Page 2 of 3
Posted: Wed Dec 08, 2010 14:49
by miikel
Vauhtivaunu wrote:miikel wrote:En sen enempää ala enempää tietävien kanssa kisaamaan, mutta minun mielestä tuossa minun yksikössä on ylösveto itsessään. Ja osaa säätää latausajat. Eli tarvitseeko minun nyt kuitenkaan tehdä poxille muutosta. Ennen transistoria tosiaan on etuvastust tai mikä vastus nyt onkaan
http://yfrog.com/bf25112010007j
Siis ohjaatko sä sytytys-yksiköllä toista sytytys-yksikköä? Sain jostain käsityksen että megan sisällä ollut kivi on poistettu

ja lähtö boschin yksikölle otettu samasta pisteestä.
Boschin yksikkö tarvitsee ohjauksen edelleen sen q9:n ja led17:n välistä. Ylösvedolla tai ilman.
Toinen kysymys on että miksi et ohjaa puolaa tuolla purkin sisällä olevalla yksiköllä
Olen edelleen sitä mieltä että 123 ei ohjaa puolan latausaikaa:
viewtopic.php?t=18
Tämäkin voi olla katkomisen syynä. Mulla ei nyt vaan ole oikein käsitystä miten se sytytysjärjestelmä on rakennettu ja sitä kautta mitä asetuksia tulisi laittaa...
tarkistin asian, yksikkö on 139 loppuinen. Siirsin jo maa-pisteet moottoriin, pelaa nyt paremmin eli kiertää jo kohtalaisesti. Välillä vetää rajoitinta vasten, mutta välillä ei. Tasakaasulla nykii ja suuttimien aukioloaika heittelee
Posted: Wed Dec 08, 2010 14:51
by miikel
Kestääkö purkin sisällä oleva transistori muka suoraa puolan ohjausta, kun puolakin on vielä tuollainen vanhan mallin kaljaputölkin kokoinen puola??
Posted: Wed Dec 08, 2010 16:24
by Vauhtivaunu
miikel wrote:Kestääkö purkin sisällä oleva transistori muka suoraa puolan ohjausta, kun puolakin on vielä tuollainen vanhan mallin kaljaputölkin kokoinen puola??
Luetteleppas vielä mitä sen "trankun" kyljessä lukee. Jos sen ohjaus on otettu siitä r25:stä niin ei se muu voi olla kun sytytysohjaukseen tarkoitettu.
Hyvä että varmistit tuon Bosch-modulin tyypin: 139 hoitaa latausajan eikä tarvitse ylösvetoa. Voisit kuitenkin kokeila vielä muuttaa sitä "fixed duty"-asetusta 75%:iin.
Ja mä suosittelen kokeilemaan sitä puolan ohjaamista suoraan. Ne dwell-asetukset on yksinkertaisia laittaa.
Kierroslukusignaalin häiriöihin liittyviä nuo ongelmat kyllä tuntuisi olevan

Posted: Wed Dec 08, 2010 22:28
by miikel
Pitää huomenna katsoa mitä siinä lukee... Sytytyksen ohjaukseen pitäisi kyllä olla tarkoitettu, mutta en jaksa siihenkään sokkona luottaa.
Tänään siirtelin johtoja, maat koneeseen, säädin jakajaa, seoksia, asetuksia jne. Pelaa jo PALJON paremmin.
Nyt ei lyhyellä ajolla enää mitään ongelmia ilmennyt

