Page 2 of 2
Posted: Wed Mar 08, 2006 21:24
by hedelma
No Kiitoksia Jesselle tästäkin tiedosta!
voi siis käyttää samaa setuppia, kuin korkeeohmisillekkin?
Posted: Thu Mar 09, 2006 18:12
by risu
JesseT wrote:risu wrote:
P = UI -> 14 V * 2 A * 2 suutinta per pankki = 56 Wattia, milläs kaavalla JesseT kumoaa sähköfysiikan peruslakeja?
Kumoan sillä, että siinä vastuksessa on jännitehäviötä vain osa tuosta 14V:sta kun loput häviää suuttimessa. Eli jos U=RI ja P=UI, niin P=RI^2, joten P=1Ohm*(3.6A)^2 = 12.8W. Eli jo suutin on 2.9Ohm ja siihen laitetaan 1Ohm vastus, niin tehohäviö on syntyvällä 3.6A virralla 13W.
Niin juu onhan tuo PUImuri tosiaan kokonaisteho, hupsista mitä lie tuumin
Eli jos pistää 5ohmin vastuksen kahden rinnan kytketyn (2.9ohm) suuttimen kanssa sarjaan, mistä siis oli puhe aiemmin, niin U(vastuksen yli)=10.85V. I=2.17A joten -> P=UI => 2.17A*10.85V = 23.5 Wattia, eli kyllähän se näemmä riittääkin 25W vastuksella. Tosin jos suuttimet menee paljoa tota pienemmiksi impendanssiltaan niin vastusarvo ei enää voi olla noin iso koska tällöin tehoa häviää liikaa itse vastuksessa. 2x alle kahden ohmin suuttimilla ja 5 ohmin vastuksella mennään jo ton tehon yli.
Se että ne suuttimet pelaa ilman PWMää ei välttämättä kuitenkaan meinaa että se ois se oikee tapa. Ne matalaimpendassiset on kuitenkin suunniteltu peak&hold tyyppisiksi. Hyvä tietenkin jos toimii teillä.
JesseT wrote:Mitäs vastuksia se risu itse käyttää ja kuinka kuumana ne vastukset käy?

En mä käytä mitään kun oon pysytelly erossa matalaimpendanssisista, mitä nyt et tohon vesiruiskukokeiluun tulee yks kipale mut se ei ny liity tähän
Jos pakkasaamut pelottaa niin vois harkita pistää ne vastukset suuttimien (+)-johtojen väliin ja sitten kytkeä startin solenoidille tulevasta jännitteestä (joko suoraan tai sitten releellä, riippuen miten paljon viittii virtalukon pohjaa rasittaa) diodien kautta suoraan suuttimien (+)-johtoon. Tällöin vastukset ohitetaan siis startatessa kokonaan. Diodien jälkeen voi lisäksi lisätä erikseen arvoltaan pienemmät vastukset - siis jos tuolloinkin vielä haluaa rajoittaa virtaa. Megan PWM-koodi taitaa ainakin kytkeä PWM-rajoitukset startatessa aina pois eli tää ajais samaa asiaa.
Posted: Wed Apr 12, 2006 8:30
by rolla
Millaisia resistanssiarvoja noissa puolan etuvastuksissa on? Entäs niitten tehonkesto?
Eli pystyiskö sellaisia käyttämään suuttimien etuvastuksena?
Posted: Tue Apr 03, 2007 10:15
by MrX3M
Millaset vastukset tarvisi hakea? 2,5-2,7 ohm suuttimia , kytkentä on plussa suoraan akulta releen kautta, mielellään sellanen vastus hässäkkä mikä tulee joka suuttimen + väliin. tai sitten 1kpl vastuksia pääsee helpommalla/halvemmalla
Posted: Tue Apr 03, 2007 12:17
by ArttuH
10-12 ohmia, 15W, noilla pitäisi toimia.
