CR500AF EFI jääratapyörä

Käyttäjien onnistuneita Megasquirt asennuksia

Moderator: Masi_K

TommiT
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 136
Joined: Fri Apr 10, 2009 12:38

CR500AF EFI jääratapyörä

Post by TommiT »

Sen verran hiljaista on ollut täällä projektien puolella jo pitkään että kirjoitetaanpas omasta projektista juttua. Kirjoitan juttua "hieman" jälkikäteen sillä tällä hetkellä pyörällä on ajettu muutamia testilenkkejä mutta aloitetaanpa ensin alusta.

Eli lähtökohtana oli tehdä jääradalle 2T ruiskupyörä. Omistin aiemmin itse tekemän CR500AF pyörän eli laitteen jossa oli yhdistetty vanha CR500 kaksitahti moottori uudempaan -02 CR250 alumiini runkoon. Tällä laitteella ajelin jokusen vuoden yksittäisiä kisoja jääradan SM sarjassa. Yhtenä vuonna en itse päässyt polviongelmien takia ajamaan ja annoin pyörän lainaan sukulaiselleni joka ajoi sillä täyden SM sarjan. Hän johti usempaa kisaa. Kuitenkin aina lähdön loppua kohti vauhti hieman hiipui johtuen siitä että pyörä oli todella raskas ja hankala ajaa varsinkin kun loppua kohti radalle tuli hilettä. Moottorin luonne oli liian repivä. Suorilla kulkua kyllä oli ehkäpä eniten koko sarjan pyöristä mutta mutkaosuuksilla tuli takkiin. Vanhassa viissatasen koneessa ei ole ollenkaan pakoaukonsäätimiä kuten moderneissa moottoreissa joten moottori oli haastava säädettävä ja ajettava. Pienillä kierroksilla täytös on huono ja sitten kun huuhtelu alkaa pelaamaan kunnolla tehoa tulee kerrasta rajusti. Tästä alkoi viriämään mielessä ajatus muuttaa pyörä ruiskutekniikkaan. Sitten ei enää tarvitsisi tuskailla neulojen ja suuttimien kanssa eikä arvailla säätöjä kisassa jossa aamulla voi olla 30-astetta pakkasta ja iltapäivällä nollakeli. Monien mielestä koko projetissa ei ole mitään järkeä. Miksi ihmeessä värkätä vanhan haisevan kaksitahtisen kanssa kun nykynelarin ovat niin helppoja ja nopeita ajaa? No vastauksena olen sanonut että miksi pitää olla samanlainen pyörä kuin muilla? Tylsäähän se on kun kaikki kuullostaa ja näyttää samalta. Helppoahan se on nelarin kanssa mutta ei kaiken pidä olla aina helppoa. Tässä projektissa on monenlaisia mielenkiintoisia juttuja ja uusia asioita opeteltavana. Toki rehellisyyden nimissä omistan itsekkin myös nelarin (Yamaha YZ450F -11) jolla ajan sitten enemmän harjoittelua.

Tuumasta toimeen ja kauppasin vanhan pyörän rullaavana pois ja jätin moottorin itselleni uutta runkoa varten. Tampereen suunnalta löytyi -09 CRF450 rullaava runko josta oli heti uutena otettu moottori mikroautoon. Tämä oli hyvä lähtökohta koska vaikka runko oli jo muutaman vuoden vanha malli se oli kuitenkin täysin ajamaton joten kaikki oli uutta eikä kulunutta. Hondan runko on myös hyvä ajettava ja osat siihen ovat edullisia.

Projekti alkoi moottorin sovituksella runkoon. Suurin homma oli muuttaa runkoa syyläreiden alapuolelta Y-haaran kohdalta jotta pakoputki mahtuisi. Aluksi leikkasin runkoa reilusti jotta kone mahtui paikalleen. Sitten tein pahvista sabluunan uudelle Y-haaralle. Seuraavaksi mallikappale paksusta vanerista. Kun se istui paikalleen piirsin osasta CAD kuvan jonka lähetin erääseen koneistamoon jossa tekivät sen CNC:llä. Itse koneistin moottorinkorvakkeet ja pakoputkelle kiinnitysosia. Tämän jälkeen kaverin luokse joka hitsasi TIC:illä rungon läjään, syyläreihin uusia letkunlähtöjä sekä pakoputkelle kiinnikkeet takahäkkiin.

Image

Image

Image

Image





Sitten miettimään sähköpuolta. Bensapumppu oli helppo rasti koska runkossa oli jo alunperinkin ollut ruiskulla varustettu nelarikone pumppu oli valmiiksi tankissa. Tässä lista lopuista osista:
-Microsquirt 2 V3
-IGN1A puola
-Bosch EV14 670cc suutin
-GM lämpöanturit
-VPV motorsport MAP
-VPV motorsport EGT vahvistin
-Vems laajakaista EGT:llä
-Akku A123 System LIFePo kennoilla tehty
-lataus Trailtech magneetto ja jännitteensäädin
-Honda CRF450 VR anturi
-Honda CRF450 TPS

Microsquirt oli oikeastaan ainut vaihteoehto ecuksi koska kaikki muut olivat liian isoja asennettavaksi tähän pyörään. Myöskin vesitiiveys oli pakollista. Aluksi ajattelin laittaa sytkäksi CDI:n niinkuin pärrissä on tapana olla. Yksikanavaisia vaihtoehtoja tuntui vaan olevan aika huonosti tarjolla ja nekin mitä löysin olivat MOTECin ja muiden kalliiden valmistajien purkkeja. Aikas kookkaitakin olivat asennettavaksi tähän projektiin jossa tilaa ei ole yhtään liikaa. Vilkaisu lompakkoon ja ainakin näin aluksi päätin kokeilla josko tuolla IGN1A puolalla pärjäisi. Paljon kietävissä kaksitahtisissa meinaa helposti tulla puolan latausajan kanssa pulmaa mutta tämä ei kierrä kuin max 10000rpm joten induktiivisella puolla taitaa pärjätä.

