Page 2 of 3

Posted: Sun Sep 04, 2005 13:18
by Masi_K
Mulla ei tullu mukaan sitä kaasuläppäkoteloa ennen olevaa muovimutkaa. Et joudun vähän virittämään lisäilmaluistin kiinni :( Ja kaasuläpällä säätää tyhjäkäynnin.

Posted: Sun Sep 04, 2005 14:59
by JTbo
Itselläni on kaasuläppäkoteloa ennen vain omavirite imuilmatorvi, joka korvaa imm aiheuttaman tyhjän pätkän.

Lisäilmaventtiili on venttiilikopassa kiinni ja tuosta menee putki imusarjaan, sitten huohottimelta putki kaasuläppäkoteloon, tästä putkesta haaroitus lisäilmaventtiilin toiselle puolen. Pitäisi toimia noin ja tyhjäkäynti säätyä siitä kaasuläppäkotelon mustasta ruuvista.

Tietty jos on ns GLT-imusarja, niin siihen en sano mitään :D

Posted: Sun Sep 04, 2005 22:11
by Masi_K
Sit on ihan eri tsysteemi. Kun tässä on ilmeisesti tyhjäkäynnille oma suutin ? Näyttää kyllä samalle kuin K jetin kylmäkäynnistys sumu. Sitten kaasuläppäkotelossa ei ole kuin pari pientä alipaine lähtöä ja pieni läpän säätöruuvi. Imusarjassa on vain 1 kpl n16mm letkun paikka ja tarvittava määrä pieniä alipaine paikkoja, esmes tehostimelle, map anturille, jakajalle ja lämppärin säätökoneistolle. Eli nytkun en saa orig putsaria käyttöön, joudun vaan ottaa sen lisäilmaluistin ilman suoraan ulkoota. Ollappa nyt kamera.

Imusarja näyttää tavalliselle, se on vähän käärmeenpesä.
Image
Tuossa kuvassa alimpana keskellä näkyy se n16mm reikä.

Posted: Sun Sep 04, 2005 22:35
by JTbo
Samanlainselta näyttää, kuin omakin, se kylmäkäyntisuutin on aika lailla hyödytön megan kanssa, omassakin se on vaan tulppana tuolle reiälle.

Sitten on se lisäilmaventtiili/luisti, joka on sama kuin K-Jetissä yms. Tulee kiinni kahdella 10mm pultilla venttiilikoppaan ja siihen tulee 12V esim. bensapumpulta. Tätä mega ei ohjaa mitenkään.

Lisärikastuksen mega hoitaa noilla neljällä suuttimella, pisentää aukioloa ja map anturi kompensoi lisäilman, joka tuosta lisäilmaventtiililtä tulee koneelle.

Se toinen iso aukko imusarjassa on sitten tuolta lisäilmaventtiililtä tulevalle letkulle.

Ainakin omassani ottaa lisäilmaluistin kautta liikaa ilmaa lämpöisenä ja alunperin tuo ottaa ilman huohotuspuolelta, joten sellaisen muutoksen ajattelin tehdä, että ei ottaisi enää liikaa ilmaa.

Tässä näkee tuon superlonin palan, joka toimii nyt filtterinä/ilmanrajoittajana lisäilmaluistissa, sekä karmean johtosotkun ;)
http://www.janiervast.com/gallery/g2dat ... G_3247.JPG
TPS:n alapuolella siinä bensapumpun edestä menee tuo musta huohotusletku sitten kaasuläppäkotelolle.
Pitää noita johtoja ja letkuja vielä omasta järjestellä, mutta tarkoitus olisi vaihtaa virkeämpää tekniikkaa jossain vaiheessa, niin on sen takia vähän tuollainen prototyyppiasteella koko keksintö :)

Posted: Tue Sep 06, 2005 8:15
by Masi_K
HUI. Oikeassa olet sotkun suhteen.. Onkos se lisäilmaluisti säädetty väärin, jos sitä kautta ottaa ilmaa ? Senhän pitäisi mennä täysin kiinni lämmetessään.

Katotaan että kuinka mulla lähtee skulaa. Ehkä tälläviikolla...

Posted: Tue Sep 06, 2005 17:20
by JTbo
Masi_K wrote:HUI. Oikeassa olet sotkun suhteen.. Onkos se lisäilmaluisti säädetty väärin, jos sitä kautta ottaa ilmaa ? Senhän pitäisi mennä täysin kiinni lämmetessään.

