Page 3 of 4

Re: Mega Squirt Porsche 911 SC:een

Posted: Sun Apr 30, 2017 20:33
by Masi_K
Säätäisin sen kyllä ite sen WUEn käsin kun moottori eiole ihan mikään tavallinen. Avain sen säätöön on VE kartan kohdallaan olo. Etenkin jos on käytössä korotettu tyhjäkäynti niin sen alueella kartan on oltava kohdallaan. Tässä vaikuttaa nokka-akseli ja muu moottorin setuppi kovasti.

Re: Mega Squirt Porsche 911 SC:een

Posted: Sun Apr 30, 2017 21:52
by Höylä
itse en anna autotunen säätää mitään muuta kuin tasakaasu/norm. ajoaluetta, kaikki muu käsin, toki katson miten autotune säätäis ja vedän siitä omat johtopäätökset... olen päätynyt siihen huomioon, että jos autotunen antaa muuttaa VE karttaa tyhjäkäyntialueella, kiihdytyksen aikana, moottorijarrutuksen aikana, täyskaasun aikana, niin aina on vit.../menty metsään VE kartan kanssa, "autotune on hyvä renki, mutta huono isäntä"

niin ja mitään rikastuksia ei autotunen avulla ole tarkoituskaan yrittää säätää... ensin siis VE kartta kuntoon siihen asti mitä mielenkiinto riittää ja sitten käsin rikastukset ym. lämmittelyasetukset kuntoon...

Re: Mega Squirt Porsche 911 SC:een

Posted: Mon May 01, 2017 16:43
by Masi_K
Näin se menee autotunen kaa. Ite myös käytän sitä apuna aina sillointällöin seuraten kokoajan mitä se tekee ja vähä puljaamalla sitäkautta mitä kuormituspistettä ajaa.

Re: Mega Squirt Porsche 911 SC:een

Posted: Sun Jul 02, 2017 9:08
by Porsche911SC
Kiitos taas kaikille hyvistä kommenteista. Päivityksiä tähän projektiin. Nyt näyttäis siltä, että kaikki pytyt ei käy kunnolla. Aluksi kone toimi moitteettomasti, mutta nyt on ollut ajoittain huomattavissa AFR:n heittelyä. Auto ei mennyt edes katsastuksesta läpi päästöjen osalta. Se on varmaan osasyy säätämisen hankaluuksiin. Pitänee ottaa tulpat irti ja koittaa päätellä mikä pytty ei pelitä. Ongelmat on tosin niin pieniä että pakosarjan lämpöjen mittauksessa ei pytyissä ollut merkittäviä eroja. Olen jo yhden suuttimen vaihtanut aiemmin. Katsotaan josko tänään jo selviäis jotain.

Re: Mega Squirt Porsche 911 SC:een

Posted: Sun Jul 02, 2017 9:09
by Porsche911SC
Ilmeisesti tunerstudiosta ei näe esim. suutinkohtaisesti mitään arvoja. Esim jos ois vikaa kytkennässä?

Re: Mega Squirt Porsche 911 SC:een

Posted: Sun Jul 02, 2017 15:00
by Masi_K
Ei nää muuta kuin sen mitä suutinta käskytetään. Eli pw ja dc yms.

Re: Mega Squirt Porsche 911 SC:een

Posted: Sun Jul 02, 2017 22:36
by Vauhtivaunu
Porsche911SC wrote: Sun Jul 02, 2017 9:09 Ilmeisesti tunerstudiosta ei näe esim. suutinkohtaisesti mitään arvoja. Esim jos ois vikaa kytkennässä?
Ms2 ja Ms3:ssa pystyy ohjaamaan suutinpankkeja testaus-toiminnolla ilman että kone pyörii. Jos vika on kytkennässä niin se selviää testillä aika nopeasti. Ms1:llä ei pysty.

Re: Mega Squirt Porsche 911 SC:een

Posted: Sun Jul 09, 2017 13:29
by Porsche911SC
Näkeekö tuolla testaustoiminnolla pienemmätkin häiriöt?

Vaihdoin nimittäin yhden suuttimen joka tulpista päätellen oli sökönä. Auto pelitti taas muutaman päivän ihan hyvin, mutta nyt kuumalla veti aika lailla laihalle. Näyttäis, että taas joku suutin takkuaa. Rupee omaan silmään näyttämään siltä, että A: vika on johdotuksessa. Eli suuttimet ei saa oikeata signaalia tai B: Tuo setuppi jostain syystä rikkoo suuttimia(bensakisko vääntää vinoon ja hajottaa tms)

Tyhjäkäyntiä on nyt turha säätää kun joku mekaaninen vika siellä aika varmasti on.

