Kynnen mersukokeilut (nyt 190 2.8 turbo)

Käyttäjien onnistuneita Megasquirt asennuksia

Moderator: Masi_K

kynsi
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 134
Joined: Thu Mar 10, 2005 14:12
Location: Oulainen

Post by kynsi »

Niin toiaan näkyis, ei tartte mitata puristusta.

En ole mitannut paljoko haukkaa virtaa.
jani
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 377
Joined: Mon Feb 28, 2005 15:28
Location: pirkanmaa

Post by jani »

pitänee paneutua mersun ihmeisiin kun saapuu reissusta kuvittelin että pääsiäinen olis hyvä aikaa tutkia mutta sirkushuveissahan tämäkin meni sit :D .kerroppa sitten pakopaineista kun pääset kokeilee ajossa. käytätkö megan kautta pakokaasujen lämpötilan mittausta.pakosarjat tekis mieli tehdä tuohon koneeseen mutta muuten jää vakiokuosiin.
kynsi
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 134
Joined: Thu Mar 10, 2005 14:12
Location: Oulainen

Post by kynsi »

jani wrote:kerroppa sitten pakopaineista kun pääset kokeilee ajossa.
Onneksi on hukkaporttiturbot, niin pakopaine näkyy logista mapin alakuloisuutena kierroksilla.
kynsi
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 134
Joined: Thu Mar 10, 2005 14:12
Location: Oulainen

Post by kynsi »

Rikkinäistä -404 getrakkia aloin aukaisemaan tuossa tallin siivouksen jälkeen. Synkroista ja hammasrattaista laittelin kyselyä eräälle mersunmiehelle. Ja aukaista tuo vakioloovakin pitäis...

Kytkintä ajattelin kokeilla erilaista, olisko joku kiinnostunut ostamaan tämän vähänajetun sintterilevyn. On jousittamaton 4lapainen ja varmasti halvin konsti saada pitoa 300 bensan kytkään (on hieman 300diisselin levyä isompi).

Levy on vielä paikoillaan, mutta irtoaa kyllä laatikon mukana sitä tarvitsevalle...
jani
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 377
Joined: Mon Feb 28, 2005 15:28
Location: pirkanmaa

Post by jani »

kerroppa yv:nä lisää levystä noita mersuja on 3 tossa pitäs yhteen pistää se sintteri ja 404 ketrakki kauppaa tässä on hierottu tuohon turbodiiseliin
kynsi
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 134
Joined: Thu Mar 10, 2005 14:12
Location: Oulainen

Post by kynsi »

Janille ja muille mersun squirttaajille:

300e mersun kaksisarvinen vihreä vedenläpöanturi:

-30ast 45000ohm

0ast 11500hm

100ast 500ohm

Sytty vakioanturilta GM Hei 4-pin väliin.

- Perusasetus jakajaksi

- Trigger angle 76

- Trigger angle addition +45

- time based

- Inverted no/yes ajatuksen kanssa kohdalleen (ei kokeilemalla sytty-yksikkö paikoillaan, jos ei ole älykäs sytty-yksikkö).Mulla tässä no, ja yksikkönä toinen GM 4-pinninen.
Last edited by kynsi on Fri Apr 17, 2009 20:32, edited 1 time in total.
tonijuopperi
Megasquirttaaja
Posts: 34
Joined: Tue Mar 27, 2007 20:47
Location: tornio

Post by tonijuopperi »

pro-turbolla asensivat megan.
saako partcon levyn toimimaan merssan omalla vauhtipyörän anturilla?
Mercedes-benz W116 280SE
Mercedes-benz W201 230E
kynsi
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 134
Joined: Thu Mar 10, 2005 14:12
Location: Oulainen

Post by kynsi »

tonijuopperi wrote:pro-turbolla asensivat megan.
saako partcon levyn toimimaan merssan omalla vauhtipyörän anturilla?
Totta kai saan...

Teillä taisi olla kustomi trikkeri, tämän vuoksi siis muokkasin edellisen viestini...
kynsi
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 134
Joined: Thu Mar 10, 2005 14:12
Location: Oulainen

Post by kynsi »

Noniin aikaa kulunut, ja pari bensatankillistakin.
Logia ajettu ja asetuksia muutettu.