Image


MAPin ja EGT vahvistimen ostin VPV Motorracingiltä. Molemmat on CNC koneistetussa alumiinikotelossa ja vesitiiviitä joten käyvät hyvin tälläiseen projektiin. Vuoriston kanssa olen vuosien saatossa jutellut muutamia kertoja ja saanut muutenkin hyviä neuvoja.

Image

Latauksen tein niin että ostin CRF450 nelariin tarkoitetun Trailtechin valmistaman setin jossa magneetto, käämit ja säädin. Magneetto oli siitä kätevä että siinä oli 12-1 triggerihammastus valmiina. Käämit olivat sellaiset jotka tuottivat vakioon verrattuna olikonan se nyt 100w ekstraa valoja varten. Arvelin tässä setissä riittävän latauskyvyn tähän kokoonpanoon. Magneetto ja käämit vaativat kovasti sovittamista koska nelareissa magneetto on tavallaan väärinpäin eli käämit ovat kopassa eivätkä lohkossa kuten vanhoissa. Ratkaisin homman niin että otin CR250 magneetosta navan ja yhdistin siihen nelarin magneeton ulkokehän. Käämeille koneistin alumiinista osan jolla ne istuivat lohkoon. Samaan osaan tuli VR-anturille kiinnike.

Image

Image

Image


Netistä ostin A123Systems LiFePo kennoja joista värkkäilin ilmanputsarikoteloon akun. Samaan tilaan tuli vesitiiviit sulakepesät ja releet. Tilanpuutteen vuoksi mikroreleet laitettiin muoviseen rasiaan josta tulee johdot pihalle. Lopuksi valoin rasian umpeen jotta releet pysyy kuivina ja tinaukset ei irtoa värinästä. Paketti on liitetty AMP Superseal liittimillä johtosarjaan ja jos joku rele hajoaa vaihdan koko sulakeboxin.

Image

TPS anturiksi laitoin hondan anturin koska se on kooltaan mukavan pieni. Autojen anturit tuntuivat olevan järjestään reilusti suurempia ja paksummalle akselille.

Image

Läppärungoksi mietin erilaisia vaihtoehtoja. Tavallinen läpällinen olisi pitänyt olla tämän tehoissessa moottorissa vähintään 50mm. Niin ison kanavan sovittaminen moottorin V-Force läppärunkoon olisi tehnyt kanavan muodosta huonon. CADillä piirtelin vaihtoehtoja ja lopuksi päätin tehdä twinroller mallisen läppärungon. Piirsin siitä karkeat kuvat ja lähetin ne koneistamon suunnittelijalle. Hän piirsi 3D kuvat joiden pohjalta koneistivat varsinaisen rungon, rollerit, toiseen päätyyn välilaipan ja leikkasivat laserilla rattaat. Loput osat koneistin itse manuaalikoneilla. Tyhjäkäynnin säätöön tein rungon alle piirin jossa on nelarin läppärungosta nupista säädettävä kara. Kylmänä nupista vetämällä kanava aukeaa kokonaan ja kierroksen nousee korkeammalle.

Muutamia kuvia rollerin teosta:

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image



Koneistin ison määrän muitakin osia kuten puolan teline, moottorin kiinnikkeitä, moottorin lämpöanturille pesä, eculle teline, suuttimelle teline ja bensalle pikaliittimet.

Image

Johtosarjan teossa oli alkuvaiheessa pari kaveria apuna. Heillä oli vankka kokemus tästä hommasta joten käytin heidän tietämystään hyväksi. Hommassa tuli kuitenkin niin paljon muuttujia ja lisäyksiä jälkeenpäin että nyt tekisin johtosarjan hivenen toisin. Ongelmia aiheutaa se että motocrosspyörässä on tilaa todella vähän joten kaikki osat tulevat lähelle toisiaan. Johtosarja on todella haastava tehdä. Koska kyseessä on kilpapyörä jota puretaan ja kasataan jatkuvasti on johtosarja oltava joiltain osin purettavissa joten moneen paikkaan piti laittaa liittimiä väliin. Itse Ecu on sijoitettu takaiskarin yläpään ja tankin välille. Puola on sylinterin vasemmalla puolella. MAP ja EGT rungon paksussa palkissa vasemman syylärin ilmanohjaimen takana. Ohjaustangon etupuolelle etunumerokilven taakse tein telineen jossa on latauspistokkeelle paikka, moottorinlämmölle varoitusvalo sekä vaihtovalo. Se on lähinnä lähtökiihdytystä varten jolloin muiden pyörien valtava melu haittaa omien kierrosten havainnointia. Ohjaustangossa on virtakytkin sekä tappokatkaisin. Johtosarjoista on vähän unohtunut napsia hyviä kuvia mutta täytyy joku päivä ottaa muutama räpsy.

