Page 4 of 8
Posted: Thu Jun 18, 2009 19:45
by jussi70
tty wrote:ArttuH wrote:jussi70 wrote:Easy thermi asetksista löysin virheen, sieltä en ole valinnut hiressiä vaan tuon ylimmän V3... Oisko siinä syy?
-Jussi-
Jos käytit Easythermiä koodin lataamiseen purkkiin, niin sitten saattaa jopa vaikuttaakin. Kannattaa kokeilla, jos mikään muu ei tunnu auttavan.
Onko tuo jo korjattu?
Kyllä, korjasin eilen. Eli ajoin uudet easythermin ja saman hiressin ajoin uudelleen boksiin. Lopuksi ajoin läppäriltä uuden megatunen eli kartat ja asetukset. Ei apua...
Posted: Thu Jun 18, 2009 19:53
by jussi70
Vauhtivaunu wrote:Saattaa olla että joudut polttelemaan koodin uusiksi. Mun villi arvaus on että se on jotenkin korruptoitunut.
Eli ajaan ohjelman uusiksi boksin, sen olen tehnyt
Vauhtivaunu wrote:
Sä voit kokeilla sen boksin toimivuuden siten että hipaset sitä "coil"-pinniä maihin kun megassa on virta. Jos kierroslukumittari hyppää niin boksi on kunnossa. jos ei niin on mahdollista että se optoerotin on sökö. Sen kierroslukusignaalin toimintaan ei vaikuta mitkään asetukset, se joko tulee tai sitten ei, jolloin on tarkastettava kytkentä. Sinänsä tuon selostuksen mukaan toteutettuna sen optopiirin pitäisi toimia.
Tämä minun pitää kokeilla, tarkoittanet megalle edikseltä menevää PIP- johtoa...
Kiitoksia avuista.
-Jussi-
Posted: Thu Jun 18, 2009 19:58
by jussi70
cortna wrote:D7 on pensa pumpun ohjausessa oleva diodi
saattaa sekoittaa tuon tulevan pulssin
Eli onko niin, että boksissani on virhe ja se ei voikaan toimia.
Saattaa olla tyhmä kysymys, mutta boksin tekijä on ilmeisesti suunnitellut boksin toimiin Extra koodilla eikä Hi-ressillä jonka minä olen sinne ajanut. Voisiko rpm tieto toimia extra koodilla?
Vai alanko kiltisti muuttamaan tuon boksin kuten cortna sanoi?
Ja tulipa vielä mieleen, että muutenkin meinasin muuttaa pensapumpn toimiin auton oman ecun kautta. Niin voisiko vaiva parantua pa-pumpun asetuksia muuttamalla?
-Jussi-
Posted: Fri Jun 19, 2009 10:11
by jussi70
jussi70 wrote:Vauhtivaunu wrote:
Sä voit kokeilla sen boksin toimivuuden siten että hipaset sitä "coil"-pinniä maihin kun megassa on virta. Jos kierroslukumittari hyppää niin boksi on kunnossa. jos ei niin on mahdollista että se optoerotin on sökö. Sen kierroslukusignaalin toimintaan ei vaikuta mitkään asetukset, se joko tulee tai sitten ei, jolloin on tarkastettava kytkentä. Sinänsä tuon selostuksen mukaan toteutettuna sen optopiirin pitäisi toimia.
Tämä minun pitää kokeilla, tarkoittanet megalle edikseltä menevää PIP- johtoa...
Kiitoksia avuista.
-Jussi-
Mittasin, johto 4, edikseltä megalle (PIP) sytytysvirta kytkettynä tulee 12V, startatessa jännite tippuu 4-6 volttiin... Ei taida olla oikean laista kierrosluku pulssia? Mittasin yleismittarilla.
Posted: Fri Jun 19, 2009 11:00
by cortna
luultavasti tulee edis hakaa kantiaaltoa 12v:tista 0v:tiin
niin yleensä yleis mittari näyttää jotakin siitä väliltä
mini ms:ssä näytää olevan sama osa numerointi kuin ms2.2:sessa
http://www.msextra.com/manuals/MS_Extra ... l.htm#edis
https://files.getdropbox.com/u/1351620/ ... 007ib6.jpg
nostele tota varovasti että näät alle
Posted: Fri Jun 19, 2009 14:27
by jussi70
Posted: Fri Jun 19, 2009 16:07
by cortna
https://files.getdropbox.com/u/1351620/dsc01177i.jpg
tuleeko vastusen päähän +12v
jos ei ja viereiseen tulee vaihda paikaa
mitaa pip kohdasta yhteys coil liitäntään
saw pitäs lähteä poistetun led17 paikalta
Posted: Fri Jun 19, 2009 17:45
by Vauhtivaunu
Sen D7: päässä on +12v linja so. sillä ei ole merkitystä sen optopiirin toimintaan.
