kylmäkäynnistys ongelma

Yleinen jutustelu

Moderator: Masi_K

tankki123
Megasquirttaaja
Posts: 46
Joined: Tue Aug 29, 2017 22:32

Re: kylmäkäynnistys ongelma

Post by tankki123 »

Nyt kun tuli manattua niin nyt se sit lähti kerrasta tulille eikä sammunut...
afr oli semmosta 12 tienoilla.
nostin eilen ase:a reippaasti, se on nyt 0asteen kohdalla semmonen 80% :D että en tiiä vaikuttiko se.
Vai vaikuttiko sitten tosiaan se että kun tässä on solenoidissa vähän häikkää niin se ei aina työnnä starttia kehälle eli joutuu pari kertaa koittaa välillä, no nyt joutu sit ihan neljä kertaa koittaa ennen ku alko pyörittämään eli sehän ruuttaa priming pulsellakin sinne jo soppaa joka kerta.
Priming pulse mulla on nollan asteen kohdalla noin 6.3ms.
Täytyy taas huomenna koittaa jos se lähtis heti ekalla starttaamaan ja sit sammuiskin taas niin sithän se vika olis varmaan siinä priming pulsessa.
Tuo ase arvo vaan vaikuttaa aika törkeen korkealta vai ? kun ohje arvo 5%-50% mutta kai niissäkin konekohtaisia eroja aika paljon.
Höylä
Megajumala
Posts: 1249
Joined: Thu Oct 27, 2005 22:12
Location: Seinäjoki
Contact:

Re: kylmäkäynnistys ongelma

Post by Höylä »

tankki123 wrote: Tue Nov 21, 2017 12:43 Nyt kun tuli manattua niin nyt se sit lähti kerrasta tulille eikä sammunut...
afr oli semmosta 12 tienoilla.
nostin eilen ase:a reippaasti, se on nyt 0asteen kohdalla semmonen 80% :D että en tiiä vaikuttiko se.
Vai vaikuttiko sitten tosiaan se että kun tässä on solenoidissa vähän häikkää niin se ei aina työnnä starttia kehälle eli joutuu pari kertaa koittaa välillä, no nyt joutu sit ihan neljä kertaa koittaa ennen ku alko pyörittämään eli sehän ruuttaa priming pulsellakin sinne jo soppaa joka kerta.
Priming pulse mulla on nollan asteen kohdalla noin 6.3ms.
Täytyy taas huomenna koittaa jos se lähtis heti ekalla starttaamaan ja sit sammuiskin taas niin sithän se vika olis varmaan siinä priming pulsessa.
Tuo ase arvo vaan vaikuttaa aika törkeen korkealta vai ? kun ohje arvo 5%-50% mutta kai niissäkin konekohtaisia eroja aika paljon.
no joo, ryypystä/ASE se taitaa vain olla kiinni, eli hieman lisää vain säätöjä... itse jouduin mersussa laittamaan ASE:n ja ryypyn tappiin, eikä meinannut silti riittää, toki suuttimet oli vain 300 cc/min. muut projektit on menneet ihan norm. ASE ja ryyppy asetuksilla, mersu jotenkin "hukkas" sen ryyppy ja ASE bensan jonnekkin...

eikä nuo sun päästöarvot ihan kauheat olleet, pienellä kikkailulla vois saada päästöistä läpi :roll: sytkää reilusti myöhäsemmälle ainakin (lämpee se kattikin siinä samalla kunnolla), vai onko jo kokeiltu? tai sitten sillä E85, se ainakin luulis auttavan, kun ei tuon kauempana ollut...
ai jaa, tänne saa nyt oikein allekirjoituksenkin :o
tankki123
Megasquirttaaja
Posts: 46
Joined: Tue Aug 29, 2017 22:32

Re: kylmäkäynnistys ongelma

Post by tankki123 »

