Page 3 of 6
Re: Ford Kent
Posted: Thu Sep 01, 2016 6:49
by Heksu
Mun koneessa on noin 250 mm tilaa tehdä imusarja ja kokooja putki, joten ihan turhan paljon tilaa ei ole. Aloitin eilen imusarjan osien hinkkaamisen.
Re: Ford Kent
Posted: Thu Sep 08, 2016 13:54
by Heksu
Auto on vielä liikenteessä ja olen kasaillut osia. Ruiskusysteemiin pitää tehdä/ hankkia plenium elikkäs kokooja. Olisko kenelläkään mielessä autoa josta moisen saisi. Tietty semmoisen voisi tehdä itse. Pikkuisen ajatuksena on ollut hiilikuidusta alipaineella. Joko muotti tai sitten sopivan putken päälle. Kestäisköhän muovinen ohut sadevesiränni alipainetta.Jostain lueskelin että jokaiselle sylinterille olisi hyvä olla oma läppärunko, näin viikonloppuna Ferrarin konehuoneeseen eikä siinäkään ole kun yksiläppä joten taitaa kelvata mulle.
Re: Ford Kent
Posted: Sat Sep 17, 2016 6:35
by Heksu
Vielä bensa letkusta.. Jos mä laitan letkua joka sopii E85 niin kestääkö motonettiin letku, entä letkun sisähalkasija? Mä saa auton pukille lokakuussa ja työnnän sen sitten ilman moottoria talliin, tuli mieleen että vois laittaa bensaletkut valmiiksi kun auton alle kerran helposti pääsee. Autossa on jopa reiät valmiina paluu letkulle. Sininen pneumaletku taipuu aika heikosti.
Re: Ford Kent
Posted: Sat Sep 17, 2016 7:21
by Masi_K
Gatesin multifuel tms letkua pitäisi saada motonetistä. Se kestää todennetusti vuosia ongelmitta bensaa ihan normaalilla ruiskumoottorin paineilla. E85 stä en tiedä. Mutta jos letkun nimeen on luottamista.. 6mm sisähalkasijalla pääset pitkälle teholukemissa. En suosittele ollenkaan vetämään koko matkaa letkulla auton alla vaan taivuttelet joko metallista putket tai mainitsemastasi muoviputkesta. Ite oon väännelly muovisesta, toimii hienosti ja taipuu oikein riittävästi lämmittämättä. Putken ja letkujen kanssa pitää tietenkin olla karat tai vähintään sisäholkki jotta letkun voi kiristää putken päälle klemmarilla.
Re: Ford Kent
Posted: Sat Sep 17, 2016 8:48
by Heksu
Miksi kumiletku ei ole hyvä koko matkalta? Siis se paineilma letku on sitä sinistä ohutseinäistä kovaa putkea? Jota käytetään paineilma sylintereissä yms.
Re: Ford Kent
Posted: Sun Sep 18, 2016 7:48
by JokkeJ
En tiedä aijjotko ajaa autolla talvella, mutta ainakaan suola ja muu tiestä lentävä shaisse ei tee hyvää kumiletkuille. Ite tein alustassa menevät linjat 8mm kupari putkesta johon saa nätisti tehtyä muhvit päihin jos sattuu löytymään jarruputki työkalut ja konehuoneeseen/takakonttiin tuli teräspunos kumiletkut. En tiedä miten toi kupari putki viinaan kanssa toimii mutta siinä olis yks hyvä vaihtoehto. Olikos tohon etanolille ihan omat muoviputket vai onko se just tota paineilmaputkea?
Re: Ford Kent
Posted: Sun Sep 18, 2016 12:48
by jake74
JokkeJ wrote: konehuoneeseen/takakonttiin tuli teräspunos kumiletkut. ?
näistä tulee bensahaju läpi, ai mistäkö tiiän, kaverilla ralliautossa ja bensa haisee sisällä. teflonteräspunos on parempaa, siiitä ei tule hajut läpi.
Re: Ford Kent
Posted: Sun Sep 18, 2016 12:56
by Masi_K
En mä varsinaista kovaa syytä tiedä/keksi että miksi ei letkulla koko neljää- viittä metriä vetäis. Jos se olisi paras, niin tehtaatkin tekisivät niin. Sekä onhan siinä se totuus että kumiletku pullistelee suuttimien avautumisen tahdissa kun paine linjassa vaihtelee ja letkun pohjassa ollessa se ei ole kovinkaan kulutus/osuma kestävä. Ja on siinä vielä vähän se harakirin maku? Just se sininen muoviputki tai ihan sama putki mustana on todettu hyväksi ja about ikuiseksi myös tulipellin ja moottorin väliin kunhan ottaa huomioon pidemmän liikuntasäteen kuin letkulla. Musta on soveliamman väristä autoon. Kupariputkesta etskukäytössä irtonnee kuparia etanolin sekaan pidemmässä juoksussa. Muoviputki ei haurastu etanolikäytössä.
Re: Ford Kent
Posted: Sun Sep 18, 2016 16:10
by JokkeJ
jake74 wrote:JokkeJ wrote: konehuoneeseen/takakonttiin tuli teräspunos kumiletkut. ?
näistä tulee bensahaju läpi, ai mistäkö tiiän, kaverilla ralliautossa ja bensa haisee sisällä. teflonteräspunos on parempaa, siiitä ei tule hajut läpi.
Ai

