Mega Squirt Porsche 911 SC:een

Yleinen jutustelu

Moderator: Masi_K

kuppe
Megasquirt aloittelija
Posts: 16
Joined: Fri Dec 27, 2013 17:51

Re: Mega Squirt Porsche 911 SC:een

Post by kuppe »

Mulla oli uuden läppärin ja Windows 8.1:n kanssa ongelma Webaston testeriboksin kanssa.
Kone täytyy käynnistää uudelleen joka kerta tilassa jossa ei vaadita ohjaimen allekirjoitusta.
http://www.howtogeek.com/167723/how-to- ... d-drivers/
Webastot, Eberit ja ilmastoinnit kuntoon Kuopiossa www.kylmakuusisto.fi
Porsche911SC
Megasquirttaaja
Posts: 48
Joined: Thu Dec 02, 2010 12:36
Location: Espoo

Re: Mega Squirt Porsche 911 SC:een

Post by Porsche911SC »

Juu toimii ihan normaalisti
Porsche 911 SC -82 vakio, aivan vakio...
Masi_K
Megajumala
Posts: 1981
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: Mega Squirt Porsche 911 SC:een

Post by Masi_K »

Meikäl toimii kyl ebay ftdi usb rsr 232 muunnin win10 ssä. Eli helpointa lienee ostaa semmoinen muutamal euskal.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Porsche911SC
Megasquirttaaja
Posts: 48
Joined: Thu Dec 02, 2010 12:36
Location: Espoo

Re: Mega Squirt Porsche 911 SC:een

Post by Porsche911SC »

Kiitos kuppe vinkistä. Ongelma oli nimenomaan tuossa ajurin signaturen puutteessa jonka takia winkkari ei suostunut yhtymään megaan. Nuo ohjeet tuossa linkissä on todella selkeät homma korjaantui heti.

Projekti nytkähti taas eteenpäin uudenvuoden aikaan. Kone kävi kuin kävikin vain viidellä sylinterillä. Syitä etsittiin tulpista ja sytkästä, kunnes päätimme mitata suuttimen johdot. Toinen johdoista oli poikki. Ei muuta kuin uusi johto tilalle ja testaamaan. Kone kävi heti paljon paremmin tämän jälkeen.
Toinen ongelma oli, että koneessa oli todella vanhat öljyt ja öljyn seassa oli vaikka mitä nesteitä bensasta veteen... Uudet öljyt meni seuraavaksi vaihtoon.

Nyt me päästiin ensimmäisen kerran vasta tilanteeseen jossa megaa voi ryhtyä säätämään. Ja se ei olekkaan ihan helppoa aloittelijalle. Säädettäviä parametrejä on niin paljon, että niitä on kohtalaisen vaikea hahmottaa aluksi. Kone kävi aluksi älyttömän rikkaalla (lambda lukema oli n. 10) ja kone ei vieläkään käynyt optimaalisesti. Mulla oli jonkun toisen projektin kartat pohjana. Oletin, että ne olis jotenki lähellä totuutta, mutta eihän ne tietenkään voi olla kun hetken pysähtyy miettimään. Sillä intepolate napilla (käytän tuner studiota) sai jo sinne päin olevat kartat ja niitä säätämällä kone alkoi käymään paremmin.
Mutta kone käy siltikin lambdan mukaan rikkaalla. Ja toinen ongelma on se, että kun kaasuttelee, niin kone lyö laihalle. Eli kiihdytysrikastus tms. Ei toimi. Tuntuu, että tuolla on vieläkin jotkin perusasetukset väärin eikä noita karttoja kannata sen vuoksi säätää. Tätä tämä on kun ei oo tarpeeksi PRO. Muuten tuner studion käytön oppii suhteellisen helposti amatöörikin.
Noh, nyt tutkimaan noita asetuksia läpi jotta syyllinen löytyy...
Porsche 911 SC -82 vakio, aivan vakio...
Masi_K
Megajumala
Posts: 1981
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: Mega Squirt Porsche 911 SC:een

Post by Masi_K »

