Page 2 of 3
Posted: Sat Jan 28, 2006 23:43
by risu
Volkkarijermu wrote:Mites se nouseva/laskeva reuna sitten konffataan? Megatunesta spark output inverted?
Ei sitä näemmä saanutkaan konffattua, se oliki toi 2nd trigger minkä sai valita. Eli tavallinen wheel decoder triggaa laskevalla reunalla. Tietenkin jos se on ongelma niin tosta 1815 VR-kytkiksestä saa "helposti" ulos invertoidun sytkäimpulssin jolloin triggaa hammaskehän nousevalla reunalla.
Spark output invertointia käytetään ainoastaan jos sytkämoduliin kytkeminen sen vaatii, tuo asetus pitää kyllä muutenkin selvittää ettei ole väärinpäin tai lopputuloksena on kärventyneitä sytkämoduuleita..
Posted: Sun Jan 29, 2006 10:15
by Volkkarijermu
Jaa kärventää vai? Mun mielestäni se vaan oli se vaiheen kääntö, eli kun ilman inverttiä mennään ylös, niin invertin kanssa mennäänkin alas ja eihän se tee muutakin pistää sytytysajankohdan 180 astetta pieleen, eikä riko kuitenkaan mitään.
Ja muuten mitä ihmettä sillätrigger angle additions +22,5 / +45 astetta oikeen haetaan?
Posted: Sun Jan 29, 2006 10:44
by risu
Volkkarijermu wrote:Mun mielestäni se vaan oli se vaiheen kääntö, eli kun ilman inverttiä mennään ylös, niin invertin kanssa mennäänkin alas ja eihän se tee muutakin pistää sytytysajankohdan 180 astetta pieleen, eikä riko kuitenkaan mitään.
Eiku se kääntää sytkämodulin triggaussignaalin toisinpäin. Jos sulla on moduuli koko ajan johtavassa tilassa niin se maadottaa jatkuvasti sun puolaa/puolia ja siitä ei aiheudu mitään hyvää.
Ei se ihan 180 astetta taida kuitenkaan kääntää. Ajattele miten se signaali kulkee dwellin kanssa. Tota spark outputin invertointia on tarkotus käyttää jos moduulit / kytkennät sen vaatii. Ite sytkäsignaalin pitäs olla jo tuossa vaiheessa oikeinpäin megalla.
Volkkarijermu wrote:Ja muuten mitä ihmettä sillätrigger angle additions +22,5 / +45 astetta oikeen haetaan?
Ton ois voinu Megatunessa hoitaa toisinkin, mutta koska se on megan laudan koodilla hoidettu noin niin se näkyy konffatessakin noin. Eli jos sisäänmenotriggeri on yli 90 niin noita pitää käyttää. Normaalisti et vois laittaa 100 astetta ennen yläkuolokohtaa triggeriä kun toi huolii vaan 90. Mutta 22,5 + 78,5 ajaa saman asian. Jos megatuneen ois koodattu toi niin vois syöttää suoraan 135 asteeseen asti.
Posted: Sun Jan 29, 2006 10:58
by Volkkarijermu
Mites 0 227 100 200 -sytkäläpyskän kans sitte menetellään? Inverted vaiko eikö?
Posted: Sun Jan 29, 2006 12:40
by Turtana
Inverted
Posted: Sun Jan 29, 2006 20:50
by KariM
Volkkarijermu wrote:Mites se nouseva/laskeva reuna sitten konffataan? Megatunesta spark output inverted?
Ei, vaan valitsemalla schematic1 tai 2, ja johdottamalla tach-inputin sen mukaan. Schematic1 triggaa signaalin nousevasta reunasta, schem2 laskevasta.
Posted: Sun Jan 29, 2006 21:03
by Volkkarijermu
Loppujen lopukshan tolla ei sitte oo välii jos käyttää vaikkapa sitä 12-1 pyörää, tuo eri schematikkien kytkentä vaan vaikuttaa vähä hall-anturin asentoon verrattuna pyörään. Mutta samat trigger anglet sun muut saa samoilla schematikeillä.
Posted: Sun Jan 29, 2006 21:14
by villek
Vaikuttaa se toki hall-anturin asentoonkin mutta käytännössä se vaikuttaa siihen onko opton lähtö ylhäällä hampaan vaiko kolon kohdalla. Tämä meinaa juuri sitä triggaako mega nousevan vai laskevan reunan kohdalla. Ja mahdollistaa myös molemmin päin toimivien hall-anturien käytön.
Posted: Mon Jan 30, 2006 9:02
by risu
Aivan, ei sillä loppujen lopuksi olekkaan väliä koska se hammas menee alas jossain välissä kuitenkin ja ihan samalla jaolla kuin toisinpäin kytkettäessäkin, tulee vain se offset siihen hammaskehälle jonka verran anturia pitää siirtää verrattuna toisen tyyppiseen kytkikseen. Wheel decoder tukee myös added teeth pyöriä (missing/added teeth) jolloin tunnistaa "kolon" jos signaali pysyy ylhäälläkin.
Tää on ihan loogista, jos vaikka piirtäisitte kuvan aikasuoralle jossa näkyy vain laskevat reunat triggaussignaaleina anturin jälkeen (megalle sama kuinka pitkä triggeri on jos se vaan tunnistaa sen), sitten invertoisitte saman anturin toiminnan ja piirtäisitte saman kuvitellun signaalin uudelleen, niin tulisi aivan sama kuvio mutta vain eri kohtaan aikasuoralle eli anturin paikkaa vaan pitäisi siirtää.
Posted: Mon Jan 30, 2006 23:11
by Turbopower
Volkkarijermu wrote:
Jos ottais sittenkin 12-1 pyörän leveemmillä hampailla
Olen mukana jos tollaset saa teetettyä kohtuu hintaan!