Oon ihmetellykkin kun pidemmän ajan auto seisoo paikallaan ja avaa oven tulee oikein tuulahdus

Täytyykin kokeilla vaihtaa noi letkut tosin toi 40v vanha peltitankkikin saattaa pikkusen päästää hajuja läpi kun sattuu sijaitsemaan takapenkin "selkänojana".
Re: Ford Kent
Posted: Sun Sep 18, 2016 18:42
by Heksu
Täytyypä tutkailla vähän mistä se nykyinen linja menee. Tuossa ei montaa metriä mene että vois ostaa vaikka rosterihydrauliikkaputkea ja pneumaletkua. Tuo on ihan kesä auto ja meinasin pistää seisomaan kun ei oo enää oikein avoautokelejä.
http://tuotteet.etra.fi/fi/g21287078/to ... ikkaputket Tuolta..
Re: Ford Kent
Posted: Sun Sep 18, 2016 18:48
by Heksu
JokkeJ wrote:jake74 wrote:JokkeJ wrote: konehuoneeseen/takakonttiin tuli teräspunos kumiletkut. ?
näistä tulee bensahaju läpi, ai mistäkö tiiän, kaverilla ralliautossa ja bensa haisee sisällä. teflonteräspunos on parempaa, siiitä ei tule hajut läpi.
Ai

Oon ihmetellykkin kun pidemmän ajan auto seisoo paikallaan ja avaa oven tulee oikein tuulahdus

Täytyykin kokeilla vaihtaa noi letkut tosin toi 40v vanha peltitankkikin saattaa pikkusen päästää hajuja läpi kun sattuu sijaitsemaan takapenkin "selkänojana".
Mikä auto sulla on?
Re: Ford Kent
Posted: Sun Sep 18, 2016 18:53
by JokkeJ
Mikä auto sulla on?
B manta. Tankki on siinä takapenkin selkänojaa vasten pystyssä.
Re: Ford Kent
Posted: Sun Sep 18, 2016 19:38
by Masi_K
Rosteriputki se vasta jämyä on taitella.
Re: Ford Kent
Posted: Mon Sep 19, 2016 9:25
by Heksu
Kaveri tekee putkihommia ja sillä taitaa löytyä vehkeet rosteriputken taivutukseenkin. Tosin kupari taipunee aika pirun paljon helpommin. Onneksi on ollut aikaa suunnitella vähän niin ehkä muutaman tyhmän jutun välttää.
Re: Ford Kent
Posted: Sat Sep 24, 2016 8:20
by Heksu
http://autotune.fi/tuote/930/atecu-v3-m ... aydellinen
Jos mä ostan tuon ja vaihdan vr anturi tilalle HAL anturin niin onko toimiva paketti? Mitä muuta tuosta kannattaisi vaihtaa paremmaksi? Ja meinasin ostaa etanoli tunnistimet ja laajakaista lambdan. Toimiiko Bluetooth RS232 mötikät. Mulla ei ole läppäriä jossa on RS232 iPodilla ajattelin hoitaa homman.
Re: Ford Kent
Posted: Sat Sep 24, 2016 9:43
by Höylä
Heksu wrote:http://autotune.fi/tuote/930/atecu-v3-m ... aydellinen
Jos mä ostan tuon ja vaihdan vr anturi tilalle HAL anturin niin onko toimiva paketti? Mitä muuta tuosta kannattaisi vaihtaa paremmaksi? Ja meinasin ostaa etanoli tunnistimet ja laajakaista lambdan. Toimiiko Bluetooth RS232 mötikät. Mulla ei ole läppäriä jossa on RS232 iPodilla ajattelin hoitaa homman.
minä ainakin pysyisin "aidossa" megasquirtissa, josta sentään tietää mitä siihen saa lisättyä (etanolianturit, vr tai hall anturointi ym.) tuosta atecu-v3:sta en tiedä onko se joku ms1/ms2 sekasikiö jonkun omilla "keksinnöillä" (luultavasti perustuu ms2) ja saako siihen edes etanolianturia kytkettyä