Kiihdytysrikastus offille, varmista että reqfuel on oikein, onko lamdan tiedot syötetty oikein ja minkälaisia ve arvoja on tyhjäkäynnillä? Onko laajakaistassa omaa näyttöään ? Sekä myös että warmup on oltava 100% viimeisessä säätöpaikassaan, oli sen lämpötila sitten mikävaan yli 71'c.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Porsche911SC
Megasquirttaaja
Posts: 48
Joined: Thu Dec 02, 2010 12:36
Location: Espoo

Re: Mega Squirt Porsche 911 SC:een

Post by Porsche911SC »

Kiitos vinkeistä. Reqfuel on laskettu ja on niissä arvoissa missä pitäisi olla noin suurin piirtein (8.9 mikäli oikeen muistan). Lambda näytti oikein kun oli vielä CIS:n ohjaama. Yksi ISO vika löytyi jo megan asetuksista. Eli Olin säätänyt tuon rikastuksen käyttämään MAP:ia, mutta nyt se oli jostain meidän kämmistä johtuen mennyt takaisin TPS:lle. Kunhan päästään talllille, niin testataan tuon jälkeen. VE kartassa tuo Fuel load oli mielestäni kokoajan liian korkeella tyhjäkäynnillä, mutta katotaan mitä tuo MAPin käyttöönotto tekee sille.

Oon lukenut jostain, että tuo lamda voi ottaa hittiä kun käy liian rikkaalla. Toivottavasti näin ei ole käynyt...
Porsche 911 SC -82 vakio, aivan vakio...
Masi_K
Megajumala
Posts: 1981
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: Mega Squirt Porsche 911 SC:een

Post by Masi_K »

CIS ohjaama lambda kuullostaa kovasti kapeakaistaiselle. Linkase se hyllyyn jos näin on. Elä sekoita map tai tps pohjaista rikastusta map tai tps pohjaiseen ruiskutukseen.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Porsche911SC
Megasquirttaaja
Posts: 48
Joined: Thu Dec 02, 2010 12:36
Location: Espoo

Re: Mega Squirt Porsche 911 SC:een

Post by Porsche911SC »

Joo siis tarkennuksena edelliseen: Eli tein sellaisen tempun että asensin anturit ensin jotta pystyin toteamaan että ne toimii oiken. Sen jälkeen vasta polttoaineen syöttö kiinni.
Porsche 911 SC -82 vakio, aivan vakio...
Porsche911SC
Megasquirttaaja
Posts: 48
Joined: Thu Dec 02, 2010 12:36
Location: Espoo

Re: Mega Squirt Porsche 911 SC:een

Post by Porsche911SC »

Nyt kaivattaisiin hyviä vihjeitä taas...

MAP anturi on GM 3 BAR

Ongelma lyhyesti: Moottori käy tyhjäkäynnillä kohtalaisesti, joskin rikkaalla. MAP anturin lukemat eivät kuitenkaan näytä oikein(ainakin näin omasta mielestäni). Eli virrat päälle 100Kpa. Tyhjäkäynnille kun laittaa, niin seilaa kovasti n. 80-90Kpa välillä. Kun painaa kaasua, niin MAP anturi ei sano oikein mitään. Seilaa silti 80-100Kpa välissä. Potikallakin on koitettu, mutta tunerstudion Engine MAP ei heilahdakaan. Johdotus ja MAP sensori on testattu toimivaksi.

Eli oma logiikka sanoo, että MS3 yksikössä tai asetuksissa on jotain vialla. Eli kaipaisin vinkkejä mitkä asetukset voisi olla keturalla?
Asetuksia:
-MAP Sensor: GM 3 BAR/MPXH...
-Sensor type: voltage
-Input port: EXT_MAP(ADC11)

Kiitos taas etukäteen! :)
Porsche 911 SC -82 vakio, aivan vakio...
Porsche911SC
Megasquirttaaja
Posts: 48
Joined: Thu Dec 02, 2010 12:36
Location: Espoo

Re: Mega Squirt Porsche 911 SC:een

Post by Porsche911SC »

Ja sellainen lisähuomio, että map arvo ei näytä nousevan yli 100kpa lainkaan.
Porsche 911 SC -82 vakio, aivan vakio...
Porsche911SC
Megasquirttaaja
Posts: 48
Joined: Thu Dec 02, 2010 12:36
Location: Espoo

Re: Mega Squirt Porsche 911 SC:een

Post by Porsche911SC »