Yllättävänkin pienistä asioista on huippuvääntävän koneen säädöt kiinni. Minun kohdallani kyse oli lähinnä kahdesta seikasta. Nokka-akselin käännön kätisyys , ja puolan latausajan hienosäätö.

Laitettuani nokka-akselin kohdalleen sai sylinteri maksimiväännön täytöksen, joka aiheutti tukahdutettuja riemun kiljahduksia. Vetää mutta ei sitten kuitenkaan. Ei milään seoksella. Loppuu kipinä ajattelin... Puolan latausajan muuttamisen jälkeen autosta tuli hirviö, ja kun nostin kierrokset vielä 7000 korville oli aika tulla kotiin, kun on vielä yhtenä kappaleena (työpäivä takana ja toinen ennen sitä jne.)

Elikkäs 6.6 kalajoelle ajamaan 14 sutimalla, ja josaki välisä penkkiin.

Niin, olennaista tietoa: Ahdot on joku 0.8-1.0bar 15 asteen ennakolla. 9.2:1puristus ja 98e.
Vakio tulpilla ei voi ottaa kuin kaksi vaihdeväliä. Kylmemmät saan ensi viikolla.
kynsi
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 134
Joined: Thu Mar 10, 2005 14:12
Location: Oulainen

Post by kynsi »

jani wrote:sen näkis mapin käyttäytymisestä kumminpäin se nokka liikkuu sillä solenoidilla. mitähän se ottaa virtaa oletko mittaillut.
Ilman virtaa ei alavääntöä, virran kanssa muikeasti. Ei herää edes ahdin/ahtimet jos ei ole virta päällä.
jani
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 377
Joined: Mon Feb 28, 2005 15:28
Location: pirkanmaa

Post by jani »

joo saman huomasin ilman nokka akselin kääntämistä kone on ihan kuminauha mutta virran syötön jelkeen meno maistaa paremmin. kone on mulla ahtamaton että ei oikein kiljanduksia pääse mutta kuitenkin
kynsi
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 134
Joined: Thu Mar 10, 2005 14:12
Location: Oulainen

Post by kynsi »

Diii...


Otin logia ja sain teholaskurista 366hp pyörätehoa.
Vartti meni 14.07 168kmh
jani
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 377
Joined: Mon Feb 28, 2005 15:28
Location: pirkanmaa

Post by jani »

nyt ajeltu moottorilla megan sytkän voimin ja hyvin toimii . muuttui herkemmäksi kuin mersun on malla sytkälootalla ja nyt ei ole käytössä toi nokan kääntö. Tänään otin imusarjan pois ja poistan k jetin hilut ja laitan mgan ohjaamaan polttoinettakin ja tyhjismoottoria. vähän ranetusta pitää imusarjalle tehdä mutta eiköhän se muutaman ärräpään säestyksellä sekin saada kuntoon. ennakkoja en hirveesti säädellyt 16 astetta alkierroksilla ja maksimit menee tonne 26 paikkeille kun saa noi loput rojut kiinni niin pääsee oikein säätää koko pakettia kunnolla
kynsi
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 134
Joined: Thu Mar 10, 2005 14:12
Location: Oulainen

Post by kynsi »

kynsi wrote:Diii...


Otin logia ja sain teholaskurista 366hp pyörätehoa.
Vartti meni 14.07 168kmh
Kaikkeen tottuu, lisää pitää saada...

http://s127.photobucket.com/albums/p142 ... 120025.jpg
kynsi
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 134
Joined: Thu Mar 10, 2005 14:12
Location: Oulainen

Post by kynsi »

Jos kaikki menee ok, niin lauantaina rullille säätään tuota...
kynsi
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 134
Joined: Thu Mar 10, 2005 14:12
Location: Oulainen

Post by kynsi »

Ahdinhan heräsi kivasti, kun testailin alustavasti.

