Page 3 of 8
Posted: Mon Jun 15, 2009 16:43
by jussi70
JaniM wrote:Ei ole. Ihan kytket niinkuin edis kuuluu.
Pip piuha sisään tuloon ja spark A saw piuhaan. Mega ottaa pipistä kiekan. Onko boxissa tehty oikein edis muutokset?
Purkkiin on tehty edis muutos purkin tekijän toimesta...
Nyt on kyllä tiedoton olo, jos kahlaisin nuo asetukset vielä kertaalleen...
Posted: Mon Jun 15, 2009 17:26
by jussi70
Megan johdon no. 18 isolated ground from coil olen kytkenyt moottorin/puolapaketin maahan. Oliko se nyt näin tarkoitettu?
Posted: Mon Jun 15, 2009 20:43
by ArttuH
Luultavasti on ihan ok. Mutta nämä riippuu jonkun verran sitten modauksista, joita purkkiin on tuota EDISiä varten tehty. Eli oikeastaan tarvitsisit sieltä modauksien tekijän suunnalta vahvisuksen kytkennöille. MiniMS:lle kun ei taida olla mitään vakiintuneita yleisesti käytettyjä ratkaisuja näihin modauksiin, kun se on sen verran harvinaisempi kapine.
Tuli muuten vielä mieleen, että jos en ihan väärin muista, niin tuo liittimen nasta taisi oikeasti olla ihan vaan kytketty yhteen muiden maanastojen kanssa piirilevyllä. Vaikka siinä johdotuskuvassa annetaan ymmärtää toisin. Tämä nyt sitten vaan ulkomuistista, siitä on pari vuotta kun olen tuollaista MiniMS:ää viimeksi tarkistellut.
Posted: Mon Jun 15, 2009 20:51
by tty
jussi70 wrote:Onko tähän Mini Ms:ään jossain olemassa joku kytkis josta joku paremmin ymmärtäis...
Tuolta löytyy tietoa MiniMs:stä, jostain vielä ne edis muutokset...
http://www.mini-ms.com/pics.htm
http://www.mini-ms.com/files.htm
http://www.mini-ms.com/
Posted: Mon Jun 15, 2009 20:51
by jussi70
Tuota... katselin megamanuaalia. Olenkohan tehnyt virheen. Suuttimien virran olen vetänyt vain megalta suoraan, en releen kautta. Onkos siinä nyt menty metsään... Mutta ei vaikuttane rpm tiedon puuttumiseen.
Posted: Mon Jun 15, 2009 21:19
by jussi70
Kiitos tty!
Juurikin nuo kuvat sain "paperiversiona" megan mukana ja tuon mukaan olen tehnyt kytkennät
http://www.mini-ms.com/images/MiniMS_harnss2.JPG
Eli numeron 18 olen kytkenyt maahan, puola,moottori ym.
Numero 4 PIPpi Edikselle
Numero 6 SAW Edikselle
Muuta... Polttoainepumppu megalta on herätevirta releelle ja suuttimille ei ole relettä...
Olenko jäljillä?
-Jussi-
Posted: Mon Jun 15, 2009 22:35
by Höylä
jussi70 wrote:Tuota... katselin megamanuaalia. Olenkohan tehnyt virheen. Suuttimien virran olen vetänyt vain megalta suoraan, en releen kautta. Onkos siinä nyt menty metsään... Mutta ei vaikuttane rpm tiedon puuttumiseen.
siis suuttimien maan olet vetänyt megalta ja plussan suoraan akulta (sulake tietty välissä), niin minäkin, eikä siinä ole ongelmia ollut

Posted: Mon Jun 15, 2009 22:58
by jussi70
Höylä wrote: siis suuttimien maan olet vetänyt megalta ja plussan suoraan akulta (sulake tietty välissä), niin minäkin, eikä siinä ole ongelmia ollut

Ei kun noin
http://www.mini-ms.com/images/MiniMS_harnss2.JPG
Virta ja maa kumpikin megalta...
Koska tässä MiniMs:ssä oli releohjaus levyllä, eikös?
Boksille menevä virtajohto on kuiten aikasen ohkanen koska pinneihin oli hankala saada paksumpia johtoja... Voiskohan tuo siitä kiikastaa
Posted: Mon Jun 15, 2009 23:11
by Höylä
jussi70 wrote:Höylä wrote: siis suuttimien maan olet vetänyt megalta ja plussan suoraan akulta (sulake tietty välissä), niin minäkin, eikä siinä ole ongelmia ollut