Selvennyksenä vielä... Eli nuo lukemat näyttää olevan vaan jotain kohinaa... Oiskohan tuossa autotunen atdriveboardissa jotkut jumperit väärin?
Porsche 911 SC -82 vakio, aivan vakio...
Masi_K
Megajumala
Posts: 1981
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: Mega Squirt Porsche 911 SC:een

Post by Masi_K »

Jos maadoitat pelkän signaalijohdon hetkellisesti niin putooko näyttämä kovalle alipaineelle ?
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Porsche911SC
Megasquirttaaja
Posts: 48
Joined: Thu Dec 02, 2010 12:36
Location: Espoo

Re: Mega Squirt Porsche 911 SC:een

Post by Porsche911SC »

Moi,

Kokeiltiin molempia 5v ja maata syöttää signaalijohtoon. Ei vaikuttanut MAP arvoon.

MAP mittari ei reagoi siis mihinkään. Mutta värisee käynnissä (kohinaa).

MAP anturin ja johdotuksen toimivuus on todettu mittaamalla Pinin jännite ECU:lta(1.5v normaali ilmanpaine, 0.8v tyhjäkäynti, ja esim. 0,6v kiihdytys).

ECU ei näytä reagoivan mihinkään.

Eli näyttäisi siltä, että haistelee väärää porttia, tai ECU:lla on jumperi joka on väärin, tai ECU on rikki jotenkin.

Onko jollakin viisaita ideoita miten lähteä tutkimaan?
Porsche 911 SC -82 vakio, aivan vakio...
ArttuH
Megajumala
Posts: 1246
Joined: Thu Mar 03, 2005 18:50
Location: Tampere
Contact:

Re: Mega Squirt Porsche 911 SC:een

Post by ArttuH »

Porsche911SC wrote:Selvennyksenä vielä... Eli nuo lukemat näyttää olevan vaan jotain kohinaa... Oiskohan tuossa autotunen atdriveboardissa jotkut jumperit väärin?
ATdrive:ssä MAP-anturin Input Port pitää olla "Mainboard". Eli ongelma taitaa olla tuossa.
Arttu
GSX1100 -85
Porsche911SC
Megasquirttaaja
Posts: 48
Joined: Thu Dec 02, 2010 12:36
Location: Espoo

Re: Mega Squirt Porsche 911 SC:een

Post by Porsche911SC »

Toimii!

Eli vika oli tosiaan siinä, että piti käyttää main boardia mappi inputtina. Nyt rupee olemaan projekti siinä vaiheessa että pääsee säätämään.
Porsche 911 SC -82 vakio, aivan vakio...
Porsche911SC
Megasquirttaaja
Posts: 48
Joined: Thu Dec 02, 2010 12:36
Location: Espoo

Re: Mega Squirt Porsche 911 SC:een

Post by Porsche911SC »

No niin, pitkästä aikaa pääsin taas edistämään projektia. Seuraava ongelma löytyi viikonlopun painimisen jälkeen. Eli koko kevään on ollut sellaista ongelmaa, että auto käy tosi rikkaalla. Samalla on edistetty itse projektia kun on koetettu vähän säätää. Nyt ollaan siinä vaiheessa, että on oikeastaan enää säätäminen jäljellä. Ja siinä päästiin kunnolla keskittymään tuohon rikkaus ongelmaan. Auto saatiin jo käymään hyvin tyhjäkäynnillä ja kiihdytysrikastus saatiin sinne päin. Sitten pieni lenkki autolla ja rupes moottori rötäämään oikeen kunnolla. Taas sama ongelma mikä ollaan huomattu jo alusta alkaen aina välillä, että käy pirun rikkaalla ja yksi sylinteri oli "täynnä" bensaa. No nyt modattiin suutintukit viimeisen päälle siten, että ne saa pakettina kunnolla suuttimien kanssa pois ja sit ylioppilasjuhlien kunniaksi ruutattiin bensaa skumppalaseihin jotta nähdään mitä siellä tapahtuu. No yksi suuttimista tööttäs täyslaidallisen(ku nuoren miehen kusisuihku) heti ku laittoi paineet päälle. Koputtelemalla sen sai kyllä hetkeksi toimimaan, mutta sitte se teki saman taas. ja kahdella eri suuttimenjoholla teki saman, niin vika oli suuttimessa. Ja koska se toimi aina välillä, niin vian etsintä oli hiukan haastavaa. Luulen, että kokenut squirttaaja olis löytäny vian heti. No nyt pitää odotella, että saan uuden suuttimen niin pääsee jatkamaan säätöjä.

