Aivan niinkuin tätä kondensaattoriasiaa kysyneen esittämässä piirikaaviossakin näkyy.
Hukkakipinäpuola VAG 032 905 106B
Moderator: Masi_K
Re: Hukkakipinäpuola VAG 032 905 106B
Niin siis tämä kondensaattori on tarkoitus kytkeä puolan/puolien plus-syötön ja ns. runkomaan väliin. Puolan ensiökäämiä maadoittava johto on kokonaan eri asia, ja siihen en kytkisi mitään muuta kuin varsinaisen puolaa ohjaavan pääteasteen.
Aivan niinkuin tätä kondensaattoriasiaa kysyneen esittämässä piirikaaviossakin näkyy.
Aivan niinkuin tätä kondensaattoriasiaa kysyneen esittämässä piirikaaviossakin näkyy.
PQ
Re: Hukkakipinäpuola VAG 032 905 106B
Katos vaan, luin vain että konkka asennetaan puolan + ja - johtojen väliin enkä katsonut että tarkoitetaankin ihan muuta paikkaa.PQatPIT wrote:Niin siis tämä kondensaattori on tarkoitus kytkeä puolan/puolien plus-syötön ja ns. runkomaan väliin. Puolan ensiökäämiä maadoittava johto on kokonaan eri asia, ja siihen en kytkisi mitään muuta kuin varsinaisen puolaa ohjaavan pääteasteen.
Aivan niinkuin tätä kondensaattoriasiaa kysyneen esittämässä piirikaaviossakin näkyy.
Mutta jos Benkun edellinen kommentti koski nimenomaan ensiön yli olevaa konkkaa, miltä se ainakin vaikuttaa, niin kerro toki niin saadaan jatkaa vänkäämistä näin loppiaisen aaton kunniaksi.
Re: Hukkakipinäpuola VAG 032 905 106B
Kuinka niin päättelit minun tarkoittavan kytkentää ensiön 'yli'? En todellakaan, vaan syötön ja runkomaan välille, kuten se kaikissa OEM kytkennöissäkin on tehty ja tehdään._P_ wrote:Mutta jos Benkun edellinen kommentti koski nimenomaan ensiön yli olevaa konkkaa, miltä se ainakin vaikuttaa...
Re: Hukkakipinäpuola VAG 032 905 106B
Ihan vaan tästä päättelin:Benkku wrote:Kuinka niin päättelit minun tarkoittavan kytkentää ensiön 'yli'? En todellakaan, vaan syötön ja runkomaan välille, kuten se kaikissa OEM kytkennöissäkin on tehty ja tehdään._P_ wrote:Mutta jos Benkun edellinen kommentti koski nimenomaan ensiön yli olevaa konkkaa, miltä se ainakin vaikuttaa...
joka oli käsittääkseni kommentti minun edelliseen postiin:Benkku wrote:Ei se piikki ensiöjännitepuolella aivan noihin lukemiin nouse.
Mutta se ja sama._P_ wrote:Koska jännite puolan alapäässä nousee suhteellisen korkeaksi juuri ennen kuin kipinä syttyy...
Pointti minulla oli että jos ensiön yli laitetaan konkkaa, myös siis häiriönpoistomielessä, tulee konkan jännitekesto olla selvästi yli 100V.
-
HSuomi
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 157
- Joined: Sun May 10, 2009 19:34
- Location: Mäntsälä / Sälinkää
Re: Hukkakipinäpuola VAG 032 905 106B
Näkyykö se piikki sitten koko sähköjärjestelmässä jos tota konkkaa ei ole?
Re: Hukkakipinäpuola VAG 032 905 106B
No siihen en ottanut kantaa, miten olit ajatellut sen kytkeä, vaan yleisesti kuinka suuri jännitekesto syötössä ylipäätään tarvitaan._P_ wrote:Ihan vaan tästä päättelin...
Re: Hukkakipinäpuola VAG 032 905 106B
En ole vielä koskaan törmännyt kipinäsytytteisellä moottorilla varustettuun laitteeseen jossa sitä häiriötä ei löytyisi melkein jokaisesta johdosta, oskilloskoopilla katsottuna ja nopealla näytteenotolla.HSuomi wrote:Näkyykö se piikki sitten koko sähköjärjestelmässä jos tota konkkaa ei ole?
