Kynnen mersukokeilut (nyt 190 2.8 turbo)
Moderator: Masi_K
pitänee paneutua mersun ihmeisiin kun saapuu reissusta kuvittelin että pääsiäinen olis hyvä aikaa tutkia mutta sirkushuveissahan tämäkin meni sit
.kerroppa sitten pakopaineista kun pääset kokeilee ajossa. käytätkö megan kautta pakokaasujen lämpötilan mittausta.pakosarjat tekis mieli tehdä tuohon koneeseen mutta muuten jää vakiokuosiin.

Rikkinäistä -404 getrakkia aloin aukaisemaan tuossa tallin siivouksen jälkeen. Synkroista ja hammasrattaista laittelin kyselyä eräälle mersunmiehelle. Ja aukaista tuo vakioloovakin pitäis...
Kytkintä ajattelin kokeilla erilaista, olisko joku kiinnostunut ostamaan tämän vähänajetun sintterilevyn. On jousittamaton 4lapainen ja varmasti halvin konsti saada pitoa 300 bensan kytkään (on hieman 300diisselin levyä isompi).
Levy on vielä paikoillaan, mutta irtoaa kyllä laatikon mukana sitä tarvitsevalle...
Kytkintä ajattelin kokeilla erilaista, olisko joku kiinnostunut ostamaan tämän vähänajetun sintterilevyn. On jousittamaton 4lapainen ja varmasti halvin konsti saada pitoa 300 bensan kytkään (on hieman 300diisselin levyä isompi).
Levy on vielä paikoillaan, mutta irtoaa kyllä laatikon mukana sitä tarvitsevalle...
Janille ja muille mersun squirttaajille:
300e mersun kaksisarvinen vihreä vedenläpöanturi:
-30ast 45000ohm
0ast 11500hm
100ast 500ohm
Sytty vakioanturilta GM Hei 4-pin väliin.
- Perusasetus jakajaksi
- Trigger angle 76
- Trigger angle addition +45
- time based
- Inverted no/yes ajatuksen kanssa kohdalleen (ei kokeilemalla sytty-yksikkö paikoillaan, jos ei ole älykäs sytty-yksikkö).Mulla tässä no, ja yksikkönä toinen GM 4-pinninen.
300e mersun kaksisarvinen vihreä vedenläpöanturi:
-30ast 45000ohm
0ast 11500hm
100ast 500ohm
Sytty vakioanturilta GM Hei 4-pin väliin.
- Perusasetus jakajaksi
- Trigger angle 76
- Trigger angle addition +45
- time based
- Inverted no/yes ajatuksen kanssa kohdalleen (ei kokeilemalla sytty-yksikkö paikoillaan, jos ei ole älykäs sytty-yksikkö).Mulla tässä no, ja yksikkönä toinen GM 4-pinninen.
Last edited by kynsi on Fri Apr 17, 2009 20:32, edited 1 time in total.
-
- Megasquirttaaja
- Posts: 34
- Joined: Tue Mar 27, 2007 20:47
- Location: tornio
Noniin aikaa kulunut, ja pari bensatankillistakin.
Logia ajettu ja asetuksia muutettu.
Yllättävänkin pienistä asioista on huippuvääntävän koneen säädöt kiinni. Minun kohdallani kyse oli lähinnä kahdesta seikasta. Nokka-akselin käännön kätisyys , ja puolan latausajan hienosäätö.
Laitettuani nokka-akselin kohdalleen sai sylinteri maksimiväännön täytöksen, joka aiheutti tukahdutettuja riemun kiljahduksia. Vetää mutta ei sitten kuitenkaan. Ei milään seoksella. Loppuu kipinä ajattelin... Puolan latausajan muuttamisen jälkeen autosta tuli hirviö, ja kun nostin kierrokset vielä 7000 korville oli aika tulla kotiin, kun on vielä yhtenä kappaleena (työpäivä takana ja toinen ennen sitä jne.)
Elikkäs 6.6 kalajoelle ajamaan 14 sutimalla, ja josaki välisä penkkiin.
Niin, olennaista tietoa: Ahdot on joku 0.8-1.0bar 15 asteen ennakolla. 9.2:1puristus ja 98e.
Vakio tulpilla ei voi ottaa kuin kaksi vaihdeväliä. Kylmemmät saan ensi viikolla.
Logia ajettu ja asetuksia muutettu.
Yllättävänkin pienistä asioista on huippuvääntävän koneen säädöt kiinni. Minun kohdallani kyse oli lähinnä kahdesta seikasta. Nokka-akselin käännön kätisyys , ja puolan latausajan hienosäätö.
Laitettuani nokka-akselin kohdalleen sai sylinteri maksimiväännön täytöksen, joka aiheutti tukahdutettuja riemun kiljahduksia. Vetää mutta ei sitten kuitenkaan. Ei milään seoksella. Loppuu kipinä ajattelin... Puolan latausajan muuttamisen jälkeen autosta tuli hirviö, ja kun nostin kierrokset vielä 7000 korville oli aika tulla kotiin, kun on vielä yhtenä kappaleena (työpäivä takana ja toinen ennen sitä jne.)