Tuo perussäädön tekeminen on yllättävän helppoa kun vähän opiskelee, mutta nuo mekaaniset ongelmat ja niiden havaitseminen on minulle ainakin välillä haasteellista kun ei ole mikään ammattimies.

Eli tässä vaiheessa voi sanoa, että jos olet aloittelija, niin varaa kunnolla aikaa, rahaa, ja hyvät tilat ja työkalut tekemiseen. Ja tottakai kaikki tuki kokeneemmilta squirttaajilta on tärkeää. Sitä minulla ei foorumin lisäksi ole. Ja tämä ei todellakaan ole mitään hosumalla tehtävää hommaa. Pakko myöntää että näin ekalla kerralla kaikki asiat on tehty vähintään 2-3 kertaa. Seuraavalla kerralla varmaan menis kerralla putkeen noi hommat.(tai sitten ei)

Seuraavan kerran päivitykset tod. näk. Heinäkuussa kun kesäloma alkaa.
Porsche 911 SC -82 vakio, aivan vakio...
Masi_K
Megajumala
Posts: 1981
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: Mega Squirt Porsche 911 SC:een

Post by Masi_K »

Harrastuksen kuuluu aiheuttaa erillaisia harmeja kevyesti ja välillä kovastikkin kuin päivätyössä. Haasteista myös oppii etenki näissä ruiskuhommissa.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Porsche911SC
Megasquirttaaja
Posts: 48
Joined: Thu Dec 02, 2010 12:36
Location: Espoo

Re: Mega Squirt Porsche 911 SC:een

Post by Porsche911SC »

Päivitystä taas tilanteesta,

Kesä meni huristen huristelematta. Yksi sun toinen autoihin liittymätön velvoite takasi sen, että Porschella ei ajeltu kesällä. Mutta nyt on asioita keretty taas edistämään. Yksi suutin tosiaan oli rikki, ja autotune toimitti alle viikossa uuden suuttimen jota ei kuitenkaan saatu heti kiinni ja Projekti taas venähti.

Nyt päästiin auton kimppuun taas pitkästä aikaa. Polttoainelinjoja paranneltiin ja viimeisteltiin vielä ja laitettiin suuttimet kiinni. Ja nyt auto käy yllättävän hyvin, vaikka kartat on ihan mitä sattuu. Testailujen takia otettiin kaikki rikastukset pois päältä ja meinattiin säätää ensin VE kartta kohdilleen. Ja auto käy tosi hyvin vaikka VE kartta on IHAN MITÄ SATTUU koska sinne ammuttiin vain jotkut sinnepäin luvut eikä ikinä keretty säätämään niitä. Halusin auton leimalle ja testauttaa mitä muuta pitää korjailla, joten käytin sen katsastuskonttorilla. Tyhjäkäynti on liian rikkaalla ja pomppasi katsastuksesta. Kuten edellä mainitsin, niin ei olla keretty säätään yhtään, mutta tarkoitus on ASAP laittaa tyhjäkäynti laihemmalle ja viedä katsastukseen uudelleen.

Mutta olen vieläkin hämmästynyt miten hyvin auto käy ihan paskoilla kartoilla. Ainut mitä tarkkailtiin ajossa oli se, että ei mee ihan super laihalle tai rikkaalle. Nyt kun saa sinne vielä jonkinaliset kartat niin hyvä tulee. päivittelen tätä ketjua taas kun pääsen säätelemään.
Porsche 911 SC -82 vakio, aivan vakio...
Vauhtivaunu
Megajumala
Posts: 1167
Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
Location: Pohjois-Karjala

Re: Mega Squirt Porsche 911 SC:een

Post by Vauhtivaunu »

Porsche911SC wrote: kun pääsen säätelemään.
Kannattaa oikeasti lunastaa TunerStudion lisenssi niin pääsee käyttämään autotune-toimintoa. Autotune säätää haluttuihin AFR-arvoihin laajakaistalambdan avulla. Helpommin ei pysty bensakarttaa säätämään. Lisenssi-version tunerstudiossa on ihan kohtuullinen AFR-kartta jo pohjana jos ei ole mitään hajua minkälainen sen pitäisi olla.

