Page 7 of 8

Re: Corvetteen megasquirtti

Posted: Sun Aug 21, 2011 17:26
by jussi70
Eikä auta!
anhoilla ohjelmilla (sääädöillä) ei tahdo lähteä edes käyntiin. Sytkää kymppi lisää niin toiminta paranee. EDIS tä olen tutkinut sen verran, että kummankin puolaparin ennakko muuttuu kun tarkistaa ajoituslampulla. Voisiko muuten syy olla ediksessä? Miten sen voi testata? Tai mitä muuta kannattais tehdä?

Oisko megasquirt asiantuntijaa rovaniemllä päin. Voisin maksaakin että tään sais pelaan,mutta eihän tämmöstä minnekään korjaamolle voi viedä. Nyt harmittelee jo aika lailla tämä "harrasteauto"
t. Jussi

Re: Corvetteen megasquirtti

Posted: Sun Aug 21, 2011 21:24
by jussi70
Etiskelin ohjeita kuinka voisin varmistua että edis-8 ohjain ja puolat ovat kunnossa. Moottorin mekaaniseen vikaan en usko kun auto on syksyllä pelannut, sähköosiin taas seisonta voi tuottaa häikkää. Eli sytkää on pitänyt toistakymmentä astetta aikaistaa että auton saa ylipäätänsä käyntiin, joten sytkäpuolelle tuo vois liittyä. Niin, niitä ohjeita ediksen testaukseen en kylläkään löytänyt joten ainoa tie kai on jos auton haluaa kuntoon niin ostaa ohjaimen ja puolat jostain. Suomessa ei näyttänyt olevan pikaisella googletuksella edis-8 myytävän....
Vai osaisko joku neuvoa tuossa ediksen testaukseen liittyen, tai ehdottaa jotain muuta. Minä nyt en keksi enää muuta kun ostaa edikseen osia.
Ja kyllä, joka tämän pähkinän ratkaisee niin voin maksaakin jotain, sen verran epätoivosia tässä ollaan :cry:

EDITiä: yksi tulpanjohdoista on eri vastusarvoinen kuin seitsemän muuta,mutta eipä tuo muistaakseni toiminut silloinkaan kun kaikki oli samoja...

Re: Corvetteen megasquirtti

Posted: Sun Aug 21, 2011 22:58
by MrFairlane
EDIS pitäisi mennä vikatilaan, kun SAW?-johdon irroittaa. antaa 10 asteen ennakon.

Itse testailin sytkää laittamalla 4 leditesteriä sytkälähtöjen rinnalle ja niiden pitäisi vilkkua tasaisesti startatessa.
Ajoituslampulla näkee jos joku puola, johto tai tulppa ei toimi. Ei vilkuta tasaisesti.

Tarkista VR-anturin asento.

Siinä ois jotain...

Re: Corvetteen megasquirtti

Posted: Mon Aug 22, 2011 8:43
by jussi70
Kiitos avusta Mr Fairlane !

VR- anturin uskon olevan ookoo, koska kierrosluku pulssi ei romahda. Säätöä anturin sijantiin ei ole, että tuo ajoituksen muutoksen tarve ei voi oikein johtua siitäkään. Mutta pitääpä tarkastella iltasella tuokin mahdollisuus…

Mistä voisin tilata uuden edis-8 palikan?

Re: Corvetteen megasquirtti

Posted: Mon Aug 22, 2011 9:00
by JaniM
http://www.boostengineering.net/category_s/2.htm

Tuolta vaikka tai sit vaihdat ulkoiset sytkäkivet 4kpl ohjaamaan puolaa.