ainakin kannattais laittaa kunnon speksit myyntisivulle, jos aikoo noita markkinoida... megasquirt tuo ei ole, sen verran ymmärsin...
tekee/teettää megan kunnon liittimillä, kunnon koteloon (megan suurimmat heikkoudet on juuri nuo alkeelliset liittimet ja onneton "orggis" kotelo), niin ainakin tietää mitä saa... itse ajattelin kokeilla seuraavaa megaa johonkin vahvistimen koteloon "militari liitimillä" (siis joillakin oikeasti pölyn, veden, tärinän ym. kestävillä)
Re: Ford Kent
Posted: Sat Sep 24, 2016 10:47
by Heksu
http://autotune.fi/tuote/426/ms1-v22-oh ... is-yksikko
http://autotune.fi/tuote/187/ms-3-v357- ... ikko-musta
Kiitos MR. Höylä. Eli joku tämmöinen? Minä jotenkin luulin että noikin on aitoja megasquitteja. Mun kolvaus taidot eikä aika riitä osien kolvaukseen, jonkun johdon pään nyt vielä tinaa, eli valmis boxi ja mielellään ainakin toisesta päästä tehdyt johdot. Niitä antureitahan tuohon ei nyt niin kovin montaa tule ja nyt on tullut joku käsitys mitä kannattaa hankkia. Ilmeisesti sen HAl -anturin johdossa ei kannata säästää paria euroa vaan ostaa kerralla kunnolla suojattu kaapeli. Meidän firman ohjausjärjestelmämies pitikin mulle esitelmän maadotuksesta. Ajattelin laittaa ohjausboxia pelkääjän puolen jalkatilan, siitä on imusarjaan max. 50 cm.. Mun auto on pieni. Saako tuommoista military koteloa esim bebekistä?
Re: Ford Kent
Posted: Sat Sep 24, 2016 11:59
by Höylä
Heksu wrote:http://autotune.fi/tuote/426/ms1-v22-oh ... is-yksikko
Kiitos MR. Höylä. Eli joku tämmöinen? Minä jotenkin luulin että noikin on aitoja megasquitteja. Mun kolvaus taidot eikä aika riitä osien kolvaukseen, jonkun johdon pään nyt vielä tinaa, eli valmis boxi ja mielellään ainakin toisesta päästä tehdyt johdot. Niitä antureitahan tuohon ei nyt niin kovin montaa tule ja nyt on tullut joku käsitys mitä kannattaa hankkia. Ilmeisesti sen HAl -anturin johdossa ei kannata säästää paria euroa vaan ostaa kerralla kunnolla suojattu kaapeli. Meidän firman ohjausjärjestelmämies pitikin mulle esitelmän maadotuksesta. Ajattelin laittaa ohjausboxia pelkääjän puolen jalkatilan, siitä on imusarjaan max. 50 cm.. Mun auto on pieni. Saako tuommoista military koteloa esim bebekistä?
kyllä tältä foorumilta luulis joku löytyvän, joka kasaa pientä korvausta vastaan sellaisen megan mitä tarvitset, ainakin ennen on löytynyt, itsekkään en kasaa itse megaa, vaan ostan sen aina valmiiksi kasattuna...
ja ehkä nyt ei kuitenkaan kannata enää ostaa uutta ms1, mutta jos saa jostain käytetyn sopivasti (alle 100 €) niin sitten kannattaa jo harkita, muuten ehkä nykyään kannattaa jo siirtyä vähintään ms2 malliin... eikä se megan orggis kotelokaan nyt ihan mahdottoman huono ole, mutta siihen on vähän hankala saada kunnon liittimiä kiinni... bebekiltä ja muista vastaavista sähkötarvikkeita myyvistä liikkeistä kyllä löytyy hyviä liittimiä ja joistakin jopa kotelo aihioita...
Re: Ford Kent
Posted: Sat Sep 24, 2016 12:56
by Heksu
Siinähän se tuli.. Kukas kasaa mulle ms2 boksin? Voi lähestyä vaikka viestillä mitään erikoista siihen en tarvi.
Re: Ford Kent
Posted: Sat Sep 24, 2016 16:12
by Vauhtivaunu
Heksu wrote:Siinähän se tuli.. Kukas kasaa mulle ms2 boksin? Voi lähestyä vaikka viestillä mitään erikoista siihen en tarvi.
Niitä saa myös valmiiksi kasattuna:
http://www.autotune.fi/kategoria/7/ms-2
Re: Ford Kent
Posted: Sat Sep 24, 2016 16:45
by JaniM
Höylä wrote:Heksu wrote:http://autotune.fi/tuote/930/atecu-v3-m ... aydellinen
Jos mä ostan tuon ja vaihdan vr anturi tilalle HAL anturin niin onko toimiva paketti? Mitä muuta tuosta kannattaisi vaihtaa paremmaksi? Ja meinasin ostaa etanoli tunnistimet ja laajakaista lambdan. Toimiiko Bluetooth RS232 mötikät. Mulla ei ole läppäriä jossa on RS232 iPodilla ajattelin hoitaa homman.
minä ainakin pysyisin "aidossa" megasquirtissa, josta sentään tietää mitä siihen saa lisättyä (etanolianturit, vr tai hall anturointi ym.) tuosta atecu-v3:sta en tiedä onko se joku ms1/ms2 sekasikiö jonkun omilla "keksinnöillä" (luultavasti perustuu ms2) ja saako siihen edes etanolianturia kytkettyä

