Aivan niinkuin tätä kondensaattoriasiaa kysyneen esittämässä piirikaaviossakin näkyy.

Moderator: Masi_K
Katos vaan, luin vain että konkka asennetaan puolan + ja - johtojen väliin enkä katsonut että tarkoitetaankin ihan muuta paikkaa.PQatPIT wrote:Niin siis tämä kondensaattori on tarkoitus kytkeä puolan/puolien plus-syötön ja ns. runkomaan väliin. Puolan ensiökäämiä maadoittava johto on kokonaan eri asia, ja siihen en kytkisi mitään muuta kuin varsinaisen puolaa ohjaavan pääteasteen.
Aivan niinkuin tätä kondensaattoriasiaa kysyneen esittämässä piirikaaviossakin näkyy.
Kuinka niin päättelit minun tarkoittavan kytkentää ensiön 'yli'? En todellakaan, vaan syötön ja runkomaan välille, kuten se kaikissa OEM kytkennöissäkin on tehty ja tehdään._P_ wrote:Mutta jos Benkun edellinen kommentti koski nimenomaan ensiön yli olevaa konkkaa, miltä se ainakin vaikuttaa...
Ihan vaan tästä päättelin:Benkku wrote:Kuinka niin päättelit minun tarkoittavan kytkentää ensiön 'yli'? En todellakaan, vaan syötön ja runkomaan välille, kuten se kaikissa OEM kytkennöissäkin on tehty ja tehdään._P_ wrote:Mutta jos Benkun edellinen kommentti koski nimenomaan ensiön yli olevaa konkkaa, miltä se ainakin vaikuttaa...
joka oli käsittääkseni kommentti minun edelliseen postiin:Benkku wrote:Ei se piikki ensiöjännitepuolella aivan noihin lukemiin nouse.
Mutta se ja sama._P_ wrote:Koska jännite puolan alapäässä nousee suhteellisen korkeaksi juuri ennen kuin kipinä syttyy...
No siihen en ottanut kantaa, miten olit ajatellut sen kytkeä, vaan yleisesti kuinka suuri jännitekesto syötössä ylipäätään tarvitaan._P_ wrote:Ihan vaan tästä päättelin...
En ole vielä koskaan törmännyt kipinäsytytteisellä moottorilla varustettuun laitteeseen jossa sitä häiriötä ei löytyisi melkein jokaisesta johdosta, oskilloskoopilla katsottuna ja nopealla näytteenotolla.HSuomi wrote:Näkyykö se piikki sitten koko sähköjärjestelmässä jos tota konkkaa ei ole?
http://www.finjector.com/verkkokauppa/client/index/45/HSuomi wrote: Eli saako jostain ostaa noita päitä ja sitten yhdistellä niitä sopivan mittaisiin johtoihin?
Niin tuleesepulaakeri wrote: oiskohan kellään selitystä kun minulla on tämä kytkentä .
http://www.msextra.com/doc/ms1extra/MS_ ... Up_V22.JPG
minun järjen mukaan puolalle tulee 5v kun ledi palaa
Jospa nyt ne asetukset pitäs vielä kattoa: "spark out" pitää olla ms1:yes tai ms2: "going high",invertedsepulaakeri wrote: mutta kun virrat laittaa päälle, ledit syttyy ja jää palamaan mutta mittarilla kun mittaa puolan ohjausta niin tulee vaan 5 voltin pulssi ja sitten 0v.
vai toimiiko transistori 2n4033 juurikin näin että se antaa vaan pulssin??
Toinen mysteeri on tuo sytytys lähtö D, kun virrat laittaa päälle ohjaus tulee transistorille mutta puolalta mitattuna ei tule edes tuota pulssia mutta kipinä tulee kun starttaa...
Vauhtivaunu wrote:Niin tulee.sepulaakeri wrote: oiskohan kellään selitystä kun minulla on tämä kytkentä .
http://www.msextra.com/doc/ms1extra/MS_ ... Up_V22.JPG
minun järjen mukaan puolalle tulee 5v kun ledi palaa
Jos se tulisi koko ajan, puola päästäisi savut.
Jospa nyt ne asetukset pitäs vielä kattoa: "spark out" pitää olla ms1:yes tai ms2: "going high",invertedsepulaakeri wrote: mutta kun virrat laittaa päälle, ledit syttyy ja jää palamaan mutta mittarilla kun mittaa puolan ohjausta niin tulee vaan 5 voltin pulssi ja sitten 0v.
vai toimiiko transistori 2n4033 juurikin näin että se antaa vaan pulssin??
Toinen mysteeri on tuo sytytys lähtö D, kun virrat laittaa päälle ohjaus tulee transistorille mutta puolalta mitattuna ei tule edes tuota pulssia mutta kipinä tulee kun starttaa...
Ledit _ei saa palaa_ tuota kytkentää käytettäessä.
Kun käytetään ns. ylösvetovastuksia niin asetus on toisinpäin, ledien pitää palaa.
Tässä topikissa sanotaan melkein joka toisessa viestissä että asetukset pitäis olla juurikin toisin päin,Vauhtivaunu wrote:
Jospa nyt ne asetukset pitäs vielä kattoa: "spark out" pitää olla ms1:yes tai ms2: "going high",inverted
Ledit _ei saa palaa_ tuota kytkentää käytettäessä.
Kun käytetään ns. ylösvetovastuksia niin asetus on toisinpäin, ledien pitää palaa.
Niinhän se PNP-transistori toimii, eli kun kanta vedetään alas, eli tässä tapauksessa nollaan ( on se 0:aan vetokin ohjaus ) , niin trankku johtaa, ja se lediä ohjaava trankku on NPN tyyppinen joka johtaa kun saa ohjauksen kannallensa ( sen 5 V ) .sepulaakeri wrote: elikkäs tämän mukaan suomeksi transistori kytkee kun ei kantaan EI tule ohjausta, eli minun kytkentä toimii luultavasta niinku pitääkin.
Toyossa 250V 0.47Uf konkka vakiona. Nyt täytyy kokeilla 3.5Uf konkka, toimiiko nämä partcon kondensaattorit tähän tarkoitukseen._P_ wrote: Pointti minulla oli että jos ensiön yli laitetaan konkkaa, myös siis häiriönpoistomielessä, tulee konkan jännitekesto olla selvästi yli 100V.
Noniin. Sorruin itsekin ajatusvirheeseen. Eli nuo PNP-trankut toimii juurikin päinvastoin ja silloin ne ei anna +5v ohjausta kun ledit (=NPN-trankut) palaa -> spark out inverted:nosepulaakeri wrote:Tälläsen postauksen löysin lontoon kielellä, tosin vehe (LS2) eri mutta kytkentä sama ja sama transistori kyseessä.
Re: Building Ignition 5V pull-up, LS2 application
Postby dontz125 » Sat Feb 05, 2011 10:15 pm
I think you could use a 2N3906; the 2N4033 was a 'small signal' PNP, same as the 3906.
Don't even worry about the NPN transistors and the diodes - they're just pretty blinky lights. A lot of people actually leave them out, although they're handy for diagnostic work. A LOW signal turns on the PNP switching transistor, allowing +5v to the LS2 coil, turning the coil on to start charging. Once the MS signal goes HIGH, the PNP shuts off, the +5v signal to the LS2 turns off, and the coil fires.
elikkäs tämän mukaan suomeksi transistori kytkee kun ei kantaan EI tule ohjausta, eli minun kytkentä toimii luultavasta niinku pitääkin.
Palaa puola.ziguli wrote:Mitä harmia tosta voi tulla?