Ei kun noin
http://www.mini-ms.com/images/MiniMS_harnss2.JPG
Virta ja maa kumpikin megalta...
Koska tässä MiniMs:ssä oli releohjaus levyllä, eikös?
Boksille menevä virtajohto on kuiten aikasen ohkanen koska pinneihin oli hankala saada paksumpia johtoja... Voiskohan tuo siitä kiikastaa
ok, eli tuo minimega eroaa myös tuossa kohtaa perinteisestä

Posted: Mon Jun 15, 2009 23:33
by jussi70
Höylä wrote: ok, eli tuo minimega eroaa myös tuossa kohtaa perinteisestä

Huh, meinasin jo hajota, että mitä olen taas mennyt tekeen..
Kiitos varmistuksesta! Nyt pitää pistää pötkölleen ja huomenna jatkaa savottaa.
Ps. Millä voin tarkistaa, jotta kampiakselin anturilta tulee signaali vaikkapa edikselle asti. Kestääkö VR (-) johdon kuoren läpi mitata jännitettä yleismittarilla? Vai miten voisin todeta anturin toimivuuden...
Vai tarviiko edes mitata, kun kipinäähän kyllä tulee tulpille...
Posted: Tue Jun 16, 2009 0:39
by Höylä
jussi70 wrote:Höylä wrote: ok, eli tuo minimega eroaa myös tuossa kohtaa perinteisestä

Huh, meinasin jo hajota, että mitä olen taas mennyt tekeen..
Kiitos varmistuksesta! Nyt pitää pistää pötkölleen ja huomenna jatkaa savottaa.
Ps. Millä voin tarkistaa, jotta kampiakselin anturilta tulee signaali vaikkapa edikselle asti. Kestääkö VR (-) johdon kuoren läpi mitata jännitettä yleismittarilla? Vai miten voisin todeta anturin toimivuuden...
Vai tarviiko edes mitata, kun kipinäähän kyllä tulee tulpille...
jos kipinää lyö, niin sitten vr-anturilta edikselle asti on kaikki ok... mega nyt vain ei pääse jonkun syyn takia siihen väliin