Höylä wrote: Tue Nov 21, 2017 14:49
tankki123 wrote: Tue Nov 21, 2017 12:43 Nyt kun tuli manattua niin nyt se sit lähti kerrasta tulille eikä sammunut...
afr oli semmosta 12 tienoilla.
nostin eilen ase:a reippaasti, se on nyt 0asteen kohdalla semmonen 80% :D että en tiiä vaikuttiko se.
Vai vaikuttiko sitten tosiaan se että kun tässä on solenoidissa vähän häikkää niin se ei aina työnnä starttia kehälle eli joutuu pari kertaa koittaa välillä, no nyt joutu sit ihan neljä kertaa koittaa ennen ku alko pyörittämään eli sehän ruuttaa priming pulsellakin sinne jo soppaa joka kerta.
Priming pulse mulla on nollan asteen kohdalla noin 6.3ms.
Täytyy taas huomenna koittaa jos se lähtis heti ekalla starttaamaan ja sit sammuiskin taas niin sithän se vika olis varmaan siinä priming pulsessa.
Tuo ase arvo vaan vaikuttaa aika törkeen korkealta vai ? kun ohje arvo 5%-50% mutta kai niissäkin konekohtaisia eroja aika paljon.
no joo, ryypystä/ASE se taitaa vain olla kiinni, eli hieman lisää vain säätöjä... itse jouduin mersussa laittamaan ASE:n ja ryypyn tappiin, eikä meinannut silti riittää, toki suuttimet oli vain 300 cc/min. muut projektit on menneet ihan norm. ASE ja ryyppy asetuksilla, mersu jotenkin "hukkas" sen ryyppy ja ASE bensan jonnekkin...

eikä nuo sun päästöarvot ihan kauheat olleet, pienellä kikkailulla vois saada päästöistä läpi :roll: sytkää reilusti myöhäsemmälle ainakin (lämpee se kattikin siinä samalla kunnolla), vai onko jo kokeiltu? tai sitten sillä E85, se ainakin luulis auttavan, kun ei tuon kauempana ollut...
Joo sytkää koitin myöhästää, kierroksilla oli varmaa joku 10astetta ennakkoo eikä auttanu juurikaan :D
Tossa tyhjäkäynnillä seurasin sitä seosta miten se muuttuu niin 12,9 - 13,2afr välillä se pysyy kuumana.
Höylä
Megajumala
Posts: 1249
Joined: Thu Oct 27, 2005 22:12
Location: Seinäjoki
Contact:

Re: kylmäkäynnistys ongelma

Post by Höylä »

10 astetta ennakkoa on vielä ihan normaalia :D joku 10 jykk niin alkaa paikat lämmetä ja päästöt pienetä, tosin niillä saadöillä ei sitten oteta muuta kuin ne päästölapot...

kuinka teillä päin konttori suhtautuu näihin rakenneltuihin, lyökö esim. mittarit putkeen, vaikka on päästölapot mukana jne.
ai jaa, tänne saa nyt oikein allekirjoituksenkin :o
tankki123
Megasquirttaaja
Posts: 46
Joined: Tue Aug 29, 2017 22:32

Re: kylmäkäynnistys ongelma

Post by tankki123 »

Höylä wrote: Tue Nov 21, 2017 18:08 10 astetta ennakkoa on vielä ihan normaalia :D joku 10 jykk niin alkaa paikat lämmetä ja päästöt pienetä, tosin niillä saadöillä ei sitten oteta muuta kuin ne päästölapot...

kuinka teillä päin konttori suhtautuu näihin rakenneltuihin, lyökö esim. mittarit putkeen, vaikka on päästölapot mukana jne.
Ei oo kertaakaa tarkisteltu.
tankki123
Megasquirttaaja
Posts: 46
Joined: Tue Aug 29, 2017 22:32

Re: kylmäkäynnistys ongelma

Post by tankki123 »

Juu eihän se toiminut sitten taas tänään :D
Eli täytyisikö sitä primingpulsea nyt koittaa nostaa sitten jonkin verran....
Höylä
Megajumala
Posts: 1249
Joined: Thu Oct 27, 2005 22:12
Location: Seinäjoki
Contact:

Re: kylmäkäynnistys ongelma

Post by Höylä »

nosta molempia hieman, eli priming pulsea (n. 0.5-0.7) ja cranking pulsea (n. 5-7%) ja lisää myös ASE:a, noilla muutoksilla pitäis eron jo huomata, mutta ei pitäis vielä olla riskiä, että kastelee tulpat :roll: jos muuttuu paremmaksi, tee sama uusiksi, niin kauan, että alkaa toimia tai kastelee tulpat :D

MS1 on paljon selkeämpi ryypytys asetus/ASE... tuota MS2 omaa piti oikein ajatuksella miettiä, että mitä tuossa pitää oikein tehdä... tai uskaltaa, ettei kone huku kerta muutoksella bensaan... tai siis ms1 ei ole kuin tuo ryyppy, ei erillistä cranking asetusta käytännössä ollenkaan... MS2 pystyy molempia säätämään toisistaan riippumatta, mikä on käytännössä tietysti parempi, mutta ei niin selkeä, kun voi muuttaa kahta asiaa yhtä aikaa, mitkä molemmat vaikuttaa" samaan asiaan" ja sitten ei tietysti heti osaa päätellä kumpako oli se ratkaiseva muutos, jos/kun parannusta tulee...
ai jaa, tänne saa nyt oikein allekirjoituksenkin :o
tankki123
Megasquirttaaja
Posts: 46
Joined: Tue Aug 29, 2017 22:32