Eri asia on sitten kuinka iso ja kuinka häiritsevä se on. Suurin osa muista sähkölaitteista (radio, lamput, mittaristo jne.) on melkein tunteeton sille mutta kun se yleensä on samoissa piireissä ja samoissa johdoissa kuin varsinainen moottorinohjainkin niin olisi hyvä jos tuollaiset signaalin lukua häiritsevät tekijät olisi jo lähdössä minimoitu. Näin etenkin jos on kampi- ja/tai nokka-akseleilla vr-antureita eli induktiivisia antureita.
Heh, taidettiin taas mennä alueelle "Tieto lisää tuskaa"...
PQ
-
HSuomi
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 157
- Joined: Sun May 10, 2009 19:34
- Location: Mäntsälä / Sälinkää
Re: Hukkakipinäpuola VAG 032 905 106B
Täytyypä koittaa mitata skoopilla ilman konkkaa ja sen kanssa sitten kun saa koneen käyntikuntoon.
Re: Hukkakipinäpuola VAG 032 905 106B
Mikä voisi olla vikana, kun kiekkotieto tulee tai siis tuli
, mutta kipuna puuttuu?
Megasquirt II v3.0
Muutin kytkennän levyltä vr-anturille sopivaksi (ennen hall kytkentä).
Ennen kierroslukutieto tuli jakajalta, nykyisin 36-1 triggeri ja vr-anturi.
Tunerstudion testillä kyllä kipunan antaa kumpikin sekä Spark A ja Spark B, mutta ei startatessa
Ledit ei vilku ollenkaan, kun starttaa, palavat koko ajan
Luultavasti levyltä jokin muutos pielessä, kun vaan keksisi että mikä
Tachselect-VRIN ja TSEL-VROUT kytketty, muita muutoksia ei tehty
Stimulla testatessa ei vilku kuin D14 ledi ja D16 pysyy pimeänä
Kytkentä toteutettu näin

Puolan liittimestä ,mitattuna (puola irti)
Spark output Going Low - Spark A 75mV, Spark B 75mV (Ledit palaa, mut ei vilku)
Spark output Going High - Spark A 4.88v, Spark B 4.88v. (Ledit ei pala, eikä myöskään vilku)
Megasquirt II v3.0
Muutin kytkennän levyltä vr-anturille sopivaksi (ennen hall kytkentä).
Ennen kierroslukutieto tuli jakajalta, nykyisin 36-1 triggeri ja vr-anturi.
Tunerstudion testillä kyllä kipunan antaa kumpikin sekä Spark A ja Spark B, mutta ei startatessa
Ledit ei vilku ollenkaan, kun starttaa, palavat koko ajan
Luultavasti levyltä jokin muutos pielessä, kun vaan keksisi että mikä
Tachselect-VRIN ja TSEL-VROUT kytketty, muita muutoksia ei tehty
Stimulla testatessa ei vilku kuin D14 ledi ja D16 pysyy pimeänä
Kytkentä toteutettu näin
Puolan liittimestä ,mitattuna (puola irti)
Spark output Going Low - Spark A 75mV, Spark B 75mV (Ledit palaa, mut ei vilku)
Spark output Going High - Spark A 4.88v, Spark B 4.88v. (Ledit ei pala, eikä myöskään vilku)
-
HSuomi
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 157
- Joined: Sun May 10, 2009 19:34
- Location: Mäntsälä / Sälinkää
Re: Hukkakipinäpuola VAG 032 905 106B
Antakaa jotain esimerkkejä missä autossa varmuudella on tämä puola. Hakisin tänään tulpanjohdot ni vois koittaa käynnistää.
-
HSuomi
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 157
- Joined: Sun May 10, 2009 19:34
- Location: Mäntsälä / Sälinkää
Re: Hukkakipinäpuola VAG 032 905 106B
Kävin motonetissä kattomassa johtoja tohon puolaan mutta toi sarja mikä oli A3, golffii, jettaan ym oli johdot aivan liian lyhyen näköisiä riittääkseen kupla volkkarin koneeseen.
Eli saako jostain ostaa noita päitä ja sitten yhdistellä niitä sopivan mittaisiin johtoihin?
Onko kellään ollu kuplassa tätä puolaa ja mitkä piuhat laitettu?
Eli saako jostain ostaa noita päitä ja sitten yhdistellä niitä sopivan mittaisiin johtoihin?
Onko kellään ollu kuplassa tätä puolaa ja mitkä piuhat laitettu?
-
Vauhtivaunu
- Megajumala
- Posts: 1167
- Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
- Location: Pohjois-Karjala
Re: Hukkakipinäpuola VAG 032 905 106B
http://www.finjector.com/verkkokauppa/client/index/45/HSuomi wrote: Eli saako jostain ostaa noita päitä ja sitten yhdistellä niitä sopivan mittaisiin johtoihin?
