Page 2 of 5
Posted: Sun Jan 22, 2006 18:18
by Höylä
nyt on haalittu 325i bemarin polttoaine pumppuja kasa, pitää niistä tehdä 2 tai 3 pumpun pakkaus, niin eiköhän tuottokin riitä sitten (huomattavasti pienempiä ne tuntuu olevan, kuin se turbo saabin pumppu, joka mulla ensin oli kiinni).
Posted: Tue Jan 24, 2006 18:48
by Höylä
nyt sain jo käymään ihan ruiskullakin, ainut asia vain, että sain myös tulpat kasteltua, kun hieman säätelin käynnistysrikastuksia

laitoin kyllä heti rennosti 50% lisärikastusta käynnistykseen

sillä lähti kyllä hyvin käyntiin, mutta jossain vaiheessa vedenläpötila anturin maajohto oli irronnut ja megasquirt luuli, että on -40 astetta pakkasta ja lisäsi sen mukaisen lisärikastuksen vielä peliin
samalla tein sellaisen havainnon, ettei 2 sylinterin suutin aukea ollenkaan

(ainakin se tulppa oli aivan kuiva, vaikka muut uivat bensassa, 1, 3 ja 5 tulppaa en edes katsonut vielä, kun pitää repiä imusarja pois, että ne pääsee ottamaan pois) pitää huomenna nyppiä suuttimet irti ja testauttaa kaikkien toiminta (kone seissyt n. 6 vuotta käyttämättömänä)
muuten tuntuu siltä, ettei tuon ruiskutuksen säätö niin vaikeaa ole, ainakaan kun vertaa tuon sytytyksen säätämiseen ja sen oikeiden asetuksien hakemiseen, ruiskutuksen säätämiiseen on kyllä ihan hyvät ohjeet tuos megamanuaalissa.
Posted: Thu Feb 02, 2006 20:37
by Höylä
tuos on video siitä moottorin käymisestä, muuta en oikein tänään saanut aikaiseksi.
sytkäkartassa on säätämistä ja aika rikkaalla se tuntuu käyvän, mutta käypähän kummiskin

Posted: Sat Feb 04, 2006 4:08
by Höylä
Nyt moottori käy jo huomattavasti paremmin, kun säädin bensakarttaa n. 1/2 pienemmäksi

2 sylinterin suutinkin alkoi toimimaan ihan itsestään
Starttimoottorin kanssa tappelemisesta sais ihan oman tarinankin, mutta sen voi lukea mun kotisivulta, jos kiinnostaa.
kyllä tämä tästä
nyt tulee ainakin 1kk tauko tuon koneen/auton kanssa, kun pitäis ruveta taas ansiossa kulkemaan, hyvinhän se "talviloma" näinkin meni (autoremontissa)

Posted: Thu Feb 09, 2006 23:59
by Höylä
Video tänään tehtyjen säätöjen jälkeen (ei ne työt sitten vielä onneksi alkaneetkaan

) toimii n. 5000-5500 rpm asti jo aika hyvin

tyhjäkäynti 830-850 rpm (mielestäni tosi hyvin, kun ajattelee kuinka vähän aikaa olen säätämiseen käyttänyt)
huomenna pitää poistaa käytöstä se imusarjan pituutta muuttava systeemi (imusarjassa on läpät jotka sulkevat sen oikean imusarjan ja ilma joutuu kiertämään aika pienestä putkesta ja pitemmän matkan), se tuntuu jarruttavan nyt kierrokset tuohon vähän yli 5000 rpm

tuskin sitä ikinä tulen tarvitsemaan, kun ei tuolla moottorilla ole tarkoitus millään 1500-3000 rpm kierroksilla ajaa