Seuraavaksi olisi vielä asennettava vaihdepolkimeen shihterin katkaisin ja sille johdotukset. Muuta lisättävää ei tällä erää olekkaan. Johtosarjaan on jo tehty varaus lisäsuuttimelle jos sen joutuu jostain syystä asentamaan. Myös bensalinjassa on valmiiksi paikka josta voi tarvittaessa ottaa lisäsuuttimelle bensan.

Tässä kaikessa on vierähtänyt syystä ja toisesta jo useampi vuosi. Ekat savut ruiskutekniikalla sain viime keväänä mutta sitten tuli katastrofi. Isoilla kierroksilla tuli lost sync ja tätä vikaa korjatessa tuli pieni virhearviointi triggerikulman muuttamisessa ja pyörä pääsi potkaisemaan niin kovaa takaisin että oikean puolen moottori- ja kytkinlohko menivät kappaleiksi. Kesän aikana tilailin uudet osat ja kasasin pyörän uudestaan. Nyt sitten viimeinkin ollaan siinä pisteessä että pyörä käy ja olen sillä jo muutaman pienen testilenkin varovasti ajanutkin. Viikko sitten tein uuden tulpanjohdon ja testailin shunttivastuksen kokoa. Nyt pyörä kiertää puhtaasti 10000rpm asti. Jatkoa jutulle ja varmasti kysymyksiä säätöjä kohtaan seuraa lähiaikoina.

Tässä vielä linkki videoon joka kuvattu hetki ensi käynnistymisen jälkeen viime keväänä. https://youtu.be/DTOXkeDi9R0

Itselläni ei ole aikaisempaa kokemusta megan kanssa kuin yhdestä pienestä MS1 2.2 asennuksesta subaruun vuosien takaa. Säätämisen osalta kokemukseni on lähinnä useiden 4Gen Camaroiden säätämistä ja veljen ahdettua C5 LS1 Corvettea on tullut säädettyä tämä mennyt kesä. Camarot olivat siitä hyvää harjoitusta että niissä käytin MegaLogVieweriä logien tutkimiseen joka auttaa nyt tämän pärräprojektin kanssa. Projektin aikana olen oppinut monia uusia asioita kuten johtosarjojen tekoa ja monia hankalia koneistuksia. Ohessa tuli myös opeteltua alumiinin eloksointia ja niinpä melkein kaikki koneistetut osat tuli eloksoitua. Tässä parit kuvat siitä hommasta:

Image

Image

Image

Image

Lisäilen kuvia ja videoita jahka kerkeän.
Puuhastelija
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 413
Joined: Sun Apr 08, 2012 9:58

Re: CR500AF EFI jääratapyörä

Post by Puuhastelija »

Siistin näköista jälkeä. :)
Masi_K
Megajumala
Posts: 1981
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: CR500AF EFI jääratapyörä

Post by Masi_K »

Hieno on kaasu"läppä".
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
TommiT
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 136
Joined: Fri Apr 10, 2009 12:38

Re: CR500AF EFI jääratapyörä

Post by TommiT »

Tänään tuli laitettua eilen kytketyt vaihtovalo ja moottorin lämmön varoitusvalo ohjelmasta toimintaan. Hyvin pelasivat ja superkirkaat ledit näkyy hyvin.

Sitten otin ecun pöydälle ja meinasin juottaa sen VR anturin shunttivastuksen paikalleen. Tähän asti se kun on ollut kokeilussa johtosarjaan tehdyssä väliaikaisessa välijohdossa. Vastukselle varattu paikka oli kuitenkin niin pieni ja reiät onnettomat ettei tavallinen 1/4W vastus siihen käynyt. Pitääkö siihen olla joku pienmmän mallinen vastus vai kannattaako tuo vastus juottaa ecun littimen pinneihin boxin sisään?
Masi_K
Megajumala
Posts: 1981
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: CR500AF EFI jääratapyörä

Post by Masi_K »

En osaa sanoa millainen microssa paikka on. Mutta mites pienempi 0.17W lankavastus ?
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
TimoS
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 139
Joined: Sun Apr 05, 2009 15:26
Location: Helsinki

Re: CR500AF EFI jääratapyörä

Post by TimoS »

Tai pintaliitosvastus ?
TommiT
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 136
Joined: Fri Apr 10, 2009 12:38

Re: CR500AF EFI jääratapyörä

Post by TommiT »

Masi_K wrote:En osaa sanoa millainen microssa paikka on. Mutta mites pienempi 0.17W lankavastus ?
Luultavasti se on tarkoitettu sellaiselle. Mistäs sellaisia saa kun ei pikaisella googletuksella ottanut silmään?

