Hukkakipinäpuola VAG 032 905 106B

Sytysennakon ohjaaminen Megasquirtilla

Moderator: Masi_K

PQatPIT
Megasquirttaaja
Posts: 83
Joined: Mon Feb 19, 2007 0:13
Location: Helsinki
Contact:

Re: Hukkakipinäpuola VAG 032 905 106B

Post by PQatPIT »

Niin siis tämä kondensaattori on tarkoitus kytkeä puolan/puolien plus-syötön ja ns. runkomaan väliin. Puolan ensiökäämiä maadoittava johto on kokonaan eri asia, ja siihen en kytkisi mitään muuta kuin varsinaisen puolaa ohjaavan pääteasteen.

Aivan niinkuin tätä kondensaattoriasiaa kysyneen esittämässä piirikaaviossakin näkyy. :)
PQ
_P_
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 291
Joined: Sat Feb 26, 2005 19:55

Re: Hukkakipinäpuola VAG 032 905 106B

Post by _P_ »

PQatPIT wrote:Niin siis tämä kondensaattori on tarkoitus kytkeä puolan/puolien plus-syötön ja ns. runkomaan väliin. Puolan ensiökäämiä maadoittava johto on kokonaan eri asia, ja siihen en kytkisi mitään muuta kuin varsinaisen puolaa ohjaavan pääteasteen.

Aivan niinkuin tätä kondensaattoriasiaa kysyneen esittämässä piirikaaviossakin näkyy. :)
Katos vaan, luin vain että konkka asennetaan puolan + ja - johtojen väliin enkä katsonut että tarkoitetaankin ihan muuta paikkaa.


Mutta jos Benkun edellinen kommentti koski nimenomaan ensiön yli olevaa konkkaa, miltä se ainakin vaikuttaa, niin kerro toki niin saadaan jatkaa vänkäämistä näin loppiaisen aaton kunniaksi.
Benkku
Megajumala
Posts: 1070
Joined: Sat Apr 16, 2005 18:06
Location: Riihimäki

Re: Hukkakipinäpuola VAG 032 905 106B

Post by Benkku »

_P_ wrote:Mutta jos Benkun edellinen kommentti koski nimenomaan ensiön yli olevaa konkkaa, miltä se ainakin vaikuttaa...
Kuinka niin päättelit minun tarkoittavan kytkentää ensiön 'yli'? En todellakaan, vaan syötön ja runkomaan välille, kuten se kaikissa OEM kytkennöissäkin on tehty ja tehdään.
_P_
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 291
Joined: Sat Feb 26, 2005 19:55

Re: Hukkakipinäpuola VAG 032 905 106B

Post by _P_ »

Benkku wrote:
_P_ wrote:Mutta jos Benkun edellinen kommentti koski nimenomaan ensiön yli olevaa konkkaa, miltä se ainakin vaikuttaa...
Kuinka niin päättelit minun tarkoittavan kytkentää ensiön 'yli'? En todellakaan, vaan syötön ja runkomaan välille, kuten se kaikissa OEM kytkennöissäkin on tehty ja tehdään.
Ihan vaan tästä päättelin:
Benkku wrote:Ei se piikki ensiöjännitepuolella aivan noihin lukemiin nouse.
joka oli käsittääkseni kommentti minun edelliseen postiin:
_P_ wrote:Koska jännite puolan alapäässä nousee suhteellisen korkeaksi juuri ennen kuin kipinä syttyy...
Mutta se ja sama.
Pointti minulla oli että jos ensiön yli laitetaan konkkaa, myös siis häiriönpoistomielessä, tulee konkan jännitekesto olla selvästi yli 100V.
HSuomi
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 157
Joined: Sun May 10, 2009 19:34
Location: Mäntsälä / Sälinkää

Re: Hukkakipinäpuola VAG 032 905 106B

Post by HSuomi »

Näkyykö se piikki sitten koko sähköjärjestelmässä jos tota konkkaa ei ole?
Benkku
Megajumala
Posts: 1070
Joined: Sat Apr 16, 2005 18:06
Location: Riihimäki

Re: Hukkakipinäpuola VAG 032 905 106B

Post by Benkku »

_P_ wrote:Ihan vaan tästä päättelin...
No siihen en ottanut kantaa, miten olit ajatellut sen kytkeä, vaan yleisesti kuinka suuri jännitekesto syötössä ylipäätään tarvitaan.
PQatPIT
Megasquirttaaja
Posts: 83
Joined: Mon Feb 19, 2007 0:13
Location: Helsinki
Contact:

Re: Hukkakipinäpuola VAG 032 905 106B

Post by PQatPIT »

HSuomi wrote:Näkyykö se piikki sitten koko sähköjärjestelmässä jos tota konkkaa ei ole?
En ole vielä koskaan törmännyt kipinäsytytteisellä moottorilla varustettuun laitteeseen jossa sitä häiriötä ei löytyisi melkein jokaisesta johdosta, oskilloskoopilla katsottuna ja nopealla näytteenotolla.