Katotaan että kuinka mulla lähtee skulaa. Ehkä tälläviikolla...
Voikos sitä säätääkin? Tuota en ole tiennytkään.

Ei se täysin kiinni mene ja ehkä vähän takerteleekin, kun joskus kunnon polkaisu laskee tyhjäkäyntiä jos jää vähän korkealle.

Odotellaan testituloksia ;)

Posted: Tue Sep 06, 2005 20:21
by KariM
JTbo wrote: Voikos sitä säätääkin?
Kuvassa näkyvä mutteri auki, jonka jälkeen pulttia voi siirtää sivusuunnassa. Luisti pitäisi saada lämpimänä täysin kiinni. Jumittelua voi liuottaa hölväämällä palikkaa jossain sopivassa liemessä.

Image

Posted: Tue Sep 06, 2005 21:39
by JTbo
Ok, kiitokset tiedosta, pitää tuota testailla heti kun saan tuon megan toimimaan taas ilman isompia käryjä :P

Posted: Wed Sep 07, 2005 16:42
by Masi_K
Oisinpa tiennyt että siihe imusarjan ja luistin väliin on oma muoto letkunsakkin.. No kerkesin jo oman virittääs.

Posted: Wed Sep 14, 2005 19:25
by JTbo
Käryt on tosiaan kurissa, ei liittynyt megasquirttiin mitenkään.
http://www.janiervast.com/kuvat/volvotemp/releet/

Tyhjäkäyntiluistin toimintakin on nyt järkevää, kun laitoin ottamaan ilmaa huohotuspuolelta, kuten alkuperäisessäkin on.

Vielä pitäisi saada hankittua tuo bensapaineensäädin ja sitten alkaisi olla aika rakentaa sähköt nätisti paikoilleen ja sitten voisikin alkaa vakavasti harkitsemaan talviseisontaa.

Posted: Wed Oct 12, 2005 18:00
by Masi_K
Mitäs sulla on kylmkäkäynnistys arvoja ?

Posted: Wed Oct 12, 2005 19:17
by JTbo
Tuollaisia on, mutta ei noita ole isommin säädetty. -7 ja kylmempiin en ole isommin puuttunut, tulikohan joskus lätkittyä summassa noita arvoja jopa, eikä nuo muutkaan niin hirmuisen loistavat ole.
http://www.janiervast.com/projekti/kuva ... tartti.gif

Näihin en taida olla koskenut senkään vertaa, ei ainakaan muistissa ole mitään moisesta :D
http://www.janiervast.com/projekti/kuva ... artti2.gif

Nollan pintaan taitaa olla kylmin keli missä olen tuon megalla käynnistänyt, kävi silloin aika rikkaasti.

Nyt ollut jo kohta kuukauden käynnistämättä :cry:

Posted: Sun Nov 13, 2005 17:54
by JTbo
Laitoin noita omia asennuskokemuksia sähköiseen muotoon, tarkoitus olisi tuota kehittää vielä, nyt on vasta ensimmäinen versio kirjoiteltu, useita tunteja tuohonkin meni näin nakkisormelta.

Tässä versiossa on muotoiluja edes vähän
http://www.janiervast.com/projekti/tied ... s_v1.0.rtf

Tässä taas ei oikeastaan mitään muuta kuin tekstiä
http://www.janiervast.com/projekti/tied ... s_v1.0.txt

Muok: Laitoinkin tuonne omille sivuille, suora linkki: http://www.janiervast.com/projekti/jutu ... ennus.html

Saa kommenttejakin esittää :)

Posted: Mon Jan 30, 2006 14:42
by JTbo
Nyt on elektroniikkapuljusta tilattuna noita sytkänohjaukseen tarvittavia osia, vielä kun saisi sytkäkiven hommattua, niin pääsee kokeilemaan.

Pitää nyt kuitenkin ensin kasata wheel decoder puoli ja kytkeä se haistelemaan tuota vauhtipyörän pyörimistä jotta saa sen lukupuolen pelaamaan kunnolleen ja sitten kun se alkaa näyttää hyvältä niin kasataan loput sytkänohjauksen vaatimat piuhat ja vermeet konehuoneeseen.