Re: kylmäkäynnistys ongelma

Post by tankki123 »

Höylä wrote: Wed Nov 22, 2017 19:02 nosta molempia hieman, eli priming pulsea (n. 0.5-0.7) ja cranking pulsea (n. 5-7%) ja lisää myös ASE:a, noilla muutoksilla pitäis eron jo huomata, mutta ei pitäis vielä olla riskiä, että kastelee tulpat :roll: jos muuttuu paremmaksi, tee sama uusiksi, niin kauan, että alkaa toimia tai kastelee tulpat :D

MS1 on paljon selkeämpi ryypytys asetus/ASE... tuota MS2 omaa piti oikein ajatuksella miettiä, että mitä tuossa pitää oikein tehdä... tai uskaltaa, ettei kone huku kerta muutoksella bensaan... tai siis ms1 ei ole kuin tuo ryyppy, ei erillistä cranking asetusta käytännössä ollenkaan... MS2 pystyy molempia säätämään toisistaan riippumatta, mikä on käytännössä tietysti parempi, mutta ei niin selkeä, kun voi muuttaa kahta asiaa yhtä aikaa, mitkä molemmat vaikuttaa" samaan asiaan" ja sitten ei tietysti heti osaa päätellä kumpako oli se ratkaiseva muutos, jos/kun parannusta tulee...
Mää nyt nostin sitä priming pulsea vaan aluksi, katotaan mitä se vaikuttaa.
Höylä
Megajumala
Posts: 1249
Joined: Thu Oct 27, 2005 22:12
Location: Seinäjoki
Contact:

Re: kylmäkäynnistys ongelma

Post by Höylä »

periaatteessa priming ja cranking pulse on jo ihan ok, kun kerran lähtee käyntiin, mutta ei sitten kuitenkaan, jos ei kerran jää käymään tyhjäkäyntiä, vaan sammuu :? tai se on siis jotenkin niin rajoilla... ja se ASE sekaa myös tuossa kuviossa jotain omiaan, eikö se ASE sitten jotenkin vain ehdi sieltä ajoissa mukaan (sehän alkaa käsittääkseni vasta sitten, kun kone lasketaan "käyväksi") ja siinä on sellainen joku ongelma kohta nyt crankingin ja käymisen välissä, jota pitää yrittää korjata joko ryypyllä tai cranking pulsella tai lyömällä rajusti ASE:a lisää ihan ensi sekunneille :roll:

saikos MS2 sen ASE:n "fixed then decay" modiin, eli ensin määrätään tietyksi aikaa ASE olemaan kiinteä (aika suuri) ja siitä sitten vasta aletaan sitä ottamaan hallitusti alas, siihen sitten hierotaan vielä liukuvasti warm up jatkoksi, niin pitäis toimia, kuin tehtaan jäljiltä...
ai jaa, tänne saa nyt oikein allekirjoituksenkin :o
Masi_K
Megajumala
Posts: 1981
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: kylmäkäynnistys ongelma

Post by Masi_K »

Ase loikkaa päälle heti kun rpm nousee yli cranking rajan.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
tankki123
Megasquirttaaja
Posts: 46
Joined: Tue Aug 29, 2017 22:32

Re: kylmäkäynnistys ongelma

Post by tankki123 »

Masi_K wrote: Thu Nov 23, 2017 6:59 Ase loikkaa päälle heti kun rpm nousee yli cranking rajan.
kuten myös warmup eikös ?
Höylä
Megajumala
Posts: 1249
Joined: Thu Oct 27, 2005 22:12
Location: Seinäjoki
Contact:

Re: kylmäkäynnistys ongelma

Post by Höylä »