Viikko aikaa jälkitarkastaa pirssi joten taitaa mennä possu pois liikennekäytöstä toistaiseksi.

Re: Mega Squirt Porsche 911 SC:een

Posted: Mon Jul 10, 2017 20:48
by Jürgen
Miten se on sökö? Tukossa? Katkoksessa?

Re: Mega Squirt Porsche 911 SC:een

Posted: Tue Jul 11, 2017 14:51
by Porsche911SC
Siis muut tulpat oli tummia ja tää yksi ihan kirkas. Eli muut kävi rikkaalla ja tämä laihalla. Ja siitä johtopäätöksenä että ei saa bensaa. Josta johtopäätös että suutin ei toimi oikein.

Re: Mega Squirt Porsche 911 SC:een

Posted: Wed Jul 12, 2017 19:22
by Jürgen
Kirkas = bensa pessyt puhtaaksi = ei kipinää ???

Re: Mega Squirt Porsche 911 SC:een

Posted: Wed Jul 12, 2017 19:56
by Porsche911SC
Voipi olla näinkin. Mutta suuttimen vaihto näytti muuttaneen toimintaa. Ja nyt taas vaihteeksi kävi hyvin. Sain jopa säädettyä tyhjäkäyntiä lähelle tuota 14.7. Mutta kun oon pääsemässä lähelle tuota, niin tyhjäkäynti alkaa seilaamaan ku hullun mulkku. Rupesin miettimään, että onkohan perus setupissa joku väärin. Esim. tuo injector dead time on 0.9 ja tota dead timea jossain foorumilla epäiltiin heijaavan idlen mahdolliseksi syyksi.

Voisin vaikka huomenna ottaa videoklipin tuosta tyhjäkäynnistä ja linkittää tänne. Jos joku vaikka voisi antaa vinkkiä sen perusteella tyhjäkäynnin säätöön tai vois todeta että jotain on pahasti pielessä.

Re: Mega Squirt Porsche 911 SC:een

Posted: Mon Mar 19, 2018 11:52
by Porsche911SC
Moi,

Nyt olis vuorossa uusi yritys saada auto katsastuksesta läpi päästöjen osalta. Auto on siis mennyt jo kerran läpi, mutta tyhjäkäynnin parantamisen säätöjen jälkeen ei enää mennyt. Tässä kaivattaisiin taas apuja.

Huom! Sytkän ohjaus ei ole megalla vielä!

Ongelman kuvaus(Kiitos Jani taas asioiden selkeyttämisestä): Auto näyttää käyvän tosi hyvin tyhjäkäynnilläkin kun warmup enrichment on päällä ja AFR on alle 13. Tarkoitus on siis laittaa AFR 14.7 tienoille. Mutta kun WUE menee pois päältä ja mennään yli 13 AFR lukeman, niin tyhjäkäynti alkaa seilaamaan hervottomasti. Alla linkit videoihin:

WUE päällä: Käy nätisti ilman ongelmia.
https://www.youtube.com/watch?v=JYxrv_2Okic

WUE ei enää päällä: Tyhjäkäynti seilaa.
https://www.youtube.com/watch?v=_pHjyiuAVzg

Tyhjäkäynti ei ole nyt säädöissä lainkaan, mutta tuo video antaa kuitenkin hyvän kuvan mitä siellä tapahtuu. Tuota tapahtui parhaillakin säädöillä mihin on päästy kun tyhjäkäynti oli yli tuon AFR 13 lukeman. Haluaisin paremmin ymmärtää mistä ilmiössä on kyse. Kaikki kommentit on tervetulleita.

Re: Mega Squirt Porsche 911 SC:een

Posted: Mon Mar 19, 2018 14:03
by JaniM
Sytkän ohjaus helpottaisi hieman kyllä.
Mitäs ruiskauksien määränä ja tapana?
Deadtime muuttaminen hieman vois avittaa.
Laita asetustiedosto ja logi auttaa kans hieman ihmettelyä.

