CR500AF EFI jääratapyörä
Moderator: Masi_K
-
- Megajumala
- Posts: 1167
- Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
- Location: Pohjois-Karjala
Re: CR500AF EFI jääratapyörä
Laita 2nd triggerille sunttivastus. Ohjeet on mm. microsquirtin manuaalissa.
Re: CR500AF EFI jääratapyörä
Auttako se shunttivastus noihin virheliipaisuihin? Ykkösanturille se juotettiin jo aiemmin käyttöön koska alkoi pätkimään yli 8000rpm.
Re: CR500AF EFI jääratapyörä
Löysin netin syövereistä seuraavan keskustelun : http://www.msextra.com/forums/viewtopic ... 01&t=57241
Siinä neuvottiin kytkemään VR anturin miinus suoraan maihin eikä megan vr inputtiin. Kokeilin tätä ja vaikutti lupaavalta. Sain ekan kerran synkan kohdalleen. Onkohan tuo nyt oikeasti hyvä noin ja miksi näin toimii mutta oikealla kytkennällä ei?

Siinä neuvottiin kytkemään VR anturin miinus suoraan maihin eikä megan vr inputtiin. Kokeilin tätä ja vaikutti lupaavalta. Sain ekan kerran synkan kohdalleen. Onkohan tuo nyt oikeasti hyvä noin ja miksi näin toimii mutta oikealla kytkennällä ei?

Re: CR500AF EFI jääratapyörä
Ömm. Maissahan se kuuluukin olla se miinus? Se mua onkin aina hämännyt etenki tuon oman modulen kanssa kun siinä käsketään hall signaali tunkea vr input miinukseen. Se on mulla niin lujaa maissa et enempää ei voi olla. Tietääkseni vr input miinus pinni menee piirilevylläkin suoraan anturimaihin?
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Re: CR500AF EFI jääratapyörä
Kappas. Niin onkin. Module vaikka on yhtä pieni yms, on tuolta osin erillainen. Siinä menee suoraan maihin.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Re: CR500AF EFI jääratapyörä
Onkos siinä modulessa sitten käytetty sitä vanhempaa piiriä tulkkaamaan anturi signaali 0-5v kantiksi?
Re: CR500AF EFI jääratapyörä
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Re: CR500AF EFI jääratapyörä
Taas kerran on pientä vastoinkäymistä. Lohkot on palasina jo ties monennenko kerran. Käynnistyspolkinsysteemistä katkesi sellainen ohjainlevy mikä irroittaa hammastuksen kun poljin nostetaan takasin ylös. Huomasin että poljin nousi epänrmaaliin asentoon ja meni jumiin. Koppa auki ja palanen tippui lattialle. No ajattelin että ei paha uusi osa paikalleen. Siinä samassa huomasin että lohko on halki vaihdelaatikon toisioakselin laakeripesästä sylinteriin päin.
Katselin että aika heikosti saa enää lohkoa. Nekin paikat missä vielä oli ehkä myynnissä olivat nostaneet hintaa reilusti. Nyt ei taida auttaa muu kuin keksiä jostain iso tukku rahaa ja ostaa billet lohkot.