Ideana on käyttää Auton alkuperäistä 44-2-2 jaolla varustettua vauhtipyörää, tätä varten megaan pitää asettaa 22-2 pyörä asetuksista ja jakaa pyörintänopeus kahdella.

Posted: Sat Mar 18, 2006 19:57
by JTbo
Sytkä toimii, eikä mitään jakoa kahdella pidä edes tehdä, vaan kun määrittää ainoastan trigger A:n ja returnin niin kierrokset näkyy oikein ja pelaa hyvin.

Huomenna säätöjä ja asennuksen siistimistä.

Posted: Sun Mar 19, 2006 14:55
by JTbo
Tuli nyt testailtua lisää ja yllätys yllätys, 2300-2500rpm välillä iski ikään kuin rajoittaja päälle, hetken hölmisteltyä laitoin 24s9 wheel decoderin asetuksista käyttöön ja johan laulaa, mutta nyt katkoo noin 5000rpm jälkeen, pitäisi saada vielä 2000 kierrosta lisää, mutta vaikuttaa vähän nihkeältä.

Kai sitä megalle tulevaa singaalia voisi yrittää skooppi softalla tutkia, jos selviäisi siitä jotain.

Tyhjäkäynti vaan yksinkertaisesti nousi noin 1000 kierroksella tuon sytkän käyttöön oton yhteydessä, sai kuitenkin säädettyä normaaliksi, joten ilmeisesti alkuperäinen renix sytkä ei vaan pelannut tarpeeksi hyvin.

Megan kun laitoin ohjaamaan bensan suihkutusta hämmästyin kuinka herkäksi kaasupoljin tuli, nyt tuli taas samanlainen tunne, tai sitten keli oli vaan perhanan liukas :D

Posted: Sun Mar 19, 2006 17:04
by Masi_K
Seittemän tonnia vakio volvon koneelle ? hui kauhia.

Posted: Sun Mar 19, 2006 17:10
by JTbo
Masi_K wrote:Seittemän tonnia vakio volvon koneelle ? hui kauhia.
Ei se ihan vakio ole, melkein kylläkin :lol:

6500 se taitaa olla monissa rajoitin vakiona, joillakin on ollut B200K ilman rajoitinta ja kierrättäneet jopa 8000 saakka, ihme ettei ole venttiilit seonneet, tietääkseni 7000 jälkeen alkaa riski olemaan jo aika kova.

6500-7000 on varmaan ihan sopiva, jos saisi parhaan tehon ulos noin 6000 kierroksella.

Aika paljon säätämistä vaan vielä edessä :)

Posted: Mon Mar 20, 2006 16:49
by Masi_K
Huh mitä lukui. Mulla veto loppuu ku seinään josssain 5000 kohdalla nokasta huolimatta. Ihme kyllä. Siks laitoin rajottimenkin 6000. Möly alkaa rajottimen tuntumassa olemaan aika rankkaa.

Posted: Mon Mar 20, 2006 17:15
by JTbo
Masi_K wrote:Huh mitä lukui. Mulla veto loppuu ku seinään josssain 5000 kohdalla nokasta huolimatta. Ihme kyllä. Siks laitoin rajottimenkin 6000. Möly alkaa rajottimen tuntumassa olemaan aika rankkaa.
Jaa, tässä omassa tökkäsi aina rajoittajaan ja vetoa olisi ollut vielä eteenpäinkin, tosin nyt on vähän ongelmaa kun noin 5000 kierroksen kohdalla sekoaa kierrosluvun laskenta/tulkkaus/joku, tuntuu nykäisevän tuonne saakka suhteellisen nopeaan, mutta sitten alkaa poksumaan putkessa ja on kuin rajoittaja iskisi kiinni, mutta logeista näkee ihan selvästi kun sekoaa. Kokeilin laittaa vr-inputin ja maan väliin 390 ohmin vastuksen ja ei kyllä paljoa vaikuttanut, tai en ainakaan huomannut isompaa vaikutusta. Ehkä sen verran kuitenkin että logissa ei pikaisesti marketin pihassa vilkaistessa näkynyt outoa.

Pitää nyt tilata ne verolevyt ja suojattua kaapelia, jos niillä selviäisi eteenpäin tästä ongelmasta.