Eri asia on sitten kuinka iso ja kuinka häiritsevä se on. Suurin osa muista sähkölaitteista (radio, lamput, mittaristo jne.) on melkein tunteeton sille mutta kun se yleensä on samoissa piireissä ja samoissa johdoissa kuin varsinainen moottorinohjainkin niin olisi hyvä jos tuollaiset signaalin lukua häiritsevät tekijät olisi jo lähdössä minimoitu. Näin etenkin jos on kampi- ja/tai nokka-akseleilla vr-antureita eli induktiivisia antureita.

Heh, taidettiin taas mennä alueelle "Tieto lisää tuskaa"... :)
PQ
HSuomi
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 157
Joined: Sun May 10, 2009 19:34
Location: Mäntsälä / Sälinkää

Re: Hukkakipinäpuola VAG 032 905 106B

Post by HSuomi »

Täytyypä koittaa mitata skoopilla ilman konkkaa ja sen kanssa sitten kun saa koneen käyntikuntoon.
t_muikku
Megasquirttaaja
Posts: 63
Joined: Mon Dec 28, 2009 19:19
Location: Lieksa

Re: Hukkakipinäpuola VAG 032 905 106B

Post by t_muikku »

Mikä voisi olla vikana, kun kiekkotieto tulee tai siis tuli :mrgreen: , mutta kipuna puuttuu?
Megasquirt II v3.0
Muutin kytkennän levyltä vr-anturille sopivaksi (ennen hall kytkentä).
Ennen kierroslukutieto tuli jakajalta, nykyisin 36-1 triggeri ja vr-anturi.
Tunerstudion testillä kyllä kipunan antaa kumpikin sekä Spark A ja Spark B, mutta ei startatessa :evil:
Ledit ei vilku ollenkaan, kun starttaa, palavat koko ajan
Luultavasti levyltä jokin muutos pielessä, kun vaan keksisi että mikä :roll:
Tachselect-VRIN ja TSEL-VROUT kytketty, muita muutoksia ei tehty

Stimulla testatessa ei vilku kuin D14 ledi ja D16 pysyy pimeänä :evil:
Kytkentä toteutettu näin
Image

Puolan liittimestä ,mitattuna (puola irti)
Spark output Going Low - Spark A 75mV, Spark B 75mV (Ledit palaa, mut ei vilku)
Spark output Going High - Spark A 4.88v, Spark B 4.88v. (Ledit ei pala, eikä myöskään vilku)
HSuomi
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 157
Joined: Sun May 10, 2009 19:34
Location: Mäntsälä / Sälinkää

Re: Hukkakipinäpuola VAG 032 905 106B

Post by HSuomi »

Antakaa jotain esimerkkejä missä autossa varmuudella on tämä puola. Hakisin tänään tulpanjohdot ni vois koittaa käynnistää.
HSuomi
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 157
Joined: Sun May 10, 2009 19:34
Location: Mäntsälä / Sälinkää

Re: Hukkakipinäpuola VAG 032 905 106B

Post by HSuomi »

Kävin motonetissä kattomassa johtoja tohon puolaan mutta toi sarja mikä oli A3, golffii, jettaan ym oli johdot aivan liian lyhyen näköisiä riittääkseen kupla volkkarin koneeseen.
Eli saako jostain ostaa noita päitä ja sitten yhdistellä niitä sopivan mittaisiin johtoihin?
Onko kellään ollu kuplassa tätä puolaa ja mitkä piuhat laitettu?
Vauhtivaunu
Megajumala
Posts: 1167
Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
Location: Pohjois-Karjala

Re: Hukkakipinäpuola VAG 032 905 106B

Post by Vauhtivaunu »

HSuomi wrote: Eli saako jostain ostaa noita päitä ja sitten yhdistellä niitä sopivan mittaisiin johtoihin?
http://www.finjector.com/verkkokauppa/client/index/45/
Vika on yleensä asentajassa, ei laitteessa

