Page 2 of 6

Re: Ford Kent

Posted: Mon Aug 22, 2016 17:06
by Heksu
https://www.varaosahaku.fi/fi-fi/Hae/Os ... -30809085/

Tommonen?

Edit: ei taida tuo käydä siinä on vissiin sähkökaasu?

Re: Ford Kent

Posted: Tue Aug 23, 2016 4:27
by Heksu
http://www.jenvey.co.uk/products2/twin- ... -30mm-long

Jospa mä kuitenkin rakennan rautaputkesta lyhyen 30-40 mm imusarjan ja laitan siihen kiinni ton 30 mm läppäsysteemin ja siihen saan vielä ehkä 20 -25 cm imutorvea ja ilmansuodatin. Mun käsityksen mukaan pidemmällä imusarjalla saadaan paljon parempi teho. Tuo Jenvey maksaa rahaa mutta toisaalta...

Noissa Jenveyssä ei taida tulla kaasuvaijeri systeemiä mukana?

Re: Ford Kent

Posted: Tue Aug 23, 2016 9:58
by jake74
Heksu wrote:. Mun käsityksen mukaan pidemmällä imusarjalla saadaan paljon parempi teho. Tuo Jenvey maksaa rahaa mutta toisaalta...

Noissa Jenveyssä ei taida tulla kaasuvaijeri systeemiä mukana?
imusarjan pituudella määräät sen millä kierrosalueella teho tulee. pituudet sitte on imuventtiililtä mitattuna imutorven päähän. olikoha 350-400mm sarjalla jossain 6500-7000 kohilla. pitäs laskurilla kattoo tarkemin.
vanhoista rikkinäisistä tuplakaasareista voi tehä myös läppärunkoja. mulla on yhessä moottorissa sellaset.

Re: Ford Kent

Posted: Thu Aug 25, 2016 4:51
by Heksu
Asconasta löytyi läppä ja ostin esisuodattimen ja suodattimen. Ilmeisesti se ruiskujen paikka imusarjassa pitää olla mahdollisimman lähellä venttiilejä? Tarvis jossain vaiheessa porata reiät imusarjaan. Kulma jota Jenvey käyttää löytyi niiden esitteestä.

Jos ton moottorin laittais toimimaan E85 bensalla niin mitä se tarkoittaisi käytännössä? Venttiililitkua sinne joutuu kaatamaan..

http://www.ebay.co.uk/itm/Aeromotive-12 ... SwNphWXqBc
ja
http://www.ebay.co.uk/itm/FORD-CAPRI-2- ... SwTZ1XmMxX

Re: Ford Kent

Posted: Thu Aug 25, 2016 11:11
by Höylä
ymmärsinkö nyt oikein, että olet mennyt ostamaan jo jonkun 150€:n hintaisen suodattimen (aeromotive) :roll: älä nyt kaikkea osta mitä netissä mainostetaan/myydään, kyllä tuollaiseen kenttiläis projektiin riittää ihan normaali 10-15€ hintainen perus ruiskun suodatin...

Re: Ford Kent

Posted: Thu Aug 25, 2016 18:59
by Heksu
No..tää ei ole ihan escort johon moottori tulee, vaan britti sportti. Pitääpä jossain välissä opetella kuvien lisäys.

Re: Ford Kent

Posted: Thu Aug 25, 2016 19:19
by Höylä
Heksu wrote:No..tää ei ole ihan escort johon moottori tulee, vaan britti sportti. Pitääpä jossain välissä opetella kuvien lisäys.
joo ei sillä väliä mihin autoon se tulee, mutta jos moottori on fordin kenttiläinen ja osat alkaa olla jotain luokkaa +2500 heppaiseen dragsteriin tarkoitettuja (jotka vielä sen kisatallin sponsori maksaa :wink: ) niin ei näytä oikein lupaavalta alulta :roll:

tarkoitin vain tuossa edellisessä viestissäni, että esisuodattimeksi menee luokkaa "vanha kinnas" (siis joku ihan perus karkeasuodatin, joka estää suurempien roskien menon pumppuun) ei se mitään "aeromotiven" tai muiden valmistajien bling bling rahastus suodattimia kaipaa...

Re: Ford Kent

Posted: Thu Aug 25, 2016 19:42
by Heksu
No se blong bling siihen tulee.. Muu onkin käytettyä ja halpista. Tuo suodatin lienee ikuinen mun käytössä. Bensatankki on yli 40 vuotta vanha ja sieltä voi tulla mitä vaan.

Re: Ford Kent

Posted: Thu Aug 25, 2016 19:48
by Höylä
Heksu wrote:No se blong bling siihen tulee.. Muu onkin käytettyä ja halpista. Tuo suodatin lienee ikuinen mun käytössä. Bensatankki on yli 40 vuotta vanha ja sieltä voi tulla mitä vaan.
mulla ainakin meni usko tähän projektiin, jos ollaan valmiita maksamaan 150 € sellaisesta, johon riittäis 2 €...