Tässä klippi yhdestä vedosta, lambda korjaus päällä täyskaasullakin ja generoitu bensakartta, ei kummemmin säädetty, aika paljon reippaammin se nykyään vetää, mutta tuossakaan ei pahemmin puutunut:
http://www.janiervast.com/projekti/kuva ... imiter.avi

Olikos sinulla B19? En tiedä vaikuttaako ne puristukset sitten tuossa kuinka paljoa vai mistä johtuisi että puutuu, ei K-nokalla pitäisi vielä 5000 kiekan kohdalla puutua, siellähän se veto vasta alkaa kunnolla? :D

Toki tuo täyskaasu on nykyään säädetty itselläni siten että bensaa ruuttaa aivan sairaasti, joskus varmaan tulee hankittua laajakaista lambda niin pääsee kunnolla laittamaan seokset kohdalleen, ellei sitä ennen vaihda vähän vanhempaan...

Posted: Tue Mar 21, 2006 12:55
by Masi_K
B19e, pikkukannella ja K nokalla. 4000 kohdalla "nykäsee" selkeesti et nyt niinku lähetään, mut sitte jäädään jo siihe 5000 korville.. Ennakoita oon kokeillu säätää. Nyt jollain lähes 20 asteen perusennakolla ollaan kierroksilla vähän ennen nakutusta torvi suorana. Sillä 12 asteen perusennakolla on meno aika laimeeta. Putki ei oo mikää rähinäränni. Entiiä kuulostaako se tukkoselle, ehkä vähä. Seos pysyttelee mulla 13.2 kohdalla 90 ja 100kpa lla. Eroa ei ollut kun paksunti alle 13.

Posted: Tue Mar 21, 2006 15:25
by JTbo
Itse asiassa ei ole hajuakaan nyt mitä ennakot on, renix boksilla ne oli sitä mitä tehtaalla olivat laittaneet, mutta nyt en ole ollenkaan varma että ennakot on mitä megatune näyttää, pitäisi ajoituslampulla testata että on sielläpäin, no teoriassa pitäisi olla kohdallaan, ainoastaan mietityttää onko virranjakaja johonkin suuntaan käännetty tehtaalla. Ei ainakaan paljoa.

Mutta megatunessa kun olin näppärän laittanut ennakkotaulun kpa arvot siten että 100kpa on alhaalla, niin logien mukaan onkin käyttänyt väärin päin ennakoita, täyskaasulla 56 astetta @ 3000rpm, ja pintakaasulla sitten jotain 17 astetta 2000 kierroksen kohdilla.

Täytyy kyllä sanoa, että en ole paljoa tuota ajossa huomannut, vetänyt on paremmin kuin ennen, mutta ei kuuluvaa nakutusta.

Pitää kohta käydä heittämässä lenkki käännetyillä kpa arvoilla, jos sitten selviäisi onko oikeasti ollut väärinpäin tuo kipinä taulu.

Itselläni ei ole takimmainen vaimennin se normaali labyrintti vaan sellainen mallia näkee läpi kun putken päästä katsoo. Tiedä sitten vaikuttaako tuo kuinka paljoa?
Ainakin kuulostaa voimalta, vaikkei sitä ole :D

Oma lähtee vetämään tosissaan ehkä siinä 2500 kierroksen kohdalta ja aika tasaisesti sinne rajoittajalle saakka.

Ilmanputsarisysteemit on alkuperäistä, paitsi se kuuma/kylmä läppä heitetty mäkeen ja korvattu alumiinitorvella joka sumarin reiästä ohjaa ilmaa putsarille, olikohan tämän vaikutus jotain 15 vesipatsasta(?) mitä jostain luin. Kuitenkin ahdistavin paikka ilmamäärämittarin lisäksi.

Niin ja se ilmamäärämittarin paikka on korvattu putkella, sekä kaasuläppää/akselia muokattu aerodynaamisemmaksi. Ei kyllä mitään ihmeempiä noiden pitäisi vaikuttaa.

Orkkis sytkä ja perkuleen rikkaalla, bensapaineitakin vielä rukattu ylöspäin, arvattavasti seokset jotain 11-12 luokkaa, niin tuli tälläinen viime syksynä:
http://www.janiervast.com/gallery/v/alb ... e.gif.html

Vielä on luikasta, ei pääse hakemaan uutta käppyrää ja liian tuulistakin, mutta kunhan kelit antaa jälkeen niin pitäähän se käydä testaamassa, kerkeää säätämäänkin sitä ennen.