Se koodiversio ei myöskään vaikuta siihen kierroslukusignaaliin.
Posted: Fri Jun 19, 2009 22:29
by jussi70
Kiitokset vastauksistanne!
Liittimen pinni 4 PIP ja pinni 6 SAW pinnit tulevat kuvassa mainittuihin paikkoihin, piippautin yleismittarilla ja yhteys löytyi.
Ja 12V tulee vastuksen päähän.
Mutta, nyt taitaa alkaa helpottaan... Ensin vaan piippautin tuon vastuksen ja D9:n välin ja totesin, että yhteyshän noilla on. Voih, ei löytynyt vikaa. Kävin kuiten sitten tallissa mittaamassa että tuleehan jännite ja tulihan sinne ja samalla huomasin että tuo samainen vastuksen pää on irti(kylmäjuotos) tuolta D7:n päästä. Nyt toivotaan kovasti, että vika on ollut tuossa...
Nyt kyllä jännittää!
-Jussi-
Vauhtivaunu wrote:Sen D7: päässä on +12v linja so. sillä ei ole merkitystä sen optopiirin toimintaan.
Se koodiversio ei myöskään vaikuta siihen kierroslukusignaaliin.
Posted: Sat Jun 20, 2009 13:40
by jussi70
Nyt kyllä putosi kiviä sydämeltä, rpm tieto tulee. Helpotus oli suuri.
Käyntiin ei kuitenkaan tärähtynyt. Kipinää tulee ja ajoitus merkkikin näyttäis olevan suht kohillaan. Duty cycle 1.6 näyttää startatessa. Taitaa saada niin vähän bensaa kun ei hörähtänyt käyntiin. Pitää katsoa miten bensaa sais lisättyä ja muutenkin tarkistella asetuksia. TPS kalibrointi näyttää 28 ja isompi arvo jotain yli pari sataa, näin se vissin kuuluu ollakin. Olen ite vaan tottunut arvoon 0-100...
Pitänee jatkaa tarkastelua onko kaikki asetukset ookoo, kun ei moottori oikeastaan lupaakaan. Virrat päälle laitettaessa "ryyppy" ruiskutus kuiten tulee (3.6) käy pulse widht näytössä
-Jussi-
Posted: Sat Jun 20, 2009 19:00
by jussi70
Mutta... Käyntiin ei halua lähteä. Asetukset olen katsonut moneen kertaan duty cycleä näyttää noin 1.5% mutta ei edes hörähdä. Tuntuu, että suuttimet ei kuitenkaan aukea... Noh, kaajoin läppärungon kautta bensaa ja heti hörähti. Missähän mulla vika, esivastukset on ja hiress koodi?
-Jussi-
Posted: Sat Jun 20, 2009 21:00
by kimmoli
jussi70 wrote:Mutta... Käyntiin ei halua lähteä. Asetukset olen katsonut moneen kertaan duty cycleä näyttää noin 1.5% mutta ei edes hörähdä. Tuntuu, että suuttimet ei kuitenkaan aukea... Noh, kaajoin läppärungon kautta bensaa ja heti hörähti. Missähän mulla vika, esivastukset on ja hiress koodi?
-Jussi-
1. Onko jokin syy siihen, että käytössä on sekä etuvastukset ja hiresskoodi?
2. Onko suuttimen virtaa rajoitettu etuvastusten lisäksi PWM current kohdassa? Jos on, niin ei varmaan käynnisty.
3. Onko tuo ruutta TBI vai Crossfire? TBI ei ainakaan tarvitse kahdella 65 lb suuttimilla hireskoodia. Itsellä oli TBI:ssä noin 7 ohm vastukset sarjassa kummankin suuttimen kanssa ilman virranrajoitusta.