Katselin että aika heikosti saa enää lohkoa. Nekin paikat missä vielä oli ehkä myynnissä olivat nostaneet hintaa reilusti. Nyt ei taida auttaa muu kuin keksiä jostain iso tukku rahaa ja ostaa billet lohkot.
Re: CR500AF EFI jääratapyörä
Nyt olisi taas uudet lohkot tilattu. Tällä kertaa tulee australiasta 6061 billet lohkot. Odotellessesa olisi keksittävä tuo toisen anturin ongelma kuntoon. Jotenkin tuntuu että tuolla vr anturi ja MAX9926 piirin yhdistelmällä on mahdoton saada tuota toimimaan riittävällä varmuudella. Olisikohan mitenkään mahdollista toteuttaa sellainen että vaihtaisi kakkosanturin hall anturiksi ja kytkisi sen suoraan prossulle ohi tuon max piirin? Ykkösanturin kohdalla taitaisi onnistua opto inputin kautta mutta ei kakkosanturille.
Re: CR500AF EFI jääratapyörä
Hall-anturin käyttämisen pitäisi olla mahdollista ilman mitään ylimääräisiä modauksia. Itse en ole käytännössä kokeillut, mutta manuskan mukaan ja noin teoriassa pähkien pitäisi toimia: http://www.useasydocs.com/theory/vr.htmTommiT wrote: Mon Nov 20, 2017 21:13 Olisikohan mitenkään mahdollista toteuttaa sellainen että vaihtaisi kakkosanturin hall anturiksi ja kytkisi sen suoraan prossulle ohi tuon max piirin? Ykkösanturin kohdalla taitaisi onnistua opto inputin kautta mutta ei kakkosanturille.
Eli anturin signaali ylösvedon kanssa VR+ inputtiin ja VR- jätetään kellumaan.
Arttu
GSX1100 -85
GSX1100 -85
Re: CR500AF EFI jääratapyörä
Joo noinhan se menee siis normaalisti. Se ei vaan poista edelleenkään sitä ongelmaa että max piiri adaptive tresshold putoaa startatessa perustilaan ja tällöin pienikin jännitteenmuutos tulkitaan liipaisuksi. Näin ollen jos johtoihin indusoituu hiemankin jotain häiriötä sen 85ms jälkeen tulee virheliipaisu. Jos koko max piirin pystyisi ohittamaan ja käyttäisi hall anturia ongelma poistuisi.
Re: CR500AF EFI jääratapyörä
Hmm. Oletko kokeillut hall-anturin kanssa? Noin ulkomuistista piirin toimintaa muistellen tuossa hall-kytkennässä negatiivinen inputti kelluu 2,5V nurkilla ja anturilta tuleva signaali on 0/5V. Eli tuossa olisi se 2,5V virhemarginaalia vaikka piirin threshold olisikin nollassa. Kun taas VR-anturin kanssa starttihetkellä molemmat inputit ovat nollassa, jolloin tosiaan melko pienelläkin häiriöllä saa aikaan virheliipaisun.
Mutta tämä tosiaan ulkomuistista, voi olla, että olen väärässä.
VR-piirin ohitus onnistuu kyllä pienellä kolvailulla jos muu ei auta. En nyt muista Microsquirtin leiskaa, että olisiko tuossa joku kohtuullisen helppo ohitusmahdollisuus vai meneekö vähän haastavammaksi askarteluksi. Tehtävissä joka tapauksessa.
Mutta tämä tosiaan ulkomuistista, voi olla, että olen väärässä.
VR-piirin ohitus onnistuu kyllä pienellä kolvailulla jos muu ei auta. En nyt muista Microsquirtin leiskaa, että olisiko tuossa joku kohtuullisen helppo ohitusmahdollisuus vai meneekö vähän haastavammaksi askarteluksi. Tehtävissä joka tapauksessa.
Arttu
GSX1100 -85
GSX1100 -85
Re: CR500AF EFI jääratapyörä
Noniin nyt on ihmetelty ja kolvailtu. Päätin ottaa nyt kuitenkin varman päälle ja ohittaa sen max piirin. Menin ecun kanssa kaverin luokse jolta onnistuu onnistuu melkein mikä vain. Hän muokkasi niin että nyt hal anturin signaali menee ohi max piirin. Piiriltä nostettiin prossulle lähtevä eli 5 jalka irti ja hal signaali syötettiin R67 vastukselle. Sen vastuksen hän kuitenkin taitaa vielä vaihtaa pienemmäksi koska se on häiriöiden kannalta parempi. Ei vaan sillä hetkellä ollut hollila sopivaa vastusta.
Samalla keikalla modattiin HC-05 bt lähetin ecun sisälle. Eipähän enää tarvii viritellä sitä ulkoista moliskoa ja sille erillistä virtaa.
Seuraavaksi täytyy valmistaa se hal anturi. Kaverilta löytyi sihenkin ratkaisuksi allegron hallikainen. Täytyy vaan vielä koneistaa sille alumiinista runko johon upottaa liimalla piirin ja magneetin kiinni.
Posti toi jotain mukavan kiiltävää piristämään tätä ankeutta ja pimeyttä.

Samalla keikalla modattiin HC-05 bt lähetin ecun sisälle. Eipähän enää tarvii viritellä sitä ulkoista moliskoa ja sille erillistä virtaa.
Seuraavaksi täytyy valmistaa se hal anturi. Kaverilta löytyi sihenkin ratkaisuksi allegron hallikainen. Täytyy vaan vielä koneistaa sille alumiinista runko johon upottaa liimalla piirin ja magneetin kiinni.
Posti toi jotain mukavan kiiltävää piristämään tätä ankeutta ja pimeyttä.