Maksaa 60 taalaa mikä päivän kurssilla tekee 54 eur.

https://www.efianalytics.com/register/b ... oducts.jsp
Vika on yleensä asentajassa, ei laitteessa

RTFM!
Porsche911SC
Megasquirttaaja
Posts: 48
Joined: Thu Dec 02, 2010 12:36
Location: Espoo

Re: Mega Squirt Porsche 911 SC:een

Post by Porsche911SC »

Minulla itse asiassa on lisenssi ja olen testaillutkin tuota autotunea, mutta käsittääkseni se ei korjaa kuin tuota yhtä taulua. Ja pitää sitä nyt itse opetella ensin nuo asiat kunnolla. Eiks se tässä harrastuksessa oo vähän niin kuin idea. :)
Porsche 911 SC -82 vakio, aivan vakio...
Porsche911SC
Megasquirttaaja
Posts: 48
Joined: Thu Dec 02, 2010 12:36
Location: Espoo

Re: Mega Squirt Porsche 911 SC:een

Post by Porsche911SC »

Yksi kysymys nousi liittyen tuohon lambdaan. Mulla on autossa ulkoinen mittari lambdalle. Se näyttää eri lukemaa kuin tuner studion AFR gauge. Heittää n. 1-1.5 ja vaikuttaa ihan varmasti säätämiseen. Osaako joku heittää vinkkiä mistä vois johtua ja jopa miten korjata?
Porsche 911 SC -82 vakio, aivan vakio...
Masi_K
Megajumala
Posts: 1981
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: Mega Squirt Porsche 911 SC:een

Post by Masi_K »

Maadoita lambdaohjainlaite samaan pisteeseen megan kanssa. Jos ei lukemaero vähene. Ota käyttöön megastau custom lambda ja hae lukemat kohdalleen sillä. Toinen vaihtoehto on trimmata lamdapurkista lähtöä jos se on mahdollista.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Porsche911SC
Megasquirttaaja
Posts: 48
Joined: Thu Dec 02, 2010 12:36
Location: Espoo

Re: Mega Squirt Porsche 911 SC:een

Post by Porsche911SC »

Päivityksiä taas. Nyt on ensimmäinen virstanpylväs saavutettu. Auto meni kastastuksesta läpi ja on tieliikenne kelpoinen. harmi vaan, että talvi tulee ja auto pitää laittaa talviteloille. Auto tosiaan käy nyt lämpimänä ihan ok. Pieni suunnitteluvirhe aiheuttaa kymäkäynnistyksessä hiukan ongelmia vielä. Seuraavat asiat pitää hoitaa keväällä kondikseen ensitilassa:
-VR anturin signaali näytti pätkivän jostain syystä silloin tällöin. Pitää tutkia.
-Moottorin lämpötila-anturi pitää uudelleen sijoittaa. Huohottimen putki on Porscheissa ollut vissiin sopiva paikka.
-AFR lukema pitäisi kalibroida tavalla tai toisella todelliseksi. Tässä threadissa onkin jo kivasti vinkkejä siihen.

Jos/kun nuo tulee kuntoon, niin sytkän ohjaus olis kova sana ja siihen yhteyteen penkissä säätö tehojen ulosmittaamiseksi. Mut nämä askareet taidan jättää ainakin suurimmaksi osaksi jollekin ammattilaiselle koska sytkänohjauksen kanssa voi sattua vahinkoja.