Re: Mega Squirt Porsche 911 SC:een

Posted: Mon Mar 19, 2018 16:58
by Masi_K
Nosta kokeeksi ve kartta tuolta alanurkan 19 alueilta vaikka 23ksi. Oire äkkiseltään vaikuttaa siltä että 19 alueella mennään niin ohuelle tai vaan pois motorin alueelta että rpm laskiessa ja alipaineen vähetessä mennään kartalla taas yli 20ve ruiskutusmäärien ja kone alkaa taas käymään. Tosiaan msq ja logi jakoon. Logista näkee sitten paljon on sumujen pw.

Re: Mega Squirt Porsche 911 SC:een

Posted: Mon Mar 19, 2018 17:01
by TommiT
Onko lambdan kalibrointi varmasti kohdallaan?

Kuten JaniM sanoi niin sytkä voi hyvinkin olla syyllinen. Väärä ennakko saa koneen käymään raskaasti johon tehon kannalta parempi hieman rikas seos auttaa. Laihentaminen saa sitten käynnin huononemaan.

Re: Mega Squirt Porsche 911 SC:een

Posted: Tue Mar 20, 2018 6:48
by JaniM
Tyhjäkäyntikohta pitäis saada tasaseksi, ettei lähde hummaan.
Ja tosiaan nurkkaan hieman isommalle ve ja pienelle kierrosalueelle kuten Masi ehdotti.
Sit on se VE idle valikko, josko sillä myös saisi hieman apua käyntiin, mutta hummaus pitäis saada pois suurimmaksi osaksi.
Tsekkaa tosiaan se jakajan ennakko.

Re: Mega Squirt Porsche 911 SC:een

Posted: Wed Mar 21, 2018 9:10
by Porsche911SC
Moi,

Alla linkit fileihin:
https://drive.google.com/file/d/1J4gR-X ... sp=sharing
ja
https://drive.google.com/file/d/1Sp2HCb ... sp=sharing

Toivotaan, että toimii ekalla kerralla.

Re: Mega Squirt Porsche 911 SC:een

Posted: Wed Mar 21, 2018 9:14
by Porsche911SC
Moi,

Sytkä voi tosiaan olla yksi syyllinen, mutta veikkaan, että yksi seuraavista postauksista tässä ketjussa kertoo, että noissa mun asetuksissa on joku peruspalikka vinossa joka tämän aiheuttaa. Ja vielä tuosta seilaamisesta. Saan siis sen kyllä huomattavasti pienemmäksi ja tasaisemmaksi laittamalla tyhjäkäyntiä rikkaammalle. Mutta ongelma ei poistu kokonaan. Ja tuntuu, että ongelma ei poistu pelkästää VE karttaa säätämällä, vaan ongelma on osittain jossain muualla. En vaan löydä missä.

Re: Mega Squirt Porsche 911 SC:een

Posted: Wed Mar 21, 2018 12:23
by Höylä
Porsche911SC wrote: Wed Mar 21, 2018 9:14 Saan siis sen kyllä huomattavasti pienemmäksi ja tasaisemmaksi laittamalla tyhjäkäyntiä rikkaammalle. Mutta ongelma ei poistu kokonaan. Ja tuntuu, että ongelma ei poistu pelkästää VE karttaa säätämällä, vaan ongelma on osittain jossain muualla. En vaan löydä missä.
miksi haluat sen tyhjäkäynnin seoksen 14.7 AFR, kun ei näitä koneita kuitenkaan ole suunniteltu käymään sellaisella seossuhteella :roll: (ainakaan tyhjäkäynnillä)

lisäksi lambda voi näyttää hieman väärin (todellista rikkaampaa), joten kun yrität säätää 14.7 AFR on todellisuus jo jotain yli 15 AFR...

Re: Mega Squirt Porsche 911 SC:een

Posted: Wed Mar 21, 2018 12:53
by Puuhastelija
Kyllä toi VE kartan säädöllä pitäs kyllä hoitua. mutta varmaan jossain perus säädöissäkin olis vielä viilaamista kun toi VE on pikkasen liian pieni. tuolla tyhjäkäynti alueella.