Kaveri joka tekee työkseen erilaisia elektroniikka laitteita lupas ens viikolla tinata siihen pintaliitosvastuksen kun äsken puhelimessa kyselin neuvoa asiaan.
Masi_K
Megajumala
Posts: 1981
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: CR500AF EFI jääratapyörä

Post by Masi_K »

Vaikka Partcolta.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
TommiT
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 136
Joined: Fri Apr 10, 2009 12:38

Re: CR500AF EFI jääratapyörä

Post by TommiT »

No siellähän niitä näkyi tosiaan olevan. Harmi vaan kun ei ollut sopivia kokoja. Olisi tarvinnut olla 8-10kohm. Googlella kun etsin niin ihmeen huonosti tuli mitään tietoa :shock: No onneksi onnistuu kaverilla juotattaa se pintaliitosvastus eli se ongelma taitaa olla ratkaistu.
ArttuH
Megajumala
Posts: 1246
Joined: Thu Mar 03, 2005 18:50
Location: Tampere
Contact:

Re: CR500AF EFI jääratapyörä

Post by ArttuH »

No nyt on hienon näköistä tekemistä!

Mielenkiintoista kuulla miten säätäminen lähtee sujumaan, 2-tahtisia ruiskuprojekteja kun ei ole mitenkään liiaksi näkynyt. Oliko tuohon tulossa lambda-anturia vai onko säädöt tarkoitus tehdä EGT:n varassa?
Arttu
GSX1100 -85
TommiT
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 136
Joined: Fri Apr 10, 2009 12:38

Re: CR500AF EFI jääratapyörä

Post by TommiT »

Kyllä on asennettu lambdakin. Tosin en sitä vielä käytä vaan säädän ensin EGT:n ja korvakuulon avulla oikealle hehtaarille. Saattaa muuten olla lambda aika lyhyt ikäinen. Molemmat on kytketty megaan eli saan ne logattua sitten kun säätäminen alkaa toden teolla.
TommiT
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 136
Joined: Fri Apr 10, 2009 12:38

Re: CR500AF EFI jääratapyörä

Post by TommiT »

Kysytäänpäs viisaammilta ettei mennä heti perse edellä puuhun. Eli kannattaako VE kartan rakentaminen alkaa tekemään niin että ensin määrittelee AFR karttan ja sitten lähtee rakentamaan VE karttaa AFR errorin mukaan? Sitten kun error lukemat alkaa olla sopivan pieniä himmailee seosta tarvittaessa muuttamalla AFR target karttaa. Vai unohdanko AFR kartan ja pelaan pelkällä VE kartalla? Tässähän ei tule sitten varsinaisen säätämisen jälkeen olemaan lambdaa kiinni eikä tule olemaan open/closed loop toimintoa.

Tässä vajaatahtisen kohdalla minua vaan epäilyttää se että lambda saattaa näyttää pienillä kierroksilla omiaan samaan tapaan kuin moottorissa jossa on rajut nokat ja paljon overlappia. CR500 moottorissa ei ole pakoaukonsäätimiä joten kuvittelisin säätämisen lambdan kanssa olevan hieman haastavaa.

Tässä kuva niistä starttausrullista jolla pyöritin ensin konetta niin että sain anturikulman ja muut cranking asetukset kohdalleen.

Image
Masi_K
Megajumala
Posts: 1981
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: CR500AF EFI jääratapyörä

Post by Masi_K »

Noinhan se tavallaan meneekin aina periaaatteessa. Mutta ei nollasta. Vaan VE kartta on oltava edes sinneppäin oleva että moottori edes käy.VE kartta määrittää polttoaineen määrän ei AFR. Eli generoit sinne ve karttaan arvoja mitkä voisi pitää jollaintavalla paikkaansa. Sitten vaikka teet mielestäsi passelin afr kartan ja koneen käydessä alat tikkaa sitten ve karttaa oikeaksi.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
TommiT
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 136
Joined: Fri Apr 10, 2009 12:38

Re: CR500AF EFI jääratapyörä

Post by TommiT »

Alkaa menemään hermo tuon BT-mokkulan kanssa. En saa sitä millään toimimaan. Liekkö rikkinäinen vai enkö vaan osaa käyttää...

Nyt on keksittävä äkkiä toinen konsti. Saanko liitettyä microsquirtin puhelimeen esim. tollasella piuhalla: http://www.ebay.com/itm/Exsys-EX-1305-M ... SwgkRVS5bI

Vai mikä on järkevin, halvin, helpoin, varmin ja nopein konsti?
Vauhtivaunu
Megajumala
Posts: 1167
Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
Location: Pohjois-Karjala

Re: CR500AF EFI jääratapyörä

Post by Vauhtivaunu »

TommiT wrote:
Vai mikä on järkevin, halvin, helpoin, varmin ja nopein konsti?
Uusi tai käytetty kannettava tietokone jossa on sarjaportti. Vaihtoehtoisesti usb-sarjaportiadapteri clas-ohlsonilta:

http://www.clasohlson.com/fi/USB-sarjap ... in/38-5654

Ps. Mikäs BT-mokkula sulla on? Olen kokeillut tuollaista ja se toimi ainakin ms1:ssä hyvin, eikä asennus ollut kovin vaikeaa, mitä nyt joutui niitä AT-komentoja syöttämään wanhalla läppärillä missä oli kiinteä sarjaportti:

http://www.autotune.fi/tuote/815/blueto ... 2-adapteri
Vika on yleensä asentajassa, ei laitteessa

RTFM!
TommiT
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 136
Joined: Fri Apr 10, 2009 12:38

Re: CR500AF EFI jääratapyörä

Post by TommiT »

Läppäri ei ole vaihtoehto siitä syystä että niin isoa esinettä on aika mahdoton pitää jäärata-ajossa kyydissä. Puhelimeen ois saatava logit talteen ja mielellään langattomasti jos tulee ukolle lähtö pyörän päältä niin ei oo johto sinkeällä :lol:

Alkaa olla jo hieman kiire päästä ajamaan pientä testiä ennen dynoa. Ei viitsi sinne viedä vielä näin karkeasti säädettyä mopoa ja samalla kun ajaa enemmän näkee onko lastentauteja. Logia olisi kuitenkin saatava. Väliaikaisesti toimisi joku johtovirityskin.