Nyt en ole varma että ottaako rajoitin vastaan vai sekoaako se kun kiertää 6900 paikkeilla ja rajoitin on 7000
Posted: Thu Dec 09, 2010 16:37
by wilikki
Meinasinki aamulla huomauttaa et tarkista lopuksi seokset, ettei ainakaan kovin laihalla käy. Voi kans aiheuttaa nyhtämistä rötäämistä..., olitki jo tehny sen. Hieno homma että edistystä havaittavissa käynnissä=)
Posted: Thu Dec 09, 2010 20:04
by miikel
Aina kun ennakkoa nostaa tarpeeksi alkaa mättää putkeen kierroksilla. Toisinsanoen jakaja ei taida olla edelleenkään oikein. Miten saan hienosäädettyä sytytysennakon megatunesta? Siis että saisin lampulla sen ennakon mitä megatune näyttää?
Posted: Thu Dec 09, 2010 21:27
by JaniM
Laita fixed angle vaikka 10 astetta ja sit väännät jakajaa että lamppu näyttää sen kymmenen astetta kans.
Mut tsekkaa että pyörijä on sit sen kannen tapin kohdilla.
Tai sit trigger anglea muuttamalla ja jakajaa.
Mun mielestä aika hankala saada jakajan asteet kohdilleen mielestäni.
Yhteen autoon taistelin, mut ei se oikein toiminut. Sit vaihdoin suosiolla ediksen, niin johan alkoi rokkaamaan ja loppu rötääminen. Mitään en muuttanut, kuin sytkävermeet ja tietty edis-asetukset.
Posted: Thu Dec 09, 2010 21:30
by miikel
No ongelmana on se että pyörijä ei ole oikeassa kohdassa kun saa pussin... Kun kierroksia=ennakkoa paljon= ei osu nastaan ja rötää! kääntää jakajaa niin ongelma katoaa, mutta silloin ei megassa ja koneessa ennakko ole enää samassa
Posted: Thu Dec 09, 2010 21:42
by wilikki
Kokeile vaikka kattoo sillai että > merkkaa virranjakajan kansi paikoillaan tulpanjohtojen/kohtioiden (ykkös sylinterikin riittää) paikka siihen virran jakajan juureen> Ota virranjakajan kansi pois paikoiltaan> pyöritä vaikka nolla merkki kohdilleen kampiakselilta> Ja siitä lähet pyörittämään moottoria niin kauan että pyöriä ohittaa sen piirtämäsi merkin> laske asteet mitä kampiakseli pyörinyt (vaikka 0-10 asteen merkkien välimatkaa apuna käyttäen) > Tässä ennakko mitä varmasti ainakin pystyt käyttämään.
Onko virranjakaja sulla nokka-akselin päässä tai mistä moottorista yleensäkkin kyse? Tarttis tietää nii voi koittaa neuvoo mitä pitäs kääntää/muuttaa..
Posted: Thu Dec 09, 2010 21:47
by miikel
kestää vähän yli 30asteen ennakon ennen kuin sekoaa... noo pitää viikonloppuna vaikka muutaman olusen ääressä pähkäillä asiaa... jos vaikka jotenkin kääntäisi triggeri levyä.
Moottori on volvon vinokone b200k Virranjakaja on b200e koneesta ja kannessa koneen "takana" tulipellissä
Posted: Thu Dec 09, 2010 21:54
by Vauhtivaunu
Jaahah. Eli Volvosta on kyse?
Jos jakaja on boschin tekele ja koneen kyljessä niin se ei ainakaan alunperin ole "kiinteä". Toisinsanoin jos miikel ei ole sitä laittanut kiinteäksi niin joku on sen tehnyt ja nyt pitäisi varmistaa että mihin asentoon triggerilevy on laitettu suhteessa pyörijään.
Jos keskipakopainot on hitsattu kiinni ja alipaine-ennakko laitettu kiinteäksi, on oikea triggerangle 10 astetta ja jos ei sillä toimi niin asetuksissa tai asennuksessa on vikaa.
Mulla on noita volvon jakajia ollu useampikin käsittelyssä.
edittiä: vastaus tuli
pystytkö miikel ottamaan kuvan siitä (jakajasta) kun ykkönen on ykk:ssa?
Posted: Thu Dec 09, 2010 21:54
by wilikki
Tuntuuko se että toimisi nyt muuten ok?
Sun täytyy sitte muuttaa sitä trigger anglea vastaavasti kun käännät sitä levyä.
Tuo 60 astetta kuulostaa aika isolta kyllä volvon jakajan trigger agleksi, mutta kuten aikaisemmin sanoin nii ei nää virranjakaja ohjaukset ole tuttuja itelle.
Posted: Thu Dec 09, 2010 21:57
by miikel
tuntuu toimivan ihan ok, mitä nyt pientä säätöä vailla tietenkin. Kun pitää ennakon jossain 35 tuntumissa ei ongelmaa...
Mitä tuo fixed duty 50/75% meinaa
Posted: Thu Dec 09, 2010 21:59
by Vauhtivaunu
miikel wrote:
Mitä tuo fixed duty 50/75% meinaa
Se tarkoittaa tapaa jolla sytytys-yksikölle annetaan triggaus. Väärä arvo voi aiheuttaa epämääräistä käytöstä.
Posted: Thu Dec 09, 2010 22:02
by miikel
Paljonkohan olisi sopiva max ennakko tuollaiselle vekottimelle:/ 40asteen tuntumissa? nakutusta en ole aikaiseksi saanut
Posted: Thu Dec 09, 2010 22:05
by miikel
Pitää huomenna kokeilla, että laitan ennakon helvetin alas, vaikka 20astetta max ja kierrätän tappiin niin jos ei sekoa tod näk vika siinä ettei nasta ole isolla ennakolla kohdallaan, mutta jos se siltikin sekoaa on vika todennäköisesti jossain muualla?
Posted: Thu Dec 09, 2010 22:10
by wilikki
Paljonkohan olisi sopiva max ennakko tuollaiselle vekottimelle:/ 40asteen tuntumissa? nakutusta en ole aikaiseksi saanut
Tuohon kukaan varmaan uskaltaa/pystyy sanomaan varmaksi mitään. riippuu onko vakio kone, tai mitä sille on tehty, mitä bensaa ja onko ahdettu. Tuolla bensa ja sytty karttoja osioilla on jotain volvon karttoja mistä voi käydä kattelee osviittaa.
Posted: Thu Dec 09, 2010 22:13
by miikel
Megasquirt, jäykät venttiilinjouset, avarrettu imo/pako kanavat, kantta laskettu 1.5mmpuristus-suhde 12.5:1, monikulma seetit, toistaseks vakio nokka(säätöharjottelun takia) 208cc suuttimet, 5kiloo kevennetty pottapyörä turbovolvon asetelmal ja levyl, LH-jetin imusarja, vakio pakosarja mitä vingutettu, 3tuuman rööri taakse, K-jetronic volvon bensapumppu, Kiinteä hall anturillinen virranjakaja (b200e) k-jet volvosta otettu, sähkö flekti.
Ja kaikkea kivaa vielä tulossa
Posted: Thu Dec 09, 2010 22:21
by wilikki
, K-jetronic volvon bensapumppu, Kiinteä hall anturillinen virranjakaja (b200e) k-jet volvosta otettu, sähkö flekti.
Mites nyt tosiaan kuitenki minustaki rupes tuntuun että on kai k-jetissä keskipako/alipaine ennakon säätö alunperin!?
EDIT.
Ei kun onhan niitä kiinteellä ja lambadaa ja kattiaki...
Posted: Thu Dec 09, 2010 22:23
by miikel
On alipaine säätö:) NIMITTÄIN OHJAUSYKSIKÄSSÄ. Jakaja on ihan 100% varmuudella täysin kiinteä. Ohjausyksikölle menee alipineletku