Posted: Sat Jun 20, 2009 21:40
by kimmoli
Ykköskysymys siis tarkoitti, että miksi hireskoodi, jos on 2 x 65 lb suuttimet...
Posted: Sat Jun 20, 2009 22:22
by jussi70
kimmoli wrote:
1. Onko jokin syy siihen, että käytössä on sekä etuvastukset ja hiresskoodi?
2. Onko suuttimen virtaa rajoitettu etuvastusten lisäksi PWM current kohdassa? Jos on, niin ei varmaan käynnisty.
3. Onko tuo ruutta TBI vai Crossfire? TBI ei ainakaan tarvitse kahdella 65 lb suuttimilla hireskoodia. Itsellä oli TBI:ssä noin 7 ohm vastukset sarjassa kummankin suuttimen kanssa ilman virranrajoitusta.
Terve kimmoli!
Tämä viestiketjuhan on jo aika pitkä, niin pitänee kertoa uudelleen...
1.Käytössä on matalaresistanssi suuttimet (8kplx65lb/hr) ja nehän tarvitsevat etuvastukset jotta voidaan tarkemmin ohjata pienten aukiolo aikojen seoksia(tyhjäkäynti, pakokaasu päästöt katsastukseen). Kokonaisresistanssi noin 4.8 ohmia per pankki boxin liittimistä mitattuna.
2. Noin olen laittanut
If you are running high-impedance injectors (greater than 10 Ohms), then set the: PWM Time Threshold to 25.5 msec, and the
PWM Current Limit (%) to 100%.
Kokeilin myös noin If you have low impedance injectors (less than 4 Ohms), set the: PWM Time Threshold is the time required to open the injector, this is when full power is used to open the injector. Start at 1.0 msec, and
PWM Current Limit is the Pulse Width thats used after the Time Threshold, this actually pulses the injectors on and off, keeping the injector from over heating at high duty cycles. Try starting at around 75%
Mutta ei hörähdä...
Toivottavasti en ole rikkonut tuolta megasta mitään kun olen vaihdellut noita arvoja?
3. Onko tuo ruutta TBI vai Crossfire? Noita kumpaakihan se oli ennen tätä muutosta. Nythän se on sanoittaskos TPI mainen(kahdeksan suutinta, ja imukanaviin)
Luulen, että mulla puuttuu nyt jokin perusasetus, vaan en keksi mikä...
-Jussi-
Posted: Sat Jun 20, 2009 23:41
by kimmoli
Kappas vaan, kahdeksan tuon kokoista suutinta...??!! En tosiaan lukenut viestiketjua alusta. Siellä näkyi olevan tarkennuksia.
Kai ne constant sivulla olevat req fuel arvot on oikein? Samaten suutinten määrä jne? Joo, en taaskaan lukenut ketjua läpi. Ehkä nämä on jo käyty..
Posted: Sun Jun 21, 2009 9:42
by jussi70
kimmoli wrote:Kappas vaan, kahdeksan tuon kokoista suutinta...??!! En tosiaan lukenut viestiketjua alusta. Siellä näkyi olevan tarkennuksia.
Kai ne constant sivulla olevat req fuel arvot on oikein? Samaten suutinten määrä jne? Joo, en taaskaan lukenut ketjua läpi. Ehkä nämä on jo käyty..
Joo, constant sivulle requel fuelit olen laittanut, oletuksena on aina 350cid ja 42lb/hr suuttimet vaikka vaihdan ne 383 ja 65 lb/hr niin seuraavan kerran avatessani megatunen ne on taas nuo 350 ja 42... Mihin muualle nuo arvot pitää tallentaa?
Tietty fuel karttaa kun näpyttelin ohjelma kysyy moottorin kokoa, tehoa ja vääntöä. Idle characteries kohdassa rpm on 800 ja map 20. Onko arvot oikein?
Harmi, kun taas tökkäs tämä homma...
-Jussi-
Eli
Posted: Sun Jun 21, 2009 12:48
by tty
MegaTune allows you to save and restore configurations as files (**.msq or commonly known as msq's).
Use the "File" - "Open", "Save" and "Save As" menu items to do this.
File => save as voit tallentaa käyttämäsi kokoonpanon
Engine constant valikossa alhaalta
Fetch From ECU saa myös imaistua arvot boxilta
Manuaali:
http://www.msextra.com/manuals/MS_Extra ... Manual.htm
Posted: Sun Jun 21, 2009 18:29
by jussi70
Kiitokset tty!