Posted: Tue Jun 16, 2009 7:26
by ArttuH
Jep, ei tarvitse huolehtia VR-anturista jos kipinää tulee. Eli sulla on nyt ongelmana, että EDIS:iltä tuleva PIP-pulssi ei pääse Megan prosessorille asti. Tuo Megan liittimen nasta 4 on luultavasti oikea paikka PIP-signaalille. Nyt pitäisi vaan selvittää missä kohtaa signaali hukkuu, tuota vaan voi olla hiukan hankala mittailla, kun perusmallin yleismittari ei välttämättä saa oikein hyvin kiinni tuollaisesta pulssisignaalista. Yrittää voi kuitenkin. Jos mittarista sattuu löytymään taajuus- tai pulssimittaus, niin niistä voi olla kovasti hyötyä.
Eli startatessa tuossa PIP-signaalissa pitäisi näkyä jonkinlaista eloa. Aloita ensin mittaamalla sieltä EDIS:in päästä ja tarkista sitten onko tilanne sama Megan päässä. Jos Megan liittimellekin näyttää tulevan signaalia, niin sitten pitää siirtyä purkin sisälle katselemaan kuinka pitkälle signaali etenee. Tästä vaan on vähän hankala antaa ohjeita, kun ei tiedä kuinka purkkia on modattu.
Posted: Tue Jun 16, 2009 10:53
by jussi70
ArttuH wrote:Jep, ei tarvitse huolehtia VR-anturista jos kipinää tulee. Eli sulla on nyt ongelmana, että EDIS:iltä tuleva PIP-pulssi ei pääse Megan prosessorille asti. Tuo Megan liittimen nasta 4 on luultavasti oikea paikka PIP-signaalille. Nyt pitäisi vaan selvittää missä kohtaa signaali hukkuu, tuota vaan voi olla hiukan hankala mittailla, kun perusmallin yleismittari ei välttämättä saa oikein hyvin kiinni tuollaisesta pulssisignaalista. Yrittää voi kuitenkin. Jos mittarista sattuu löytymään taajuus- tai pulssimittaus, niin niistä voi olla kovasti hyötyä.
Eli startatessa tuossa PIP-signaalissa pitäisi näkyä jonkinlaista eloa. Aloita ensin mittaamalla sieltä EDIS:in päästä ja tarkista sitten onko tilanne sama Megan päässä. Jos Megan liittimellekin näyttää tulevan signaalia, niin sitten pitää siirtyä purkin sisälle katselemaan kuinka pitkälle signaali etenee. Tästä vaan on vähän hankala antaa ohjeita, kun ei tiedä kuinka purkkia on modattu.
Tein koeistuksia... Startatessa, mega purkki irti mittasin megan liittimestä. Pinnille no. 4 tulee 12V syt virta kytkettynä, startatessa kun moottori pyörii niin jännite putoaa noin 4V:iin. Mittasin yleismittarilla, toinen pää puolan/moottorin maassa ja toinen megan liittimellä...
Selviäiskö tuosta mitään?
-Jussi-
Posted: Tue Jun 16, 2009 12:06
by ArttuH
Kuulostaa siltä, että signaali löytyisi piuhasta. Eli siinä tapauksessa purkin sisällä olisi jotain pielessä.
Posted: Tue Jun 16, 2009 16:32
by jussi70
Nyt sain hieman edistystä. Kentästä Power cycles after changes muutin asetuksia. EDIS oli valittu ja LED 17(D14) Spark output A ei kierrosluku tietoa. Mutta vaihdoin tuon LED 17 -Squirt LED 19 Spark output B ja Burn To ECU, niin johan tuli kierrokset megatunen näyttöön. Sitten kävin syömässä sammutin virrat niin ei taaskaan rpm tietoa...
Meneekö minulla joku pieleen tuossa Burn to ecu vaiheessa kun ei tule mitään tietoa, että ohjelma olisi siirretty. Ainoastaan jos kaapeli on irti tai virrat ei ole ecussa niin silloin herjaa...
Startatessa akkujännite pääsi laskeen niin olisiko tuo aiheuttanut jotain hämminkiä...
Posted: Tue Jun 16, 2009 17:18
by ArttuH
No niin, eli tuolla tuli todettua, että kytkennät on kunnossa ainakin PIP-signaalin osalta. Nyt veikkaisin, että sulla on edelleen jotkut asetukset keskenään ristissä.
Tuolta pitäisi löytyä oikeat asetukset EDISille:
http://www.msextra.com/manuals/MS_Extra ... l.htm#edis
Täsmääkö?
Burn to ecu-toiminnosta ei tulekaan mitään kuittausta.
Posted: Tue Jun 16, 2009 17:52
by jussi70
ArttuH wrote:No niin, eli tuolla tuli todettua, että kytkennät on kunnossa ainakin PIP-signaalin osalta. Nyt veikkaisin, että sulla on edelleen jotkut asetukset keskenään ristissä.
Joo, ehdin jo innostuakin. Nyt ei enää sitten rpm tietoa näykään. Kömmin tallista sisälle kun niin tympäsi...
Tuota, olen nyt muutellut arvoja vaan tuosta kentästä Power cycles after changes. Mistä muusta pitäisi? Tuntuu, että nyt on mennyt pää tuon kans niin pyörälle.
Voisiko ne konfiguroinnit olla persiillään?
-Jussi-
ArttuH wrote:Burn to ecu-toiminnosta ei tulekaan mitään kuittausta.
Ok, eli rauhallisin mielin vaan...
Nöyrimmät kiitokseni.
-Jussi-
Posted: Tue Jun 16, 2009 18:12
by JaniM
ArttuH wrote:
Burn to ecu-toiminnosta ei tulekaan mitään kuittausta.
Siellä tunessa alhaalla oikealla lukee need to burn punaisella, niinkauan ku se on mennyt purkkiin.
Posted: Tue Jun 16, 2009 18:55
by ArttuH
jussi70 wrote:
Tuota, olen nyt muutellut arvoja vaan tuosta kentästä Power cycles after changes. Mistä muusta pitäisi? Tuntuu, että nyt on mennyt pää tuon kans niin pyörälle.
Voisiko ne konfiguroinnit olla persiillään?
No nuo Spark Settings- ja Dwell Setting-valikot pitäisi laittaa myös kohdalleen. Tosin vähän epäilen, että kierrosluvun pitäisi näkyä, kunhan tuon ensimmäisen valikon "Codebase and outputs function" (jonka ylälaidassa lukee Power cycle...