Paskarinkiä pyörittäessä mukavasti tuola 0,3 kiloa.
Maantiellä imasee kiinni tuolla 6000rpm. Säätämällä kun saisi tuonne 5000rpm, niin normaalilootalla kepittelis, kun nostaa varvit 7500rpm.

Kiekkamittarin ohitin laittamalla bensapumpun TD nastaan Diaknostiikkapistokkeen trikkerin singaalia.

Trikkerin kytkin epätavallisella tavalla. Mitään en vetänyt maihin. Musta ja häiriösuojaaippa toisiinsa, ja keltainen TD:hen. Sitten rupesi noudattamaan paikallaan kaasutellessa megan rajoitinta.

Jokin pätkii vieläkin menoa tuolla vetoalueella, mutta eiköhän se penkissä selviä...
beemer
Megasquirttaaja
Posts: 81
Joined: Wed Jul 06, 2005 15:57

Post by beemer »

kynsi wrote:
kynsi wrote:Diii...


Otin logia ja sain teholaskurista 366hp pyörätehoa.
Vartti meni 14.07 168kmh
Kaikkeen tottuu, lisää pitää saada...

http://s127.photobucket.com/albums/p142 ... 120025.jpg
Kerrotko tarkempia speksejä ahtimesta ? Näyttää melko julman kokoiselta...
kynsi
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 134
Joined: Thu Mar 10, 2005 14:12
Location: Oulainen

Post by kynsi »

Mittanauha sanoo GT42-02 88mm pakosiivellä ja A/R1.13 portillisella pesällä, kompressori on tuo -02 malli.

Penkissä käytiin kahden hiljattain rakennetun auton voimin. Oli muuten makiat äänet molemmissa autoissa. Pikakasauksesta johtuvia ahtoletkuongelmia oli mersussa paljon :oops: .
Kitokset Jeemulle ja Tarvikemotin väelle, että saatiin auto nipuun udella silikonikäyrällä. Vanha kumikäyrä halkesi jo tulomatkalla.

Kaverin bemari puski miehekkäät 485hv 1.5barilla. Jouduin vähän hölläämään, kun paineet hirvitti, mutta tuli kuitenkin tuon verran.

Mersua en höllännyt missään vaiheessa :lol: . Paras lapu tulikin heti alussa 521hv. Viritysyrityksistä huolimatta ei tehoa enää saatu. Taisi sytypuoli loppua. Noin 20 vetoa otettiin mesellä.

Kotimatkalla poletellessa M103 vakopahvi antautui 2 pytyn kodalta. Ihmeellistä kyllä vaihdeväli ei ollenkaan ollut enää liian pitkän tuntuinen ja ahtopaine pysyi tapissa. Oli mahtava ajaa 8) .
kynsi
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 134
Joined: Thu Mar 10, 2005 14:12
Location: Oulainen

Post by kynsi »

Raami
Megasquirt aloittelija
Posts: 1
Joined: Sun Jan 20, 2008 11:21
Location: Kalajoki

Post by Raami »

Paljonkos oli vääntö mersussa?
Hyvästi alkaa tehoa oleen jo! :D
Datsun 240Z -72
kynsi
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 134
Joined: Thu Mar 10, 2005 14:12
Location: Oulainen

Post by kynsi »

Raami-Vääntöä kalajoen penkissä ei ollut kuin 600nm. Tiellä tuntui heräävän vähän paremmin.

Tehotavoite jäi alle ennalta mietitystä ja kone avattu kannentiivisteen vaihdon vuoksi.

Yksi syy tehon puutteeseen on nokkien ajoitukset. Imupuolen kääntö saattoi sittenkin olla väärin päin :lol:. Nyt säätömutikan purkaneena on helppo sanoa. Imunokka on muutenkin aika mieto.

Tulevia koitoksia varten ajattelin vaihtoehtona miettiä toisen pakonokan käyttöä imunokkana, jolloin kosketushetkillä vois kokeilla esimerkiksi tuommoisilla ajoituksilla (imu,pako) 30-62/66-26 astetta.

