Page 2 of 4
Posted: Tue Jun 27, 2006 16:59
by pjr
Jaska wrote:Ei kellään sattuis olemaan tota osajärjestyskuvaa, kun Turtanan sivut eivät näköjään halua toimia?!?..
pistin mailia
Posted: Sun Sep 03, 2006 23:30
by Sgaga
Joo näkyy olevan turtanan sivut kateis..
Ei kellää olis siittä 55-pin levystä kuvaa pitäs kasata
mutrunikin sisää tollane hyppylankahelvetti..olisin vallan kiitollinen!
Posted: Fri Sep 08, 2006 20:27
by Obi-Lan
Saiskoha vielä jostain TRC-55 piirilevylle osajärjestyskuvaa ja maskia taikka gerber fileä piirilevyn teettämistä varten?
Posted: Fri Oct 13, 2006 6:03
by JaniM
Mikähän arvo mahtaa olla tolla 10R vastuksella? Näyttäis olevan suutinten ohjauspiirin syöttö.
Posted: Fri Oct 13, 2006 7:18
by j-k
JaniM wrote:Mikähän arvo mahtaa olla tolla 10R vastuksella? Näyttäis olevan suutinten ohjauspiirin syöttö.
Eikös 10R ole 10 ohmia
Vai tarkoititko sanoa R10?
Posted: Fri Oct 13, 2006 10:38
by JaniM
No leiskaan on merkitty 10R ja osiksissa ei tota löydy oikein. Se on sen diodin jälkeen oleva vastus.
Ilmeisesti sit 10 ohmin vai tarpeellinen yleensäkään?
Posted: Wed Oct 25, 2006 12:33
by Turtana
Transsienssi diodin kanssa täytyy käyttää 10 ohmin vastusta, muuten tulee resettejä kun diodi paukuttaa jännitepiikit maihin fet ohjaimen jännitesyötöstä.
Posted: Wed Oct 25, 2006 12:40
by JaniM
Tämäpä selkee, pitää nysvätä sellanen kiinni.
Posted: Thu Jan 11, 2007 11:18
by Jaska
Tällanen levy tuli tuossa joskus taannoin hommattua ja nyt on tullut sen kasaamisen aika.
Joitakin osia vielä uupuu, mutta toi osa TIP42c. Pitääkö se laittaa levyä vasten ja tahnaa väliin, niin kuin tuossa Partcon levyssä vai riittääkö, että se törröttää levyllä pystyssä?
Ja toinen epäselvyys on, että mistä "nastasta" kierroslukusignaali mittarille otetaan?
Muuten on kyllä kaikki suunnilleen selvillä.
Posted: Mon Jan 15, 2007 8:06
by Jaska
Ja kellään ei nyt ole sitten mitään hajua?
Posted: Mon Jan 15, 2007 8:33
by JaniM
Ite laitoin kaikille jäähdytykset, mutta tarpeellisuudesta en sen enempää tiedä.
Posted: Mon Jan 15, 2007 8:57
by Jaska
JaniM wrote:Ite laitoin kaikille jäähdytykset, mutta tarpeellisuudesta en sen enempää tiedä.
Ok. onkos tosta kierroslukusignaalista mitään tietoo, eli mistä se otetaan mittarille?
Posted: Mon Jan 15, 2007 10:29
by JaniM
Niin pitkällä ite en oo eli asennus vaiheessa.
Posted: Wed Feb 14, 2007 17:35
by Jaska
Noniin.. nyt on päästy jo ensimmäisiä starttausyrityksiä ottamaan, mutta eihän se ilman ongelmia alkanu..
Bensapumppu surisee kokoajan, vaikka tune näyttää, että se surraa pari sekuntia ja sit off.
Trankku vaihdettu ja toista prosessoriakin kokeiltu.
Ihmetyttää, kun b-pumpun releen ja prossun jalan välissä ei ole kuin yksi vastus ja trankku. Trankunkin pitäisi olla oikeinpäin. Missä vika?
Posted: Wed Feb 14, 2007 19:26
by risu
Oikosulku trankun jälkeen jossain maihin tai rele väärin kytketty.
Posted: Thu Feb 15, 2007 11:15
by Jaska
risu wrote:Oikosulku trankun jälkeen jossain maihin tai rele väärin kytketty.
Jeps.. Täytynee tutkia.
Voiko väärinpäin oleva diodi aiheuttaa tuota?
Posted: Mon Feb 19, 2007 11:33
by Jaska
Tutkimuksia on tehty, eli rele on oikein kytketty.
Transistori on oikeinpäin, diodi toimii, mutta prossun jalasta mitattuna antaa kokoajan maita. (eli yleismittari näyttää akun +navan ja prossun jalan väliltä 7 volttia)
Tune näyttää samalla, että b-pumppu on off.
Vata fak?
Posted: Mon Feb 19, 2007 12:37
by j-k
Jaska wrote:Tutkimuksia on tehty, eli rele on oikein kytketty.
Transistori on oikeinpäin, diodi toimii, mutta prossun jalasta mitattuna antaa kokoajan maita. (eli yleismittari näyttää akun +navan ja prossun jalan väliltä 7 volttia)
Tune näyttää samalla, että b-pumppu on off.
Vata fak?
Jos mittari näyttää 7 volttia tuolta väliltä niin prossun nastan ja maan välillä on 5 volttia. Silloin pitää pumpun pyöriäkin..