) asetukset ovat kohdallaan. Olennaisinta olisi, Code type-kohdasta on valittuna ainoastaan EDIS ja muut Off, sekä pelkästään Spark output A on valittuna. Tämä nyt on kuitenkin vähän arvailua, kun en ole EDISiä koskaan käyttänyt.
Tuollaisia hauskoja virtojen katkaisun jälkeen muuttuvia tilanteita saa aikaiseksi, kun onnistuu laittamaan sopivasti asetuksia ristiin. Kaikki muutokset eivät tule käyttöön ennen virtojen katkaisua, joten ensin joku saattaa näyttää toimivan, mutta sitten kun käyttää virtoja pois, niin ei enää toimikaan.
Posted: Tue Jun 16, 2009 18:57
by jussi70
JaniM wrote:
Siellä tunessa alhaalla oikealla lukee need to burn punaisella, niinkauan ku se on mennyt purkkiin.
Okei, pitääpä tsiikata...
Nyt pitää kerätä hieman rohkeutta, ennen kuin hyökkää talliin...
-Jussi-
Posted: Tue Jun 16, 2009 19:14
by jussi70
ArttuH wrote:
No nuo Spark Settings- ja Dwell Setting-valikot pitäisi laittaa myös kohdalleen. Tosin vähän epäilen, että kierrosluvun pitäisi näkyä, kunhan tuon ensimmäisen valikon "Codebase and outputs function" (jonka ylälaidassa lukee Power cycle...

) asetukset ovat kohdallaan. Olennaisinta olisi, Code type-kohdasta on valittuna ainoastaan EDIS ja muut Off, sekä pelkästään Spark output A on valittuna. Tämä nyt on kuitenkin vähän arvailua, kun en ole EDISiä koskaan käyttänyt.
Tuollaisia hauskoja virtojen katkaisun jälkeen muuttuvia tilanteita saa aikaiseksi, kun onnistuu laittamaan sopivasti asetuksia ristiin. Kaikki muutokset eivät tule käyttöön ennen virtojen katkaisua, joten ensin joku saattaa näyttää toimivan, mutta sitten kun käyttää virtoja pois, niin ei enää toimikaan.
Joo, kyllä minä nuo spark settingit ja dwellitkin laitoin, en vaan tarkastanut niitä kun en muutellut välissä.
Oisko järkeä ajaa ne confic asetukset uusiksi, vaikka eipä niissäkään ihmeempiä valittu. Easy thermi asetksista löysin virheen, sieltä en ole valinnut hiressiä vaan tuon ylimmän V3... Oisko siinä syy?
-Jussi-
Posted: Tue Jun 16, 2009 19:25
by ArttuH
jussi70 wrote:Easy thermi asetksista löysin virheen, sieltä en ole valinnut hiressiä vaan tuon ylimmän V3... Oisko siinä syy?
-Jussi-
Jos käytit Easythermiä koodin lataamiseen purkkiin, niin sitten saattaa jopa vaikuttaakin. Kannattaa kokeilla, jos mikään muu ei tunnu auttavan.
Posted: Wed Jun 17, 2009 11:48
by jussi70
ArttuH wrote: Tosin vähän epäilen, että kierrosluvun pitäisi näkyä, kunhan tuon ensimmäisen valikon "Codebase and outputs function" (jonka ylälaidassa lukee Power cycle...