Minulla on tälläinen BT-murikka: http://www.vekoy.com/product_info.php?products_id=20898

Sen säätöjä puitiin jo tässä topicissa viewtopic.php?f=7&t=8322
Vauhtivaunu
Megajumala
Posts: 1167
Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
Location: Pohjois-Karjala

Re: CR500AF EFI jääratapyörä

Post by Vauhtivaunu »

TommiT wrote:
Minulla on tälläinen BT-murikka: http://www.vekoy.com/product_info.php?products_id=20898
Sen käyttöön on ohjeet:

http://www.efianalytics.com/products/ma ... _RS232.pdf

Muista että kaapelin ja mokkulan välissä on oltava se "gender changer" ja että mokkulan kyljessä oleva "suunnanvaihtaja" on oikeassa asennossa.
Vika on yleensä asentajassa, ei laitteessa

RTFM!
TommiT
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 136
Joined: Fri Apr 10, 2009 12:38

Re: CR500AF EFI jääratapyörä

Post by TommiT »

Kiitokset Vauhtivaunu tuosta ohjeesta. En ole tuota ennen löytänytkään. Tosin nytkin piti mennä emännän läppärillä efianalyticisin sivuille koska sivut on tehty jotenkin huonosti ja eivät aukea minun koneella. Virustutka on sama kuin eukon koneessa eikä senkään pois ottaminen eikä palomuurinkaan asetukset vaikuta.

Täytyy naputtaa kaikki asetukset tuon ohjeen mukaan ja kokeilla.
TommiT
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 136
Joined: Fri Apr 10, 2009 12:38

Re: CR500AF EFI jääratapyörä

Post by TommiT »

Laitoin asetukset tuon ohjeen mukaan mutta ei toimi vieläkään. Alkaa kyllä menemään hermo...

Täytyy yrittää keksiä jostain oikea piuha kun ei toi langaton nyt lähde pelaamaan.
TommiT
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 136
Joined: Fri Apr 10, 2009 12:38

Re: CR500AF EFI jääratapyörä

Post by TommiT »

Sellainen tuli mieleen että koska minulla on micrsquirt ja sen oma ohjelmointikaapeli niin mullahan ei ole megalta kytketty BT-mokkulaan kuin GRN, Rx ja TX. Virta bt-murikallehan tulee sen kupeesta mini usbista mutta tarviiko vielä kytkeä DB9:sin Vcc:n?
Masi_K
Megajumala
Posts: 1981
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: CR500AF EFI jääratapyörä

Post by Masi_K »

Mulla on kytkettynä käyttöjännite db9-bt muuntimeen jännite db 9 kautta. Mut tosin levy on module ja signaali ttl.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Vauhtivaunu
Megajumala
Posts: 1167
Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
Location: Pohjois-Karjala

Re: CR500AF EFI jääratapyörä

Post by Vauhtivaunu »

TommiT wrote:Sellainen tuli mieleen että koska minulla on micrsquirt ja sen oma ohjelmointikaapeli niin mullahan ei ole megalta kytketty BT-mokkulaan kuin GRN, Rx ja TX. Virta bt-murikallehan tulee sen kupeesta mini usbista mutta tarviiko vielä kytkeä DB9:sin Vcc:n?
Ei tarvi DB9:n kautta Vcc:tä. Mun tekemissä megoissa on samallalailla vain Rx,Tx ja maa ja kuso kulkee tuollaisella palikalla. Ja virta siitä kyljessä olevasta mini-usb:sta.

Millä olet muuten muuttanut sen asetuksia? Kun luin laitteen ohjeita, sain sen käsityksen että pitäisi olla kiinteä sarjaportti että saa ne muutettua oikein. En ole kokeillut mitä tapahtuu jos yrittää USB-muuntimella hommaa kun on aina onnistunut tuolla wanhalla läppärillä, jossa siis kiinteä portti, eikä ole niissä muutamassa palikassa joita olen laittanut, ollut mitään ongelmaa...
Vika on yleensä asentajassa, ei laitteessa

RTFM!
TommiT
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 136
Joined: Fri Apr 10, 2009 12:38

Re: CR500AF EFI jääratapyörä

Post by TommiT »