Re: Ford Kent

Posted: Thu Aug 25, 2016 20:17
by Heksu
Jos se riittää että mä uskon..ei ollut ehkä järkevin valinta mutta tällä mennään.

Re: Ford Kent

Posted: Fri Aug 26, 2016 2:20
by Turbiini
Kyllähän tuo esisuodattimena menee painepuolelle sitten joku joka jotain suodattaakin.

Re: Ford Kent

Posted: Fri Aug 26, 2016 5:52
by JaniM
Paperisuotimet eivät yleensä kovin pitkä ikäisiä etskun kanssa. Kannattaa vaihdella säännöllisesti etteivät paperit irtoa.
Vai meneekö porukka normisuotimilla kuitenkin.
Vai onko joku löytänyt oikeasti etskun kestävää suodatinta ja suodatus sinne 10 micronin luokkaa? Noita pestäviä 30-100 micronin metallisia löytyy vaikka kuin.

Re: Ford Kent

Posted: Fri Aug 26, 2016 17:57
by Heksu
http://www.finjector.com/verkkokauppa/f ... p-4098-80/

Menneeks loputkin uskot kun mä ostin tuommoisen..

Re: Ford Kent

Posted: Sat Aug 27, 2016 7:22
by Heksu
Mistä löytyisi alumiiniputkea imusarjan ?

Re: Ford Kent

Posted: Sat Aug 27, 2016 7:59
by Puuhastelija

Re: Ford Kent

Posted: Sat Aug 27, 2016 20:19
by Heksu
Tuolla olisi just sopivaa 40 mm sisähalkasijaista putkea. Tosin pikkaisen arvokkaan oloista. Pitää vielä käydä romiksella. Kaveri joka jyrsii suuttimeen reiät oli sitä mieltä että vaakatasossa olevaan imusarjaan saa suuttimet parempaan kulmaan. Kentin imusarja nousee ylöspäin. Taisikin jo aiemmin kertoa että vaihdekeppiä pitää siirtää eteenpäin. Koko kepin runko & mekanismi rautasahalla laatikosta irti, uuteen paikkaan ja TIGillä kiinni ja vaihteen siirtäjä akseli lyhemmäksi. Aika haastava työ, ammattihitsari on löytynyt, hitsarikin into ja hinta on vähän epäselvää. Niin sen saman hitsarikin pitäis se imusarjakin kasata. Löyisköhän Smiths merkkisiä nopeusmittareita sähkötoimisesti ja mallia retro? Siitä megasrtuita saanee nopudenkin?

Re: Ford Kent

Posted: Sun Aug 28, 2016 11:00
by Höylä
Heksu wrote:Tuolla olisi just sopivaa 40 mm sisähalkasijaista putkea
siis 1 m pätkä 25 € (ja 2 m pätkä 35 €) ja nyt muka on kallista, kun aikaisemmin olet maksanut "10 cm pätkästä" 150 € ihan mielellään :wink:

ja mielestäni megalta ei saanut nopeustietoa järkevästi otettua, hanki 240 volvon nopeusmittari ja siihen kuuluvat muut hilut (tais ottaa perästä nopeustiedon) ja tee siihen itse uusi taulu tai laita jonkun retromittarin sisään niin taitaa päästä helpoimmin, jos sähköisen nopeusmittarin haluaa...

Re: Ford Kent

Posted: Sun Aug 28, 2016 13:21
by jake74
Heksu wrote: Kaveri joka jyrsii suuttimeen reiät oli sitä mieltä että vaakatasossa olevaan imusarjaan saa suuttimet parempaan kulmaan. Kentin imusarja nousee ylöspäin.
tais virranjakajan takia nousta ylöspäin mikäli muistan oikeen. nythän saat jättää jakajan pois jos sulla tulee hukkakipinä tai jms sytysjärjestelmä ja saat imusarjan imukanavan suuntasesti.

Re: Ford Kent

Posted: Sun Aug 28, 2016 16:58
by Heksu
Höylä wrote:
Heksu wrote:Tuolla olisi just sopivaa 40 mm sisähalkasijaista putkea
siis 1 m pätkä 25 € (ja 2 m pätkä 35 €) ja nyt muka on kallista, kun aikaisemmin olet maksanut "10 cm pätkästä" 150 € ihan mielellään :wink:

ja mielestäni megalta ei saanut nopeustietoa järkevästi otettua, hanki 240 volvon nopeusmittari ja siihen kuuluvat muut hilut (tais ottaa perästä nopeustiedon) ja tee siihen itse uusi taulu tai laita jonkun retromittarin sisään niin taitaa päästä helpoimmin, jos sähköisen nopeusmittarin haluaa...
Kierrätys kunniaan. Jos romiksella on sopiva niin semmoisen hankin. Onko sellainen pursotettuputki yleensäkään hyvä ja onko se pinta sileä ja miten sellaisen hitsaus onnistuu. Mä tarvin 50x5 putkea maksaa muuten 40€.