Kaikenkaikkiaan ollut opettavainen projekti/harrastus jo tähän mennessä. Mutta aikaa tällaiseen harrastukseen pitää varata ja tilat ja harrastevälineet pitää olla kunnossa. Kyllä muutaman kerran meinasin jo hinauttaa auton paalattavaksi :)
Porsche 911 SC -82 vakio, aivan vakio...
Jasu
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 281
Joined: Tue Sep 04, 2007 16:28
Location: Korpilahti
Contact:

Re: Mega Squirt Porsche 911 SC:een

Post by Jasu »

Porsche911SC wrote:-Moottorin lämpötila-anturi pitää uudelleen sijoittaa. Huohottimen putki on Porscheissa ollut vissiin sopiva paikka.
Ilmajäähy on vähän haasteellisempi lämpöjen mittaamisen kannalta, kuin vesijäähdytetty. Saman asian kanssa tuli painittua Rättärin moottorin kanssa, ja mielestäni löysin kelpo sijainnin lämpöanturille...
Image
Korvasin siis ilmapellin kiinnitysruuvin lämpöanturilla. Sopivasti oli 7mm halkaisija, johon kesti hyvin vääntää M7 -kierteen. Kiinnitysruuvin reikäkin on sopivasti aika lähellä palotilaa, ripojen välisessä paksunnoksessa. Seuraa aika kivasti lämpöjä, paljon mukavammin öljynlämpöön verrattuna...
Porsche911SC wrote:Kaikenkaikkiaan ollut opettavainen projekti/harrastus jo tähän mennessä. Mutta aikaa tällaiseen harrastukseen pitää varata ja tilat ja harrastevälineet pitää olla kunnossa. Kyllä muutaman kerran meinasin jo hinauttaa auton paalattavaksi :)
Sitä vartenhan on harrastus. Oppii ja tuottaa iloa. Ja joo, on joskus kyllä miettinyt itsekin omien harrasteiden järkevyyttä, ja kyllä monesti on käynyt mielessä että järkevämpää olisi paalata nuo romut ja hankkia joku järkevämpi ajopeli. Mutta sitten tulee muistettua, ettei kiva ja järkevä vaan kulje samassa yhteydessä...

Lisäksi vähän harvinaisempaa peliä muokatessa Megalle, saa kuulla monenlaista vinkkiä olla tekemättä, arvonalennuksen suhteen. Mutta onneksi valtaosan muutoksista voi tehdä siten että alkuperäiseksi palauttamisen mahdollisuus säilyy...
Älä tee sitä tänään minkä voit huomenna teettää jollain muulla..!
Jyrk1
Megasquirt aloittelija
Posts: 8
Joined: Fri Mar 16, 2012 10:13

Re: Mega Squirt Porsche 911 SC:een

Post by Jyrk1 »

Tuolla on vähän keskustelua lämpömittarista:
http://forums.pelicanparts.com/911-engi ... nsors.html
Omassa 3.2l koneessa vakio kanteen kierteille ruuvattu mittari toimiin mainiosti.
Porsche911SC
Megasquirttaaja
Posts: 48
Joined: Thu Dec 02, 2010 12:36
Location: Espoo

Re: Mega Squirt Porsche 911 SC:een

Post by Porsche911SC »

No niin kevätkausi aloitettu tällä autolla.

n. 500km tuli mittariin viikonloppuna. Saatiin säädettyä lambdan arvotkin kohdilleen. Eli käyttämällä custom mittaria ja säätämällä mittarin muuntotaulukkoa saatiin lambda-arvot kohdilleen.

Bensakarttaa säädettiin autotunella ajossa. Kartan logiikan hahmotti todella helposti ja ajossa pystyi tekemään erilaisia kiihdytysliikkeitä, jotta saatiin suurin osa kartasta katettua. Bensan kulutus oli tippunu maantieajossa heti n. 13l/100km->10/100km. Auto toimii lämpöisenä todella hyvin ja tuntuu, että tehoja ei olisi hirveesti karannut tän projektin myötä.

Kylmäkäynnistystä ei ole vielä säädetty ja se olisi ensiviikolla vuorossa. Nyt auto käy kylmänä vielä huonosti, ja vaatii kaasua, että pysyy käynnissä. Näyttää olevan liian rikkaalla. Testaan autotunea WUE säätöihinkin, katsotaan miten käy. Jos aiheeseen on hyviä vinkkejä niin otan mielelläni vastaan :)

Ps. Liittenä kuva konehuoneesta jos jotain kiinnostaa.
Porsche 911 SC -82 vakio, aivan vakio...
Porsche911SC
Megasquirttaaja
Posts: 48
Joined: Thu Dec 02, 2010 12:36
Location: Espoo

Re: Mega Squirt Porsche 911 SC:een

Post by Porsche911SC »

Päivityksiä,

Yksi oppi tuli taas autotunesta. Autotune sääti myös tyhjäkäyntialueen ve karttaa ja laittoi tyhjäkäynnin sekaisin. Sinne kannattaa laittaa filtteri joka ei tuunaa tyhjäkäyntikierroksia.