Eilen pääsin ekan kerran säätämään pyörää dynossa. Sain lainattua kaverin dynoa niin että pääsin itse ajamaan pyörää siinä. Dyno on ollut toista vuotta käyttämättä ja niinpä heti alkuun tuli ongelmia kun dynon tiedonkeruuta hoitavasta tietokoneesta hajosi virtalähde. Onneksi itse dynon sähköjarrun ohjaus toimi joten ajaminen säätäminen onnistui mutta mitään lukemia ja käyriä ei päässyt tutkimaan. No tässä vaiheessa siitä ei oikeastaan ollut yhtään haittaa. Tarkoitus oli ainoastaan testata että kaikki toimii ja ajella VE karttaa karkeasti kohdalleen. Ensin säädin karttaa ihan vaan karkeasti EGT:n ja korvakuulon perusteella. Sitten kun kone veti koko alueen rötäämättä läpi uskalsin laittaa lambdan kiinni pakoputkeen. Mukana oli neljä vuosien saatossa laatikkoon jääneitä käytettyjä lambdoja. Niiden kunto oli hieman kysymysmerkki. Eka lambda toimi hetken ihan hyvin kunnes alkoi pitkissä vedoissa näyttämään 22AFR lukemia. Toinen lambda putkeen ja taas toimii.

Puhaltimissa ei oikein riittänyt jäähdytysteho joten kovin pitkään ei kerrallaan voinut raskaammalla kaasun käytöllä ajella. Tässä vaiheessa olin saanut säädettyä seoksen aika hyväksi alle 50% kaasulla koko kierrosalueelle. Koska aika oli rajallinen päätin lopuksi kokeilla miten autotune toimii. Noin kolmen pikaisen session ja autosäädön jälkeen kartta oli jo yllättävän hyvin kohdallaan ottaen huomioon että vedot jäivät lämpenemisen takia lyhyiksi. Koska data mistä autotune sääti oli vajavaista joutui karttaa smooth toiminnolla hieman siloittelemaan. Moni on tuota autotunea haukkunut mutta tässä tapauksessa se kyllä nopeutti hommaa huomattavasti. Kaukahan tuo on valmiista mutta tästä on sitten hyvä lähteä säätämään tarkemmin.

Huomasin myös että AFR lukema ei aivan täsmää mittarin ja tunerstudion välillä. Pärrässähän on Vemsin Round2 mittari ja tunerstudiossa innovaten lc1 asetukset päällä koska jossain netin syövereissä niiden sanottiin toimivan vemsin kanssa. Tuolle täytyy vissiin tehdä nyt sitten joku custom inc file. Mitenkähän se sitten lie tehdään, täytyy vissiin perehtyä asiaan.

Harmi kun en kiireessä muistanut ottaa yhtään kuvaa tai videota :oops: Pitäisi olla aina joku kaveri mukana hoitamassa sitä puolta. Tosin veikkaan että dynokaveri ei välttämättä tykkää kun alkopuolisia pyörii pajalla... Kyseinen dyno ei ole mikään kaupallinen pulju vaan herran omaan käyttöön hänen itsensä tekemä penkki jossa voi ajaa joko rullalla tai suoraan ketjulla. Säätämistä voi tehdä joko sähköjarrun kanssa tai pelkästään inertialla. Kaikki osat hän on koneistanut, laserleikannut ja hitsannut itse. Ainoastaan jarrun ohjauksen, tiedonkeruun ja ohjemistot on tehnyt toinen paikallinen pellepeloton. Osien tasapainoituksen sain minä hoidettua edellisen työpaikkani kautta josta tuli kaveri paikanpäälle mittareineen puntittamaan. Tälläinen penkki pitäisi olla omassakin tallissa!
Masi_K
Megajumala
Posts: 1981
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: CR500AF EFI jääratapyörä

Post by Masi_K »

Ei mitään inc iä vaan valitset lambdaksi custom sekä syötät siihen aluksi vemsin ilmoittamat seos vs jännite tiedot. Jos vippaa vielä, ni twiikkaa arvoja suuntaan tai toiseen. Toinen vaihtoehto on konffata vemsin näyttöä omalla ohjelmallaan.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
TommiT
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 136
Joined: Fri Apr 10, 2009 12:38

Re: CR500AF EFI jääratapyörä

Post by TommiT »

Juu tutkin jo eilen vemstunella tuon roundin antamat jännitteet eri lambda arvoilla. Täytyy syöttää ne siihen custom asetukseen. Onnistuin vaan äsken saamaan tuon vanhan säätöläppärin aikas sekaisin kun päivitin tunerstudiota ja megalogvieweriä. Nyt ei kumpikaan lähde käyntiin vaan valittaa jostain .jar tiedostosta. Täytyy huomenna jatkaa sen selvittelyä...
TommiT
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 136
Joined: Fri Apr 10, 2009 12:38

Re: CR500AF EFI jääratapyörä

Post by TommiT »

No nyt on lambdan arvot kohdallaan tunerstudiossa. Täytyy perehtyä EGT anturin calibrointiin koska jostain syystä en nyt enää muista yhtään miten olen ne joskus vuosi sitten asetellut. VPV:n egt vahvistimen mukana tuli aika tarkat datat sen antamasta jännitteestä eri lämpötiloilla.

Tein crankin asetuksiin hienosäätöjä. Kylmänä tuntuu ettei ole kovin nuuka bensan määrästä kunhan vaan saa tarpeeksi. Lämpöisenä jos saa liian vähän kakkua meinaa potkia takaisin ja välillä sutkauttaa putkessa. Jos taas liikaa niin ei vaan lähde käyntiin. Yllättävän nuuka bensan määrälle. Nyt kuitenkin lähtee aika kivasti tulille.