Re: Corvetteen megasquirtti

Posted: Mon Aug 22, 2011 17:43
by tty
jussi70 wrote:Tuntuu,että kaikkia on kokeiltu mutta nyt tuli sellanen juttu mieleen millä vois olla osuutta...
Lyhyt kertaus.Syksyllä auto toimi.Talven aikana muutin flektin ohjauksen megan hoidettavaksi. Muutoksen jälkeenhän auto ei ole toiminut vaan ajo on ollut enemmän tai vähemmän paukkumista ja seos laihalla. Äskettäin kun kävin taas ajaan niin flektin toimintakin oli jo aikasen epäloogista eli pätki vain päälle vaikkakin aiemmin toimi kuten määritelty.
...
Jussi
-Kokeilitko poistaa tuon flektin ohjauksen pois käytöstä?
-Onko sen johdotus OK?

jussi70 wrote: Moottorin mekaaniseen vikaan en usko kun auto on syksyllä pelannut, sähköosiin taas seisonta voi tuottaa häikkää. ..
-Maadoitukset kunnollisia? (eivät hapettuneet talven aikana)
-Pyöriikö bensapumpu normaalisti

Re: Corvetteen megasquirtti

Posted: Mon Aug 22, 2011 19:04
by jussi70
tty wrote: -Kokeilitko poistaa tuon flektin ohjauksen pois käytöstä?
-Onko sen johdotus OK?
Otin pois käytöstä, tein uuden projektinkin, johon kopioin toiselta koneelta "varmuuskopion" viime syksyltä. Johdotus on / oli mielestäni ookoo eli megalta heräte releelle joka ohjaa flektiä. Mutta flektin poisotolla ei merkitystä...
tty wrote: -Maadoitukset kunnollisia? (eivät hapettuneet talven aikana)
-Pyöriikö bensapumpu normaalisti
Maadoitukset mielestäni asiallisia, autoa säilötty sisällä ja maadotus paikka uusi koska akun olen siirtänyt auton takaosaan ja tätä myötä sähköjä muutettu. Mutta ajatuksella olen yrittänyt tehdä..
Pumppu pyörii aina kun virran laittaa päälle, näin se on toiminut aina. Eli moitteetomasti mielestäni...


Sehän tuossa nyt ihmetyttää eniten, että sytytys ennakkoa on pitänyt 10° aikaistaa että saa ylipäätänsä käyntiin. Myöskin käynti vanhalla "myöhäsellä" ennakolla on tosi raskasta. Ennakkoihin kymppi lisää niin toimivuus paranee, paitsi, että kaasua avattaessa paukkuu imusarjassa. Sillä aloinkin epäileen tuota edis vikaa.

Re: Corvetteen megasquirtti

Posted: Mon Aug 22, 2011 19:30
by JaniM
Ja tulpanjohtoja et ole vaihtanut? Järjestys oikea.

Re: Corvetteen megasquirtti

Posted: Tue Aug 23, 2011 8:19
by jussi70
Kyllä uudet johdot olen vaihtanut, järjestyksen olen katsonut moneen kertaan. Puola parin johtojahan voi keskenään heitellä paremman sijoittelun edistämiseksi. Esim 5 ja 8 vaihtaa keskenään, näin olen toki toiminut mutta tuohan on sallittua hukkakipinässä...

Re: Corvetteen megasquirtti

Posted: Tue Aug 23, 2011 20:28
by MrFairlane
Jos ennakko on oikein ja silti paukuttaa imarissa, niin kuulostaisi laihalta seokselta.
Mulla on yksi ylimääräinen EDIS8-purkki, mutta haluaisin pitää yhden varalla. Toisaalta en tarvitse sitä varallekkaan ennen kevättä, kun on kevyt kansiremontti menossa.

Re: Corvetteen megasquirtti

Posted: Tue Aug 23, 2011 23:42
by jussi70
MrFairlane wrote: Mulla on yksi ylimääräinen EDIS8-purkki, mutta haluaisin pitää yhden varalla. Toisaalta en tarvitse sitä varallekkaan ennen kevättä, kun on kevyt kansiremontti menossa.
Lähetin yyveetä...

Re: Corvetteen megasquirtti

Posted: Wed Sep 07, 2011 22:22
by jussi70
Nyt tuntuu, että kaikkia on kokeiltu. Ei vaan pelaa... Mr Fairlanelta sain lainaksi EDIS ohjaimenkin, ei apua. Mutta Kiitos vielä näin julkisestikin, auttavaista porukkaa täällä foorumilla...