Re: CR500AF EFI jääratapyörä
Noniin nyt ois tas pitkästä aikaa mopo kasassa. Joka hommassa on ollut viivästyksiä. Vaihdoin vielä varulta uuden kiertokangen. Sekään ei tietenkään ole ihan helppo juttu koska hondan akselissa on päällä peltikuoret joten prässääminen vaati erikoistyökalut. Eikä akselia voi oikoa lyömällä suoran kupeeseen. Tietenkään sopivia työkaluja ei ollut kellään joten nekin piti tehdä itse. Akselista tuli lopulta todella hyvä ja heittoa jäi alle 0.01mm








Re: CR500AF EFI jääratapyörä
Eipä tietenkään kaikki mennyt tästä eteepäinkään putkeen. Aloin kasaamaan konetta ja osien pesun jälkeen huomasin että käynnistyspolkimen välitysratas on halki monesta kohtaa. Tarkempien tutkimuksien jälkeen havaitsin että kytkinkellossakin on juuri silmin havaittava halkeama yhden hampaan pohjalta. Myös käynnistyspolkimen akseli oli mutkalla. Osien saanti näihin alkaa olemaan aika kiven alla joten taas meni aikaa että tarvittavat osat oli kädessä. Lista tämän remontin yhteydessä vaihdetuista osista alkaa olemaan aika pitkä:
-Lohkot
-Kiertokanki
-Kytkinkello
-Käynnistyspolkimen akseli
-Käynnistyksen välitysratas
-Vaihdepolkimen akseli
-3kpl vaihderattaita
-lisäksi kaikki laakerit, pultteja, holkkeja, tiivisteet, stefat jne...

-Lohkot
-Kiertokanki
-Kytkinkello
-Käynnistyspolkimen akseli
-Käynnistyksen välitysratas
-Vaihdepolkimen akseli
-3kpl vaihderattaita
-lisäksi kaikki laakerit, pultteja, holkkeja, tiivisteet, stefat jne...

Re: CR500AF EFI jääratapyörä
Koneen mekaanisen värkkäilyn ohessa tuusailin kampuralle sitä hal anturia. Tein anturin rungon jyrsimällä alumiinista. Sisälle upotin magneetin ja päälle HAL piiri.





Pyöritin magneettoa pyöydällä porakoneella tuossa pohjalevyn päällä niin että käämien tilalla oli sorvattu muoviholkki keskittämässä. Oskiloskoopilla kun katsoin niin signaalit tuli hienosti molemmlta antureilta. Nyt kone on kasassa ja sähköt paikallaan. Periaatteessa kaikki pitäisi olla kunnossa. Mopo starttirullille. Tulppa pois ja nipparilla runkoa vasten. Triggerikulman tarkastus ajoituslampulla kohdalleen.
Kampuran signaalit tulee hienosti ja heti kun ekan kerran tulee pulssi hal anturilta kone saa synkan kohdalleen eikä lost sync erroria enää tule

Tulppa kiinni koneeseen. Taas alkoi ongelmat. Ihan sama pyörittääkö konetta rullilla vai polkaisemalla. Kokeilin vaihtaa tulppaa, siirtää johtoja kauemmaksi tulpasta, vuorasin foliota tulpan ja ecun/johtojen väliin. Ei auta. Kumma juttu kun jos moottori pyörii tasaisesti tulppa irrallaan kaikki on kunnossa mutta tulpan ollessa koneesa ja moottorin pyöriessä vaikeammin kaikki sekoaa. Sen huomasin että välillä kun sain koneen pyörimään kaasupohjassa startatessa kovempaa ja tasaisemmin häiriöitä ei ollut. Kuitenkin jos konetta pyörittää tulppa runkoa vasten niin signaalit ovat siistit riippumatta pyörintänopeudesta.