Posted: Tue Jan 31, 2006 10:35
by Volkkarijermu
Turbopower wrote:
Olen mukana jos tollaset saa teetettyä kohtuu hintaan!

No mä jo muutamia päiviä sitten kysyin ferroplanilta tuohon pyörään hintaa ja sanovat 20€ 0%alv. Mun mielestä ihan kohtuu hinta.
Posted: Tue Jan 31, 2006 20:09
by HCH
Asiaa tarkemmin tutkittuani huomasin ettei 8mm sovi kiilahihnapyörän ja öljympumpun väliin eli pitäs saada se pyörä 6mm raudasta. Onko tämä ongelma? Piirrustuksia voisin laittaa lähipävinä.
Posted: Wed Feb 01, 2006 2:15
by Turbopower
Volkkarijermu wrote:
No mä jo muutamia päiviä sitten kysyin ferroplanilta tuohon pyörään hintaa ja sanovat 20€ 0%alv. Mun mielestä ihan kohtuu hinta.
Olen mukana tilauksessa!
Posted: Wed Feb 01, 2006 10:47
by Volkkarijermu
Jakkehan tossa edellisellä sivulla sano, että laittaa sille cad-kuvaa tai muita piirroksia. Sitte ku on tarpeeks tilauksia, niin homma menee eteenpäin. Mä pistin Jakelle viestiä omista kuvistani. Sille viesti vaan niin kai se siitä pitäis etiäppäin mennä. Toivottavasti Jakke pyörähtää täällä foorumilla vähä.
Posted: Thu Feb 02, 2006 0:34
by Turbopower
Laiton itse ja jo eilen viestiä...toivottavasti saa pian tarpeeks porukkaa kasaan vaikkei mulla kyllä mikään kiire vielä ton kanssa ole kun ei ole moottorikaan vielä nipussa.
Posted: Thu Feb 02, 2006 16:43
by Jakke
Joo on kuvia tullu jo muutamia. Jos on innokaita lisää ni kuvia tai mittoja vaa mulle päin. Ei oo ongelma tehä 6mm sitä pyörää.
Posted: Thu Feb 02, 2006 18:32
by HCH
Joo laitan mitat tässä ennen viikonloppua mitat tuosta pyörästä kun en ite osaa cadilla piirtää ja pitää vielä varmistaa että mahtuu pyörimään.
Posted: Thu Feb 02, 2006 19:07
by softail_200
Tilasimpa minäkin muutaman kiekon. En kanssa omaa piirrosohjelmia, mutta Jakke ilmoitti ystävällisesti että onnistuu mitoistakin.
Iso kiitos hänelle, jos pystyy kiekot leikkeleen