Sitten, vähän epäilen niitä uusia MSD:n super contact vähä vastuksisia tulpanjohtoja. Häirittiskö ne nyt megaa tai edistä? Kampianturin johdot on sitä eristettyä suojattua johtoa jotka menevät edikselle.Mutta edikseltä megalle menevä johto on suojaamaton ja pari metriä pitkä. Vai voiko vähävastuksiset tulpanjohdot häiritä edis ohjaimen ja puolien välistä "tietoliikennettä". Huomasin vaan, että kaikkia kun olen kokeillut niin seiska pytystä pimeni tulppa ja tuolloin imusarjassa ei paukkunut. Seiskan tulpanjohto menee oikeinkin läheltä mega/edis johtosarjaa...
Oisko arvellussani perää?
t. Jussi

Re: Corvetteen megasquirtti

Posted: Thu Sep 08, 2011 5:51
by JaniM
Törkkää vanhat johdot takas ja kokeile, ellet liipassut roskiin niitä.
Edishän tarvii vastukselliset johdot tai tulpat ainakin että toimii.
Koita siirtää signaalijohto kauemmas sytkäjohdoista tai vaihda suojattuun tai suojaa vaikka foliolla ja madoita toisesta päästä. Jos toimii, niin tiedät mitä korjata kunnolla.

Re: Corvetteen megasquirtti

Posted: Thu Sep 08, 2011 21:20
by jussi70
JaniM wrote:Törkkää vanhat johdot takas ja kokeile, ellet liipassut roskiin niitä.
Edishän tarvii vastukselliset johdot tai tulpat ainakin että toimii.
Koita siirtää signaalijohto kauemmas sytkäjohdoista tai vaihda suojattuun tai suojaa vaikka foliolla ja madoita toisesta päästä. Jos toimii, niin tiedät mitä korjata kunnolla.
Edis päät hyödynsin niistä uusiin, kuinkas muuten.Pitää käydä huomenna romikselta hakeen lisää päitä niin sais parsittua ne kasaan. Roskiinko vanhat, eihän semmoista raski...

Re: Corvetteen megasquirtti

Posted: Fri Sep 16, 2011 20:38
by jussi70
Ei auttanut vanhat tulpanjohdotkaan... ja tuntuu että nyt on koluttu tie loppuun.
Purkkihan on MiniMs, johon on tehty suorasytkämuutos. Oiskohan siihen tullut vikaa talven aikana...
Silmämääräisesti osaan poksin kattoa ja yleismittarilla jotain mitata. Voisiko purkin testata joku foorumilainen joka ymmärtää noiden sielunelämästä, korvausta vastaan tietty?
Jussi 040-1976265

Re: Corvetteen megasquirtti

Posted: Tue Jun 26, 2012 21:30
by jussi70
Uusi kesä ja uutta yritystä...
Boksi tarkastettu ja todettu ehjäksi. Kiihdytysrikastuksen perusarvoista tuo vika taisi löytyä, toivottavasti. Vielä ei ole päässyt oikein kokeileen.
Mutta taas ois kysymyksiä. Säätöä helpottaan ostin Finboostin laajakaista lambda dataloggerin.
Eli tämän http://www.finboost.fi/index.php?go=AFR1
Ko. purkista saa karvan myös lamdan takasinkytkennälle. Mitä asetuksia megatunesta pitää muuttaa kun aiemmin mega on saanut tietoa kapeakaistalta?

Re: Corvetteen megasquirtti

Posted: Wed Jun 27, 2012 21:08
by MrFairlane
Tunerstudio>File>Project>Project Properties>Settings>EGO O2 Sensor
Basic Setup>Ego Control>Ego Sensor Type

Ainakin noi...

Re: Corvetteen megasquirtti

Posted: Thu Jun 28, 2012 22:31
by jussi70
MrFairlane wrote:Tunerstudio>File>Project>Project Properties>Settings>EGO O2 Sensor
Basic Setup>Ego Control>Ego Sensor Type

Ainakin noi...
Kiitokset, pitääpä tsekata kun taas pääsee auton kimppuun.
Minähän käytän tuota megatunea ja sen konfig ohjelmaa, en vaan muista että oisin moisiin valikoihin törmännyt vaiko oliko tämä se toinen säätö ohjelma hmm...

