Page 2 of 2

Posted: Fri Oct 14, 2005 18:41
by Benkku
ArttuH wrote:Eipä tuo NMEA-viestien konffaus mikään ehdoton este ole. Ainakin tuossa aiemmin mainitussa u-blox:in vastaanottimessa voi asettaa päivitysnopeuden binääriprotokollaa käyttäen ja sen jälkeen laite työntää GGA-viestiä neljä kertaa sekunnissa. Kokeiltu juttu.

Mutta nyt aletaan jo olla pahasti sivuraiteella alkuperäisestä aiheesta :) Kerro kuitenkin tuloksista, kun saat sen aktiivisen kyselyn toimimaan. Kiinnostaisi tietää jos sieltä tosiaan saa tietoa suuremmalla taajuudella ulos.
Aktiivisen kyselyn koodi toimii (taajuus luokkaa 8 hz), mutta täytyy vielä opiskella/kokeilla piirin tiettyjen parametrien asetuksia, josko taajuus vielä hiukan paranisi.

Mielenkiintoista olisi myös tietää mitä tuon DR ominaisuuden kanssa voisi tehdä, kytkeä SIRF piiriin vaikkapa VTI:n accelerometri ?

Posted: Fri Oct 14, 2005 19:51
by ArttuH
Mielenkiintoista. Oletko myös tarkistanut, että saamasi koordinaatit ovat todellisia, ettet saa samoja koordinaatteja useaan kertaan? Pitääpä ehkä testata itsekin tuota jossain välissä, jos sattuu olemaan aikaa (siis ensi kesän keskiviikkona...).

DR-versioon voi syötää matkaa mittaavia pulsseja ja gyroskooppianturilta kulmanopeuden kertovaa analogiasignaalia. Parantaa aika kivasti tarkkuutta hankalassa ympäristössä, kuten kaupungissa rakennusten välissä. En ole kokeillut SiRF:in versiota, mutta paria muuta sen sijaan. SiRF näyttäisi toimivan samalla periaatteella. Mutta ymmärtääkseni tuo vaatisi oikealla softaversiolla varustetun vastaanottimen ja SiRF:eihin ei taida pahemmin olla softapäivityksiä vapaasti saatavilla?

Posted: Sat Oct 15, 2005 16:02
by Benkku
ArttuH wrote:Oletko myös tarkistanut, että saamasi koordinaatit ovat todellisia, ettet saa samoja koordinaatteja useaan kertaan?
Todellisista en tiedä (l. ovat ainakin 'sinnepäin' sillä piirretty matkakäyrä vaikuttaa järkevältä), mutta samoja ne ainakaan eivät ole.

Posted: Fri Oct 28, 2005 5:23
by Benkku
ArttuH wrote:
Benkku wrote: Datan ja paikan kyllä saa (ainakin SIRF piireistä) ulos 'sillä maksimi taajudella' kuin 'kaupalliseen käyttöön' olevalla GPS signaalilla on mahdollista.
Ja mikä tämä maksimitaajuus on? Ja onko kyseessä tieto vai oletus, että esim. SiRF:in vastaanottimista saa dataa tällä taajuudella?
Benkku wrote: Kyse on siitä mihin tarkoitukseen mittaat.

Suorituskykyvertailussa 0-100 km/h riittää 5-10 paikkatietoa sekunnissa.
Joo, 5 tarkkaa paikkaa sekunnissa riittäisi komeasti. Koitin vain sanoa sitä, että kuluttajaluokan laitteiden tarkkuus heikkenee selkeästi, mikäli kiihtyvyyttä on reilummin. Kiihtyvyys heikentää paikannuksen tarkkuutta jo ihan periaatetasollakin. Lisäksi vastaanottimissa yleensä on ohjelmallisia suodattimia, joiden tarkoituksena on parantaa paikannustarkkuutta ja pienentää hajontaa. Näitä suodattimia viritettäessä on tehty oletuksia laitteen käyttöolosuhteista, kuten maksimikiihtyvyydestä, nopeudesta ja suunnanmuutoksien nopeudesta. Sitten kun nämä arvot ylitetään esim. 0-100-repäisyssä, ohjelma tulkitsee todellisen paikan virheelliseksi ja tarjoaa tilalle jonkin mielestään uskottavamman tuloksen.
Päivitystä...

- teknisiä tietoja SIRF Star III (GSF3 yhden palan) GPS piiristä.

http://en.bgc.de/kunden/sirf/produkte.htm

eli

päivitysnopeus 10 hz ja mittaustarkkuus vaikuttaisi riittävältä ainakin 200 km/h asti. Huomioitava tosin ettei testauksessa käytetyssä vaikeasti hengittävässä autossa oikein enää tuolla yläpäässä potku riittänyt kovin hyvään kiihtyvyyeen :).

Posted: Fri Oct 28, 2005 6:08
by Benkku
Tarkoitus olisi hiukan lisäksi kombinoida tekniikoita, mikäli 'datan' saa jollain keinolla sovelluksen käyttöön

eli jotain tällaista :)

http://www.kionix.com/App-Notes/AN007%2 ... ection.htm

onpi nykykannettavissa...

