Re: oliskos jollain tietoo sisään ajosta..
Posted: Mon Nov 26, 2012 20:27
Erittäin raskaasti kuormitetuissa laivanmoottoreissa öljyn lämpötila pidetään noin 80 asteisena.
Megasquirt suomeksi vuodesta 2005
http://www.finsquirt.fi/forum/
Erittäin raskaasti kuormitetussa (esim. Wärtsilä RTA 96C / 5720 kW per sylinteri) - öljy lämmitetään kierrossa (lubricating oil maintenance and treatment, Sivu F25/pdf sivu 81) 90-95 asteeseen. Voitelujärjestelmä on ainakin 'pari napsua' paremmin toteutettu, kuin auton moottoreissa.teg wrote:Erittäin raskaasti kuormitetuissa laivanmoottoreissa öljyn lämpötila pidetään noin 80 asteisena.
Anyway, kuten sanottua, mitään tarvetta ei ole nostaa öljyn lämpötilaa sataan asteeseen vaan vesi kyllä haihtuu viileämmästkin öljystä.Benkku wrote: Mielellään vähänkään rasitetuimmissa moottoreissa 100 astetta - jaa miksikö - no esimerkiksi siksi, että alle 100 asteiseen öljyyn kertyy vettä.
Kyllä, mutta loput sitoutuneesta vedestä höyrystyy laakeriväleissä, joka aiheuttaa ongelmia. Alle 100 asteinen öljy kerää vettä - ei ehkä merkittävästi, jos käytön aikainen lämpötila on jatkuvasti korkea ts. 100 tai hyvin lähellä. Käyttöautoissa tosin harvemmin jatkuvasti on.teg wrote:Anyway, kuten sanottua, mitään tarvetta ei ole nostaa öljyn lämpötilaa sataan asteeseen vaan vesi kyllä haihtuu viileämmästkin öljystä.
osaatko tehdä ikinä mitään muuta, kuin linkittää joitakin vieraskielisiä sivustoja, joista kukaan ei tajua hölynpölyäBenkku wrote:Nyt kun on esitetty 'lennokkaita perustelemattomia väitteitä' synteettisen ja mineraaliöljyn puolesta sekä vastaan, niin laitetaan vielä linkki synteettinen vs. mineraali - että menee ns. 'perille' - mitä eroa teknisesti näillä tyypillisesti on.
http://www.motor-talk.de/forum/aktion/A ... tId=695007
Benkku wrote:Noup... 'Pelkkä' vesikin, jota palamisen seurauksena öljyn joukkoon aina joutuu, on melko pienininäkin määrinä haitallinen. Artikkelissa nimenomaan kyllä tarkoitetaan vettä.
Lämpötila laakerivälissä kohoaa reilusti yli sataan asteeseen, jolloin vesi höyrystyy aiheuttaen kavitaatiota ja öljyn mikrodieselöitymistä. Siksi vähänkään rasitetummissa moottoreissa, öljyn lämpötilan tulisi olla mielellään 100 astetta. Kannattaa myös varovasti kohottaa lämpötila, ennen rasittamista.
Paine toki suurenee ja on näissä merkittävästi korkeampi kuin tuon paperin arvot, liukunopeus kun on merkittävästi suurempi. Paine laakerivälissä omaa vahvasti gradientin. Laakerin reunoilla, kuormittamattomalla puolella ja kulma-asemilla sekä riittämättömän tilavuusvirran tilanteissa ollaan kavitaatio-alueella. Varsinkin tuo jälkimmäinen, on näissä tyypillisesti - mielestäni, syynä laakeriliuskojen 'kraateroitumiseen'. Öljynkalvopainetta on siis vain 'painetta vastaan' (mm. kuvaajat sivu 128, 129).username wrote:Mutta eikös se öljykalvon painekin siellä laakerissa kasva rasituksen myötä esim.
http://lib.tkk.fi/Diss/2009/isbn9789522 ... 481627.pdf
pikavilkaisulla öljykalvon paine suuruusluokkaa 200bar kun rasitetaan, tämä tarkottaa
että öjy/vesiseoksen lämpötilan pitää olla yli 500C että vesi kiehuu (ulkomuistista heitin tuon lukeman)
Benkku wrote:Noup... 'Pelkkä' vesikin, jota palamisen seurauksena öljyn joukkoon aina joutuu, on melko pienininäkin määrinä haitallinen. Artikkelissa nimenomaan kyllä tarkoitetaan vettä.
Lämpötila laakerivälissä kohoaa reilusti yli sataan asteeseen, jolloin vesi höyrystyy aiheuttaen kavitaatiota ja öljyn mikrodieselöitymistä. Siksi vähänkään rasitetummissa moottoreissa, öljyn lämpötilan tulisi olla mielellään 100 astetta. Kannattaa myös varovasti kohottaa lämpötila, ennen rasittamista.
Tämä nyt varmasti pitää paikkansa. Tässä yksi ilmeisen toimiva mineraali.Höylä wrote:....itse sanoisin, että hyvä mineraali on parempaa, kuin huono synteettinen ...)
jep. ja oikeissa kilpaöljyissä ei sitten ole esim. niitä peseviä lisäaineita, joten kone on syytä puhdistaa aina välillä oikein perusteellisesti, joko ihan purkamalla ja käsipelissä putsata paikat siitä sakasta tai sitten pestä se ihan öljyillä... nykyäänkin törmää välillä siihen käsitykseen, että mineraalit ei ole olisi peseviä öljyjä ja siksi käytetään synteettisiäBenkku wrote:Kannattaa myös huomioida - 'varsinaisissa' kilpa-öljyissä ei lisä-aineistukseen - esim. oksidoitumisen suhteen, viskositeetin säilymiseen tai haihtumishäviöön - tarvitse kiinnittää juuri huomiota, vaihtovälit kun tyypillisesti hyvin lyhyitä.
Tätä benkun viestiä jäin miettimään kun itsellä käytössä juurikin se "-60" ja purkissa lukee "racing" eli castrol TWS motorsport 10w-60Benkku wrote:näin räjäytät moottorisi.
- liian suuri käytönaikainen viskositeetti -> suomeksi vedetään 'kylmillä' öljyillä kierrokset tappiin, voitelu ja jäähdytys eivät riitä -> öljyn tilavuusvirta laakerien lävitse liian pieni.
- täyttönä kuumanpään visko-arvoltaan väärää - tyypillisesti liian suuren viskositeetin omaavaa öljyä esim. '-60' ja vielä kun purkin kyljessä lukee 'Racing' niin onhan sen oltava moottorille 'oikeaa' kamaa.
- rauhallisessa ajossa öljyjen lämpötilan ollessa matala kertynyt vesi, joka rasitettaessa höyrystyy laakeriväleissä mm. romahduttaen öljykalvon.
Karrikoiden - öljyn tilavuusvirrasta liukulaakerien lävitse - prosentti on voitelua ja 99 jäähdytystä. Mitä suurempi liukunopeus, sen suurempi on tilavuusvirran oltava -> suomeksi - ohut öljy toimii, jäykkä ei.
Ööö en tiedä kysytkö multa, mutta jos kysyit niin ei viat liity öljyyn mitenkään. Herätti Vaan Tuo benkun postaus...mr clock wrote:Mistä kohdasta se selvisi, että vika oli väärässä öljyssä?