Siinä mun type9 lootassa näyttäisi olevan mekaaninen ja sähköinen nopeusmittari.


Onneksi löytyi omista varastoista d28 mm alumiinitankoa siitä saanee suuttimien tösät.

Re: Ford Kent

Posted: Sun Aug 28, 2016 17:26
by jake74
Heksu wrote:
Onko sellainen pursotettuputki yleensäkään hyvä ja onko se pinta sileä ja miten sellaisen hitsaus onnistuu.
mahtaa olla huonolaatusta. ei kuulemma käy edes alumiinin valamiseen.

Re: Ford Kent

Posted: Sun Aug 28, 2016 19:39
by Heksu

Re: Ford Kent

Posted: Mon Aug 29, 2016 4:55
by Heksu
Imusarjaan pitää laittaa alipaine liitäntä? Yksi riittää? Tarviiko siinä olla jotain muita liitäntöjä?

Re: Ford Kent

Posted: Mon Aug 29, 2016 7:02
by Heksu
Heksu wrote:http://www.finjector.com/verkkokauppa/f ... p-4098-80/

Menneeks loputkin uskot kun mä ostin tuommoisen..
Käytettynä :D

Re: Ford Kent

Posted: Mon Aug 29, 2016 9:03
by Höylä
Heksu wrote:
Siinä mun type9 lootassa näyttäisi olevan mekaaninen ja sähköinen nopeusmittari.
ai jaa, no sitten siihen vois mennä esim. cossu scorpion (se mulkosilmä) nopeusmittari, siinä oli muistakseni kans sähköinen nopeusmittari (saa kai niihin taulun tehtyä itse sellaisen kuin haluaa), jos sellaiseen päädyt, niin kaverilla voi olla muutama ylimääräinen.

Re: Ford Kent

Posted: Mon Aug 29, 2016 18:13
by Heksu
Autotune.fi kaupassa on vr ja Hall anturi jotka taitavat ajaa samanasian, onko niillä muuta eroa kuin muutaman kympin hintaero.

Onko öljynpaine/ lämpötila ohjausboxia kiinnostava tieto. Mun autossa on mekaaninen öljynpaine mittari.

Laajakaista lambda tarpeen vai ei?

Entäs autotune.fi kaupassa oleva E85 anturi jos tuota bensaa meinaa käyttää.

Tyhmä kysymys mutta on ne oikeat multifuel autot vaan viinan kestävimmät osilla ja isommilla suuttimilla varustettuja?

Re: Ford Kent

Posted: Mon Aug 29, 2016 18:28
by Höylä
Heksu wrote:Autotune.fi kaupassa on vr ja Hall anturi jotka taitavat ajaa samanasian, onko niillä muuta eroa kuin muutaman kympin hintaero.

Onko öljynpaine/ lämpötila ohjausboxia kiinnostava tieto. Mun autossa on mekaaninen öljynpaine mittari.

Laajakaista lambda tarpeen vai ei?
itse en ole jostain syystä saanut vr anturilla toteutettua luotettavasti triggeröintiä, vaan aina joutunut syystä tai toisesta tekemään lopulta hall anturilla (tai optisella, joka toimii samalla kytkennällä) hall anturi vaatii megaan vain tietyn kytkennän, vr anturi myös erillisen muunninpiirin, jossa ne ongelmat kai useimmiten sitten syntyvät ja useimmat triggeröintiin liittyvät ongelmat tälläkin palstalla käsittelevät vr anturillista kokoonpanoa... pois lukien fordin edis osilla toteutetut, niissä vr anturi luonnollisesti toimii, mutta se taas karsii tiettyjä ominaisuuksia pois (paukku ainakin ja tais rpm rajoitinkin olla aika "kova" versio)

öljynpaine tai öljynlämpö ei megaa kiinnosta vesijäähdytteisissä koneissa, ilmajäähyissä sillä öljynlämmöllä luonnollisesti voi olla jotain merkitystä...

laajakaista lambda ainakin säätämisen ajaksi (säätäjän hermoja ja koneen kasassa pysymistä ajatellen), säädöissä ollessaan perusvapari kone tulee toimeen kyllä kapeakaistallakin... säätäminen kapeakaistalla on sellaista arpapeliä ja bensanpolttamista, että taitaa laajakaista säästää hintansa jo siinä :roll:

Re: Ford Kent

Posted: Mon Aug 29, 2016 18:34
by Höylä
Heksu wrote:
Entäs autotune.fi kaupassa oleva E85 anturi jos tuota bensaa meinaa käyttää.