Elikkäs 6.6 kalajoelle ajamaan 14 sutimalla, ja josaki välisä penkkiin.
Niin, olennaista tietoa: Ahdot on joku 0.8-1.0bar 15 asteen ennakolla. 9.2:1puristus ja 98e.
Vakio tulpilla ei voi ottaa kuin kaksi vaihdeväliä. Kylmemmät saan ensi viikolla.
nyt ajeltu moottorilla megan sytkän voimin ja hyvin toimii . muuttui herkemmäksi kuin mersun on malla sytkälootalla ja nyt ei ole käytössä toi nokan kääntö. Tänään otin imusarjan pois ja poistan k jetin hilut ja laitan mgan ohjaamaan polttoinettakin ja tyhjismoottoria. vähän ranetusta pitää imusarjalle tehdä mutta eiköhän se muutaman ärräpään säestyksellä sekin saada kuntoon. ennakkoja en hirveesti säädellyt 16 astetta alkierroksilla ja maksimit menee tonne 26 paikkeille kun saa noi loput rojut kiinni niin pääsee oikein säätää koko pakettia kunnolla
Kaikkeen tottuu, lisää pitää saada...kynsi wrote:Diii...
Otin logia ja sain teholaskurista 366hp pyörätehoa.
Vartti meni 14.07 168kmh
http://s127.photobucket.com/albums/p142 ... 120025.jpg
Ahdinhan heräsi kivasti, kun testailin alustavasti.
Paskarinkiä pyörittäessä mukavasti tuola 0,3 kiloa.
Maantiellä imasee kiinni tuolla 6000rpm. Säätämällä kun saisi tuonne 5000rpm, niin normaalilootalla kepittelis, kun nostaa varvit 7500rpm.
Kiekkamittarin ohitin laittamalla bensapumpun TD nastaan Diaknostiikkapistokkeen trikkerin singaalia.
Trikkerin kytkin epätavallisella tavalla. Mitään en vetänyt maihin. Musta ja häiriösuojaaippa toisiinsa, ja keltainen TD:hen. Sitten rupesi noudattamaan paikallaan kaasutellessa megan rajoitinta.
Jokin pätkii vieläkin menoa tuolla vetoalueella, mutta eiköhän se penkissä selviä...
Paskarinkiä pyörittäessä mukavasti tuola 0,3 kiloa.
Maantiellä imasee kiinni tuolla 6000rpm. Säätämällä kun saisi tuonne 5000rpm, niin normaalilootalla kepittelis, kun nostaa varvit 7500rpm.
Kiekkamittarin ohitin laittamalla bensapumpun TD nastaan Diaknostiikkapistokkeen trikkerin singaalia.
Trikkerin kytkin epätavallisella tavalla. Mitään en vetänyt maihin. Musta ja häiriösuojaaippa toisiinsa, ja keltainen TD:hen. Sitten rupesi noudattamaan paikallaan kaasutellessa megan rajoitinta.
Jokin pätkii vieläkin menoa tuolla vetoalueella, mutta eiköhän se penkissä selviä...
Kerrotko tarkempia speksejä ahtimesta ? Näyttää melko julman kokoiselta...kynsi wrote:Kaikkeen tottuu, lisää pitää saada...kynsi wrote:Diii...
Otin logia ja sain teholaskurista 366hp pyörätehoa.
Vartti meni 14.07 168kmh
http://s127.photobucket.com/albums/p142 ... 120025.jpg
Mittanauha sanoo GT42-02 88mm pakosiivellä ja A/R1.13 portillisella pesällä, kompressori on tuo -02 malli.
Penkissä käytiin kahden hiljattain rakennetun auton voimin. Oli muuten makiat äänet molemmissa autoissa. Pikakasauksesta johtuvia ahtoletkuongelmia oli mersussa paljon
.
Kitokset Jeemulle ja Tarvikemotin väelle, että saatiin auto nipuun udella silikonikäyrällä. Vanha kumikäyrä halkesi jo tulomatkalla.
Kaverin bemari puski miehekkäät 485hv 1.5barilla. Jouduin vähän hölläämään, kun paineet hirvitti, mutta tuli kuitenkin tuon verran.
Mersua en höllännyt missään vaiheessa
. Paras lapu tulikin heti alussa 521hv. Viritysyrityksistä huolimatta ei tehoa enää saatu. Taisi sytypuoli loppua. Noin 20 vetoa otettiin mesellä.
Kotimatkalla poletellessa M103 vakopahvi antautui 2 pytyn kodalta. Ihmeellistä kyllä vaihdeväli ei ollenkaan ollut enää liian pitkän tuntuinen ja ahtopaine pysyi tapissa. Oli mahtava ajaa
.
Penkissä käytiin kahden hiljattain rakennetun auton voimin. Oli muuten makiat äänet molemmissa autoissa. Pikakasauksesta johtuvia ahtoletkuongelmia oli mersussa paljon

