Re: ATS -AutoTurbo-
Posted: Fri Apr 27, 2012 17:50
Yritin tässä etsiä paine/lämpötila kaavaa. Tämä kuulosta järkevältä 0,1bar/10c. tai ainakin lähellä totuutta.
Mistä te temmotte noita lämpötila vastaavuuksia ja mikä on 'normaali sääntö' - joku Esson baarin teoreemako?Höylä wrote:eiköhän se normaali sääntö päde tässäkin ihan hyvin, eli 1 bar = 100 C
eli tuolla 0.8 bar. ahdoilla pitäis lämmön nousta 80 C, ihanteellisissa olosuhteissa, mutta jos ahdin joutuu työskentelemään huonolla hyötysuhteella, voi lämpö nousta 0.8 bar ahdoilla yli 120 C...
Ei ole ollenkaan huono, vaan sillä hyvinkin kuvataan, etteivät nuo +30 C tmv. mainitsemasi matalat lukemat maksimipaineella, pidä alkuunkaan paikkaansa.kamski wrote:Ehkä adibaattinen puristus on huono vertailu tähänkin kohtaan.
An adiabatic process is one in which no heat is gained or lost by the system.
Adiabaattinen prosessi (tai isokalorinen prosessi) on lämpöopissa tapahtuma, jossa lämpöä ei siirry tapahtuman kohteena olevaan aineeseen tai poistu siitä. Toisin sanoen adiabaattisen prosessin lämpöenergian määrä on vakio.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Adiabaattinen_prosessi
Olelette näköään vatvonnut kyseistä adibaattista prosessia jo 2005 lähtien. Se on aika paha jos se jää päälleBenkku wrote: viewtopic.php?p=2007#p2007
Ahdettu ilma lämpiää kyllä. Kysymys onkin kuinka paljon juuri tällä ahtimella. Tuskin turbossa punainen pakopesä ainakaan jäähdytä kompressori puolen.Benkku wrote:Mikä siinä on niin vaikeaa käsittää, ettei ilman puristamisen lämpötilan nousu vaadi 'pakopesää lämmittämään' tai muutakaan ulkoista lämmönlähdettä vaan ihan pelkkä puristaminen kyseiseen paineeseen nostaa sen lämpötilan jo noin korkeaksi. Jep - kyllä, asiasta on kirjoitettu jo vuosia sitten, kaikille ei vain tunnu menevän ns. perille.
No painesäiliö oli pelkkä havainnointia ettei kenellekään jää sellaista mielikuva että painestussa tilassa ilman lämpötila nousee itsestään. Ainakaan näillä paineilla vielä.Benkku wrote: Painesäiliöön puristaminen on 'eri juttu', koska se on hidas prosessi ja suurin osa lämmöstä johtuu (konvektio) - ahtimessa asia ei ole niin - jos et usko, niin laitapa kätesi ulostulo putkiyhteen eteen vaikka parinkymmenen sentin päähän ja kaasuta - mutta älä polta kättäsi, ulostuleva ilma kun on todellakin kuumaa. Toinen vaihtoehto hanki kunnollinen mittalaite, jonka anturin terminen massa on mahdollisimman pieni.
No, ylempänä on kaava laskentaan annettu. About hyötysuhteenkin olen antanut, voithan toki laskea mahdollisesti ilmoitetulla korkeammallakin hyötysuhteella. Joka tapauksessa 0.8 barin paineeseen - lämpötila näppituntumalla, vaikka hyötysuhde olisi 100%, on jo lähellä sataa tai ylikin.kamski wrote:Ahdettu ilma lämpiää kyllä. Kysymys onkin kuinka paljon juuri tällä ahtimella.
On. Katso vaikka kohtaa jossa lasket kaasun, ilman lämpötila ei putoa, vaikka se todellisuudessa putoaa hetimiten. Sama homma toisinpäin - paine nousee, mutta ilman lämpötila ei seuraa, vaan tulee myöhässä. Tuohon arviolta 30-40 C lisää, niin ollaan ehkä jo tontilla 0.7 barin paineen lämpötilan suhteen.kamski wrote:Tuskin tämäkään anturi ole koviin hidas.
niin, kyllähän minäkin olen yrittänyt tässä tyrkyttää sellaista juttua, että vähintään sen 100 C/1 bar. on se ilman lämpeneminen, siis todella optimi olosuhteissa (ja tuossa on huomiotuna jo lämmön johtuminen ahtoputkistoon jne.), huonommalla tilanteella sitten tietysti aina enemmän... jos omat anturit/logit näyttää pienempiä lukuja, kuin tuon 100 C/1 bar. niin ne näyttää silloin väärin...Benkku wrote:
Eiköhän perimmäinen asia kuitenkin tullut selväksi, tuon ATS AutoTurbon ahtoilman lämpötilan suhteen.