Masi_K wrote: Thu Nov 23, 2017 6:59 Ase loikkaa päälle heti kun rpm nousee yli cranking rajan.
juu, mutta ehtiikö se todellisuudessa vaikuttaa niin paljon, että kone jää käymään... polttoaineen tiivistyminen kylmiin pintoihin jne. tätähän sitten taas kompensoidaan ryypyllä... ja tuo, että kone nappaa kierrokset ensin sinne 1800 rpm, eikä silti jää käymään, kuulostaa omituiselta, omissa projekteissa ei tosin ole ollut tyhjäkäyntimoottoria, joten johtuisko siitä, kun ne on jääneet kiltisti käymään sitä n. 800-1000 rpm , mihin on säädetty, paitsi mersu, jota piti pitää muutama sekuntti kaasulla kylmänä (-20C) käynnissä, se kone vaati kyllä muutenkin luonnottomat ryyppyasetukset...
ai jaa, tänne saa nyt oikein allekirjoituksenkin :o
tankki123
Megasquirttaaja
Posts: 46
Joined: Tue Aug 29, 2017 22:32

Re: kylmäkäynnistys ongelma

Post by tankki123 »

Saman se teki vaikka prime pulsea nostin, hörähti kyllä käyntii vähä herkemmin mutta samantien se sammu, ja tokalla jää kiltisti käymää, en ymmärrä :D
Ja sit ku tuntuu ettei tuo ase vaikuta vaikka sitä kuinka nostaa...
Höylä
Megajumala
Posts: 1249
Joined: Thu Oct 27, 2005 22:12
Location: Seinäjoki
Contact:

Re: kylmäkäynnistys ongelma

Post by Höylä »

tankki123 wrote: Thu Nov 23, 2017 14:06 Saman se teki vaikka prime pulsea nostin, hörähti kyllä käyntii vähä herkemmin mutta samantien se sammu, ja tokalla jää kiltisti käymää, en ymmärrä :D
Ja sit ku tuntuu ettei tuo ase vaikuta vaikka sitä kuinka nostaa...
eli lähti paremmin käyntiin -> parannusta... lisää sitten vain ryyppyä... ASE ei tietysti vielä ehdi riittävästi auttaa/vaikuttaa, jos se käynnistys seos on ihan siinä rajalla, että seos syttyy juuri ja juuri, tai tietysti jos kaikkia nostaa, ryyppyä, cranking pulsea, ASE:a ja Warm up, niin luulis jo jotain muutosta tulevan...

tämä on tämä +5C ja -5 C väli yleensä sellainen lämpötila, että ryypyn määrää pitää lisätä huomattavasti, siihen asti se saa olla aika pienellä (ja lineaarisesti), mutta ainakin ms1 prossuisissa tuli selvä piikki tähän kohtaa, jossa ryypyn määrää piti lisätä huomattavasti ja sen määrää piti kasvattaa kiihtyvällä tahdilla (vai mikä se sana nyt olis tuon lineaarisen vastakohdaksi :D )

oliko sulla millanen nokka tuossa kokoonpanossa? ja puristukset? jos kovin maltilliset puristukset ja kiree nokka, niin vaatii tietysti aika rajusti bensaa kylmänä... jos vakio hiluilla on, niin sitten ongelma ei pitäis tuonne puolelle mennä (puristukset 10:1 luokkaa ja nokka ihan ok.)
ai jaa, tänne saa nyt oikein allekirjoituksenkin :o
tankki123
Megasquirttaaja
Posts: 46
Joined: Tue Aug 29, 2017 22:32

Re: kylmäkäynnistys ongelma

Post by tankki123 »

Höylä wrote: Thu Nov 23, 2017 15:35
tankki123 wrote: Thu Nov 23, 2017 14:06 Saman se teki vaikka prime pulsea nostin, hörähti kyllä käyntii vähä herkemmin mutta samantien se sammu, ja tokalla jää kiltisti käymää, en ymmärrä :D
Ja sit ku tuntuu ettei tuo ase vaikuta vaikka sitä kuinka nostaa...
eli lähti paremmin käyntiin -> parannusta... lisää sitten vain ryyppyä... ASE ei tietysti vielä ehdi riittävästi auttaa/vaikuttaa, jos se käynnistys seos on ihan siinä rajalla, että seos syttyy juuri ja juuri, tai tietysti jos kaikkia nostaa, ryyppyä, cranking pulsea, ASE:a ja Warm up, niin luulis jo jotain muutosta tulevan...