Posted: Tue Mar 21, 2006 18:04
by Masi_K
Juust, eli sulla lienee vetoi selkeesti enemmä ku mulla.
Testasin ajotuslampulla sytkää. Ennenkuin käänsin sitä lisää, oli kolmessa tonnissa 31astetta ennakkoa. Ohjekirja sanoo että 34-36 astetta. Käänsin eka reippaammin lisää, se toi 1000- 2400 välille hitosti lisää vetoi, mutta siitä ylöspän oli aika rajalla ja talla pohjassa nakutti rajusti.. Äkkiä takas ja ny se on sit siinä. Nyt ei ryydy kevyessäkään ajossa, kun kiihotustoiminto ei ihan kerkii messiin ja soosi käy 15.5 puolella.

Silti, ihmetyttää kyllä. Enemmän tää kuitenkin sysää, kuin isukin b19a(2.2l) solexilla...

Posted: Tue Mar 21, 2006 19:01
by JTbo
Joo, ei tässä nyt ainakaan tunnu puutumista oikeastaan millään alueella, kiihdytysrikastukset ei kyllä ole vielä käytössä niin ei ole voinut kovin äkäisiä polkimen liikkeitä tehdä.

Oikeinpäin käännetyillä map arvoilla nyt kipinä tulee sentään aina tietyllä kierroksella ja alipaineella, vielä pitää kääntää koko kartan luvut toisinpäin, alareuna yläreunaksi ja toisinpäin.

Se kyllä ihmetyttää miksei mitään oiretta ole tuosta kun välillä tykkäsi esim. 23 asteesta nakata ennakon 56:een ja vieläpä veto päällä (map 80-90), mutta kai siinä on sitten varaa kiristää ?!
Ei kai edes säätövarat riitä että tuon saisi nakuttamaan, ritinää ei ole kuulunut lainkaan, vaikka kaiken järjen mukaan olisi pitänyt.

Tuossa sinun tapauksessa kuulostaa siltä, että ohjelmoitavalla sytkällä voisi saada mukavasti käyttöominaisuuksia parannettua, voisi ajaa reilummalla ennakolla pienillä kiekoilla/polkimen asennolla. Ei kai tuohon tarvitseisi kuin vähän johtoa ja jonkin vastuksen, muuten sinulla varmaan onkin jo boschin sytkämoduli sopivalla numerolla, niin ja jakaja pitäisi jumittaa tai vaihtaa tehtaalla jumitettu malli esimerkiksi jostain renix sytkällisestä.

Sellainen outo ilmiö tässä tuli havaittua että jos laitan kiihdytyspumppu toiminnon käyttöön, esim. Kierroslukuun pohjautuvan, niin noin 30 sek kuluttua auto sammuu ellen poljeskele lisää happea, tätä toistuu sitten noin 30 sek välein, sillä ei tunnu olevan väliä vaikka laittaa MAP triggerointiin arvoksi 50, 100 tai 200, sitten kun laittaa rikastukseen 0.0ms niin asettuu. Login mukaan tosiaan tulee kiihdytysrikastus päälle ja maksimimäärän ainetta työntää tyhjäkäynnillä, PW 2.6:sta pomppaa jonnekkin 12-13 tasolle.
Map kylmänä on noin 34-35 tasolla, kierrokset noin 1700, tympäsee jos joutuu laittamaan sen TPS:n vielä käyttöön tuon takia...

Posted: Wed Mar 22, 2006 2:53
by KariM
Paljonko on thresholdina AE:lle? Minulla oli aluksi 50kPa/s, mutta jostain syystä tasakaasulla se AE sai sillointällöin jotain häiriötä sen verran että aktivoitui. Nostin thresholdin 70:een, ongelma katosi.

Mikä softaversio? Tuossa extran RPM based AE:ssa on ollut lähiaikoina ongelmia msefin tarinoiden mukaan, mutta sitä ei kuulemma ilmene jos vaihtaa sen vakioruiskauksen sijasta decayksi.