-
HSuomi
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 157
- Joined: Sun May 10, 2009 19:34
- Location: Mäntsälä / Sälinkää
Re: Hukkakipinäpuola VAG 032 905 106B
Juu JaniM vinkkasikin jo ton putiikin. Soitin sinne ja ukko tekee piuhat valmiiksi.
Re: Hukkakipinäpuola VAG 032 905 106B
Last edited by Fakov on Wed Feb 15, 2012 23:38, edited 2 times in total.
-
HSuomi
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 157
- Joined: Sun May 10, 2009 19:34
- Location: Mäntsälä / Sälinkää
Re: Hukkakipinäpuola VAG 032 905 106B
Kuristetaan vielä vähän hullua:
Mulla tämä kytkentä:

Pitääkö sen spark inverted nyt olla kumpi?
Eikö niin että silloin kun ledit palaa ni ei puola hajoa vaikka olis virrat päällä pitkään?
Kuinka nopeasti se puola kärähtää jos tossa nyt joku källi käy?
Mulla tämä kytkentä:
Pitääkö sen spark inverted nyt olla kumpi?
Eikö niin että silloin kun ledit palaa ni ei puola hajoa vaikka olis virrat päällä pitkään?
Kuinka nopeasti se puola kärähtää jos tossa nyt joku källi käy?
Re: Hukkakipinäpuola VAG 032 905 106B
ms1 = spark inverted no.
ainakin tämän mukaan
http://www.extraefi.co.uk/Drawings/PDF_ ... ilPack.pdf
ainakin tämän mukaan
http://www.extraefi.co.uk/Drawings/PDF_ ... ilPack.pdf
-
HSuomi
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 157
- Joined: Sun May 10, 2009 19:34
- Location: Mäntsälä / Sälinkää
Re: Hukkakipinäpuola VAG 032 905 106B
Laitoin ne asetukset niin että ledit PALAA kokoajan ku virrat on päällä. Eikä se ainakaan kuumennu tai tullu savun hajua... Niin siis mulla MS2 V3 levyllä. Ja startatessa tuli jotain kipunoita. Käyntiin ei kyllä vielä lähtenyt VR-anturiongelmien takia.
-
sepulaakeri
- Megasquirt aloittelija
- Posts: 17
- Joined: Thu Apr 14, 2011 19:49
Re: Hukkakipinäpuola VAG 032 905 106B
millä koodilla tämä puola löytyy motonetistä??
oiskohan kellään selitystä kun minulla on tämä kytkentä .
http://www.msextra.com/doc/ms1extra/MS_ ... Up_V22.JPG
minun järjen mukaan puolalle tulee 5v kun ledi palaa, mutta kun virrat laittaa päälle, ledit syttyy ja jää palamaan mutta mittarilla kun mittaa puolan ohjausta niin tulee vaan 5 voltin pulssi ja sitten 0v.
vai toimiiko transistori 2n4033 juurikin näin että se antaa vaan pulssin??
Toinen mysteeri on tuo sytytys lähtö D, kun virrat laittaa päälle ohjaus tulee transistorille mutta puolalta mitattuna ei tule edes tuota pulssia mutta kipinä tulee kun starttaa...
oiskohan kellään selitystä kun minulla on tämä kytkentä .
http://www.msextra.com/doc/ms1extra/MS_ ... Up_V22.JPG
minun järjen mukaan puolalle tulee 5v kun ledi palaa, mutta kun virrat laittaa päälle, ledit syttyy ja jää palamaan mutta mittarilla kun mittaa puolan ohjausta niin tulee vaan 5 voltin pulssi ja sitten 0v.
vai toimiiko transistori 2n4033 juurikin näin että se antaa vaan pulssin??
Toinen mysteeri on tuo sytytys lähtö D, kun virrat laittaa päälle ohjaus tulee transistorille mutta puolalta mitattuna ei tule edes tuota pulssia mutta kipinä tulee kun starttaa...
-
Vauhtivaunu
- Megajumala
- Posts: 1167
- Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
- Location: Pohjois-Karjala
Re: Hukkakipinäpuola VAG 032 905 106B
Niin tuleesepulaakeri wrote: oiskohan kellään selitystä kun minulla on tämä kytkentä .
http://www.msextra.com/doc/ms1extra/MS_ ... Up_V22.JPG
minun järjen mukaan puolalle tulee 5v kun ledi palaa
Jospa nyt ne asetukset pitäs vielä kattoa: "spark out" pitää olla ms1:yes tai ms2: "going high",invertedsepulaakeri wrote: mutta kun virrat laittaa päälle, ledit syttyy ja jää palamaan mutta mittarilla kun mittaa puolan ohjausta niin tulee vaan 5 voltin pulssi ja sitten 0v.
vai toimiiko transistori 2n4033 juurikin näin että se antaa vaan pulssin??