tämä on tämä +5C ja -5 C väli yleensä sellainen lämpötila, että ryypyn määrää pitää lisätä huomattavasti, siihen asti se saa olla aika pienellä (ja lineaarisesti), mutta ainakin ms1 prossuisissa tuli selvä piikki tähän kohtaa, jossa ryypyn määrää piti lisätä huomattavasti ja sen määrää piti kasvattaa kiihtyvällä tahdilla (vai mikä se sana nyt olis tuon lineaarisen vastakohdaksi :D )

oliko sulla millanen nokka tuossa kokoonpanossa? ja puristukset? jos kovin maltilliset puristukset ja kiree nokka, niin vaatii tietysti aika rajusti bensaa kylmänä... jos vakio hiluilla on, niin sitten ongelma ei pitäis tuonne puolelle mennä (puristukset 10:1 luokkaa ja nokka ihan ok.)
Vakio nokat ja puristussuhde 8.8:1.
paljonkohan sitä prime pulsea kannattas nyt lähtee nostamaan kun se on siinä 6-7ms tällähetkellä.
tossa nyt tuo Msq jos sitä joku tahtoo ihmetellä.
https://drive.google.com/open?id=1Adahk ... Iqf81TUSdl
Turbiini
Megajumala
Posts: 508
Joined: Sun May 01, 2005 22:26
Location: Alavus

Re: kylmäkäynnistys ongelma

Post by Turbiini »

Jos suuttimet vakio paikoilla eikä siirretty esim läppärunkoihin niin koko priming pulse on melko turha, kaikki sen antama bensa on käytetty jo ensimmäisen sekunnin aikana startin aloituksesta. crancking pulsea niin paljon että hörähtää sievästi käyntiin ja loppu korjaus asella .

Mulla suzuki 1.6 vakio suuttimillaan. priming 0 kelillä priming 10ms cranking 440% ja ase 250% warmup 150%

ase lasketaan warmupin lisäksi joten sen takia se on hieman isohko kun warmup on jätetty aika pieneksi. cranking lähtee myös pois heti kun crankingrpm ylittyy joka mulla 300 eli heti kun kone ekan kerran yskäisee.
Höylä
Megajumala
Posts: 1249
Joined: Thu Oct 27, 2005 22:12
Location: Seinäjoki
Contact:

Re: kylmäkäynnistys ongelma

Post by Höylä »

Turbiini wrote: Thu Nov 23, 2017 16:56 Jos suuttimet vakio paikoilla eikä siirretty esim läppärunkoihin niin koko priming pulse on melko turha, kaikki sen antama bensa on käytetty jo ensimmäisen sekunnin aikana startin aloituksesta. crancking pulsea niin paljon että hörähtää sievästi käyntiin ja loppu korjaus asella .

Mulla suzuki 1.6 vakio suuttimillaan. priming 0 kelillä priming 10ms cranking 440% ja ase 250% warmup 150%

ase lasketaan warmupin lisäksi joten sen takia se on hieman isohko kun warmup on jätetty aika pieneksi. cranking lähtee myös pois heti kun crankingrpm ylittyy joka mulla 300 eli heti kun kone ekan kerran yskäisee.
siksi se prime pitää kuitenkin olla, ettei tartte sekunttitolkulla startata... itse säädän ainakin niin, että kone on käynnissä heti, eikä vasta sekunnin tai kahdenpäässä startin aloituksesta... toki ms2:ssa on enemmän näitä kombinaatioita säätää startin aikaista/käynnistyksen läheisyydessä olevaa polttoaineen määrää, kuin ms1, jossa piti mennä käytännössä ryypyn varassa, jos halus siis "nopean" startin, cranking pulse ei muistaakseni ollut ms1 erikseen säädettävissä (se vain otti sen VE kartasta tai jostain muualta)

mutta bensaa kone kuitenkin vaatii, jäädäkseen käyntiin, sama se, millä metodilla se sinne koneeseen syötetään (ASE, Warm up jne.)
ai jaa, tänne saa nyt oikein allekirjoituksenkin :o
Höylä
Megajumala
Posts: 1249
Joined: Thu Oct 27, 2005 22:12
Location: Seinäjoki
Contact:

Re: kylmäkäynnistys ongelma

Post by Höylä »

tankki123 wrote: Thu Nov 23, 2017 16:20
Höylä wrote: Thu Nov 23, 2017 15:35

oliko sulla millanen nokka tuossa kokoonpanossa? ja puristukset? jos kovin maltilliset puristukset ja kiree nokka, niin vaatii tietysti aika rajusti bensaa kylmänä... jos vakio hiluilla on, niin sitten ongelma ei pitäis tuonne puolelle mennä (puristukset 10:1 luokkaa ja nokka ihan ok.)
Vakio nokat ja puristussuhde 8.8:1.
paljonkohan sitä prime pulsea kannattas nyt lähtee nostamaan kun se on siinä 6-7ms tällähetkellä.
tossa nyt tuo Msq jos sitä joku tahtoo ihmetellä.
https://drive.google.com/open?id=1Adahk ... Iqf81TUSdl
nokka ok, eikä nuo puristuksetkaan vielä pitäis mitään vaikuttaa, eli vika/ongelma ei siellä nyt siis ole...