Posted: Sat Feb 11, 2006 17:49
by Höylä
Imusarjasta poistettu "kuristukset" ja vaikutus oli lievästi sanottuna positiivinen
tyhjäkäyntiin ei ollut mitään vaikutusta, onko ne "kuristus" läpät auki vai kiinni

kai niillä jotain vaikutusta kuitenkin on alavääntöihin, kun ne sinne on rakennettu.
taas video säätöjen jälkeen, nyt kiertää jo n. 7500 rpm asti.
4 ja 6 pytyn tulpat (tai tulpanjohdot) saivat tarpeekseen tuon videon kuvaamisen aikana, "liekit" johtuvat siitä, kun niiden pyttyjen tulpat ei anna kipinää (kokeiltu suoraan puolasta ja se antaa kipinän, jossain puolan ja tulpan välillä se häviää

)
uudet tulpat maksais n. 25 €/kpl

päädyin ostamaan 4 kpl tulppia joiden pitäis ainakin välttävästi toimia tuos hukkakipinä systeemis (15 €/4 kpl) ja 2 uutta tulpanjohtoa (hinta 15 €)
huomenna tai maanantaina taas testaamaan
edit: laitetaan tuo startti juttukin vielä tähän jatkoksi
eli nyt konetta pyörittää saab 99:n starttimoottori, 12 v ei jaksanut, mutta kun sille rupes antamaan 24 v, niin jo rupes moottori pyörimään kunnolla, nyt ei tarvitse konetta pyöräyttää, kuin vajaa kierros, niin suorastaan "räjähtää" käyntiin

Posted: Sun Feb 12, 2006 16:31
by Höylä
eihän tuo kone ole noissa videoissa ikinä käynytkään kuin kahdella pytyllä

tänään tutkittu tulpat ja tulpanjohdot, ei vaikutusta, vaikka ne vaihtoikin, myös mitsun omat sytty systeemit tuntuu olevan kunnossa (hetkellisesti kävi jo kaikilla kuudella pytyllä

)
vika on nyt paikallistettu megasquirttiin, startatessa antaa kipinän kaikille pytyille, mutta kun kone lähtee käyntiin, se antaa vain 2 ja 5 pytyille kipinän
uskokaa tai älkää, mutta hieman jo pelästyin, kun se lähti kaikilla kuudella käymään

oli hieman paremmin kierrosherkkyyttä ja meteliä

Posted: Sun Feb 12, 2006 16:38
by Sultzi
Täh, vaan kahdella käyny? Ihmeen hyvin se sitten kävi siihen nähden.
Ajattelinkin kun niitä videoita olen katellu, että niinku kävis rankasti vajaalla tai sitten todella rikkaalla.
Käynti varmasti "hieman" terävämpää kaikilla pytyillä

Posted: Sun Feb 12, 2006 17:10
by Höylä
oli joo sitä terävyyttä koneessa, kun se suostui hetken toimimaan kunnolla, vieläkin korvia hieman "jomottaa"
ei ollut videokameraa tänään mukana, mutta huomenna yritän saada sellaisen pätkän aikaan, jossa se käy kaikilla (jos vain saan sen huomenna noiduttua käymään kunnolla

)
itsellekin oli kyllä melkoinen yllätys tuo vain kahdella käyminen, mutta kun sytytysväli on kuitenkin ollut tasainen (2 ja 5 pytty sytytyttänyt), siihen ei ole osannut kiinnittää huomiota aikaisemmin (olen laittanut liika rikkaan seoksen piikkiin koneen käyntiäänen), eilen ihan tuurilla rupesin tutkimaan mitä vaikutusta on, jos nyppii suuttimen piuhoja irti, eikä mitään vaikutusta ollut vaikka 4 ja 6 pytyn johdot oli irti, jos 2 pytyn johdon otti irti, kone sammui kuin seinään (ei jaksanut käydä enää sillä pelkällä 5 pytyllä)
käynnistyksen yhteydessä tuo on kuitenkin kai käynyt kaikilla, kun niin herkästi on lähtenyt käyntiin
eri koodejakin (027b, 027c, 027e) koitin tänään sinne megasquirttiin laitella, mutta kaikilla sama juttu, tuolla 027b koodilla se kuitenkin kävi ehkä parhaiten.
Posted: Mon Feb 13, 2006 17:34
by Höylä
nyt sain sen käymään jo 4 pytyllä, mutta onnistuin
taas polttamaan sytytysyksikön
poistin sitten käytöstä sen viallisen piirin siitä sytty yksiköstä, niin sain sen käymään kokoajan 4 pytyllä (yks suutinkin oli tukossa ja sen putsaamiseen meni aikaa)
videon pätkänkin sain taas otettua, mutta siinä se käy vain 3 pytyllä, kun se tukossa oleva suutin ei ruiskuttanut tarpeeksi.
yritän illaksi saada videon jo nettiinkin.
tuo mitsun sytty yksikkö ehtii palaa vissiin jo siinä 2 sek. aikana, mitä polttoaine pumpulle menee virtaa sinä aikana, kun kytkee virran päälle megasquirttiin