Re: Corvetteen megasquirtti

Posted: Mon Oct 15, 2012 18:25
by jussi70
Pientä päivitystä...
Auton sai vihdoin toimiin. Vika ei ollut ihan niitä helpoimpia. Kampiakselin dampperiin on hitsattu ediksen "lukukiekko" se 36-1. Hitsatessa dampperin vulkanointi on pettänyt ja aikaa myöten dampperin takaosa johon lukukiekko on hitsattu alkoi liikkumaan kampiakseliin nähden. Eli lampulla kun katoit ajoitusta niin näyttämä oli muka aina kohillaan koska dampperin etuosa ei pyörinyt. Totuus oli vaan toista...

Nyt auto pelaa kohtuullisesti ja ruutiakin tuntuu olevan, mutta sitten seuraavaan ongelmaan.
Tässähän edis sytkä ja edis poksi ohjaa puolia. Nyt kun voimaa on niin pikku vaihteella auto karkaa aikasen herkästi rajottajalle ja se rajotus kun katkoo polttoainetta :( . Eli yläkierroksilla täysillä paineilla kun vetää rajoittajaan ja bensa katkaistaan niin kuumaahan se pukkaa tuohon sylinteriin ja jos lähellä on nakutusraja niin tuolloin viimeistään alkaa nakuttaan...

Onhan niin, että mega pitäis saada nyt ohjaan puolia, eikös tuolloin vois käyttää myös/vain sytytyksen katkaisua rajoittajana?

Mikä ois sellainen toimiva osa kokoonpano jolla tuo toimis ettei tarvisi alkaa kokeileen eri variaatioita? Sytkäkivet ym. asennukset voi toteuttaa ilmeisesti useilla eri osilla mutta mikä ois se varmasti toimiva kokoonpano?

Re: Corvetteen megasquirtti

Posted: Tue Oct 16, 2012 8:39
by Vauhtivaunu
jussi70 wrote: Onhan niin, että mega pitäis saada nyt ohjaan puolia, eikös tuolloin vois käyttää myös/vain sytytyksen katkaisua rajoittajana?
Kyllä.
jussi70 wrote: Mikä ois sellainen toimiva osa kokoonpano jolla tuo toimis ettei tarvisi alkaa kokeileen eri variaatioita? Sytkäkivet ym. asennukset voi toteuttaa ilmeisesti useilla eri osilla mutta mikä ois se varmasti toimiva kokoonpano?
Samanlaiseen yksinkertaisuuteen kuin sen EDIS-8:n kanssa ei pääse mutta melkein yhtä "pomminvarma" kokoonpano olisi 12-1 triggeri, honeywellin hall-anturi lukemaan sitä, 2kpl neloskoneen hukkakipinäpuolia (nykyiset käy) , 4kpl -139 (bosch) sytty-yksiköitä (wanhat käytetyt toimii paremmin kuin uudet tarvikkeet).

-139 yksikössä on puolan latausajan laskenta ja (yleensä) ylösvetojännite jolloin megaan ei ylösvetovastuksia tarvitse, vain hyppyjohdot ledeille liipaisua varten. Plus tietysti yksi led-lähtöjä vastaava lisäohjaus. Se ei myöskään säikähdä jos spark inverted-asetus on väärinpäin. Olen yleensä em. yksiköllä kokeillut "lennosta" kumminpäin asetus on oltava. Ei onnistu muilla sytkäkivillä.

Ainut "vika" on ettei 139 sisällä kuin yhden "sytkäkiven" per yksikkö joten niitä tarvitaan neljä kasikoneeseen. Jonkinverran kytkentä yksinkertaistuu jos käytetään volkkarin hukkakipinäpuolia joissa on sytkäyksikkö kiinni puolassa. Niissä on se paha puoli että savu tulee nopeasti ulos jos ei tiedä mitä tekee. -139 yksiköitä on liki mahdoton saada poltettua.

Re: Corvetteen megasquirtti

Posted: Tue Oct 16, 2012 9:25
by jussi70
Kiitos Vauhtivaunulle vastauksesta!

Mutta, olisko tässä mitään helpompaa konstia kun on muuten toimiva sytkä?

Ymmärtäiskö mikään ohjain tuota 36-1 hammaskehää?

Tai

Voisinko laittaa erillisen kierroslukurajoittajan joka katkois kipinää? Mitä vaihtoehtoja tähän olisi, vaikka joku erillinen ohjain?