Suuttimen ajoitusta kokeilin säädellä ja paikallaan tuntui parhaalta kun suihkutuksen aloitus oli noin 240-astetta JYKK:n. Täytyy sitten dynossa hakea tarkemmin kohdalleen ja luultavasti tehdä ajoitukselle kartta.

Moottori tuntuu näin paikallaan kaasuttelussa käyvän hieman paksullaan ja savuttaa. Lambda kuitenkín näyttää ihan ok seosta. Vai käyköhän tässä nyt niin että lambda näyttää laihempaa seosta kun todellisuus on samaan tapaan kuin isolla ovelapilla varustettulla nokalla nelari koneessa? Dynossa taas kun oli kuormaa niin kone kävi puhtaammin ja vastasi hyvin kaasuun. Vai onko tämä vaan ominaisuus TPS pohjaisessa säädössä että kun ei ole kuormaa kone käy paksullaan?

Soittelin jo dynoaikaa toiseen dynoon mutta vielä ei lyöty päivämäärää lukkoon.
ArttuH
Megajumala
Posts: 1246
Joined: Thu Mar 03, 2005 18:50
Location: Tampere
Contact:

Re: CR500AF EFI jääratapyörä

Post by ArttuH »

Hyvin paljon mahdollista, että lambda näyttää enemmän tai vähemmän mitä sattuu palamattoman seoksen takia. Mihin kohtaan putkea anturi on sijoitettu?

TPS-pohjaisen säädön ei pitäisi olla sen herkempi kuormituksen vaihteluille kuin MAP-pohjaisenkaan. Voiskohan tässä olla kyse pakoputken ja pakokaasujen lämpötilasta? Kuulemma tuo vaikuttaa aika paljon koneen hengitykseen ja sitä myöten säätöihinkin. Luultavasti tuossa putken lämmössä on aika huomattava ero jos kaasutellaan vapaalla paikallaan tai vedetään dynossa kuorma päällä. MSextra-foorumilla yksi tietäjä on omien testailujensa perusteella kovasti sitä mieltä, että 2-tahtista on aika mahdoton saada kunnolla säädettyä ilman ilmamassamittaria. Toisaalta eipä noissa tehdastekoisissa ruisku-2-tahtareissa taideta juuri käyttää ilmamassamittareita.
Arttu
GSX1100 -85
TommiT
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 136
Joined: Fri Apr 10, 2009 12:38

Re: CR500AF EFI jääratapyörä

Post by TommiT »

ArttuH wrote:Hyvin paljon mahdollista, että lambda näyttää enemmän tai vähemmän mitä sattuu palamattoman seoksen takia. Mihin kohtaan putkea anturi on sijoitettu?
Anturi on pakoputken paksuimmassa kohdassa sijoitettuna putken yläpuolelle. Eräs heppu joka on säätänyt paljon 2T pyöriä dynossa neuvoi tekemään anturille oman pesän. Anturi on kuulemma muuten todella lyhyt ikäinen. Oma pesä jatkaa anturin keston moninkertaiseksi. Elikkäs hitsasin putkeen tavallisen lambdamutterin. Siihen sorvasin anturille jatkoholkin josta on putkeen ainoastaan 4mm reikä. Sitten holkin yläosaan hitsasin jarruputkinipan josta pätkä jarruputkea alas moottorin kuvetta pyöten. Täytyy ottaa kuva systeemistä kun seuraavan kerran käyn tallilla.

Jos kyseessä olisi joku muu kuin jääratapyörä MAF olisi kyllä varmasi hyvä mutta minun tapauksessa se ei ensinkään mahtuisi mihinkään ja toisekseen se tuskin tykkää jäähileestä :lol:

Meni hermot sen bluetooth murikan kanssa ja tilasin uuden samanlaisen. Laitoin paramatrit kohdalleen ja heti lähti homma toimimaan! Kiitti vaan sille kaverille joka sen edellisen myi ehjänä minulle! :evil:

EGT anturille tein myös custom asetukset mukana tulleen datan mukaan. Ainakin huoneen lämmössä näytti oikein. Edellisilläkin asetuksilla huoneen lämmössä arvot olivat oikein mutta dynovedoissa näytti minusta jotenkin uskomattoman korkeita lukemia vaikka Lambda näytti rikasta. Mistä tuo Tunerstudio repii vakiona nuo EGT asetukset? Yritin hieman etsiskellä jotain iniä tai vastaava missä ne olisi mutta ei osunut silmään.
ArttuH
Megajumala
Posts: 1246
Joined: Thu Mar 03, 2005 18:50
Location: Tampere
Contact:

Re: CR500AF EFI jääratapyörä

Post by ArttuH »

Ok, tuossa kohdassa anturille ei enää pitäisi päätyä putkessa resonoivaa tuoretta seosta. Tuosta erillisestä pesästä oli joskus juttua VPV:n kanssa kun ihmettelin kuinka lambda toimii 2t-koneessa. Kuulemma tosiaan parantaa kestoa paljon. Tuota jarruputkea vaan en ihan nyt ymmärtänyt?

En nyt varsinaisesti tarkoittanutkaan ehdottaa MAF:in käyttämistä :wink: Lähinnä koitin sanoa, että 2t-koneen kanssa säätöjä ei välttämättä saa toimimaan ihan täydellisesti kaikissa tilanteissa. Tai edes yhtä hyvin kuin nelitahtisissa yleensä.