(otettu puolille virta siitä polttoaine pumpun ohjauksesta)
pakko kai rakentaa erillisen katkaisija puolille menevään virtajohtoon (jolla kytketään virta puolille ja sytty yksikölle vasta kun kone pyörii startilla) vai voiko tuota polttoaine pumpulle menevän virran aikaa muuttaa asetuksista tai poistaa sen kokonaan käytöstä, jos moottori ei pyöri?
saattaa kyllä olla, että onnistuin koodia päivittäessäni sen taas polttamaan

(4 kertaa ajoin koodin uusiksi megalle tänään ja eilen se sytty yksikkö mielestäni oli vielä kunnossa

)
video jossa käy ainakin hetkellisesti jo kolmella, lopuksi sain sen jo käymään siis neljällä, mutta en siitä ehtinyt enää videota ottamaan

Posted: Tue Feb 14, 2006 17:41
by KariM
Höylä wrote:saattaa kyllä olla, että onnistuin koodia päivittäessäni sen taas polttamaan
Tästä oli msefissä kysely, koska vaikutti siltä että inverted-yes -porukan sytkämoduulit ennättävät kärähtää välillä softapäivitysvalmis-asetuksetkohdalleen. Tuon takia tästä ei voi edes tehdä mitään käyttäjän helposti säädettävää optiota, vaan valinta on tehtävä jo koodin kääntövaiheessa.
Jos yksikkö ei kestä sitä kahta sekuntia jonka pumppu hyrrää koneen ollessa sammuksissa, niin sitten on jo aika hankala tilanne.
Posted: Fri Feb 24, 2006 13:50
by Höylä
käy kaikilla, eli vihdoinkin se suostui pelaamaan kunnolla

Posted: Fri Feb 24, 2006 16:10
by 205
Tuntuu jytäävän tosi hyvin

Ottaa äkäsesti kierroksia
Mielenkiintoista nähdä kun tuo pata on paikallaan

Posted: Fri Feb 24, 2006 17:13
by Höylä
itsekin kieltämättä yllätyin tuon koneen kierrosherkkyydestä

kyseessä kuitenkin täysin vakiomoottori, jossa aika lievät nokat, puristuksia sentään on 10.5:1.
mutta kyllähän tuollaisen 3 litraisen jossa on 4 venttiili kannet pitääkin olla jo aika kiukkuinen, muuten ei kaikki ole kohdallaan
sytkäkartta tuntuis aika hyvältä, mutta bensakartta vaikuttaa nyt aika aneemiselta, kun se käy kaikilla

kolmea eri karttaa kokeilin tuon videon kuvaamisen jälkeen, mutta ei niistä vielä tuntunut mikään kunnolliselta

Posted: Sat Feb 25, 2006 12:49
by Supa^
Tyhjäkäynti vaikuttaa hyvältä ja kivasti kyllä pyörii muutenki, vaikuttaa jo moottorilta

Ootko suunitellut tätä johonkin autoon vielä asentaa?