Juuri noin, savettamalla olen yrittänyt tallentaa tuota mooottorinkoko ja suutin tietoa, mutta ne ei vaan "tartu". Muuten taulukoiden ja valikoiden tallennus onnistuu hyvin.
Mutta takaisin ongelmaan, bensaa ei tuntuis tulevan. Voisko seuraavassa teoriassa olla järkeä. Boksihan on tuo MiniMs jossa suutinten ohjaus on releohjattu levyltä suoraan. Eli virta ja maa suuttimille tulee suoraan boksilta. Kyseiset virta ja maa johto ovat aikasen hengettömät antaan virtaa kahdeksalle suuttimelle, mielestäni. Eli virta ja maa johdot ovat niitä saman paksuisia joita menee antureille yleensä, en nyt muista pinta-alaa. Suuttimen etuvastukset ovat plus johdossa(hiress koodi). Megahan ohjaa suuttimia katkomalla maata.
Kannattaisko kokeilla a) ilman etuvastuksia ja pwm arvot laitettuna low impedancen mukaan
b) Voinko suuttimien plus johtoon, ennen etuvastuksia laittaa "lisävirtaa" suoraan akulta sulakken kautta. Ja pitäiskö megan maajohtoa kasvattaa.
Onko nämä nyt minun omaa kuvittelua mistä ei ole mitään hyötyä.
-Jussi-
Posted: Sun Jun 21, 2009 19:42
by cortna
Posted: Sun Jun 21, 2009 19:51
by jussi70
No, tuota... mitä olet mieltä tuosta +12V virran "vahvistamisesta" eli pidän vastukset ja työnnän apuvirtaa plus johtoon ennen etuvastauksia... Kestääkö niin tehdä?
Posted: Sun Jun 21, 2009 20:18
by Vauhtivaunu
Mitä "pulse width" näyttää startatessa?
Posted: Sun Jun 21, 2009 20:27
by cortna
kikkaile kopukynä suuttimen liittimeen
pitäis syttyä
Posted: Mon Jun 22, 2009 7:41
by ArttuH
Tuskin on piuhojen paksuudesta kiinni, suuttimet pitäisi kyllä saada auki melko ohuella paukkulangallakin. Sulla on nyt kuitenkin suuttimen virtapiirissä mukana useamman ohmin etuvastus ja tuskin edes saat kytkettyä liittimiin niin ohutta piuhaa, että siitä tulisi yhtä ohmia lisävastusta. Muuten nuo suuttimien johdotukset on kyllä syytä tehdä jollain 0,75-1,5mm2 piuhoilla. Eli esimerkiksi sinun tapauksessasi tuo +12V syöttöjohto 1,5mm2 (yksi piuha kahdeksalle suuttimelle) ja ohjaukset 0,75mm2.
Nyt kannattaa taas koittaa edetä asia kerrallaan. Eli ensin tarkistat aukeaako suuttimet alkuunkaan. Tätä voisi tutkia vaikka aluksi jollain stetoskooppivirityksellä suuttimen kyljestä kuuntelemalla, ainakin tuon virtoja päälle kytkettäessä tulevan priming pulssin pitäisi kuulua hyvin. Vielä parempi jos saat suuttimet helposti irti pitäen ne kuitenkin bensakiskossa kiinni, niin saat tarkistettua saman tien tuleeko niistä bensaa. Jos elonmerkkejä ei ole havaittavissa, niin sitten voit kokeilla työntää suuttimille virtaa käsipelissä hyppyjohdoilla, joko Megan liittimestä tai sitten suoraan suuttimen liittimeen. Tällä pääset haarukoimaan onko vika Megassa, suuttimissa vai johdotuksissa.
Jos suuttimissa tuntuu olevan eloa, niin sitten vaan cranking-taulukosta ruiskutusaikoja isomalle kunnes kone alkaa heräilemään tai tulpat kastumaan.
Posted: Mon Jun 22, 2009 8:22
by jussi70
Vauhtivaunu wrote:Mitä "pulse width" näyttää startatessa?
Duty cycle näyttää 1.6 luokkaa ja en nyt ihan varmuudella muista oisko pulse widht luokkaa 0.4 tai jotain. Pitää vielä tarkistaa...