) asetukset ovat kohdallaan. Olennaisinta olisi, Code type-kohdasta on valittuna ainoastaan EDIS ja muut Off, sekä pelkästään Spark output A on valittuna. Tämä nyt on kuitenkin vähän arvailua, kun en ole EDISiä koskaan käyttänyt.
Tuollaisia hauskoja virtojen katkaisun jälkeen muuttuvia tilanteita saa aikaiseksi, kun onnistuu laittamaan sopivasti asetuksia ristiin. Kaikki muutokset eivät tule käyttöön ennen virtojen katkaisua, joten ensin joku saattaa näyttää toimivan, mutta sitten kun käyttää virtoja pois, niin ei enää toimikaan.
Nyt on taas kokeiltu kaikkea. Muutin Spark outputin A niin kuin kehotit. Kierrosluku tieto tulee oli valittuna Vain Spark A tai vain Spark C. Mutta mikä parasta vain silloin tällöin... Näyttää, että se auttais kun sytytysvirta on vähän aikaa päällä ja vasta hetken päästä starttaat, niin silloin rpm mittari herää. Samalla tai toisinaan mittarin tausta muuttuu keltaiseksi...
Onko tuo boksille menevä virtajohto alimitoitettu koska kyseessähän on MiniMs josa releohjaukset suuttimille ja pumpulle on suoraan boksilta. Tosin pumpun ohjauksen olen laittanut releellä, eli minims:ltä tulee vain ohjausvirta releelle. Voisiko tuo pumpun kytkentä tökkiä?
-Jussi-
Posted: Wed Jun 17, 2009 17:21
by cortna
Edis muutos
http://files.getdropbox.com/u/1351620/m ... rdedis.jpg
poistaa D5 D8 R10
pistää D8 tilalle 1.5k vastus (min690)
D5 päästä jummpi johto xg1 seen
jumppilanka R10 ja diodin D9 väliin (varmista tuo diodin pääty pitäs löytyö
12 volttia
750 ohmin ylösvetovastus r23 taakse josta ledille ja ampin liittimen kautta edikselle jos on tyhjiä lähtöjä
Posted: Wed Jun 17, 2009 20:10
by jussi70
cortna wrote:Edis muutos
http://files.getdropbox.com/u/1351620/m ... rdedis.jpg
poistaa D5 D8 R10
pistää D8 tilalle 1.5k vastus (min690)
D5 päästä jummpi johto xg1 seen
jumppilanka R10 ja diodin D9 väliin (varmista tuo diodin pääty pitäs löytyö
12 volttia
750 ohmin ylösvetovastus r23 taakse josta ledille ja ampin liittimen kautta edikselle jos on tyhjiä lähtöjä
Kiitos cortna vastauksestasi!
Minulle tämä boksin sielunelämä on tuntematon.
Silläpä tässä taas kyselen.
Tässä taustaa... Olen ostanut boksin kaverilta ja hän on tilannut sen jo 2005 tai 2006, edis muutostyö on tehty boksin tekijän toimesta.
Onko nyt niin, että boksin teossa on tullut joku fiba?
Purkin mukana on lappuja joissa muutostöitä on selvitetty, mutta minähän niistä en oikein ymmärrä...
Oletko varma että boksistani puuttuu juuri tuo muutostyö?
Joka tapauksessa suuri kiitos neuvoistanne...
-Jussi-
Posted: Wed Jun 17, 2009 21:35
by jussi70
Avasin boksin ja yritin todeta, mitä sille on tehty. Eli muutokset joita siihen on tehty on erilaiset mistä cortna kirjoitti.
cortna wrote:poistaa D5 D8 R10
pistää D8 tilalle 1.5k vastus (min690)
D5 päästä jummpi johto xg1 seen
jumppilanka R10 ja diodin D9 väliin (varmista tuo diodin pääty pitäs löytyö
12 volttia
750 ohmin ylösvetovastus r23 taakse josta ledille ja ampin liittimen kautta edikselle jos on tyhjiä lähtöjä
Ja minulla näin:
poistaa D5 D8 R10
pistää vastus D8-D7(en tiedä kokoa, mikä laitettu)
Jumpperi pois XG2 XG1 alapuolelta (kuvasta ei oikein saa selvää)
D5 päästä jummpi johto xg1 seen
Muutoksia on boksissani hieman hankala todeta kun päällä on noita "lisävarusteita"(tupla-lambda, idle ja fan) kytkennät on noilla lisäjohdoilla.
Tässä kuva
http://img407.imageshack.us/i/picture007ib6.jpg/
Onhan nyt niin, että tämän vanhan muutostyön "päivittämisellä" boksi tulis kuntoon.
Oisko halukkaita muutoksen tekijöitä, vai voisiko tässä jotenkin oikaista, tai asetuksia muuttamalla?
-Jussi-
Posted: Thu Jun 18, 2009 13:37
by jussi70
Harmi kun ois nyt muuan päivä aikaa autoa rassata, mutta kun ei oikein tiedä mitä tälle voisi itse tehdä...
Oisko mitään vinkkejä mitä voisi kokeilla...
Vai onko ainoa mahdollisuus tuo boksin päivitys?
-Jussi-
Posted: Thu Jun 18, 2009 16:22
by Vauhtivaunu
Saattaa olla että joudut polttelemaan koodin uusiksi. Mun villi arvaus on että se on jotenkin korruptoitunut.
Sä voit kokeilla sen boksin toimivuuden siten että hipaset sitä "coil"-pinniä maihin kun megassa on virta. Jos kierroslukumittari hyppää niin boksi on kunnossa. jos ei niin on mahdollista että se optoerotin on sökö. Sen kierroslukusignaalin toimintaan ei vaikuta mitkään asetukset, se joko tulee tai sitten ei, jolloin on tarkastettava kytkentä. Sinänsä tuon selostuksen mukaan toteutettuna sen optopiirin pitäisi toimia.
Posted: Thu Jun 18, 2009 17:41
by cortna
D7 on pensa pumpun ohjausessa oleva diodi
saattaa sekoittaa tuon tulevan pulssin
Posted: Thu Jun 18, 2009 17:42
by tty
ArttuH wrote:jussi70 wrote:Easy thermi asetksista löysin virheen, sieltä en ole valinnut hiressiä vaan tuon ylimmän V3... Oisko siinä syy?
-Jussi-
Jos käytit Easythermiä koodin lataamiseen purkkiin, niin sitten saattaa jopa vaikuttaakin. Kannattaa kokeilla, jos mikään muu ei tunnu auttavan.
Onko tuo jo korjattu?