Posted: Thu May 03, 2007 11:02
by MrX3M
Kui voi muisti noin pätkiä kun menin kassalle...mukaanhan tarttui 1kpl 50W ~6ohm vastus....ehh.
Nyt sitten hakemaan 4 x 5 ohm 25W vastukset ja kytken ne näin--> ??
-S+ -S+ -S+ -S+
| | | | | | | |
| v | v | v | v
heh taiteellinen näkymys huomaa myös oikeat termit
ei se toiminu eli siis vastus vaan joka suuttimen + piuhan väliin?
Posted: Thu May 03, 2007 11:48
by risu
Juurikin noin.
Posted: Fri Jun 01, 2007 11:04
by MrX3M
4.7ohm vastukset suuttimille, suuttimet oli ne 2.5-2.7ohm tarviiko tuota PWM vielä käyttää? siihen tuo 75% ?
Posted: Sat Jun 09, 2007 16:47
by tanari
olenko ihan hakuteillä.
mulla on yhdessä pankissa aina 3suutinta, matala-ohmisia 2-3ohm
ja ei ole etuvastuksia, toimiiko pitkään, vai tartteenko etuvastukset?
nopeesti jos laskee niin oomi luvuksi tulis 6-9ohm /pankki
Posted: Sat Jun 09, 2007 23:13
by Vauhtivaunu
tanari wrote:olenko ihan hakuteillä.
mulla on yhdessä pankissa aina 3suutinta, matala-ohmisia 2-3ohm
ja ei ole etuvastuksia, toimiiko pitkään, vai tartteenko etuvastukset?
nopeesti jos laskee niin oomi luvuksi tulis 6-9ohm /pankki
2-3ohm? onko noi erilaisia kukin vai et oo saanu tarkkaa vastusta?
Suuttimien kokonaisvastus per suutinpankki silloin kun yhden suuttimen vastus on 2ohm on 0.67ohm->kovin pieni.
Tuollaisella kytkennällä kustakin suuttimesta (jos 2ohm) menee 14.4 voltin jännitteellä(laturin antama jännite normaalisti) 7.2 ampeeria virtaa. Saattaa olla, että tulee toimintasavut ulos.
Posted: Sun Jun 10, 2007 10:03
by tanari
eli etuvastuskauppaan, riittääkö kumpaankin pankkiin yksi 6ohm 50w vastus?
perhana kun en osaa laskea noita vaikka on noita kaavoja

Posted: Mon Jun 11, 2007 10:49
by Vauhtivaunu
tuolla 6ohm vastuksella virraksi tulee pikkusen yli 2A (suuttimet 2ohmx3), jotta jos suuttimet kestää niin käy.
Posted: Mon Jun 11, 2007 13:25
by teg
Lukekaas nyt tämä threadi läpi! Älkää menkö laittamaan noin isoja etuvastuksia. Ongelmia siitä vaan seuraa.
Posted: Tue Jun 12, 2007 2:56
by Vauhtivaunu
Vastuksethan tulisi laskea tapauskohtaisesti ja kytkennän mukaan. Summassa ei tosiaankaan kannata mitään kytkeä. Pitäisi tietää suuttimien tarkka tasavirtavastus ja virrankesto.
Edellisissä laskelmissani oli oletuksena 3kpl 2ohm suuttimia kytkettynä yhteen pankkiin ja kaikilla suuttimilla on yhteinen etuvastus. Jos kullekkin suuttimelle laitetaan oma etuvastus, arvot muuttuvat.
Nämä peruslaskut olisi hyvä kaikkien hallita, koska autohommissa niitä tarvitsee muutenkin. nopea kertaus: U=RI->I=U/R->R=U/I ja P=UI
Posted: Tue Jun 12, 2007 6:10
by JaniM
No eiks toi flyback-piiri olis himpun verran sivistyneempi ratkaisu? Tietenkään se ei toimi HiRes koodin kanssa.