Pyöritin magneettoa pyöydällä porakoneella tuossa pohjalevyn päällä niin että käämien tilalla oli sorvattu muoviholkki keskittämässä. Oskiloskoopilla kun katsoin niin signaalit tuli hienosti molemmlta antureilta. Nyt kone on kasassa ja sähköt paikallaan. Periaatteessa kaikki pitäisi olla kunnossa. Mopo starttirullille. Tulppa pois ja nipparilla runkoa vasten. Triggerikulman tarkastus ajoituslampulla kohdalleen.
Kampuran signaalit tulee hienosti ja heti kun ekan kerran tulee pulssi hal anturilta kone saa synkan kohdalleen eikä lost sync erroria enää tule

Tulppa kiinni koneeseen. Taas alkoi ongelmat. Ihan sama pyörittääkö konetta rullilla vai polkaisemalla. Kokeilin vaihtaa tulppaa, siirtää johtoja kauemmaksi tulpasta, vuorasin foliota tulpan ja ecun/johtojen väliin. Ei auta. Kumma juttu kun jos moottori pyörii tasaisesti tulppa irrallaan kaikki on kunnossa mutta tulpan ollessa koneesa ja moottorin pyöriessä vaikeammin kaikki sekoaa. Sen huomasin että välillä kun sain koneen pyörimään kaasupohjassa startatessa kovempaa ja tasaisemmin häiriöitä ei ollut. Kuitenkin jos konetta pyörittää tulppa runkoa vasten niin signaalit ovat siistit riippumatta pyörintänopeudesta.


Re: CR500AF EFI jääratapyörä
Puolasta töpseli irti ja tulppa paikalleen. Myös silloinkin sync erroria kun moottorin nopeus muuttuu nopeasti?
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Re: CR500AF EFI jääratapyörä
Laitetaas vihdoinkin päivitystä. '
Tässä projektissa on ollut muuttujia kuten erään elokuvan digiboxin ostossa. Tilanne on kuitenkin nyt se että mopo on taas käynnissä. Lopulta Kaikkien ongelmien syyksi paljastui bensapumppu joka käynnistyessään teki järkyttäviä häiriöitä jotka mega tulkkasi liipaisuksi. Kävin hakemassa kaverilta tietokoneeseen liitettävän picon oskun lainaan ja sillä tutkin molempien asentoanturien signaaleja. Bensapumppu lähtee noin yläkuolokohdassa käyntiin ja silloin anturien signaaleissa näkyi pahoja piikkejä. Otin bensapumpun johdot skooppiin ja niissä oli ihan järkyttäviä häiriöpiikkejä kun pumppu lähti pyörimään. Ratkaisn ongelman laittamalla pumpun johtoihin 1700uf konkan.
Kampiakselilla on nyt VR anturi lukemassa 24 hammasta ja itse tehty HALL anturi nollaavaa nappulaa. Näille vedin kaikki johdot uusiksi kunnon kaapeleilla. Samalla muutin MAX9926 piirin kytkennän alkuperäiseksi. Tutkin piirin datascheetiä ajatuksella ja huomasin että vaikka joissain lähteissä muuta väitetään siellä on sisäinen 2.5V referrenssijännite joka on käytössä sen 85ms jälkeen kun piiri putoaa pois adaptiiviselta vertailujännitteeltä. Muutin myös hallin syöttöjännitteen 5V tasosta 12V.

Mekaanisella puolella värkkäilin kanteen puolipuristimen. Ostin moottorisahan puolipuristimen mutta totesin sen liian pieneksi kanaviltaan ja liian herkäksi menemään kiinni. Purin ventiilin, muokkasin kanavia suuremmiksi ja sorvasin varren ohuemmaksi. Venttiilin varrella on ura ja jousitetut kuulat jotka pitävät venttiilin kiinni asennossa. Tuon uran lisäksi sorvasin pienennän uran jotta venttiili pysyy paremmin auki. Hyvin tuntuisi pelittävät. Kanavien koneistaminen kanteen olikin sitten haastavampi juttu. Sitä ei voinut porata suoraan vaan jouduin tekemään kaksi mutkaa. Lisäksi koneistin palotilan ja ulkokuoren väliin O-renkaalle uran. Toivotaan että se pitää. Nyt kone on oleellisesti kevyempi polkaista. Aiemmin moottori pyörähti yleensä vain yhden kierroksen. Nyt kaksi tai jopa kolme. Tää mutos olisi pitänyt tehdä jo ihan alkuunsa. Silloin vain tuntui jotenkin liian vaikelta tuohon VHM kanteen sen asennus.




Päivitin itsellekin uuden oskun tuon vanhan museokapineen tilalle. Nyt on mukava tutkailla kun on nykyaikainen nelikanavainen. Tää olisi pitänyt vaan ostaa jo vuosia sitten. Olisi säästynyt monelta harmilta...

Bensapumpun käynnistyminen näkyy vieläkin HALL signaalissa koska jostain syystä jännitteet notkahtaa yllättävän paljon kun pumppu lähtee päälle. Täytyy seuraavaksi kokeilla vaihtaa akun liitin RC puolen akkujen liittimeksi.