Alunperin rakensin siihen volvoon vain juuri tuon kyseisen sytytyksenohjauksen omalla ohjausyksiköllään
Posted: Thu Dec 09, 2010 22:25
by miikel
Jos näin ei ole niin sitten voin myöntää olevani ihan 100% sokea koska jakajasta tulee akseli nokka-akseliin ja se akseli ja triggeripyörä on yhtä puuta
Posted: Thu Dec 09, 2010 22:27
by miikel
En kyllä ikinä ole katillista tai labdallista k-jetronic volvia nähnyt mutta muita kylläkin

Voi olla että ilmaisen itse asiat vaan niin epäselvästi siinä uskossa että muut ovat selvinnäkijöitä ja tietää kokoonpanoni
Posted: Thu Dec 09, 2010 22:28
by Vauhtivaunu
miikel wrote: Jakaja on ihan 100% varmuudella täysin kiinteä. Ohjausyksikölle menee alipineletku
Ohjausyksikön numero lienee 0 261 201 010. Pitelen semmoista nimittäin kädessä ja mulla on pieni aavistus siitä mikä voisi olla vialla, mutta kuva varmistaisi asioita...
Posted: Thu Dec 09, 2010 22:29
by wilikki
Juu, korjasin tuota kommenttia jo tossa... k-jettihän on jo tosiaan saaste malliki... on se kiintee jee-jee

Posted: Thu Dec 09, 2010 22:29
by miikel
Ei ole enää se ohjausyksikkö kiinni vaan mega ohjaa seka ruiskua että sytytystä. Vai tarkoititko mikä voisi megassa olla vialla

Posted: Thu Dec 09, 2010 22:35
by Vauhtivaunu
miikel wrote:Ei ole enää se ohjausyksikkö kiinni vaan mega ohjaa seka ruiskua että sytytystä. Vai tarkoititko mikä voisi megassa olla vialla

Niin....
Tuon ohjausyksikön tyypin perusteella voisin hieman päätellä millä tavalla megalle menevän triggauksen pitäisi toimia. Mulla on villi veikkaus että se sun mega lukee nyt sen sakarapyörän väärää reunaa. Mulla kun on noita Boschin osia käpisteltävänä ja purettuna ja olen niitä testaillut jonkun verran.
Posted: Thu Dec 09, 2010 22:36
by miikel
Itselläkin volvon osaa niin perkeleesti;) volvoja 4kopl pihassa ja lisää kaverilla:) Mutta asiaan, mitä pitäisi tässä tilanteessa tehdä jos näin on? entä miten varmistaa asia
Posted: Thu Dec 09, 2010 22:37
by wilikki
Hei tuota tajusin tossa ihan vaan nuo sun suuttimien koot, kuulostaa aika hemskutan pieniltä, voi tulla erinäisiä rötäämisiä jo tuoltakin jos loppuu tuotto kesken!

Posted: Thu Dec 09, 2010 22:38
by miikel
On juu pienet:( mutta tuolla vakio nokalla ei kyllä pitäisi yli 150hp päästä:/ Jostain kun isommat käteen sattuisi niin laittaisin kyllä.
Posted: Thu Dec 09, 2010 22:41
by Vauhtivaunu
miikel wrote:Mutta asiaan, mitä pitäisi tässä tilanteessa tehdä jos näin on? entä miten varmistaa asia
Ota kuva. Laita ykkönen ykk:aan työtahdille ja kuvaa pyörijän asento. Jos vielä saat sen sakarapyörän näkymään samassa kuvassa niin siitä näkee onko triggerikulma se 60 astetta vai joku muu.