Posted: Tue Jun 12, 2007 9:23
by Dr.Pioneer
Ei nyt liity asiaan hirveästi, mutta itse tilasin tuon flyback boardin jenkkilästä koska ei ollut itsellä mahdollisuutta tehdä piirilevyä, postimaksuineen levylle taisi tulla hintaa 28€ ja toimitus kesti 4päivää. Tuolla hinnalla ei olisi saanut edes etuvastuksia. Nyt ohjaan tuolla 8kpl 1,8ohm suuttimia ja pelaa vallan mainiosti.
Mielestäni etu tulee juuri vajaalla akulla startatessa.
Posted: Thu Jun 14, 2007 18:48
by teg
Vauhtivaunu wrote:tuolla 6ohm vastuksella virraksi tulee pikkusen yli 2A (suuttimet 2ohmx3), jotta jos suuttimet kestää niin käy.
Kytkennän kokonaisvastus on noin 6.67 ohm, jolloin normaalilla latausjännitteellä (n. 14.4V) virta on noin 2A. Kovilla pakkasilla ja kun johdon resistanssit otetaan mukaan, tippuu jännite helposti alle puoleen. Tällöin virta jää alle ampeerin.
Kun vielä kerrataan kirchoffin lakia ja oletetaan että ne 3 suutinta ovat identtisiä, niin tuo virta jakautuu kaikkien kolmen kesken. Tällöin virta on vain joitain satoja milliampeereja, joka tuskin riittää edes avaamaan suuttimia.
Posted: Fri Jun 15, 2007 13:49
by Vauhtivaunu
teg wrote:Vauhtivaunu wrote:tuolla 6ohm vastuksella virraksi tulee pikkusen yli 2A (suuttimet 2ohmx3), jotta jos suuttimet kestää niin käy.
Kytkennän kokonaisvastus on noin 6.67 ohm, jolloin normaalilla latausjännitteellä (n. 14.4V) virta on noin 2A. Kovilla pakkasilla ja kun johdon resistanssit otetaan mukaan, tippuu jännite helposti alle puoleen. Tällöin virta jää alle ampeerin.
Kun vielä kerrataan kirchoffin lakia ja oletetaan että ne 3 suutinta ovat identtisiä, niin tuo virta jakautuu kaikkien kolmen kesken. Tällöin virta on vain joitain satoja milliampeereja, joka tuskin riittää edes avaamaan suuttimia.
Aivan oikein. Jälleen kerran kun nopeasti vaan pähkylöin laskimella noita arvoja, ei ajatus kytkennästä ollut mukana.
Varmasti helpoin tie on laskea jokaiselle suuttimelle oma vastus ja noudattaa MS:n normaalia johdotusta. Erehtymisen vaara pienenee.
Tai käyttää suuttimia, joissa on isompi vastus.
Posted: Fri Jun 15, 2007 13:50
by Vauhtivaunu
(tuli kahdesti)
Posted: Fri Jun 15, 2007 19:24
by teg
Ei se etuvastuksen mitoittaminen NIIN tarkkaa ole. Taisin minäkin ihan hihasta nykäistä jotkut about 2-3 ohmiset, kun ensin poltin flyback-kytkennän. Minulla oli 2 kpl 1.9 ohmin suuttimia per pankki ja lisäsin yhden 2-3 ohmisen 10W vastuksen eteen.
Posted: Sun May 11, 2008 23:42
by toyoda
Elikkäs, kehtoiskos joku valaista
Mul on 2.8 ohmin suuttimet, kahteen pankkiin. Yhteensä 6 suutinta.
Minkäsmoiset vastukset näille sitten pitää olla kun mun laskupää sekoaa
EDIT ja riittääkö jos pistän peräkkäin 2kpl 2.8ohm 25W vastusta per pankki?
Vai onko viksumpaa laittaa joka suuttimelle 2.8ohmin 25Wvastus?
On tässä hiukka hoppu kun johtosarja kasaantuu koko ajan ja IIISO kysymysmerkki pään päällä.. ettei tarvi sitten ruveta kikkailemaan kun kaikki on sählätty päin permantoa...