prime alkaa varmaan olla nyt kohdillaan, niille sun suuttimille ja kerta hörähtää käyntiin, niin sekin kertoo primen ja crankingin lähellä oikeaa olemisesta... ASE:a ja warm up lisää, ehkä kuitenkin ASE:a mielummin :roll: (ekalla startilla ei jaksa jäädä käyntiin, mutta toisella jää... ) ASE:lla saadaan kuitenkin järkevämmin syötettyä enemmän bensaa ensi sekunneille startista (noin käsitän myös turbiinin metodin säätää ASE isolle ja warm up pienemmälle)
ai jaa, tänne saa nyt oikein allekirjoituksenkin :o
tankki123
Megasquirttaaja
Posts: 46
Joined: Tue Aug 29, 2017 22:32

Re: kylmäkäynnistys ongelma

Post by tankki123 »

Höylä wrote: Thu Nov 23, 2017 17:25
tankki123 wrote: Thu Nov 23, 2017 16:20
Höylä wrote: Thu Nov 23, 2017 15:35

oliko sulla millanen nokka tuossa kokoonpanossa? ja puristukset? jos kovin maltilliset puristukset ja kiree nokka, niin vaatii tietysti aika rajusti bensaa kylmänä... jos vakio hiluilla on, niin sitten ongelma ei pitäis tuonne puolelle mennä (puristukset 10:1 luokkaa ja nokka ihan ok.)
Vakio nokat ja puristussuhde 8.8:1.
paljonkohan sitä prime pulsea kannattas nyt lähtee nostamaan kun se on siinä 6-7ms tällähetkellä.
tossa nyt tuo Msq jos sitä joku tahtoo ihmetellä.
https://drive.google.com/open?id=1Adahk ... Iqf81TUSdl
nokka ok, eikä nuo puristuksetkaan vielä pitäis mitään vaikuttaa, eli vika/ongelma ei siellä nyt siis ole...

prime alkaa varmaan olla nyt kohdillaan, niille sun suuttimille ja kerta hörähtää käyntiin, niin sekin kertoo primen ja crankingin lähellä oikeaa olemisesta... ASE:a ja warm up lisää, ehkä kuitenkin ASE:a mielummin :roll: (ekalla startilla ei jaksa jäädä käyntiin, mutta toisella jää... ) ASE:lla saadaan kuitenkin järkevämmin syötettyä enemmän bensaa ensi sekunneille startista (noin käsitän myös turbiinin metodin säätää ASE isolle ja warm up pienemmälle)
Nii no tää nyt lähtee käyntii vaikka ei ois noinkaa paljoo priming pulsea eikä crankingiä.
Heittäydyin hurjaks ja tuuppasin 200% asea sinne +7c tienoille ja sit vasta huomas eron että seos rikastu kun kävi reilua 10afr :D
Vähensin aavistuksen (195% nyt :D) niin täytyy huomenna aamulla koittaa miten se reagoi nyt tuohon muutokseen.
Höylä
Megajumala
Posts: 1249
Joined: Thu Oct 27, 2005 22:12
Location: Seinäjoki
Contact:

Re: kylmäkäynnistys ongelma

Post by Höylä »

kattelin tuon msq:n läpi, eikä sieltä muu pistänyt silmään, kuin että koneen kooksi oli ilmoitettu 2000 cc, eikös tuo kuitenkin ole 2.5 litrainen :roll:
ai jaa, tänne saa nyt oikein allekirjoituksenkin :o
tankki123
Megasquirttaaja
Posts: 46
Joined: Tue Aug 29, 2017 22:32

Re: kylmäkäynnistys ongelma

Post by tankki123 »

Höylä wrote: Thu Nov 23, 2017 19:56 kattelin tuon msq:n läpi, eikä sieltä muu pistänyt silmään, kuin että koneen kooksi oli ilmoitettu 2000 cc, eikös tuo kuitenkin ole 2.5 litrainen :roll:
Juu se muuttuu jostain syystä 2000cc, jos lasket sillä 2000cc sen req fuelin nii se muuttuu pienemmäksi kuin mitä on nyt, joku pikku bugi siinä.
Req fuel on kumminkin oikein laskettu 2500cc 6mukiselle 630cc suuttimilla vaikka se näyttääkin muuta siihen litratilavuuteen.
Höylä
Megajumala
Posts: 1249
Joined: Thu Oct 27, 2005 22:12
Location: Seinäjoki
Contact:

Re: kylmäkäynnistys ongelma

Post by Höylä »

tankki123 wrote: Thu Nov 23, 2017 22:59
Höylä wrote: Thu Nov 23, 2017 19:56 kattelin tuon msq:n läpi, eikä sieltä muu pistänyt silmään, kuin että koneen kooksi oli ilmoitettu 2000 cc, eikös tuo kuitenkin ole 2.5 litrainen :roll:
Juu se muuttuu jostain syystä 2000cc, jos lasket sillä 2000cc sen req fuelin nii se muuttuu pienemmäksi kuin mitä on nyt, joku pikku bugi siinä.
Req fuel on kumminkin oikein laskettu 2500cc 6mukiselle 630cc suuttimilla vaikka se näyttääkin muuta siihen litratilavuuteen.
ok, eli samaa "bugia" vieläkin, mitä joskus MS1 :D

tuos vielä aloin miettimään, että mitä nämä ASE, priming pulset ym. oli kaasuttimien aikaan... ASE (ja warm up) on käytännössä se kaasarin ryyppyläppä, priming pulse sitten taas se, kun kiihdytyspumpulla annetaan "starttibensa"... pitää välillä vieläkin ajatella kaasuttimien kautta näitä juttuja, kun niiden kanssa asiat tuntuvat selvemmiltä :D ruiskujen kanssa ollut tekemisissä kuitenkin vasta reilun 10 vuotta ja kaasarien kanssa 50 vuotta... armeijan zilinkin sai kovalla pakkasella (n. -30C) veivillä käyntiin, kun ensin pumppas kaasarin tyhjäksi kiihdytyspumpulla ja veti ryypyn ihan tappiin, muut ei meinannu saada zilejänsä käyntiin starttimoottorillakaan, omaani olin toki hieman modannut poraamalla pääsuuttimet puolta suuremmiksi, joka näkyi vain hieman polttoaineen kulutuksessa, mutta antoi voimaa ja käyttömukavuutta ihan kiitettävästi, vakioon verrattuna (tod.näk. zilit kävi ihan liian laihalla vakiosäädöillä ja tehot/käytettävyys oli aika aneemista)
ai jaa, tänne saa nyt oikein allekirjoituksenkin :o
Masi_K
Megajumala
Posts: 1981
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: kylmäkäynnistys ongelma

Post by Masi_K »

Nyt tossa keväällä kun syötin ms3 een 2500 ja 4 zyl ni ei se pudottanut ainaskaa takaisin 2000.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
tankki123
Megasquirttaaja
Posts: 46
Joined: Tue Aug 29, 2017 22:32

Re: kylmäkäynnistys ongelma

Post by tankki123 »

Masi_K wrote: Fri Nov 24, 2017 9:07 Nyt tossa keväällä kun syötin ms3 een 2500 ja 4 zyl ni ei se pudottanut ainaskaa takaisin 2000.
Juu no tää ny vaa jostai syystä tekee nii, ei sillä oo mitää vaikutusta ku se req fuel näyttää kumminki oikein.
tankki123
Megasquirttaaja
Posts: 46
Joined: Tue Aug 29, 2017 22:32

Re: kylmäkäynnistys ongelma

Post by tankki123 »

Sehän lähti kerrasta käyntiin eikä sammunut, viittais siihen että asea oli vaan liian vähän, koska tiputin sen prime ja cranking pulsenkin alemmas kun lähtee käyntiin hyvinpienemälläkin määrällä bensaa.
Se vaan hämää kun tuo ohje arvo on niin pieni, ja se karttakkin loppuu 100% mutta toki sinne ku näpytteleevaa isompaa lukemaa niin karttakin skaalautuu uusiks.
Ase nyt 195% @ +7celciusta ja tuntus toimivan ainakin nyt tänään ;D
Kiitokset Turbiinille, ei varmaan muuten ois tullu koitettuu noin isolla asella.
Ja kiitos muillekkin ketkä viitsineet vaivautua auttamaan :)!
TommiT
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 136
Joined: Fri Apr 10, 2009 12:38

Re: kylmäkäynnistys ongelma

Post by TommiT »