Re: Corvetteen megasquirtti

Posted: Tue Oct 16, 2012 9:47
by Vauhtivaunu
Ymmärtää mega sen ediksen vr-anturin signaalin kun sinne laitetaan vr-muunninpiiri. Se on sitten taidoista kiinni miten hyvin sen saa toimimaan. Paljon on tälläkin foorumilla tarinaa toimimattomista vr-muuntimista.

Kovin moni hall-anturi ei sitä 36-1:stä lue kunnolla. Sen vuoksi ehdotin tuota 12-1 kiekkoa ja honeywellin anturia jotka kokemuksen perusteella on osoittautuneet idioottivarmoiksi.

Epäilen että jos yrität katkoa esim. ediksen jännitteensyöttöä, saat vain savut ulos siitä. Megan ja ediksen välistä signaalia on turha yrittää pätkiä -> edis antaa aina sen 10 asteen kipinän.

Tämän vuoksi ehdotin jo aivan alussa että sytkä olisi megan ohjaama...

Re: Corvetteen megasquirtti

Posted: Tue Oct 16, 2012 10:07
by jussi70
Tyhmänä tässä kyselen ja ehdottelen kun en tierä... :)

Eikö 36-1 kiekkoa voi lukea nykyinen anturi? EDIS-8 purkki korvattais sellaisella ohjauksella joka sallii katkaista kipinää...

Onko EDIS ominaisuus, että koskaan ei katkota sytkää vaan aina vaan polttoainetta. Eli autot joissa edis on ensiasennuksena ei koskaan katkota kipinää, ymmärsinkö oikein?

Re: Corvetteen megasquirtti

Posted: Tue Oct 16, 2012 11:56
by ArttuH
Jep, EDIS ei katko sytkää. Paitsi siinä voi olla sisäänrakennettu kiinteä rajoitin, joka sitten tietty katkoo sytkää. Tästä sisäisestä rajoittimesta vaan tuntuu olevan jonkun verran ristiriitaista tietoa liikkeellä, sitä ei välttämättä löydy kaikista versioista ja kierroslukukin saattaa vaihdella. Yhtä EDIS-8:a olen joskus testannut työpöydällä, mutta en enää muista löytyikö siitä rajoittajaa :lol:

36-1 triggeri toimii sinällään Megan kanssa, se vaan vaatii sopivan anturijärjestelyn. Kuten Vauhtivaunu tuossa selittikin, niin yksi vaihtoehto on pitää nykyinen anturi (vr) ja lisätä purkkiin vr-signaalimuunnin. Jos muuntimen toteuttaa hyvin, niin saattaa toimia helpostikin. Mutta voi myös tuottaa ongelmia vaikka kaiken tekisi oikein, jotkut anturi-triggeriyhdistelmät vaan on ongelmallisia. Näihin sitten pitää kokeilla kaikenlaisia kikkoja signaalin tason ja muodon säätämiseksi.

Honeywellin hall taitaa olla vähän rajoilla 36-1 triggerin kanssa. Yksi mahdollisuus olisi tämä Opeleissa käytetty hall-anturi, joka pystyy suurempiin taajuuksiin. Tosin senkään kanssa elämä ei aina taida olla ihan ongelmatonta.

Puoliin ja niiden ohjaukseen Vauhtivaunu jo luettelikin ilmeisimmät ratkaisut. Itse ehkä kallistuisin noiden VAG-puolien suuntaan, koska niillä pääsee vähän yksinkertaisempaan johdotukseen. Lisäksi puolat saattaa saada halvemmalla kuin nuo neljä Boschin sytkäpäätettä. Ja noista puolista irtoaa ihan hyvä kipinäkin. Mutta tämä on taas vähän makuasia kumpaan kallistuu.

Ai niin, piti vielä kysymäni, että oletko ihan käytännössä huomannut ongelmia tuossa bensansyötön katkomisessa? Yleisesti kun oletetaan, että kun koneeseen ei ruiskuteta bensaa, niin sylinteriin ei päädy palamiskelpoista seosta ja silloin ei myöskään tule mitään laihan seoksen ongelmia. Enkä ole juuri kuullut päinvastaisista kokemuksista. Tietty vähän imusarjan toteutuksesta ja suuttimien sijoituksesta riippuen saattaa katkohetkellä tulla sylinteriin palamiskelpoista laihaa seosta yhden tahdin ajaksi. Mutta en sitten tiedä pystyykö tämä aiheuttamaan todellisia ongelmia.