Kitokset Jeemulle ja Tarvikemotin väelle, että saatiin auto nipuun udella silikonikäyrällä. Vanha kumikäyrä halkesi jo tulomatkalla.
Kaverin bemari puski miehekkäät 485hv 1.5barilla. Jouduin vähän hölläämään, kun paineet hirvitti, mutta tuli kuitenkin tuon verran.
Mersua en höllännyt missään vaiheessa

Kotimatkalla poletellessa M103 vakopahvi antautui 2 pytyn kodalta. Ihmeellistä kyllä vaihdeväli ei ollenkaan ollut enää liian pitkän tuntuinen ja ahtopaine pysyi tapissa. Oli mahtava ajaa

Raami-Vääntöä kalajoen penkissä ei ollut kuin 600nm. Tiellä tuntui heräävän vähän paremmin.
Tehotavoite jäi alle ennalta mietitystä ja kone avattu kannentiivisteen vaihdon vuoksi.
Yksi syy tehon puutteeseen on nokkien ajoitukset. Imupuolen kääntö saattoi sittenkin olla väärin päin
. Nyt säätömutikan purkaneena on helppo sanoa. Imunokka on muutenkin aika mieto.
Tulevia koitoksia varten ajattelin vaihtoehtona miettiä toisen pakonokan käyttöä imunokkana, jolloin kosketushetkillä vois kokeilla esimerkiksi tuommoisilla ajoituksilla (imu,pako) 30-62/66-26 astetta.
Tommi
Tämä menestystarina venyi projektiksi, ja tällähän ei ole projektiosiota...
Tehotavoite jäi alle ennalta mietitystä ja kone avattu kannentiivisteen vaihdon vuoksi.
Yksi syy tehon puutteeseen on nokkien ajoitukset. Imupuolen kääntö saattoi sittenkin olla väärin päin

Tulevia koitoksia varten ajattelin vaihtoehtona miettiä toisen pakonokan käyttöä imunokkana, jolloin kosketushetkillä vois kokeilla esimerkiksi tuommoisilla ajoituksilla (imu,pako) 30-62/66-26 astetta.
Tommi
Tämä menestystarina venyi projektiksi, ja tällähän ei ole projektiosiota...


