MS-II ja 6-Syl BMW M50 suorasytkä

Sytysennakon ohjaaminen Megasquirtilla

Moderator: Masi_K

Janzki
Megasquirttaaja
Posts: 20
Joined: Mon Dec 17, 2007 22:41

Post by Janzki »

Hmm..

Täytyy miettiä, mutta on tuo kyllä tosissaa niin sekava syherö, että ei tuosta ihan hetkessä tolkkua ota.
Siksi meinasin jos purkaisin sarjan ja käyttäisin siitä vain juurikin puolien, suuttimien ja antureiden piuhat..Kun siinähän kulkee täysin turhana mukana ne korinliitos pistokkeet, sekä myös obd-pistoke sotkuineen.

Megan juottelun tuossa aloitin, tähän asti kaikki ok..Mitenkäs muuten, tuleeko minun juottaa tuosta nämä käyttöön?
JS0 IAC1A Stepper motor signal 1A
JS1 IAC1B Stepper motor signal 1B
JS2 IAC2A Stepper motor signal 2A
JS3 IAC2B Stepper motor signal 2B
JS10 IGN orIGBTIN (w/ IGBTOUT->IGN) Ignition output
JS6 SPR1/CANH CAN High
JS8 SPR2/CANL CAN Low

Ymmärtääkseni ainakaan noita canneja ei tarvitse jumpata käyttöön..?
eaton/holset power
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 102
Joined: Fri Sep 15, 2006 1:00
Location: ruovesi
Contact:

Post by eaton/holset power »

aivan.. tuo oman johtosarjan pätkän puukottaminen voi kyllä olla sun kohdalla ihan aiheellista, kun siinä tuppaa olemaan jonkun verran turhaakin tavaraa, mm, tosiaan se vikakoodienkin luku töpseli, millä et mitään tee=turhaa rojua. kyllähän tuo nyt tosiaan hieman helpottaa :wink: mutta kun purat sen johtosarjan niin laita silti paperille ylös johtojen värit ja mistä boksikamman liittimestä se johto on otettu, niistä piuhoista mitä tulet käyttämään squirtin kanssa, on sitten helppo sähkökuvista katsoa mitä mihinkäkin johtoon pitää tarjota. esimerkiksi juuri puolankin piuhat kun niitä on kolme tai neljä karvaa :!:
leo82
Megasquirttaaja
Posts: 62
Joined: Mon Mar 10, 2008 13:44
Location: Valkeakoski

Post by leo82 »

JS0 IAC1A Stepper motor signal 1A
JS1 IAC1B Stepper motor signal 1B

=tyhjäkäynnin askelmoottorin 1. kela

JS2 IAC2A Stepper motor signal 2A
JS3 IAC2B Stepper motor signal 2B

=tyhjäkäynnin askelmoottorin 2. kela

Eli noilla saa ohjattua tyhjäkäynnin askelmoottoria. Sillä tehään vakiotyhjäkäynti ja kylmäkäynnistyksen lisäilma, ihan kiva ominaisuus jos ja kun saa toimiin.
Janzki
Megasquirttaaja
Posts: 20
Joined: Mon Dec 17, 2007 22:41

Post by Janzki »

eaton/holset power wrote:aivan.. tuo oman johtosarjan pätkän puukottaminen voi kyllä olla sun kohdalla ihan aiheellista, kun siinä tuppaa olemaan jonkun verran turhaakin tavaraa, mm, tosiaan se vikakoodienkin luku töpseli, millä et mitään tee=turhaa rojua. kyllähän tuo nyt tosiaan hieman helpottaa :wink: mutta kun purat sen johtosarjan niin laita silti paperille ylös johtojen värit ja mistä boksikamman liittimestä se johto on otettu, niistä piuhoista mitä tulet käyttämään squirtin kanssa, on sitten helppo sähkökuvista katsoa mitä mihinkäkin johtoon pitää tarjota. esimerkiksi juuri puolankin piuhat kun niitä on kolme tai neljä karvaa :!:
Jep jep..Kolme puolilla näyttää olevan, ja purkasinkin jo ne koteloinnit niistä niin näkee itse piuhatkin ;)
Täytyy nyt koittaa tehdä niin että ronttaan sen koneeseen kiinni ja katselen että mitä tarvihen ja mitä en..
Ja bonarina tuo johtosarja joka mulla on, on tietysti autosta jossa oli ollut airbagit ja automaattilaatikko, eli turhaa riittää..
Janzki
Megasquirttaaja
Posts: 20
Joined: Mon Dec 17, 2007 22:41