Re: Mega Squirt Porsche 911 SC:een

Posted: Wed Mar 21, 2018 14:40
by Porsche911SC
Höylä wrote: Wed Mar 21, 2018 12:23
Porsche911SC wrote: Wed Mar 21, 2018 9:14 Saan siis sen kyllä huomattavasti pienemmäksi ja tasaisemmaksi laittamalla tyhjäkäyntiä rikkaammalle. Mutta ongelma ei poistu kokonaan. Ja tuntuu, että ongelma ei poistu pelkästää VE karttaa säätämällä, vaan ongelma on osittain jossain muualla. En vaan löydä missä.
miksi haluat sen tyhjäkäynnin seoksen 14.7 AFR, kun ei näitä koneita kuitenkaan ole suunniteltu käymään sellaisella seossuhteella :roll: (ainakaan tyhjäkäynnillä)

lisäksi lambda voi näyttää hieman väärin (todellista rikkaampaa), joten kun yrität säätää 14.7 AFR on todellisuus jo jotain yli 15 AFR...
Haluan sen ainakin lähelle 14.7, jotta menee katsastuksesta läpi. Sen jälkeenhän ei ole väliä vaikka tyhjäkäynti olisikin rikkaammalla :)

Re: Mega Squirt Porsche 911 SC:een

Posted: Wed Mar 21, 2018 17:31
by Höylä
Porsche911SC wrote: Wed Mar 21, 2018 9:14

Haluan sen ainakin lähelle 14.7, jotta menee katsastuksesta läpi. Sen jälkeenhän ei ole väliä vaikka tyhjäkäynti olisikin rikkaammalla :)
ei se 14.7 AFR aina sitä tarkoita, että menee päästöistä läpi... varsinkin näissä vanhoissa tulee usein huonompi arvo putken päästä, kun yritetään saada käymään liian laihalla ja siksi ei käy kunnolla...

tämähän on jo niin vanha (-82 :roll: ) että päästöarvot on muutenkin aika löysät (CO 4.5 ja HC 1000, lambdaa ei mitata), näissä pääasia on että auto käy hyvin/kunnolla/joka pytyllä, niin silloin on yleensä myös päästöt siinä haarukassa mitä tältä ikäluokalta vaaditaankin...

oletko kokeillut käydä säätämässä oikean pakokaasuanalysaattorin avulla jossakin huoltamolla/korjaamolla, vai oletko kokeillut vain kotona yksin pelkän lambdan varassa? (ja luottanut siihen, että pitää saada se 14.7 AFR niin olis ok)

Re: Mega Squirt Porsche 911 SC:een

Posted: Wed Mar 21, 2018 17:57
by Porsche911SC
Höylä wrote: Wed Mar 21, 2018 17:31
Porsche911SC wrote: Wed Mar 21, 2018 9:14

Haluan sen ainakin lähelle 14.7, jotta menee katsastuksesta läpi. Sen jälkeenhän ei ole väliä vaikka tyhjäkäynti olisikin rikkaammalla :)
ei se 14.7 AFR aina sitä tarkoita, että menee päästöistä läpi... varsinkin näissä vanhoissa tulee usein huonompi arvo putken päästä, kun yritetään saada käymään liian laihalla ja siksi ei käy kunnolla...

tämähän on jo niin vanha (-82 :roll: ) että päästöarvot on muutenkin aika löysät (CO 4.5 ja HC 1000, lambdaa ei mitata), näissä pääasia on että auto käy hyvin/kunnolla/joka pytyllä, niin silloin on yleensä myös päästöt siinä haarukassa mitä tältä ikäluokalta vaaditaankin...

oletko kokeillut käydä säätämässä oikean pakokaasuanalysaattorin avulla jossakin huoltamolla/korjaamolla, vai oletko kokeillut vain kotona yksin pelkän lambdan varassa? (ja luottanut siihen, että pitää saada se 14.7 AFR niin olis ok)
Tämä on itse asiassa erittäin arvokasta tietoa minulle! nuo CO päästöt on juurikin olleet muistaakseni luokkaa 5. jotain. Ja kyllä, olen säätänyt vain kotona lambdan varassa. Onko jollain kokemusta miten ja missä tuo kannattaisi tehdä? Varmaan siten, että ensin tyhjäkäynti optimaalisen hyväksi ja sen jälkeen hienosäätämään korjaamolle? PS. tuo joka pytyllä käynti on hyvä pointti, koska minulla on ollut joidenkin suuttimien kanssa jostain syystä ongelmia aiemmin...

Re: Mega Squirt Porsche 911 SC:een

Posted: Thu Mar 22, 2018 22:35
by Masi_K
Onko wheel decoderissa tuo 80 astetta oikein ?

Re: Mega Squirt Porsche 911 SC:een

Posted: Fri Mar 23, 2018 11:48
by Porsche911SC
*Päivitys*

En ole koskenut juurikaan noihin ignition asetuksiin koska sytytyksen ohjaus ei ole minulla käytössä. Ja ihmettelinkin kovasti miten ne vaikuttaa silti säätöihin... Koitin muuttaa trigger wheel arrangementin vastaamaan todellisuutta, mutta auto käytännössä kävi kuin vanha Zetor sen jälkeen.