Hyvä alkoi homma toimimaan. Tässä on hyvä esimerkki että aluksi kannattaa tehdä todella reiluja muutoksia jotta oikea suunta löytyy. Liian pieniä muutoksia tekemällä jää helposti jauhamaan paikalleen ongelman kanssa eikä huomaa eroa.
tankki123
Megasquirttaaja
Posts: 46
Joined: Tue Aug 29, 2017 22:32

Re: kylmäkäynnistys ongelma

Post by tankki123 »

TommiT wrote: Sat Nov 25, 2017 11:46 Hyvä alkoi homma toimimaan. Tässä on hyvä esimerkki että aluksi kannattaa tehdä todella reiluja muutoksia jotta oikea suunta löytyy. Liian pieniä muutoksia tekemällä jää helposti jauhamaan paikalleen ongelman kanssa eikä huomaa eroa.
Juu kyllä, oletin vaa että se 100% olis ollu tavallaa max arvo mitä oisin voinu käyttää, kun ase kartan skaalaus loppu siihen.
Mutta sit tuo Turbiini kertoi omia kokemuksia ja niistä viisaampana lähti homma skulaamaan :)!
Höylä
Megajumala
Posts: 1249
Joined: Thu Oct 27, 2005 22:12
Location: Seinäjoki
Contact:

Re: kylmäkäynnistys ongelma

Post by Höylä »

tankki123 wrote: Sat Nov 25, 2017 17:35
Juu kyllä, oletin vaa että se 100% olis ollu tavallaa max arvo mitä oisin voinu käyttää, kun ase kartan skaalaus loppu siihen.
Mutta sit tuo Turbiini kertoi omia kokemuksia ja niistä viisaampana lähti homma skulaamaan :)!
ai siksi se oli niin vaikeaa... eikä tuollaisissa asioita aina huomaa kokeneemmatkaan opastaa, ellei asiaa huomaa erikseen kysyä, että miksi ei saa yli 100% laitetua vaikka ASE:ksi. itse kyllä kokeilin ja huomasin että sen saa laitettua yli 100%... no, onneksi ongelma ratkes kuitenkin aika nopeasti, eikä tarvinnut viikko tolkulla tapella asian kanssa.
ai jaa, tänne saa nyt oikein allekirjoituksenkin :o
tankki123
Megasquirttaaja
Posts: 46
Joined: Tue Aug 29, 2017 22:32

Re: kylmäkäynnistys ongelma

Post by tankki123 »

Höylä wrote: Sat Nov 25, 2017 21:15
tankki123 wrote: Sat Nov 25, 2017 17:35
Juu kyllä, oletin vaa että se 100% olis ollu tavallaa max arvo mitä oisin voinu käyttää, kun ase kartan skaalaus loppu siihen.
Mutta sit tuo Turbiini kertoi omia kokemuksia ja niistä viisaampana lähti homma skulaamaan :)!
ai siksi se oli niin vaikeaa... eikä tuollaisissa asioita aina huomaa kokeneemmatkaan opastaa, ellei asiaa huomaa erikseen kysyä, että miksi ei saa yli 100% laitetua vaikka ASE:ksi. itse kyllä kokeilin ja huomasin että sen saa laitettua yli 100%... no, onneksi ongelma ratkes kuitenkin aika nopeasti, eikä tarvinnut viikko tolkulla tapella asian kanssa.
Joo siis kyllähän sen sai ku numeroita näpytteli niin sit se karttakin skaalautu uusiks.
Mut esim nyt jos avaa uudelleen sen ase kartan niin se on aika hurjan näkönen ku se skaalaus loppuu 100% mutta se käppyrä jatkaa kulkuaan pois kartalta tavallaan :D
Höylä
Megajumala
Posts: 1249
Joined: Thu Oct 27, 2005 22:12
Location: Seinäjoki
Contact:

Re: kylmäkäynnistys ongelma

Post by Höylä »

tankki123 wrote: Sun Nov 26, 2017 15:49
Joo siis kyllähän sen sai ku numeroita näpytteli niin sit se karttakin skaalautu uusiks.
Mut esim nyt jos avaa uudelleen sen ase kartan niin se on aika hurjan näkönen ku se skaalaus loppuu 100% mutta se käppyrä jatkaa kulkuaan pois kartalta tavallaan :D
muutitko myös sitä kylmintä pistettä, vai vain siitä n. 0C paikkeilta? se voi olla että tunerstudiokin on niin tyhmä, että ottaa sen kylmimmän pisteen arvon, mitä pitää suurimpana ja siksi se näyttää miltä sattuu...
ai jaa, tänne saa nyt oikein allekirjoituksenkin :o
Post Reply