ainakin kannattais laittaa kunnon speksit myyntisivulle, jos aikoo noita markkinoida... megasquirt tuo ei ole, sen verran ymmärsin...
tekee/teettää megan kunnon liittimillä, kunnon koteloon (megan suurimmat heikkoudet on juuri nuo alkeelliset liittimet ja onneton "orggis" kotelo), niin ainakin tietää mitä saa... itse ajattelin kokeilla seuraavaa megaa johonkin vahvistimen koteloon "militari liitimillä" (siis joillakin oikeasti pölyn, veden, tärinän ym. kestävillä)
No kysymällä kaikki selviää. Tuossahan lukee että vr anturit toimii MAX-muunnin piirillä. Vaihto hall/vr jumpperilla, ei tartte kolvailla. Volkkareiden puolat toimii, koska erillinen ajuri ajaa 5/12v, eikä perinteisiä ylösveto kötöksiä. Levyn on suunniteltu ihan Suomessa ja suunnittelija on Megoihin perehtynyt alkuajoista lähtien jo ja tälläkin foorumilla pyörii. Kakkoseen tuo perustuu ja saa etskuanturin liitettyä ja paljon muutakin. Extroja valmiina, mitä nyt yleensä tarttee ja härmäksi jopa asennusohjeen tynkää. Johtosarjatkin 150 astetta kestävää oikeaa autojohtoa, eikä mitään jenkkien wannabee harvasäikeistä autojohtoa. Kyllä tuohon on ihan ajatusta käytetty ja kokemus peräistä tietoa. Mutta kukin valitsee haluamansa.
Re: Ford Kent
Posted: Sat Sep 24, 2016 18:31
by Höylä
JaniM wrote:
No kysymällä kaikki selviää. Tuossahan lukee että vr anturit toimii MAX-muunnin piirillä. Vaihto hall/vr jumpperilla, ei tartte kolvailla. Volkkareiden puolat toimii, koska erillinen ajuri ajaa 5/12v, eikä perinteisiä ylösveto kötöksiä. Levyn on suunniteltu ihan Suomessa ja suunnittelija on Megoihin perehtynyt alkuajoista lähtien jo ja tälläkin foorumilla pyörii. Kakkoseen tuo perustuu ja saa etskuanturin liitettyä ja paljon muutakin. Extroja valmiina, mitä nyt yleensä tarttee ja härmäksi jopa asennusohjeen tynkää. Johtosarjatkin 150 astetta kestävää oikeaa autojohtoa, eikä mitään jenkkien wannabee harvasäikeistä autojohtoa. Kyllä tuohon on ihan ajatusta käytetty ja kokemus peräistä tietoa. Mutta kukin valitsee haluamansa.
ööö, miksei nuota ihan "perustietoja" sitten voida laittaa sinne boksin myyntisivulle, eli että perustuu ms2 microsquirttiin ja on yhteensopiva megan säätöohjelmien kanssa (toivottavasti on