Posted: Mon Jun 22, 2009 8:25
by jussi70
cortna wrote:kikkaile kopukynä suuttimen liittimeen
pitäis syttyä
Tuota, nyt en tiedä mitäs tuo tarkoittaa?
Suuttimille tulee 12V jännite...
Posted: Mon Jun 22, 2009 8:32
by jussi70
ArttuH wrote:Tuskin on piuhojen paksuudesta kiinni, suuttimet pitäisi kyllä saada auki melko ohuella paukkulangallakin. Sulla on nyt kuitenkin suuttimen virtapiirissä mukana useamman ohmin etuvastus ja tuskin edes saat kytkettyä liittimiin niin ohutta piuhaa, että siitä tulisi yhtä ohmia lisävastusta. Muuten nuo suuttimien johdotukset on kyllä syytä tehdä jollain 0,75-1,5mm2 piuhoilla. Eli esimerkiksi sinun tapauksessasi tuo +12V syöttöjohto 1,5mm2 (yksi piuha kahdeksalle suuttimelle) ja ohjaukset 0,75mm2.
Nyt kannattaa taas koittaa edetä asia kerrallaan. Eli ensin tarkistat aukeaako suuttimet alkuunkaan. Tätä voisi tutkia vaikka aluksi jollain stetoskooppivirityksellä suuttimen kyljestä kuuntelemalla, ainakin tuon virtoja päälle kytkettäessä tulevan priming pulssin pitäisi kuulua hyvin. Vielä parempi jos saat suuttimet helposti irti pitäen ne kuitenkin bensakiskossa kiinni, niin saat tarkistettua saman tien tuleeko niistä bensaa. Jos elonmerkkejä ei ole havaittavissa, niin sitten voit kokeilla työntää suuttimille virtaa käsipelissä hyppyjohdoilla, joko Megan liittimestä tai sitten suoraan suuttimen liittimeen. Tällä pääset haarukoimaan onko vika Megassa, suuttimissa vai johdotuksissa.
Jos suuttimissa tuntuu olevan eloa, niin sitten vaan cranking-taulukosta ruiskutusaikoja isomalle kunnes kone alkaa heräilemään tai tulpat kastumaan.
Kiitos vastauksistanne!
Minäpä yritän edetä asian kerrallaan, valitettavasti suuttimien irroittaminen on isompi homma, ei kuitenkaan ylipääsemätön. Voiko olla niin, että suuttimet tai boksi on rikkoontunut kun olen muutellut niitä pvm arvoja, myös ennen etuvastusten laittoja?
-Jussi-
Posted: Mon Jun 22, 2009 9:32
by ArttuH
Onhan se mahdollista, että jotain on hajonnutkin. Mutta ei nyt ihan kauhean todennäköistä.
Tutki nyt tosiaan ensimmäiseksi onko suuttimissa mitään eloa. Nuo mainitsemasi PW-ajat kuulostavat myös sen verran pieniltä, että saattaa olla ihan vaan niistäkin kiinni. Siis että sulla vaan on asetuksissa liian pienet ruiskutusajat starttaukselle. Eli jos suuttimien toiminnan varmistamisessa on kovasti hommaa, niin sitten kannattaa ehkä ensin kokeilla vaan noiden asetusten rukkaamista.
Posted: Mon Jun 22, 2009 9:43
by cortna
eli 12v polttimo suuttimen liittimeen niin näkee maattaako tuo
megasquirt
Posted: Mon Jun 22, 2009 11:03
by ArttuH
cortna wrote:eli 12v polttimo suuttimen liittimeen niin näkee maattaako tuo
megasquirt
Äkkiseltään veikkaisin, että startin aikana tulevia muutaman millisekuntin pulsseja ei juuri polttimossa näe.
Posted: Mon Jun 22, 2009 11:56
by Vauhtivaunu
Kokeileppa nyt nostaa sieltä "cranking"-valikosta niitä starttaus suihkutusarvoja. Joku pari millisekuntia pitää olla vähintään vaikka kuinka isot suuttimet ois.
Siitä ei kannata välittää jos ne moottorin ja suuttimen koot ei jää siihen "required fuel calculator"-kohtaan. Se on vaan laskin joka laskee sulle sen "req.fuel" arvon joka taas tallentuu vastaavaan lokeroon "engine constants"-valikkoon.