Mittapa siis nyt vielä nastan ja maan väliltä. Jos tune näyttää offia niin sulla on oikari/prossun nasta kilahtanut.
Posted: Mon Feb 19, 2007 13:11
by Jaska
j-k wrote:Jaska wrote:Tutkimuksia on tehty, eli rele on oikein kytketty.
Transistori on oikeinpäin, diodi toimii, mutta prossun jalasta mitattuna antaa kokoajan maita. (eli yleismittari näyttää akun +navan ja prossun jalan väliltä 7 volttia)
Tune näyttää samalla, että b-pumppu on off.
Vata fak?
Jos mittari näyttää 7 volttia tuolta väliltä niin prossun nastan ja maan välillä on 5 volttia. Silloin pitää pumpun pyöriäkin..

Mittapa siis nyt vielä nastan ja maan väliltä. Jos tune näyttää offia niin sulla on oikari/prossun nasta kilahtanut.
Täytyy mittailla vielä, mutta pumppu siis pyörii kokoajan, kun laittaa virrat päälle. Tune näyttää, että se pyörii sen 2 sekunttia ja sit off.
Posted: Mon Feb 19, 2007 14:08
by Jaska
Öö. siis pitää mitata prossun kannan nastan, eikä prossun jalan ja maan väliltä?
Pitääkö prossu olla paikallaan vai irti?
Ja mitä arvoja pitäisi tulla?
Nyt tuli paljon kysymyksiä..

Posted: Mon Feb 19, 2007 14:54
by j-k
Jaska wrote:Öö. siis pitää mitata prossun kannan nastan, eikä prossun jalan ja maan väliltä?
Pitääkö prossu olla paikallaan vai irti?
Ja mitä arvoja pitäisi tulla?
Nyt tuli paljon kysymyksiä..

Prossun jalka/nasta, sama asia

Tietenkin jos tuossa on koko aika +5V niin virrat veks, prossu pois, virrat takas ja JOS vielä on +5V niin jossakin on se oikosulku tms.
Posted: Mon Feb 19, 2007 15:56
by Jaska
j-k wrote:Jaska wrote:Öö. siis pitää mitata prossun kannan nastan, eikä prossun jalan ja maan väliltä?
Pitääkö prossu olla paikallaan vai irti?
Ja mitä arvoja pitäisi tulla?
Nyt tuli paljon kysymyksiä..