Posted: Fri Oct 28, 2005 13:39
by ArttuH
Kiitokset tuosta linkistä, siellä näytti olevan näppärästi koottuna noita datalehtiä. Täytyypä tässä vähän paneutua tuon Star3:n isompaan päivitysnopeuteen, voisin koittaa testata tuon päivitysnopeuden vaikutusta suorituskykyyn. Tosin mun käytössä olevat systeemit haluaisivat paikkadatan mielellään NMEA:na, mutta tutkitaan...

Tuo kiihtyvyysanturien ja GPS:n yhdistäminen on kyllä varsin mielenkiintoinen aihe, siitä olisi kovasti apua monessa tapauksessa. Tosin jos sen aikoo tehdä kunnolla, niin softa menee helposti aika haastavaksi. Mun tietääkseni tuon aiheen kanssa tehdään ihan tosissaan hommia isommissakin firmoissa. Noita kiihtyvyysantureita muuten löytyy esim. sarjaporttiin liitettävinä moduleina, mikäli läppärin antureista ei saa dataa käyttöön.

Posted: Fri Oct 28, 2005 16:03
by Benkku
Erillinen ulkoinen anturi = lisää hintaa, how much ?

Täytyy ensin selvittää voiko noita kiintolevyjen sisäisten antureiden mittaustuloksia hyödyntää ts. varmasti voisi mutta mistä ne löytää.

SMART standardi dokumentaatiosta ei ihan heti selviä.

esim. Ibarilla/Lenovolla on uusimmissa kannettavissan Active Protection System. Active Protection system overview - ThinkPad General
http://www-307.ibm.com/pc/support/site. ... MIGR-53167

Maxotrilla SPS jne.

ATA komento, SMART Read Data ?
http://www.t13.org/project/e01122r0.pdf

Tuostakaan ei oikein selviä.
http://www.t13.org/docs2005/D1699r2-ATA8-ACS.pdf

Eikä myöskään SMART Command Transport dokkarista.
DT1701r5-SCT.pdf

Surffasin lävitse muutamat kiintolevyvalmistajien manuaalit, muttei niissäkään dataa aiheesta ollut.

No täytyy jatkaa selvittämistä.

Posted: Mon Oct 31, 2005 10:00
by ArttuH
Benkku wrote:Erillinen ulkoinen anturi = lisää hintaa, how much ?
Halvimmillaan näyttäisi olevan jopa GPS-pulikkaa edullisempi. Tuolta löytyisi yksi vaihtoehto.

Posted: Tue Nov 01, 2005 2:00
by Benkku
Jep, kävin tutustumassa Sparkfunin sivuihin.

Lisätäänpä vaihtoehto B.

Microsoft Sidewinder Freestyle Pro peliohjain + ADXL202 datasheet :)

Kyseinen kapine on USB liitäntäinen ja sisältää ADXL202 anturin joka vakiona konfattu XY tilt moodiin.

Posted: Sat Jul 21, 2007 8:32
by viljami
Kaivetaampa tämäkin esille. Onko kenelläkään muistissa miten tehtiin signaalipiuha street dynolle? Siinähän tarvittiin 10kOhm säätövastus ja ja jonkun kokoinen "tavallinen" vastus. Kytkentäkaavio ja askarteluohjeet olisi tarpeen. Oon hukannut piuhan ja nyt pitäisi saada nauhoitettua uusia pätkiä.

Posted: Sat Jul 21, 2007 9:53
by Benkku

Posted: Sat Jul 21, 2007 10:52
by MrFairlane
Onko kukaan muuten testannut Megalogviewerin dyno-ominaisuuksia jo?

Posted: Wed Aug 01, 2007 3:03
by Benkku
Benkku wrote:Jep, kävin tutustumassa Sparkfunin sivuihin.

Lisätäänpä vaihtoehto B.

Microsoft Sidewinder Freestyle Pro peliohjain + ADXL202 datasheet :)

Kyseinen kapine on USB liitäntäinen ja sisältää ADXL202 anturin joka vakiona konfattu XY tilt moodiin.
Lisätäänpä tälle yksi 'paremmin tähän päivään sopiva' vaihtoehto, sillä Freestyle Pro:ta ei ole valmistettu enää vuosiin.

Nintendo Wii pelikonsolin Nunchuck ohjain. Kyisenen kapine sisältää Analog Devicen +/-3 G:n ADXL 330 kiihtyvyysanturin.

http://www.windmeadow.com/node/42

Anturin datalehti
http://www.analog.com/en/prod/0%2C2877% ... %2C00.html

eli ohjaimessa sama anturi kuin Sparkfun.comin mokkulassa, mutta tuo Nunchunk on valmis hyödynnettäväksi (ja kustantaakin hieman vähemmän).

Ohjain pukkaa dataa (n. 400 khz) I2C protokollaa käyttäen eli sen voi liittää PC:hen jollain sopivalla I2C protokolla muuntimella.