Tommi

Tämä menestystarina venyi projektiksi, ja tällähän ei ole projektiosiota... :roll:
kynsi
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 134
Joined: Thu Mar 10, 2005 14:12
Location: Oulainen

Post by kynsi »

Image


Nyt "testipenkki" sai ensisavut vanhalla m103 koneella

Tällaisia kokeilin siinä:

- Megasquirt turtana vm 2005
- BMW m20 trikeri 60-2
- Valtran hall anturi
- 3kpl 4pinnisiä Hei mutikoita (sattui näitä olemaan tallisa)
- 6 pyttysen Lancian hukkakipinäpuolapaketti
- m20 pemarin vakiosuuttimet

oli hauskaa.
kynsi
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 134
Joined: Thu Mar 10, 2005 14:12
Location: Oulainen

Post by kynsi »

Tälle kesälle rakennettu uusi moottori 2.8 litrasen pohjalta. Koppakin vaihtui 190 malliseksi. Koneesta ja muusta mese.fi voorumilla lisää.

Syttypuolen kanssa olen paininut. Tällähetkellä VW COP puolat asennukisen alla. Mersun omilla hukkakipinäpuolilla ei 1.5 baaria saanut oikein syttymään.

Hukkakipinäpuolien testausta:

http://www.youtube.com/watch?v=OAkD57yf_50&translated=1
kynsi
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 134
Joined: Thu Mar 10, 2005 14:12
Location: Oulainen

Post by kynsi »

COP 06b 905 115L asennusta:

Kipinää tulee silloin tällöin aivan onnetonta hiuksenvahvuista. Starttauksen päätyttyä tekee aina pikkukipinän (kun syttyvirta kuitenkin pysyy vielä päällä). En tiiä...

660 Ohmiset ylösvedot laitoin 5v ja ledin trankku vetelee sitä maihin. Pitäisköhän kokeilla 330 ohm?
teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Post by teg »

kynsi
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 134
Joined: Thu Mar 10, 2005 14:12
Location: Oulainen

Post by kynsi »

Varttimailia kokeilin lancia thema v6 puolalla.

12.2sek ja 203km/h
sähkövikaa oli 1 vaihteella.
kynsi
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 134
Joined: Thu Mar 10, 2005 14:12
Location: Oulainen

Re: Kynnen mersukokeilut (nyt 190 2.8 turbo)

Post by kynsi »

Tosiaankin tässä mun "menestyksettömässä tarinassa" on koppakin vaihtunu 190 mersun punaisen väriseen.

Image

Megan perässä siis:

998cc delphit pwm ohjaus

valmetin honeywelli 36-2:sella

Lancia thema v6 puolat trankkuina 3kpl hei nelosia

Ahdinhan on tietty tuo tuttu ja turvallinen GT 47 74.5/88

Viimeksi laitteli starttaus asetuksia paremmaksi, ja nyt pärähtää heti käyntiin. Ei tartte jauhaa, tai käyttää virtoja pois. ASEa ja cranckingia roplasin.

Tällä hetkellä menossa tyhjäkäynnin säätäminen sievääkin sievemmäksi, jos vielä onnistuu.
kynsi
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 134
Joined: Thu Mar 10, 2005 14:12
Location: Oulainen

Re: Kynnen mersukokeilut (nyt 190 2.8 turbo)

Post by kynsi »

Mitävittua! Ei lähe käyntiin. En ole muutanut mitään, muutaku vaihdoin laturin uuteen.

Logista näkee että Startatessa dutyt 0ms ja asessa 0ms ja välillä käy 1.5ms, jolla ei kyllä tuu tavaraa paskaakaan. Pyyntiä olisi aselle ja kränkkingille 3-5ms, mitä???
teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Re: Kynnen mersukokeilut (nyt 190 2.8 turbo)

Post by teg »

Flood clear aktivoitunut tai ei kierroslukua.
kynsi
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 134
Joined: Thu Mar 10, 2005 14:12
Location: Oulainen

Re: Kynnen mersukokeilut (nyt 190 2.8 turbo)

Post by kynsi »

Tietsikan piuhasta oli katkennut karvoja.
:? Kyllä haetutti vikaa hetken aikaa. Kaikki palasi ennalleen, kun sain johdon tinattua.
Post Reply