Posted: Tue Feb 14, 2006 20:32
by Jakke
Laitan täl viikol tilauksen menee eteen päin.
Volkkarijermu 12-1 pyörä 10mm 1 kpl + puolateline 5mm RST 1kpl
Turbopower 12-1 pyörä 6mm 1kpl
Softail_200 12-1 6mm 1kpl
Risu turbo laippoja 5kpl 10mm + levitys palat 15mm 2kpl
Tarkistakaa onko kaikki halukkaat listalla ja tavara ja kappale määrät oikein..
Posted: Tue Feb 14, 2006 21:12
by HCH
Toivottavasti ehdin vielä mukaan. Laitoin sähköpostiin jpg:n omasta pyörästäni jos viitsit sen CADilla piirtää. Ei voinu taas ajoissa laittaa

Posted: Wed Feb 15, 2006 8:00
by reve
Jos vb921:n kanssa ei ole inverttiä päällä niin 921 palaa alta alta aikayksikön.
Kannattaa olla asian kanssa tarkkana; esim koodin päivityksen jälkeen (kun asetukset nollautuvat ja perusasetuksiin tulee "ei-inverted" ja yksi sytkälähtö) niin megaan ei pidä kytkeä virtoja puolat kytkettynä ennen asetusten päivitystä, muuten 921:n johtaa koko ajan ja toiminnallinen savu pääsee karkuun (nimimerkillä: kokemusta on).
Posted: Wed Feb 15, 2006 14:55
by Volkkarijermu
Onkos sitte 12-1 pyörällä trig pos A 1, return 3, trig pos B 7, return 9?
Posted: Wed Feb 15, 2006 15:55
by Jakke
Volkkarijermu 12-1 pyörä 10mm 1kpl + puolateline 5mm RST 1kpl
Turbopower 12-1 pyörä 6mm 1kpl
Softail_200 12-1 6mm 2kpl
Risu turbo laippoja 5kpl 10mm + levitys palat 15mm 2kpl
HCH 12-1 pyörä 1kpl
Päivitetty lista.
Posted: Wed Feb 22, 2006 16:50
by Kooee
Vieläkö saa tilattua? Olisi tarvis 36-1 pyörästä.
Voisin piirtää kuvat.
Mietin vaan että kuinka "ohueksi" kannattaa jättää kiekon pohjat, materiaali on 8mm? (eli kuinka suuri pitää olla ulko halkaisija jos sisä halkaisija on 157 mm)
Eihän toi "maamoottori" kierrä kovin paljoa mutta kyllä se harmittaa jos jää metsään pyörän halkeamisen johdosta.
Tai toinen vaihtoehto on sorvata värinänvaimenninta pienemmäksi mutta siihen en oikeen haluaisi ryhtyä, suora kutonen on kumminkin jo aika pitkä kone.
Posted: Fri Mar 10, 2006 10:25
by softail_200
Jakke, kuinkas pyörien teko edistyy? Mulla ei niin kiirus, joten jaksan odotella. Vapaapäivän ajakuluksi tässä kyselen vaan.
Posted: Fri Mar 10, 2006 15:05
by Jakke
Joo on vähä kestäny toi homma

, mut ens viikon alus saan osat tehtyä ni loppu viikost pääsee niit varmaa jo postittelee..
Posted: Sat Mar 11, 2006 2:57
by rolla
Oottekos te tasapainotelleet kuinka tarkasti nuo hihnapyörät triggerinpyörän asennuksen jälkeen?
Posted: Sat Mar 11, 2006 12:33
by softail_200
Tarviiko tuon puuttuvan hampaan takia painottaa, kyseessähän on muutamasta grammasta. Voihan sen vastapuolelle porata materiaalihukaltaan vastaavan kokoisen reiän. Muutenhan tuo kiekko on aika symmetrinen. Itse en ajatellut painottaa tuon takia, joutuisi läjässä olevan koneenkin purkaan.
Posted: Sat Mar 11, 2006 12:40
by Volkkarijermu
Yleisesti ottaen tollanen pyörä on muutenkin aika kevyt ja vielä halkaisija aika pieni, joten ei tartte tasapainottaa.
Posted: Sat Mar 11, 2006 14:17
by rolla
Minä kyllä ajattelin tasapainotuttaa kun kuitenkin on tuo hihnapyörä niin paljon muuttunut alkuperäisestä ja aika ratkaisevassa paikassa kuitenkin.
http://img67.imageshack.us/my.php?image ... ri19uj.jpg
http://img84.imageshack.us/my.php?image ... ri26gs.jpg