Paljonko EGT näytti dynossa? Mun kokemuksien mukaan EGT:n absoluuttisiin lukemiin ei kannata kiinnittää turhan paljoa huomiota. Ne vaihtelee aika reippaasti tapauksesta toiseen riippuen anturin mallista, sijoituksesta jne. Eli enemmänkin kannattaa seurailla muutoksia. En ole koskaan penkonut mistä Tunerstudio hakee EGT:n oletusasetukset, mutta olettaisin niiden tulevan .ini:stä. Joka tapauksessa kalibroinnin pitäisi toimia ihan vaan syöttämällä arvot TS:ään. En tosin ole koskaan kunnolla tarkistanut tuota skaalan yläpään kalibrointia. Lähinnä vaan pitänyt anturia liekissä yhtä aikaa yleismittarin termoparin kanssa ja katsonut, että molemmat näyttävät suunnilleen samaa. Peukalosääntönä oranssina hehkuva anturi on noin 900C :)
Arttu
GSX1100 -85
TommiT
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 136
Joined: Fri Apr 10, 2009 12:38

Re: CR500AF EFI jääratapyörä

Post by TommiT »

ArttuH wrote:Ok, tuossa kohdassa anturille ei enää pitäisi päätyä putkessa resonoivaa tuoretta seosta. Tuosta erillisestä pesästä oli joskus juttua VPV:n kanssa kun ihmettelin kuinka lambda toimii 2t-koneessa. Kuulemma tosiaan parantaa kestoa paljon. Tuota jarruputkea vaan en ihan nyt ymmärtänyt?
Näin siis veto päällä isommilla kierroksilla kun pakoputken sykkeet toimivat hyvin. Tässä moottorissa ei ole pakosäätimiä joten pienillä kierroksilla suuri pakoaukon aukioloaika sotkee huuhtelua. Tilanne taitaa olla vähän sama kuin nelitahtisessa jossa todella jyrkkä nokka jossa paljon overlappia.

Jarruputken idea on siinä että anturin pesän kautta kiertävä pakokaasu menee sitä kautta pyörän alle ja näin ei likaa moottoria ja kuskin lahjetta. VPV minullekkin tämän systeemin neuvoi

ArttuH wrote: En nyt varsinaisesti tarkoittanutkaan ehdottaa MAF:in käyttämistä :wink: Lähinnä koitin sanoa, että 2t-koneen kanssa säätöjä ei välttämättä saa toimimaan ihan täydellisesti kaikissa tilanteissa. Tai edes yhtä hyvin kuin nelitahtisissa yleensä.
Joo en sitä luullutkaan. Kaksitahtinen on kyllä varmasti todella haastava säädettävä koska kuormitus ja sylinterin täytösaste on hankala määrittää pelkän kaasunasennon ja kierrosten perusteella. Pakoputken toiminta ja lämpö vaikuttaa niin paljon.
ArttuH wrote: Paljonko EGT näytti dynossa? Mun kokemuksien mukaan EGT:n absoluuttisiin lukemiin ei kannata kiinnittää turhan paljoa huomiota. Ne vaihtelee aika reippaasti tapauksesta toiseen riippuen anturin mallista, sijoituksesta jne. Eli enemmänkin kannattaa seurailla muutoksia. En ole koskaan penkonut mistä Tunerstudio hakee EGT:n oletusasetukset, mutta olettaisin niiden tulevan .ini:stä. Joka tapauksessa kalibroinnin pitäisi toimia ihan vaan syöttämällä arvot TS:ään. En tosin ole koskaan kunnolla tarkistanut tuota skaalan yläpään kalibrointia. Lähinnä vaan pitänyt anturia liekissä yhtä aikaa yleismittarin termoparin kanssa ja katsonut, että molemmat näyttävät suunnilleen samaa. Peukalosääntönä oranssina hehkuva anturi on noin 900C :)
EGT taisi dynossa näyttää vedoissa 700-800 asteen lukemiakin. En usko että lämmöt olivat oikeasti noin korkella koska korvakuulolla lambdan mukaan oltiin kuitenkin rikkaalla. Aiemmin kun samassa moottorissa oli kaasari, VPV:n EGT mittari ja sama anturi lukemat olivat 600-630 kun seos oli kohdallaan. Joskus aiemmin dynossa oli samaan aikaan dynon oma avonainen EGT anturi putkessa ja nopeissa vedoissa tuo minun suljettu anturi tuli muutaman kymmentä astetta jäljessä mutta pitemmissä vedoissa näytti samaa dynon mittarin kanssa. Nyt olen modannut tuon oman anturinikin ns. avoinaiseksi. Eli lyhensin hieman anturin kärkeä ja asensin karvat noin 5mm näkyville, surrasin niitä hieman kierteelle ja sulatin päät yhteen kaasupillillä. Nyt anturi on nopeampi reagoimaan kuin ennen.

Eikös noita EGT kalibrointeja ole kahdenlaisia eli 1000-asteeseen ja 1100-asteeseen näyttäviä? Mistähän se Tunerstudion orkkis kalibroinnin löytäisi? Muistan joskus tutkineeni jotain iniä missä se oli mutta nyt en sitä löytänyt mistään.
Post Reply