RTFM!
HSuomi
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 157
Joined: Sun May 10, 2009 19:34
Location: Mäntsälä / Sälinkää

Re: Hukkakipinäpuola VAG 032 905 106B

Post by HSuomi »

Juu JaniM vinkkasikin jo ton putiikin. Soitin sinne ja ukko tekee piuhat valmiiksi.
Fakov
Megasquirt aloittelija
Posts: 11
Joined: Mon Aug 18, 2008 19:54

Re: Hukkakipinäpuola VAG 032 905 106B

Post by Fakov »

ms2 3.0 kytkentä ledien kautta?
Image
ja http://www.extraefi.co.uk/Drawings/PDF_ ... ilPack.pdf
Last edited by Fakov on Wed Feb 15, 2012 23:38, edited 2 times in total.
HSuomi
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 157
Joined: Sun May 10, 2009 19:34
Location: Mäntsälä / Sälinkää

Re: Hukkakipinäpuola VAG 032 905 106B

Post by HSuomi »

Kuristetaan vielä vähän hullua:

Mulla tämä kytkentä:
Image

Pitääkö sen spark inverted nyt olla kumpi?
Eikö niin että silloin kun ledit palaa ni ei puola hajoa vaikka olis virrat päällä pitkään?

Kuinka nopeasti se puola kärähtää jos tossa nyt joku källi käy?
Fakov
Megasquirt aloittelija
Posts: 11
Joined: Mon Aug 18, 2008 19:54

Re: Hukkakipinäpuola VAG 032 905 106B

Post by Fakov »

ms1 = spark inverted no.
ainakin tämän mukaan

http://www.extraefi.co.uk/Drawings/PDF_ ... ilPack.pdf
HSuomi
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 157
Joined: Sun May 10, 2009 19:34
Location: Mäntsälä / Sälinkää

Re: Hukkakipinäpuola VAG 032 905 106B

Post by HSuomi »

Laitoin ne asetukset niin että ledit PALAA kokoajan ku virrat on päällä. Eikä se ainakaan kuumennu tai tullu savun hajua... Niin siis mulla MS2 V3 levyllä. Ja startatessa tuli jotain kipunoita. Käyntiin ei kyllä vielä lähtenyt VR-anturiongelmien takia.
sepulaakeri
Megasquirt aloittelija
Posts: 17
Joined: Thu Apr 14, 2011 19:49

Re: Hukkakipinäpuola VAG 032 905 106B

Post by sepulaakeri »

millä koodilla tämä puola löytyy motonetistä??

oiskohan kellään selitystä kun minulla on tämä kytkentä .
http://www.msextra.com/doc/ms1extra/MS_ ... Up_V22.JPG

minun järjen mukaan puolalle tulee 5v kun ledi palaa, mutta kun virrat laittaa päälle, ledit syttyy ja jää palamaan mutta mittarilla kun mittaa puolan ohjausta niin tulee vaan 5 voltin pulssi ja sitten 0v.
vai toimiiko transistori 2n4033 juurikin näin että se antaa vaan pulssin??

Toinen mysteeri on tuo sytytys lähtö D, kun virrat laittaa päälle ohjaus tulee transistorille mutta puolalta mitattuna ei tule edes tuota pulssia mutta kipinä tulee kun starttaa...
Vauhtivaunu
Megajumala
Posts: 1167
Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
Location: Pohjois-Karjala

Re: Hukkakipinäpuola VAG 032 905 106B

Post by Vauhtivaunu »

sepulaakeri wrote: oiskohan kellään selitystä kun minulla on tämä kytkentä .
http://www.msextra.com/doc/ms1extra/MS_ ... Up_V22.JPG

minun järjen mukaan puolalle tulee 5v kun ledi palaa
Niin tulee
sepulaakeri wrote: mutta kun virrat laittaa päälle, ledit syttyy ja jää palamaan mutta mittarilla kun mittaa puolan ohjausta niin tulee vaan 5 voltin pulssi ja sitten 0v.
vai toimiiko transistori 2n4033 juurikin näin että se antaa vaan pulssin??

Toinen mysteeri on tuo sytytys lähtö D, kun virrat laittaa päälle ohjaus tulee transistorille mutta puolalta mitattuna ei tule edes tuota pulssia mutta kipinä tulee kun starttaa...
Jospa nyt ne asetukset pitäs vielä kattoa: "spark out" pitää olla ms1:yes tai ms2: "going high",inverted

Ledit _ei saa palaa_ tuota kytkentää käytettäessä.