Tässä projektissa on ollut muuttujia kuten erään elokuvan digiboxin ostossa. Tilanne on kuitenkin nyt se että mopo on taas käynnissä. Lopulta Kaikkien ongelmien syyksi paljastui bensapumppu joka käynnistyessään teki järkyttäviä häiriöitä jotka mega tulkkasi liipaisuksi. Kävin hakemassa kaverilta tietokoneeseen liitettävän picon oskun lainaan ja sillä tutkin molempien asentoanturien signaaleja. Bensapumppu lähtee noin yläkuolokohdassa käyntiin ja silloin anturien signaaleissa näkyi pahoja piikkejä. Otin bensapumpun johdot skooppiin ja niissä oli ihan järkyttäviä häiriöpiikkejä kun pumppu lähti pyörimään. Ratkaisn ongelman laittamalla pumpun johtoihin 1700uf konkan.
Kampiakselilla on nyt VR anturi lukemassa 24 hammasta ja itse tehty HALL anturi nollaavaa nappulaa. Näille vedin kaikki johdot uusiksi kunnon kaapeleilla. Samalla muutin MAX9926 piirin kytkennän alkuperäiseksi. Tutkin piirin datascheetiä ajatuksella ja huomasin että vaikka joissain lähteissä muuta väitetään siellä on sisäinen 2.5V referrenssijännite joka on käytössä sen 85ms jälkeen kun piiri putoaa pois adaptiiviselta vertailujännitteeltä. Muutin myös hallin syöttöjännitteen 5V tasosta 12V.

Mekaanisella puolella värkkäilin kanteen puolipuristimen. Ostin moottorisahan puolipuristimen mutta totesin sen liian pieneksi kanaviltaan ja liian herkäksi menemään kiinni. Purin ventiilin, muokkasin kanavia suuremmiksi ja sorvasin varren ohuemmaksi. Venttiilin varrella on ura ja jousitetut kuulat jotka pitävät venttiilin kiinni asennossa. Tuon uran lisäksi sorvasin pienennän uran jotta venttiili pysyy paremmin auki. Hyvin tuntuisi pelittävät. Kanavien koneistaminen kanteen olikin sitten haastavampi juttu. Sitä ei voinut porata suoraan vaan jouduin tekemään kaksi mutkaa. Lisäksi koneistin palotilan ja ulkokuoren väliin O-renkaalle uran. Toivotaan että se pitää. Nyt kone on oleellisesti kevyempi polkaista. Aiemmin moottori pyörähti yleensä vain yhden kierroksen. Nyt kaksi tai jopa kolme. Tää mutos olisi pitänyt tehdä jo ihan alkuunsa. Silloin vain tuntui jotenkin liian vaikelta tuohon VHM kanteen sen asennus.




Päivitin itsellekin uuden oskun tuon vanhan museokapineen tilalle. Nyt on mukava tutkailla kun on nykyaikainen nelikanavainen. Tää olisi pitänyt vaan ostaa jo vuosia sitten. Olisi säästynyt monelta harmilta...

Bensapumpun käynnistyminen näkyy vieläkin HALL signaalissa koska jostain syystä jännitteet notkahtaa yllättävän paljon kun pumppu lähtee päälle. Täytyy seuraavaksi kokeilla vaihtaa akun liitin RC puolen akkujen liittimeksi.