Nyt "testipenkki" sai ensisavut vanhalla m103 koneella
Tällaisia kokeilin siinä:
- Megasquirt turtana vm 2005
- BMW m20 trikeri 60-2
- Valtran hall anturi
- 3kpl 4pinnisiä Hei mutikoita (sattui näitä olemaan tallisa)
- 6 pyttysen Lancian hukkakipinäpuolapaketti
- m20 pemarin vakiosuuttimet
oli hauskaa.
Tälle kesälle rakennettu uusi moottori 2.8 litrasen pohjalta. Koppakin vaihtui 190 malliseksi. Koneesta ja muusta mese.fi voorumilla lisää.
Syttypuolen kanssa olen paininut. Tällähetkellä VW COP puolat asennukisen alla. Mersun omilla hukkakipinäpuolilla ei 1.5 baaria saanut oikein syttymään.
Hukkakipinäpuolien testausta:
http://www.youtube.com/watch?v=OAkD57yf_50&translated=1
Syttypuolen kanssa olen paininut. Tällähetkellä VW COP puolat asennukisen alla. Mersun omilla hukkakipinäpuolilla ei 1.5 baaria saanut oikein syttymään.
Hukkakipinäpuolien testausta:
http://www.youtube.com/watch?v=OAkD57yf_50&translated=1
Re: Kynnen mersukokeilut (nyt 190 2.8 turbo)
Tosiaankin tässä mun "menestyksettömässä tarinassa" on koppakin vaihtunu 190 mersun punaisen väriseen.

Megan perässä siis:
998cc delphit pwm ohjaus
valmetin honeywelli 36-2:sella
Lancia thema v6 puolat trankkuina 3kpl hei nelosia
Ahdinhan on tietty tuo tuttu ja turvallinen GT 47 74.5/88
Viimeksi laitteli starttaus asetuksia paremmaksi, ja nyt pärähtää heti käyntiin. Ei tartte jauhaa, tai käyttää virtoja pois. ASEa ja cranckingia roplasin.
Tällä hetkellä menossa tyhjäkäynnin säätäminen sievääkin sievemmäksi, jos vielä onnistuu.

Megan perässä siis:
998cc delphit pwm ohjaus
valmetin honeywelli 36-2:sella
Lancia thema v6 puolat trankkuina 3kpl hei nelosia
Ahdinhan on tietty tuo tuttu ja turvallinen GT 47 74.5/88
Viimeksi laitteli starttaus asetuksia paremmaksi, ja nyt pärähtää heti käyntiin. Ei tartte jauhaa, tai käyttää virtoja pois. ASEa ja cranckingia roplasin.
Tällä hetkellä menossa tyhjäkäynnin säätäminen sievääkin sievemmäksi, jos vielä onnistuu.
Re: Kynnen mersukokeilut (nyt 190 2.8 turbo)
Mitävittua! Ei lähe käyntiin. En ole muutanut mitään, muutaku vaihdoin laturin uuteen.
Logista näkee että Startatessa dutyt 0ms ja asessa 0ms ja välillä käy 1.5ms, jolla ei kyllä tuu tavaraa paskaakaan. Pyyntiä olisi aselle ja kränkkingille 3-5ms, mitä???
Logista näkee että Startatessa dutyt 0ms ja asessa 0ms ja välillä käy 1.5ms, jolla ei kyllä tuu tavaraa paskaakaan. Pyyntiä olisi aselle ja kränkkingille 3-5ms, mitä???
Re: Kynnen mersukokeilut (nyt 190 2.8 turbo)
Flood clear aktivoitunut tai ei kierroslukua.
Re: Kynnen mersukokeilut (nyt 190 2.8 turbo)
Tietsikan piuhasta oli katkennut karvoja.
Kyllä haetutti vikaa hetken aikaa. Kaikki palasi ennalleen, kun sain johdon tinattua.