Kylmäkäynnistys on nyt melkeen kohdillaan. Default asetukset olivat aivan liian rikkaalla, mutta laihentamalla niitä auto käy nyt jo todella hyvin kylmänäkin. Kylmäkäynnistyksen autotune ei jostain syystä toiminut. Veikkaan, että liittyy siihen "High throttle" filtteriin jotenkin(minulla ei ole TPS:ää). Jos jollain on vinkkejä tuon saamiseen käyttöön, niin otetaan vastaan.

Mutta kaikenkaikkiaan nyt rupee olemaan hyvät säädöt autossa. Tosin hiukan ihmetyttää hiukan se, että Idlellä afr on n. 12 luokkaa kun käynti on hyvä. Onkohan tuo normaalia? Ja tuosta säädöstä saa pienellä harjoittelulla aika hyvin kiinni. Paras tapa säätää näyttää olevan perstuntuman käyttö. Turhaan yritin opiskella liikaa teoriaa asian ympärillä.
Porsche 911 SC -82 vakio, aivan vakio...
TommiT
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 136
Joined: Fri Apr 10, 2009 12:38

Re: Mega Squirt Porsche 911 SC:een

Post by TommiT »

Oletko kokeillut muuttaa tyhjäkäynnin sytkäennakoa?

Varsinkin jos konetta on viritetty ja nokka vakiota rajumpi tyhjäkäynnin sytkäennakolla on suuri vaikutus. Testaa säätää ensin kone laihemmalle siine lähelle 14,5 AFR lukemiin ja sitten säätää ennakkoa niin että kone kävisi paremmin. Voi nimittäin olla että ennakkoa on raakasti liian vähän ja siksi ei jaksa laihemmalla seoksella käydä kunnolla.
Höylä
Megajumala
Posts: 1249
Joined: Thu Oct 27, 2005 22:12
Location: Seinäjoki
Contact:

Re: Mega Squirt Porsche 911 SC:een

Post by Höylä »

itse olen saanut kaikkiin projekteihin parhaimman tyhjäkäynnin juuri noilla 12-13 AFR seoksilla, joskus tosin on katsastusta varten joutunut hieman laihentamaan, mutta kyllä ne seokset on sitten palautettu niihin "oikeisiin arvoihin" leiman saatua... varsinkin automaatti laatikolla olevat tykkää paksummasta seoksesta, ettei turhaan stumppaile sitten liikennevaloissa... tai no, seokset on 1000 rpm paikkeilla jotain 14.5 AFR ja n. 700 rpm kohdalla sen 12.5 AFR, samoin sytkäennakko hieman pienenee kierrosten noustessa tuossa tyhjäkäyntialueella, niin on sitten samalla sellainen automaattinen tyhjäkäynnin säätö joka korvaa ne "hitaat tyhjäkäyntimoottorit" :wink: systeemi toimii erittäin hyvin myös, jos autossa on ilmastointi...

jos mun säätämän moottorin penkittäis tyhjäkäyntialueella, sais luultavasti sellaiset lukemat, että 700 rpm kohdalla on 25% enemmän tehoa, kuin 1000 rpm kohdalla :D tuolla tyylillä saa mun mielestä paremman käytettävyyden, tyhjäkäynti on erittäin varma ja kone korjaa itse lämpötiloista aiheutuvia "käyntiongelmia" luonnollisesti.