Re: CR500AF EFI jääratapyörä
Taas on pariin otteeseen säretty käynnistyspoljinsysteemit. Tätä menoa loppuu jo harvinaiseksi käyvät osat maailmasta. Nyt kun asiaa olen miettinyt ja highspeed loggerin sekä oskun kuvia tutkinut olen tullut siihen tulokseen että kone potkaisee takaisin siinä vaiheessa kun moottori on pysähtynyt puristustahtiin ja pyörähtää takaisin päin. Eli vauhti hidastuu kun paine sylinterissä nousee, sitten pysähtyy juuri ennen yläkuoloa mutta koska koneessa on painetta mäntä lähteekin takaisin alas. Tässä vaiheessa mega ei sitä ymmärrä vaan kuvittelee että kone pyörii edelleen oikeaseen suuntaan ja lätkäisee kipinän kun kuvittelee ennakoksi sen 2-astetta joka on ollut käynnistysennakkona. Moottori onkin menossa alas mahdollisesti kymmeniä asteita. Ei ihme että potkaisee takaisin. Tämä tilennne näkyy välillä siinäkin että second triggeriltä tulee 14-15 hampaan päästä edellisestä triggaus vaikka trikkerikehä on 24-hampainen. Anturi on noin 8 hammasta EYKK.
Alkaa tuntua siltä että näillä eväillä mitä tunerstudio ja mega on tehnyt tuollaisen viissatasen käynnistäminen turvallisesti on aika mahdoton juttu. Periaattessa triggeröinti pitäisi olla niin että second triggerin nappula pitäisi olla niin pitkä että se alkaa ennen alakuoloa ja päättyy hyvin lähellä yläkuoloa. Sitten ohjelmassa olisi niin että koneen ollessa cranking tilassa kipinää ei missään tilaanteessa saa lätkäistä silloin kun trigger on aktivoituneena.
Onko kellään hyviä ideoita asian tiimoilta???
Alkaa tuntua siltä että näillä eväillä mitä tunerstudio ja mega on tehnyt tuollaisen viissatasen käynnistäminen turvallisesti on aika mahdoton juttu. Periaattessa triggeröinti pitäisi olla niin että second triggerin nappula pitäisi olla niin pitkä että se alkaa ennen alakuoloa ja päättyy hyvin lähellä yläkuoloa. Sitten ohjelmassa olisi niin että koneen ollessa cranking tilassa kipinää ei missään tilaanteessa saa lätkäistä silloin kun trigger on aktivoituneena.
Onko kellään hyviä ideoita asian tiimoilta???
Re: CR500AF EFI jääratapyörä
okei, eli periaatteessa sun pitäis saada simuloitua sinne kärjet
niitähän avaa nokka ja jos kone pyörähtää väärään suuntaan, niin kipinääkään ei tule, koska kärjet ei ole "toiminta kohdassa", tuo sun 2nd trigger mietintä oli juuri sitä samaa, mitä itsekkin ajattelin... tietokoneet on juuri tälläisissä asioissa täysiä idiootteja, kun ei ne tajua, että kone on vaihtanut pyörimis suuntaansa, kärki sytkällä taas ongelmaa ei ilmenisi
(pienellä varauksella sytkäennakosta johtuen) mutta siis tuo 2 nd triggeröinin manipulointi voi hyvinkin olla ratkaisu ongelmaan...


ai jaa, tänne saa nyt oikein allekirjoituksenkin 

Re: CR500AF EFI jääratapyörä
Kuinkahan tämän käytännössä saisi tehtyä? Tunerstudiossa ei ole asiaan mahdollisuuksia.Höylä wrote: Tue Mar 27, 2018 17:10 mutta siis tuo 2 nd triggeröinin manipulointi voi hyvinkin olla ratkaisu ongelmaan...
Sinällään erikoista että tähän kickstart hommaan ei ole enempää panostettu koska onhan microsquirt nimenomaan tarkoitettu moottoripyöriin. Mitä netistä lukee juttuja niin ihan samoja ongelmia on ympäri maailmaa. Ratkaisua ongelmaan en ainakaan minä ole löytänyt netin syövereistä.
Re: CR500AF EFI jääratapyörä
itse koodissa vois olla mahdollisuus tehdä asialle jotain, itse en tuollaista kyllä osaisi luultavasti tehdä, kun omat kokemukset on vain ms1 koodin raiskaamisesta... ja siitäkin on jo niin pitkä aika, etten enää muista kaikkea sieltäkään... mutta kaiken järjen mukaan ei pitäis olla mahdoton ajatus saada blokattua kipinä, jos 2 nd trigger "aktiivinen"
ai jaa, tänne saa nyt oikein allekirjoituksenkin 