Noh, tyhjäkäyntiongelma lähti osittain ratkeamaan kuitenkin. Suuri muutos tapahtui kun muutin dead timea suuremmaksi(Kiitos Jani@autotune). Käyntiäänessä huomasi heti muutoksen parempaan. Sen jälkeen 5min säätöä kartan kanssa ja se kävi jo ihan ok. AFR 13.5 lukemassa. Sen enempää en kerennyt nyt säätämään. Tuon dead time:n hienosäätöön kaipaisin vinkkejä: Nostin sitä nyt 0.2ms ja käynti muuttui paremmaksi. Miten säädän sen hyväksi?(Älkää linkatko sitä kaavaa MS sivuilta, ei taidot riitä sen avulla laskemiseen :shock: )

Mutta taas meni homma eteenpäin. Nyt on selvä suunnitelmakin jolla saada auto päästöistä läpi ja ajoon kunhan lumet sulaa.

Re: Mega Squirt Porsche 911 SC:een

Posted: Fri Mar 23, 2018 12:04
by JaniM
Mut eikös se nyt ruiskuta trigger anglen mukaan, kun ei ole pelkkää fuel only päällä? Eli pitäisi olla edes tontilla tuo arvo. Voi tosin olla yksi syy kans, jos ruiskuttaa väärään aikaan.
Nythän siellä tais olla nokkatieto kans luettavissa, mutta ei ole oikeasti. Tosin "pitäis" jättää se käyttämättä jos ei saa tietoa nokalta.
Tosin eihän ole iso homma lisätä kutoskoneen hukkakipinäpuolaa tuonne, jossa vahvistin. Sais tuota toimivuutta hieman paremmaksi ja säädettävyyttä myös.

Re: Mega Squirt Porsche 911 SC:een

Posted: Fri Mar 23, 2018 17:23
by Masi_K
Kyllä se trigger angle pitää olla oikein että ruiskutus tapahtuu silloin kun on tarkoitus. Vaikka mennään sokeasti ruiskuttamalla. Deadtimen säätöön kelpaa hienosti lambdamittariin perustuva säätö ruiskutuskertoja ja tapaa vaihtelemalla koneen kokoajan käydessä. Seos ei pitäisi muuttua paljon yhtään kun esim kahdesta ruiskutuskerrasta simultaneous siirtyy yhteen simultaneous. Jos muuttuu niin säätää deadtimeä suuntaan Y ja testaa taas ja niinpoispäin.

Re: Mega Squirt Porsche 911 SC:een

Posted: Sat Apr 21, 2018 6:36
by Porsche911SC
Päivitystä projektiin:

Auto on laitettu kevätkuntoon ja valmiiksi ajoon. Eli pikkuhuoltoja, öljynvaihdot jne. Eilen oli vuorossa enää moottorinohjauksen säätö kohdilleen ja sit leimalle.

Kurvailin Porvooseen Jania tervehtimään ja säätösessioon. Saatiin perusasutkset viilattua kohdilleen megaan mikä oli hyvä. Nyt voin olla hyvillä mielin siitä, että setuppi on osimoilleen oikein. Huonoa on se, että autoa ei saatu säädettyä hyväksi. CO arvot jäivät aivan liian korkeaksi. Tämän vuosimallin vehkeissä arvo saa olla 4.5 kun se oli lähelle 8. Ja tyhjäkäyntiä ei saatu järkevään kuntoon. Se pysyy hetken hyvänä kunnes lähtee taas seilaamaan.

Nyt sit vaan vikaa etsimään tällä hetkellä työjärjestys olis seuraava:
1. Firmwaren päivitys uusimpaan
2. Imuvuotojen tarkistus
3. Tulppien läpikäynti ja vaihto(jos olis yksittäinen pytty esim. pimeenä)
4. Sytkän ohjaus megalle
5. Uusi kierros suuttimia
6. Uusi trigger pyörä
7. Romuttamo

Katsotaan jos näillä eväillä päästään johonkin suuntaan.

Ps. Kova hinku oli jo tienpäälle. Oikein naurattaa kun auto seisoo pihassa...

Re: Mega Squirt Porsche 911 SC:een

Posted: Sat Apr 21, 2018 12:42
by Masi_K
Alkaa kuullostaa tutulta. Niin on vastoinkäymiset tuttuja Vauxhallin kanssa temunneena.