Toinen mysteeri on tuo sytytys lähtö D, kun virrat laittaa päälle ohjaus tulee transistorille mutta puolalta mitattuna ei tule edes tuota pulssia mutta kipinä tulee kun starttaa...
Ledit _ei saa palaa_ tuota kytkentää käytettäessä.
Kun käytetään ns. ylösvetovastuksia niin asetus on toisinpäin, ledien pitää palaa.
-
Vauhtivaunu
- Megajumala
- Posts: 1167
- Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
- Location: Pohjois-Karjala
Re: Hukkakipinäpuola VAG 032 905 106B
Vauhtivaunu wrote:Niin tulee.sepulaakeri wrote: oiskohan kellään selitystä kun minulla on tämä kytkentä .
http://www.msextra.com/doc/ms1extra/MS_ ... Up_V22.JPG
minun järjen mukaan puolalle tulee 5v kun ledi palaa
Jos se tulisi koko ajan, puola päästäisi savut.
Jospa nyt ne asetukset pitäs vielä kattoa: "spark out" pitää olla ms1:yes tai ms2: "going high",invertedsepulaakeri wrote: mutta kun virrat laittaa päälle, ledit syttyy ja jää palamaan mutta mittarilla kun mittaa puolan ohjausta niin tulee vaan 5 voltin pulssi ja sitten 0v.
vai toimiiko transistori 2n4033 juurikin näin että se antaa vaan pulssin??
Toinen mysteeri on tuo sytytys lähtö D, kun virrat laittaa päälle ohjaus tulee transistorille mutta puolalta mitattuna ei tule edes tuota pulssia mutta kipinä tulee kun starttaa...
Ledit _ei saa palaa_ tuota kytkentää käytettäessä.
Kun käytetään ns. ylösvetovastuksia niin asetus on toisinpäin, ledien pitää palaa.
-
sepulaakeri
- Megasquirt aloittelija
- Posts: 17
- Joined: Thu Apr 14, 2011 19:49
Re: Hukkakipinäpuola VAG 032 905 106B
Tässä topikissa sanotaan melkein joka toisessa viestissä että asetukset pitäis olla juurikin toisin päin,Vauhtivaunu wrote:
Jospa nyt ne asetukset pitäs vielä kattoa: "spark out" pitää olla ms1:yes tai ms2: "going high",inverted
Ledit _ei saa palaa_ tuota kytkentää käytettäessä.
Kun käytetään ns. ylösvetovastuksia niin asetus on toisinpäin, ledien pitää palaa.
"spark inverted :NO tai going low"
-
sepulaakeri
- Megasquirt aloittelija
- Posts: 17
- Joined: Thu Apr 14, 2011 19:49
Re: Hukkakipinäpuola VAG 032 905 106B
Tälläsen postauksen löysin lontoon kielellä, tosin vehe (LS2) eri mutta kytkentä sama ja sama transistori kyseessä.
Re: Building Ignition 5V pull-up, LS2 application
Postby dontz125 » Sat Feb 05, 2011 10:15 pm
I think you could use a 2N3906; the 2N4033 was a 'small signal' PNP, same as the 3906.
Don't even worry about the NPN transistors and the diodes - they're just pretty blinky lights. A lot of people actually leave them out, although they're handy for diagnostic work. A LOW signal turns on the PNP switching transistor, allowing +5v to the LS2 coil, turning the coil on to start charging. Once the MS signal goes HIGH, the PNP shuts off, the +5v signal to the LS2 turns off, and the coil fires.
elikkäs tämän mukaan suomeksi transistori kytkee kun ei kantaan EI tule ohjausta, eli minun kytkentä toimii luultavasta niinku pitääkin.
Re: Building Ignition 5V pull-up, LS2 application
Postby dontz125 » Sat Feb 05, 2011 10:15 pm
I think you could use a 2N3906; the 2N4033 was a 'small signal' PNP, same as the 3906.
Don't even worry about the NPN transistors and the diodes - they're just pretty blinky lights. A lot of people actually leave them out, although they're handy for diagnostic work. A LOW signal turns on the PNP switching transistor, allowing +5v to the LS2 coil, turning the coil on to start charging. Once the MS signal goes HIGH, the PNP shuts off, the +5v signal to the LS2 turns off, and the coil fires.
elikkäs tämän mukaan suomeksi transistori kytkee kun ei kantaan EI tule ohjausta, eli minun kytkentä toimii luultavasta niinku pitääkin.