Kun käytetään ns. ylösvetovastuksia niin asetus on toisinpäin, ledien pitää palaa.
Vika on yleensä asentajassa, ei laitteessa

RTFM!
Vauhtivaunu
Megajumala
Posts: 1167
Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
Location: Pohjois-Karjala

Re: Hukkakipinäpuola VAG 032 905 106B

Post by Vauhtivaunu »

Vauhtivaunu wrote:
sepulaakeri wrote: oiskohan kellään selitystä kun minulla on tämä kytkentä .
http://www.msextra.com/doc/ms1extra/MS_ ... Up_V22.JPG

minun järjen mukaan puolalle tulee 5v kun ledi palaa
Niin tulee.

Jos se tulisi koko ajan, puola päästäisi savut.
sepulaakeri wrote: mutta kun virrat laittaa päälle, ledit syttyy ja jää palamaan mutta mittarilla kun mittaa puolan ohjausta niin tulee vaan 5 voltin pulssi ja sitten 0v.
vai toimiiko transistori 2n4033 juurikin näin että se antaa vaan pulssin??

Toinen mysteeri on tuo sytytys lähtö D, kun virrat laittaa päälle ohjaus tulee transistorille mutta puolalta mitattuna ei tule edes tuota pulssia mutta kipinä tulee kun starttaa...
Jospa nyt ne asetukset pitäs vielä kattoa: "spark out" pitää olla ms1:yes tai ms2: "going high",inverted

Ledit _ei saa palaa_ tuota kytkentää käytettäessä.

Kun käytetään ns. ylösvetovastuksia niin asetus on toisinpäin, ledien pitää palaa.
Vika on yleensä asentajassa, ei laitteessa

RTFM!
sepulaakeri
Megasquirt aloittelija
Posts: 17
Joined: Thu Apr 14, 2011 19:49

Re: Hukkakipinäpuola VAG 032 905 106B

Post by sepulaakeri »

Vauhtivaunu wrote:

Jospa nyt ne asetukset pitäs vielä kattoa: "spark out" pitää olla ms1:yes tai ms2: "going high",inverted

Ledit _ei saa palaa_ tuota kytkentää käytettäessä.

Kun käytetään ns. ylösvetovastuksia niin asetus on toisinpäin, ledien pitää palaa.
Tässä topikissa sanotaan melkein joka toisessa viestissä että asetukset pitäis olla juurikin toisin päin,
"spark inverted :NO tai going low"
sepulaakeri
Megasquirt aloittelija
Posts: 17
Joined: Thu Apr 14, 2011 19:49

Re: Hukkakipinäpuola VAG 032 905 106B

Post by sepulaakeri »

Tälläsen postauksen löysin lontoon kielellä, tosin vehe (LS2) eri mutta kytkentä sama ja sama transistori kyseessä.

Re: Building Ignition 5V pull-up, LS2 application

Postby dontz125 » Sat Feb 05, 2011 10:15 pm
I think you could use a 2N3906; the 2N4033 was a 'small signal' PNP, same as the 3906.

Don't even worry about the NPN transistors and the diodes - they're just pretty blinky lights. A lot of people actually leave them out, although they're handy for diagnostic work. A LOW signal turns on the PNP switching transistor, allowing +5v to the LS2 coil, turning the coil on to start charging. Once the MS signal goes HIGH, the PNP shuts off, the +5v signal to the LS2 turns off, and the coil fires.


elikkäs tämän mukaan suomeksi transistori kytkee kun ei kantaan EI tule ohjausta, eli minun kytkentä toimii luultavasta niinku pitääkin.
TimoS
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 139
Joined: Sun Apr 05, 2009 15:26
Location: Helsinki

Re: Hukkakipinäpuola VAG 032 905 106B

Post by TimoS »

sepulaakeri wrote: elikkäs tämän mukaan suomeksi transistori kytkee kun ei kantaan EI tule ohjausta, eli minun kytkentä toimii luultavasta niinku pitääkin.
Niinhän se PNP-transistori toimii, eli kun kanta vedetään alas, eli tässä tapauksessa nollaan ( on se 0:aan vetokin ohjaus ) , niin trankku johtaa, ja se lediä ohjaava trankku on NPN tyyppinen joka johtaa kun saa ohjauksen kannallensa ( sen 5 V ) .
HSuomi
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 157
Joined: Sun May 10, 2009 19:34
Location: Mäntsälä / Sälinkää