Posted: Sat Feb 25, 2006 14:55
by Höylä
Supa^ wrote:Tyhjäkäynti vaikuttaa hyvältä ja kivasti kyllä pyörii muutenki, vaikuttaa jo moottorilta

Ootko suunitellut tätä johonkin autoon vielä asentaa?

tyhjäkäynnin saan tiputettua normaaliksi (n. 850-900 rpm), kun hieman muokkailen lisäilmaventtiiliä

tuos videos "tyhjäkäynti" oli n. 1800 rpm
ja kone on menossa audin 5 pykäläisen vaihteiston kanssa fiat 600 koriin

(keskimoottoriseksi tietenkin)
Posted: Sat Feb 25, 2006 14:57
by Supa^
Jaah, ilmankos kävikin tasasesti

Posted: Mon Feb 27, 2006 9:44
by kalsket
Nuo liekit sarjoista kaasusta päästettäessä viittaisivat mielestäni siihen että decel fuel-arvo lienee 0. Tuolla siis määritetään paljonko kartan määräämää bensamäärää vähennetään kaasua nostettaessa.
Posted: Mon Feb 27, 2006 10:03
by Höylä
kalsket wrote:Nuo liekit sarjoista kaasusta päästettäessä viittaisivat mielestäni siihen että decel fuel-arvo lienee 0. Tuolla siis määritetään paljonko kartan määräämää bensamäärää vähennetään kaasua nostettaessa.
saattaa olla, en nimittäin ole kyseiseen arvoon tehnyt vielä mitään muutoksia

pitää kokeilla seuraavaksi mitä vaikutusta tuolla decel fuel-arvon muuttamisella on asiaan.
olikos muuten noista liekeistä haittaa moottorille? kun en ole ruiskujen kanssa ennen pelannut, niin on perusasiatkin hieman hukassa
eikö siinä ole kuitenkin riski, että seos menee laihalle, kun sitä decel fuel-arvoa muuttelee

mulle kun tuolla polttoaineen kulutuksella ei ole merkitystä, kone on muutenkin tarkoitus säätää niin rikkaalle, että saadaan max. tehot

Posted: Mon Feb 27, 2006 17:25
by Masi_K
Pelkkä seos ei ole max tehon tae. liian rikas on taas huonosta. Decel fuel on munmielestä vähän outo systeemi. Jos vähentää sopivasti pienillä kierroksilla ,niin suurilla nykii rajusti. Oon joutunut siis pitämään niin että suurilla ei ihan nykäse, mut 1000- 2500 ollaan sikarikkaalla kaasua löystettäessä.
Posted: Mon Feb 27, 2006 19:27
by axe
Eikös venttiilit tykkää kyttyrää noin lyhyestä "pakoputkesta"?
Posted: Mon Feb 27, 2006 20:09
by Höylä
Masi_K wrote:Pelkkä seos ei ole max tehon tae. liian rikas on taas huonosta. Decel fuel on mun mielestä vähän outo systeemi. Jos vähentää sopivasti pienillä kierroksilla ,niin suurilla nykii rajusti. Oon joutunut siis pitämään niin että suurilla ei ihan nykäse, mut 1000- 2500 ollaan sikarikkaalla kaasua löystettäessä.
eli en välitä paskaakaan tuosta Decel fuel säädöstä, jos sien sorkkiminen aiheuttaa nykimistä
axe: tuohon on ehkä tulossa myös oikeat pakoputket jossain vaiheessa.
Posted: Tue Feb 28, 2006 9:01
by kalsket
eli en välitä paskaakaan tuosta Decel fuel säädöstä, jos sien sorkkiminen aiheuttaa nykimistä
Ajossa koleilemallahan tuo sitten aikanaan parhaiten selviää.
Posted: Fri Mar 10, 2006 19:53
by Höylä
tänään alettu hieromaan kauppoja holsetin HX 40 ja HX 50 turbosta

(se pikku holset joka mulla on, ei oikein tuohon 3 litraiseen sovellu), muuten tilanne ennallaan, eli vaiheessa taas vaihteeksi