Prossun jalka/nasta, sama asia

Tietenkin jos tuossa on koko aika +5V niin virrat veks, prossu pois, virrat takas ja JOS vielä on +5V niin jossakin on se oikosulku tms.
Noniin..
Oikari on siis jossain, kun ilman prossua on edelleen virrat päällä +5v nastassa.
Nyt kun vielä keksis, että missä se on, kun suurennuslasilla ei ainakaan löytyny mitään vikaa..
Posted: Mon Feb 19, 2007 19:35
by veijavi
Tarkista ettei kuvassa näkyvän keltaisen neliön alueella ole tinaa väärässä paikassa. Siinä kohtaa bensapumpun veto ja +5 referenssi kulkee rinnakkain. C27:n jalka näyttää olevan vähän turhan lähellä bensapumpun vetoa.
Sori pikkasen iso kuva, mut onpahan ainaki tarkka.

Posted: Mon Feb 19, 2007 20:11
by Jaska
Ok.
Täytyy tutkia vielä.
Saikos tuon trankun mitattua, jos vaikka vika on siinä?
Kaksi ruuttaa oon kasannu yhen Partcon ja nyt tän Turtanan levyn. Molemmissa on nyt ollut ongelmia ton b-pumpun ohjauksen kanssa. Varmaan joku kirous päällä..

Posted: Tue Feb 20, 2007 9:05
by Jaska
Vika löytyi!
Suuret kiitokset Veijaville.
Konkan jalka oli tosiaan tuossa b-pumpun linjassa.
Pikkasen mattoveistä ja +5v hävisi yleismittarin näytöltä.
Posted: Tue Feb 20, 2007 11:09
by Jaska
Ja sitten olisi viimeinen vaihe, eli löytää kierroslukupulssi.
Ohjeessahan sanotaan, että anturin ominaisuuksista riippuen saattaa tarvita vr-anturimuuntimen sisääntuloon kuormavastuksen.
Jos vastusta ei tarvitse, niin pitääkö tuossa kv1 paikalla olla kuitenkin hyppylanka?
Itse anturi antaa n.2 voltin luokkaa olevaa pulssia.
Mikä tuon kuormavastuksen tehtävä on?
Vahvistaa signaalia?
Posted: Wed Feb 21, 2007 13:32
by Jaska
Ja kellään ei hajua?
Posted: Thu Feb 22, 2007 17:05
by Jaska
Jaahas..
Mitäs sit keksitään, kun 2kohmin potikka ja 100ohmin sarjaan kytketty vastus ei auttanu mitään kateissa olevaan kierroslukusignaaliin?
Anturilta boxille signaali tulee.
Posted: Fri Feb 23, 2007 0:49
by Vauhtivaunu
Kokeile rakentaa Megastimun mukaan ne555:sella piiri ja kokeile sen opton ja siihen liittyvien komponenttien toimivuus? Nuo anturit ja varsinkin jos ne on autossa paikallaan vaikeuttavat mahdollisia laudan vikojen selvittämisiä. Helpoimmin vika löytyy kun seuraa mitä reittiä se tieto sinne optolle menee.
Posted: Sat Feb 24, 2007 13:45
by Jaska
Vauhtivaunu wrote:Kokeile rakentaa Megastimun mukaan ne555:sella piiri ja kokeile sen opton ja siihen liittyvien komponenttien toimivuus? Nuo anturit ja varsinkin jos ne on autossa paikallaan vaikeuttavat mahdollisia laudan vikojen selvittämisiä. Helpoimmin vika löytyy kun seuraa mitä reittiä se tieto sinne optolle menee.
Ei ole stimua ja meni muutenkin jo hermot. Pistin lm1815 kytkennän ja heti laakista löytyi tuneen kierrosluku.
Nyt vaan ei pelaa sytkä.
Ulostulot on led17 ja led 19, sytkämoduli 0 227 100 200 ja hukkakipinäpuola.
Ohjeen mukaan kytketty ja ainut mikä epäilyttää on tuo ylösvetojännite.
Nyt on 1k vastuksella +5v (eli hyppylanka pinneistä 5-6), mutta pitäisikö kys. moduliin olla +12v?
Edellisessä partcon levyssä toimi 1k vastuksella ledeiltä.