Page 2 of 2

Posted: Thu Oct 09, 2008 16:45
by AJ
Tuo moduuli on tarkoitettu tuplakipinäpuolaa ohjaamaan, ei jakajajärjestelmään... Tiedä sitten miten vaikuttaa toimintaan...

Posted: Thu Oct 09, 2008 21:50
by WeiJJo
AJ wrote:Tuo moduuli on tarkoitettu tuplakipinäpuolaa ohjaamaan, ei jakajajärjestelmään... Tiedä sitten miten vaikuttaa toimintaan...
Kyllahan tuo toimii, ei vaan kovemmilla paineilla :?

Posted: Fri Oct 10, 2008 5:46
by jantunen
Mulla toimii bemarin orkkis puolalla nätisti (M20 B25) Sytkämokkula vastaa BOSCH-139 loppuista. Tulpat on NGK BP7ES 0,5mm kärkivälillä. Ahtoja n. 0.6bar koitettu vahingossa n.1.2bar :twisted: Eikä rökeltänyt... Mitä oot laittanu dwell (puolan latausaika) asetuksiin?? Bilteman puolakin saattaa olla tussu :?:

Posted: Fri Oct 10, 2008 12:25
by WeiJJo
jantunen wrote:Mulla toimii bemarin orkkis puolalla nätisti (M20 B25) Sytkämokkula vastaa BOSCH-139 loppuista. Tulpat on NGK BP7ES 0,5mm kärkivälillä. Ahtoja n. 0.6bar koitettu vahingossa n.1.2bar :twisted: Eikä rökeltänyt... Mitä oot laittanu dwell (puolan latausaika) asetuksiin?? Bilteman puolakin saattaa olla tussu :?:
Dwell Settings
Fixed futy, 50% duty cycle :?

Mitahan noihin latausaikoihin kannattas laittaa..??
Joo voi olla etta tuokin bilteman puola on jo rikki, edellinen pukkas mehut pihalle ja lopuksi ei karsiny ottaa ollenkaa ahtoja ni alko protaa..
Itella BP6ES tulpat, vakio karkivalilla.. Pitaa kokeilla vaihtaa nuo tulpat ja koittaa muuttaa niita latausaikoja, jos se puola ei sit alkais lampenee ja kavis vaikka ostaa taas uuden puolan, maksaa 19,90e :D

Posted: Fri Oct 10, 2008 17:19
by Vauhtivaunu
WeiJJo wrote: Dwell Settings
Fixed futy, 50% duty cycle :?
Tässäpä se vika onkin. Ihme olisi, jos puolat kestäisi. Toivoa sopii, että syttykivi on ehjä. Tai voi siinä se toinen puolikas olla ehjä, jos se käytössä oleva on palanut. Kannattaa tarkistaa.

Vaihda siihen fixed dutyyn "dwell control" ja laita aluksi vaikka 5ms starttaukseen ja 3.2ms running dwelliksi. Onhan spark out inverted: no?

Ja kutoskoneeseen ei riitä 3-nastainen triggaus suorasytkään.

Sen alkuperäisen 60-2 pyörän saa toimimaan oikein hyvin bemarin alkuperäisellä vr-anturilla. Sitten tarvitset vielä kutoskoneelle tarkoitetun hukkakipinäpuolan ja 203-loppuisen (boschin) kiven.

Posted: Sun Oct 12, 2008 18:25
by WeiJJo
Vauhtivaunu wrote:
WeiJJo wrote: Dwell Settings
Fixed futy, 50% duty cycle :?
Tässäpä se vika onkin. Ihme olisi, jos puolat kestäisi. Toivoa sopii, että syttykivi on ehjä. Tai voi siinä se toinen puolikas olla ehjä, jos se käytössä oleva on palanut. Kannattaa tarkistaa.

Vaihda siihen fixed dutyyn "dwell control" ja laita aluksi vaikka 5ms starttaukseen ja 3.2ms running dwelliksi. Onhan spark out inverted: no?

Ja kutoskoneeseen ei riitä 3-nastainen triggaus suorasytkään.

Sen alkuperäisen 60-2 pyörän saa toimimaan oikein hyvin bemarin alkuperäisellä vr-anturilla. Sitten tarvitset vielä kutoskoneelle tarkoitetun hukkakipinäpuolan ja 203-loppuisen (boschin) kiven.
Spark out inverted on: Yes :? Laitoin "no" ja sit nuo mainitsemasi lataus ajat niin auto ei lähteny käyntiin.. Vähä vaan yski.. Kuinkahan tarkka se on noista latausajoista? En eilen kerinny sen kummemmin testaileen eri aikoja.. Voiko se syttykivi olla rikki ku nyt kuitenki auto toimii ihan normaalisti pienemmillä paineilla (0.5-0.6bar)?