Kaikkea sitä taas.. Niin, kyllä adibaatisesti lämmön kuuluisi laskea. Sitten kun otetaan diffuusion sekä vaikkapa konvektio mukaan nii tilanne on jo ihan toinen. Kauanko sauna kiuas jäähtyy? Login mukaa ATS reilu 2 sek.Benkku wrote: On. Katso vaikka kohtaa jossa lasket kaasun, ilman lämpötila ei putoa, vaikka se todellisuudessa putoaa hetimiten. Sama homma toisinpäin - paine nousee, mutta ilman lämpötila ei seuraa, vaan tulee myöhässä. Tuohon arviolta 30-40 C lisää, niin ollaan ehkä jo tontilla 0.7 barin paineen lämpötilan suhteen.
Oikeastaan ihan mukavaa kuulla että sait ratkaistua itsellesi AutoTurbon ahtoilman lämpötila. Ihan tosta noin vain ja yhdellä laskukaavalla, oletko ajatellut ryhtyä fyysikoksi?Benkku wrote:Eiköhän perimmäinen asia kuitenkin tullut selväksi, tuon ATS AutoTurbon ahtoilman lämpötilan suhteen.
Valitettavaa on vain se, että pidät mittauksia valitettavana. Mieti ensin miten ja millä mittaat, ynnä mitä epävarmuuksia (ts. virheitä) mittaustuloksissa helposti on, ennen kuin piipität konvektiosta, saati 30, 42 tai 60 asteenkaan lämmöistä maksimipaineella - niin ja en ajatellut ryhtyä myöskään koomikoksi.kamski wrote:Mutta valitettavasti minun kohdalla ATSn lämpötestit vielä jatkuvat.
Tältäkin sekaannukselta oltaisin vältytty, jos olisit kirjoittanut sen mitä tarkoitit:Höylä wrote:
niin, kyllähän minäkin olen yrittänyt tässä tyrkyttää sellaista juttua, että vähintään sen 100 C/1 bar.
Jokainenhan meistä on jo polkupyörän pumpulla lapsena todennut, että se kuumenee aika lailla kovia paineita pumpatessa. Jos nyt on käynyt niin, että tämä on jäänyt toteamatta niin vielä voi kokeilla pumpata sormeansa vasten ja todeta pumpun lämpenevän melkoisesti. Ilman vastapainetta pumppu ei lämpene ollenkaan (paineen nousu ei niin paljoa mäntään kitkaa lisää, että lämpötilan nousu olisi sillä selitettävissä). Täsmälleen samalla tavalla käy kompuran kanssa. Kompuran sylinterit ovat hetkessä tulikuumat.Höylä wrote: eiköhän se normaali sääntö päde tässäkin ihan hyvin, eli 1 bar = 100 C
T60 luokkaa sekunnin eli anturi-arvo kiipeää about 60 prosenttiin todellisesta noin sekunnissa.kamski wrote:Laitakkee jotain varaosanumeroita näkyville taikka onko jollakin hyllyssä sellainen anturi?
Omasta V8 roektista jäi kaksi identtistä ats:sä Toisen voin myydää. pistä vaikka yv.täPehmoLelu wrote:Tere
Olitko kamski käyttänyt auton omaa anturia ?
Vai löytyykö tästä kyseisestä ahdetusta autosta imuilmanlämpötila-anturia ?
Orkkis anturit ainakin reagoi ihan ok nopeudella.
Mutta samapa tuo.
Kuvia olisi hieno saada.
Ja sitte tärkein![]()
Oletko kamski välitellyt/myynyt näitä ahtimia vai mites. Jos tuota niinkö tahtos tuollaisen ats:n saada ?
Onpas piuhalla hintaa -tiede maksaaBenkku wrote: http://www.coleparmer.com/Product/Hart_ ... W-90449-26
Fluke myy -> '6522' anturina, hintaluokka n. 400 USD.
Mikä on OK nopeus? Yhtään oikeasti nopeaa 'orkkisanturia' ei vielä ole vastaan tullut. Kaikissa 'edes lähelle pääsy', vaatii vähintäänkin useita sekunteja.PehmoLelu wrote:Orkkis anturit ainakin reagoi ihan ok nopeudella.
Kyllä, tuossa/'noissa' pää-asiassa maksaa napsun parempi laatu ja mukana saatava kalibrointidata/todistus.kamski wrote:Onpas piuhalla hintaa -tiede maksaaToisaalta sillä saisi mitattua jo jotain.
No on siinäkin oma hommansa selvittää, langan vastusarvon tarkka muuttuminen lämpötilan funktiona ja tietty rakentaa oikeanlaiset pitimet ynnä eristää langan päät/läpivienti mittausputkeen jne. siinä vaiheessa valmis anturi datoineen alkaa vaikuttaa edulliselta.kamski wrote:...ohut hopea lankaa tai mikä vaan lanka joka johtaa nopeasti lämpöä.