perusperiaate mulla tyhjäkäynnin säätämisessä on siis seuraava... ensin etsitään se kohta jossa sen olisi hyvä olla (koskee lähinnä automaatti laatikolla olevia... manuaaliin sen saa laittaa siihen mistä itse tykkää, johonkin 700 ja 1000 rpm väliin yleensä), sitten tehdään sellaiset kartat (sytkä ja ve) että kone käy parasta mahdollista tyhjäkäyntiä halutun tyhjäkäynnin molemmin puolin, sitten aletaan huonontaa tarkoituksella tyhjäyntiä hallitusti halutun RPM yläpuolelta muutaman 100 RPM alueelta, tällä estetään kierrosten nouseminen/humppaaminen koneen lämmetessä/olosuhteiden parantuessa (ennakolla on kätevämpi hoitaa tuo asia, VE kartalla sitten hienosäätöä, jos suuttimissa on varaa, usein ei, varsinkaan ahdetuissa) ja lopputuloksena on automaattisesti aina siihen parhaimpaan säätyvä tyhjäkäynti... säätö on huomattavasti nopeampaa ja huomaamattomampaa, kuin tk moottoreiden säätämänä ja jos oikein jaksaa/on aikaa hieroa, niin tuohon saa kylmälle koneelle korotetun tyhjäkäynnin mukaan (silloin kikkaillaan kylmäkäynnistys/ASE rikastusten kanssa ja otetaan niitä huomioon ve karttaa tehdessä, säädetään siis absoluuttisen paras tyhjäkäynti rikastusten ollessa käytössä ja kun ne tippuu pois, niin myös tyhjäkäynti "huononee" hieman ja kierrokset putoaa aavistuksen, mutta tämä on enemmän sellaista "turhaa kikkailua", jotku koneet tykkää enemmän kylmänä käydä hieman suurempaa tyhjäkäyntiä, toiset ei välitä niinkään... mutta on hyvä kuitenkin tiedostaa mahdollisuus säätämiseen)

omassa w124 koppaisessa 300E mersussa sai tuota säätää ja hakea optimia oikein ajan kanssa ja turbiinin ominaisuudet huomioiden ja siitä tuli pirun hyvä (tyhjäkäynti naputti aina sen 800 rpm, oli kone kylmä tai kuuma, kesä tai talvi, vaihto P -> D:lle ei aiheuttanut mitään muutosta koneen käynnissä, eikä auto yrittänyt ryömiä liikaa, loivassa ylämäessä pysyi kuitenkin paikallaan, tk moottorilla yritin ensin, mutta ei siitä tullut mitään, auto joko sammui kun vaihtoi P-> D:lle, ryntäs, tai tk jäi heijaamaan muuten vain mihin sattui, no, ne mersun omat tk moottorit eí nyt mun mielestä toimi kunnolla edes sen k-jetinkään kanssa...)

yleensä tyhjäkäyntialueen on joutunut raapimaan kasaan muutamassa minuutissa, kun on jollekkin käynyt perussäädöt tekemässä ja vain sille kyseiselle lämpötilalle, mutta ei ole kukaan silti valitellut tyhjäkäynnistä, että kun seokset ja ennakot on suunnilleen oikein, "säätö" tuntuu toimivan kesää talvea ongelmitta...

14-14.5 AFR ja siitä laihemmat tyhjäkäynnit on aina olleet mulle ongelmallisia säätää, kun tietää että aina saa paremman, kun hieman paksuntaa... mutta jos asiakas haluaa, niin säädetään sellainen, joskus jos on ylimääräistä aikaa, niin sitten olen tehnyt malliksi sellaisen 12.5-13.5 AFR haarukassa olevan ja annan valita kumman haluaa, aina se valinta sinne paksumman suuntaan on heilahtanut...

niin ja ajo kartat on erikseen katsastus kartoista useimmiten, joskus saa leiman jopa ajo kartoilla...

niin ja lambdaa ei kannata ottaa tyhjäkäynnin (tuonne alle 1000 rpm, sen yli saa kyllä olla mukana) säätöön mukaan, ellei siihen ole aivan pakottavaa tarvetta (seoksia ei muuten saa mitenkään kuriin katsastusta varten)
ai jaa, tänne saa nyt oikein allekirjoituksenkin :o
Porsche911SC
Megasquirttaaja
Posts: 48
Joined: Thu Dec 02, 2010 12:36
Location: Espoo

Re: Mega Squirt Porsche 911 SC:een

Post by Porsche911SC »

Onkos tuohon Autotune WUE ongelmaan kenelläkään ratkaisua? Eli kun siellä on se High Throttle filter ja minulla ei ole TPS anturia. Koitan tänään laittaa sen 100% ja katotaan tekeekö se mitään.
Porsche 911 SC -82 vakio, aivan vakio...
Post Reply