Asetuksia ei ole muutettu etc...
Kyllä tää mielestäni kuitenkin viittaa siihen että joku anturi antaa virheellistä arvoa tms., ei kai se purkki nyt ihan ittekseen rupea muuttelemaan mitään arvoja :shock: esim. nostamaan suuttimien ohjausjännitettä...
Ainut anturi joka muuttaa on moottorin lämpötila anturi ja kaikki muut compensoinit/muutos jutun on poistettu käytöstä.
RiceRacing Team - Säätämistä jo useamman vuoden.
https://www.theniceman.com/coppermine/
https://www.facebook.com/PikkiS-112502032715453/
Isä 05.09.2011 23:17 51cm 3376g
Isä 02.03.2016 17:06
NiceMan
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 406
Joined: Thu Dec 09, 2010 23:18
Location: Helsinki
Contact:

Re: MS3Pro Ultimate ongelma

Post by NiceMan »

Masi_K wrote: Sun Aug 08, 2021 21:23 Prooo ssa suuttimia taidetaan ? ohjata kovemmalla jännitteellä. Tai ainakin jännitepiikit taidettiin vetää ylös kovempaan jännitteeseen. Niin mä se oon tulkinnut. Mut oon todnäk väärässä. Siihen tuo kuitenkin viittaa.
Näin tuolla mainitaan, laitoin supportiin emailia joten katsotaan mitä vastaavat... Voisiko 2 eri boxsissa olla sitten sama vika...
RiceRacing Team - Säätämistä jo useamman vuoden.
https://www.theniceman.com/coppermine/
https://www.facebook.com/PikkiS-112502032715453/
Isä 05.09.2011 23:17 51cm 3376g
Isä 02.03.2016 17:06
NiceMan
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 406
Joined: Thu Dec 09, 2010 23:18
Location: Helsinki
Contact:

Re: MS3Pro Ultimate ongelma

Post by NiceMan »

Don't worry, your English is a lot better than my second language, and that's German, so it wouldn't be much help here. :)

This definitely sounds like a 26 volt power supply. Do you have anything I can use to look up the ECUs to confirm they are under warranty?

In the meantime, you can have it work OK by adjusting injector dead time - drivability at low pulse widths will be worse, but you're not in danger of breaking anything further.

Matt Cramer
DIYAutoTune Support

On 8/9/2021 1:16 PM, Juha Lindblom wrote:
>
> We have Race car whit MS3Pro Ultimate, last summer its works nice, this summer make like 3-4 race and no problem, Car drive in street too and its works nice, Its use gasoline and methanol and MS3 change fuel whit boost level.
> Now its come one problem, possible small but we not find where or why...
> Car works nice and one day drive she back to garage, no problem, next day go to garage and start motor happend at motor run rich and when look whit TS we see in idle fuel injector open time is 2.4ms and before its 2.0ms and we not find why its start make that in one night when she sleep in garage, any setup not change in MS3.
> Only what change is altenator to new but test old one too and not change opentime up or down.
> All sensors show right measures(Temp etc...)
> So anyone has any mind what happend ?
>
> Its run rich now at its eat spark plugs and we have no panic but 2 day later has one race...
> And sorry my English, normal i speak Finnish.
>
> Car is in different city tham me now so i have no logs just now.
>
> ***
>
> We get one answer to this allready another place:
>
> Can you check the voltage on the ECU-to-injector wires with the key on and engine off, and injectors unplugged? This should read 24 to 26 volts on the MS3Pro Ultimate - see this link for why.
>
> https://www.ampefi.com/inside-ms3pro-ul ... ld-driver/
>
> If you get 0 or 12 volts, contact us at support@diyautotune.com directly.
>
> *We test and its come 12v out...*
>
> ***
>
> This does sound like an issue with the 26 volt power supply. The car will still run like this but you will need to adjust the dead time to compensate, and can end up with having trouble with control at very low pulse widths.
>
> ***
>
> Full topic is hire:
>
> https://www.msextra.com/forums/viewtopi ... 17#p573717
>
> We get 12v so we have problem in MS3 Ecu and how it can fix if its real problem ?
>
> Juha Lindblom from Finland
RiceRacing Team - Säätämistä jo useamman vuoden.
https://www.theniceman.com/coppermine/
https://www.facebook.com/PikkiS-112502032715453/
Isä 05.09.2011 23:17 51cm 3376g
Isä 02.03.2016 17:06
Turbiini
Megajumala
Posts: 508
Joined: Sun May 01, 2005 22:26
Location: Alavus

Re: MS3Pro Ultimate ongelma

Post by Turbiini »

NiceMan wrote: Mon Aug 09, 2021 19:26
Turbiini wrote: Mon Aug 09, 2021 15:26 Bensan paineanturi käytössä? näyttääkö se oikein?
Vain metanoollille ja sehän ei vaikuta tuohon suutin aukiolo aikaan...
Kyllä mulla ainakin vaikuttaa jos paine on alle asetetun pyrkii ecu korjaamaan sitä pulssia kasvattamalla.
NiceMan
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 406
Joined: Thu Dec 09, 2010 23:18
Location: Helsinki
Contact:

Re: MS3Pro Ultimate ongelma

Post by NiceMan »

Turbiini wrote: Tue Aug 10, 2021 4:47
NiceMan wrote: Mon Aug 09, 2021 19:26
Turbiini wrote: Mon Aug 09, 2021 15:26 Bensan paineanturi käytössä? näyttääkö se oikein?
Vain metanoollille ja sehän ei vaikuta tuohon suutin aukiolo aikaan...
Kyllä mulla ainakin vaikuttaa jos paine on alle asetetun pyrkii ecu korjaamaan sitä pulssia kasvattamalla.
Mistä ecu sen paineen tietää kun sitä ei sille kerrota ?
RiceRacing Team - Säätämistä jo useamman vuoden.
https://www.theniceman.com/coppermine/
https://www.facebook.com/PikkiS-112502032715453/
Isä 05.09.2011 23:17 51cm 3376g
Isä 02.03.2016 17:06
Post Reply