Re: Hukkakipinäpuola VAG 032 905 106B

Post by HSuomi »

Turvallisuus syistäkö te käytätte tota transistorikytkentää? Toi pelkkä ylösvetohan on paljon helpompi.
kamski
Megajumala
Posts: 689
Joined: Thu Feb 01, 2007 22:35
Location: Tamperee nääs Jämsä city

Re: Hukkakipinäpuola VAG 032 905 106B

Post by kamski »

_P_ wrote: Pointti minulla oli että jos ensiön yli laitetaan konkkaa, myös siis häiriönpoistomielessä, tulee konkan jännitekesto olla selvästi yli 100V.
Toyossa 250V 0.47Uf konkka vakiona. Nyt täytyy kokeilla 3.5Uf konkka, toimiiko nämä partcon kondensaattorit tähän tarkoitukseen. :roll:
http://www.partco.biz/verkkokauppa/inde ... _1640_1644
TOYOTA mS 2000 BT SC & No everlasting projects !
Vauhtivaunu
Megajumala
Posts: 1167
Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
Location: Pohjois-Karjala

Re: Hukkakipinäpuola VAG 032 905 106B

Post by Vauhtivaunu »

sepulaakeri wrote:Tälläsen postauksen löysin lontoon kielellä, tosin vehe (LS2) eri mutta kytkentä sama ja sama transistori kyseessä.

Re: Building Ignition 5V pull-up, LS2 application

Postby dontz125 » Sat Feb 05, 2011 10:15 pm
I think you could use a 2N3906; the 2N4033 was a 'small signal' PNP, same as the 3906.

Don't even worry about the NPN transistors and the diodes - they're just pretty blinky lights. A lot of people actually leave them out, although they're handy for diagnostic work. A LOW signal turns on the PNP switching transistor, allowing +5v to the LS2 coil, turning the coil on to start charging. Once the MS signal goes HIGH, the PNP shuts off, the +5v signal to the LS2 turns off, and the coil fires.


elikkäs tämän mukaan suomeksi transistori kytkee kun ei kantaan EI tule ohjausta, eli minun kytkentä toimii luultavasta niinku pitääkin.
Noniin. Sorruin itsekin ajatusvirheeseen. Eli nuo PNP-trankut toimii juurikin päinvastoin ja silloin ne ei anna +5v ohjausta kun ledit (=NPN-trankut) palaa -> spark out inverted:no

Olen kyllä sitä mieltä että ylösvetovastuksilla toteutettu ohjaus on helpompi tehdä.
Vika on yleensä asentajassa, ei laitteessa

RTFM!
ziguli
Megasquirttaaja
Posts: 22
Joined: Sun Mar 18, 2012 14:38

Re: Hukkakipinäpuola VAG 032 905 106B

Post by ziguli »

Niin siis tuleeko tuohon led 17 ja led 19 jalkoihin lisätä 100 ohmin vastus vai 1000 ohmin? Kun jossain sanotaan 100 ohm ja toisessa 1K ohm? Itsellä laitettuna 100 ohmin vastukset. :?
JaniM
Megajumala
Posts: 1390
Joined: Mon Feb 28, 2005 12:29
Location: PorVWoo www.AutoTune.fi
Contact:

Re: Hukkakipinäpuola VAG 032 905 106B

Post by JaniM »

Kiloset tai 750.
www.AutoTune.fi

MegaSquirt moottoriohjainjärjestelmät ja oheistarvikkeet
ziguli
Megasquirttaaja
Posts: 22
Joined: Sun Mar 18, 2012 14:38

Re: Hukkakipinäpuola VAG 032 905 106B

Post by ziguli »

Eli 100 ohmista ei siis voi käyttää?! Mitä harmia tosta voi tulla?
Vauhtivaunu
Megajumala
Posts: 1167
Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
Location: Pohjois-Karjala

Re: Hukkakipinäpuola VAG 032 905 106B

Post by Vauhtivaunu »

ziguli wrote:Mitä harmia tosta voi tulla?
Palaa puola.

Laita vähän isommat. Ite oon käyttäny 330-390 ohmisia em. puolan kanssa kun niitä sattuu olemaan nurkat täynnä. Kiloset on mielestäni jo liian isot, saattaa jättää liipaisematta jossain tilanteissa. Empiirisen kokemuksen perusteella.
Vika on yleensä asentajassa, ei laitteessa

RTFM!
Post Reply