Posted: Sun Mar 19, 2006 0:32
by Höylä
kaupat tehty siitä holsetin HX 40 turbosta (oli vielä se vesijäähdytteinen malli

)
imuilmanlämpötila anturin myös ehdin tänään ohimennen pajalla käydessäni asentaa
vielä pitäis löytää jostain "sopivasti" yli 700 cc/min tuottavat suuttimet ja takomännät
jotenkin nälkä kasvanut syödessä ja olen tullut siihen tulokseen, että jos kerta joutuu koneen osia uusimaan, niin miksi ei tekisi sitten heti kerralla sellaisista osista joissa olisi hieman reserviä suurempiinkin tehoihin

(mäntien kanssa ei ole mitään kiirettä vielä, mutta suuttimet kuitenkin joutuisin/joudun ostamaan suuremmat, niin miksi ei sitten tosiaan sellaiset, että varmasti riittää tuotto myös tulevaisuudessa).
ja hyvin se kone tuntui hörähtävän käyntiin, vaikka edellisestä käynnistyksestä on kulunut yli 2 viikkoa.
Posted: Thu Mar 23, 2006 20:04
by Höylä
tullut tässä mietittyä onko n. 1000 cc/min suuttimet jo liian suuret megasquirtin ohjattaviksi

(3 litrainen ja 6 pyttyinen kone siis) vai onko sillä mitään merkitystä "kilpa autossa" kuinka niitä suuttimia ohjataan (siis ruiskuttaako suuttimet 2 eri ryhmässä, kuten mega tekee, vai jokaista suutinta ohjataan erikseen, kuten esim. tuo sigman oma ecu tekee

)
Posted: Thu Mar 23, 2006 20:09
by JTbo
Höylä wrote:tullut täs mietittyä onko n. 1000 cc/min suuttimet jo liian suuret megasquirtin ohjattaviksi

(3 litrainen ja 6 pyttyinen kone siis) vai onko sillä mitään merkitystä "kilpa autossa" kuinka niitä suuttimia ohjataan (siis ruiskuttaako suuttimet 2 eri ryhmäössä, kuten mega tekee, vai jokaista suutinta ohjataan erikseen, kuten esim. tuo sigman oma ecu tekee

)
Eikös MSII juuri tähän isoihin suuttimiin tuonut parannusta tarkemman ajoituksen(resoluutio) ansiosta? Tietty pienellä kaasullahan se vain vaikuttanee ratkaisevasti?
Posted: Thu Mar 23, 2006 20:19
by Höylä
JTbo wrote:Höylä wrote:tullut täs mietittyä onko n. 1000 cc/min suuttimet jo liian suuret megasquirtin ohjattaviksi

(3 litrainen ja 6 pyttyinen kone siis) vai onko sillä mitään merkitystä "kilpa autossa" kuinka niitä suuttimia ohjataan (siis ruiskuttaako suuttimet 2 eri ryhmäössä, kuten mega tekee, vai jokaista suutinta ohjataan erikseen, kuten esim. tuo sigman oma ecu tekee

)
Eikös MSII juuri tähän isoihin suuttimiin tuonut parannusta tarkemman ajoituksen(resoluutio) ansiosta? Tietty pienellä kaasullahan se vain vaikuttanee ratkaisevasti?
niinhän se tais olla, eiköhän tuon nyt jotenkin sais noilla suuttimilla käymään alle 2000 rpm tyhjäkäyntiä tällä MS I versiollakin

Posted: Fri Mar 24, 2006 17:09
by Sultzi
Laitat "vain" yhden turbon siis? Ettei molemmille sarjoille omaa? Toki, eihän sillä väliä ole.
Päätit sitten iskeä turbon suorilta kiinni, ilman testiajelua vaparina

Posted: Sat Mar 25, 2006 17:17
by Höylä
on näitä mitsun 6G72 moottoreita ainakin jenkeissä ollut "vain" yhdellä turbolla
ja pakkoko sitä ahtoputkea koneeseen on heti kytkeä