Re: CR500AF EFI jääratapyörä
Tuo voi kyllä olla aika haastava juttu saada täysin luotettavaksi. Mutta mutta, mitenkähän myöhäisellä ennakolla tuo vielä lähtisi siedettävästi käyntiin? Tuli mieleen, että jos paikottaisi 2nd triggerin kokolailla yläkuolokohtaan ja ykköstriggerin ensimmäinen hammas heti sen jälkeen. Sitten sytkäennakko starttiin sen verran negatiiviselle, että tulisi tuon ensimmäisen hampaan jälkeen. Tällä saisi melko hyvän varmuuden, ettei kone pyörähdä enää taaksepäin 2nd triggerin jälkeen. Vaatisi kyllä varmaan jonkinlaista simulaattoritestausta, että tulokseen uskaltaisi yhtään luottaa.
Tai sitten tuo pitkä 2nd triggeri ja koodin puulostus kuten ehdotettu. Tai sitten sama toiminto ulkopuolisella purkkaelektroniikalla.
Tai sitten tuo pitkä 2nd triggeri ja koodin puulostus kuten ehdotettu. Tai sitten sama toiminto ulkopuolisella purkkaelektroniikalla.
Arttu
GSX1100 -85
GSX1100 -85
Re: CR500AF EFI jääratapyörä
Minä kun en mitään noista koodeista ymmärrä niin miten tuo koodin puukkottaminen tapahtuu? Eli pitää vissiin olla se lähdekoodi eikä pelkästä msextra sivuilta ladatusta firmaware paketista sitä saa takaperoisesti?
Hieman yritin googlettaa ja tutkia mutta en löytänyt ms2 koodia. MSextra sivulta löytyy selkeästi ms3 lähdekoodi eri firmiksille mutta ms2 osiosta ei löydy. Eikö ms2 ole enää avoimen koodin juttu?
Tuli sellainen mieleen että kaikein helpoin tapa kokeilla ratkaista asia voisi olla seuraavanlainen jos vaan joku osaisi puukottaa koodia. Koodissahan on jotenkin määritetty joku aika millä määritetään milloin pudotetaan cranking tila pois päältä jos kone lakkaa pyörimästä. Eli jos edellisestä hampaasta on kulunut x aika katsotaan että kone ei enää pyöri. Jos tämän ajan saisi niin lyhyeksi että kun kone pyörii tarpeeksi hitaasti pudotetaan cranking tila pois päältä. Nyt kun kone meinaa pysähtyä polkaisun päätyttyä ja lähtee pyörimään värään suuntaan kone onkin jo pudotettu pois ckanking tilasta. No sehän palaa tietenkin uudestaan seuraavan hampaan kohdalla mutta sillä ei ole enää väliä koska synkka on hukattu eikä kipinää enää tule väärään aikaan. Kuullostaako järkevältä?
Hieman yritin googlettaa ja tutkia mutta en löytänyt ms2 koodia. MSextra sivulta löytyy selkeästi ms3 lähdekoodi eri firmiksille mutta ms2 osiosta ei löydy. Eikö ms2 ole enää avoimen koodin juttu?
Tuli sellainen mieleen että kaikein helpoin tapa kokeilla ratkaista asia voisi olla seuraavanlainen jos vaan joku osaisi puukottaa koodia. Koodissahan on jotenkin määritetty joku aika millä määritetään milloin pudotetaan cranking tila pois päältä jos kone lakkaa pyörimästä. Eli jos edellisestä hampaasta on kulunut x aika katsotaan että kone ei enää pyöri. Jos tämän ajan saisi niin lyhyeksi että kun kone pyörii tarpeeksi hitaasti pudotetaan cranking tila pois päältä. Nyt kun kone meinaa pysähtyä polkaisun päätyttyä ja lähtee pyörimään värään suuntaan kone onkin jo pudotettu pois ckanking tilasta. No sehän palaa tietenkin uudestaan seuraavan hampaan kohdalla mutta sillä ei ole enää väliä koska synkka on hukattu eikä kipinää enää tule väärään aikaan. Kuullostaako järkevältä?
Re: CR500AF EFI jääratapyörä
Se on noin 2s nyt se aika. Vaihtelee hiukan. Niin ja lähdekoodi on koodipaketissa.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Re: CR500AF EFI jääratapyörä
Hieno projekti!
Tää ei varmaan mitään auta, enkä ole koko viestiketjua lukenut, mutta toteutin oman 1cyl-600cc-4T-Microsquirt-Kickstart-kokoonpanon yhdellä Hall-anturilla ja 12-1 kehällä. Ei ole kertaakaan potkaissut takaisin, mutta en ole tässä parin vuoden aikana paljoa ajellutkaan, lähinnä käynnistellyt välillä ja pöristellyt pihalla.
Tää ei varmaan mitään auta, enkä ole koko viestiketjua lukenut, mutta toteutin oman 1cyl-600cc-4T-Microsquirt-Kickstart-kokoonpanon yhdellä Hall-anturilla ja 12-1 kehällä. Ei ole kertaakaan potkaissut takaisin, mutta en ole tässä parin vuoden aikana paljoa ajellutkaan, lähinnä käynnistellyt välillä ja pöristellyt pihalla.
Re: CR500AF EFI jääratapyörä
Taas on aikaa vierähtänyt ja pärrä ollut sivussa muiden hommien johdosta. Taas kerran tulee kiire jos meinaa näillä jäillä ajaa. Paljon on tullut uusia ideoita mm. 2t koneen loadin määrittämiseen. Nyt näihin hommiin pääsee ihan eri tasolla kiinni koska hommasin tässä syksyllä oman dynon. Kyseessä laite jonka kaverini rakensi itse. Hän ei omilta työkiireiltään ole muutamaan vuoteen paljoa ehtinyt pyörien kanssa touhuamaan. Joskus silloin dynon rakennusvaiheessa sanoin hänelle että jos joskus tämän myyt niin minä ostan. Nyt se päivä koitti.
Dynossa on mahdollisuus ajaa rullalla tai ketjuvedolla. Löytyy myös telman magneettijarru. Jarrun ohjauksen ja ohjelmiston on tehnyt eräs toinen kaverini joten tuki sillä puolen on lähellä. Tällä hetkellä tilan puutteen vuoksi asensin dynon niin että ajan pelkästään ketjuvedolla. Rullalla ajettaessa pärrä tulee toiselle puolen dynoa jolloin laite vie pöytineen todella suuren tilan. Ketjun kanssa ajaminen on muutenkin paljon mukavampaa, tasaisempaa ja mittaus tarkempi.