) , suunnilleen samat tiedot löysin, kun päivän selasin autoharrastajien foorumeita, mutta jos mun pitäis ostopäätös tehdä sieltä teidän sivuilta löytyvien tietojen perusteella, niin ostamatta jäis...
vai onko kyseessä ns. lakisääteinen juttu, ettei voida sanoa mihin perustuu ja ominaisuuksia tarkemmin, ettei joudu jenkkien kanssa käräjille jostain markkinointi/tekijänoikeus rikkomuksesta

jenkit tuntuu välillä haastavan riitaa kaikkien kanssa ihme asioista
mutta laitetaan korvantaa, ei tuo pelkkä boksi pahanhintainen ole valmiiksi kasatuksi... (siis tuon hinta on 298€ ja valmiiksi kasatun ms1 hinta teillä 315 €)
Re: Ford Kent
Posted: Sun Sep 25, 2016 8:02
by JokkeJ
Mulla on itellä tollanen atecu ms2 extraan pohjautuva (ilmeisestivanhempi versio kuin tuo linkin) Itellä toiminu moiteettomasti ja oli helppo kytkeä kun sisäisti mukana tulleet ohjeet. Myös asiakaspalvelu pelas loistavasti kun sunnuntaisinkin vastattiin sähköpostiin kun apua piti kysyä

Re: Ford Kent
Posted: Sun Sep 25, 2016 9:47
by Heksu
Joo kyllä mäkin tuon ostan.
Re: Ford Kent
Posted: Thu Oct 06, 2016 4:44
by Heksu
Kertokaapa miten monta relettä mun pitää laittaa ruiskun ohjaukseen ja sytytyksen ohjaukseen? Entäs sulakkeita? Akun jälkeen 30A joo.. Mun auto on 70 luvun tekniikkaa ja siinä on 4 sulaketta ja varmaan vilkku ja valorele. Mitään elektroniikkaa siinä ei ole. Paitsi radio vuodelta 1973.
Varmaan erillinen ja kunnollinen sulake ja relekotelo ja pieni sellainen olisi asiaa. Mistähän autosta semmoinen löytyis vai olisko jossain irtonoteloita myynnissä.
Re: Ford Kent
Posted: Thu Oct 06, 2016 5:57
by JaniM
Sulla on poksissa kaikki releet ja sulakkeet mitä tarttet ruiskun kanssa kutakuin. Flekteihin ynnä muuhun lisään sit.
http://autotune.fi/tuote/963/rele-ja-sulakerasia
Tuossa nyt yksi vaihtoehto.
Re: Ford Kent
Posted: Thu Oct 06, 2016 6:26
by Heksu
Ok, empä avannutkaan sitä ohjauspoksia, muut osat kattelinkin. Kiitos. Sittenhän mä meen niillä vanhoilla mitä autossa on. Neljä sulaketta riittää mun mielestä ihan hyvn normiautossa.
Re: Ford Kent
Posted: Thu Oct 06, 2016 7:57
by JokkeJ
Älä nyt boksin virtoja vedä jo käytössä olevien sulakkeiden kautta

Joku yleismallinen sulakerasia esim motonet tai vastaavasta ja siitä boksille omat virrat. Jos tuo atecu on sama kuin mulla niin tarttet 2 sulaketta boksin virroille ja suositeltiin yhtä bensapumpulle jolloin käytät sen boksin oman bensapumpun virta karvan herätteeksi releelle eli tarttet vielä yhden relekannan. Ja tietty sitten sähköiselle flektille oma sulake(jos on) ja haluat boksin ohjaavan sitä (tämäkin varmaan olis hyvä releyttää?)
Re: Ford Kent
Posted: Thu Oct 06, 2016 8:05
by JaniM
Tavallinen peruspumppu menee poksin sulakkeilla ja releellä eli tyyliin 15A max. Muuten hyvä laittaa bensapumpulle erillinen rele ja virrat.
Flektille oma rele ja sulake, jos ohjaus boksilta.
Sulake ennen ecua akun juureen riittää, ecussa päärele jo.
Re: Ford Kent
Posted: Thu Oct 06, 2016 11:12
by Heksu
JokkeJ wrote:Älä nyt boksin virtoja vedä jo käytössä olevien sulakkeiden kautta

Joku yleismallinen sulakerasia esim motonet tai vastaavasta ja siitä boksille omat virrat.
No ei ollut tarkoitus kyllä niiden olemassa olevien sulakkeiden kautta vetää yhtään uutta laitetta. Tarvis ne kaikki sähköt käydä läpi, siellä on käytetty mm. maalarin teippiä ja ilmastointi teippiä liitoksissa.