Posted: Sun Oct 12, 2008 22:05
by Vauhtivaunu
Olethan varmistanut että se hankkimasi puola on tarkoitettu kärjettömään järjestelmään?

Jokatapauksessa tuolla 200-loppuisella kivellä on käytettävä dwell-controllia, koska se ei puolan latausaikaa laske ja jos on fixed duty käytössä niin silloin palaa puola tai kivi tai molemmat.

Posted: Fri Nov 07, 2008 19:18
by E30 320i TiC
Joo, kuten WeiJJo mainitsi niin tämä auto on vaihtanut omistajaa, ja jos sitä suorasytkää meinaat niin tuo moduuli pois ja boksiin tekemään modauksia

Posted: Fri Nov 07, 2008 20:22
by Jasu
Kärjellisen puola toimii täysin kärjettömässä, toisinpäin ei sitten mitenkään..! Näissä tapauksissa ei myöskään latausajalla ole oikeastaan käytännössä just mitään merkitystä...

Kärjellisen puolaa käytettäessä ei vain saada tehokkaampaa kipunaa aikaiseksi, joka voi hyvinkin tulla ongelmaksi ahtojen noustessa. Vaparissa ei tätä ongelmaa vastaan tule...

Tai jos näin ei muka jostain syystä olisi, niin sitten en ole pystynyt tuota Rättäriäni ajamaan viimeistä pariakymmentä tuhatta kilsaa..!

Posted: Sat Nov 08, 2008 13:18
by WeiJJo
Eli tuossa olikin -139 loppuinen sytkä kivi :).. Tänään sitten kokeilin -200 loppuista. Tökkäsin vaan entisen tilalle ja muutin Spark out: no, Dwell settings: Dwell control.. Ei yrittänytkään käyntiin, vaikka lataus aikoja muuttelin 2.5-7.0 ms välillä.. No sitten vaihdoin -139 kiven takas, ei enää silläkään käyntiin, puolankin vaihdoin, ei tule kipinää :? Megalla palaa 1 ledi, eikö siellä pitäs yhen vilkuttaa ku starttaa?? Eli mitähän poltin?? :) Kaikki apu ja neuvo tarpeen. Ja huomena piäs bemarilla töihin päästä :D

Posted: Sat Nov 08, 2008 16:48
by Vauhtivaunu
boschin 139-loppuinen ja 200-loppuinen sytytysmoduli eivät ole samanlaisia. Niiden pinnijärjestys ja toimintatapa on täysin erilaisia.

139 laskee itse puolan latausajan ja siinä on sisäinen ylösveto, joten megalla vain maadoitetaan pinni nro 6 sytytyshetkellä. 200-loppuinen kivi sisältää kaksi sytytysyksikköä samassa moduulissa ja on alunperin tarkoitettu ohjaamaan nelisylinterisen moottorin hukkakipinäpuolaa. Sille täytyy olla megassa ylösvetovastus/vastukset ja dwell-control käytössä. 200-kivelläkin voi ohjata kutoskoneen jakajasytytystä, kun moduulista käytetään vain toista päätettä.

Posted: Tue Nov 11, 2008 12:49
by WeiJJo
Tuli tuossa avattua boxi ja siellä näytti olevan yks piuha irti. Se ensin näytti että se on paikallaan mut ku otin siitä kiinni ni se oliki irti, eli olisko vähä käyny lämpimänä ja irronnu??

Kuva boxista, jossa nuolella merkattu se piuha http://kuvablogi.com/nayta/1585647/

Jos joku viitsis tarkistaa että pitääkö tuon olla tuossa :D

Posted: Tue Nov 11, 2008 21:04
by WeiJJo
WeiJJo wrote:Tuli tuossa avattua boxi ja siellä näytti olevan yks piuha irti. Se ensin näytti että se on paikallaan mut ku otin siitä kiinni ni se oliki irti, eli olisko vähä käyny lämpimänä ja irronnu??

Kuva boxista, jossa nuolella merkattu se piuha http://kuvablogi.com/nayta/1585647/

Jos joku viitsis tarkistaa että pitääkö tuon olla tuossa :D
Vieläkään en tiedä kuuluuko tuon piuhan olla tuossa, mut sen laitoin ja vaihdoin transistorin Q9 ni alko kipinää tulemaan.. Mutta, auto käy tosi "raskaasti" ja sammuu kun löysää jalan kaasulta. Lambda näyttää niin laihalle että skaala loppuu kesken :? eli ei jostain syystä saa bensaa kunnolla.. Voiko olla mahdollista että boxilta ois kärynny jotain muutakin?? Konkka C10 näytti ihan ku siihen ois kolvilla tökätty, eli sulanu päällisin puolin hieman, oisko sieltä voinu koneen käyttäjä karata??

E: Nyt rupes bemari toimimaan.. Oli yhen transistorin (IFRjotain) 2 jalkaa poikki..