Vielä täytyy asentaa pakokaasuimuri paikalleen sekä tehdä katosta ohjautangon yläpuolelle laskeutuva teline kahdelle läppärille.
Itse mopo on siinä jamassa mihin keväällä jäin, eli kasassa mutta ei uskalla käynnistää. Softaa pitäisi puukottaa niin että cranking modessa kipinä tulee kiinteästi 2nd triggerin laskevasta reunasta. Eräs kaveri sitä lupasi tutkia mutta ei ole vielä saanut aikaiseksi. Tuon käynnistyksen kun saisi kuntoon niin pääsisi viimeinkin taas itse asiaan.
Löytyisikö täältä sellaista kaveria joka osaisi tuon muutoksen tehdä koodiin?
Tai tietääkö kukaan mistä sellaisen henkilön löytää joka voisi auttaa asiassa?


Vielä täytyy asentaa pakokaasuimuri paikalleen sekä tehdä katosta ohjautangon yläpuolelle laskeutuva teline kahdelle läppärille.
Itse mopo on siinä jamassa mihin keväällä jäin, eli kasassa mutta ei uskalla käynnistää. Softaa pitäisi puukottaa niin että cranking modessa kipinä tulee kiinteästi 2nd triggerin laskevasta reunasta. Eräs kaveri sitä lupasi tutkia mutta ei ole vielä saanut aikaiseksi. Tuon käynnistyksen kun saisi kuntoon niin pääsisi viimeinkin taas itse asiaan.
Löytyisikö täältä sellaista kaveria joka osaisi tuon muutoksen tehdä koodiin?
Tai tietääkö kukaan mistä sellaisen henkilön löytää joka voisi auttaa asiassa?
Re: CR500AF EFI jääratapyörä
Pientä edistystä. Eräs kaveri modasi ohjelmaa ja lähetti sen minulle. Yritin sitten itse kääntä sen Cygwinillä mutta ei onnistunut. Yritin tehdä tämän ohjeen mukaan http://www.msextra.com/forums/viewtopic ... 31&t=62204
Tulee seuraavanalinen virheilmoitus:
käännös keskeytyi.
<builtin>: recipe for target 'ms2_extra_ign_in' failed
make: *** [ms2_extra_ign_in] Error 1
Tulee seuraavanalinen virheilmoitus:
käännös keskeytyi.
<builtin>: recipe for target 'ms2_extra_ign_in' failed
make: *** [ms2_extra_ign_in] Error 1
Re: CR500AF EFI jääratapyörä
Tuo käännös homma ei nyt sitten ota millään onnistuakseen. Alkaa pikkuhiljaa loppumaan huumorintaju. Laitoin jo kyselyä että saisiko virallisia tahoja pitkin apua tähän käynnistysongelmaan tekemällä softaan trigger return ja toothed wheel yhdistelmän mahdolliseksi. Pistin sähköpostia suoraan James Murraylle. Ei ainaakaan vielä ole vastannut.