Tyhmä kysymys mutta on ne oikeat multifuel autot vaan viinan kestävimmät osilla ja isommilla suuttimilla varustettuja?
ei omaa kokemusta kyseisestä e85 anturista, mutta uskoisin olevan ihan ok.

oikeat fleksifuel autot on käytännössä juuri näin, eli viinan kestävät osat ja aavistuksen suuremmat suuttimet, jos on pelkkää perusmallia olemassa mihin verrata. joissakin on jopa aavistuksen suurempi puristussuhdekkin. voi niissä vielä jotain muutakin pikkusäätöä valmistajasta riippuen olla, mutta jenkit ainakin menee aika perusmoottorilla + "seuraavan koon suuttimet" paketilla...

Re: Ford Kent

Posted: Wed Aug 31, 2016 9:46
by Heksu
Jos mä saan taas kysyä todella tyhmiä:

Ruiskusuuttimet ovat vaihtokelpoisia?
- jos Ohmit ja suuttimen työntämä pensa määrä about saama
- suuttimet ovat saman pituisia?
- suuttimien asennus reikä on noin 14 mm?

http://www.jenvey.co.uk/images/stories/ ... _bbw38.pdf

Tuosta kun mittailee niin näyttäis suutin olevan aika tarkkaan 45 asteen kulmassa ja lähellä venttiilliä?

Re: Ford Kent

Posted: Wed Aug 31, 2016 16:08
by jake74
Heksu wrote:
http://www.jenvey.co.uk/images/stories/ ... _bbw38.pdf

Tuosta kun mittailee niin näyttäis suutin olevan aika tarkkaan 45 asteen kulmassa ja lähellä venttiilliä?
Image

ei se nyt nii lähelle tule venttiiliä.

Re: Ford Kent

Posted: Wed Aug 31, 2016 17:12
by Jasu
Heksu wrote:Jos mä saan taas kysyä todella tyhmiä:

Ruiskusuuttimet ovat vaihtokelpoisia?
- jos Ohmit ja suuttimen työntämä pensa määrä about saama
- suuttimet ovat saman pituisia?
- suuttimien asennus reikä on noin 14 mm?
Jotain vastauksia
-Ohmit siinä mielessä, ettei samaan lähtöön kytkettyjen suuttimien kokonaisresistanssi liian pieneksi mene
-jep, samanpituisia pitää olla, tosin jatkoholkkeja on olemassa erimittaisia joilla saa pituuden passattua oikeaksi
-taitaa yleisin koko olla tuo 14mm, on toki muitakin

Lisäksi bensasumun viuhkamuoto on hyvinkin erilainen eri suuttimien välillä, bensan ulostuloreikien lukumäärä samaten. Sähköisissä liittimissäkin on monenlaista vaihtoehtoa...
Heksu wrote:http://www.jenvey.co.uk/images/stories/ ... _bbw38.pdf

Tuosta kun mittailee niin näyttäis suutin olevan aika tarkkaan 45 asteen kulmassa ja lähellä venttiilliä?
Image
Tässä tais tulla hieman lähemmäksi..? Yritin suunnata siten että suora linja suuttimesta menisi hitusen venttiilinvarren ohi. On toiminut, asennettu -07 eikä isompia ongelmia ole ollut...

Jostain (taitaa olla Nelitahtimoottorin Viritys, A. Graham Bell) joskus luin, että suuttimen asennuspaikalla venttiiliin nähden olisi sellaista merkitystä, että mitä kovemmin kone kiertää, sitä kauempana saisi suuttimet olla. Syy miksi sitten tuotantoautoissa on mahdollisimman lähelle asennettu, olisi se että niillä pyritään pitämään mahdollisimman pieniä kierroksia..? Ja sitten, joissakin tehokkaissa, jotka kiertää varsin korkealle, on kahdet suuttimet, venttiiliä lähemmät on käytössä pienemmillä kierroksilla ja kauemmat sitten isommilla, joskus nämä kauempana olevat on kaasuläpän ulkopuolella...

Tuohon kuvan koneeseen liittyen, jossain vaiheessa oli ajatus laittaa toiset suuttimet parikymmentä senttiä kauemmaksi, lähelle kaasuläppää, ja laittaa ne avautumaan sitten vasta isommilla kierroksilla ja kaasun avautumilla. Näin olisi saanut etsiä vieläkin pienemmät suuttimet tuonne kansien lähelle, ja näiden ohjaukseen sitten Staged Injection -parametrejä. Vaan kun on noinkin toiminut, niin on vaan jäänyt tekemättä...