Post by Janzki »

leo82 wrote:JS0 IAC1A Stepper motor signal 1A
JS1 IAC1B Stepper motor signal 1B

=tyhjäkäynnin askelmoottorin 1. kela

JS2 IAC2A Stepper motor signal 2A
JS3 IAC2B Stepper motor signal 2B

=tyhjäkäynnin askelmoottorin 2. kela

Eli noilla saa ohjattua tyhjäkäynnin askelmoottoria. Sillä tehään vakiotyhjäkäynti ja kylmäkäynnistyksen lisäilma, ihan kiva ominaisuus jos ja kun saa toimiin.
Juu, mutta mitenkäs noiden toiminta ja buimurin tyhjäkäyntimoottori, natsaako?
Janzki
Megasquirttaaja
Posts: 20
Joined: Mon Dec 17, 2007 22:41

Post by Janzki »

Hmm..

Pieni kyssäri, tässä ohjeessa kohdat 50-52.
Teenkö tuota HALL-piiriä ollenkaan, jos pitää niin kumpi?
Vr-piiri tehdään kuten ohjeessa esitetty? Ei muokata mitenkään?
Janzki
Megasquirttaaja
Posts: 20
Joined: Mon Dec 17, 2007 22:41

Post by Janzki »

Hoi hoi..Tosiaan nyt kaipaisin kiperästi neuvoa noihin kysymyksiin..Homma jäissä noiden takia, ei viitsi turhaan mennä juottelemaan osia kiinni :roll:
leo82
Megasquirttaaja
Posts: 62
Joined: Mon Mar 10, 2008 13:44
Location: Valkeakoski

Post by leo82 »

Googletin pikkasen ja näyttäisi että BMW käyttää solenoidi tyhjäkäyntimoottoria (kumiletkuissa kiinni metallinen murkula jossa 2 johtoa), jolloin käytetään tuota megan PWM säätöä tai relettä avaamaan solenoidi antaan happea kylmälle koneelle.
=ei tartte askelmoottorihommeleita kytkeä (Q5:n tilalle darlington/fetti joka kestää 1A virran niin voi leikkiä pwm säädöillä)
Eipä nuo komponentit paljoa paina ja ei ole ainakaan haittaa siitä että voi käyttää jompaa kumpaa

Enpäs osaa sanoa kumpi on pakko tehdä kun en ole viitsinyt beemereihin sekaantua, on tuossa pikku subarussa ihan tarpeeksi :lol:

Mutta yleensä vr-anturissa on kaksi johtoa ja hall anturissa kolme mikäli olen oikein ymmärtänyt.
Vauhtivaunu
Megajumala
Posts: 1167
Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
Location: Pohjois-Karjala

Post by Vauhtivaunu »

Leo82 on oikeilla jäljillä. Sen Bemarin oman tyhjäkäyntiventtiilin ohjaamista varten täytyy se fiddle-trankkupiiri muuttaa järeämmäksi: Kuva systeemistä

Sitten siitä triggauksesta: jos haluat sekventaalisen suorasytkän, niin tarvitset molemmat, hall- ja vr-piirit. Hall-piiriin tulee lisäksi se hei-kivi väliin muuttamaan nokka-akselin pulssia. Tai sitten lm1815-kytkentä, jolloin sitä hall-piiriä taas ei tarvitse.

Jos taas käytät puolia hukkakipinätyylisesti (cop-wasted spark), niin et tarvitse kuin vr-piirin.

Nämä tuli esille jo aikaisemmin tässä viestiketjussa.
Vika on yleensä asentajassa, ei laitteessa

RTFM!
Janzki
Megasquirttaaja
Posts: 20
Joined: Mon Dec 17, 2007 22:41

Post by Janzki »

Ok, kiitokset..

Tosiaan joo, ei sytyttänyt itsellä taas että tuon Hall:in tarviaa tehä, se on varmaan tuo A vaihtoehto jossa on tuo optical jne. systeemit?

Tosiaan sillä sekventaalilla ollaan toteuttamassa kyllä.

Sytkäkivi ja jopa tuo LM1815 piiri on jo hommattu valmiiksi, jos vaikka molemmat tulee tarpeeseen.
Janzki
Megasquirttaaja
Posts: 20
Joined: Mon Dec 17, 2007 22:41

Post by Janzki »

Kyllähän tämä perhana vaikeaksi tuntuu menevän..Moni tehnyt sen hukkakipinällä tuolla jenkkilässäkin ja ei tunnu menevän jakeluun että haen sekventaalisen rakennetta :roll:

Täytyy jatkaa opiskelua, perhana vain kun ne jotka asiasta tuntuu tietävän, panttaavan tietoa tuolla ameriikan päässä :?
Post Reply