Re: Hukkakipinäpuola VAG 032 905 106B
Niinhän se PNP-transistori toimii, eli kun kanta vedetään alas, eli tässä tapauksessa nollaan ( on se 0:aan vetokin ohjaus ) , niin trankku johtaa, ja se lediä ohjaava trankku on NPN tyyppinen joka johtaa kun saa ohjauksen kannallensa ( sen 5 V ) .sepulaakeri wrote: elikkäs tämän mukaan suomeksi transistori kytkee kun ei kantaan EI tule ohjausta, eli minun kytkentä toimii luultavasta niinku pitääkin.
-
HSuomi
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 157
- Joined: Sun May 10, 2009 19:34
- Location: Mäntsälä / Sälinkää
Re: Hukkakipinäpuola VAG 032 905 106B
Turvallisuus syistäkö te käytätte tota transistorikytkentää? Toi pelkkä ylösvetohan on paljon helpompi.
Re: Hukkakipinäpuola VAG 032 905 106B
Toyossa 250V 0.47Uf konkka vakiona. Nyt täytyy kokeilla 3.5Uf konkka, toimiiko nämä partcon kondensaattorit tähän tarkoitukseen._P_ wrote: Pointti minulla oli että jos ensiön yli laitetaan konkkaa, myös siis häiriönpoistomielessä, tulee konkan jännitekesto olla selvästi yli 100V.
http://www.partco.biz/verkkokauppa/inde ... _1640_1644
TOYOTA mS 2000 BT SC & No everlasting projects !
-
Vauhtivaunu
- Megajumala
- Posts: 1167
- Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
- Location: Pohjois-Karjala
Re: Hukkakipinäpuola VAG 032 905 106B
Noniin. Sorruin itsekin ajatusvirheeseen. Eli nuo PNP-trankut toimii juurikin päinvastoin ja silloin ne ei anna +5v ohjausta kun ledit (=NPN-trankut) palaa -> spark out inverted:nosepulaakeri wrote:Tälläsen postauksen löysin lontoon kielellä, tosin vehe (LS2) eri mutta kytkentä sama ja sama transistori kyseessä.
Re: Building Ignition 5V pull-up, LS2 application
Postby dontz125 » Sat Feb 05, 2011 10:15 pm
I think you could use a 2N3906; the 2N4033 was a 'small signal' PNP, same as the 3906.
Don't even worry about the NPN transistors and the diodes - they're just pretty blinky lights. A lot of people actually leave them out, although they're handy for diagnostic work. A LOW signal turns on the PNP switching transistor, allowing +5v to the LS2 coil, turning the coil on to start charging. Once the MS signal goes HIGH, the PNP shuts off, the +5v signal to the LS2 turns off, and the coil fires.
elikkäs tämän mukaan suomeksi transistori kytkee kun ei kantaan EI tule ohjausta, eli minun kytkentä toimii luultavasta niinku pitääkin.
Olen kyllä sitä mieltä että ylösvetovastuksilla toteutettu ohjaus on helpompi tehdä.
Re: Hukkakipinäpuola VAG 032 905 106B
Niin siis tuleeko tuohon led 17 ja led 19 jalkoihin lisätä 100 ohmin vastus vai 1000 ohmin? Kun jossain sanotaan 100 ohm ja toisessa 1K ohm? Itsellä laitettuna 100 ohmin vastukset. 
-
JaniM
- Megajumala
- Posts: 1390
- Joined: Mon Feb 28, 2005 12:29
- Location: PorVWoo www.AutoTune.fi
- Contact:
Re: Hukkakipinäpuola VAG 032 905 106B
Kiloset tai 750.
Re: Hukkakipinäpuola VAG 032 905 106B
Eli 100 ohmista ei siis voi käyttää?! Mitä harmia tosta voi tulla?
-
Vauhtivaunu
- Megajumala
- Posts: 1167
- Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
- Location: Pohjois-Karjala
Re: Hukkakipinäpuola VAG 032 905 106B
Palaa puola.ziguli wrote:Mitä harmia tosta voi tulla?
Laita vähän isommat. Ite oon käyttäny 330-390 ohmisia em. puolan kanssa kun niitä sattuu olemaan nurkat täynnä. Kiloset on mielestäni jo liian isot, saattaa jättää liipaisematta jossain tilanteissa. Empiirisen kokemuksen perusteella.