Re: Corvetteen megasquirtti

Posted: Tue Oct 16, 2012 12:29
by jussi70
Tere Arttu
Kone kiertää tosi nopsaa yli rajoittajan jos et ole erityisen tarkka...
rajoitin on 6200(soft ja hard) Tiedonkeruussa näkyy seos laihana afr 18 (6300rpm )ja afr23 (6400rpm ja vedossa afr on 11.5 ajattelin että kyllä se varmaan aikasen kuuman tuonne lykkää ennen kuin kerkii vetää isomman vaihteen.
Löysin tällaisen: http://www.autosportlabs.net/Hard_rev_limiter_1.2.0
Onko tässä pelastus?

Re: Corvetteen megasquirtti

Posted: Tue Oct 16, 2012 20:00
by teg
Ainakin ihan tuotantoautoissa, turboahdetuissakin, on ihan fuel cut overboost ja kierrosrajoittimena...

Re: Corvetteen megasquirtti

Posted: Tue Oct 16, 2012 20:44
by ArttuH
Lambdan näyttämä laiha seos tulee luultavasti ihan siitä, että koneesta menee ilmaa palamatta läpi. Eli se ei välttämättä tarkoita, että sylinterissä palaa laihaa seosta. Että tuolla perusteella en vielä huolestuisi.

Joo, kyllähän tuo viritys varmaan toimisi sytkän katkomiseen. Laittaa vaan Megaan jonkun lähdön aktivoitumaan kierrosluvun mukaan ja ohjaa sitten sillä tuota. Mutta on sitten taas makuasia, että onko tuo parempi tai edes helpompi ratkaisu kuin koko sytkänohjauksen uusiminen.

Re: Corvetteen megasquirtti

Posted: Mon Jul 22, 2013 9:57
by jussi70
Tekniikka uudistettu : )
Ja asetukset hukassa : (

Saisko apuja...
Aiemminhan tässä ollut MS1, nyt vaihdettu prosessori purkkiin ja nythän taa mahtaa olla MS2 nimeltään...
Ennen säädin MegaTunella ja nythän on pitänyt siirtyä TunerStudioon.
Vanhoja asetuksia olen kopioinut megatunesta parhaani mukaan ja autohan hörähtikin käyntiin. Ongelma on se että tunerstudion näytössä ennakon säätö muka toimii ja ennakko pitäis muuttua kierrosten mukaan mutta lampulla tarkistaessa koko ajan on sama 10 asteen perusennakko. Sytkänä on EDIS puolat ja ja sytkän ohjain myös edis. Mikä asetus/arvo minulla on nyt väärin kun aiemmin megatunen aikaan kaikki pelas. Saisko apuja mihin taulukkoon nuo sytkäasetukset pitäis laittaa. Megatunessahan ne tais olla LED 17 / Spark output A ne vastaavat asetukset jotka tunerstudiolle pitäis saada nyt kerrottua...
Vai onko joku muu väärin?

Re: Corvetteen megasquirtti

Posted: Mon Jul 22, 2013 12:15
by Vauhtivaunu
MS2 EDIS-manuaali.

http://www.msextra.com/doc/ms2extra/MS2-Extra_EDIS.htm


En ole ihan varma mutta manuaalin perusteella näyttää että MS2 olettaa syttyohjauksen olevan JS10/IGN lähdössä kun EDIS on käytössä eli voit joutua muuttamaan sen LED17-ohjauksen.

Re: Corvetteen megasquirtti

Posted: Mon Jul 22, 2013 14:22
by jussi70
Vauhtivaunu wrote:MS2 EDIS-manuaali.

http://www.msextra.com/doc/ms2extra/MS2-Extra_EDIS.htm


En ole ihan varma mutta manuaalin perusteella näyttää että MS2 olettaa syttyohjauksen olevan JS10/IGN lähdössä kun EDIS on käytössä eli voit joutua muuttamaan sen LED17-ohjauksen.
Tuota... kuinkas sen muuttaisin...