Posted: Wed Mar 22, 2006 12:15
by JTbo
KariM wrote:Paljonko on thresholdina AE:lle? Minulla oli aluksi 50kPa/s, mutta jostain syystä tasakaasulla se AE sai sillointällöin jotain häiriötä sen verran että aktivoitui. Nostin thresholdin 70:een, ongelma katosi.

Mikä softaversio? Tuossa extran RPM based AE:ssa on ollut lähiaikoina ongelmia msefin tarinoiden mukaan, mutta sitä ei kuulemma ilmene jos vaihtaa sen vakioruiskauksen sijasta decayksi.
Tuo treshold nimenomaan on ollut sen 50, 100 ja 200kpa/s, pitääkin kokeilla tuota decaynä jos vaikka toimisi paremmin.

Koodina 29j

Tosiaan ilman mitään syytä pamahtaa rikastukset päälle, noin 30s välein, toki map ei ole mitenkään silitetty, mutta 1-2kpa seilaaminen tyhkäkäynnillä ei mielestäni ole paha eikä pitäisi vaikuttaa paljoakaan, map letkussa filtteri, ei kuristusta, tosin letkun halkaisijakin on vain jotain 2mm.
Mielestäni map ei heilu niin että kiihdytys rikastus aktivoituisi, senhän pitäisi aika tavalla heilahdella että vaikuttaisi.

Posted: Wed Mar 22, 2006 18:07
by KariM
JTbo wrote: Mielestäni map ei heilu niin että kiihdytys rikastus aktivoituisi, senhän pitäisi aika tavalla heilahdella että vaikuttaisi.
Eipä se minullakaan logissa MAP-sarakkeessa näkynyt, niin nopea se ajotainen häiriö oli. 100kPa thresholdi oli jo niin raju suodatus että se tuntui jo koneen käytöksessä, mutta onneksi löytyi kompromissi.

Posted: Wed Mar 22, 2006 18:25
by JTbo
En ole vielä kerennyt perehtymään tuohon rikastuksen ongelmaan, mutta kokeilin VR-inputin ja maan väliin toistakin vastusta, 4700ohmia, ei kyllä muuttanut mitään, jos jotain vastus vaikuttaakin niin hyvin vähän, ei pysty havaitsemaan ajossa eikä logeissakaan.
Ehkä jos jotakin muutosta on havaittavissa, niin isommalla vastuksella tulee enemmän häiriöitä.

Ehkäpä se suojattu johto on seuraavana vuorossa nyt sitten.

Posted: Wed Mar 22, 2006 20:27
by Masi_K
Otin videota kameralla tasakaasulla ja sitten talla tiskiin ja takas ylös. Siinä näkee et kui "hyvi" toimii toi decel. Ongelmana on vaan videon pösilö muoto ja koko. MOV...

Edit: Sainkin konvertoitua sen quictimen formaattiin
http://www.kolumbus.fi/vauxhall/seos.MOV
ja jos ei tuo 7.x versiolla tehty quictime näy, niin
http://www.kolumbus.fi/vauxhall/seos.avi 11.8 mb pitäs näkyä.

Posted: Thu Mar 23, 2006 16:13
by JTbo
Onkos sinulla syötönkatkaisu käytössä?

Kesken kiihdytyksenkö tuo käväisi 14,6:ssa ja sitten takaisin noin 13 pintaan?

Tuossa luin msefistä vinkkiä bensakartan säätöön. Otetaan esimerkiksi VE taulun arvo 50 ja kuvitellaan että se on 14.7:1, jos halutaan ettei lambdasäätö sitä laihenna, niin lasketaan uusi VE arvo seuraavasti:
Jos lambdakorjaus on esim. 15%
50+15% yksinkertaista ja helppoa, mutta omat kokeilut osoitti, että ei tuokaan anna aivan yhtä hyvää tulosta kuin lambdakorjauksen jättäminen pois, ongelma tulee siinä kun alkaa avaamaan kaasua niin lambda korjauksen ollessa 85% se ei ihan heti sieltä tule 100% tasolle ja taas ollaan helposti laihalla. Ja oma moottori ei ainakaan käy lainkaan hyvin laihalla alle 2000 kierroksen, hyvä jos 14.7:1 kelpaa, pitää rikastaa.

Nyt pitää käydä arvuuttelemassa paljonkohan 4cm bensaa on litroina, bensatankin anturi alkoi sekoilemaan entistä pahemmin edellisen korjausyrityksen seurauksena...